دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده چیست؟

دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده چیست؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

گل ارکیده یکی از زیباترین گیاهان محسوب می‌شود که بالغ بر ۳۰۰۰۰ گونه از آن شناسایی شده است. ولی ۹۰ درصد ارکیده هایی که در گلخانه‌ها یا منزل مشاهده می‌کنید یکی از گونه‌های Dendrobium ( دندروبیوم) و Phalaenopsis ( فالانوپسیس) می‌باشند. این گون‌ها دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند. در این مقاله به چند سؤال مهم در نگهداری ارکیده پاسخ می‌دهیم. دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده چیست؟

چه اقدامی لازم است تا گل ارکیده بیشتر عمر کند؟
معمولاً شما زمانی که یک گل ارکیده را خرید می‌کنید دارای گل می‌باشد و انتظار دارید این گل‌ها برای مدت طولانی بر روی گیاه باقی بماند. اکثر ارکیده‌ها در گلدان‌هایی به فروش می‌رسند که اطراف گلدان دارای پلاستیک می‌باشد. اولین کاری که باید انجام دهید پلاستیک را جدا کنید تا هوا به ریشه برسد. به محض دریافت گل ارکیده آن را آبیاری نکنید. ارکیده‌ها به آب زیادی احتیاج ندارند و حتماً باید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک خشک شود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود گل ارکیده زود خراب شود، هوای خشک و قرار دادن در معرض نور آفتاب مستقیم می‌باشد. ارکیده را در مکانی نسبتاً گرم و مرطوب قرار دهید، البته نه گرمای اطراف بخاری یا شوفاژ بلکه در مکانی با دمای متعادل و نور ملایم. با این کارها ارکیده گل‌های خود را حفظ خواهد کرد.

دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده چیست؟
برگ گل ارکیده در اثر عوامل مختلف می‌تواند زرد شود، مانند آبیاری زیاد، سرد بودن هوا، قرار دادن در معرض آفتاب شدید، وجود بیماری‌هایی مانند شپشک ها یا مگس سفید و یا کمبود مواد غذایی، که علت زرد شدن برگ را باید مورد بررسی قرار داده و درمان کنید.

چگونه ارکیده‌ای با گل دائمی داشته باشیم؟
ارکیده‌ها در طول سال دو تا سه بار گل می‌دهند و با ایجاد شرایطی که در بالا توضیح داده شد می‌توان به طول عمر گل‌ها افزود و تقریباً در بیشتر زمان سال شاهد گل‌های این گیاه بود.

با وجود اینکه یک هفته است آبیاری انجام شده ولی خاک همچنان خیس می‌باشد:
این اتفاق زمانی می افتد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی باشد و ریشه قادر به جذب آب نباشد، در این مواقع بهتر است ریشه را بررسی کرده و از سموم قارچ‌کش مانند کاربندازیم استفاده کرد.

علت ریزش برگ و گل ارکیده چیست؟
قرار دادن گیاه در کنار منابع گرمایی، سردی هوا، نور مستقیم، آبیاری زیاد یا ایجاد تنش در اثر تعویض گلدان یا جابه‌جایی می‌تواند از دلایل ریزش برگ‌های گل ارکیده باشد.

آیا گلدان گل ارکیده نیاز به سوراخ ته گلدان می‌باشد؟
بله قطعاً نیاز است، ریشه گل ارکیده نیاز به هوا دارد و در رطوبت بالا سریعاً پوسیده می‌شود، پس بودن سوراخ ته گلدان برای خروج آب اضافی الزامی است. نگهداری ارکیده در گلدان‌های شیشه‌ای بدون سوراخ باعث ایجاد مشکلات جدی برای گیاه می‌شود.

آیا گل ارکیده به کود نیاز دارد؟
در زمان رشد گیاه می‌توان از کودهایی NPK با فرمولی مانند ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کرد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
134 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مهناز
مهناز
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۲

سلام من میتونم ارکیده رو داخل گلدان سفالی بکارم؟ ارکیده من بعد از دو بار گلدهی شاخه ها واولین برگ زیری داره زرد می شه چه کار کنم

کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۳
در پاسخ به  مهناز

سلام، گلدانهای سفالی برای ارکیده ها مناسب نیست سعی کنید از گلدانهای پلاستیکی شفاف استفاده کنید، ارکیده تنها گیاهی هست که ریشه هاش هم نیاز به نور دارند. شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وریشه ها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مینا
مینا
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۶

سلام..من تو آذزماه یه گیاه ارکیده خریدم…الان ریشه های بیرونیش که معلومه خشک شدن.(بعضیاشون نقره ای،بعضیاشون زرد)(مطابق با عکس)،یکی از برگاش هم زرد شده، ولی این مدت گل های اکی بودتر و گل دادن و الان دیگه غنچه نداره گیاهم…
حالا چندتا سوال:
۱) ریشه هارو چیکار کنم؟؟( و کلا هربار از کجا بفهمم که ریشه ها سالمند یا مریضند)
۲) برگ زرد شده رو چیکار کنم؟؟؟و کلا بررا اینکه برگک ها شاداب باشند چیکار کنم؟
۳) کلا خاک ارکیده چی باشه؟؟؟(من عکس خاکی که گل فروشی برامون ریخته رو میفرستم..ببینید اکیه،؟؟)

۴) و کلا شرایط نگه داریم درسته؟

شراط نگه داری ارکیده ام در خانه:
– نور پشت پنجره(ولی آفتاب نیس)
– ابیاری ۱۰ روز یکبار
– و همزمان با آبیاری(از یه محلولی استفاده میکنم که گل فروشی بهمداد ،گفت هر ۱۰ روز یکبار مطابق با دستور روش استفاده کن)
– بعضی وقتا بعد حموم میذارم تو حموم(حمومی که رطوبش متناسب باشه).
عکس ها:

comment image

comment image

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۵
در پاسخ به  مینا

سلام، خاکش مناسب هست ترکیبی از لیکا وکوکوچیپس هست میتونید مقداری هم ذغال خرد شده درتعویض خاک اضافه کنید،بعد از اتمام هر گلدهی بهتر هست خاک گیاه تعویض بشه واز خاک جدیدی استفاده بشه،ریشه های سالم نقره ای مایل به سفید هستند ریشه های پوسیده شده رنگ قهوه ای مایل به سیاه دارند وتو خالی هستند اگر گلدهی تموم شده گیاه رو از خاک دربیارید وتمام ریشه های پوسیده شده رو جدا کنید وهمینطور برگ خشک شده رو بعد گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک جدیدی بکارید وخاک رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید، ابیاری روسعی کنید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وبصورت کامل ابیاری کنید، میتونید برای ابیاری ارکیده داخل یک ظرف اب بریزید وگلدان ارکیده رو حدود یک ساعت داخل اب بگذارید تا کامل سیراب بشه بعداز داخل اب خارج کنید وگلدان رو روی یک سبد بگذاربد تا اب اضافی خارج بشه بعد در محل اصلی نگهداری کنید نیازی نیست برای تامین رطوبت گیاه رو در حمام نگهداری کنید برای تامین روطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی میتونید استفاده کنید. ساقه های گلدهنده رو هم بررسی کنید اگر سبز هستند جدا نکنید در گلدهی بعدی غنچه ها ازهمون ساقه ها رشد میکنند. ماهی یک بار هم میتونید برای تقویت از کودهای کامل استفاده کنید. (در زمان گلدهی کوددهی رو قطع کنید)

مینا
مینا
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنونم‌.فقط چند تا سوال باز برام پیش اومد.
۱) هم ریشه های پوسیده شده که بیرون هستند و هم اونایی که تو گلدان هستند رو جدا کنم؟و چطوری جدا کنم؟؟کلا از ته بکنم یا فقط بچینمشون؟؟

۲) گیاهم‌ گلاشو داده،الان دیگه یک هفته اس دیگه گل نداده و غنچه ای هم نداره..البته سر شاخه ها خیلی ریز(اگه خیلی دقت نکنیم متوجه نمیشیم)،یکی دوتا چی داره که انگار شبیه غنچه هست..عکسشو میفرستم‌.
به نظرتون با این اوصاف الان دوره گلدهیش تموم شده که خاکشو عوض کنم؟؟؟
۳) گیاه یه گلدان پلاستیکی دورش داره..و بعد من با همون گذاشتم تو جای اصلیش..حالا برا تعویض خاکش..خاک های قبلی رو خالی کنم..و دوباره تو همون گلدون پلاستیکیه خاک جدید بریزم؟

۴)چطوری گیاه رو با محلول قارچ کش شست و شو بدم؟؟؟

۵)
این روش آبیاری که گفتید،هر ۱۰، روز یکبار انجامش بدم؟؟یعنی به جای اینکه اب بریزم تو گلدون اینکارو انجام بدم؟؟؟
یا صرفا این روش برای ابیاری بعد از تعویض خاک هست؟
و اگر یک روش روتین برای هربار ابیاری هست ، کف گلدان پلاستیکیه کامل در تماس با آبی باشه به مدت یک ساعت؟

۶) کودهای کامل چی هستند؟؟

ممنونم.

comment image

comment image

مینا
مینا
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  مینا

یه سوال دیگه ام پیش اومد…
الان با توجه به اینکه تو فصل زمستون هستیم زمان مناسبی برا تعویض خاک هست؟؟یا بذاریم اواخر اسفند اینکارو بکنیم؟؟

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۸
در پاسخ به  مینا

چون بعضی از ریشه های گیاهتون پوسیده شده بهتر هست زودتر اقدام به تعویض خاک کنید وحتما ریشه های پوسیده شده رو جدا کنید در غیر این صورت سایر ریشه ها هم پوسیده خواهند شد وگیاه بمرور زمان از بین میره.

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۳
در پاسخ به  مینا

ممنون،ریشه های پوسیده شده براحتی با دست جدا میشند، از انتهای قسمت پوسیده شده با دست میتونید جدا کنید، بله گلدهی تموم شده ولی ساقه های گلدهنده غنچه خفته دارند که برای مرحله ی بعد گلدهی دارند اماده میشند ساقه ها رو جدا نکنید بگذارید بمونند،اگر ریشه ها زیاد هستند وداخل گلدان جا نمیشند بله بهتر هست خالی کنید وداخل گلدان بزرگتری کشت کنید،چون بعضی از ریشه ها پوسیده شدند بهترهست زودتر اقدام به تعویض خاک کنید در غیر این صورت سایر ریشه ها هم پوسیده میشند. محلول قارچ کش درست کنید وداخل یک ظرف بریزید وگیاه رو داخلش شستشو بدید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید هر زمان از این روش ابیاری میتونید استفاده کنید، کودهای سه بیست یا بیوبیست طلایی ویا سایر کودهایی که عناصر کاملی دارند.

مینا
مینا
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام وقت بخیر….
من امروز میخوام حاک گلدون ارکیده ام رو با توجه به صحبت های بالا عوض کنم….حالا سوالم اینه که
۱) وقتی با قارچ کش ریشه های گیاه رو میشورم،باید بذارم ریشه ها خشک بشند و بعد گیاه رو بکارم تو خاک جدید؟؟؟
۲) چه مدت ریشه های گیاهم رو باید با قارچ کش بشورم؟؟؟؟
ممنونم

کارشناس 1
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۷
در پاسخ به  مینا

سلام، ممنون، چند دقیقه شستشو کافی هست بعد از شستشو میتونید بلافاصله بکارید اولین ابیاری رو هم میتونید با محلول قارچ کش انجام بدید.

مینا
مینا
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام وقت بخیر..من طبق چیزایی که بالا گفتید خاک گلدونم رو عوض کردم‌.فقط اینکه من دوتا عکس از برگ های گلم گرفتم..احساس میکنم خیلی سرشون به سمت پایینه و حالت پژمرده دارند..میخواستم نظر شمار بدونم؟؟
عکس هام.
comment image

comment image

ممنون میشم اگه بگید مشکلش چیه و چیکار کنم سرزنده و شاداب بشن؟؟؟
یا کلا حالتشون اینجوریه ؟؟؟

کارشناس 2
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۴
در پاسخ به  مینا

سلام، بعضی از ریشه های گیاهتون پوسیده شده اسپایک هم همینطور اونها رو هم جدا کنید، عمل ابرسانی بخوبی انجام نمیشه برای همین برگهای گیاهتون اویزان شده، هر ازگاهی روی ریشه های گیاه اب اسپری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید ریشه ها بزرگتر بشه بهبود پیدا میکنه،میتونید اطراف ریشه ها کمی کوکوچیپس یا لیکا بریزید تا رطوبت شون حفظ بشه.

یلدا
یلدا
۲۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۶

با سلام و وقت بخیر
ارکیدم رو یه ماهه خریدم و در جای سرد و با نور مصنوعی نگه داشتم چون فروشنده گفت نیازی به گرما نداره. الان آوردمش خونه محیط پرنور و گرم است و در مدت یک روز گلا ریخته و برگا زرد شده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایین. با سپاس
لینک عکس‌ها
comment image
comment image

کارشناس 1
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹
در پاسخ به  یلدا

سلام، از کل گیاه وبرگها هم عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

پریسا
پریسا
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۷

سلام وقتتون بخیر. من حدودا ۲ماه پیش یک گلدان ارکیده گرفتم. اوایل هر روز به گل هاش آب اسپری میکردم. بعد از یک هفته که دیدم گل ها داره میریزه، یک یا دو روز در میان آب اسپری میکردم به برگ ها و گل ها. ولی بعد از ۱ماه تمام گل ها ریخت و برگها هم به تازگی شروع به زرد شدن کرده.
الان گل رو از گلدان سفالی در آوردم و با گلدان شفاف خودش گذاشتم توی بالکن که نور ملایم و غیر مستقیم داره.
بهتره شاخه های خشک رو با نایلون بپوشونم و فضای گلخونه ای براش درست کنم یا خیر؟
چطور مراقبت کنم که دوباره گل بده؟

کارشناس 1
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۳
در پاسخ به  پریسا

سلام، نباید روی گلها اب اسپری بشه عمر گلها در این صورت کمتر میشه، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید و از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

پریسا
پریسا
۱۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 1

http://uupload.ir/files/2x2k_photo_2020-10-05_11-44-01_(2).jpg

http://uupload.ir/files/5emk_photo_2020-10-05_11-44-01.jpg
۲ روز توی بالکن گذاشتم ولی چون هوا سرد شده آوردم توی خونه امروز.
برای ایجاد فضای گلخونه ای، میتونم روش نایلون بکشم؟ تاثیری روی گلدهی مجددش داره؟

کارشناس 1
۱۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۳
در پاسخ به  پریسا

شاخه ی گلدهنده رو تا جایی که زرد شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بقیه شاخه رو نگهدارید چون ممکنه غنچه خفته داشته باشه ومجدد از همون شاخه گل بده، گیاه رو از خاک خارج کنید وتمام برگهای زرد وریشه های پوسیده شده رو به آرامی جدا کنید، گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد داخل خاک جدید مخصوص ارکیده ها بکارید، میتونید خاک ارکیده رو از فروشگاهای لوازم کشاورزی تهیه کنید یا خودتون موادش رو بخرید وترکیب کنید، ترکیب خاک ارکیده از لیکای نخودی، کوکوچیپس ومقداری زغال خرد شده هست. بعد ازکاشت مجدد با محلول قارچ کش ابیاری کنید وگیاه رو در محیط معتدل ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو زمانی که خاک تاعمق خشک شد انجام بدید گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید بمرور زمان رشد کرده ومجدد به گل میشینه اگرشرایط رشد ایدال باشه اواسط اسفند یا اوایل بهار مجدد به گل میشینه.

موهو ر
موهو ر
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴

با سلام.
خاک مورد نیاز برای گل ارکیده باید چه نوعی باشد؟

کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۸
در پاسخ به  موهو ر

سلام، بایت متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه ،برای ترکیب خاک ارکیده میتونید از کوکوچیپس+لیکا نخودی وذغال خرد شده استفاده کنید.

par
par
۲۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳

سلام
من سه ماه گل رو خریداری کردم
بعد از سه هفته غنچه ها چروک و خشک شدن و کم کم گلها پژمرده شدن و ریختند
دو تا از برگهای زیری هم زرد شدن
و در کل برگهای زیری سفتی برگهای جوانتر رو‌ ندارند
در ضمن به پیشنهاد فروشنده ای که گل رو‌ ازشون خریداری کردم حدود یک ماه پیش گل رو‌از گلدان فلزی به گلدان شیشه ای منتقل کردم

کارشناس 2
۲۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۷
در پاسخ به  par

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

یلدا
یلدا
۱۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۸

سلام خسته نباشید،ارکیده من پژمرده شد برگاش زرد و پژمرده شده ریشه هلش داره خشک میشه سه ماه هس که دارمش…

کارشناس 2
۱۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۱
در پاسخ به  یلدا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

يلدا
يلدا
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۳:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ده روز یکبار یه ظرف آب جوش سردو میزارم زیر گلدون تا گل اب رو جذب کنه و هرروز یه مقدار کمی آب اسپری میکنم روی ریشه های هوایی…:سه تا عکس براتون میفرستم ممنون از پاسختون

http://uupload.ir/files/9m9h_51f5b415-9120-4a63-b35d-0161d88a05cb.jpeg

http://uupload.ir/files/mzf9_ffb313bf-4fdb-4460-a47e-b5a2f2b88433.jpeg

http://uupload.ir/files/jyq4_926f1942-ce4f-4ac3-b619-c708c8f194f7.jpeg

کارشناس 2
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۹
در پاسخ به  يلدا

سلام، گیاه رو به ارامی از خاک دربیارید تمام ریشه ها وشاخه وبرگهای خشک شده رو بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید مواظب باشید از محلول روی گلهای گیاه نریزه،خاکش رو تعویض کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید(کوکوچیپس) ،ریشه ها گلدان رو پرکردن ونیاز به تعویض خاک وگلدان دارند میتونید گلدان رو هم یک سایز بزرگتر کنید بعد از اتمام کار خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وبمدت یک هفته گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط اصلی انتقال بدید.

یلدا
یلدا
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۷
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس از توضیح کاملتون?

علیرضا
علیرضا
۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۲

سلام ببخشید من تازه این گل رو خریدم اما از روز دوم شروع به زرد شدن برگ ها و گل ها کردهکرده علتش چی مستونه باشه
http://uupload.ir/files/g6tc_6d0cbe57-ca3f-4130-b4dc-188bebcd3ca8.jpeg
http://uupload.ir/files/8gqc_9412d5d4-9d33-4c18-9001-27d6d259bd36.jpeg
http://uupload.ir/files/8gqc_9412d5d4-9d33-4c18-9001-27d6d259bd36.jpeg
http://uupload.ir/files/75fg_0dc28218-bf17-462a-a6fd-a1d7cc8d34d2.jpeg

کارشناس 2
۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  علیرضا

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای قدیمی ویا گلها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست،گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، یک هفته بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، برگها وگلهای زرد رو جدانکنید ،صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وگیاه شروع به رشد میکنه.

ملیسا
ملیسا
۳۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۰

سلام خسته نباشید، گل ارکیده من نور زیاد دیده و دوتا از برگ هاش زرد شده، چیکارش کنم خوب بشه؟

کارشناس 1
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱
در پاسخ به  ملیسا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مهدی
مهدی
۲۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱

سلام. بنده ۲ تا ارکیده (نشا) گرفتم که حدود ۳ هفته‌ای میشه.
الان می بینم که ریشه ها سیاه شده ( البته یکیشون داره باز ریشه جوونه میزنه). همچنین حاشیه برگ ها تو یکی از ارکیده ها زرد شده و برگ جدیدی هم که در اومده مقداری دون دونی سیاه روش هست.

http://uupload.ir/files/57k9_img_20200711_095512.jpg

http://uupload.ir/files/x7nv_img_20200711_095452.jpg

http://uupload.ir/files/o3oo_img_20200711_095438.jpg

کارشناس 1
۲۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۰
در پاسخ به  مهدی

سلام، سعی کنید ابیاری رو کاهش بدیدو یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید قسمتهای پوسیده شده ریشه رو کات کنید.