آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار : گیاه جالب و پرطرفدار ونوس حشره خوار با نام علمی Dionaea muscipula از خانواده Droseraceae می‌باشد. زیستگاه اصلی ونوس حشره خوار در مناطق مرطوب و گرمسیری آمریکا می‌باشد. این گیاه معمولاً بین ۳ تا ۸ برگ دارد ( بستگی به سن گیاه دارد) و طول ساقه‌های آن به حدود ۲ تا ۱۰ سانتی متر می‌باشد. قسمتی از گیاه که به شکل تله عمل می‌کند در واقع قسمت انتهایی برگ گیاه است که در سطح داخلی خود موهایی ریز و بسیار حساس دارند. زمانی که حشرات و یا هر جسم خارجی دیگری با این موها برخورد می‌کند، برگ‌ها سریعاً بسته می‌شوند و اگر در همان زمان حشره‌ای در این مکان قرار داشته باشد به تله می افتد و گیاه آن را به عنوان غذا مصرف می‌کند.

سرعت بسته شدن برگ‌ها هنگامی که تحریک می‌شوند بستگی به برخی از شرایط محیطی همانند رطوبت، میزان نور، اندازه حشره و به طور کل سلامتی عمومی گیاه دارد. نام انگلیسی این گیاه Venus’s flytrap است.  انواع مختلفی از گیاه ونوس وجود دارد که آنها را بر اساس اندازه و شکل دم برگ (بخصوص باریک و پهن بودن دم برگ) و همچنین زاویه قرار گرفتن برگ نسبت به سطح زمین در گروه‌های مختلفی قرار داده‌اند.

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار :

آبیاری ونوس حشره‌ خوار:
فعالیت بسیاری از گیاهانی که تله گذار هستند و از حشرات تغذیه می‌کنند به رطوبت محیط بستگی فراوان دارد که در این بین گیاه ونوس در مقایسه با سایر چنین گیاهانی به رطوبت محیطی کمتری نیاز دارند و وابسته هستند با این وجود این گیاهان به هیچ عنوان حتی در دوران استراحت نباید خشکی بکشند. همچنین رطوبت بالای محیط به رشد بهتر آنان کمک می‌کند به همین دلیل گیاهانی مناسب برای تراریومها  محسوب می‌شوند.  در طی فصل رشد خاک گلدان را باید همواره مرطوب نگه داشت که البته این به معنی خیس و گل آلود بودن خاک نیست. یعنی خاک باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد به نحوی که با آبیاری، آب اضافه به خوبی تخلیه شود اما رطوبت مناسب را نیز در خود نگه دارد. زمانی که از بین رفتن رطوبت سطح خاک مشاهده شد باید نسبت به آبیاری اقدام کرد. برای آبیاری این گیاه از آب های مقطر استفاده کنید. زیرا وجود املاح در آب به تدریج موجب افزایش اسیدیته خاک این گیاه و در نتیجه از بین رفتن آن می‌شود.

نور مورد نیاز ونوس حشره‌ خوار:
گیاه ونوس به حدود ۱۲ ساعت حضور نور در محیط نیاز دارد که از این ۱۲ ساعت اگر حداقل  ۴ ساعت نور مستقیم به این گیاه بتابد رشد مناسبی خواهد داشت. البته باید توجه کرد که نور مستقیم در شرایطی به گیاه بتابد که آفتاب داغ و پرحرارت نباشد یعنی در ماه‌های گرم سال مکان گیاه را باید به گونه‌ای انتخاب نمود (همانند پنجره‌های غربی و یا شرقی ساختمان)  که در ساعات اولیه روز از نور مستقیم بهره‌مند شوند. اگر نور طبیعی کافی در محیط نگهداری این گیاه وجود ندارد رشد خوبی نخواهد داشت و در چنین شرایطی می‌توان از منابع نور مصنوعی همانند لامپ‌های فلورسنت سرد (لامپ‌های مهتابی با نور سفید) برای تأمین نیاز نوری این گیاهان استفاده کرد. شرایط نوری گاهی در شکل و اندازه برگ‌هایی که تولید می‌شوند نقش دارند. به عنوان مثال در بهار دمبرگهایی بلند و در تابستان دمبرگهایی کوتاه تولید می‌شود. و یا در مکان‌های کم نور دمبرگهایی پهن و در مکان‌هایی با نور بیشتر دمبرگهایی باریک‌تر تولید می‌شود.

گیاه حشره خوار

دمای مناسب برای نگهداری ونوس حشره‌ خوار:
این گیاهان در دمای ۷ الی ۳۶ درجه سانتی‌گراد می‌توانند رشد کنند. هر مقدار که دمای محیط بیشتر باشد باید مراقبت بیشتری از نظر آبیاری و غبار پاشی انجام داد و یا در مکانی قرار داد که از نور مستقیم در صبح زود برخوردار باشد در ساعات گرم روز از سایه بهره‌مند باشد. در دماهای پایین‌تر سرعت باز و بسته شدن برگ‌ها در هنگام شکار حشرات کمتر است همچنین در دماهای پایین‌تر باید مراقب نحوه آبیاری بود زیرا در اثر آبیاری زیاد این گیاهان خواهند پوسید.  در دمای پایین سرعت بسته شدن برگ‌ها بسیار کم می‌شود. این گیاهان دمای زیر صفر را تحمل نمی‌کنند و اغلب از بین می‌روند. در زمستان که زمان استراحت این گیاهان است نیز دمای بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد مناسب نگهداری آن است البته در این دما برخی از برگ‌ها سیاه می‌شوند که باید از گیاه جدا شوند اما دوران رشد مجدد برگ‌های جدید در خواهند آورد.

خاک مناسب ونوس حشره‌ خوار:
گیاه ونوس را باید در خاکی فقیر از نظر مواد غذایی کاشت به طور کل این گیاه در محیط بومی خود نیز در خاک‌هایی که از نظر نیتروژن و فسفر فقیر هستند می‌رویند و نیاز خود به این مواد را از طریق شکار حشرات و هضم مواد بدن حشرات تأمین می‌کنند. اگر گیاه را در خاکی غنی بکاریم و در کوددهی آن اصرار بورزیم نتیجه‌ای جز از بین رفتن تدریجی و به مرور گیاه نیست. بهترین غذا برای این گیاهان حشراتی همانند مگس است حتی اگر این گیاه را در تراریومی با در بسته نگه می‌دارید می‌بایست هر چند وقت یک‌بار حشراتی همانند مگس را درون محفظه رها کنید تا این گیاه از آنان استفاده کند در غیر این صورت رشدی ضعیف خواهد داشت و این مسئله را نمی‌توان با دادن کود جبران کرد.  این گیاه به خاکی نسبتاً سبک نیاز دارد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط یک قسمت پیت موس +یک قسمت پرلایت  و یا دو قسمت شن + یک قسمت خاک معمولی و یا ۵ قسمت پیت موس + ۳ قسمت شن + ۲ قسمت پرلایت استفاده کرد. یکی از دلایلی که به کاربرد پیت موس یا خزه اسفاکنوم در مخلوط کاشت این گیاهان اشاره می‌شود این است که اصولاً این گیاهان در خاکی که کمی اسیدیته پایین داشته باشند بهتر رشد می‌کند و وجود خزه اسفاگنوم و پیت موس به این مسئله کمک خواهد کرد. گلدانی که برای کاشت این گیاهان انتخاب می‌شود می‌تواند عمقی حدود ۱۵-۱۲ سانتیمتر داشته باشد. کف گلدان حتماً باید منافذ خروج برای زهکشی آب وجود داشته باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری به خوبی خارج شود و اطراف ریشه‌های گیاه باقی نماند.

آموزش تکثیر ونوس حشره‌ خوار:
این گیاهان به مرور زمان به مجموعه‌هایی متراکم تبدیل می‌شوند که می‌توان زمانی که تمامی سطح را پر کرده‌اند نسبت به جداسازی بخشی از آنان اقدام کرد و سپس قسمت جدا شده را در مکانی جداگانه و مستقل کاشت کرد. عمل تقسیم معمولاً در بهار و تابستان انجام می‌شود. جهت تکثیر این گیاهان از بذر نیز استفاده می‌شود. بذرها نیاز به تیمار خاصی قبل از کاشت ندارند. برای کاشت  ابتدا مخلوط خاکی را آماده کنید این مخلوط می‌تواند شبیه به همان نمونه‌ای باشد که برای کاشت گیاهان بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از اینکه مخلوط خاکی را در گلدانی قرار دادید ابتدا به خوبی آن را آبیاری و خیس کنید بعد از خروج آب اضافی از منافذ کف گلدان، نسبت به کاشت بذرها اقدام کنید. کافی است بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و نیازی به پوشاندن آنان با خاک نیست اما حتماً باید با عمل اسپری آب و همچنین پوشاندن دهانه گلدان با پلاستیک شفاف از خشک شدن سطح خاک جلوگیری کرد.  مرتباً باید سطح خاک را بررسی کرد و در صورت مشاهده از دست رفتن رطوبت با عمل اسپری آب مجدد سطح خاک را مرطوب نمود. دمای مناسب برای جوانه زنی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. اگر دما پایین‌تر باشد زمان جوانه زنی نیز بیشتر طول خواهد کشید و یا اصلاً جوانه نخواهد زد. بذرها در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و کیفیت بالای بذر حدود ۶-۴ هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند بعد از جوانه زنی می‌توان پوشش پلاستیکی روی گلدان را برداشت. توجه کنید که در طی این دوران اگر از آب مقطر برای آبیاری و اسپری آب استفاده کنید نتیجه بهتری در سبز شدن و جوانه زنی بذرهای این گیاه به‌دست می‌آورید. همچنین در طی این دوران اگر روزانه یک مرتبه پوشش روی گلدان را بردارید و بعد از حدود چند دقیقه مجدد پوشش را قرار دهید به تهویه و چرخش هوا کمک خواهید کرد. اگر نیاز است تا گیاهان جوان را از گلدانی که بذرها جوانه زده‌اند به گلدان دیگر منتقل کنید حدود ۳-۲ هفته بعد از جوانه زنی بذرها و یا به بیان دیگر زمانی که دو جفت برگ آنان ظاهر شد صبر کنید و سپس عمل انتقال را انجام دهید تا کمتر به گیاهان جوان صدمه بزند.

بذر گیاه ونوس حشره خوار
بذر گیاه ونوس حشره خوار

زمان رشد و استراحت ونوس حشره‌ خوار:
گیاهان ونوس  در بهار گل‌های سفید رنگی تولید می‌کنند البته می‌توان برای جلوگیری از صرف شدن انرژی گیاه در تولید و باز شدن گل‌ها ساقه‌های گل را در مراحل اولیه که حدود ۵ سانتیمتر طول دارند قطع نمود.  تولید گل‌ها در تابستان نیز می‌تواند ادامه یابد اما با فرا رسیدن پاییز و زمستان این گیاه نیاز به دورانی رکود و استراحت دارد تا جدد بتواند رشد خود را به خوبی پیگیری کند. دوران استراحت این گیاهان ۵-۳ ماه است  و حداقل به ۱۰ هفته استراحت نیاز دارد. در طی دوران استراحت این گیاه مکانی با دمای کمتر و نور کمتر را تحمل می‌کند، در طی این مدت رشدی نخواهد داشت و برخی برگ‌های خود را نیز از دست خواهد داد. در طی این دوران آبیاری باید در حدی باشد که مانع از خشک شدن خاک شود اما کمتر از میزانی است که در طی فصل رشد آبیاری می‌شود. در طی دوران استراحت گیاه را در مکانی قرار دهید که دما کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد نشود و بخصوص شب بین صفر تا ۱۳ درجه باشد. دمای روز نیز می‌تواند حداکثر تا ۲۶ درجه باشد. توجه داشته باشید که این گیاه در طی دوران استراحت خود از رشد و نمو برخوردار است اما میزان رشد آن بسیار کم است حتی اگر از مقداری نور مستقیم هم در طی این دوران بهره‌مند باشد به سلامتی آن کمک خواهد کرد.

آفات و بیماری:
از بین آفات شایع این گیاه می‌توان به شته، کنه تارعنکبوتی و پشه‌های خاکزی و از بیماری‌های شایع می‌توان به سفیدک پودری و لکه برگی‌های باکتریایی و قارچی اشاره کرد. مصرف کودهای شیمیایی و یا به‌کارگیری حشراتی که برای گیاه بسیار بزرگ هستند می‌تواند منجر به پوسیدگی تدریجی این گیاه شود. این گیاهان به شدت به بیماری‌های قارچی حساس هستند پس باید در محیطی عاری از بیماری و حد امکان به دور از سایر گیاهان آپارتمانی نگهداری شود.

توجه: این گیاه در زمستان دوران رکود دارد  اگر این دوران را طی نکند بعد از چند فصل رشد و نموی مداوم ضعیف خواهد شد و از بین خواهد رفت.

منبع: باغ سبز

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار

پست‌های مرتبط

خصوصیات بذر خوب و روش خرید بذر مناسب

خصوصیات بذر خوب و روش خرید بذر مناسب

خصوصیات بذر خوب و روش خرید بذر مناسب : بذر...

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف

علت پژمرده شدن گل حسن یوسف چیست؟ حسن یوسف گیاهی...

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

یکی از فراوان‌ترین انواع بونسای در بازار بونسای جنسینگ هست...

نظرات (94)

سلام،یه هفته پیش ونوسم از کنار پنجره ک بود دست دوستم خورد بهش افتاد زمین،سریع دوباره کاشتمش تو یه کلدان جدید،ولی ب مرور دوتا از تله ها سیاه شدن و الانم رشدش خیییلی کم شده،،،جیکار کنم؟؟۴/۵ماهشه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1398 16:00:

سلام، احتمال داره بهش شوک وارد شده باشه ویا ریشه های مویی اسیب دیده باشن که رشد گیاه متوقف شده، فعلا جای ثابت وپرنوری نگهداری کنید وابیاری رو منظم انجام بدید ،اگر تله ها حساسیت قبل رو دارن تغذیه هم بکنید بمرور زمان درست میشه فقط به هیچ عنوان گیاه رو جابجا نکنید.

[پاسخ]

پاسخ

مشکل اینه هیج قسمتی إز خونه الان(بخاطر تغییر فصل) افتاب نمیزنه توش،،،ایا میشه روزی دوسه ساعت بزارمش تو حیاط جلو نور مستقیم بعد بیارمش تو؟
ایا جابجاییه هرروزه خرابش میکنه؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1398 08:59:

اگر رشد ایدالی داره نیازی به این کارنیست، جابجایی بیش از اندازه باعث از بین رفتن گیاه میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ونوسم هست کنار پنجره جنوبی ولی مثل قدیم افتاب مستقیم نمیخوره بهش،،ایا مشکلی پیش نمیاد؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 19ام, 1398 23:48:

سلام، اگر نور دریافتی کافی باشه مشکلی پیش نمیاد. اگر رشد علفی پیدا کرد میتونید بجای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

جواب سوالم رو دریافت نکردم،،به تله جدیدها بدم یا همون قدیمیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 13ام, 1398 21:25:

اگر دو هفته از زمان تغذیه تله قدیمی گذشته به همون تله قدیمی غذا بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ،،ونوسم ۵ماهشه،،دوهفته قبل به یکی از تله ها عنکبوت دادم،،امروز دهنشو باز کرد،،میخوام بدونم ایا به همون تله قبلیه غذا بدم یا به تله های جدید،،اخه طی این دوهفته ۴ ۵ تا تله جدید دراورد که خیلی بزرکتر از قبلی ان و دهنشون قرمزه،،بنظر شما ب کدوم بدم؟

و سوْال دیکه ای که دارم اینه ایا اشکال نداره که از ۸ صبح تا ۵غروب افتاب مستقیم بهش میخوره؟؟(درضمن رشدش خوبه)

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 13ام, 1398 18:22:

سلام، نورش مناسب هست فقط در ساعات گرم روز مواظب افتاب سوختگی باشید، هر تله رو دو هفته یک بار تغذیه کنید در ماه ۳ الی ۴ بار باید تغذیه بشه، هر وقت تله ها کامل باز شدن تغذیه رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام جناب،برأی ابیاری ونوس باید خوب روی خاک خشک شه بعد اقدام به ابیاری کرد؟اخه من ونوسم رو فضائی براش درست کردم که رطوبتش حفظ شه،همیشه هم خاک ونوسم اسفنجیه و نم داره،یعنی نیاز به ابیاری نیست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 17:12:

سلام، خاک ونوس همیشه باید مرطوب باشه هر وقت سطح خاک کمرنگ شد ابیاری رو انجام بدید ولی خاک نباید غرق اب بشه.

[پاسخ]

پاسخ

درود بر شما،من یه هفته ای منزل نبودم برادرزادم با یه نخ هی میکرد تو تله های ونوسم و درمیاورد،اون طفلکی هاهم هی دهنشون رو میبستن بعدا که باز میکردن ایشان دوباره میکرد تا ببندن دوباره،
ایا مشکلی به وجود نمیاد براشون؟؟مثلا سیاه نمیشن؟؟میتونم به همون تله ها غذا بدم دوباره؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 12:49:

سلام، اگر تله ها باز هستند بله میتونید غذا بدید، ولی احتمالش هست که حساسیتشون از بین رفته باشه وبسته نشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام،ونوسم ۵ماهشه، کنار بنجره ی جنوبیه،قبلا از١٠تا۶نور مستقیم بهش میخورد و رشد خوبی هم داشت،ولی با تغییر فصل،نیم ساعت صبح بهش میخوره و ٢ساعت هم إز ۴تا۶،،،ایا لازم نیست جاشو ببرم جایی که نور بیشتر بخوره بهش؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 9ام, 1398 12:13:

سلام، اگر رشدش کم شده، بله به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید،ببخشی من خوندم ک ونوس باید هر بار فقط یکی إز تله هاش تغذیه شه،،،ولی من حواسم نبود داداشم.به دوتا إز تله ها عنکبوت داده،،،أیا مشکلی بوجود نمیاد برا ونوسم؟لازم نیس یکی إز تلاه هاشو ببرم؟؟
درضمن ونوسم۴ماهشه و اولین تغذیه شه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 3ام, 1398 10:25:

سلام، ممنون، مشکلی پیش نمیاد گیاه نیازی به غذا نداشته باشه تله رو خودش باز میکنه ومیتونید حشره رو خارج کنید، تله رونَبُرید.

[پاسخ]

پاسخ

آیا ونوس حشره خوار در دوران استراحت به تغذیه نیاز دارد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1398 18:50:

خیر نیازی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

۱-آیا همیشه تو نلعبکی آب باشه؟؟
۲-لازم نیست دیگه از بالا آب بریزم پاش؟همون توی نلعبکی کافیشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 22ام, 1398 00:19:

بله، برای اینکه رطوبت گیاه تامین بشه باید همیشه با آب پرکنید، اب داخل زیر گلدانی رطوبت محیط گیاه رو فراهم میکنه برای رفع تشنگی گیاه ابیاری رو هم باید انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه ونوس٣ماهه خریدم،برأی حفظ رطوبتش یه جانوشابه نصف کردم قرار دادم روش،أب مقطر هم میریزم توی نلعبکی ای که زیر ونوسمه،،و از صبح تا غروب هم بهش افتاب مستقیم میتابه و همیشه هم توی جانوشابه عرق کرده و رطوبت داره،،،رشدشم خیلی خوبه،،،،الان تنها سوالی که دارم اینه که أیا همیشه باید تو نلعبکی أب باشه؟؟؟یا هر دوسه روز یه بار؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 21ام, 1398 21:36:

سلام، میتونید زیر گلدان سنگ بگذارید که کف گلدان بااب در تماس نباشه. کف گلدان داخل اب باشه ریشه ها بمرور زمان پوسیده میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من ی ونوس خریدم گلدون نداشت بصورت کلی کاشته بودنک فروشنده یکیشو جدا کردو داد بهمک نزدیک ۸تا تله دارک تلهاشم بزرگه.اوردم خونه و باخزهک خودش داشتو پرلیت کاشتم ولی الان تمام تلهاشو ساقهاش شل شده و ولو شده الان چ کنم درستشه؟اب ندم بهش؟باید چنروز سیراب کنمش

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 26ام, 1397 23:46:

سلام، برای ابیاری از اب مقطر استفاده کنید یا اب باران این گیاه به رطوبت زیادی احتیاج داره وخاکش همیشه باید مرطوب باشه فعلا چون تازه کشت شده احتمال کمبود رطوبت داره یا داخل وکیوم بگذارید یا براش جزیره درست کنید که رطوبت کافی دریافت کنه. وچند روز بعد بجای گرنور وفیلتر شده انتقال بدید که نورکافی دریافت کنه، وقتی تله هاش باز شد تغذیه رو شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

از ونوس حشره خوار

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 16ام, 1397 17:54:

برای گرد افشانی این گیاه حشرات بیشتر نقش دارند ولی میتونید خودتون هم گردافشانی بکنید این گیاهان تک پایه هستند وگرده های خودگیاه کلاله رو بارور میکنند وبذر تشکیل میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید به کارشناسان سایت عالی میهن کاکتوس. آیا برای بذر دهی باید لقاح صورت بگیره؟اگه ممکنه کمی توضیح بدید.از سایت خوب شما بسیار ممنونم(:

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:39:

سلام. ممنون. از چه گیاهی میخواهید بذر بگیرید؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید به کارشناسان سایت عالی میهن کاکتوس. آیا برای بذر دهی باید لقاح صورت بگیره؟اگه ممکنه کمی توضیح بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتی برگاش کامل خشک شدن باید اونارو بچینیم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 21:57:

سلام. بله،وقتی کامل سیاه وخشک شدن بهتره با یک قیچی استریل شده از گیاه جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

و یک سوال دیگه اینکه اکه خاستم زیر مهتابی بزارم این نور نور مستقیم حساب میشه؟ و منظور از ۱۲ساعت حضور نور چیه؟و اینکه باید با چه فاصله ای از مهتابی باشه ؟ممنپن از راهنمایی های شما

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 17ام, 1397 23:42:

نه نور مهتابی خیلی ضعیف هست وباعث سوختگی گیاه نمیشه نور مستقیم وقتی گیاه رو در افتاب بدون فیلتر بگذارید نور مستقیم محسوب میشه. ۱۲ ساعت نور یعنی ۱۲ ساعت نور به گیاه بتابه البته ۱۲ ساعت در تابستان میسر هست در پاییز وزمستان میزان تابش نور کمتر هست سه الی چهار ساعت نور داشته باشه در زمستان وپاییز کافی هست.چهل الی سی سانتی متر با فاصله از گیاه باشه بهتر هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من مشهد زندگی میکنم . بهنظرتون الان برای نور کیاه ونوس چی کار کنم که خوب نور داشته باشه؟ویا بذارم زیر مهتابی خوبه؟ یا اگه راه حل دیگه ای هست راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 17ام, 1397 23:38:

سلام. اگر نور طبیعی دارید بهتره در نور طبیعی پرورش بدید پشت پنجره جنوبی جای مناسبی برای نگهداری این نوع گیاه هست. البته نور باید فیلتر باشه ومستقیم نباشه. اگر نور طبیعی ندارید میتونید از لامپهای smd یا led استفاده کنید یا همون لامپهای فلورسنت (مهتابی)

[پاسخ]

پاسخ

لان از یک سانتی متر بیشتر شده اما باید به حرف فروشنده گوش کنم یا یانکه الان بهش غذا بدم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 17ام, 1397 14:18:

عرض دهانه تله ها اگر یک سانتی متر هست میتونیدهر دو هفته یکبار گیاه رو با حشرات خیلی کوچک مثل پشه یا مورچه تغذیه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من الان ونوسم رو خریدم و فروشنده بهم گفت تا ۳ماه بهش نه آب بدم نه غذا بعد ۳ماه هر چند وقت یکبار و به چه مقدار آب مقطر باید بهش بدم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 16ام, 1397 23:03:

سلام. گیاهتون چند ماهه یا چند ساله هست؟ اگر از سه ماهگی کوچکتر هست بله نیازی به غذا نیست فقط خاکش رو باید مرطوب نگه دارید. وقتی دهانه تله ها یک سانتی متر شد باید تغذیه رو با حشرات کوچکی مثل مورچه شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام اگر از تراریوم برای ونوس استفاده کنیم روش آب دهی به اون چطور میشه چون نمیشه ته تراریوم رو سوراخ کرد و زیر اون آب گذاشت و چند وقت یک بار و به چه صورت به اون آب بدیم منظورم اینه با اسپری ؟یا راه دیگه ای داره لطفا در مورد نحوه آبیاری ونوس در تراریوم یکم توضیح بدید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 19ام, 1397 12:12:

سلام. ابیاری داخل تراریوم باید بصورت اسپری انجام بشه. ونباید غرق اب کنید خاک باید رطوبت داشته باشه هر وقت سطح خاک حس کردید رطوبت از دست داده باید اب مقطر اسپری کنید هر دو الی سه ماه یک بار هم کل تراریوم رو خالی کنید وهمه موادی که داخل تراریوم هستند وخود تراریوم رو کامل استریل کنید ومجدد گیاه رو داخلش قرار بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام دوتا سوال داشتم، من میخوام این گیاه رو بخرم منتهی چون محل مانداره باید سفارش بدم والان توسایت زده ونوس سه ماه یا چهار ماه الان کدومو بخرم بهتره؟ اصلا عمر ونوس چقدره؟ یعنی توسایت نوشته سه ماه، بعد سه ماه کلا نابود میشه؟ وسوال دومم اینکه آیا میشه یه حالت گلخانه ای برای ونوس درست کرد با نایلون؟ که اب کمتری بدی بهش… اخه یکجا اینو تو سایت خوندم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1397 17:13:

سلام.هر چقدر بزرگتر باشه بهتر هست پرورش ونگهداریش راحتر هست.دقیق نمیدونم این گیاه چقدر عمر میکنه ولی اگر شرایط نگهداری ایدال باشه عمرش طولانی خواهد بود .میتونید تکثیرش هم بکنید.ونوس جای خیس ومرطوب دوست داره باید شرایطی فراهم کنید که رطوبت کافی دریافت کنه میتونید گلدان جزیره ای براش درست کنید ویا داخل وکیوم نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من ونوسم حدود ۸ ماه داشت چون شنیده بودم گیاه باتلاقیه جاشو پر آب مقطر کردم وخاکش زیادی خیس بود الان ریشه اش کاملا پوسیده شده واثری ازش نیست ولی ۴ برگ ها کاملا سالمن میخواستم بدونم برگ هارو رو نمیشه کاریشون کرد بدون ریشه حتما میسوزن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 13ام, 1397 20:59:

سلام.برای امتحان میتونید برگها رو بکاریداحتمالا ریشه دار بشن.تکثیرش با جدا کردن برگها هم میشه ولی دقیق اطلاع کاملی ندارم.

[پاسخ]

پاسخ

نه منظورم هنگام آفتاب خوردن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 17:28:

چند ساعت زیر نور مستقیم باشه کافی هست.

[پاسخ]

پاسخ

گیاهی که من خریدم از همون ابتدا توی لیوان یک بار مصرف بود و روش یک سلفون روش بود الان سلفون رو از روش ور دارم یا نه ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 15:02:

سلام.اگربتونید رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید بله میتونید بردارید.تقریبا بعد از پایان سه ماهگی میشه سلفون رو برداشت.

[پاسخ]

پاسخ

بعد چند روز گیاه دوباره شروع به رشد میکنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 15:05:

این بستگی به گیاه داره نمیشه زمان گفت.باید منتظر باشید وگیاه رو چک کنید که شروع به رشد کرده یا نه.بعد از یک ماه اگر تغییری ندیدید دوباره مراحل قبل رو تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

منظورم اینکه اگه باید بهش شوک وارد بشه کدوم یکی از دوراهی که پیشنهاد دادید بهتره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 13:07:

اهان ببخشید من متوجه سوالتون نشدم.هر دو راه موثر هست فقط در هنگام ظهر گیاه رو در معرض افتاب مستقیم قرار ندید که افتاب سوخته بشه در زمان صبح ویا عصر که نور افتاب مایل هست بهتره انجام بدید که گیاه افتاب سوخته نشه.

[پاسخ]

محمد جواد پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 13:53:

گیاهی که من خردم از همون ابتدا توی لیوان یک بار مصرف بود و روش یک سلفون روش بود الان سلفون رو از روش ور دارم یا نه ؟

[پاسخ]

پاسخ

واگه باید خاکش عوض بشه ترکیبش باید چی باشه واز کجا تهیه کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 11:10:

سلام.منظورتون اگر خاک ونوس هست روی مقاله کامل توضیح داده شده پیشنهاد میکنم مقاله روکامل مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کدوم راه بهتر عمل میکنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 11:08:

سلام.سوالتون در مورد چی هست دوست عزیز؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید در مورد اتفاقی که دوستمون محمد نوشتن برای من هم اتفاق افتاده اونوقت یک سوال این شوک تا چه زمانی باقی میمونه و کی دوباره برگها سر از خاک بیرون میارن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 8ام, 1397 18:17:

سلام.باید دوباره به گیاه شوک وارد کنید که به رشد ادامه بده.در غیر این صورت گیاه بصورت ثابت میمونه نه رشد میکنه ونه خراب میشه که به اصطلاح میگیم به کما رفته.برای شوک وارد کردن دوباره باید خاکش رو عوض کنید یا گیاه رو یک روز کامل در نور مستقیم افتاب قرار بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید ۳ روز پیش وقتی ونوسم لب پنجره بود دستم خورد و افتاد وبرگ هاش همه بجز دو تاش که اوناهم فقط تلشون هنوز سبزه قهوه ای شد الان چی کار کنم راهی هست تا نجاتش بدم

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید ۳ روز پیش وقتی ونوسم لب پنجره بود دستم خورد و افتاد وبرگ هاش همه بجز دو تاش که اوناهم فقط تلشون هنوز سبزه قهوه ای شد الان چی کار کنم راهی هست تا نجاتش بدم

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید ۳ روز پیش وقتی ونوسم لب پنجره بود دستم خورد و افتاد وبرگ هاش همه بجز دو تاش که اوناهم فقط تلشون هنوز سبزه قهوه ای شد الان چی کار کنم راهی هست تا نجاتش بدم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1397 11:41:

سلام.قسمتهایی رو که شکسته کات کنید وگیاه رو در جای ثابتی قرار بدید واز جابجایی زیاد پرهیز کنید احتمال داره به گیاه شوک وارد شده باشه یک مدت در جای ثابتی قرار بگیره درست میشه ومجدد رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنمایی های ارزنده شما سپاس گزارم

[پاسخ]

پاسخ

قبل از اینکه برگ سیاه بشه

[پاسخ]

پاسخ

سلام آیا آب باران بهتره یا آب مقطر خالص که از داروخانه تهیه بشه؟ بعد یک سواله دیگه اینکه من قبل از اینکه کامل سیاه و خشک بشه فقط تله برگ زرد رو جدا کردم آیا این آسیبی به گیاه میرسونه واگه دوباره وقتی که کامل سیاه و خشک شد از آخرش جدا کنم اشکال داره یا همینطوری رهاش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 24ام, 1397 21:58:

سلام.هر دو اب رو میتونید استفاده کنید.فرق زیادی ندارند.نه مشکلی پیش نمیاد.سعی کنید برگهارو وقتی کامل خشک شدن جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

و اگه باید قیچی بشه باید از کدون ناحیه قیچیش کنم؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام الان یکی از برگ های پایین گیاه ونوسم زرد شده باید صبر کنم سیاه بشه یا قبل از اینکه سیاه بشه قیچیش کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1397 17:53:

سلام.صبر کنید تا کاملا سیاه وخشک بشه بعد از قسمت انتهایی قیچی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
گیاه دروزرا برگ های جدید در اورده و شبنم های قرمز رنگ هم روشون تشکیل شده اما به طعمه واکنش نشون نمیدن.رشدش سریع و خوبه. و چون رطوبت اطرافش زیاده همش برگهاش خیسه مشکلی ایجاد نمیکنه این رطوبت زیاد؟مثل مه هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 14ام, 1397 16:40:

سلام.گیاه دروزرا به رطوبت زیاد احتیاج داره مابین هفتاد الی نود درصد نه مشکلی پیش نمیاد حداقل روزی چهار ساعت هم باید نور مستقیم دریافت کنه.سعی کنید زیاد به تله ها دست نزنید چون خیلی حساس هستند وتحرک زیاد تله ها باعث میشه حساسیتشون رواز دست بدن.بمرور زمان درست میشه چون تازه شروع به رشد کرده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
آبی که برای استفاده دستگاه بخور سرد کنار گلها استفاده میشه باید آب مقطر باشه یا آب معمولی هم میشه؟چون گلها رو خیس میکنه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 8ام, 1397 23:21:

سلام.فرقی نمیکنه. بخار اب خودش اب مقطر میشه.البته وقتی سرد شد واملاح موجود دراب داخل دستگاه بخور رسوب میبندن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
برگ های ونوسه که کتملا سیاه شدن تا پایین گیاه
اما حدود سه تا چهارتا برگ جدید داره در میاره الان باید کار خاصی کنم برگهای قدیمی رو ببرم یا باشه
راهنمایی کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1397 16:18:

سلام.برگهایی رو که کلا سیاه شدن با یک چاقو ویا قیچی استریل ببرید.هر وقت سطح خاکش خشک شد ابیاری (اب مقطر)کنید.وقتی دهانه تله ها باز شد هر دو هفته یک بار داخل هر تله حشره کوچکی مثل مگس یا پشه بزارید تا گیاه تغذیه بشه.اگر به این حشرات دسترسی ندارید میتونید از اکواریومیها حشرات یا کرم خاکی خشک شده تهیه کنید وبا تکه های کوچک گیاه رو تغذیه بکنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببخشید اب مقطری که استفاده میکنم روش نوشته اب مقطر دیونیزه غیر قابل شرب و تزریق قابل نصرف در صنایع پزشکی و صنعتی و … از لوازم پزشکی خریدم
این مشکلی نداره احتمالا؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1397 06:33:

سلام.نه مشکلی نیست میتونید برای گیاهتون استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

الان پشت پنجره شمالین که دما پایینتر و نور کمتر داره میزارم پشت پنجره جنوبی که افتاب بیشتر و گرم تر داره و پنجره رو هم باز میکنم
ممکنه دما ۱۵ درجه تو شب علت خرابی باشه؟
و اینکه اگه همه برگاشون خشک بشه دوباره در میارن یا کلا خشک میشن؟هم دروزرا هم ونوس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 27ام, 1397 06:44:

سلام.سعی کنید نور مستقیم بهشون نتابه نور رو فیلتر کنید.احتمالش هست سعی کنید دما مابین ۲۰الی۳۵درجه باشه.ریشه ها سالم باشن دوباره رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

شما در مورد دروزرا اطلاعاتی ندارید اونم تو همین شرایط داره خراب میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1397 17:49:

سلام.گیاه دروزرا یا شبنم خورشید هم جزو گیاهان گوشت خوار یا حشره خوار هست شرایط نگهداریش مثل ونوس هست باید برای ابیاری از اب مقطر استفاده کنید.من فکر میکنم محلی رو که برای نگهداری این گیاهان انتخاب کردید مناسب نیست برای همین دارن خراب میشن.قسمتی از منزلتون که داری نور بیشتر وفیلتر شده ودارای تهویه مناسب هست قرار بدید.به هوای تازه بیشتر احتیاج دارند.

[پاسخ]

پاسخ

توی اب قرارش دادم
به نظرم توی تله هاش ممکنه چیزی باشه چون یه قسمتایی کاملا به هم چسبیده یه قسمت های نه
همونطور هم داره تله هاش سیاه میشه بیشتر از دیروز

[پاسخ]

پاسخ

اخه تله هاش بسته اس نمیشه بهش حشره داد
برگ هاش هم به طور کامل سیاه نشدن هر برگی ۵۰ درصدش سیاه شده و این برای همه برگهاش صادقه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1397 23:34:

وقتی تله ها باز بود باید تغذیه میکردید.همه ی برگهارو با دقت از نزدیک نگاه کنید یا با زره بین ببیند داخل برگها حشرات خیلی ریز ویا پودر سفید رنگی وجود نداره؟یک بار کل گیاه رو با گلدون داخل اب مقطر قرار بدید تا نوک برگها اب بالا بیاد.یعنی کل گیاه رو با اب مقطر شستشو بدید.وبعد از اب در بیارید بگذارید جایی مثل سبد میوه تا اب اضافه خارج بشه.

[پاسخ]

پاسخ

خاکش همین ترکیبو داره
ابیاری هم با اب مقطره , توی زیر گلدونی اب میریزم واسش
نور پشت پنجره شمالیه
رطوبت یه دستگاه بخور سرد کنارشه
روز اول خیلی سرحال بود منتهی من اب مقطر نداشتم و یکبار با اب جوشیده ابیاری کردم
بعدش همین شرایطی که گفتم رو داشته منتهی همش زرد برگاش زرد و سیاه میشن
و تله هاش بسته ان (روز اول باز بودن و کار میکردن)ابیاری هم فقط یکبار با اب جوشیده بوده

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1397 19:05:

سلام.همه شرایط ایدال هست فقط تنها کاری که باید میکردید باید بهش حشره میدادید این گیاه با حشرات تغذیه میشه.هر دو هفته یک بار داخل هر تله باید حشرات کوچکی مثل مگس وپشه بهش میدادید.برگهایی رو که کامل سیاه شدن رو جدا کنید.اگر سالم باشه دوباره برگ جدید در میاره.هر از گاهی هم هوادهی کنید به هوای تازه هم احتیاج داره.

[پاسخ]

پاسخ

اخه برگ جدیدی نداره همشون با هم دارن سیاه میشن و چون تازه خریدم تله هاش بسته ان
کلا داره رو به خشکی میره الان دو هفته اس تو این وضعیته

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1397 16:57:

شرایط نگهداریتون به چه نحوبوده؟از جمله نور,ابیاری…
این گیاه رطوبت دوست هست وخاکش همیشه باید مرطوب باشه برای ابیاری حتما باید از اب مقطر ویا اب باران استفاده کنید برای ترکیب خاکش بهتره از خزه اسفاگنوم ویا کوکوپیت وپرلیت استفاده بشه.در جای پر نور وفیلتر شده باید نگهداری بشه.وقتی خریدید سالم بود؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام
دلیل سیاه شدن برگ های ونوس چیه همشون با هم دارن سیاه میشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1397 13:26:

سلام.هر تله بعد از مدتی به رنگ سیاه در میاد واز بین میره اگر برگهای قبلی هستند فقط, جای نگرانی نیست برگها رو قیچی کنید دوباره رشد میکنه وبرگهای جدید در میاره.

[پاسخ]