۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

7 نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها :  آدنیوم گیاه مقاومی که در مناطق گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. آدنیوم به دلیل تنوع زیاد رنگ گل‌ها و راحت بودن تبدیل به گیاه بنسای، به طور گسترده در تمام مناطق دنیا پرورش داده می‌شود. معنی بذر بنسای که در بسیاری از سایت‌ها استفاده می‌شود کاملاً اشتباه بوده و در واقع بنسای یک هنر می‌باشد، و هر درختی را می‌توان با هرس کردن و تربیت درست به بنسای تبدیل کرد اما تنها گیاهی که از ابتدا به شکل بونسای می‌باشد آدنیوم می‌باشد.

چند نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها:

۱- خاک: خاک مناسب برای آدنیوم ها خاک سبک می باشد که ریشه به راحتی در آن رشد کند و رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه ندارد در کشورهایی مثل تایلند که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آدنیوم می‌باشد از ترکیب ماسه،کوکوپیت، پیت ماس استفاده می‌شود.ترکیب خاکهای مناسب دیگری هم میشود برای این گیاه استفاده کرد مثل (پرلیت، ماسه، پیت ماس) (ماسه،پیت ماس، ورمی کولیت) و… ،گلدان آدنیوم باید داری سوراخ‌هایی در کف باشد تا بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد.

۲- آبیاری: آدنیوم به آبیاری منظم احتیاج دارد در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری و در مناطق گرمسیری و خشک دو بار آبیاری کافی می‌باشد. زمانی که دما به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید آبیاری را به حداقل برسانید حتی شاید ماهی یک بار آبیاری در زمان خواب کافی باشد. هر چه اندازه گیاه بزرگ‌تر باشد به آبیاری کمتری نیاز دارد. خاک گیاهان کوچک برای رشد بهتر باید همیشه مرطوب باشد.

۳- دما: آدنیوم ها دمای بین ۶ تا ۵۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که گل آنها قرمز است به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. دمای زیر ۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند آسیب جدی به گیاه بزند.

۴- نور: آدنیوم به نور زیاد و کامل نیاز دارد، اگر به گیاه نور کامل برسد ساقه‌های کلف تر و زیباتری خواهد داشت همچنین نور یکی از نیازهای اصلی آدنیوم ها برای گلدهی هستند. بهتر است از قرار دادن  گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان خودداری شود. به طور کلی آدنیوم در روز به ۴ تا ۵ ساعت نور کافی نیاز دارد.

۵- تغذیه: در فصل رشد آدنیوم ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد می‌توان از کودهای کامل استفاده کرد. کودهای حاوی پتاس برای این گیاه مناسب می‌باشد. برای خرید کود مخصوص آدنیوم اینجا کلیک کنید.

۶- هرس آدنیوم: هرس کردن آدنیوم یا به اصطلاح سر برداری مزایای زیادی دارد. هرس باعث می‌شود گیاه تنه قطورتری داشته باشد. همچنین برای گلدهی آدنیوم ها بهتر است هر سال یا هر دو سال گیاه هرس شود و ساقه‌های ضعیف و بلند حذف شود.

۷- تکثیر آدنیوم: تکثیر آدنیوم ها عمدتاً از طریق بذر انجام می‌شود. برای آموزش کاشت بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

بونسای آدنیوم
بونسای آدنیوم

 

7 نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

برای خرید بذر گیاه آدنیوم اینجا کلیک کنید

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
580 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
رسولی
رسولی
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۲۸

این عکس تنه گیاه ادنیوم من هست که چند روزی هست شروع ب نرم شدن شده چیکارش کنم خوب شه
و اینکه از تابستون برگ درنیاورده و علفی رشد میکنه همش

comment image

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۰
در پاسخ به  رسولی

متاسفانه ریشه ها ومقداری از تنه گیاه پوسیده شده، این عامل در اثر ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب ویا نبود زهکش مناسب بوجود میاد تا قسمتی که پوسیده شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا به اوندسالم برسید، بعد روی قسمت بریده شده یا محلول قارچ کش بزنید یا پودر دارچین، بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل و ماسه ای باشه بکارید وتا زمان شروع به رشد وریشه دار شدن در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو سطحی بوسیله اسپری اب انجام بدید.

رسولی
رسولی
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۹

سلام ادنیوم من تنه ش نرم شده از پایین
الان ازخاک دراوردم دیدم ریشه هاشم نرم شده فعلا همینجوری گذاشتمش بیرون چیکار کنم از بین نره
میشه کاریش کرد براش
من همیشه هفته ای یا ده روز یه بار بهشون اب میدم نمیدونم چرا نرم شده تنه ش تقریبا از تابستون به بعد هم اصلا برگ درنیاورده رشد زیادی نکرده انگار
کود هم بهش میدم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۹
در پاسخ به  رسولی

سلام، تا جایی که نرم شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا به اوندسالم برسید بعد به قسمت بریده شده محلول قارچ کش بزنید یا پودر دارچین ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه، بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکاربد مجدد ریشه میزنه و شروع به رشد میکنه تازمان شروع به رشد در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو هم کاملا سطحی با اسپری انجام بدید.

ابی
ابی
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۲

سلام ووقت بخیر آیا همزمان با فرم دهی به ریشه آدنیوم یعنی ریشه زنی میشه هرس شاخه ها رو انجام داد یا باید بعد اینکه ریشه زنی کردیم ودرخاک قرار دادیم ریشه های مجدد رشد کرد بعد هرس شاخه ها روانجام بدم تا گیاه تضعیف نشه ؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۴
در پاسخ به  ابی

سلام، ممنون، بله همزمان میشه هم شاخه ها رو هرس کرد وهم ریشه ها رو فقط زمانی که گیاه شروع به رشد نکرده بهتر هست انجام بشه.

فاطمه الف
فاطمه الف
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۷

سلام وقت بخیر.من ساکن گیلان هستم، آدنیوم من حدود ۳ سالشه،پنجره شمال غربی که روزی ۳ الی ۵ ساعت آفتاب بهش میخوره نگه داشتمش،دمای نگهداری هم مطابق همین مقاله بوده،آبیاری هم به شکلی ک توهمین مقاله فرمودین در فصل های مختلف متناسب همون فصل ابیاری کردم،،رشد خوبی داشته و الان ۶۰ سانت شده،تک شاخه هستش و ساقه نازکه داره ولی حدود سه ماهه که از قسمت پایینی داره قطور میشه،منهتی چن روزی هستش که برگ هایِ جدیدِ بالای در حال زرد شدن هستن?،الان ینی اواخر اسفند قصد دارم گلدونشو عوض کنم و بزرگترش کنم، و اینکه تا الان خونه پدرم بوده و میخوام ببرمش خونه خودم،منتهی خونه خودم فقط پنجره غربی داریم ک روزی ۳ الی ۴ ساعت آفتابِ غروب بهش میخوره،سوالم اینه ک الان هم گلدونشو عوض کنم هم ببرم خونه جدید بهش شوک وارد نمیشه؟
و اینکه برای برگ های زردش چیکار کنم؟
و اینکه اگه نخوام هرس کنم چقدر طول میشکه بن سای بشه و به گل بشینه؟
و اینکه داخل گلدان جدید،لایه زیری سنگ درشت بریزم بعد مخلوط خاک های مناسب،به قطور شدن تنه کمک میکنه؟ممنونم
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۶
در پاسخ به  فاطمه الف

سلام، سایز گلدانش اندازه هست وفعلا نیازی به تعویض گلدان نداره اگر هم میخواهید تعویض کنید بعد از انتقال به محیط جدید یک ماه بعد میتونید گلدانش رو عوض کنید، بدون هرس کردن گیاه تبدیل به بنسای نمیشه، تنه زمانی قطور میشه که سنش زیاد باشه و هر سال هرس بشه، میتونید گیاهتون رو به سه قسمت تقسیم وجدا کنید هم چند شاخه میشه وهم میتونید تکثیر کنید،شرایط نگهداری ایدال باشه بالای پنج سالگی به گل میشینه.

فاطمه الف
فاطمه الف
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم از پاسخگوییتون..الان فصل هرس هست؟ینی بعد از انتقال ب محیط جدید،یکماه بعد هرس کنم ؟
و شاخه های هرس شده رو هم میتونم توی گلدون جدید بکارم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۰
در پاسخ به  فاطمه الف

ممنون از شما، زمانی که گیاه شروع به رشد کرد میتونید هرس رو انجام بدید،بله بعد از اینکه قسمت بریده شده قلمه ها خشک شد میتونید بکارید.

مينا باستاني
مينا باستاني
۲۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳

سلام وقت بخیر…ادنیوم من ٣/۵ ساله هست اما چون اطلاعات نداشتم رشد علفی داشته و تنه باریک هست…عکسش رو میفرستم براتون محبت کنید راهنماییم کنید که چکار کنم تنه ضخیم بشه و چند ساقه ای بشه…نمیدونم چطور عکس رو بفرستم؟گزینه اضافه کردن عکس نمیبینم!

کارشناس 2
۲۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵
در پاسخ به  مينا باستاني

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سالار
سالار
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶

سلام خسته نباشید

همه ی آدنیوم هام جوانه های زیادی تو تنه اش میاد بیرون هر آدنیوم نزدیک ۴ یا ۵ جوانه میزنه از تن اش ولی یه خورده میاد بیرون خشک میشه
ترکیب خاکم همونی هستش که تو سایت نوشته شده
آبیاری کاملا منظم
هر ماه کود کاکتوس میدم با این حال هیچ جوانه ای رشد نمیکنه

کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  سالار

سلام، ممنون، رطوبت محیط ونور رو افزایش بدید،کمبود نور وکمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه.

رضا
رضا
۱ دی, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۷

سلام
ضمن آرزوی سلامتی تو این ایام کرونایی
بنده سوالی داشتم
آیا موادی رو میشناسید که رشد گیاه رو ۲ برابر یا بیشتر کنه منظورم اینه که گیاه ادنیوم رو دوپینگ کنم و‌ رشدش چن برابری بشه مثلا چه موادی میتونه این تاثیر رو بزازه ؟ نیتروژن یا عسل یا نور اضافی یا کربن دی اکسید اضافی؟
ممنون می شم راهنمایی کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰
در پاسخ به  رضا

سلام، برای رشد بهتر گیاه باید شرایط نگهداری ایدال باشه ودر کنار شرایط ایدال کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه انجام بشه،تنها باکوددهی رشد گیاه زیاد نمیشه باید گیاه خاک مناسب،نور کافی،دما وتهویه مناسب وابیاری منظمی داشته باشه تا رشد ایدالی داشته باشه کود دهی زیاد باعث از بین رفتن گیاه میشه، ماهی یک بار در زمان رشد گیاه میتونید گیاه رو تقویت کنید وشش ماه یک بار از کود بیو بیست طلایی براش استفاده کنید برای ادنیوم بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده بشه، ازت زیاد باعث جذب اب زیاد شده وباعث ترکیدگی گیاه میشه.

الهام
الهام
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۲

سلام وقتتون بخیر آدنیوم من تقریبا ۳ ساله است
ی مدته ک خاکش انگار شوره زده آیا با عوض کردن خاکش مشکل حل میشه؟این فصل برای عوض کردن خاکش مناسبه؟
توی مطلب بالا درباره نسبت ماسه و کوکوپیت و پیت ماس چیزی ننوشته بود لطف کنید اونم برام توضیح بدید
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲
در پاسخ به  الهام

سلام، ممنون، در مورد وجود شوره خاک اب دارای املاح ویا استفاده بیش ازاندازه کودهای شمیایی باعث این مشکل میشه، برای ابیاری انواع گیاهان از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،اواسط اسفند میتونید خاک رو تعویض کنید یا خاک رو ابشویی کنید، ترکیب خاک مناسب برای ادنیوم ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی ۲۰ درصد پیتماس وده در صد ورمی کمپوست بجای پیتماس از کوکوپیت هم میتونید استفاده کنید.

الهام
الهام
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰

ببخشید ورمی کمپوست نتونستم پیدا کنم جایگزینی هست براش؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  الهام

اگر کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده دارید میتونید جایگزین کنید.

دیانا
دیانا
۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰

سلام من چند ماهی هست آدنیوم دارم گل داد و شرایط کاملا خوب بودهم از نظر نور و دما و آب دهی،اما از چند روز قبل برگهای گیاه زرد میشه با اینکه برگهای کوچیک داده بود هیچ مشکل و علایم قارچ یا دیگر بیماریها در گیاه نیست فقط اینکه من شمال زندگی میکنم اینجا پاییز و زمستان مدام باران داره از لامپ هم برای نور بیشتر استفاده میکنم میشه راهنماییم کنید چیکار کنم که برگها زرد نشه و نریزه

کارشناس 2
۶ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۱
در پاسخ به  دیانا

سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وابیاری رو کاهش بدید زمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

سیمین محمدی
سیمین محمدی
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷

ممنون از راهنماییتون

سیمین محمدی
سیمین محمدی
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۴

سلام
من آدنیومم رو ۲ سال پیش گرفتم گلدونش کوچیک شده بود و برگاش زرد میشد و میریخت
بردم گل فروشی عوض کرد گلدون رو و الان بعد از یک هفته برگاش باز داره زرد میشه و تنه نرم شده و کج شده
حالا باید چکار کنم؟ خیلی نگرانشم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲
در پاسخ به  سیمین محمدی

سلام، قبل از تعویض خاک شرایط نگهداری به چه نحو بود؟ از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سیمین محمدی
سیمین محمدی
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۳

حدود دو سال هفته ایی یک بار آبیاری میکردم و روی پیشخوان آشپز خونه بوده
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  سیمین محمدی

زرد شدن برگها بخاطر شوک تعویض خاک وگلدان هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید گیاهتون کمبود نور داره وضعیف شده، بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید وبرای راست شدن میتونید براش تکیه گاه ببندید، اوایل بهار میتونید گیاه رو قلمه بزنید تا چند شاخه بشه. وبا کودهای مخصوص کاکتوسها از اوایل بهار تا اواخر مهر ماه ماهی یک بار تقویت کنید.

حامد
حامد
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۰

سلام من ادنیومم شرایطش خوبه فقط جدیدا روش شپشک ارد مانند دیدم و چندتا از برگاش ناقص رشد کردند باید چه سمی بزنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
در پاسخ به  حامد

سلام، ابتدا تمام قسمتهای سفید و اردی رو حذف فیزیکی کنید،بعد با یک نوع سم حشره کش گیاه رو سمپاشی کنید،بمدت یک هفته گیاه رو تحت نظر داشته باشید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید، یک هفته بعد مجدد گیاه رو سمپاشی کنید از محلول داخل خاکش هم بریزید.

حامد
حامد
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۴

ببخشید چه نوع سمی؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
در پاسخ به  حامد

از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون میتونید استفاده کنید، مقدار مصرف یک سی سی در یک لیتر اب.

سپهری
سپهری
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳

سلام ، من گیاه آدنیومم تقریبن بزرگه اما حالا دو تا ترک بزرگ روی تنش ایجاد شده علتش چیه؟ چیکار باید کنم؟

کارشناس 2
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳
در پاسخ به  سپهری

سلام، ابیاری زیاد ویا استفاده از کودهای ازت زیاد باعث این مشکل میشه،این دو مورد رو بررسی وایدال کنید.

جواد
جواد
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۶

سلام
۴ تا از آدنیوم هام دچار برگ ریزی و همچنین نرمی تنه شده اند دلیل چی میتونه باشه البته بقیه برگهای باقی مانده را هم خودم چیدم که گیاه قوی تر بشه؟
شرایط نگهداری آدنیوم هام :
گلدان نگهداری گرد با عمق حدودا ۵ تا ۶ سانت و قطر دهانه ۱۵ تا ۱۸ سانت هست
نور پنجره جنوبی حدودا ۵ ساعت در روز
آبدهی هفته ای یکبار
البته هفته قبل خاک و گلدانش تعویض شده ولی یکی از گلها را از خاک خارج کردم ریشه ها سالم بود و تنه اشو قلمه زدم که گندیده شده باشه که سالم بود و قارچ کشی این یکی کردم که هفته بعد بذارمش تو خاک
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱
در پاسخ به  جواد

سلام، شوک تعویض خاک میتونه باشه که طبیعی هست روی ریشه ها خاک بریزید، ریشه ها باید بمرور زمان از خاک بیرون بیان بیکباره از خاک بیرون باشن خشک میشن، اگر قسمت بریده شده کامل پینه بسته میتونید داخل خاک بکارید ویک هفته بعد اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

رضا
رضا
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۳

سلام وقت بخیر.
من یه ادینوم عربیکوم امروز گرفتم برای روی میز تحریرم نور اتاق خوبه اما کنار پنجره نیس به نظرتون خوبه ینی دووم میاره
و اینکه میگن نور زیاد میخواد حتما نور طبیعی باید باشه ینی نور لامپ فایده نداره
و سوال آخر اگر روز ها بیارم کنار پنجره که آفتاب بخوره اشکال نداره ینی این که گیاه هر روز جابه جا بشه مشکلی نداره

کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۱
در پاسخ به  رضا

سلام، بهتر هست جاش ثابت باشه ودر مکانی باشه که نور کافی، دما وتهویه مناسبی داشته باشه ،فرقی نمیکنه با نور مصنوعی هم میشه پرورش داد، حداقل باید ۴الی۶ ساعت نور کافی دریافت کنه.

حامد
حامد
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰

سلام من وقتی آدنیومم رو زیر آفتاب مسقیم میزارم تقریبا دو ساعت شریان های برگها متمایل به قرمز میشه و برگ های پایینی زودتر شروع به زرد شدن میکنند http://uupload.ir/files/7e_p_20200916_142234_hdr.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲
در پاسخ به  حامد

سلام، نور رو حتما فیلتر کنید ،شدت نور باعث تغییر رنگ میشه ،اگر مدت زمان زیادی به همین صورت ادامه داشته باشه گیاه افتاب سوخته میشه ،در دمای بالا گیاه رطوبت از دست میده.

هومن
هومن
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۱

سلام. چرخشی که توی ریشه های ادنیوم هست رو چطور میشه ایجاد کرد ساقه رو توضیح دادین اما بنسای هایه ادنیوم که در واقع نمیتونم بگم تنه هست یا ریششون در واقع پایین تنه چطوری اشکال زیبا رو میگیره؟!من قصد تهیه یه ادنیوم رو جهت بنسای کردن دارم اما نمیدونم پیچش و اشکال زیبایه تنه رو چطوری ایجاد میشه کرد ممنون میشم راهنمایی کنید ایا گذاشتن سکه کف گلدان که توضیح دادین منجر به ریشه دادن از اطراف میشه خوب به اون اشکال پیچ دار زیبا چه ربطی داره ریشه ای که داخل خاک قرار میگیره

کارشناس 2
۱ مهر, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۰
در پاسخ به  هومن

سلام، معمولا ریشه ادنیومها خودشون بصورت پیچ رشد میکنند ولی میتونید زمانی که ریشه ها نازک وقابل انعطاف هستند پیچ بدید وداخل خاک بکارید میتونید ریشه ها رو سیم پیچی کنید درست مثل سیم پیچی شاخه ها تا باز نشن بمرور زمان که بزرگتر میشن باید سیمهارو باز کنید ومجدد ببندید برای این کار از سیمهایی که زنگ نزنند بهتر هست استفاده بشه از سیمهای الومینیومی مخصوص این کار میتونید استفاده کنید.

سعادت
سعادت
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۰

سلام من به تازگی یه گیاه آدنیوم تهیه کردم و برای اولین باره که بن سای خریدم…به نظر گیاه دوساله هستش و اینکه تنه ی نسبطا نازکی داره و میخوام تنش شبیه بن سای بشه….باید چطوری ازش نگهداری کنم که بن سای بشه
و اینکه لطفا در کل شرایط نگهداری و رسیدگی بهش رو بهم میگید؟
اگر تو دمای حدودا ۳۷ تا ۴۰ درجه پشت پنجره ی شمالی قرار بدم مشکلی براش پیش نمیاد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳
در پاسخ به  سعادت

سلام، برای کسب اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

سعادت
سعادت
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴

تو مقاله نوشته شده که نیاز به نور زیادی دارن.
بنظر شما اگر من داخل خونه پشت پنجره ی شمالی ازش نگهداری کنم به مشکل میخوره؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  سعادت

پنجره های شمالی کمترین نور رو دارند، ولی اگر پنجره هاتون نور گیری خوب و کافی دارند میتونید نگهداری کنید.

n.farahmadi
n.farahmadi
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹

سلام وقت بخیر. یکسال و نیمه که گلدان آدونیا دارم، از فروردین امسال شروع کرد به برگ دادن و برگهای قدیمی تر بزرگتر شدن. ولی از دو ماه پیش، دو سه تا برگ پایینی دو روزه زرد شدن و افتادن. بردم گلفروشی. گفت آفت داره در حالیکه هیچ نشانه ای نبود. سم داد که همه جاش پاشیده بشه و یک کودی که هر چند روز یک بار با آب مخلوط کنم پای گلدون بریزم ولی اینا هیچ تاثیری نداشته. خاکش هم گفت تا یک سال دیگه فعلا خوبه. عوض نشه. حالا نمیدونم دلیل پژمردن برگها چیه. نزدیک پنجره ست نور خوبه. و از یک سال پیش جاش عوض نشده. این سه ماهه شش تا از برگهاش زرد شده و افتاده. ممنون نیشم راهنمایی کنید.

کارشناس میهن کاکتوس
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰
در پاسخ به  n.farahmadi

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

n.farahmadi
n.farahmadi
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵
در پاسخ به  n.farahmadi

لینک مستقیم برای عکس اول

http://uupload.ir/files/xvj4_20200903_100217.jpg

لینک مستقیم برای عکس دوم

http://uupload.ir/files/rbni_20200903_100231.jpg

سلام روزتون بخیر
خیلی ممنونم که پاسخ دادید. انشاالله همواره تندرست باشید.

کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۴
در پاسخ به  n.farahmadi

سلام، ممنون از شما،زرد شدن برگهای قدیمی وپایینی کاملا طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،گیاهتون کمی ضعیف هست بمرور زمان نور رو افزایش بدید وماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها گیاه رو تقویت کنید،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

n.farahmadi
n.farahmadi
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2

متشکرم. امیدوارم روبراه بشه. ممنون که وقت گذاشتید.

حامد
حامد
۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰

بعد ببخشیدمیخواستم خاکشو بعدهفت ماه عوض کنم چون چندتا از برگای پایینی اش زرد شده میخوام ترکیب خاک جنگل و ماسه بادی و بریزم براش مشکلی که پیش نمیاد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۴
در پاسخ به  حامد

ماسه بادی مناسب نیست، از ماسه درشتر استفاده کنید.

حامد
حامد
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۳

سلام من یه گیاه آدنیوم دارم که یه مدت رشد خوبی نداشت تا خاکش رو عوض کردم و شروع کرد به رشد کردن منتهی رشد عرضی نمیکنه و رشدش طولیه، ولی برگ های بزرگ و خوبی داره جدیدا جاشو عوض کردم و یک جای پرنور گزاشتم و اینکه میترسم هرس کنم گیاه و که خراب بشه
http://uupload.ir/files/ixjg_p_20200819_170752_hdr.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۲
در پاسخ به  حامد

سلام، رشد ایدالی داره وسرحال هست،برای هرس میتونید سانت۲۰ اندازه بزنید واز پایین کات کنید ،قسمت بالایی رو ریشه دار کنید قسمت پایین هم مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه. من جای شما بود امسال دست نمیزدم تا خوب رشد کنه سال بعد هرس میکردم.

حامد
حامد
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۵

ببخشید اگه نخوایم هرس کنیم دیگه ساقه گیاه کلفت نمیشه؟و اینکه دیگه به گل نمیشینه؟

کارشناس 2
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸
در پاسخ به  حامد

اتفاقا اگر هرس نشه زودتر به گل میشینه، ساقه بابزرگتر شدن گیاه قطورتر میشه. هرس باعث میشه که شاخه زیاد بزنه.

مینا
مینا
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳

سلام من یک گیاه آدنیوم به تازگی حدود یک هفته پیش خریدم الان بعضی برگاش زرد میشه و میریزه حتی برگهای جدید که درمیان پشت پنجره جنوبی ولی آفتاب نمیخوره بهش آب هم ندادم فقط یبار
http://uupload.ir/files/ec00_img_20200808_214113.jpg

کارشناس 2
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۸
در پاسخ به  مینا

سلام، بعد از تهیه گیاه خاک وگلدانش رو هم تعویض کردید؟تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگها عکس العمل نشون میده،برای کاهش شوک وارده گیاه روبمدت یک هفته درمحیط خنک و سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید وبرگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،یک هفته بعد بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید،ریشه ها هم نباید بیکباره از خاک خارج بشه روی ریشها ها کمی خاک بریزید بمرور زمان با ابیاری باید خاک شسته بشه وریشه ها بیرون بیان.

pwrlynmt
pwrlynmt
۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱

http://uupload.ir/files/dgmi_p_۲۰۲۰۰۸۰۳_۱۰۰۲۳۲_vhdr_on.jpg
لکه های سفید قهوه ای رنگ برجسته روی برگ آدنیوم
به نظر شما آفته یا قارچ؟

کارشناس 2
۱۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
در پاسخ به  pwrlynmt

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟

pwrlynmt
pwrlynmt
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 2

پشت بوم تو گلخونه نگهداری میشه
سه تا چهار ساعت دور فیلتر شده داره
دما ۳۰تا ۴۰ درجه
هفته ۳ یا ۲ بار اسپری اب رو برگ ها

کارشناس 2
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۸
در پاسخ به  pwrlynmt

پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید،زمانی که هوا خیلی گرم هست ونور روی گیاه هست مه پاشی نکنید،برگ الوده رو کات کنید اگر برگهای دیگر هم مبتلا شدندکات کنید.

اسلامی
اسلامی
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۹

سلام،وقت بخیر
دو روز قبل آدنیوم خریدم و به گفته فروشنده در محلی قرار دادم در حیاط حدود۳ساعت آفتاب میخوره،امروز متوجه شدم برگهای بلایی مچاله شده و نرم و آویزان شده،لطفا راهنمایی بفرمایید چه کنم؟
سپاس
سلام مجدد،عکس آدنیوم که در ایمیل قبلی سوال کردم
@@@@چروکیدگی برگها
http://uupload.ir/files/paj_img-20200802-wa0001.jpg
http://uupload.ir/files/mn2p_img-20200802-wa0000.jpg

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵
در پاسخ به  اسلامی

سلام، باید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید، گذاشتن گیاه بیکباره در نور مستقیم باعث سوختگی وپژمرده شدن برگها میشه،برگهای سوخته رو جدا کنید وگیاه رو در محیطی که نور فیلتر شده داره نگهداری کنید.

اسلامی
اسلامی
۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 2

بابت راهنمایی،سپاسگزارم

امیر مهدی
امیر مهدی
۳۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰

سلام من گیاه ادنیوم دارم گیاهک فقط رسد روبه بالا داره و هیچ شاخه ای ندارع بعد شما گفتید سر زنی کنید سوالم اینه که اگه سر زنی رو از قیمت پایین انجام بدم که هیچ برگی دیگه نباشه فقط ساقش باشه سالم میمونه و چه زمانی این کارو انجام بدم؟ بعد سوال بعدی من ریششو مقداریشو گذاشتم بیرون ایرادی داره. بعد شما گفتید که بعد سر زنی میتونید از قیمت بالا ریشه بگیرید این یعنی چی ممنون

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۹
در پاسخ به  امیر مهدی

سلام، گیاهتون چند ساله هست؟ از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

خرّمیان
خرّمیان
۲۳ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹

سلام من جدیدا آدنیوم آوردم خونه تو بالکن گذاشتم نور گیره برگهای پایینیش داره زرد می شه میفته نگرانم ویتامین B2 بهش اسپری کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۳ تیر, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۲
در پاسخ به  خرّمیان

سلام، تغییر محیط نگهداری باعث زرد شدن برگهای پایینی وقدیمی گیاه میشه که طبیعی هست، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید تا حد امکان گیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید،کوددهی یک ماه بعد از خرید گیاه، برای گیاهان از کودهای مخصوص گیاهان استفاده کنید، ویتامینها وداروهایی که برای انسانها تجویز میشه برای گیاهان مناسب نیست.

1 8 9 10