برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟ اکثر کاکتوس‌ها در مناطقی با خاک فقیر از مواد غذایی مورد نیاز گیاهان زندگی می‌کنند، خاک‌ اکثریت کاکتوسها حاوی سنگ ریزه و ماسه است، ما می‌خواهیم اینجا خاک کاکتوس‌های پرورشی را به دو دسته تقسیم کنیم، ابتدا خاک تجاری که بیشتر در گلخانه‌ها و مراکز پرورش کاکتوس استفاده می‌شود، اگر برای صادرات باشد از کوکوپیت استفاده می‌شود و برای بازار داخلی بیشتر از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا ماسه و پیت ماس استفاده می‌شود که تمامی این مواد دارای مقدار ناچیزی مواد غذایی هستند و برای جبران این کمبود از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. خیلی از دوستان استفاده از کودها را در کاکتوس‌ها اشتباه می‌دانند ولی این موضوع اشتباه است که کودها برای کاکتوس‌ها زیان‌ بار هستند، بلکه باید به طور اصولی استفاده کرد که در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.

دسته دوم خاک کاکتوس‌ها خاکی است که برای کاکتوس‌های نگهداری شده در منزل استفاده می‌شود که غیر از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت می‌تواند حاوی مقدار کمی کود حیوانی کهنه و ضدعفونی باشد که به رشد گیاه کمک زیادی می‌کند. اگر کود حیوانی استریل نباشد می‌تواند باعث ایجاد لکه هایی در تنه کاکتوس‌ها شود. کود حیوانی کهنه را حتما با سم قارچ‌کش و حشره کش کاملاً ضدعفونی کنید. بعضی از دوستان به جای کود حیوانی از مقدار کمی ورمی کمپوست استفاده می‌کنند. در هر دو حالت نباید میزان کود حیوانی و ورمی کمپوست بیشتر از ۱۰ درصد در ترکیب خاک کاکتوس‌ها باشد.

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟
علاوه بر خاک مناسب تأمین کردن شرایط مناسب مانند: نور کافی، دمای مناسب و رطوبت کافی برای رشد بهتر کاکتوس‌ها ضروری است در مقالات قبلی درباره ایجاد شرایط مناسب برای کاکتوس‌ها پست‌های زیادی نوشته‌شده است. برای مطالعه اینجا کلیک کنید.

برای رشد کاکتوس‌ها می‌توان از کودهای شیمیای حاوی مواد ماکرو و میکرو استفاده کرد. این کودها که با نام NPK معروف هستند حاوی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان هستند. درصد مواد موجود در ترکیب این کودها متغیر است و با اعدادی بر روی آنها مشخص شده است. برای کاکتوس‌ها از کودهای با ازت پایین استفاده کنید. ازت بالا می‌تواند باعث حفظ بیش از حد آب در بافت‌های کاکتوس شده و کاکتوس را از بین ببرد. همچنین کود کاکتوس‌ها بهتر است درصد بیشتری پتاسیم داشته باشد.

زمانی که  کاکتوس‌ها در خاک خوب و غنی کاشت شوند نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی نیست. و همیشه توجه داشته باشید رشد کاکتوس‌ها به طور طبیعی بسیار اندک است و با کود دادن بیش از حد سعی نکنید رشد آنها را زیاد کنید زیرا باعث آسیب به گیاه خواهد شد.

نحوه استفاده درست از کودها بسیار مهم است، اکثر کاکتوس‌ها تنها یک سوم سال را رشد دارند و بقیه طول سال را در حال استراحت هستند. کوددهی در زمان استراحت یا خواب کاکتوس‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات برگشت ناپذیری شود. کود را در زمان رشد کاکتوس‌ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد استفاده کنید. در فصل رشد بسته به اندازه و نوع گیاه هر ماه یکبار کوددهی کافی می‌باشد. کاکتوس‌های کوچک‌تر را بیشتر از کاکتوس‌های بزرگ می‌تواند کود داد. پس با آگاهی کامل از زمان و نیاز گیاهان خود با کود دهی صحیح رشد آنها را افزایش دهید.

برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

میهن کاکتوس بذر کاکتوس نوتو خورشیدی هلندی

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

بذر مامیلاریا هانیانا هلندی بزر کاکتوس

منبع: میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

خرید کود مخصوص کاکتوس:

guest
65 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مهدی
مهدی
۱۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۵

سلام من چند نوع کاکتوس دارم و همشون از کمبود نور رنج میبرند و رشد علفی دارند چطور میتونم کمبود نور رو جبران کنم این که تو مکان پرنور قرار بدم نگین که اسن شدنی نیس
این سوال رو در یه بخش دیگه پرسیدم یادم رفت کدوم بخش بود ببخشید اگه میشه اینجا پاسخ بدین:(

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، کاکتوسها بدون نور کافی رشد خوبی نخواهند داشت، میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۱۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 1

یعنی همین نور لامپ
با کود نمیشه جبران کرد
یه حداقل کاری کرد علفی رشد نکنند اسن رشد کم داشته باشن فقط علفی رشد نکنند

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵
در پاسخ به  مهدی

لامپهای معمولی خونه که نمیشه، باید از لامپهای مخصوص گیاهان ویا smdیا led تهیه کنید وباگیاه حداقل ۵۰ الی ۳۰ سانت فاصله داشته باشه. نور کافی نداشته باشند کوددهی هیچ تاثیری نخواهد داشت. اگرمنزلتون نور کمی داره از گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند استفاده کنید کاکتوسها وساکولنتها برای رشد ایدال به نور زیادی نیاز دارند.

مهدی
مهدی
۲۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  کارشناس 1

خونه ما که نور داره همیشه روشنه اما نور خورشید کم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۸
در پاسخ به  مهدی

اگر بالکن یا حیاط دارید میتونید به اون قسمت انتقال بدید وحتما نور رو فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشن.

ابوالفضل
ابوالفضل
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۰

من ۳ کاکتوس در یک گلدان دارم خیلی به هم چسبیده هستند ایا ممکن است دیر رشد کند

Maziyar
Maziyar
۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۲

سلام و عرض ادب
من خاک کاکتوسام رو بعد ٢-٣ سال عوض کردم تقریبا براى ٢-٣ هفته یا یکماه هست که عوضشون کردم حالا اگر کود دهى کنم مشکلى نداره البته بجز کاکتوسام گل هاى اپارتمانیم مثل گندمى و لیندا و موسى در گهواره و سانسوریا هم عوض کردم؟
من شنیدم که تا سه ماه بعد از تعویض خاک نباید کوددهى کرد
گفتم از شما بپرسم ببینم اصلا درسته این حرف یا نه؟؟
من کود NPK 20-20-20 زیگلر المان گرفتم براى گل هاى اپارتمانیم و کود NPK 12-12-36 کریستالون هلند هم گرفتم براى کاکتوس هام خوبه این کود ها دیگه؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۰
در پاسخ به  Maziyar

سلام، برای کوددهی عجله نکنید صبر کنید ریشه ها کامل قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند بعد کوددهی رو شروع کنید از اوایل بهار میتونید کوددهی رو شروع کنید، بله این نوع کودها مناسب هستند.

Amir
Amir
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶

سلام خسته نباشید.میخواستم بدونم کود ۳۶،۱۲،۱۲ برای کاکتوس بهتره یا ۳۸،۱۱،۳؟و بعضی سایتا استفاده از کود۲۰،۲۰،۲۰ رو توصیه کردند.به نظر شما از کدام یک از کود های بالا استفاده کنم؟(بهترین کود کدومه؟)

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۳
در پاسخ به  Amir

سلام، ممنون، برای کاکتوسها وکلا گیاهان گوشتی کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست،بهترین کود ۳،۱۱،۳۸ بعد۱۲،۱۲،۳۶ هست،سه بیست برای کاکتوسها مناسب نیست، برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز مناسب هست.

غلامرضا
غلامرضا
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۳

سلام و عرض ادب و ارزوی سلامتی برای شما خوبان
کاکتوس افوربیا ترگونا بنده مدت زمانی است که رنگش سفید شده و دیگه سبز رنگ نیست، تقریبا همه موارد نگهداری آن رو هم رعایت میکنم، لطفا راهنمایی ام کنید
ممنونم
همواره شاد و خرم باشید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸
در پاسخ به  غلامرضا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مهدی
مهدی
۲۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹

سلام
آیا کودی هست که به جوانه ها بزنن تا درصد ابلق شدن یا زیبایی شون رو افزایش بده؟
اسم کود؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، اگه وجود داشت همه ی گلخونه دارها همه ی گیاهان رو ابلغ میکردند، ابلغ بودن در ژن گیاه هست ونمیشه بصورت فیزیکی تغییرش داد. ولی گیاهی که ابلغ باشه برای اینکه ابلغ بودنش حفظ بشه وتغییر رنگ نده باید نور کافی دریافت کنه وبرای تقویت از کودهایی که مقدار ازتش از ۳ درصد بیشتر نباشه استفاده بشه مثل کود npk 3,11,38

مهدی
مهدی
۲۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۰
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون.

FS
FS
۲۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹

سلام من یه ملو کاکتوس دارم ولی احساس میکنم زیاد رشد نکرده به نظر شما کاکتوس مشکلی یا کلا این نوع کاکتوس رشدش کمه؟پاییز امسال میشه ۱سال که خریدمش. چند روز بعد خشک شدن خاک اب میدم زیر نور فیلتر شده س و زمستان هم جلوی نور مستقیم. و اینکه یه کود خوب برای کاکتوس های اچینو و ملو معرفی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۳
در پاسخ به  FS

سلام،از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،برای انواع کاکتوسها از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

FS
FS
۲۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

http://uupload.ir/files/csxe_img_20200714_233733.jpg

http://uupload.ir/files/5qyo_img_20200713_164359.jpg

عکس کاکتوس من
و یه سوال دیگه اینکه از هر کودی که پتاس بیشتری از ازت داره میشه واسه هر کاکتوسی استفاده کرد؟ برای کاکتوسی که تازه جوانه زده چطور؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  FS

چند وقت هست که همین اندازه مونده؟ اگربیشتر از یک سال هست احتمالا به گیاه شوک وارد شده میتونید با وارد کردن شوک مجدد گیاه رو وادار به رشد کنید، برای مثال ریشه ها رو هرس کنید وخاکش رو تعویض کنید. کود npk12، ۱۲،۳۶یا ۳،۱۱،۳۸،در زمان رشد گیاهان ماهی یک بار، مقدار مصرف یک گرم دریک لیتر اب.

علی
علی
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶

کاکتوس من رشد نمیکنه باید چکار کنم تفاله چای هم ریختم با پوست تخم مرغ خوبه براشون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵
در پاسخ به  علی

شرایط نگهداری رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،تفاله چای وپوست تخم مرغ برای کاکتوسها مناسب نیستند، میتونید عکس واضح از گیاه هم بفرستید.

Aliihosseinii
Aliihosseinii
۱۶ مهر, ۱۳۹۸ ۰۰:۴۳

با سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوب و عالی و از همه مهم تر صبر و حوصله شما کارشناس عزیز که انقدر با حوصله و مهربانانه به تک تک کاربران جواب میدهید
از کاربران خواهش میکنم قبل از هر سوالی برن مقالات آموزشی سایت را مطالعه کنن یا حداقل پرسش و پاسخ های مربوط به سوالشون رو یه نگاهی بهش بندازن چون واقعا ۹۰٪ سوالها تکراری هست و من واقعا از طرف تک تک دوستان از شما تشکر میکنم بابت این پشتیبانی و صبر و حوصله ای که دارید و به تک تک سوال ها با اینکه انقدر در هر بحث تکراری هست کامل و خالصانه جواب میدهید
سپاس فراوان ازمهربانی شما
یا حق

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳
در پاسخ به  Aliihosseinii

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،ما عاشق کارمون هستیم وباصبر وحوصله جواب کاربرها رو میدیم، هدفمون هم ارتقاسطح اگاهی عزیزان هست. وتلاش برای هرچه بهتردر نگهداری و پرورش گیاهان. سپاس از توجه ومحبت شما دوست گرامی??

علیرضا رضایی
علیرضا رضایی
۱۵ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۲

سلام و وقت بخیروخداقوت خدمتتان
کاکتوسا ی من رشد چندانی ندارن، تعداد زیادی اند از آچینو ها گرفته تا کراسولاها و ساکولنت ها، تابستون بوشهر دما از۳۲تا۴۰ درجه میرسه، منم اونا رو تو تراس شمالی که نور گیر هست اما آفتاب خور نیست میزارم، تراس جنوبی بدلیل قرارگرفتن کولرها و گرمای زیادی که تو تراس درست میشه متاسفانه قابل استفاده نیست، از ۲۸ تیرماه کود ۳۶-۱۲-۱۲ رو می خوام هریکماه بهشون بدم ، سوال اینه که تا چند ماه بهشون بدم؟ و اینکه نخل ماداگاسکاراهایی که دارم تعداد زیادی پاجوش دارن و مقدار کمی ریشه اشون از زیرگلدان خارج شده بایست الان تو گلدون دیگری بکارمشون یا بزارم تو زمستون انجام بدم؟ ممنون از پاسخگویی اتان.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۶
در پاسخ به  علیرضا رضایی

سلام، ممنون از شما، دما زیاد باشه رشد کاکتوسها موقتی متوقف میشه، کوددهی رو زمانی که خاکشون مقداری رطوبت داره انجام بدید ماهی یک بار تا زمانی که رشد دارند، وقتی باخنک شدن هوا رشدشون متوقف شد کوددهی رو قطع کنید،برای تعویض گلدان بهتر هست هوا کمی خنک باشه اگر دمای محیط نگهداری زیاد هست بهتر هست صبر کنید زمانی که دما بین ۲۰_۲۵ درجه بود گلدان رو تعویض کنید.

مهدی
مهدی
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۷

سلام. می خواستم بدونم گیاه دراگون هم جزء کاکتوس ها حساب میشه یا خیر.من چند تا دانه از میوه آن گرفتم و کاشتم و الان یک ساله که رشد کرده اما فقط دو تا برگ اولیه و یه ساقه کرک دار به طول یک سانت داده و دیگه رشد نکرده. می خواستم ببینم چکار باید انجام بدم.ن.ر و خاک و رطوبتش رو هم کنترل می کنم اما فایده ای نداشته.ممنون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۲۳
در پاسخ به  مهدی

سلام، بله دراگون فروت جزو کاکتوسهاست،از جوانه ها عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه،داخل چه نوع ترکیب خاکی کشت کردید وتا حالا کوددهی رو انجام دادید؟

farhad
farhad
۲۴ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۸

تشکر

farhad
farhad
۲۴ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۴

ممنون
اسم کود رو هم میشه بگین؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۸
در پاسخ به  farhad

npk12,12,36
npk3,11,38

farhad
farhad
۲۴ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۰

سلام
میشه از یک نوع کود برای کاکتوس و ساکولنت استفاده کرد؟
اسم کاکتوس هام و ساکولنت ها:تلو کاکتوس، دم موشی،سیلندریکا، اپونتیا،
سلندریکا مینیاتوری، لمارو سرعوس، کراسولا ،کراسولا خرفه، آلوعه خاردار، هست. میتونم از یک نوع برای همه اینها استفاده کنم؟ لطفا زمانش رو هم بگین

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۸
در پاسخ به  farhad

سلام، بله میشه، یک گرم در یک لیتر اب،ماهی یک بار در زمان رشد، کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای کاکتوسها وساکولنتها مناسب هست.

بتی
بتی
۱۰ دی, ۱۳۹۷ ۲۳:۱۹

سلام من بذر کاکتوس از سایت شما خرید کردم تعداد بالا بهترین خاک برای این بذرها چی هست . و اینکه دقیقاً روش کاشت رو میشه توضیح بدهید. و اینکه قارچ کش رو چطوری استفاده کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ دی, ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸
در پاسخ به  بتی

سلام. بهترین خاک برای کاشت بذر کاکتوسها، پیت ماس هست. برای آموزش کاشت بذر کاکتوس پیشنهاد میکنم مقاله اموزش کاشت بذر کاکتوس رو مطالعه بفرمایید. کامل توضیح داده شده. سوالی هم داشتید همون قسمت بنویسید پاسخگو هستیم.

محمد اوسطی
محمد اوسطی
۳ آذر, ۱۳۹۷ ۱۵:۰۶

سلام من یک ساله که ی کاکتوسی خریداری کردم و نظر قدی ۳ برابر شده ولی از نظر قطری خیلی لاغر هستش و حتما باید همراه با ی چوب نگهش دارم وگرنه خم میشه.چیکارکنم که به اصطلاح چاق بشه. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ آذر, ۱۳۹۷ ۱۵:۵۶
در پاسخ به  محمد اوسطی

سلام. چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونید؟ بعضی از کاکتوسها بصورت طولی رشد میکنن. ولی اگر کمبود نور داشته باشن لاغر وباریک وعلفی رشد میکنن.

میثم
میثم
۲۶ آبان, ۱۳۹۷ ۲۲:۳۳

سلام من کاکتوسم شکسته چطوری عکسش رو بفرستم و بگید چه کار کنم افتاده زمین

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ آبان, ۱۳۹۷ ۲۲:۳۵
در پاسخ به  میثم

سلام. میتونید لینک عکس رو همینجا بفرستید یا به تلگرام یا اینستاگرام شرکت بفرستید تا بررسی بشه.

عباس احمدزاده
عباس احمدزاده
۱۵ شهریور, ۱۳۹۷ ۰۶:۲۷

با سلام وخسته نباشید
میخواستم بدونم علت رشد ناقص کاکتوسها چیه؟
مثلا یک کاکتوس شکلش گرد وتوپی هست ولی وقتی رشد میکنه ارتفاع گل رشد میکنه ودرازمیشه بجای اینکه گردیش بزرگ بشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ شهریور, ۱۳۹۷ ۰۷:۵۰
در پاسخ به  عباس احمدزاده

سلام. دلیل رشد طولی کمبود نور هست بمرور زمان بهتره جای پرنوری انتقال بدید.

فریده
فریده
۱۲ شهریور, ۱۳۹۷ ۰۰:۵۸

سلام وقتتون بخیر. ممنون از پاسخگویی تون ولی یک گرم رو چگونه میشه حساب کرد چون ترازو اینقدر دقیق ندارم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ شهریور, ۱۳۹۷ ۰۹:۰۲
در پاسخ به  فریده

سلام. نصف یک قاشق چای خوری تقریبا یک گرم میشه.

فریده
فریده
۱ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۶:۴۹

سلام وقت بخیر من یه کود ۱۰-۵-۴۰ دارم ولی نمیدونمچطور استفاده کنم و چ مقدار میشه لطفا روش و مقدار استفادش رو برام توضیح بدیم ممنون میشم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۹:۴۹
در پاسخ به  فریده

سلام. اگر رقم اخر ۴۰هست برای بستر کشت یک گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یک بار بعد از پایان سه ماهگی تا دو سالگی باید استفاده کنید برای کاکتوس وساکولنتهای بالغ هر ماه یک بار یک ونیم گرم در یک لیتر اب در زمان رشد.

حمید
حمید
۱۸ مرداد, ۱۳۹۷ ۱۳:۲۰

سلام
برای بذر کاکتوس چه سموم و کود هایی نیازه؟میشه لطف کنین اسامی سموم و کودهاش رو بنویسین؟ممنون میشم.بعد اینکه چه مقدار نیازه؟

محم
محم
۱۴ مرداد, ۱۳۹۷ ۲۰:۵۷

سلام. برای کاکتوس ها میشه از کود شماره npk 3 18 استفاده کرد یا نه ؟ و شما چه شماره ای رو پیشنهاد میکنید؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ مرداد, ۱۳۹۷ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  محم

سلام. میزان پتاس وازت در کود سه ۱۸به یک اندازه هست وبرای کاکتوسها مناسب نیست. برای کاکتوسها بهتره از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶یا۳،۱۱،۳۸

مصطفي
مصطفي
۶ مرداد, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲

سلام از کود npkبا چ شماره ایی استفاده کنیم برای کاکتوس ها؟

امیر
امیر
۶ تیر, ۱۳۹۷ ۱۵:۵۱

سلام
وقت بخیر
ممنون از مطالب مفیدتون
لطف بفرمایید دقیقا بگید چه نوع هورمون رشدی برای شادابی و رشد. کاکتوس ها مفیده
نامش رو و دوز مصرفش رو عنایت بفرمایید
میخواستم بدونم هورمونهای اکسین یا جیبرلین یا سیتوکینینها برای کاکتوس مفیدن؟و اگه هستند دوز مصرفشون به چه شکله؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ تیر, ۱۳۹۷ ۱۷:۳۷
در پاسخ به  امیر

سلام.هیچ هورمون رشدی وجود نداره که معجزه کنه وگیاه رشد عالی داشته باشه.ولی شرایطی هست که اگر برای گیاه تامین کنید رشد خوبی خواهد داشت.ترکیب خاک مناسب کاکتوسها,گلدون زهکش مناسبی داشته باشه.سایز گلدان با گیاه متناسب باشه.ابیاری,کوددهی,نور ایدال باشه رشد ایدالی خواهند داشت.میتونید در زمان رشد گیاها از کودهای npk که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید ویا bio20goldکه حاوی عناصر ماکرو ومیکرو هست استفاده کنید.

امیر
امیر
۱۳ تیر, ۱۳۹۷ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 1

همه اینها که فرمودید رو سالهاست امتحان کردم.مطمینم از. هورمون استفاده میشه.رشد و شادابیشون خارج از قایده هستش .ابی که گلفروشیها معمولا غروبها روی کاکتوسها افشانه میکنن چی هستش؟البته این کار. خارج از نظر. عموم هست که نباید. روی کاکتوسها اب ریخت،ولی خیلی دیدم ی مایع روشون افشانه میکنن.
اون مایع چی هستش؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ تیر, ۱۳۹۷ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  امیر

سلام.مهمترین نکته در مورد پرورش کاکتوسها نور هست.تو گلخونه ها نور از سقف به گلها میتابه ووقتی گیاهان نور کافی دریافت کنن رشد خوبی خواهند داشت.میشه روی کاکتوسها اب ریخت مشکلی پیش نمیاد ولی اب رو در زمان مشخص شده باید ریخت.زیر نور افتاب مستقیم ویا زمستان این کار موجب افتاب سوختگی در تابستان و در زمستان موجب قارچی شدن گیاه میشه.محلولی که روی گیاهان اسپری میشه روغن وولک هست که بیشتر برای براق شدن گیاهان استفاده میشه.ودر رشد گیاهان هیچ تاثیری نداره. استفاده بیش از اندازه اون هم توصیه نمیشه چون یک لایه نازک رویه برگ وگیاه رو می پوشونه وگیاه عمل فتوسنتز رو بخوبی نمیتونه انجام بده وبمرور زمان بی حال وپژمرده شده واز بین میره.

امیر
امیر
۱۵ تیر, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون
یعنی بنظرتون روغن وولک روی کاکتوسها میریزند. برای براق شدن؟!
اخه فروشنده افشانه رو دستش میگیره هر. ی ربع نیم ساعت ی بار. میپاشه روشون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ تیر, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۹
در پاسخ به  امیر

سلام. بهتره از خود فروشنده بپرسید که چی اسپری میکنه در این مورد هیچ نظر یا فکری ندارم. روغن وولک فقط گیاه رو براق میکنه هیچ خیری برای گیاه نداره فقط برای جلب مشتری هست.

سیّد دلبر
سیّد دلبر
۱۰ خرداد, ۱۳۹۷ ۲۰:۲۳

کاکتوس از نظر رشد زیاد – کم مدل زیاد داره … اما اکثرا رشدشون کمه

hassan.velayati2014
hassan.velayati2014
۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۲۳:۲۹

با سلام و خسته نباشید
من چند نمونه کاکتوس کاشتم سبزشده میشه محبت کنید راهنمایی بفرمایید که الان برای رشد بهتربایدچه کاری انجام بدم

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۰:۱۳
در پاسخ به  hassan.velayati2014

سلام.چند وقت هست که کاشتید وچه نوع کاکتوسهایی هستند؟

معصومه
معصومه
۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۵:۳۷

سلام من کاکتوس خریدم تواین گلدونای کوچیکه .باید گلدانشو عوض کنم؟خاکش چی؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۷:۲۲
در پاسخ به  معصومه

سلام.اگر ریشه ها از زیر گلدون بیرون زده بله میتونید گلدونش رو عوض کنید اگر خاکش خاک کاکتوس هست نیازی نیست خاکش رو عوض کنید ولی اگر خاکش کوکوپیت هست بله بهتره عوض کنید وخاک مخصوص کاکتوس بریزید.

فرزاد
فرزاد
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۰۰:۰۰

باسلام.میشه از کود اهن برای تقویت کاکتوسها استفاده کرد؟؟؟