برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟ اکثر کاکتوس‌ها در مناطقی با خاک فقیر از مواد غذایی مورد نیاز گیاهان زندگی می‌کنند، خاک‌های اکثر حاوی سنگ ریزه و ماسه، من می‌خواهم اینجا خاک کاکتوس‌های پرورشی را به دو دسته تقسیم کنم ابتدا خاک تجاری که بیشتر در گلخانه‌ها و مراکز پرورش کاکتوس استفاده می‌شود، اگر برای صادرات باشد از کوکوپیت استفاده می‌شود و برای بازار داخلی بیشتر از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا ماسه و پیت ماس استفاده می‌شود که تمامی این مواد دارای مقدار ناچیزی مواد غذایی هستند و برای جبران این کمبود از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. خیلی از دوستان استفاده از کودها را در کاکتوس‌ها اشتباه می‌دانند ولی این غلط است که کودها برای کاکتوس‌ها زیان‌بار هستند بلکه باید به طور اصولی استفاده کرد که در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهم داد.

دسته دوم خاک کاکتوس‌ها خاکی است که برای کاکتوس‌های نگهداری شده در منزل استفاده می‌شود که غیر از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت می‌تواند حاوی مقدار کمی کود حیوانی کهنه و ضدعفونی باشد که به رشد گیاه کمک زیادی می‌کند. اگر کود حیوانی استریل نباشد می‌تواند باعث ایجاد لکهایی در تنه کاکتوس‌ها شود. کود حیوانی کهنه را حتما با سم قارچ‌کش و حشره کش کاملاً ضدعفونی کنید. بعضی از دوستان به جای کو حیوانی از مقدار کمی ورمی کومپوست استفاده می‌کنند. در هر دو حالت نباید میزان کود حیوانی و ورمی بیشتر از ۱۰ درصد در ترکیب خاک کاکتوس‌ها باشد.

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟
علاوه بر خاک مناسب تأمین کردن شرایط مناسب مانند نور کافی، دمای مناسب و رطوبت کافی برای رشد بهتر کاکتوس‌ها ضروری است در مقالات قبلی درباره ایجاد شرایط مناسب برای کاکتوس‌ها پست‌های زیادی نوشته‌شده است. برای مطالعه اینجا کلیک کنید.
برای رشد کاکتوس‌ها می‌توان از کودهای شیمیای حاوی مواد ماکرو و میکرو استفاده کرد. این کودها که با نام NPK معروف هستند حاوی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان هستند. درصد مواد موجود در ترکیب این کودها متغیر است و با اعدادی بر روی آنها مشخص است. برای کاکتوس‌ها از کودهای با ازت پایین استفاده کنید. ازت بالا می‌تواند باعث حفظ بیش از حد آب در بافت‌های کاکتوس شده و کاکتوس را از بین ببرد. همچنین کود کاکتوس‌ها بهتر است درصد بیشتری پتاسیم داشته باشد. زمانی که  کاکتوس‌ها در خاک خوب و غنی کاشت شوند نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی نیست. و همیشه توجه داشته باشید رشد کاکتوس‌ها به طور طبیعی بسیار اندک است و با کود دادن بیش از حد سعی نکید رشد آنها را زیاد کنید زیرا باعث آسیب به گیاه خواهد شد.

نحوه استفاده درست از کودها بسیار مهم است، اکثر کاکتوس‌ها تنها یک سوم سال را رشد دارند و بقیه طول سال را در حال استراحت هستند. کودهی در زمان استراحت یا خواب کاکتوس‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات برگشت ناپذیری شود. کود را در زمان رشد کاکتوس‌ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد استفاده کنید. در فصل رشد بسته به اندازه و نوع گیاه هر ماه یکبار کودهی کافی می‌باشد. کاکتوس‌ها کوچک‌تر را بیشتر از کاکتوس‌ها بزرگ می‌تواند کود داد. پس با آگاهی کامل از زمان و نیاز گیاهان خود با کود دهی صحیح رشد آنها را افزایش دهید.

برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

برای رشد کاکتوس چه باید کرد؟

پست‌های مرتبط

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای : نگهداری از گیاه کراسولا...

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه : آدم‌هایی...

قارچ کش ها

قارچ کش ها

در این مقاله به نحوه عملکرد قارچ کش ها و...

نظرات (38)

سلام. می خواستم بدونم گیاه دراگون هم جزء کاکتوس ها حساب میشه یا خیر.من چند تا دانه از میوه آن گرفتم و کاشتم و الان یک ساله که رشد کرده اما فقط دو تا برگ اولیه و یه ساقه کرک دار به طول یک سانت داده و دیگه رشد نکرده. می خواستم ببینم چکار باید انجام بدم.ن.ر و خاک و رطوبتش رو هم کنترل می کنم اما فایده ای نداشته.ممنون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 08:23:

سلام، بله دراگون فروت جزو کاکتوسهاست،از جوانه ها عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه،داخل چه نوع ترکیب خاکی کشت کردید وتا حالا کوددهی رو انجام دادید؟

[پاسخ]

پاسخ

تشکر

[پاسخ]

پاسخ

ممنون
اسم کود رو هم میشه بگین؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1398 21:48:

npk12,12,36
npk3,11,38

[پاسخ]

پاسخ

سلام
میشه از یک نوع کود برای کاکتوس و ساکولنت استفاده کرد؟
اسم کاکتوس هام و ساکولنت ها:تلو کاکتوس، دم موشی،سیلندریکا، اپونتیا،
سلندریکا مینیاتوری، لمارو سرعوس، کراسولا ،کراسولا خرفه، آلوعه خاردار، هست. میتونم از یک نوع برای همه اینها استفاده کنم؟ لطفا زمانش رو هم بگین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1398 19:28:

سلام، بله میشه، یک گرم در یک لیتر اب،ماهی یک بار در زمان رشد، کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای کاکتوسها وساکولنتها مناسب هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بذر کاکتوس از سایت شما خرید کردم تعداد بالا بهترین خاک برای این بذرها چی هست . و اینکه دقیقاً روش کاشت رو میشه توضیح بدهید. و اینکه قارچ کش رو چطوری استفاده کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 11ام, 1397 10:28:

سلام. بهترین خاک برای کاشت بذر کاکتوسها، پیت ماس هست. برای آموزش کاشت بذر کاکتوس پیشنهاد میکنم مقاله اموزش کاشت بذر کاکتوس رو مطالعه بفرمایید. کامل توضیح داده شده. سوالی هم داشتید همون قسمت بنویسید پاسخگو هستیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک ساله که ی کاکتوسی خریداری کردم و نظر قدی ۳ برابر شده ولی از نظر قطری خیلی لاغر هستش و حتما باید همراه با ی چوب نگهش دارم وگرنه خم میشه.چیکارکنم که به اصطلاح چاق بشه. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 3ام, 1397 15:56:

سلام. چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونید؟ بعضی از کاکتوسها بصورت طولی رشد میکنن. ولی اگر کمبود نور داشته باشن لاغر وباریک وعلفی رشد میکنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من کاکتوسم شکسته چطوری عکسش رو بفرستم و بگید چه کار کنم افتاده زمین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 26ام, 1397 22:35:

سلام. میتونید لینک عکس رو همینجا بفرستید یا به تلگرام یا اینستاگرام شرکت بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام وخسته نباشید
میخواستم بدونم علت رشد ناقص کاکتوسها چیه؟
مثلا یک کاکتوس شکلش گرد وتوپی هست ولی وقتی رشد میکنه ارتفاع گل رشد میکنه ودرازمیشه بجای اینکه گردیش بزرگ بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 15ام, 1397 07:50:

سلام. دلیل رشد طولی کمبود نور هست بمرور زمان بهتره جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر. ممنون از پاسخگویی تون ولی یک گرم رو چگونه میشه حساب کرد چون ترازو اینقدر دقیق ندارم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 12ام, 1397 09:02:

سلام. نصف یک قاشق چای خوری تقریبا یک گرم میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر من یه کود ۱۰-۵-۴۰ دارم ولی نمیدونمچطور استفاده کنم و چ مقدار میشه لطفا روش و مقدار استفادش رو برام توضیح بدیم ممنون میشم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 1ام, 1397 19:49:

سلام. اگر رقم اخر ۴۰هست برای بستر کشت یک گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یک بار بعد از پایان سه ماهگی تا دو سالگی باید استفاده کنید برای کاکتوس وساکولنتهای بالغ هر ماه یک بار یک ونیم گرم در یک لیتر اب در زمان رشد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
برای بذر کاکتوس چه سموم و کود هایی نیازه؟میشه لطف کنین اسامی سموم و کودهاش رو بنویسین؟ممنون میشم.بعد اینکه چه مقدار نیازه؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 18ام, 1397 13:22:

سلام یه سم قارچکش نیاز دارید مثل کاربندازیم یا مانکوزب. کود هم بعد سه ماهگی نیازه کود سه یازده سی وشش مناسبه. از هر کدوم یک بسته برای کاشت خانگی کافیه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. برای کاکتوس ها میشه از کود شماره npk 3 18 استفاده کرد یا نه ؟ و شما چه شماره ای رو پیشنهاد میکنید؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 14ام, 1397 21:55:

سلام. میزان پتاس وازت در کود سه ۱۸به یک اندازه هست وبرای کاکتوسها مناسب نیست. برای کاکتوسها بهتره از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶یا۳،۱۱،۳۸

[پاسخ]

پاسخ

سلام از کود npkبا چ شماره ایی استفاده کنیم برای کاکتوس ها؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 6ام, 1397 11:51:

سلام از کودهایی که عدد اول کوچکتر و عدد آخر بزرگتری داشته باشند. مانند سه یازده سی و شش

[پاسخ]

پاسخ

سلام
وقت بخیر
ممنون از مطالب مفیدتون
لطف بفرمایید دقیقا بگید چه نوع هورمون رشدی برای شادابی و رشد. کاکتوس ها مفیده
نامش رو و دوز مصرفش رو عنایت بفرمایید
میخواستم بدونم هورمونهای اکسین یا جیبرلین یا سیتوکینینها برای کاکتوس مفیدن؟و اگه هستند دوز مصرفشون به چه شکله؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 6ام, 1397 17:37:

سلام.هیچ هورمون رشدی وجود نداره که معجزه کنه وگیاه رشد عالی داشته باشه.ولی شرایطی هست که اگر برای گیاه تامین کنید رشد خوبی خواهد داشت.ترکیب خاک مناسب کاکتوسها,گلدون زهکش مناسبی داشته باشه.سایز گلدان با گیاه متناسب باشه.ابیاری,کوددهی,نور ایدال باشه رشد ایدالی خواهند داشت.میتونید در زمان رشد گیاها از کودهای npk که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید ویا bio20goldکه حاوی عناصر ماکرو ومیکرو هست استفاده کنید.

[پاسخ]

امیر پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 22:12:

همه اینها که فرمودید رو سالهاست امتحان کردم.مطمینم از. هورمون استفاده میشه.رشد و شادابیشون خارج از قایده هستش .ابی که گلفروشیها معمولا غروبها روی کاکتوسها افشانه میکنن چی هستش؟البته این کار. خارج از نظر. عموم هست که نباید. روی کاکتوسها اب ریخت،ولی خیلی دیدم ی مایع روشون افشانه میکنن.
اون مایع چی هستش؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1397 23:32:

سلام.مهمترین نکته در مورد پرورش کاکتوسها نور هست.تو گلخونه ها نور از سقف به گلها میتابه ووقتی گیاهان نور کافی دریافت کنن رشد خوبی خواهند داشت.میشه روی کاکتوسها اب ریخت مشکلی پیش نمیاد ولی اب رو در زمان مشخص شده باید ریخت.زیر نور افتاب مستقیم ویا زمستان این کار موجب افتاب سوختگی در تابستان و در زمستان موجب قارچی شدن گیاه میشه.محلولی که روی گیاهان اسپری میشه روغن وولک هست که بیشتر برای براق شدن گیاهان استفاده میشه.ودر رشد گیاهان هیچ تاثیری نداره. استفاده بیش از اندازه اون هم توصیه نمیشه چون یک لایه نازک رویه برگ وگیاه رو می پوشونه وگیاه عمل فتوسنتز رو بخوبی نمیتونه انجام بده وبمرور زمان بی حال وپژمرده شده واز بین میره.

امیر پاسخ در تاريخ تیر 15ام, 1397 11:13:

ممنون
یعنی بنظرتون روغن وولک روی کاکتوسها میریزند. برای براق شدن؟!
اخه فروشنده افشانه رو دستش میگیره هر. ی ربع نیم ساعت ی بار. میپاشه روشون.

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 15ام, 1397 11:19:

سلام. بهتره از خود فروشنده بپرسید که چی اسپری میکنه در این مورد هیچ نظر یا فکری ندارم. روغن وولک فقط گیاه رو براق میکنه هیچ خیری برای گیاه نداره فقط برای جلب مشتری هست.

پاسخ

کاکتوس از نظر رشد زیاد – کم مدل زیاد داره … اما اکثرا رشدشون کمه

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
من چند نمونه کاکتوس کاشتم سبزشده میشه محبت کنید راهنمایی بفرمایید که الان برای رشد بهتربایدچه کاری انجام بدم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 7ام, 1397 00:13:

سلام.چند وقت هست که کاشتید وچه نوع کاکتوسهایی هستند؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من کاکتوس خریدم تواین گلدونای کوچیکه .باید گلدانشو عوض کنم؟خاکش چی؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 6ام, 1397 17:22:

سلام.اگر ریشه ها از زیر گلدون بیرون زده بله میتونید گلدونش رو عوض کنید اگر خاکش خاک کاکتوس هست نیازی نیست خاکش رو عوض کنید ولی اگر خاکش کوکوپیت هست بله بهتره عوض کنید وخاک مخصوص کاکتوس بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام.میشه از کود اهن برای تقویت کاکتوسها استفاده کرد؟؟؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 01:21:

سلام بهتره از کودهای NPK استفاده کنید کاکتوس ها به آهن زیادی احتیاج ندارند.

[پاسخ]