منظور از خواب بذر کاکتوس چیست؟

منظور از خواب بذر کاکتوس چیست؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

منظور از خواب بذر کاکتوس چیست؟ خواب بذر کاکتوس به یک گونه کمک می‌کند تا بقای خود را حفظ کرده و در زمان و مکان درستی سبز شوند که کمترین آسیب به جوانه‌های سبز شده برسد. البته خواب بذر مختص کاکتوس‌ها نیست و تمام گیاهان دارای دوره خواب بذر هستند. در گیاهان زراعی مانند گندم با اصلاح ژنتیک سعی می‌کنند این دوره را کوتاه کنند تا در هنگام کشت بذرها هم زمان سبز شوند و محصولی یک دست حاصل شود. در این مقاله به طور تخصصی به خواب بذر کاکتوس‌ها می‌پردازیم.

بذر کاکتوس‌هایی که در فصل بهار می‌رسند به دلیل فراهم بودن شرایط خیلی سریع سبز می‌شوند زیرا معمولاً در این فصل دما و رطوبت کافی وجود دارد همچنین زمان کافی برای رشد جوانه و آمادگی برای شرایط سخت را دارد. اما اگر حتی در این فصل نیز شرایط فراهم نباشد مثلاً منطقه با خشکی هوا مواجه شود بذرها به خواب می‌روند و تنها با گذراندن فصل سرما و آمدن بهار سبز خواهند شد. ولی شرایط برای بذرهایی که در اواخر تابستان یا پاییز به دست می‌آید شرایط متفاوت است و این بذرها حتماً به دوره خواب و گذراندن فصل سرما نیاز دارند تا سبز شوند. معمولا خواب بذر ناشی از ترکیب عوامل مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی است.

در طبیعت بذرها در اثر آب باران یا تحریک توسط خاک مرطوب در زمانی که دما و نور مورد نیاز تأمین شود شروع به جوانه زنی می‌کنند. پوسته بذر با تحریک توسط عوامل که نام برده شد مواد شیمیایی آزاد می‌کند که جنین بذر شروع به زنده شدن می‌کند. برای غلبه بر این خواب به طور مصنوعی نیز می‌توان از تیمارهای تناوب دمایی و سرمادهی همراه با رطوبت استفاده کرد.

بذرهای کاکتوس کاشته شده به طور مصنوعی برای شروع به جوانی زنی به عوامل زیر نیاز دارند:

۱- دما: یکی از محرک‌های اصلی برای بیدار شدن بذرها می‌باشد. برای انواع گونه های کاکتوس نیاز دمایی متفاوت می‌باشد و به طور میانگین بین ۱۵ تا ۳۵ درجه می‌باشد. دمای کم و زیاد باعث کاهش درصد سبز شدن بذرها خواهد شد.

۲- رطوبت: بذر اکثر کاکتوس‌ها برای سبز شدن به رطوبت بالای ۶۰ درصد نیاز دارند.

۳- نور: بذر کاکتوس‌ها برای سبز شدن به نور کافی نیاز دارند و تا زمانی که در معرض نور کافی قرار نگیرند به طور کامل سبز نخواهند شد.

بذر بعضی از کاکتوس‌ها مانند آستروفیتوم ها را می‌توان بلافاصله بعد از برداشت کاشت کرد و نیازی به دوره خواب ندارند ولی بعضی گونه‌ها مانند فروها و آریو کارپوس ها نیاز به گذراندن دوره خواب هستند.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

 

guest
35 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
هادی
هادی
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴

سلام ببخشیدمن بذر مامیلاریا واچینو را. از کاکتوسم گرفتم یه روز تو دمای محیط بود بعد گزاشتم یخچال به نظرتون خراب شدن الان چه کاارشون کنم

کارشناس 2
۱۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  هادی

سلام، نه مشکلی بوجود نمیاد بهتر هست از یخچال خارج کنید یک هفته در محیط منزل نگهداری کنید بعد داخل یخچال انتقال بدید.

محمدرضا
محمدرضا
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۴

سلام بذر لوفوفورا را چند روز پس از برداشت از کپسول بذر هارو در دمای اتاق قراردهیم و چند روز در یخچال نگهداری کنیم ؟؟

کارشناس 2
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۹
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، یک الی دو هفته در محیط منزل نگهدارید تا خشک بشن حدود یک الی دو ماه هم داخل یخچال نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو سپری کنند بعد اماده کشت هستند.

سمانه
سمانه
۱۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱

سلام من بذر اچینو برداشت کردم که کامل خشک شده بود الان از کپسول خارج کردم بازم باید تو دمای محیط خشک بشه یا نیازی نیست؟ بعد از اون دو هفته سرمادهی کافیه براش؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۲
در پاسخ به  سمانه

سلام، بهتر هست یک هفته هم در محیط خارج از کپسول نگهداری کنید تا کامل خشک بشن،یک الی دو ماه سرمادهی بهتر خواهد بود.

مرتضی
مرتضی
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۱

سلام من چند بسته بذر هاماتو،لیتوپس از فروشگاه خریدم الان باید بذر ها رو سرما دهی کنم و یا که نکنم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  مرتضی

سلام، اگر از فروشگاه ما تهیه کردید نه نیازی به سرمادهی ندارند دوره سرمادهی رو گذروندن واماده کشت هستند.

mousavinezhad
mousavinezhad
۳ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۷

سلام وقت بخیر
تعدادی بذر استریاس و استروفیتوم به دستم رسیده که بهار از گل گرفته شدن. راهنمایی میکنید قبل از کاشت نیازی هست تو یخچال بذارم؟ خیلی ممنون

کارشناس 2
۳ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۳
در پاسخ به  mousavinezhad

سلام، نه نیازی به سرمادهی نیست میتونید مستقیم کشت کنید.

Shaahin0059
Shaahin0059
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۴

شما فرمودید که در این فصل و در این دما رطوبت ۲۰_۳۰ کافیه

پس برای این فصل اگه بخوایم استراحت رو قطع کنیم ودمای گلخونه رو بین ۲۰_۳۵ درجه نگه داریم و گیاه رو رشد بدیم
باز هم رطوبت همون ۲۰_۳۰ کافیه؟

و اینکه فصل تابستون که هوا گرم هست و میزان رطوبت زیاده
باید فن روشن باشه که میزان رطوبت رو کم کنه؟

و میزان رطوبت لازم برای گلخانه و گیاهان بالغ در فصل رشد،تابستان چند درصد هست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۳
در پاسخ به  Shaahin0059

نه باید رطوبت رو هم افزایش بدید، بله تهویه باید بخوبی انجام بشه،در تابستان رطوبت محیط بین ۴۰_۵۰ درصد باشه کافی هست،البته شما چون در مناطق رطوبی هستید احتمالش هست که رطوبت بیشتر از این اندازه هم باشه که تهویه باید بخوبی انجام بشه که مشکلی پیش نیاد.

Shaahin0059
Shaahin0059
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰

آستریاس هم خزانه هم گیاه بالغ
پایه لمارو_ پایه اکانتوسرئوس_پایه نقره ای_پایه میرتلو_پایه پریانوس_پایه پرسیکا
تعدادی هم از خانواده آستروفیتوم هستش
تعدادی هم اپونتیا

و تعدادی خزانه بذر کشت کردم که بذرهاش رو از سایت میهن خریداری کردم بوفالو_نیشیکی_میکس آستریاس خاص_پایه لمارو_پایه نقره ای_پایه میرتلو و چند مدل سرئوس

فضای گلخونه‌م ۳۰ متر مربع هست ۶×۵
و ارتفاع گلخونه از کف تا سقف ۳ متر
دمای هوا شب ها تا ۱ الی ۲ درجه بالای صفر هست
و روزها هم متغیر هست بین ۵ درجه بالای صفر الی ۱۵ درجه بالای صفر

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۸
در پاسخ به  Shaahin0059

خانواده کاکتوسها به رطوبت کمی نیاز دارند البته بغیر از جوانه های کاکتوسها، در این دما بهتر هست رطوبت رو کم کنید چون در این دما کاکتوسها بخواب میرند ونیازی به رطوبت ندارند،فقط قسمتی که جوانه ها رو نگهداری میکنید رطوبت رو حفظ کنید. رطوبت در این دما ۲۰ تا ۳۰ درصد باشه کافی هست.

Shaahin0059
Shaahin0059
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۰۱:۲۴

من استان گلستان زندگی میکنم و منطقه ما رطوبتی نسبتی هست کلا
ولی چون بخاری روشن میکنیم داخل گلخونه
رطوبت رو خشک میکنه کلا
بخاطر همین ظرف آب گذاشتم روی بخاری تا رطوبت محیط حفظ بشه

Shaahin0059
Shaahin0059
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۰۱:۲۱

سلام مجدد
جناب شما در پاسخ به سوال قبلی گفتید که محیط گلخونه باید رطوبتش کم باشه
یعنی کلا گلخونه همیشه باید رطوبتش کم باشه؟
یا تابستون و زمستون میزان متفاوت هست؟
چون من الان گیاهام رو خواب ندادم و در حال رشد هستن و رطوبت گلخونه شب ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هست و روزها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد
و روی بخاری هم یه ظرف آب گذاشتم تا رطوبت همیشه داخل گلخونه باشه
و روزها هم یکی دو ساعتی هواکش رو روشن میکنم تا دمای داخل عوض بشه و هوای تازه جایگزین بشه

یعنی شما میگید که رطوبت رو کم کنم؟ظرف رو از روی بخاری وردارم؟ و میزان هوادهی گلخونه و در جریان بودن هوای تازه رو بیشتر کنم؟

هوای خشک داخل گلخونه خراب نمیکنه گیاهان رو؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲
در پاسخ به  Shaahin0059

سلام، چه نوع گیاهانی داخل گلخونه پرورش میدید؟

Shaahin0059
Shaahin0059
۱۴ دی, ۱۳۹۸ ۰۱:۱۹

سلام
برای اینکه کپسول بذر خوب و با کیفیتی برداشت کنیم
لازمه که گیاه زمانی که روی گل هست و غنچه در حال تشکیل بذر هست آبیاری گیاه رو بیشتر کنیم؟؟
چون من یبار از آستروفیتومم کپسول بذر گرفتم
کپسول کلا ترک خورده بود و تعدادی از بذرها هم داخل کپسول جوانه زده بودن
علت اینکه کپسول اینجوری میشه چیه؟مربوط به آبیاری کم میشه؟

و اینکه بعده اینکه بذرهارو برداشت کردیم
میشه بذرهای آستریاس یا هر کاکتوسی رو بعده برداشت شست و شو داد و داخل اتاق روی یه ملحفه پهن کرد تا خوب خشک بشن
بعد گذاشتشون داخل یخچال؟؟؟

و اینکه اگه برای چندین ماه توی جای تخم مرغی یخچال نگه داریم بذر رو
خراب نمیشن؟
ببخشید که تعداد سوالام زیاد شد
ممنون از لطفتون??

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۳
در پاسخ به  Shaahin0059

سلام، خیر باید ابیاری کمتر بشه زمانی که گیاه روی گل وغنچه باشه به اکسیژن بیشتری نیاز داره به همین دلیل ابیاری باید کمتر بشه. علتش رطوبت زیاد محیط هست رطوبت محیط زیاد باشه بذرها داخل کیسه بذر جوانه میزنند، محیط نگهداری کاکتوسهاباید خشک باشه ورطوبت محیط کم باشه،بذرهای استریاس واستروفیتومها رو میتونید بلافاصله بعد از برداشت کشت کنید ولی سایر بذرها باید بعد از خشک شدن دوره سرمادهی رو بگذرونند وبعد کشت بشن در غیر این صورت جوانه زنی به تعویق خواهد افتاد،میتونید با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر دمای اتاق خشک کنید. تا یک سال میتونید داخل یخچال جای تخم مرغی نگهداری کنید.

صالح
صالح
۲۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۸

بذر ها رو در یخچال و در چه دمایی و چند وقت میتونیم در یخچال بگذاریم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۸:۴۹
در پاسخ به  صالح

داخل یخچای جای تخم مرغی ،دمای این قسمت معمولا بین ۴الی۳ درجه هست،باید از یخ زدگی محافظت کنید تا یک سال میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.

رسول
رسول
۲۲ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۴

منظور دوره سرمادهی بذرها بود.
این که این موارد چقدره و این مدت زمان برا گیاهای مختلف فرق داره؟

کارشناس 2
۲۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۰۰:۳۴
در پاسخ به  رسول

بستگی به ریز یا درشت بودن بذر داره، از دو هفته تا چهل روز متفاوت هست، برای مثال برای هسته میوه ها که بزرگتر هستندحدود سه ماه دوره سرمادهی نیاز هست.

رسول
رسول
۲۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۶

سلام
خسته نباشید
دوره استراحت برای انواع کاکتوس ها متفاوت هست؟
مثلا دیسکو ها افوربیا اوبسا و آریو ها حداقل چقدر باید داخل یخچال باشند؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۸
در پاسخ به  رسول

سلام، ممنون، منظور از دوره استراحت، خواب زمستانی گیاه هست یا دوره سرمادهی بذرها؟

Mobin
Mobin
۱۲ تیر, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۹

بعد میتونم بکارم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ تیر, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۸
در پاسخ به  Mobin

بله بعد از گذراندن دوره سرمادهی میتونید کشت کنید.

Mobin
Mobin
۱۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۶

سلام من یک کاکتوس لوفوفورا دارم که بذر داده ‌‌‌‌، بعد از برداشت باید به بذرها سرما بدهم؟

کارشناس 2
۱۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  Mobin

سلام، اول باید بذرها رو دردمای اتاق بمدت دو هفته نگهداری کنید تا کامل خشک بشن بعد داخل یخچال بمدت یک ماه نگهداری کنید.

alireza.pashotan22
alireza.pashotan22
۲۱ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۳:۳۷

بذرای میهن کاکتوس ب سرمادهی نیاز ندارن?

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۸:۳۵
در پاسخ به  alireza.pashotan22

سلام.بذرها دوره سرمادهی رو گذروندن میتونید بلافاصله که دریافت کردید کشت کنید.تا زمان کشت ولی میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.

alisaze77
alisaze77
۳ بهمن, ۱۳۹۶ ۰۰:۴۵

درود بر شما
در عوامل جوانه زنی، به جای رطوبت، نوشتین دمای…

۲- رطوبت: بذر اکثر کاکتوس‌ها برای سبز شدن به دمای بالای ۶۰ درصد نیاز دارند.

لطفا اصلاح کنید!
ممنون از سایت خوبتون.

مهدی
مهدی
۲۶ آبان, ۱۳۹۶ ۱۵:۴۱

با سلام.
فکر کنم در همین سایت دیدم که قبل کاشت بذر، بهتره بذر به مدت ۱۰ روز در یخچال نگهداری شود. از نظر شما این کار مفیده

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ آبان, ۱۳۹۶ ۱۸:۰۰
در پاسخ به  مهدی

سلام.بله سرمادهی در جوانه زنی سریع بذرها تاثیر داره بهتر هست قبل از کاشت ده الی هفت روز داخل یخچال نگهداری بشن.(داخل جای تخم مرغی در یخچال)البته بذرهای سایت میهن کاکتوس دوره سرمادهی رو گذروندن واماده کاشت هستن.