آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار : نخل ماداگاسکار یا همان پاچیپودیم گیاه مقاومی است که خیلی کم دچار آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. برخی حشرات مانند شته‌ها، کنه تارعنکبوتی، شپشک ها بخصوص شپشک آرد آلود این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند. تمامی این آفت‌ها مکنده بوده و از شیره گیاه برای تغذیه استفاده می‌کنند. و این امر باعث ضعف گیاه و ریزش برگ‌ها می‌شود.
از اولین نشانه‌های وجود این حشرات می‌توان به بد شکل شدن برگ‌ها و خارج شدن از خالت طبیعی، همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگ‌ها سیاه شود و سپس بریزند. بهترین راه درمان برای حشرات مکنده استفاده کردن از سموم سیستماتیک است. سم‌های سیستماتیک جذب شیره گیاه شده و حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند با مکیدن شیره گیاه از بین می‌روند. 

از دیگر مشکلات گیاه نخل ماداگاسکار می‌توان به بیماری‌های قارچی اشاره کرد که باعث پوسیدگی در گیاه می‌شوند. Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگ‌های مسن‌تر و سپس همه برگ‌های گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود. با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و  چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند  می‌توان قسمت‌های  آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه‌حل بهتری است.

خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگ‌های گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

برای درمان و پیشگیری بیماری‌های قارچی باید از سموم قارچش مانند سم کاربندازیم استفاده کرد، و از آبیاری زیاد بخصوص در فصل سرما و زمان خواب گیاه خودداری کرد.
توجه داشته باشید زرد شدن و  ریزش برگ‌های پایینی با شروع فصل سرما طبیعی می‌باشد. البته باید هرگونه زرد شدن و ریزش برگ‌ها را مورد بررسی قرار داد.

برای آموزش نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

پست‌های مرتبط

آفت و بیماری‌های گل رز

آفت و بیماری‌های گل رز

آفت و بیماری‌های گل رز : گل رز بدون شک...

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها

۷ نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها :  آدنیوم گیاه...

همه چیز در مورد بذر کاکتوس‌ها - قسمت اول

همه چیز در مورد بذر کاکتوس‌ها – قسمت اول

همه چیز در مورد بذر کاکتوس‌ها – قسمت اول :...

نظرات (95)

نخل من ساقه اش چروکیده شده. آفتاب زیاد میخوره و ریزش برگ نداره ولی ساقه اش چرومیده شده کاملا. مشکل بخاطر چیه؟ آبیاری کم؟ یا ریشه گیاه پوسیده یا …

پاسخ

    سلام.چند روزی قسمت تاج گیاه رو در نظر بگیرید اگر رشد داشت کمبود اب باعث چروک شدن تنه شده برای جبران کمبود اب میتونید گلدون رو داخل ظرف بزرگی بگذارید وداخل ظرف بزرگ اب بدون کلر وهم دمای محیط بریزید یک ساعت گلدون داخل اب بمونه بعد از یک ساعت بردارید ودر جای سایه نگهدارید.یک روز بعد به جای اصلی انتقال بدید.با این کار تشنگی گیاه برطرف میشه وچروکیدگی تنه برطرف میشه.

    پاسخ

      ممنونم از راهنماییتون

      پاسخ

با سلام گیاه ماداگاسکار من ساقه نزدیک به ریشش سیاه شده این نشونه چیه؟

پاسخ

    سلام.دلیلش ابیاری زیاد میتونه باشه.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.تا قسمتی که سیاه شده کات کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید چند روزی بگذارید در دمای محیط خونه (جای خشک وسایه)بمونه بعد دوباره بکارید.

    پاسخ

سلام.دلیل سیاه شدن قسمت انتهای برگ نخل ماداگاسکار چیه؟

پاسخ

    سلام.اگر منظورتون برگهای پایینی گیاه هست طبیعی هست بعد از مدتی برگها میریزن وبجاشون برگهای جدید در میاد ولی اگر از قسمت بالا این اتفاق می افته دلیلش نور کم هست ویا ابیاری بیش از اندازه نبود زهکش مناسب ویا خاک نامناسب این موارد رو چک کنید.پشت برگها وتنه گیاه رو هم از نظر افات چک کنید.

    پاسخ

سلام .نخل من ابتدا شیره زد و برگهاش ریخت و بعد رشدش کلا ۳ ماهه متو قف شده.میشه راهنماییم کنین؟؟

پاسخ

    سلام.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید قسمتی که سیاه شده رو کات کنید تا به اوند سالم برسید. اگر ریشه پوسیده ریشه های پوسیده رو هم کات کنید.به قسمت بریده شده محلول قارچ کش اسپری کنید وبگذارید چند روز در جای خشک وخنک بمونه قسمت بریده شده که پینه بست دوباره در خاک ضدعفونی شده وخشک بکارید.قسمتی که سیاه شده بالا هست یا انتهای گیاه ؟قسمت تنه که با خاک تماس داره؟

    پاسخ

البته قسمت فوقانیش سیاهه.حدوده ۲ سانت

پاسخ

Salam ruzetun bekheyr..nakhle man hich kodum az afati ke shoma onvan kardin o nadare vali barghaye taze ah sareshun siyah mishe vali nemirize..barghaye qadimi saleman o faqat javunehaye saresh in juriyan…lotf konid rahnamaim konid😊🌱🌾

پاسخ

    سلام.وقت بخیر.اگر فقط برگهایی که تازه در میاره سیاه میشن دلیلش نور شدید افتاب هست گیاه رو برای مدتی از تابش مستقیم افتاب دور نگه دارید(نور رو فیلتر کنید) ورطوبت محیط رو زیاد کنید درست میشه.

    پاسخ

سلام من دوماهه که نخل ماداگاسکارخریدم خیلی سرحاله ومرتب برگهای جدیدمیده و اصلا ریزش برگ نداره فقط تاحالادوبار توی گلدونش قارچ سمی دیدم واز ته جداکردم اگرمیشه راهنماییم کنید که این قارچ خطرسازهست برای گلم یا نه واگرهست بایدچکارکنم؟

پاسخ

    سلام.برای گیاه مشکلی ایجاد نمیکنه رطوبت زیاد خاک موجب رشد این نوع قارچها میشه.ولی اگر در خونه اطفال داشته باشید احتمالش هست که دست بزنه واین نوع قارچها سمی هستند.بهتره یک بار گلدون رو با محلول قارچ کش کاربندازیم بادز پایین ابیاری کنید.اگر باز هم بعد از ابیاری با محلول قارچ کش قارچ بوجود اومد بهتره خاک گلدون رو تعویض کنید وگیاه رو در خاک جدید مخصوص کاکتوس بکارید.

    پاسخ

سلام.نخل من رشد خیلی خوبی داشت اما چند روز گذاشتمش تو بالکن کل برگ هاش سیاه شد بعدشم ریخت.امیدی هست مثل اولش بشه؟

پاسخ

    سلام.باید بمرور زمان عادت بدید گیاه رو به محیط بیرون از منزل تا با محیط بیرون اداپته بشه بیک باره که گیاه رو بیرون انتقال دادید شوک وارد شده بهش.در جای ثابتی نگهداری کنید دوباره رشد میکنه.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر من ۱۰ روز نخل ماداگاسکار خریدم اما متوجه شدم از پایین گیاهم قسمت ساقش یک طرفش سوراخه مثل دوتا پایه شده و برگ هاش داره زرد میشه و میریزه از پایین ممنون میشم بفرمایید چیکارش کنم

پاسخ

    سلام.متوجه نشدم ببخشید یعنی ریشه نداره گیاه ؟یا حشره ای خورده که باعث سوراخ شدنش شده؟

    پاسخ

سلام.بنده چند روزه این گیاه رو خریدم،الان چند تاازبرگهای پایینیش زرد شده،میتوه بخاطر جابجا شدنش باشه؟البته قابل ذگره که زیر بعضی برگهاش لکه های سیاهی هست که با دست کشیدن پاک میشه،ممنون از راهنمایتون.

پاسخ

    سلام.اگر برگهای پایینی فقط هست بله میتونه دلیلش جابجایی محیط باشه جای نگرانی نیست.گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید که نور زیاد وفیلتر شده داشته باشه.جابجایی زیاد نخل ماداگاسکار,باعث ریزش همه ی برگها میشه.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر نخل من تنه اش نرم و شل شده علتش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.ابیاری زیاد نبود زهکش مناسب ویا خاک نامناسب میتونه دلیل بر نرم شدن تنه گیاه باشه گیاه رو با احتیاط از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید همینطور زهکش رو.اگر ریشه ها پوسیده کات کنید اگر سالم بودن دوباره بکارید.وابیاری رو منظم انجام بدید هر وقت خاک گلدون خشک شد ابیاری کنید.

    پاسخ

با سلام.تنه نخل من در حال کج شدن هست،البته یه ۱۰ روزی میشه خریدم،آبیاریش هم منظم و هفتگی میباشد.ممنون از راهنماییتون

پاسخ

    سلام.اگر از قسمت بالا کج میشه وبه طرف نور مایل میشه گیاه رو هر هفته یک بار نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتها نور بتابه وکج نشه.ولی اگر از قسمت پایین تنه کج میشه احتمالا ریشه ها مشکل دارن.از خاک دربیارید وریشه هارو چک کنید ببینید ریشه ها سالم هستند یا نه.

    پاسخ

با سلام.تنه نخل من در حال کج شدن هست،البته یه ۱۰ روزی میشه خریدم،آبیاریش هم منظم و هفتگی میباشد.ممنون از راهنماییتون

پاسخ

سلام وقت به خیر
گیاه من اول لبه دو الی سه برگش زردشد وبعد برگ های بالایی سیاه شدن و آنهارا قیچی کردم لطفا راهنمایی کنید حس میکنم واقعا بچه ام مریض خیلی نگرانش هستم علت را بگویید نورکم باعث شده یا اینکه قارچ زده ممنون
پاسخ

پاسخ

    سلام.سیاه شدن برگهای نخل ماداگاسکار دلیلش نور کم هست به جای پرنوری انتقال بدید برگهای جدیدی که در میاره سالم خواهند بود.

    پاسخ

سلام وقت به خیر
گیاه من اول لبه دو الی سه برگش زردشد وبعد برگ های بالایی سیاه شدن و آنهارا قیچی کردم لطفا راهنمایی کنید حس میکنم واقعا بچه ام مریض خیلی نگرانش هستم علت را بگویید نورکم باعث شده یا اینکه قارچ زده ممنون
پاسخ

پاسخ

سلام وقت بخیر…نخل ماداگاسکار من قسمت بالاییش حشره زده و سوراخ سوراخ شده باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟

پاسخ

    سلام.چه نوع حشره ای هست میتونید در مورد شکل ظاهری حشره توضیح بدید؟کرم هست یا پشه ویا…؟

    پاسخ

سلام.خسته نباشید.من حدود یک ساله نخل ماداگاسکار خریدم اوایل خیلی خوب و پر برگ بود اما بعد از زمستون تقریبا تمام برگ هاش ریخت و هنوز هم به حالت قبل برنگشته.خیلی بهش رسیدگی میکنم و آبدهی و نورش مناسبه.متاسفانه امروز متوجه شدم روی بدنه اش چندین مورچه هستن و احساس کردم از داخل بدنه اش بیرون میان به خاطر تیغ های زیادش قابل تشخیص نیست😢😢😢😢باید چکار کنم ؟خواهش میکنم کمکم کنید 😢😢😢😢😢😔😔😔😔😔

پاسخ

    سلام.نخل ماداگاسکار خزان میکنه جای نگرانی نیست.برای اینکه از پوسیدگی ریشه اطمینان پیدا کنید بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید از نظر وجود شپشک وپوسیدگی کامل چک کنید.اگر سالم بود دوباره بکارید ودر مکان نیمه سایه وخنک بمدت یک هفته نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید نور کافی دریافت کنه شروع به رشد میکنه احتمالا جایی که هست نورش کمه که رشدی نداره.

    پاسخ

با سلام یه مدته نخل ماداگاسکار ما از پایین شروع به پوسیدگی کرده و تنه کاملا سیاه شده و فقط یک سانتی متر از نوک گیاه سالم هست .آیا میتونیم گیاه رو نجات بدیم یا خیر.ممنونم

پاسخ

    سلام.باید زود تر اقدام میکردید فکر نکنم با یک سانتی متر بتونه دوباره ریشه دار بشه.ابیاری تون حتما زیادبوده.

    پاسخ

سلام و خسته نباشید گیاه ماداگاسکار و بیش از یه سال که دارم از زمستون شروع به برگ ریزی کرد کلا برگاش ریخته برگ تازه که داره در میاره اوناهم یک در میان سیاه میشه ممنون میشم راهنمایی کنین

پاسخ

    سلام.نخل زمستون خزان میکنه جای نگرانی نیست.سیاه شدن برگهای جدید هم دلیلش نور کم هست.به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید درست میشه حداقل روزی چهار ساعت باید نور کافی دریافت کنه.بمرور زمان حتی میتونید در افتاب مستقیم هم قرار بدید.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر
ماداگاسکار ما بعد از مدتی که خریداری شد و بعد از چند ماه که به محیط عادت کرد به سرعت و خیلی خوب شروع به رشد کرد و چند سانتی رشد کرد، متاسفانه به یک باره برگ های بالایی که تازه داشتن رشد میکردن و حدود ۳ سانت شده بودن همشون شروع کردن به سیاه شدن و جمع شدن، وسط برگ ها هم چند قسمت قطره های چسبناکی دیدم، ۲ بار با قارچ کش کاربندازیم که از خودتون گرفتم با فصله ۲ هفته اسپری کردم بار اول دوباره شروع به کار کرد و باز همون حالت شد بار دوم که قارچ کش زدم برگ های جدید تقریبن بعد از ۱ سانت به همون حالت در اومدن، علت چی میتونه باشه و چه کار باید کرد؟ ممنون از راهنماییتون
کانال تلگرام عضو هستم اما پروفایلی برای ارتباط با ادمین نیست که عکس بفرستم

پاسخ

    سلام.دلیل سیاه شدن برگهای جدید نور کم هست به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه نخلها روزی چهار ساعت به نور زیاد احتیاج دارند حتی میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید از نور اوایل صبح شروع کنید.برای قطرات چسبناک روی برگها بهتره از سم حشره کش استفاده کنید قارچ کش تاثیری نخواهد داشت.از سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون میتونید استفاده کنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وهمه ی قسمتهای گیاه رو با محلولی که درست کردید سمپاشی کنید.سمپاشی رو در هوای ازاد وبدور از افتاب مستقیم و وزش باد انجام بدید ونکات ایمنی رو حتما رعایت کنید.

    پاسخ

      سپاس فراوان از پاسخگویی و راهنماییتون
      نیاز هست مابقی محلول رو داخل خاک بریزم که به ریشه ها هم برسه؟
      چون در هر صورت از روی تنه میریزه روی خاک و به ریشه میرسه

      پاسخ

سلام، وقت بخیر
من تقریبا ۹ ماهه نخل ماداگاسکار دارم، در مدت تقریبا ۶ ماه دوبرابر شد و رشدش خیلی خوب بود، کسی که بهم کادو داد گفت هر روز باید سیراب بشه و من هم همین کارو کردم، انقدری بزرگ شد که گلدونشو عوض کردم، بعد از عوض کردن گلدون هم تا ۱ ماه رشدش خوب بود ولی بعدش برگ های جدیدش شروع کرد به سیاه شدن، یه مدت دوباره خوب شد ولی الان دوباره بعد از کامل شدن رشد برگهای جدید شروع به سیاه شدن ممیکنه. ۱ ماهه هفته ای یکبار آبیاری می کنم. برای رفع مشکلم چه پیشنهادی دارین؟روش آبیاریم هم از نوک گیاه هست

پاسخ

    سلام.سعی کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید اب رو هم داخل خاک بریزید روی گیاه نه.سیاه شدن برگهای جدید دلیلش نور کم محیط هست به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.نخل باید حداقل روزی چهارساعت نور کافی دریافت کنه.میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم هم عادت بدید از افتاب اوایل صبح میتونید شروع کنید.در نور مستقیم ابیاری نکنید واب رو روی برگها نریزید باعث سوختگی برگها میشه.

    پاسخ

سلام کاکتوس من شاخ گوزنی داره تمام شاخه هاش خوش میشه لطف راهنمایی کنین ممنونم

پاسخ

    سلام.منظورتون افوربیا شاخ گوزنی هست؟شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.از جمله ابیاری,کوددهی,ترکیب خاک,نور,محل نگهداری.

    پاسخ

سلام من یک نخل ماداگسکار دارم که برگهای جدیدی که جوانه میزنن از وسط سیاه و نرم میشن و میفتن،یکبارمانکوزب اسپری و.ابیاری کردم اما همچنان مشکل وجود داره،ضمنا اییاری زمان خشک شدن خاک هست و نور مستقیم میگیره حداقل دوساعت.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ

    سلام.دلیل سیاه شدن برگهای جدید نور کم هست حداقل روزی باید چهارساعت نور کامل دریافت کنه.جای پرنوری انتقال بدید درست میشن.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
من دوهفته است که نخل ماداگاسکار خریدم، یه پاجوش یک وجبی کنارش داره، لازمه که جدا بشه از تنه ی اصلی گیاه ؟؟

پاسخ

    سلام. اگر دوست دارید که چند شاخه باشه نگه دارید. ولی اگر دوست دارید که یک شاخه باشه میتونید جدا کنید. اگر صبر کنید کمی بزرگ بشه بعد جدا کنید میتونید یک نخل دیگه هم داشته باشید.

    پاسخ

سلام خسته نباشید
نخل من یکی از برگ های پایینش از قسمت وسط برگ سیاه شد و بعد هم به کل برگ گسترش پیدا کرد.الان هم یه برگ دیگه از پایین داره سیاه میشه.آبیاریش به موقع انجام میشه.زهکش خوبی هم داره.نور مستقیم نمیذارم بهش بخوره چون یه مدت جلوی نور مستقیم گذاشتم برگ هاش با سرعت زیاد شروع کردن به زرد شدن و ریختن.علت سیاه شدن برگ های پایینی چیه؟

پاسخ

    سلام. سیاه شدن برگها دلیلش نور کم محیط هست. نخلها تحمل افتاب مستقیم رو هم دارند البته بمرور زمان نه اینکه یکباره زیر نور مستقیم قرار داشته باشن. زرد شدن برگها هم دلیش ابیاری زیاد هست نور باعث زرد شدن برگها نمیشه. گیاه رو در جای پر نوری قرار بدید حداقل روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه ابیاری رو هم هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

    پاسخ

سلام وقتتون بخیر کاکتوس ماداگاسکار من خداروشکر سالم بود تا الان و رشد داشت ولی بتازگی ساقه ی گیاه کم کم داره تیره می‌شه و سبز رنگ نیست و روی دو تا از برگاش سوراخ و حفره ایجاد شده که نمیدونم علتش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید درضمن گلدون کنار پنجره هست از صبح تا شب و نور غیر مستقیم بهش میخوره و آبیاریش هم دو سه روز یکبار انجام میشه و روی برگهاشو هم با دستمال خیس میکنم

پاسخ

    سلام. ابیاربتون زیاد هست برای همین تنه سیاه رنگ شده بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. ابیاری رو هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.تا جایی که پوسیدهباید کات کنید تا به اوند سالم برسید چند روزی استراحت بدید بعد دوباره داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وتا زمان رشد مجدد ابیاری رو سطحی انجام بدید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام من ی سالی میشه که این نخلو دارم اوایل خیلی خوب رشد میکرد بعد ک جاشو عوض کردم رشدش متوقف شد بعد از پایان زمستونم دوباره شروع به رشد کردن کرد خاکشو عوض کردم الان هرچی برگ جدید درمیاد سربرگاش سیاه میشن و دیگه بزرگ نمیشن مجدد برگ درمیاد به همین شکل

پاسخ

    سلام. نخلها به کم نوری حساس هستند وکمبود نور داشته باشن برگها سیاه شده ومیریزه وبمرور زمان از بین میره. بهتره جای پرنوری قرار بدید حداقل روزی چهار ساعت باید نور کافی دریافت کنن. میتونید بمرور زمان به نور مستقیم هم عادت بدید.

    پاسخ

سلام ماداسکارم بعد از تعویض گلدان دوهفته بعد برگها کم کم شروع ب زرد شدن کرد یکی یکی خشک میشمن میریزن حدود یکماه هنوز ادامه داره ریزش ولی جوانه ها کمی بزرگتر شده زرد نشدن ساقه هم قسمتهایش تیره رنگ شده کمی چروکیده بنظر میرسه شده روی برگها و ساقه نگاه کردم بنظر قارچ نگرفته باشد علتش چی میتونه باشه ممنون میشم

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض گلدان وخاک حتما گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا هم رطوبت از دست نده وهم شوک وارد شده بمرور زمان از بین بره. ریزش برگها در این فصل یا از ابیاری زیاد هست یا خاک نامناسب هست ویا زهکش گرفته واب اضافی از گلدان خارج نمیشه. ویا اینکه شوک وارد شده به گیاه.بهتره این موارد رو چک کنید وگلدان رو برای مدتی در جای نیمه سایه وثابت نگهداری کنید.

    پاسخ

سلام . خسته نباشید ، نخل من ساقش کم کم داره نرم میشه حتی اب هم خیلی وقته بهش ندادم خاکو گلدونشم عوض کردم اما تاثیری نداشت . به نظر شما چند روز از خاک درش بیارم ، خراب نمیشه ، خیلی برام با ارزشه ، چه کنم خیلی ناراحتشم

پاسخ

    سلام. کمبود اب باعث چروک ونرم شدن تنه نخل میشه بهتره گیاه رو کامل ابیاری کنید. درست میشه.

    پاسخ

سلام ، وقت بخیر من دو نخل کوچک ماداگاسکار دارم در یک گلدان شرایط نوری اش خوب هست و کاملا رشد خودش را داشته اما متاسفانه به تازگی متوجه شدم یکی از نخل ها سابقه اش شل شده و برگ‌هاش زرد رنگ چیکار میتونم انجام بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام. اگر فقط برگهای پایینی هست نگرانی نیست طبیعی هست. ولی اگر برگهای بالایی هم هست دلیلش ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید. برای احتیاط میتونید ریشه گیاهان رو هم از نظر پوسیدگی چک کنید.

    پاسخ

سلام نخل ماداگاسکار گرفتم ده روزی میشه اما نوک برگاش زرد میشه هم برگای بالایی و هم برگای پایینی.چکار باید بکنم گیاه قشنگم ازدست نره؟؟نورشهم متوسط.ابیاری هم یکبار درهفته.

پاسخ

    سلام. جای پرنوری بگذارید نخل نور دوست هست حداقل روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه. هر از گاهی روی برگها زمانی که نوربهش نمیتابه اب بپاشید کمبود رطوبت محیط باعث زرد وخشک شدن نوک برگها میشه ماهی یک بار هم با کودهای npkپتاس بالا کوددهی کنید.

    پاسخ

سلام برگهای نخل ماداگاسکار من سوراخهای ریزی زده و داره کم کم به کل برگها سرایت میکنه همشون دارن سوراخ میشن علتش چی میتونه باشه ممنون

پاسخ

    سلام. احتمال داره که موقع جابجایی تیغهای گیاه برگهارو سوراخ کرده باشه. برای اطمینان همه ی قسمتهای گیاه رو از نظر وجود افت چک کنید.

    پاسخ

سلام . ۱۰روز پیش از شمال نخل ماداگاسکار خریدم باخودم اوردم قم و توی اتاقی لب پتجره با نور خیلی خوب گذاشتمش و همون روز گلدونشو عوض کردم ولی چون گلدون بزرگ نبود تقریبا اندازه گلدون قبلیش. مجبور شدم ریشه هاشو با فشار جا کنم توش و ریشه های بالایی نزدیک ب ساقه یکم انگار سطحی شدن و حدود ۱ یا ۲ سانت روش خاک هست
حالا برگای پایینی گیاه زرد میشن و میریزن ینی جاش تنگ شده؟ یه ریشه هاش خوب جاگذاری نشدن؟ یا کم ابی باعثش شده؟ لطفا کمکم کنید.🙏🏻💐

پاسخ

    سلام. اگرفقط برگهای پایینی زرد شدن طبیعی است. شوک تعویض گلدان هست. گلدان رو بعد از تعویض بمدت یک هفته در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وبلافاصله در نور نگذارید بعد از یک هفته به جای پر نوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام . نخل ماداگاسکارم برگ های جدیدش سیاه میشوند و روی برگ هاش خوردگی هایی به وجود اومده انگار که شته و یا حشره ای برگ ها رو خورده یا سوراخ شده اند، مشکلش چی میتونه باشه؟ ممنونم از کمکتون

پاسخ

    سلام. سیاه شدن برگهای جدید دلیلش نور کم محیط هست گیاه رو به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه. درمورد افت هم اگر شته ویامگس سفید باشه برگها جمع میشه به طرف داخل سوراخ نمیشه. سوارخ شدن برگها احتمال داره که خود تیغهای گیاه باعث سوراخ شدن برگها هنگام جابجایی صورت گرفته.همه ی قسمتهای گیاه مخصوصا پشت برگها رواز نظر وجود هر گونه افت چک کنید.

    پاسخ

من نخلم تیغ هاش شل شده و پایین گیاهم که کمی ساقه بدون تیغش معلوم است چروک و نرم شده ولی برگ هایش هنوز سبز است

پاسخ

    سلام. کمبود اب ویا ابیاری بیش از اندازه باعث این مشکل میشه.بهتره ریشه هارو چک کنید اگر سالم بودن دلیلش کمبود اب هست.کامل ابیاری کنید درست میشه.

    پاسخ

سلام خسته نباشید دو ماهى هست نخل خریدم داخل پذیرایى با نور متوسط چند روزى هست برگ هاى پایینى شروع کرده به زرد شدن و ریزش پشت برگ ها مثل زگیل کوچیک کوچیک به رنگ سفید هستش .برگ هاى نخل به طرف بالا جمع میشن ممنون میشم راهنمایى بفرمایید

پاسخ

    سلام. احتمالا افت شپشک ویا مگس سفید هست همه ی برگهای زرد والوده رو جدا کنید واز بین ببرید. واز سم دلتامترین ویا استوکر یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید.

    پاسخ

سلام نخلم روی برگاش داره لکه های قهوه ای کشیده میزنه ودرامتدادش زرد و بی حال میشه و ریزش نداره هنوز به تنه هست و تنه از پایین قهوه ای وزرد شده علتش چیه چیکارش کنم متشکرم

پاسخ

    سلام. ابیاری زیاد، خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب باعث زرد شدن تنه گیاه میشه این موارد رو چک کنید. همه ی برگهای زرد والوده رو جدا کنید وگیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر پوسیده شدن تا جایی که به اوند سالم برسید کات کنید. بعد از چند روز استراحت دادن به گیاه که قسمت بریده شده پینه ببنده مجدد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید تا زمان رشد مجدد ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وگیاه رو در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

    پاسخ

سلام من چند روزی هست نخل و خریدم روز اول خوب بود ولی از روز دومربرگهاش عمودی به سمت بالاست و چند تا از برگهای پایینیش داره زرد میشه مشکل از کجاست نوردهیش به صورت غیر مستقیم از پشت پنجرست

پاسخ

    سلام. اگر فقط برگهای پایینی وقدیمی زرد شدن مشکلی نیست طبیعی هست علت جابجایی محیط گیاه هست در جای پرنور وثابتی قرار بدید درست میشه برگهای زرد رو از گیاه جدا کنید.

    پاسخ

سلام ٢ماهه که نخل ماداگاسکار گرفتم اولش خیلی پر برگ بود و قشنگ ولی الان خیلی زیاد برگای پایینیش نرم میشن ومیریزن و تقریبا فقط سر گیاه برگ داره مشکلش چیه؟

پاسخ

سلام
نخل مادگاسکارم از وسطای ساقش نازک شده و از اونجا کج شده باید چیکار کنم؟

پاسخ

    سلام. اگر قسمتی که میفرمایید نازک شده نزدیک به خاک هست میتونید گیاه رو داخل گلدان عمیقتری بکارید تا قسمت باریک داخل خاک بمونه اگر بالاتر هست میتونید از همون قسمتی که باریک شده با یک چاقوی تیز استریل شده کات کنید. قسمتی که داخل خاک هست دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه قسمتی رو هم که برش دادید چند روزی در جای خشک وخنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس کشت کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. وتا شروع به رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

    پاسخ

سلام . وقت بخیر. به مدت کمتر از یکماه هست که نخل ماداگاسکار خریدم . برگهای تازه ، شروع کردن به سیاه شدن و نهایتا افتادن. هفته ای یکبار آب میدم . توی نور خوب و حتی آفتاب کنار پشت پنجره هم امتحان کردم. تو شمال زندگی میکنم . از گلخونه موقع خریدن بهم گفتن به برگاش آب اسپری کنم که تقریبا هر روز یا یک روز در میون اینکار رو میکنم. الان سر در گم شدم نمیدونم آب اسپری کنم یا نه ؟ یا نور اتاق رو کمتر کنم یا نه؟ علت سیاه شدن برگاش بخاطر چی ممکنه باشه ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

پاسخ

    سلام. اگر برگهای جدید سیاه میشن دلیلش نور کم هست نخلها روزی حداقل به شش الی چهار ساعت نور کافی احتیاج دارند حتی اگر بمرور زمان به نور مستقیم عادت بدید بهتر هست.

    پاسخ

با عرض سلام
من یک هفته ای هست که نخل ماداگاسکار را خریدم،)

روی چند تا از برگ هاش لکه های سیاه ایجاد شده و از این لکه سیاه برگ ها به مرور زرد میشن،
این لکه ها هم روی چند تا از برگ های پایینی هست، هم روی چند تا از برگ های بالایی
ایا این گیاه دارای افت هست؟
چکار باید کرد؟

پاسخ

    سلام. احتمالا بدلیل جابجایی برگها به تیغهای تنه برخورد کردند وزخمی شدند برگهایی رو که این مشکل رو دارند از گیاه جداکنید.

    پاسخ

    فقط نور و نور و نور

    در درجه اول هم سطح پنجره جنوبی بگذارید و دوم اینکه خاک شنی و آبیاری هم زمانی که سطح خاک خشک خشک شد آبیاری کنید

    پاسخ

سلام وققتون بخیر
مدت زیادی هست نخل دارم و در سایه آفتاب درخت نگهداریش میکنم
در روز حدود ۳-۴ ساعت هم افتاب مستقیم صبح داره
از نظر آبیاری هم حدود ۷ روز یکبار آبیاری میشه
الان یک هفته هست که متوجه شدم پایین گیاه کمی چروکیده شده و برگ ها به سمت بالا در حال جمع شدن هستند و روی برخی از برگ های لکه های زرند رنگی هست که چند تاشون برگ در اون نقطه خشک شده
ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام. رطوبت محیط گیاه کم شده برای همین این مشکل بوجود اومده بهتره هر از گاهی روی برگها مه پاشی کنید.

    پاسخ

تجربه علت سیاه شدن نخل ماداگاسکار:
من ساکن اصفهانم.۶ماه این گیاه را خریدم بعد مدتی تمام برگهاش سیاه شد و ریخت
طی این ۶ ماه ماهی یکبار برهای تازه میداد ولی به اندازه بند انگشت که میرسید سیاه و خشک میشد
تا بالاخره علتش را پیدا کردم:

گیاه فقط و فقط نور خیلی زیاد میخواد حتی نور مستقیم.گلدون را که جابجا کردم در کمتر از ۱ ماه ۲۰ تا برگ خیلی خیلی درشت داده و گیاه سرحال شده

ضمن اینکه خاکی خریدم که متشکل از مخلوط خورده شن و خورده زغال و پهن گوسفندی بود و گلدانش هم کوچیکتر کردم که فکر میکنم تاثیر مثبت توی رشد گیاه داشت

درسته این گیاه مقاوم به خشکی هست ولی اگر خیلی بهش خشکی بدید تنه باریک رشد میکند و زشت میشود
زیاد هم آبیاری کنید تنه میپوسد

بهترین میزان آبیاری وقتی هست که وقتی انگشتتان را روی خاک میکشید روی آن خشک بدون رطوبت باشد یا تا نصف بند انگشت در خاک فرو میکنید رطوبت خیلی کمی داشته باشد جوری که خاک به دستتان نچسبد.
من ۶ماه غصه این گیاهم را میخوردم که الحمدلله حالش خوب شد و منم روحیه م خوب شد🤗🤗🌱

پاسخ

سلام خدمت شما میهن کاکتوس عزیز
من یه نخل ماداگاسکار دارم که از بذر کاشتمش الان تقریبا حدود ۷یا ۸ ماهش هست
حدود ۸سانتشه
داخل اتاق خنک و جلو پنجره افتابی نگهداری میکنم
آبیاریش هم شاید یه مقدار کم میدم
الان که نگاه میکم میبینم تنه اش که نزدیک به خاکه چروک شده و یه مقدار خیلی کم نرم شده البته هیچ تقیری داخل تاج گیاه به وجود نیومده و همه برگ هاش هم سبز هستند
الان میخواستم بدونم دلیل چروک و نرم شدن تنه اش چیه ؟
و سوال دوم دمای مورد نیاز این گیاه چقدر باید باشه

پاسخ

    سلام. مشکلی نیست در اثر کم ابی تنه نخلها چروک میشن برای اینکه کامل سیراب بشن ظرف بستر رو داخل اب بگذارید تا کامل سیراب بشن وقتی اب بالای سطح بستر اومد ظرف رو از داخل اب بردارید. دمای ایدال برای رشد این گیاه۲۵_۳۵درجه هست ابیاری منظم باشه دمای ۴۵درجه رو هم تحمل میکنه.

    پاسخ

و ایا قسمت چروک شده گیاه دوباره مثل قبل سالم میشه یه نه؟
مدلش هم گی هست…

پاسخ

سلام، نخل من در اثر افتادن تنه ش دچار اسیب و شکستگی به عمق یه سانت شده، از حدود سه سانتی پایین
قد خودشم حدود ۱۵ سانته
حالا چکار کنم؟ انقدم نخلم زیبا و سالم بود که نگو
یه مورد راجب کات کردن گفته بودین،خوندم، منم باید کات کنم؟ چطوری؟ میشه کامل بگین؟ مثل همون سرزنی ادنیوم هس؟؟

پاسخ