نگهداری از کاکتوس‌ها در زمستان

نگهداری از کاکتوس‌ها در زمستان
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نگهداری از کاکتوس‌ها در زمستان : خواب زمستانی و استراحت گیاه یکی از نیازهای اصلی می‌باشد. کاکتوس‌هایی که دوره خواب زمستانی را گذرانده باشند با شروع فصل گرما رشد بسیار بهتری خواهند داشت و اگر به سن گلدهی رسیده باشند شروع به گلدهی خواهند کرد. برای اینکه بتوانیم گیاهی را به درستی پرورش دهیم بهتر است شرایطی همانند زادگاه اصلی آنها ایجاد کنیم. در مناطقی که کاکتوس‌ها زندگی می‌کنند دما در طول زمستان به نزدیک ۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر درجه می‌رسد. در گلخانه تخصصی میهن کاکتوس که مخصوص تولید بذر می‌باشد دما در طول فصل سرما در حدود ۸ درجه نگه داشته می‌شود. شاید باور کردنی نباشد ولی ما به کاکتوس‌های بزرگ مانند لوفوفورا های ۲۰ ساله یا آریوهای ۴۰ ساله خود از اواخر آبان تا اواخر اسفند ماه آب نمی‌دهیم و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید زیرا کاکتوسی که خواب است رشد نمی‌کند و نیازی به آب ندارد و آبیاری زیاد تنها باعث پوسیدگی گیاه می‌شود. البته این شامل تمام کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نمی‌شود و بعضی از واریته های ساکولنت ها در فصل سرد رشد می‌کنند.

سعی کنید اطلاعات کاملی در مورد گیاه خود داشته باشید و با فراهم کردن شرایط مناسب در طول سال گیاهی شاداب با رشد خوب داشته باشید. اطلاعات خود را از منابع معتبر کسب کنید، متأسفانه با گسترش شبکه‌های اجتماعی خیلی از دوستان بدون آگاهی و اطلاعات کافی دیگران را اشتباه راهنمایی می‌کنند و باعث از بین رفتن گیاهان می‌شوند.

نگهداری از کاکتوس‌ها در زمستان :

۱- دمای مناسب برای خواب زمستانی کاکتوس‌ها:
مهم‌ترین مسئله در خواب زمستانی دما می‌باشد. کاکتوس‌ها و کلاً گیاهان با کاهش دما به خواب می‌روند. دمای خواب برای انواع کاکتوس‌ها بسته به محل زندگی آنها در طبیعت متفاوت است، ولی به طور کلی می‌توان گفت بهترین دما برای خواب رفتن کاکتوس‌ها حدود ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌باشد. کاکتوس به دلیل داشتن آب زیاد در داخل بافت‌ها خود شدیداً به یخ زدگی حساس می‌باشد پس باید مواظب باشید دما به زیر صفر درجه نرسد. پس نتیجه می‌گیریم کاکتوس‌ها در دمای داخل خانه به خواب نمی‌روند و آنها را به جای خنک‌تری باید منتقل کنید.

۲- نور:
با کوتاه شدن روزها گیاهان کم کم متوجه می‌شوند که دوره سرما در راه است و آماده خواب زمستانی می‌شوند. در طول مدت خواب کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج ندارند. البته به این به آن معنی نیست آنها را در جای تاریک نگه داریم تنها روشنایی نور کافی خواهد بود.

۳- آبیاری: 
زمانی که کاکتوس‌ها خواب هستند نیاز آبی آنها بسیار اندک است معمولاً آبیاری هر یک ماه کافی می‌باشد البته بستگی به دما و شرایط محیطی و اندازه کاکتوس دارد و شاید در کل دوره گیاه به آبیاری نیازی نداشته باشد. ولی آبیاری زیاد زمانی که گیاه خواب است مانند سم است و از آنجایی که آب توسط گیاه جذب نمی‌شود باعث پوسیدگی ریشه و درنهایت خراب شدن گیاه می‌شود.

۴- آفت و بیماری‌ها:
موقع خواب گیاهان در مقابل افت‌ها و بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. تا جایی که ممکن است کاکتوس‌ها را موقع خواب زمستانی در محل خشک نگهداری کنید زیرا انواع قارچ‌ها در رطوبت زیاد رشد و نمو می‌کنند و گیاهان بیمار را از بقیه جدا کنید. همچنین از مصرف انواع کودها و مکمل‌ها در دوره خواب خودداری کنید.

توجه داشته باشید که چروک شدن کاکتوس‌ها در موقع خواب عادی می‌باشد. در طبیعت برای جلوگیری از یخزدگی کاکتوس‌ها آب زیادی از دست می‌دهند. پس با مشاهده چروک شدن آنها آبیاری نکنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

guest
77 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
شادی
شادی
۳ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۶

سلام من میخواستم ساکولنت ها و کاکتوس هام رو بزارم در تراس چون شیشه های خونه دودیه و همشون رشد علفی کردن اگر با پلاستیک های زخیم کاورشون کنم شبایی که محیط بیرون _۲هست زیر پلاستیک دما بالای صفر میاد؟ یا یخ میزنن بازم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۳
در پاسخ به  شادی

سلام، باید بمرور زمان این کار رو انجام بدید وبیکباره از محیط گرم به محیط خنک انتقال داده نشوند وحتما باید خاکشون خشک باشه که در زمان پایین امدن دما زیرصفر درجه یخ نزنند.

hamed.faramarz
hamed.faramarz
۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۹

سلام وقت بخیر خداقوت اگر امکان داره کاکتوس‌هایی که به سرما مقاوم تر هستند اعلام کنید ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۵
در پاسخ به  hamed.faramarz

سلام، اکثریت کاکتوسها بجز افوربیا ها وسانسوریاها به سرما مقاوم هستند در صورتی که خاکشون خشک باشه تا دمای منفی ۵درجه رو هم تحمل میکنند، این مقاومت به سایز گیاه هم بستگی داره هر چقدر سایز گیاه بزرگتر باشه مقاومتش هم در مقابل سرما بیستر خواهد بود، در بین انواع کاکتوسها سرئوسها واپونتیاها بیشترین مقاومت رو در برابر سرما دارند البته حتما باید خاکشون خشک باشه که در این صورت تا دمای منفی ۲۰ درجه رو هم تحمل میکنند.

محمدحسین
محمدحسین
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۸

سلام
بنده ساکن تهران هستم
با توجه به اینکه ک میگن آبیاری دیگه باید کمتر بشه
ولی من کاکتوسامو ک آب میدم چهار پنج روز بعد خاک خشک میشه
داخل بالکن گذاشتم ولی پلاستیک کشیدم بالکنو ک زیاد سرد نشه و در اتاق هم بازه تقریبا هوا یکی میشه
بنظرتون اینجوری خواب نمیرن و باید مثه حالت عادی آبدهی کنم؟؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  محمدحسین

سلام، بهتر هست دما رو چک کنید اگر دما از ۱۵ درجه کمتر بود ورشد گیاهانتون متوقف شده بهتر هست ابیاری رو کاهش بدید ولی اگر دما از ۱۵ درجه بالاست وگیاهانتون رشد دارند میتونید ابیاری رو ادامه بدید.

محمدحسین
محمدحسین
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۶

دمای روز ۲۲درجه شب حدود ۱۴ولی داخل بالکن فک کنم ۲۰باشه
رشد ندارن اکثریت
ینی خوابیدن؟؟؟
اینکه خاک خشک شده هر پونزده روز آب بدم ریشه ها از خشکی خراب نمیشن؟؟؟

کارشناس 2
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۳
در پاسخ به  محمدحسین

اگر رشد ندارند به خواب رفتند وبهتر هست ابیاری رو بمرور زمان کاهش بدید وفاصله ابیاری رو بیشتر کنید وبمرور زمان به ماهی یک بار برسونید، زمانی که گیاه خواب هست نیازی به اب نداره برعکس ابیاری باعث پوسیدگی ریشه میشه البته این موضوع برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی صدق میکنه نه گیاهان اپارتمانی.

مهدی
مهدی
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۴

سلام
نگهداری ساکولنت ها هم در فصل زمستان به همین صورته که فرمودید؟
این گیاهانی که پایین میگم چطور؟
آدنیوم-گل کاغذی-انار مینیاتوری-سانسوریا شمشیری-مرجان
ممنون میشم از پاسختون

کارشناس 2
۲۲ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۷
در پاسخ به  مهدی

سلام، ادنیوم ومرجان بله به همین صورت بایدنگهداری بشه ولی بقیه گیاهان نباید دما از ده درجه کمترباشه چون تحمل سرمای زیر ده درجه رو ندارند واز بین میرند وابیاری باید ادامه داشته باشه چون خشک میشند ولی ابیاری باید کاهش پیدا کنه.

مهدی
مهدی
۲۳ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 2

عذر میخام
ساکولنت ها چطور؟

کارشناس 2
۲۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹
در پاسخ به  مهدی

ساکولنتها برعکس کاکتوسها در زمستان رشد میکنند وابیاری باید ادامه داشته باشه ولی دما از ده درجه پایین بشه رشدشون متوقف میشه وبخواب میرند.

مهدی
مهدی
۲۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسختون

محمد
محمد
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲

سلام
لطفا این عکس رو ببینید اگر نکته ای هست بهم بگید
و اینکه الان آبیاری چقد نیاز دارن,سه ماهشونه و هوادهی هم روزی ۳ساعت
و اینکه یه ساکولنت سم اسبی و هاورتیا گوره خری هم دارم آبیاری سطحی ماهی یکبار تا پایان زمستون کافیه؟نور مناسبشونم اگر میشه بگید
comment image
comment image
comment image
ممنون

کارشناس 2
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۹
در پاسخ به  محمد

سلام، اکثریت ساکولنتها در این فصل رشد میکنند وبهتر هست ابیاری رو بصورت کامل انجام بدید به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه، خاک هم وقتی کامل خشک شد ابیاری کنید، برای جوانه ها سعی کنید خاک رو مرطوب نگهدارید بمرور زمان نور رو هم افزایش بدید تا رشد علفی نداشته باشند وحتما کوددهی رو شروع کنید تا تقویت بشن، گلهاتون سالم هستند ورشد ایدالی دارند برگهای کراسولا کمی چروک شده که فکر کنم دلیلش از کم ابی باشه اگر با ابیاری کامل تا چند روز بهبود نیافت بهتر هست ریشه های گیاه رو بررسی کنید.

زهرا شاه سوندی
زهرا شاه سوندی
۲۵ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۷

سلام وقت بخیر، من چند مدل مختلف کاکتوس دارم ک تابستان لب بالکن بودند و چند ساعت در روز آفتاب میگرفتن و رشد خوبی هم داشتن ولی الان با شروع پاییز و سرد شدن هوا کاکتوس هامو ب درون خونه و پشت پنجره انتقال دادم، الان ک داخل هستن و فصل سرما هست آبیاری تابستانم بصورتی بود ک آب از گلدان خارج میشد ولی الان ک اینگونه آبیاری کردم دو سه روز خاکش خیس میمونه میترسم ک ریشه گندیده بشه،میشه راهنمایی کنید ک چطوری آبیاریشون کنم و چند روز یکبار؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۳
در پاسخ به  زهرا شاه سوندی

سلام، در فصل پاییز وزمستان ابیاری رو باید کاهش بدید با کوتاه شدن روز ها وکاهش دما کاکتوسها به خواب میرند، خاک رو بررسی کنید زمانی که تا عمق گلدان خشک شد بصورت سطحی ابیاری کنید” نه به اندازه ای که اب از زهکش گلدان خارج بشه”.

محمدحسین
محمدحسین
۱۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۹

سلام وقتتون بخیر
من کاکتوسامو تو بالکن زیر افتاب نگه میدارم و شید کشیدم و نور بسیار خوبی میخورن تو این فصل تابستون
سوالم اینه ک اخرای پاییز و اوایل زمستون به بعد ک هوا سرد میشه مجبورم بیارم داخل منزل
با توجه به توقف رشدشون ایا بازم نیاز به مقدار نوری ک الان میخورن هست؟یا همین نور لامپ براشون کفایت میکنه؟
و سوال بعدیم اینه ک اگه تو زمستون بذارمشون بیرون بعد ک آفتاب رفت برای جلوگیری از یخ زدگی بیارم داخل باتوجه به تغییرات دمایی ک رخ میده مشکلی پیش میاره یا ن؟

کارشناس 2
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  محمدحسین

سلام، اگر پشت پنجره باشن همون نور پشت پنجره کافی خواهد بود، بله گیاه یخ میزنه،بهتر هست داخل منزل نگهداری کنید وجابجا نکنید.

محمدحسین
محمدحسین
۱۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون بابت پاسخگوییتون
اما نور پشت پنجره زیاد خوبی ندارم
ینی قبلا ک گذاشته بودم رشد علفی داشتن
حالا این مقدار نور بنظرتون برای زمستون ک خواب میرن مناسبه یا بازم سایه رشد میشن؟

کارشناس 2
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۲
در پاسخ به  محمدحسین

ممنون از شما، اگر دما پایین باشه رشد نخواهند داشت وکمبود نور مشکلی بوجود نمیاره ولی اگر دما بالای ۱۵ درجه باشه رشد خواهند داشت وحتما باید نور کافی هم داشته باشند تا رشد علفی نداشته باشند.

Moghan
Moghan
۲۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲

سلام وخسته نباشید
در زمستان کاکتوسهایم را منزل بود ولی حالا که بیست وششم فرودین است وهوا بارانی وگهگاه سرد است در خانه بگذارم یا منتقل به بیرون کنم با تشکر

شقایق
شقایق
۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۶:۳۵

سلام.وقت بخیر.ببخشین این کاکتوس من چرا از پایین زرد شده قارچ کش زده بودم آب هم کم میدم میترسم بقیه هم بشن مشکلش خاک یا چی و چیکارش کنم.ببخشین سوالم طولانی بود
http://uupload.ir/files/f655_۲۰۲۰۰۲۱۷_۲۱۱۱۱۳.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۸:۱۶
در پاسخ به  شقایق

سلام، از قسمتی که زرد شدهبوسیله ی یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بصورتی که به اوند سالم برسید قسمتهای بالایی رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که متخلخل وماسه ای باشه بکارید. تا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنیدوابیاری رو بصورت سطحی وخیلی کم انجام بدید.

مهران
مهران
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۰:۱۴

سلام من یه مجموعه دارم که توش استرو و فوسالو زیاد دارم .استرو هام کمی نرم شده ابیاری کنم

کارشناس میهن کاکتوس
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۷
در پاسخ به  مهران

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.