چند اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس

چند اشتباه رايج در کاشت بذر کاکتوس

چند اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس : کاشت بذر کاکتوس یکی از روش‌های آسان برای تکثیر کاکتوس‌ها است که به راحتی با رعایت نکاتی ساده می‌توان اقدام به کاشت بذر کاکتوس کرد و بر خلاف تصور بعضی از دوستان اصلاً کار پیچیده و سختی نمی‌باشد. متأسفانه مشاهده می‌شود خیلی از دوستان به اشتباه و ندانسته دیگران را راهنمایی می‌کنند که این کار باعث می‌شود نتیجه لازم حاصل نشود. از تمامی دوستان بخصوص در گروهای تلگرامی خواهش می‌شود ابتدا در مورد کاشت بذر کاکتوس مطالعه نماید سپس اقدام به راهنمایی دیگران کنند.

چند اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:
۱- حتماً باید از نور مصنوعی برای کاشت استفاده شود؟ این کاملاً اشتباه است و نور آفتاب بهترین منبع برای کاشت بذر تمامی گیاهان می‌باشد و تنها زمانی که دسترسی به نور خورشید نیست از نور مصنوعی استفاده می‌شود. بذر کاکتوس برای سبز شدن به نور آفتاب نیاز دارد. البته نور ملایم و فیلتر شده نه نور خیلی شدید آفتاب.

۲- نیاز به ضدعفونی بستر با قارچ‌کش نیست: بیماری‌های قارچی قاتل درجه یک جوانه‌های کاکتوس‌ها هستند و با کوچک‌ترین بیماری قارچی تمامی جوانه‌ها از بین می‌روند. پس حتماً نیاز به ضدعفونی با سم قارچ‌کش می‌باشد. مگر اینکه بستر کاشت شما کاملاً ضدعفونی شده باشد. شاید این سؤال مطرح باشد پس چرا در طبیعت این نیاز وجود ندارد؟ آفتاب سطح خاک و سنگ ریزه‌ها را به خوبی ضدعفونی می‌کند. هرچند در طبیعت هم خیلی از جوانه‌ها در اثر بیماری‌ها از بین می‌روند.

۳- بستر کشت باید داخل آب بماند! خیلی از دوستان ظرف کشت خود را داخل آب قرار می‌دهند، این کار جز پوسیدگی جوانه حاصل دیگری ندارد، زمانی که رطوبت بالای ۷۰ درصد باشد برای سبز شدن بذرها کافی می‌باشد.

۴- به هیچ عنوان در ظرف را باز نکنید: این کار نیز اشتباه می‌باشد و شما هر زمان بخواهید می‌توانید درب ظرف را باز کنید و بذرها را بررسی نمایید و سپس دوباره در ظرف را ببندید. اگر رطوبت محیط بالای ۶۰ درصد باشد نیازی به استفاده از ظرف در دار نیست.

۵- نیازهای تمامی بذرها برای سبز شدن یکسان می‌باشد. این درست نیست که نیازهای محیطی مانند نور دما رطوبت برای تمام مدل‌های کاکتوس‌ها و ساکولنت ها یکسان می‌باشد. بخصوص نیاز دمایی بذرها بسیار متفاوت است ولی بسیاری از آنها در یک محدوده دمایی سبز می‌شوند پس با آگاهی از نیازهای سبز شدن بذر و تأمین آنها به بیشتر سبز شدن بذرها کمک کنید.

۶- کود دهی در ماه‌های اول اشتباه بزرگی است که می‌تواند به جوانه‌ها آسب برساند. جوانه‌های کاکتوس تا سه ماهگی هیچ نیازی به کود ندارند. حتی اگر از خاک غنی استفاده شود کاکتوس‌ها در تمام دوران زندگی خود نیازی به کود نخواهند داشت.

منبع: میهن کاکتوس

چند اشتباه رایج در کاشت بذر کاکتوس

پست‌های مرتبط

آموزش کاشت پیاز گل لاله

آموزش کاشت پیاز گل لاله : در این مقاله  کاشت...

کاشت بذر کاکتوس برای کسب درآمد

کاشت بذر کاکتوس برای کسب درآمد

کاشت بذر کاکتوس برای کسب درآمد : خیلی از دوستان...

آموزش کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت پیاز سنبل

آموزش کاشت پیاز سنبل  در باغچه آذر و دی ماه...

نظرات (56)

باسلام وخسته نباشیدنوردهی بذر کاکتوس ها باهم متفاوت هست یانه در طول ۲۴ ساعت نیاز به چند ساعت نوردهی دارد ایا نور خورشید فیلتر شده ازپشت پنجره کافی هست ونیاز به چند ساعت نور خورشید دارد

پاسخ

    سلام.درود.در اوایل کاشت نوردهی یکی هست.در فصول سرد وروزهای کوتاه شش الی هشت ساعت نیاز به نور دارند.بله نور پشت پنجره جنوبی فیلتر شده بهترین میزان نور رو داره برای رشد جوانه ها.

    پاسخ

باسلام وخسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس .خداقوت چند سوال برام پیش اومده ۱اگر از نور مصنوعی استفاده کنیم برای کاشت بذر کاکتوس باچه فاصله ای باید بهشون نور داد ۲٫برای کاشت بذر نوشته بودید ۳۰% ماسه و۷۰%پیت ماس ایا باهم باید ترکیب کرد یانه ۳۰% ماسه برا زهکشی است….۳ومی شود هم نور خورشید فیلتر شده ونورمصنوعی باهم استفاده کرد یانه…با تشکر از کارشناسان میهن کاکتوس خدا قوت

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما دوست عزیز.فاصله نور تا بستر بستگی به نوع نور شما داره.معمولا ۱۵الی۴۰سانتی متر هست.هم میتونید ماسه رو برای زهکش استفاده کنید وبستر فقط پیت ماس باشه هم میتونید مقداری از ماسه رو برای زهکش بریزید وبقیه ماسه رو با پیت ماس مخلوط کنید.هر دو مورد امکان پذیر هست مشکلی پیش نمیاد.بله استفاده از هر دو نور نتیجه مطلوبی میده.

    پاسخ

با عرض سلام وخسته نباشید . من بذرهام انشاله فردا یا پس فردا میرسه
یه سوال داشتم اگه الان که هوا سرد هست روزها ظرف کشت رو بذارم کنار پنجره و شبها که کنار پنجره سرد هس جابجا کنم مشکلی که پیش نمیاد؟

پاسخ

با سلام و خسته نباشید خدمت میهن کاکتوس عزیز. من توخونه یه گلخونه نسبتا خوب با امکانات تنظیم دما و رطوبت درست کردم و میخام بذر بکارم سوالم این است که برای کاشت بدر ها در این محیط نیز باید بذر ها رو در ظروف بسته تا سه ماهگی نگه داری کنم؟ و لطفا در مورد تعویض جای کاکتوس ها و … از خزانه به گلدان توضیحات بیشتری بدید ممنون میشم. و امکانش هست بسته ای که میخاییم بخریم رو با پیشتاز بفرستین و بسته مورد نظر من برای خرید حدود ۲٫۵ میلیون قیمتشه ممنون میشم بیشتر کمکم کنیندر مورد نگهداری و رشد و کاشت و … کاکتوس به دلیل علاقه زیاد و وقت ازاد میخام این کار رو به صورت انبوه شرو کنم و اطلاعات نبستا زیادی دارم در مورد اکثر گل ها و پیوند زنی و قلمه گردن و خاک ها و…
خیلیییییی ممنون از لطفتون

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.اگر گلخونه رو فقط برای کاشت بذر اختصاص دادید وگیاهان دیگری در اون وجود نداره ورطوبت ۷۰الی۸۰درصدرو میتونید تامین کنید بله میشه تا سه ماهگی از درب استفاده نکنید.بذرها برای جوانه زنی به این میزان رطوبت احتیاج دارند.برای تعویض از بستر اولیه به گلدان بستگی به رشد وشرایط نگهداری داره معمولا اگر اندازه جوانه ها از فندق بزرگتر باشه میشه تک کرد این در نوع کاکتوسها متفاوت هست.تقریبا از شش الی یک سالگی میشه این کار رو انجام داد.ویک پیشنهاد دیگه اگه برای اولین بار هست که میخواهید بذر کاکتوس بکارید ابتدا با مقدار کمی این کار رو شروع کنید.واز بذرهایی شروع کنید که زود تربزرگ میشن.

    پاسخ

خیلیییی ممنون از لطفتون و پاسختون. بی زحمت بذرهای پیشنهادی تون رو برای کشت که سریع تر رشد مکنن رو لطف کنید بگید خیلییی ممنون از لطفتون
من الان بذرهای لیپتوس و نخل ماداگاسکار و ادنیوم و اسپستوا و مامیلاکاشتم و جونه زدن همشون و ادنیوم ها بزرگتر هستن الان
بی زحمت یه پیشنهاد هم در مورد خاک پیت ماس مورد استفاده لطف کنین که از چه پیت ماسی استفاده کنیم و این که بی زحمت بگید بخام خزه کشت کنم ینی از هر خزه که مقداری دارم میخام کشت کنم و بیشترشون کنم چی کار کنم. ببخشید زیاد سوال میپرسم
ممنون از لطفتون

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم.بذرهایی که سریع جوانه میزنن انواع استروفیتوم،ادنیوم،نخل ماداگاسکار،انواع ژیمنو،انواع فروکاکتوس،وانواع سرعوسها هست.در مورد پیت ماس هم بهترین مارکها میکس کارا محصول ترکیه هست خوبه ولامبرت که محصول کاناداست خودم ازش استفاده میکنم برای بذرکاری عالیه.وپیت ماس محصول کشور استونی که بسته بندیش رو باید دقت کنید که تو همون کشور باشه تعدادی اینجا بسته بندی میشه که کیفیت خوبی نداره.در مورد کشت خزه اطلاعات ندارم.

    پاسخ

ادنیوم ها رو هم تو چند ماهگی سرشونو بزنم برای ساقه دادن و کوتاه موندن خیلیی ممنون ینی تربیت ادنیوم رو از چن ماهگی شرو کنم

پاسخ

    سلام.سرزنی رو بعد از پایان یک سالگی باید شروع کنید.سالی یک بار ریشه باید هرس بشه وشش ماه یک بار ساقه ها.

    پاسخ

با سلام و خسته نیاشید. خیلییی ممنون از لطفتون و پاسخ های خیلی کاملتون ممنون. ببخشید من زیاد سوال میپرسم شرمنده به هر حال. سوالی که داشتم وقتی یک کاکتوس رو پیوند میزنیم ب روی کاکتوس دیگ مثلا میز تلو یا هرچیز دیگ میش پس از رشد کاکتوس پیوندی انرا از جای پیوند قلمه زد و جدا کرد
خیلیییی ممنون

پاسخ

با سلام خدمت میهن کاکتوس عزیز ببخشید دوباره مزاحم شدم. مدت زمان لازم برا گل دهی اریو کارپوس ها کی هس و این که مدت زمان میانگین برای کاکتوس هایی ک دیر رشد نیستن اکثر کاکتوس ها واس این ک اندازه بزرگ بشن بیشتر از یک پرتغال و یا ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر چقد هس اگه خوب رسیدگیشود؟ و برا گلخونه لامپ چن واتی خوبه برا محیطکوچک برا بذر ک بخاییم نور کم نباشه؟ خیلییی خیلیییی ممنونم از شما

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.گلدهی کاکتوسها به شرایط نگهداری بستگی داره.سن گلدهی واریته ها با هم فرق داره.بعضی وقتها گیاه به سن گلدهی میرسه ولی چون شرایط گلدهی براش فراهم نشده گل نمیده.اریوها بستگی به شرایط نگهداری معمولا شش سالگی گل میدن.در حالی که مامیلاریاها در سن دو الی سه سالگی گل میدن.برای روشنایی گلخونه نمیشه مقدار وات رو گفت چون برای مثلا یک لامپ پرژکتور رو در نظر بگیرید ۱۵۰وات برق مصرف میکنه وبرای مثال ۱۰۰۰۰لوکس نورداره ولی یک لامپ معمولی ۲۲۰وات برق مصرف میکنه وفقط ۲۰۰۰لوکس نور یا کمتر از این واحد نور داره.یک شاخه smdیک متری ۱۲وات برق مصرف میکنه.شما باید لامپی انتخاب کنید که نور بیشتری داشته باشه ومصرف کمتری.میتونید از لامپهای smd ویا ledویا فلورسنت برای نور دهی استفاده کنید.میتونید ترکیبی با نور طبیعی استفاده کنید که نتیجه مطلوبی بگیرید.

    پاسخ

با سلام دوباره انقد سوال پرسیدم خجالت مکشم دیگ شرمنده. خیلییییی ممنون از مشتری مداری و جواب های کاملتون. سوالم این بود که در بستر های کاشت ۲۰ در ۳۰ سانتی متر چند بذر میش کاشت پس از چ مدت از خزانه جداکنیم؟ ب نپر شما بازار کاکتوس همیشه خوبه واس کار کردن مثلا ۵سال دیگه؟ و این که ملو کاکتوس ابی چقد طول میکشه تقریبا اندازه پرتقال بشه اگه خوب رسیذگی شود؟ خیلییییی خیلیییییییییی ممنون واقعا لطف میکنین

پاسخ

    سلام.ممنون از لطف شما.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.جواب سوال اولتون بستگی به سایز بذر داره.در ظرف ۲۰×۳۰میتونید ۱۰۰عدد بذربکارید.مثلا بذرهای ژیمنو،مامیلاریا، ملو،و…ولی داخل همین اندازه ظرف بذر نخل یا ادنیوم رو به تعداد سی یا بیست عدد میتونید بکارید.جدا کردن از خزانه هم بازم بستگی به نوع وسایز گیاه داره.نخل وادنیوم رو در چهار ماهگی میتونید تک کنید وسایر کاکتوسها وقتی اندازه فندق شد میتونید تک کنید.معمولا در هفت یا هشت ماهگی ،بجز لیتوپس.بازار کار رو اطلاع ندارم باید از فروشندگان کاکتوسها بپرسید.ملو ابی هم بازم بسته به شرایط نگهداری ورشد بعد از شش الی هفت سالگی تقریبا اندازه پرتقال میشه.

    پاسخ

و این که کاکتوس های عکس بالا چند ساله هستن مرسی

پاسخ

    عکس بالا متعلق به بستر کشت جناب الهامی هست من دقیق اطلاع ندارم.فکر کنم ۱۲الی۱۸ماهه باشن.

    پاسخ

ببخشید این سوال یادم رفت بپرسم دوباره خدممتون عرض مکنم من برای گلخونه ام برا رطوبت از دستگاه های بخار ساز استفاده مکنم بخار سرد مشکلی برا جونه ها پیشنمیاد که ایشالا؟ چون بخار در هر حالت رو جونه ها میش دیگ ب میزار کم حداقل خیلییی ممنون ببخشید واثعا هی درد سر میدم و این ک میش برا کد تخفیف بدید گلخونم داره را میافته کوچیکه مخام بذر بگیرم اوضاع مالی چندان مساعد نیس. خیلی ممنون از لطفتون

پاسخ

    نه مشکلی پیش نمیاد.فقط رطوبت اونقدر نباید زیاد باشه که روی جوانه ها قطرات اب بمونه.موندن اب روی جوانه ها باعث بوجود امدن قارچ ویسری مشکلات دیگه میشه.برای کد تخفیف با شماره های روی سایت تماس بگیرید.

    پاسخ

سلام
یه سوال داشتم شما گفتید تا یک ماه اول بعد از کاشت بذر نباید درشو برداشت اونوقت برای سمپاشی و ابدهی باید چه کار کرد تا یک ماه نیاز نیست؟

پاسخ

    سلام.نه میتونید درب ظرف رو باز کنید وسمپاشی رو انجام بدید ولی تا یک ماه نیازبه ابیاری ندارند.بعد از اینکه حداقل پنجاه درصد بذرهای بسترتون جوانه زدن وسبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید مشکلی پیش نمیاد.

    پاسخ

یه سوال داشتم شما گفتید ۲۴ ساعت بعد از سمپاشی ابشویی کنید و بذر هارو بکارید
یکی از دوستان ۱۲ ساعت بعد از سمپاشی ابشویی کرده و بذر هارو کاشته
مشکلی پیش نمیاد؟اگه الان که بذر هارو کاشته با دوز پایین سمپاشی کنه مشکل نداره؟

پاسخ

    سلام.بهتر هست که بستر ۲۴ساعت داخل محلول قارچ کش بمونه تا کامل ضدعفونی بشه.بله بعد از کاشت بذر هم میتونید محلول رقیق از قارچ کش رو روی بستر وبذرها اسپری کنید اگر قارچ کش پریویکور دارید،اگه ندارید با کاربندازیم با دز یک گرم در یک لیتر اب میتونید مخلوط کنید واسپری کنید روی سطح بستر.

    پاسخ

من از مانکوزب استفاده میکنم نمیشه از اون استفاده کرد؟
تو اون مقاله خودتون نوشتین

پاسخ

باسلام.
در روشی که برای کشت اشاره کردین بعد قراردادن بذر ها بر روی خاک دیکه لازم نیس مقدار کمی ماسه ریز روی بذر ها بریزیم؟

پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت جناب الهامی و دوستان
ببخشید مزاحمتون شدم ازتون تشکر میکنم بابت پاسخ هاتون و این ک وقت گران بهاتون رو در اختیار ما قرار میدید ایشالا تو اینده بتونم جبران کنم
چن تا سوال داشتم ازتون
۱- بعد ازسه ماهگی ک کود دهی انجام میشود نیاز ب ابیاری هست؟ البته میدونم اگر خک خشک بود ابیاری میکنیم
۲- برای ایجاد رطوبت داخل نایلون قرار میدم گلدان های کشت ام رو ولی اول یکم اب بریزم تو نایلون رطوبت زیاد بشه پس از جونه زدن نایلون رو عوض کنم خشک کنم؟
۳- نایلون فریزر تمیز و تازه استفاده مکنم نیاز به ضد عفونی کردن داره؟
۴- هوادهی رو بی زحمت کامل توضیح دهید پس از این ک اکثریت جوانه زدن باز میکنیم و شرو میکنیم هوادهی میخاستم بدونم تا یک ماهگی چقد هوا بدیم و تا دوماهگی چقد تا سه ماهگی چقد و از سه ماه تا ۶ ماهگی هوادهی چقد پس از اونم ک به هوای معمولی عادت میدیم؟
ببخشید ک طولانی شد پیشاپیش ازتون ممنون خیلی ممنون

پاسخ

    سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.بعد از پایان سه ماهگی هر دو هفته یک بار باید کوددهی کنید.بله ابیاری رو هم باید انجام بدید نباید بگذارید سطح خاک خشک بشه.هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد ابیاری کنید.نیازی نیست داخل کاور اب بریزید.خاک بستر که خیس هست وقتی کاور میکنید رطوبت مورد نیاز برای جوانه زدن بذرها تامین میشه.نه نیازی نیست کیسه فریزر رو ضدعفونی کنید.در مورد هوادهی هم هر وقت اکثریت بذرهای داخل بسترتون سبز شدن میتونید هوادهی رو شروع کنید از روزی یک ساعت شروع کنید تا سه ماهگی بعد از سه ماهگی تا شش ماهگی هر روز مقداری به یک ساعت اضافه کنید که بعد از پایان شش ماهگی میتونید کلا کاور یا سلفون رو بردارید.

    پاسخ

و ببخشید یک سوال دیگراین که داخل نایلون واس این ک هوابمونه میش فوت کرد؟ یا همین جوری ببندیم

پاسخ

باعرض سلام و خسته نباشبد
برای کاشت کاکتوس و ساکولنت در حد تجاری ایا بذر معمولی و حرفه ای وجود داره؟اگه هست ایا بذرهای شما حرفه ای هستن؟حتی پکهای ۱۰ عددی؟؟

پاسخ

    سلام.منظور از حرفه ای یعنی چی؟اگر منظورتون قوه نامی هست بله همشون قوه نامی بالایی دارند.

    پاسخ

سلام من بذرامو پنج روزه کاشتم و نصفشون سبز شده رطوبت حاکم کم شده و میخوام ابیاری کنم.
سوالم اینه ک ایا با اب خالی ابیاری کنم یا اب حاوی نصف دز قارچکش و اینکه بعد از ابیاری در ظرف و تا یکساعت باید باز بزارم یا چی؟
سپاس

پاسخ

    سلام.با اب معمولی که برای اشامیدن استفاده میکنید. فقط یک روز داخل یک ظرف در باز بریزید تا کلرش از بین بره بعد ابیاری کنید بعد از ابیاری بله هوادهی کنید درب رو نیمه باز کنید تا رطوبت بستر کم نشه تا بذرهایی که هنوز جوانه نزدن خشک نشن.

    پاسخ

سلام و عرض ادب .
من میخوام کاکتوس هامو که امروز رسیده را بکارم و هرچه بخونم نمیفهمم چجوری بکارم اگه میشه یک گروه تلگرام یا شماره یکی از استاد های کشت رو بهم بدین یا به این شماره ۰۹۳۷۵۵۳۷۰۶۶ پیا بدین که با راهنمایی یکی از دوستان کاکتوس هامو بکارم بسیار متشکر و سپاس گذارم

پاسخ

    سلام.هر سوالی دارید روی همین سایت بنویسید تا بهتر راهنماییتون کنیم.بغیر از این سایت در هیچ شبکه اجتماعی پاسخگو نیستیم.

    پاسخ

با سلام و خسته نباشید خدمت شما.
تعدادی بذر سفارش داده بودم که امروز بدستم رسیده.
چون تازه کار هستم طبق نظر شما بذرهایی رو سفارش دادم که زود رشد هستند(آستروفیتوم میکس، ژیمنو کالسیوم بالدیوم،فروکاکتوس هوریدوس،فرو تاونسندیانوس،افوربیا فروکس،آدنیوم آبسیوم،نخل ماگاسکار و کپی.از هر نمونه ۱۰ عدد)قارچ کش رو هم کاربندازیم تهیه کردم.در صورت امکان راهنمایی کنید ظرف خزانه برای هر کدوم باید چه اندازه باشه و چه مقدار خاک برای هر خزانه نیازه(منظورم ارتفاع خاکه)و اینکه نیاز هست بذرها در آب خیس بخورند و بعد کاشتشون.بعد از ضدعفونی و آبکشی،خاک باید کاملا خشک بشه؟مرسی از راهنماییتون

پاسخ

    سلام.مبارکتون باشه.همه ی بذرها رو بجز نخلها وادنیوم وافوربیا فروکس رو میتونید با هم داخل یک بستر کشت کنید.ادنیوم ونخلهارو باهم داخل یک ظرف میتونید بکارید فقط ظرفی رو که برای این دو نوع انتخاب میکنید باید ارتفاعش زیاد باشه چون زود قد میکشن وبزرگ میشن .ظرف با عمق زیاد به این جهت انتخاب میشه که تا سه ماهگی بشه بستر رو کاور ویا با درب بست.افوربیا فروکس هم همینطور زود قد میکشه.برای سایر بذرها میتونید هم از گلدن سایز شش وهم از گلدون سایز هشت استفاده کنید ویا ظرفی رو انتخاب کنید که ارتفاعش ده سانتی متر باشه برای زهکش یک الی دوسانتیمتر ماسه عدسی ریخته میشه حدود پنج الی شش سانتی مترپیت ماس وسه الی دو سانتی متر هم فضای خالی برای رشد جوانه ها باقی بمونه.فقط بذرهای نخل رو بهتره خیس کنید .بهتره محلول قار چ کش درست کنید(یک گرم در یک لیتر اب)یک قاشق از محلول قارچ کش ویک قاشق اب جوشیده سرد شده داخل یک ظرف کوچک بریزید وبذرهای نخل رو داخل این محلول بمدت بیست وچهار ساعت قرار بدید بعداز بیست وچهار ساعت از داخل محلول خارج کنید وداخل بستر اماده کشت بکارید بهتره بذرها رو بصورت افقی(خوابیده)روی بستر قرار بدید.در مورد بستر هم خیر بعد از ابشویی اب اضافه که خارج شد بذرها رو باید کشت کنید بستر باید خیس باشه که بذرها رطوبت کافی برای جوانه زنی داشته باشن درب رو هم حتما ببندید وتا بذرها جوانه نزدند درب رو باز نکنید ولی بستر رو هر روز چک کنید.

    پاسخ

باسلام و درود خدمت کارشناس عزیز.
من برای کاشت بذر ها ظرف پلاستیکی تهیه کردم که دربش کاملا شفاف نیست و یه مقدار کدره ولی میشه طرف دیگه ی ظرف رو ازش دید،ایا میتونم از همین ظرف برای کاشت استفاده کنم یا باید درب کاملا شفاف و نازک باشه؟؟
و اینکه این ظرف اندازش۱۵سانته و برای منی که میخوام۴۰تا بذر بکارم اگه یه مقدار بزرگه مشکلی پیش نمیاد.؟
ممنونم از پاسخگوییتون

پاسخ

    سلام.بهتر هست درب ظرف کاملا شفاف باشه که نور کافی به جوانه ها برسه.میتونیدسلفون هم روی بستر بکشید تا نور کافی دریافت کنند.ظرفتون ۱۵×۱۵باشه بله برای چهل عدد بذر مناسب هست.

    پاسخ

با سلام میخواستم بپرسم اگه بذر های مختلف کاکتوس رو باهم بکارم مشکلی پیش نمیاد؟بعد نور فیلتر شده تو حیاطمون ایرانیت داریم تو حیاط بزارم اکالی نداره.

پاسخ

    سلام. بذرهایی رو که دما ورطوبت ومیزان رشدشون برای سبز شدن یکی هست میتونید باهم داخل یک بستر کشت کنید.اگر دما زیاد بالا نیست بله میشه.

    پاسخ

سلام. میخواستم بپرسم وقتی جوانه ها در اومد باز هم با اسپری بهشون آب بدم؟ و اگه بزرگتر هم شدن باز هم با اسپری آب بدم؟ و مکان مناسب الان تو تابستون بهتر ظرف کشت رو کجابزرام؟

پاسخ

    سلام. هر وقت خاک بستر کمرنگتر شد باید ابیاری کنید. تا وقتی که ریشه ها داخل خاک تثبیت بشن بله با اسپری کردن ابیاری کنید بهتر هست. تقریبا تا پایان دو ماهگی بعد از دو ماهگی میتونید هم از قسمت کف ظرف بستر ابیاری کنید وهم از بالا بوسیله اب پاش. جایی باید قرار بدید که هم نور مناسبی داشته باشه وهم دما زیاد بالا نباشه. پشت پنجره جنوبی اگر دارید بهتر هست نور رو حتما فیلتر کنید.

    پاسخ

ببخشید باز مزاحم شدم.کف ظرف بستر چطوری باید آبیاری کنم؟

پاسخ

    خواهش میکنم. داخل یک ظرف بزرگ اب بریزید وظرف بستر رو داخل ظرف حاوی اب بمدت چند دقیقه قرار بدید اب که روی سطح بستر امد وکاملا خیس شد میتونید ظرف بستر رو از داخل اب بردارید.

    پاسخ

ببخشید قارچ کشی که دو هفته یکبار باید به بستر کشت بزنیم هم مثل دفعه ی اول که شستشو می دیم باید دوزش ۴ برابر باشه یا همون دوز استاندارد که برای مانکوزب دو گرم در یک لیتر هست باید باشه؟

پاسخ

    سلام حتما باید دز استاندارد بزنید اصلا نباید بیشتر بزنید.

    پاسخ

salam bazr haye nakhl madagaskar v eforbia ferox man alan bad az 10 roz aslan tagheir nakardan,dalilesh chie ?

پاسخ