درمان لک‌های روی کاکتوس با جراحی!

درمان لک‌های روی کاکتوس با جراحی!

درمان لک‌های روی کاکتوس با جراحی! بدون شک قاتل بزرگ کاکتوس‌ها و ساکولنت ها قارچ‌ها و ویروس‌ها هستند. کاکتوس‌ها خیلی سریع دچار بیماری‌های قارچی می‌شوند که اعلایم آن مانند پوسیدگی و ایجاد لک‌هایی روی کاکتوس‌ها قابل مشاهده است این لک‌ها که اکثراً به رنگ سیاه، قهوه‌ای و سفید مشاهده می‌شوند بیشتر در اثر رطوبت زیاد، شرایط نامطلوب نگهداری، یا از طریق زخم‌های فیزیکی که در اثر حشرات یا ضربه بر روی کاکتوس‌ها ایجاد می‌شوند.

اگر این لک‌ها به موقع درمان نشوند به سرعت بافت‌های داخلی کاکتوس‌ها را آلوده کرده و موجب مرگ گیاه خواهند شد. این لک‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند.

۱- لک‌های سطحی: اگر لک‌ها سطحی باشند و قدیمی و خشک، نیازی نیست کاری انجام دهید و مشکلی برای گیاه پیش نمی‌آید. اندازه این نوع لک‌ها معمولاً ثابت می‌باشد.

۲- لکه‌های عمیق: این نوع لک‌ها که در ظاهر شباهت زیادی به لک‌های سطحی دارند می‌تواند با گسترده شدن در بافت‌های داخلی کاکتوس‌ها آنها را از بین ببرند. این نوع لک‌ها معمولاً خیس یا نمناک هستند و اندازه آنها ثابت نیست و به مرور در حال بزرگ شدن هستند. منشأ این نوع لک‌ها قارچ‌ها می‌باشند. اگر به موقع اقدام به درمان کنید می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت و کاکتوس را نجات داد. برای درمان نیاز به عمل جراحی بر روی کاکتوس دارید. در ادامه روش درمان توضیح داده می‌شود.

لکه سیاه کاکتوس
لکه سیاه قارچی که قابل گسترش در بافت های گیاه می باشد
بیماری گل کاکتوس
برای درمان از تیغ جراحی یا چاقوی تیز استریل استفاده میکنیم.
جراحی کاکتوس
به آرامی شروع میکنیم به درآوردن لکه و قسمتهای آلوده بر روی گیاه
خرابی کاکتوس
این کار را تا جایی ادامه میدهیم که دیگر اثری از پوسیدگی مشاهده نشود
کاکتوس قارچی
در این تصویر مشاهده میکنید که دیگر اثری از پوسیدگی نمانده است، بعد از پاکسازی کامل گیاه از بیماری، محل زخم را با سم قارچکش مانکوزب یا کاربندازیم کاملا ضدعفونی میکنیم.

بعد از درمان کاکتوس را در محلی تمیز نگهداری کنید تا مخل زخم ترمیم پیدا کند. پس هرگونه ایجاد لک بر روی تنه کاکتوس را بررسی کنید تا از بروز مشکلات جدی و برگشت ناپذیر به کاکتوس ها جلوگیری شود.

منبع: میهن کاکتوس

درمان لک‌های روی کاکتوس با جراحی!

 

پست‌های مرتبط

9 نکته اصلی در پیوند کاکتوس

۹ نکته اصلی در پیوند کاکتوس

۹ نکته اصلی در پیوند کاکتوس: میزان موفقیت پیوند کاکتوس...

فصل خواب کاکتوس لیتوپس

فصل خواب کاکتوس لیتوپس

فصل خواب کاکتوس لیتوپس چه زمانی است؟ کاکتوس سنگی یا...

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک

آفت پشه سیاه یا مگس سیاه خاک : این روزها...

نظرات (25)

تو اینستاگرام بفرستم؟ یا…

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1398 09:34:

بله

[پاسخ]

پاسخ

آبیاری هفته ای یکبار
نور غیر مستقیم و فیلتر شده با شیشه مات کن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1398 20:54:

از گیاه وقسمتهای که چروک ولکه قهوه ای دارند عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلا. من یه آستریاس دارم. پایینش چروک شده و لکه های قهوه ای ریز کنارش هست. چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1398 18:52:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه کاکتوس اشوریا دارم که حدودا یک هفته هست که زیر برگ هاش لک های سیاه افتاده و روز به روز به بقیه برگ ها هم سرایت میکنه و لک های قبلی هم بزرگتر میشوند امروز براش ضد قارچ خریدم بهم گفت هر ۵ روز یه بار اسپری کن رو برگ هاش،ایا لازمه کار دیگه ای انجام بدم؟؟خیلی دوسش دارم نمیخوام خشک بشه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 14ام, 1398 23:54:

سلام، برگهای الوده رو جدا کنید،چه نوع قارچکشی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

باسلام همین روشی که شماگفتین من انجام دادم ولی سوراخش بیشترشده بایدچیکارکنم وبازهم زخمش داره سیاه میشه وعلامتهاش روش مونده چیکارکنم الان

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 8ام, 1397 10:57:

سلام، لوازمی رو که برای این کار استفاده میکنید حتما باید استریل باشه بعد از جراحی هم محلول قارچ کش به قسمت زخم اسپری کنید اگر مجدد قسمت جراحی شده سیاه شده مجدد این کارها رو رو تکرار کنید وحتما استریل کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام

[پاسخ]

پاسخ

سلام.. یک کاکتوس ژومینو مونویلی دارم یه لکه خشکی روش هست و روز به روز هم داری بیشتر میشه.. مشکلش چی هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 19ام, 1397 15:02:

سلام. میتونید لکه رو با جراحی خارج کنید. بایک چاقوی تیز واستریل شده لکه رو از روی گیاه برش داده وخارج کنید وبه قسمت خالی شده محلول قارچ کش اسپری کنید محلول رو داخل خاکش هم بریزید. بمرور زمان با بزرگ شدن گیاه قسمت جراحی شده پایین گیاه میمونه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ی کاکتوس ایپوتیادارم خیلی پلاسیده و آویزون وپیر شده.ولکهای زرد روش دیده میشه.وبعضی جاهاشم وسط برگهاش سوراخ شده چیکار کنم.خیلی دوستش دارم.وتابستون پشت شیشه بود.و۱تا ۲ساعت نور خورشید میخورد بهش.راهنماییم کنید ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 28ام, 1397 14:37:

سلام. بهتره از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید. اگر سالم بود داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید. لکه هارو با یک گوش پاکن اغشته به الکل جدا کنید اگر جداشدن احتمال داره که آفت باشه اگر جدا نشدن احتمالش هست که جای زخم تیغ دیگر کاکتوسها ویا سوختگی آفتاب باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یه آلوئه جوونا تازه خریدم گذاشتمش پشت شیشه طوری که آفتاب بهش نمیخوره ولی جاش روشنه حالا بعد چند روز بصورت پراکنده روی برگ هاش لکه های قهوه ای رنگ بوجود آمده بنظرتون علت چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 10:35:

سلام. دلیلش نور وگرمای زیاد هست بهتره به جای نیمه سایه وخنکتری انتقال بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشین..حدود ۱۰روزه که کاکتوس استاپلیا رو خریدم تو این چندروز رشدش خوب بود حتی بچه هم کرده ولی از دیروز بالای یکی از ساقه ها داره زرد میشه علتش چیه؟
من کاکتوسام رو توی گلخونه خونمون نگهداری میکنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 12:25:

سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید. از جمله ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی،نور!

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.
یه ابلمانیای پکتینفرا دارم رو پایه که روش لکه قهوه‌ای رنگ افتاده.
اگر قارچ هست از چی استفاده کنم.
و در صورت درمان محل قارچ محو میشه یا جاش میمونه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1397 08:00:

سلام. چند مدت هست که لکه روش افتاده؟ به تازگی در نور مستقیم نگهداری نشده؟ ویا موقع ابیاری روش اب ریخته نشده؟ بتازگی جابجا نشده؟ کنار گیاه کاکتوسی هست که تیغهای بلندی داشته باشه؟ لکه ها دقیقا به چه اندازه وچه رنگی هستند؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام

وقتتون بخیر باشه

دو روزی هست که کاکتوسم را در حیاط قرار دادم
اخه رشد داره ولی بصورت نازک داره بالا میره
و رشد میکنه
گفتم شاید افتاب کم خورده بهش
دیروز هم به قرص اهن دادم

امروز دیدم سرش که در حال رشد بود انکاری تغییر رنگ داده و داره قهوه ای میشه
اوردمش داخل خونه

چرا اینطوری شده؟
از قرص اهن هست یا هوای بیرون که گرمه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 30ام, 1397 17:49:

سلام. احتمالا گیاهتون قبلا جای کم نوری بوده ورشد علفی کرده. بلافاصله که به جای پرنوری گذاشتید دچار سوختگی شده باید بمرور زمان به جای پر نور عادت بدید. میتونید قسمتی رو که علفی شده کات کنید مجدد جوانه زده ورشد میکنه. کود اهن برای کاکتوسها مناسب نیست بهتره استفاده نکنید.

[پاسخ]