آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار : نخل ماداگاسکار یا همان پاچیپودیم گیاه مقاومی است که خیلی کم دچار آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. برخی حشرات مانند شته‌ها، کنه تارعنکبوتی، شپشک ها بخصوص شپشک آرد آلود این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند. تمامی این آفت‌ها مکنده بوده و از شیره گیاه برای تغذیه استفاده می‌کنند. و این امر باعث ضعف گیاه و ریزش برگ‌ها می‌شود.
از اولین نشانه‌های وجود این حشرات می‌توان به بد شکل شدن برگ‌ها و خارج شدن از خالت طبیعی، همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگ‌ها سیاه شود و سپس بریزند. بهترین راه درمان برای حشرات مکنده استفاده کردن از سموم سیستماتیک است. سم‌های سیستماتیک جذب شیره گیاه شده و حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند با مکیدن شیره گیاه از بین می‌روند. 

از دیگر مشکلات گیاه نخل ماداگاسکار می‌توان به بیماری‌های قارچی اشاره کرد که باعث پوسیدگی در گیاه می‌شوند. Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگ‌های مسن‌تر و سپس همه برگ‌های گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود. با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و  چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند  می‌توان قسمت‌های  آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه‌حل بهتری است.

خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگ‌های گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

برای درمان و پیشگیری بیماری‌های قارچی باید از سموم قارچش مانند سم کاربندازیم استفاده کرد، و از آبیاری زیاد بخصوص در فصل سرما و زمان خواب گیاه خودداری کرد.
توجه داشته باشید زرد شدن و  ریزش برگ‌های پایینی با شروع فصل سرما طبیعی می‌باشد. البته باید هرگونه زرد شدن و ریزش برگ‌ها را مورد بررسی قرار داد.

برای آموزش نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

پست‌های مرتبط

کاکتوس‌های کلکسیونی

کاکتوس‌های کلکسیونی

کاکتوس‌های کلکسیونی: سلام خدمت شما دوستداران کاکتوس‌های زیبا امروز می‌خواهم...

آموزش نگهداری و معرفی گل پامچال

آموزش نگهداری و معرفی گل پامچال

آموزش نگهداری و معرفی گل پامچال : پامچال از گیاهان...

روش ساخت بونسای آدنیوم

روش ساخت بونسای آدنیوم

روش ساخت بونسای آدنیوم: گیاه آدنیوم شاید راحت‌ترین و کم...

نظرات (236)

بازم مچکر از راهنماییتون
فقط ی موضوع … به روش جزیره زیر گلدانی ک دایم خاک مرطوب نگه داشته میشه و فک نکنم خشک بشه برای آبیاری … همیشه مرطوب باشه زیرش ریشه هاش نمیپوسه؟

خاک روکامل عوض کنم گیاه شوکه نمیشه؟؟؟
بعد تعویض کی آبیاری کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 22:39:

دوست گرامی لطفا نوشته ها رو کامل مطالعه بفرمایید،نباید کف گلدان با اب در تماس باشه،در این صورت ریشه ها پوسیده میشن. روش جزیره فقط برای حفظ رطوبت محیط هست، اب نباید وارد گلدان بشه. میتونید بجای جزیره از روش مه پاشی برای تامین رطوبت استفاده کنید، ۲۴ ساعت قبل از تعویض خاک، گلدان رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض خاک کنید مشکلی پیش نمیاد،بعد از تعویض خاک هم گلدان رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبعد از یک هفته ابیاری کنید،یک هفته که گذشت گلدان رو بجای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

بیزحمت درباره‌ی جزیره زیر گلدانی بیشتر توضیح میدید؟؟؟
چجوریه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 18:44:

یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان رو انتخاب کنید داخلش سنگریزه یا سنگهایی که اندازه بادام باشن داخل زیر گلدانی بریزید، گلدان رو وسط سنگها بگذارید وروی سنگها اب بریزید به اندازه ای که کف گلدان با اب در تماس نباشه،با این روش گیاه هم خنک نگه داشته میشه وهم رطوبت محیط تامین میشه چند روز یک بار اب داخل زیر گلدانی رو چک کنید اگر تبخیر شده باشه مجدد اب بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنمایی و وقتی ک گذاشتید
ترکیب خاکش کلا کوکوپیت و پرلیت هست اینجور ک نگاه کردم گلدان رو .
البته من ۱ ماهه خریدمش و تاحالا گلدان عوض نکردم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 19:03:

خواهش میکنم، این ترکیب خاک برای نخل ماداگاسکار مناسب نیست،کوکوپیت وپرلیت هیچ ارزش غذایی ندارند ورطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنند که این مورد باعث پوسیدگی ریشه های گیاه وبمروز زمان موجب از بین رفتن گیاه میشه. بهتر هست خاک رو کامل تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوس که شامل(۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کود دامی کاملا پوسیده واستریل شده) ترکیب کنید.ابیاری رو هر وقت خاک گیاه کامل خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
میشه بیزحمت این عکس هارو نگاه کنید ببینید علت سیاه و پژمرده شدن نوک برگ ها و همچنین سوراخ شدن بعضی قسمت های برگ ها مال چیه؟
http://uupload.ir/files/1z8j_20190422_130852.jpg
http://uupload.ir/files/frm8_20190422_130913.jpg
http://uupload.ir/files/3ufl_20190422_130955.jpg
http://uupload.ir/files/qk1_20190422_131015.jpg

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 15:01:

سلام، خشک شدن نوک برگها دلیلش کمبود رطوبت محیط هست،رطوبت محیط رو میتونید با مه پاشی ویا جزیره زیرگلدانی برای گیاه تامین کنید، سوراخ شدن برگها عوامل فیزیکی میتونه باشه موقع جابجایی تیغهای خود گیاه برگها رو زخمی کردن وبه وضوح روی عکسها نمایان هست. مشکل خاصی نداره، فقط ترکیب خاکش کوکوپیت وپرلیت بنظر میرسه یا فقط سطح خاک این ترکیب هست؟

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون از راهنمایی تون. میتونم بپرسم علت اینکه این بیماری رو گرفته چی میتونه باشه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 1ام, 1398 11:29:

ممنون،دلایل مختلفی میتونه باعث بشه، تهویه نامناسب، انتقال افت از سایرگیاهان الوده که در کنار گیاه نگهداری میشن. ضعیف بودن گیاه، کمبود نور،ابیاری نامنظم یا خاک الوده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد، ممنون از پاسخ گوییتون. لینک عکس هارو در پایین قرار دادم.
شرایط نگهداری هم در کنار پنجره ی سرتاسری قرار داره و کاملا نورگیره اما شاید فقط یک ساعت در روز افتاب مستقیم داشته باشه. آب هم هر ۳-۴ روز یکبار داده میشه. گیاه حدودا ۲۵ سانت قد داره.
در داخل این عکسی محلی که با دست نشون دادم خوردگی کناره ی برگ هارو نشون میده
http://uupload.ir/files/zvpq_photo_2019-04-20_19-40-20.jpg

http://uupload.ir/files/x16p_photo_2019-04-20_19-40-33.jpg

ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1398 20:57:

سلام، ممنون از شما، مبتلا به شپشک آرد آلود شده، ولی خیلی زود متوجه شدید که این خوب هست، مقدارشون کم هست توی عکس اولی هم به واضح دیده میشه، اول از همه از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید که سایر گیاهان هم مبتلا نشن، بعد باکمک یک قلمو یا گوش پاکن آغشته به الکل تمام نقاط سفید رو بردارید،بعد با یک سم حشره کش سیستمیک محلول درست کنید وهمه ی قسمتهای گیاه رو سمپاشی کنید وبعد از سمپاشی در جای نیمه سایه نگهداری کنید،یک هفته بعد چک کنید وسمپاشی رو تکرار کنید ،سایر گیاهان اگر کنار این گیاه بودند رو هم چک کنید تا مبتلا نشن، سمپاشی رو در فضای باز انجام بدید ونکات ایمنی رو رعایت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. در بالای گیاه یک سری بافت های رشته ای بسیار نازک و سفید به وجود امده که بیشتر در سر برگ های جدید و خارهای تازه اس ولی بعضی هاش که کناره ی برگ های قدیمی به وجود امده باعث شده که برگ ها از اون ناحیه دچار خوردگی بشن. میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1398 21:24:

سلام، از چند جهت گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید،عکس رو به اینستاگرام یا تلگرام شرکت میتونید بفرستید یا لینک عکس رو همینجا بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خدمت شما
ممنون از سایت و مقالات خوبتون
من دوتا نخل ماداگاسکار گرفتم قبل عید
یکیشون دوتا بچه کنارش داره یکیشون نداره
هردوتاش بعضی برگ های پایینیشون زرد میشن و ی سوراخ هایی روشون ایجاد میشه و با ی فشار کوچیک میکنن از جا
اونکه دوتا بچه کنارش داره،علاوه براین، بعضی برگ هاش از نوک سیاه شدن و مچاله پیشن و پلاسیده.
مشکل چیه،؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 20:38:

سلام، احتمال زخمی شدن گیاه علائم فیزیکی میتونه باشه، اگر هر دو گیاه رو کنار هم نگهدای میکنید احتمالش هست که تیغهای گیاه تنه گیاه دیگر رو زخمی کرده باشه، کمبود نور باعث ضعیف شدن تیغها وسیاه شدن برگهای جدید میشه بهتر هست گیاه رو به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید. نخلها حداقل روزی باید ۴_۶ ساعت در روزهای کوتاه و۸_۱۲ ساعت در روزهای بلند نور دریافت کنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بخشید نخل من از قسمت های بالای گیاه نزدیک تیغ های بالا ماده شیره خشک شده جمع شده بر گ های جدید گیاه هم زرد می یشه لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 22ام, 1398 21:03:

سلام، شیره اگر از اروئلهای گیاه خارج میشه نشانه شروع رشد گیاه هست ولی اگر از گیاه ترشح نمیشه احتمالش هست که افت باشه،بهتر هست با محلول حشره کش سمپاشی کنید،زرد شدن برگهای جدید نشانه کمبود عناصر موجود در خاک هست بعد از درمان با کودهای npkمیتونید تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام،من نخلمو حدود یکسال پیش خریدم،جاشم خیلی خوب بود ولی از چندماه پیش یه دونه هایی شبیه شبنم فقط روی قسمتی که برگهای جدید در میاد وجود داره و برگهای جدیدش هم سیاه میشه و خشک میشه ولی برگهای قبلیش مشکلی نداره،قارچ کش هم گرفتم و به خاکش دادم ولی اسپری نکردم،ممنون میشم راهنماییم کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 17ام, 1398 09:24:

سلام، دلیل سیاه شدن برگهای جدید کمبود نور هست،بجای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید درست میشه،در مورد دونه ها احتمالا افت هست از سم حشره کش استفاده کنید یک بار همه ی قسمتهای گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی کنید از بین میرن،سعی کنید گیاه رو در جایی که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
نخل ماداگاسکار من از قسمت نزدیک به خاک نرم شده،احتمالا ریشه هم درگیر
شده،اگه از بالای قسمت نرم شده کات کنم،ریشه میزنه دوباره یا اینکه دیگه راهی نداره؟
ممنون.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 14ام, 1398 13:14:

سلام، بله میتونید ریشه دار کنید تا جایی که نرم شده کات کنید تا به اوند سالم برسید بعد گیاه رو داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری رو تا رشد مجدد کاملا سطحی انجام بدید،بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یکسال نخل ماداگاسکار دارم رشدش خوب بود ولی الان چند روزه برگاهای جدیدش تا رشد میکنه سیاه میشه گفتن قارچ دازه قارچ کش اسپره کنم روی برگاش میخواستم ببینم تاثیری دازه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 13ام, 1398 15:06:

سلام، جای پرنوری قرار بدید کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای جدید میشه،روزی حداقل ۴_۸ ساعت نور دریافت کنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام روز بخیر.
من دو هفته هست نخل گرفتم نورگیریش خوبه و هر دوسه روزی اب میدم.
ولی برگ های قسمت پایین گیاه داره زرد میشه.و یه سفیدکهایی روی بدنه و روی سطح خاک به وجود آمده این سفیدکها مال خاک هست یا دچار آفت شده؟چه موقع باید اب بدم و چه میزان.؟زردی برگ ها از چی می‌تونه باشه؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 11ام, 1398 14:45:

سلام، زرد شدن برگهای پایینی دلیلش تغییر محیط نگهداری هست بهتر هست صبر کنید بعد از اینکه برگها کامل خشک شدن جدا کنید. در مورد سفیدکها، عکس واضح از قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی از راهنماییتون سپاسگزارم

[پاسخ]

پاسخ

سلام سال نو مبارک . نخل من جدید در قسمت نوک گیاه چیزهای بسیار ریز مثل شبنم و آرد پیدا شده لطفا من رو راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 10ام, 1398 15:32:

سلام، سال نو شما هم مبارک،احتمالا شپشک ارد الود هست،قبل از اقدام به هر کاری گیاه رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید،با یک قلمو اغشته به الکل تمام نقاط سفید رو جمع کنید،وبا یک سم حشره کش سیستمیک محلول درست کنید وتمام قسمتهای گیاه رو سمپاشی کنید،یک هفته بعد همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید واگر باز افت بود همه ی مراحل رو مجدد تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و تبریک سال نو من تقریبا ۴ سال هست که نخل ماداگاسکار دارم ولی تقریبا ۱۰ ماه پیش تمام برگهاش ریخت و دیگه برگ در نیاورد .
از قارچ کش و کود مایع هم استفاده کردم و باز هم تاثیری نداشت حتی خاک گلدان رو هم با خاک درجه ۱ کاکتوس عوض کردم .گلدان هم پشت پنجره جنوبی هست هم نور کافی هم افتاب میگیره ممنون میشم اگر راهنماییم کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 9ام, 1398 18:03:

سلام، سال نو شما هم مبارک،اگر دمای نگهداری نخلها نوسان زیادی داشته باشه تمام برگهای گیاه میریزن نخلها خزان دارند ولی اگر دما تغییر زیادی نداشته باشه همه ی برگها نمیریزند، باحساب شما نه ماه پیش میشه تیرماه، از اون زمان تا حالا برگ در نیاورده؟بهتر هست ریشه های گیاه رو چک کنید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه،اگر ریشه ها سالم باشن احتمالش هست که به گیاه شوک وارد شده،عکس رو میتونید به اینستاگرام یا تلگرام شرکت بفرستید یا لینک عکس رو همینجا بفرستید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
نخل ماداگاسکار تو خونمون یه مدت خوب بود ولی الان لکه های سیاه رو برگاش می افته وبرگ خشک میکنه علتش نمیدونم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 28ام, 1397 13:59:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر نخل ماداگاسکار ما اوایل برگاش خوب بود بعد ک اوردیمش خونه تو خونمون بود برگاش سیاه شد و میریخت بعد بردیمش زیر نور افتاب ی چند ماهی اونجا بود ک رشدش خوب شد دوباره و برگاش سبز و شاداب شدن اما الان بدنه بالایی نخل اونجا ک به برگا نزدیکه حالت خشک شدگی پیدا کرده ی قسمتش میشه بگید دلیلش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 21ام, 1397 12:37:

سلام، کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای نخل میشه احتمالا بیکباره از جای نیمه سایه به جای پرنور انتقال دادید گیاه افتاب سوخته شده،باید بمرور زمان این کار رو انجام بدید،میتونید عکس واضح از قسمتی که مشکل داره برامون بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من ۱ساله که نخلو خریدم تا ۴ماهه اول خیلی خوشگل بود اما یه دفعه برگاش رو به پایین شده هرکاریشم که میکنم درست نمیشه. به نظره شما مشکلش چیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 19ام, 1397 07:57:

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . من ۴ ماه یه نخل خریدم . رشدی نکرده .ابیاری .خاک گلدان .نور خوبه کود مایع هم دادم . سر نخل حالت گرده سفید هست از روز اول همینجوری بوده قارچ کش هم زدم چند بار . برگاش شاداب نیش ومیرزن مشکل چیه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 15ام, 1397 00:05:

سلام، از گیاه وقسمتهای سفید عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه. قسمتهای سفید بصورت ارد هست یا روی برگها بصورت پراکنده مثل گردوخاک؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من سه ماهی هست گل ماداگاسکار خریدم رشتش خیلی عالیه و اب دهیش هفته ای یکبار سه چهار روزی هست دوتا از برگاش لکه های سیاه روش افتاده بعد پلاسیده میشه وقتی از نوکش سیاهارو جدا میکنم شیرش میزنه بیرون ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 11ام, 1397 13:10:

سلام، ابیاری رو سعی کنید هر وقت خاک گیاه کاملا خشک شد انجام بدید. یک بار گیاه رو با محلول سم قارچ کش با رعایت نکات ایمنی سمپاشی کنید از سم قارچ کش کاربندازیم یامانکوزب به اندازه یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید ومحلول بدست امده رو روی تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید داخل خاکش هم بربزید سمپاشی رو زمانی که نور نیست انجام بدید اگر به سموم شیمیایی الرژی یا حساست داریداز قارچکشهای ارگانیک مثل بردوفیکس یا کالیبان استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام..
من چند ماهی هیت که نخل ماداگاسکار رو خریدم ولی الان حدود یکی دو ماه هست که کم برگ شده و برگهای آن در حال سیاه شدن هست… اگه لطف کنین یه راهنمایی کنید..
تلفن من تو تلگرام ……اگه راهی داره راهنمایی کنید من رو از این وضعیت نجاتش بدم..

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 23:19:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. ابیاری،نور، ترکیب خاک ،دما،کوددهی و…

[پاسخ]

پاسخ

باسلام. چند ماهیه که یه نخل خریدم ارتفاع حدود ۱۵ سانت با دو تا پا جوش ۶ ۷ سانتی بود. اوایل رشدش خوب بود با سرد شدن هوا رشد متوقف شد و برگها شروع به زرد شدن کردن که یک روز گلدان افتاد و شکست و یکی از پاجوش ها هم شکست. پاجوش شکسته شده رو تو یه گلدان دیگه زدم و نخل رو داخل گلدان جدید کاشتم.پاجوش نگرفت و برگهاش کلا زرد شده و برگ جدید نداده و خود نخل اصلی هم نوک برگهاش سیاه شده حتی برگ جدید هم که میزنه نوکشون سیاه میشه. مشکل از کجاست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:59:

سلام، کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای جدید میشه بهتر هست گیاه رو بجای پرنوروفیلتر شده انتقال بدید نور کافی دریافت کنه برگها سبز میشن. نخلها روزی باید ۴الی ۶ ساعت درزمانی که روزها کوتاه هست و۸الی ۱۲ ساعت در زمانی که روزها بلند هست نور کافی دریافت کنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من حدود ۷ ماهه نخل خریدم
اوایلش برگهای پاینش ریخت که بمن گفتن بخاطر جابجایی رشده
اما برگاش از پایین داره الان میره بالا و بی حال و افتاده هستن از همه بدتر قسمت پایین تنش که به خاک نزدیکه خیلی پژمرده و چروک شده چکار باید بکنم
هفته ای یکبارم خیلی کم بهش اب میدم جاشم پشت پنجره داخل اشپزخونه است؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:56:

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید به تلگرام یا اینستاگرام شرکت یا لینک عکس رو همینجا بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید

نخل من یه مدت برگ های اصلیش بی رنگ و شیشه ای شد و ریخت مجبور شدم جایی با نور مناسب (روزی حدودا ۴ یا ۵ ساعت پشت پنجره جنوبی و پشت پرده ملافه ای شکل ) براش جور کنم تازگیا سه تا برگ جدید در اورده بود که یکی از برگ ها سیاه شد مثل شکلات خرد شد بقیه برگهاهم از انتهای برگ ها از اونجایی که به ساقه وصل هستن سیاه شدن جوری که به زور میشه از ساقه جداشون کردن یکیشونو وقتی کندم با سه تا تیغ جوان کنده شد …. دقت کردم راس ساقه جایی که برگه ها و تیغ های جدید جمع شدن یک سیاهی دیده میشه. خود ساقه هم مشکل نداره فقط قسمت راس و زیر جوانه های برگ و تیغ های جدید سیاهی هست. آبیاری هم هفته ای یک بار در حد خشک شدن اولیه خاک و زه کشی خاک مناسبی هم داره دمای هواشم متغییر در حدود ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد .
ممکن هست راهنمایی کنید؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 7ام, 1397 23:18:

سلام، نخلها به نور زیادی احتیاج دارند کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای جدید میشه. بهتر هست پرده رو کنار بزنید تا نور کافی دریافت کنند.ولی حتما نور رو فیلتر کنید تا باعث افتاب سوختگی گیاه نشه.

[پاسخ]

پاسخ

بعد از سم پاشی نخل مادا گا سکار ایا باید انرا شست
..
..

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 1ام, 1397 22:09:

نیازی به شستشونیست، ولی اگر از سم قارچ کش مانکوزب برای سمپاشی استفاده کردید میتونید برگهای گیاه رو با یک دستمال نرم ونمور یک بار مصرف پاک کنید تا لکه نشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و تشکر از پاسخ دهی شما
ماداگاسکار من بعد اینکه خریدم یه مدت برگاش ریخت، با تعویض جا و رسیدگی ریزش برگ ها متوقف شده
الان مشکل اینه مدت هاست برگ جدیدی رشد نمیکنه
تقریبا هر روز اب اسپری میکنم رو برگاش
ممنون میشم راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 1ام, 1397 14:52:

سلام، جای ثابت وپرنوری بگذارید،دما بالای ۲۰ درجه باشه شروع به رشد میکنه. ابیاری رو هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و وقت بخیر خدمت شما
ممنون که با دقت و حوصله جواب سوالات رو میدید
من دو سال هست که نخل ماداگاسکار دارم و رشد خیلی خوبی داره اما امسال با شروع فصل زمستان تنه ی نخل در چند جا ترکیده و از هم باز شده و داخلش سیاه و خشکه و برگ های قدیمی زود زود زرد میشن اما رشد داره و برگ های جدید میاره و تنه چروکیده و نرم نیست…..اول فکر کردم که چون کنار گرمای رادیاتور بوده ترکیده اما الان رادیاتور رو خاموش کردم و اون ناحیه سرده….ایا گرما به این گیاه اسیب میزنه؟….لطفا راهنمایی کنید با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 16ام, 1397 18:30:

سلام،ممنون از توجه شما، ابیاری زیاد واستفاده از کودهایی که ازت بیشتری دارند باعث ترکیدگی در گیاهان گوشتی میشه، بهتر هست جایی که دما بین ۲۰_۳۰ درجه هست وتهویه ونور مناسبی داره نگهداری کنید. نگهداری کنار لوازم گرمایشی باعث اسیب به گیاه میشه، همچنین نگهداری در دمای پایین ۵ درجه.زرد شدن برگها دلیلش ابیاری زیاد هست،بین دو ابیاری باید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید نخل من پشت پنجره پشت به قبله است چند روزه برگهای اون از کناره ها شروه به سیاه شدن کردن و پر از نقطه های ریز سیاه روی سطح برگ شده گلدون رو تازه عوض کردم و مقداری کود مخصوص گیاهان اپارتمانی که به صورت خاک بود روی سطح خاکش ریختم .میشه من را راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 13ام, 1397 11:38:

سلام، حتما بعد از تعویض گلدان یا خاک گیاه،گلدان حاوی گیاه رو بمدت یک هفته جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،تعویض گلدان، گذاشتن در نور وکوددهی بلافاصله بعد از تعویض خاک باعث وارد شدن چند شوک به گیاه شده. فعلا گیاه رو بمدت یک هفته در مکان خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبرگهای سیاه رو جدا نکنید بگذارید کامل زرد وخشک بشن وخودشون بیفتند بعد از داخل گلدان بردارید. یک هفته بعد بجای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر . گفته بودید از برگهای نخل ماداگاسکارم براتون عکس ارسال کنم . به آدرس تلگرام mihancactus فرستادم اما جوابی برام نیومده

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 1ام, 1397 11:29:

سلام تعداد پیامها زیاده لطفا صبر کنید پاسخ داده خواهد شد.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام ، حدود ٢ سال که یه نخلی دارم با ارتفاع حدودا۴٠ سانت و یه پاجوش ١٠ سانتی کنارش.
الان ١ ماهه که تمام برگ های گیاه مادر ریخته ولی پاجوشش در حاله رشد است
ممکن گیاه مادر از بین رفته باشه؟
هیچ نوع له شدگی و پوسیدگی ای هم نداره گیاهم
نورگیریشم خوبه. میشه لطفا نظرتون و بگین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 28ام, 1397 17:37:

سلام. نه مشکلی نیست با اغاز فصل رویش گیاه مجدد شروع به رشد میکنه،نخلها خزان میکنند ولی همه ی برگهاش وقتی میریزه که تغییر دما ناگهانی باشه،جای پرنوری بگذارید ومحیط نگهداری تهویه مناسبی داشته باشه. مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام باتشکر از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتین….
نخل من توی اشپزخونه هست و چند وقت پیش همه ی برگ هاش ریخت و از قسمت بالایی ساقش تغییر رنگ به رنگ تیره تر شده و حس میکنم تنه اش نرم شده به نظرتون اون رو از اون قسمت کات کنم؟تا سرایت نکنه به تموم گیاه…

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 26ام, 1397 22:44:

سلام. ممنون از شما،اگر قسمتی که سیاه شده نرم وابکی هست بله بهتر هست تا قسمتی که سیاه شده کات کنید،روی قسمت بریده شده محلول قارچ کش یا پودر دارچین بریزید، وگیاه رو در مکانی که تهویه مناسب ونور کافی ودمای مناسب رشد این گیاه رو داشته باشه نگهداری کنید از قسمت تنه جوانه میزنه ورشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

وقت بخیر . ممنون از راهنمایی شما .
فقط سوالی که داشتم لکه های سیاهی که زیر تمام برگها ی نخل ماداگاسکار ظاهر شده میتونه کپک دوده ای باشه . این نوع آفت قارچ نیست ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 25ام, 1397 18:12:

سلام. اگر امکانش براتون هست عکس از برگهای الوده بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر . من حدود یک هفته است یک نخل ماداگاسکار خریدم . سه روز پیش نقطه های سفید رنگی روی قسمت بالایی نخل بود که احاتمال میدم شپشک آرد آلود باشه علاوه بر اون از برگهای پائین به سمت قسمت بالای تنه لکه های سیاه رنگ ظاهر شده که فکر میکنم کپک دوده ای باشد با یک دستمال مرطوب برگها رو تمیز کردم پیشتر لکه ها پاک شد اما هنوز هم هست باید چکار کنم دوست ندارم گیاهم از بین بره سوال دوم : احتمالش هست به بقیه گلدونها منتقل بشه . ممنون میشم راهنمائی فرمائید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 25ام, 1397 10:59:

سلام. بله به سایر گیاهان هم انتقال پیدا میکنه بهتر هست از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید،شپشک آردالود اگر هست اول باید حذف فیزیکی کنید با کمک یک قلمو یا مسواک کهنه اغشته به الکل تمام نقاط سفید رو بردارید واز سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون استفاده کنید به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید ومحلول بدست امده رو روی تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید داخل خاکش هم بریزید ،یک هفته بعد مجدد چک کنید اگر بازم افت بود سمپاشی رو تکرار کنید گیاه رو تا زمان بهبود کامل در مکان نیمه سایه وخنک ومکانی که تهویه مناسبی داشته باشه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید با تشکر از سایت خوبتون
من یکی دوماه است یه نخل ماداگاسکار خریدم خیلی هم سرحال بود ولی دوسه روزه برگای جوان سرش سیاه ومچاله میشن وغیرازاین کنه های ریزوصورتی رنگی وسط گل که پرازجوانه هست راگرفته لطفا راهنماییم کنید چکارش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 21ام, 1397 21:13:

سلام. ممنون از شما. سیاه شدن برگهای جدید دلیلش نور کم محیط هست. حشرات احتمالش هست که یا شته باشن یا شپشک ارد الود. بهتر هست اول حذف فیزیکی انجام بدید با یک گوش پاکن یا قلمو اغشته به الکل تمام قسمتهای الوده شده رو بردارید وبعد با یکی از سمهای حشره کش دلتامترین یا دیازینون به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه قسمتهای الوده شده گیاه اسپری کنید،محلول رو داخل خاکش هم بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.نخل من برگهای زیریش زرد شدن ریختن.گیاهم کچل شده.فقط بالا برگ داره.برگ جدید هم جوونه نمیزنه.دلیلش چیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 11ام, 1397 10:42:

سلام. زرد شدن وریزش برگهای پایینی گیاه طبیعی هست،در چه دمایی گیاه رو نگهداری میکنید؟اگر دمای نگهداری از ۱۵ درجه کمتر باشه گیاه به خواب رفته وبهار با گرم شدن هوا مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون از راهنمایی تون و از سایت خوبتون
یه نکته هم بگم ، چون جلوی پنجره اس کمی هم سرما بهش میخوره ولی نورگیریش خوبه .

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1397 20:06:

خواهش میکنم. میتونید یک پلاستیک به پنجره بچسبونید تا سوز سرما برای گیاه خطر ساز نباشه. احتمالش هست که برگها به دلیل سرما هم سیاه شده باشن.

[پاسخ]

boysgani پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1397 21:29:

ممنون از راهنمایی تون

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، برگ های نخل من زرد نشده ولی تقریبا سیاه شد و خشک شد به راحتی هم از خو گیاه جدا میشه، تازه گلدونشو عوض کردم ، و یه دونه عنکبوت قرمز دیدم روی یکی از تیغ هاش ولی گم شد دیگه ندیدمش ؛ یه مجموعه دارم برای کل مجموعم خطر ناک نیست اون آفت ؟ بعد مشکل نخلم چیه ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 10ام, 1397 14:43:

سلام. عنکبوتها افت برای گیاهان محسوب نمیشن برعکس دوست گیاهان هستند واز افتهای گیاهان تغذیه میکنن. دلیل سیاه شدن برگهای نخل کمبود نور هست،گیاه رو در جای پرنوری قرار بدید تا حداقل روزی ۴_۶ ساعت نور دریافت کنه.نورکافی دریافت کنه درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من یه نخل ماداگاسکار تقریبا متوسط خریدم اولش برگاش سبز بود و برگای بزرگ و خوبی داشت ولی کم کم برگا سیاه شد حتی برگایه جدید هم سیاه شد، من هر دفعه جداشون کردم، حتی بردم گل فروشی خاکش زه کشی خوب نداشت خاک رو برام عوض کرد و زیرش پوکه ریخت بهم گفت زیر گلدون یه چیزی بذارم که اززیر هوا بره، گلدون پشت پنجره جنوبیه هر روز آفتاب میخوره بهش و حتی روزا پنجره رو باز میذارم تا هوا گرمه تهویه انجام بشه امروز متوجه شدم سر تنه به اندازه یکی دو سانت سیاه شده بعد از خوندن مطلبتون به اندازه دو سه سانت بریدم اون قسمتو، گل فروش به من گفت ظاهرا پوسیدگی از ریشه و پایین تنه نداره ولی واقعا دوست ندارم از دستش بدم خیلی نگرانم نکنه که نتونم بهش کمک کنم دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه آبیاری ام کم کردم وقتی خاکش خشک میشه آب میدم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 11:56:

سلام. کمبود نور باعث سیاه شدن برگها مخصوصا برگهای جدید میشه، احتمالا وقتی پنجره رو باز کردید قسمت بالایی گیاه رو سرمازده که سیاه شده. نخلها در روز به ۴_۶ ساعت نور نیازدارند. فعلا جای ثابتی بگذارید که نور کافی داشته باشه، نور کافی دریافت کنه مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . ممنون از راهنمایی
یک سوال دیگه در مورد مکان
به نظر شما میشود کاکتوس را در اتاق نگه داشت
ایا رطوبت باعث خرابی کاکتوس میشود

لطفاً راهنمایی کنید

ممنون از سایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 17:47:

سلام. بله رطوبت زیاد باعث خراب شدن کاکتوس میشه، بستگی به این داره که اتاقی که نگهداری میکنید نور وتهویه مناسبی داشته باشه یا نه. اگر نور وتهویه مناسبی داره میتونید نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . من حدود ۳ ماه هست که یک نخل خریدم اول همه چیز خوب بود اول برگ های زیرین و پایین خشک شد بعد که سه برگ جدید در اومد اونها هم شروع به خشک شدن کردن
کاکتوس از نظر نور پشت پنجره اشپزخانه قرار دارد که نور خوبی به او می‌تابد
از نظر ابیاری هم چون در ماه زمستان هستیم یک ماه یک بار ابیاری میکنم
تقریبا میشه گفت همه برگ ها ریخته .

لطفاً راهنمایی کنید .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 08:35:

سلام. نخلها خزان میکنن ولی همه ی برگهاشون نمیریزه، دلیل ریزش همه برگها تغییر ناگهانی دما وتهویه نامناسب میتونه باشه. آشپزخانه محل مناسبی برای نگهداری گیاهان نیست. بخار وگازهای متساعد شده ناشی از پخت وپز غذا باعث از بین رفتن گیاهان میشه. بهتر هست یا تهویه مناسبی داشته باشه ویا گیاه رو به محلی دیگر که نور وتهویه مناسبی داره انتقال بدید. محیط مناسبی برای رشد داشته باشه شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.وقت بخیر.حدود۲ ماه هستش یه نخل خریدم که حدود سه چهار سانت بالای گیاه یه مقدار کج هستش و از همون روز اول قسمتی که کج هست رو به سمت آفتاب میذارم از صبح تا بعدازظهر ولی هنوز کوچکترین تغییری در صاف شدنش به وجود نیومده.لطفا راهنماییم کنید.(در ضمن دقیقا همون قسمتی که سبز رنگه کج شده)

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 5ام, 1397 16:53:

سلام. گیاهان همیشه بطرف نور مایل میشن، گیاهتون فعلا خواب هست فکر کنم ورشدی نداره، بهتره صبر کنید باگرمتر شدن هوا شروع به رشد میکنه. قسمتی که کج شده بطرف نور بچرخونید هر هفته یک بار گیاه رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه ،شروع به رشد که کنه درست میشه.

[پاسخ]

مهدی پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 09:35:

رشد هم داره.توی این ۲ماه پنج شش عدد برگ جدید داده ولی اصلا تغییری در صاف شدنش نکرده.احتمالا نسبت به گیاهان آپارتمانی مدت خیلی بیشتری زمان میبره که نسبت به زاویه نور تغییر کنه.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 11:58:

نور کافی دریافت کنه بمرور زمان صاف میشه.

پاسخ

الان سفت هست میترسم رو بیاره به نرم شدن که اون موقع چاره ای نباشه،به نظر شما برای اطمینان قارچ کش بزنم.چون اگه قارچ باشه،قارچ ساقه هست،شما چه قارچ کشی پیشنهاد میدید؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 22:43:

بله میتونید برای احتیاط قارچ کش اسپری کنید وداخل خاکش هم بریزید. از قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

برگ ها سیاه نشدن،فقط قسمت نیمه بالایی ساقه سیاه شده

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.نیمه بالایی ساقه قهوه ای شده،برگ ها سبزند.تو گلخونه نگهداری میشن.ابیاری ده روز یکبار.کود دو سه ماه میشه نزدیم.طوقه سالمه،ریشه سالمه فقط نیم تنه بالایی ساقه قهوه ای شده،

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 19:25:

سلام. با دو انگشت به آرامی قسمتی که تغییر رنگ داده رو چک کنید وببینید سفت هست یا نرم شده، سفت باشه سالم هست وتغییر رنگ میتونه از سرما یا گرما یا نور باشه، اگر نرم باشه بهتر هست قسمتی که نرم شده رو کات کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

نخل های من قسمت بالایی ساقه سیاه رنگ شده ولی سفت هستن.سه ماه هست کود ندادم.کمبود مواد غذایی هست یا قارچ.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 17:38:

سلام. برگهای جدید سیاه شدن یا کلا تنه گیاه؟ شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نخل من از ریشه به رنگ سیاه در اومده و شل شده و برگهاش ریخته باید چیکارش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 3ام, 1397 22:50:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. ابیاری،نور،دما،ترکیب خاک،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خسته نباشید.
مدتیست که نخل ماداگاسکار دارم،رشدش خوب بود ولی چن وقتیه هس که دیگه برگ جدید در نمیاره و همون برگهایی هم که داشت همشون ریختن!
یکی بهمون گفت کود آهن بدین خوب میشه ولی هیچ اتفاقی نیافتاده!!!
حالا بنظر شما باید چکاکنیم؟؟؟؟
باتشکر فراوان

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 3ام, 1397 12:00:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،نور، دما، ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی..

[پاسخ]

محمدی پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 07:48:

مجددا سلام.
نورش کمه متأسفانه الان با توجه به فصل ولی از اواسط تابستون اینطوری شده!!اون موقع نور کافی از پشت پنجره داشت!
ابیاری هم ده روزی یکبار….خاکشم خاک و برگه.
کوددهی ازاین پودرهایی که تو یه لیتر آب باید حل بشه داشتم که بهش میدادم.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 08:19:

سلام. متاسفانه خاکش مناسب نیست. وعلت پوسیدگی ریشه ها هم خاک نامناسب هست. بهتر هست ریشهای پوسیده رو کات کنید وکل گیاه رو داخل محلول قارچ کش شستشوبدید،بعد از اینکه قسمت بریده شده پینه بست داخل ترکیب خاک مخصوص کاکتوس(ماسه شسته عدسی ۷۰ درصد، پیتماس۲۵درصد، ورمی کمپوست۵درصد) کشت کنید ودرجای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید بصورتی که سطح خاک فقط مرطوب بشه. تقریبا یک الی دو ماه زمان میبره تا ریشه بزنه،بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو هر وقت خاک کامل خشک شد کامل انجام بدید.

محمدی پاسخ در تاريخ دی 4ام, 1397 10:26:

ممنونم از راهنماییتون….تشکر

پاسخ

سلام
نخل من قیمت پایین ساقه نزدیک خاک تا وسط ساقه انگار که احتیاج به کرد گیری داره و سفیدک داره
میشه لطفاً راهنمایی کنید چرا این جوری شده
دم پنجره هم هست هفته آیی یه بار هم سیر آبش می کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 27ام, 1397 11:44:

سلام. قسمتهایی که سفید شدن رو با یک قلمو جدا کنید ببینید جدا میشن یاخیر.اگر جدا میشن شپشک اردالود هست. اگر جدانمیشن احتمالش هست که سفیدک پودری باشه، رسوبات اب هم میتونه باشه این موارد رو چک کنید. بعد از چک کردن اطلاع بدید مجدد تا روش درمان رو توضیح بدیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نخل من برگ هاش شروع کرده به تیره شدن و‌ ریختن
به نظر شما چه مشکلی داره و چه باید یکنم ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 21ام, 1397 21:30:

سلام. معمولا کمبود نور باعث سیاه شدن برگهای جدید میشه وبعد با ریزش برگها همراه میشه. شرایط نگهداریتون رو هم بفرمایید. ابیاری،نور،ترکیب خاک،کوددهی…

[پاسخ]

پاسخ

سلام .وقتتون بخیر من نخل ماداگاسکار ۵ ماهه دارم تو فصل پاییز بیرون بود و روش رو پلاستیک میکشیدم مشکلی نداشت و خوب رشد کرده بود ولی یه شب سرما زدش ابتدای ساقش رنگش قهوه ای شده و برگهاش هم سرما زده ولی بقیه ساقش سالمه چیکارش کنم ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 10:56:

سلام. بمرور زمان به محیط نسبتا گرم وپرنوری انتقال بدید وجای ثابتی نگهداری کنید. ریشه ها سالم باشن مجدد شروع به رشد میکنه. برگهایی رو که از بین رفتن از گیاه جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نخل من سرش یه کم له شده یعنی یه جایی خورده میخواستم ببینم بزرگ میشه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 9ام, 1397 15:09:

سلام. اگر قسمت رویش سالم باشه رشد میکنه. اگر له شده باشه از کناره اروئلها جوانه میزنه. اگر شدت له شدگی زیاد هست بهتره کات کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. عکسهاتون رو مشاهده کردم. شبیه افتاب سوختگی هست ولی برطرف شده وگیاه هیچ مشکلی نداره. دلیل زرد شدن برگهای اون قسمت طبیعی هست چون برگها در پایین ترین قسمت هستند برگهای زرد رو جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
نخل بنده در قسمت ساقه (نه پایین ساقه نه بالا ) دقیقا قسمتی که برگ های قدیمی تر روییده ، به رنگ زرد در اومده یه حلقه یک سانتی دور تا دور و برگ های همون قسمت هم تیره و زرد شده ، در قسمت تاج گیاه مشکلی ندیدم برگهای جدید و سبز داره ، علت چی میتونه باشه ؟
سپاس بابت راهنماییتون
http://uupload.ir/files/0ot_img_20181126_222403.jpg
http://uupload.ir/files/k69x_img_20181126_222414.jpg
http://uupload.ir/files/9xy0_img_20181126_222356.jpg

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من زیاد کاکتوس دارم اما دوتا از اونا یکم فرورفته واونجا سفیدو خشک شده
باتوجه به اینکه پشه های ریز سیاه و جونور های سفید خیلی ریز دارم که با کارت زرد چنتاشونو گرفتم اگه میشه یه آدرسی بدید من عکس رو بفرستم مر۳۰

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 16:51:

سلام. میتونید لینک عکس رو همینجا بفرستید یا به تلگرام یا اینستاگرام شرکت عکس بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نخل من برگ های پایینی اون هرروز زرد میشن وبعد خشک میشن باید چی کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 21ام, 1397 13:26:

سلام. تغییر ناگهانی دما وجابجایی بیش از اندازه باعث ریزش برگهای نخل میشه بهتره جای ثابتی قرار بدید وحدالامکان دما رو ثابت نگهدارید زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست وریختن دو سه تا برگ کاملا طبیعی هست ولی اگر تعداد زیادی برگ زرد میشه ومیریزن نکاتی رو که بالا نوشتم انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنونم … ?????

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران… ضمن تشکر و سپاس از راهنماییهای مفید و تخصصی شما و وقتی که برای بازدید کننده های سایتتون میگذارید…
نخل ماداگاسکار من حالت حرفw است یعنی سه شاخس وشاخه وسط که تنه اصلی محسوب میشه قطور تر از شاخه های جانبیه و خودش در بالا دوتا سر داره… برگهای شاخه اصلی خیلی رشد خوبی دارن و خداروشکر شادابن ولی اون دوتا شاخه کناری برگ جدید ندارن و ظاهرا همه انرژی کاکتوس به سمت سر اصلی هست…
خواستم بپرسم راهی هست که بشه گیاه رو تحریک کرد که شاخه هایجانبی هم برگ جدید بدن… منظورم اینه که با کود دهی میشه گیاه رو تقویت کرد؟؟؟ ممنونم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 11ام, 1397 08:55:

سلام. ممنون از توجه شما دوست عزیز. بله میتونید با کودهای کامل مثل بیو بیست طلایی ویا کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند کوددهی کنید تا تنه جوشها هم تقویت شده ورشد داشته باشن. ماهی یک بار با کودهای پتاس بالا یک ونیم گرم در یک لیتر اب. برای بیوبیست طلایی هر شش ماه یک بار یک ونیم سی سی در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر من دو ماهه نخل خریدم ظاهرش خیلی خوبه اما وقتی تنه رو فشار میدم خیلی نرمه و پوک به نظر میرسه وقتی هم گلدونشو عوض کردم ریشه هاش خوب بود مشکلش چیه و باید چیکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 4ام, 1397 23:14:

سلام. مشکلی نیست. طبیعی هست بعضی وقتها تنه نخل در اثر کم ابی نرم میشه. بمرور زمان با آبیاری منظم درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
میخواستم بدونم چرا نخل ماداگاسکار من برگای پااینش زرد میشه و میریزه
دماش دمای اتاقه
افتاب معمولی درحد نور
اب هم هروقت خاک تقدیبا خشک شد

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 1ام, 1397 20:12:

سلام. اگر دو سه برگ هست مشکلی نیست طبیعی هست نخلها در پاییز خزان میکنن ولی دما تقریبا ثابت باشه دو، سه برگ میریزه ولی تغییر دما زیاد باشه همه ی برگها میریزه وبهار مجدد برگ جدید در میاره.

[پاسخ]

پاسخ

من یه قلمه نخل ماداگاسکار گرفتم الان بعد از دو هفته تنه اش نرم شده چه جوری خوب میشه 🙁

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 1ام, 1397 09:52:

سلام. ریشه داره یا هنوز ریشه نزده؟ کمبود اب باعث نرم شدن تنه میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلا م،خسته نباشید،یک ماهی میشه یه نخل ماداگاسکار واسم هدیه آوردن،یکم ریزش برگ داره از پایین و بالای تنه هم جمع و نرم شده یه مقدار، علتش چیه؟ و چه کاری میتونم بکنم تا خوب بشه. ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 30ام, 1397 15:30:

سلام. تغییر ناگهانی دما باعث ریزش برگها میشه. سعی کنید دما رو ثابت نگه دارید وگیاه رو در جای ثابتی قرار بدید. چروک شدن تنه نخل علتش کمبود اب ویا پوسیدگی ریشه میتونه باشه. اگر گیاه رشد داره جای نگرانی نیست بمرور زمان تنه به حالت اولیه برمیگرده ولی اگر رشد نداره بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام,خسته نباشید,ببخشید لکه های مشکی در قسمت های زیرین برگ های نخل من در قسمت های لبه بوجود اومده که به سرعت کل برگ رو میگیره و زرد میکنه و میفته!الآنم داره بین برگ های دیگه پخش میشه,علتش چیه؟ می ترسم خراب شه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 24ام, 1397 11:05:

سلام. نخلها خزان میکنن جای نگرانی نیست. اگر تغییر دما زیاد نباشه فقط چند برگش میریزه اگر تغییر دمای محیط زیاد باشه همه ی برگها میریزن.دما رو چک کنید که زیاد متغییر نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من یه نخل خریدم خیلی هم سرحال بود اما الان دون دون های سفید روی برگ های جدیدش میزنه و برگ های تازه رو سیاهش میکنه و میفته اما رشد داره ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 23ام, 1397 17:49:

سلام. لکه هایی که بصورت سفید هستند جدا میشن ویا روی خود برگ ظاهر میشن؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام
خسته نباشید
یه سوال داشتم میخواستم بپرسم ایا نخل مادا گاسگا به عنوان یه کاکتوس اهن نیاز داری هر چند وقت یه بار با اهن ابیاری بشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 23ام, 1397 10:58:

سلام. نه کاکتوسها ونخل نیازی به اهن ندارند کودهای پتاس بیشتر از ازت براشون استفاده کنید کافی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.نخل من رشدش خوبه.برگ هاش هم مشکلی نداره.اما تنه ی اون یکی دو ناهه نرم شده.ریشه ها هم مشکلی نداره.نورش هم خوبه.روبه پنجره شمالیه.هر وقت خاکش خشک میشه اب میدم.چه کار کنم تنه ی اون مثل قبلش ث بشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 17ام, 1397 14:08:

سلام. کمبود اب باعث نرم شدن تنه نخل میشه گیاه رو کامل سیراب کنید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
من مدت یک ماه هست یک نخل ماداگاسکار خریدم .
بدنه از پایین نازک شده و به رنگ تیره هست و حالات نرم و شل دارد و با فشار شیره خارج میشود، قسمت میانی نیز رنگ روشن تر و قسمت بالایی کاملا سفت و به رنگ سبز تیره ، نشانه چیست ؟؟؟؟؟؟؟
برگهای پایینی نیز زرد و به سمت رنگ قهوه ای میرود و در برگ های بالایی بعضی از برگها از نوک خشک و زرد رنگ شده است و در سطح بعضی از برگها نقاط قهوه ای کوچک مانند روزنه وجود دارد ؟؟؟
لطفا یک راهنمایی کامل کنید.
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 17ام, 1397 14:07:

سلام. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر پوسیدن کامل تا جایی که نرم وسیاه شده کات کنید تا به اوند سالم برسید برگهایی رو هم که زرد شدن جداکنید وکل گیاه رو داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید بعد از داخل محلول قارچ کش خارج کنید ودر جای خشک وخنک بگذارید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد دوباره بکارید. ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. وتا زمان رشد مجدد در جای خنک وسایه روشن نگهداری کنید بعد از ریشه زنی وشروع رشد مجدد به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.نخل من دو روزه تنش شل شده.چکارش کنم.ساقشم داره کج میاد بالا.ممنون میشم کمکم کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 13ام, 1397 09:29:

سلام. شرایط نگهداریتون رو هم بفرمایید. ابیاری،نور،ترکیب خاک،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

سلام من بذر نخل ماداگاسکار کاشتم و سبز کردند ولی بعضی برگهاش جمع شدند و از بین رفتن دلیلش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 23:36:

سلام. پشت برگها رو چک کردید افتی پشت برگها بود؟ اگر عکس دارید به شماره تلگرام سایت بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، نخل من در اثر افتادن تنه ش دچار اسیب و شکستگی به عمق یه سانت شده، از حدود سه سانتی پایین
قد خودشم حدود ۱۵ سانته
حالا چکار کنم؟ انقدم نخلم زیبا و سالم بود که نگو
یه مورد راجب کات کردن گفته بودین،خوندم، منم باید کات کنم؟ چطوری؟ میشه کامل بگین؟ مثل همون سرزنی ادنیوم هس؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 27ام, 1397 09:55:

سلام. از جایی که شکسته بایک چاقوی استریل شده کامل بصورت صاف برش بدید، هر دو قسمت گیاه رو.قسمتی که داخل گلدون هست دوباره تنه جوش میزنه ورشد میکنه. قسمت بالایی رو هم چند روزی در جای خنک وخشک نگهداری کنید قسمت بریده شده که پینه بست داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید. تقریبا یک ماه زمان میبره تا ریشه دار بشه.

[پاسخ]

پاسخ

و ایا قسمت چروک شده گیاه دوباره مثل قبل سالم میشه یه نه؟
مدلش هم گی هست…

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 25ام, 1397 12:52:

بله ابیاری منظم باشه درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خدمت شما میهن کاکتوس عزیز
من یه نخل ماداگاسکار دارم که از بذر کاشتمش الان تقریبا حدود ۷یا ۸ ماهش هست
حدود ۸سانتشه
داخل اتاق خنک و جلو پنجره افتابی نگهداری میکنم
آبیاریش هم شاید یه مقدار کم میدم
الان که نگاه میکم میبینم تنه اش که نزدیک به خاکه چروک شده و یه مقدار خیلی کم نرم شده البته هیچ تقیری داخل تاج گیاه به وجود نیومده و همه برگ هاش هم سبز هستند
الان میخواستم بدونم دلیل چروک و نرم شدن تنه اش چیه ؟
و سوال دوم دمای مورد نیاز این گیاه چقدر باید باشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 25ام, 1397 12:51:

سلام. مشکلی نیست در اثر کم ابی تنه نخلها چروک میشن برای اینکه کامل سیراب بشن ظرف بستر رو داخل اب بگذارید تا کامل سیراب بشن وقتی اب بالای سطح بستر اومد ظرف رو از داخل اب بردارید. دمای ایدال برای رشد این گیاه۲۵_۳۵درجه هست ابیاری منظم باشه دمای ۴۵درجه رو هم تحمل میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

تجربه علت سیاه شدن نخل ماداگاسکار:
من ساکن اصفهانم.۶ماه این گیاه را خریدم بعد مدتی تمام برگهاش سیاه شد و ریخت
طی این ۶ ماه ماهی یکبار برهای تازه میداد ولی به اندازه بند انگشت که میرسید سیاه و خشک میشد
تا بالاخره علتش را پیدا کردم:

گیاه فقط و فقط نور خیلی زیاد میخواد حتی نور مستقیم.گلدون را که جابجا کردم در کمتر از ۱ ماه ۲۰ تا برگ خیلی خیلی درشت داده و گیاه سرحال شده

ضمن اینکه خاکی خریدم که متشکل از مخلوط خورده شن و خورده زغال و پهن گوسفندی بود و گلدانش هم کوچیکتر کردم که فکر میکنم تاثیر مثبت توی رشد گیاه داشت

درسته این گیاه مقاوم به خشکی هست ولی اگر خیلی بهش خشکی بدید تنه باریک رشد میکند و زشت میشود
زیاد هم آبیاری کنید تنه میپوسد

بهترین میزان آبیاری وقتی هست که وقتی انگشتتان را روی خاک میکشید روی آن خشک بدون رطوبت باشد یا تا نصف بند انگشت در خاک فرو میکنید رطوبت خیلی کمی داشته باشد جوری که خاک به دستتان نچسبد.
من ۶ماه غصه این گیاهم را میخوردم که الحمدلله حالش خوب شد و منم روحیه م خوب شد???

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 24ام, 1397 12:07:

سلام. ممنون که تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک میگذارید?

[پاسخ]

پاسخ

سلام وققتون بخیر
مدت زیادی هست نخل دارم و در سایه آفتاب درخت نگهداریش میکنم
در روز حدود ۳-۴ ساعت هم افتاب مستقیم صبح داره
از نظر آبیاری هم حدود ۷ روز یکبار آبیاری میشه
الان یک هفته هست که متوجه شدم پایین گیاه کمی چروکیده شده و برگ ها به سمت بالا در حال جمع شدن هستند و روی برخی از برگ های لکه های زرند رنگی هست که چند تاشون برگ در اون نقطه خشک شده
ممنون میشم راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1397 10:13:

سلام. رطوبت محیط گیاه کم شده برای همین این مشکل بوجود اومده بهتره هر از گاهی روی برگها مه پاشی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام
من یک هفته ای هست که نخل ماداگاسکار را خریدم،)

روی چند تا از برگ هاش لکه های سیاه ایجاد شده و از این لکه سیاه برگ ها به مرور زرد میشن،
این لکه ها هم روی چند تا از برگ های پایینی هست، هم روی چند تا از برگ های بالایی
ایا این گیاه دارای افت هست؟
چکار باید کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 20ام, 1397 11:52:

سلام. احتمالا بدلیل جابجایی برگها به تیغهای تنه برخورد کردند وزخمی شدند برگهایی رو که این مشکل رو دارند از گیاه جداکنید.

[پاسخ]

مهرداد پاسخ در تاريخ شهریور 24ام, 1397 09:54:

فقط نور و نور و نور

در درجه اول هم سطح پنجره جنوبی بگذارید و دوم اینکه خاک شنی و آبیاری هم زمانی که سطح خاک خشک خشک شد آبیاری کنید

[پاسخ]

پاسخ

سلام . وقت بخیر. به مدت کمتر از یکماه هست که نخل ماداگاسکار خریدم . برگهای تازه ، شروع کردن به سیاه شدن و نهایتا افتادن. هفته ای یکبار آب میدم . توی نور خوب و حتی آفتاب کنار پشت پنجره هم امتحان کردم. تو شمال زندگی میکنم . از گلخونه موقع خریدن بهم گفتن به برگاش آب اسپری کنم که تقریبا هر روز یا یک روز در میون اینکار رو میکنم. الان سر در گم شدم نمیدونم آب اسپری کنم یا نه ؟ یا نور اتاق رو کمتر کنم یا نه؟ علت سیاه شدن برگاش بخاطر چی ممکنه باشه ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 9ام, 1397 20:41:

سلام. اگر برگهای جدید سیاه میشن دلیلش نور کم هست نخلها روزی حداقل به شش الی چهار ساعت نور کافی احتیاج دارند حتی اگر بمرور زمان به نور مستقیم عادت بدید بهتر هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
نخل مادگاسکارم از وسطای ساقش نازک شده و از اونجا کج شده باید چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 7ام, 1397 12:26:

سلام. اگر قسمتی که میفرمایید نازک شده نزدیک به خاک هست میتونید گیاه رو داخل گلدان عمیقتری بکارید تا قسمت باریک داخل خاک بمونه اگر بالاتر هست میتونید از همون قسمتی که باریک شده با یک چاقوی تیز استریل شده کات کنید. قسمتی که داخل خاک هست دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه قسمتی رو هم که برش دادید چند روزی در جای خشک وخنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس کشت کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید. وتا شروع به رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ٢ماهه که نخل ماداگاسکار گرفتم اولش خیلی پر برگ بود و قشنگ ولی الان خیلی زیاد برگای پایینیش نرم میشن ومیریزن و تقریبا فقط سر گیاه برگ داره مشکلش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 6ام, 1397 19:56:

سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید. نور،ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

سلام من چند روزی هست نخل و خریدم روز اول خوب بود ولی از روز دومربرگهاش عمودی به سمت بالاست و چند تا از برگهای پایینیش داره زرد میشه مشکل از کجاست نوردهیش به صورت غیر مستقیم از پشت پنجرست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 3ام, 1397 12:38:

سلام. اگر فقط برگهای پایینی وقدیمی زرد شدن مشکلی نیست طبیعی هست علت جابجایی محیط گیاه هست در جای پرنور وثابتی قرار بدید درست میشه برگهای زرد رو از گیاه جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نخلم روی برگاش داره لکه های قهوه ای کشیده میزنه ودرامتدادش زرد و بی حال میشه و ریزش نداره هنوز به تنه هست و تنه از پایین قهوه ای وزرد شده علتش چیه چیکارش کنم متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 30ام, 1397 20:48:

سلام. ابیاری زیاد، خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب باعث زرد شدن تنه گیاه میشه این موارد رو چک کنید. همه ی برگهای زرد والوده رو جدا کنید وگیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر پوسیده شدن تا جایی که به اوند سالم برسید کات کنید. بعد از چند روز استراحت دادن به گیاه که قسمت بریده شده پینه ببنده مجدد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید تا زمان رشد مجدد ابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید وگیاه رو در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید دو ماهى هست نخل خریدم داخل پذیرایى با نور متوسط چند روزى هست برگ هاى پایینى شروع کرده به زرد شدن و ریزش پشت برگ ها مثل زگیل کوچیک کوچیک به رنگ سفید هستش .برگ هاى نخل به طرف بالا جمع میشن ممنون میشم راهنمایى بفرمایید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 28ام, 1397 11:26:

سلام. احتمالا افت شپشک ویا مگس سفید هست همه ی برگهای زرد والوده رو جدا کنید واز بین ببرید. واز سم دلتامترین ویا استوکر یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

من نخلم تیغ هاش شل شده و پایین گیاهم که کمی ساقه بدون تیغش معلوم است چروک و نرم شده ولی برگ هایش هنوز سبز است

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1397 23:28:

سلام. کمبود اب ویا ابیاری بیش از اندازه باعث این مشکل میشه.بهتره ریشه هارو چک کنید اگر سالم بودن دلیلش کمبود اب هست.کامل ابیاری کنید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . نخل ماداگاسکارم برگ های جدیدش سیاه میشوند و روی برگ هاش خوردگی هایی به وجود اومده انگار که شته و یا حشره ای برگ ها رو خورده یا سوراخ شده اند، مشکلش چی میتونه باشه؟ ممنونم از کمکتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1397 12:27:

سلام. سیاه شدن برگهای جدید دلیلش نور کم محیط هست گیاه رو به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه. درمورد افت هم اگر شته ویامگس سفید باشه برگها جمع میشه به طرف داخل سوراخ نمیشه. سوارخ شدن برگها احتمال داره که خود تیغهای گیاه باعث سوراخ شدن برگها هنگام جابجایی صورت گرفته.همه ی قسمتهای گیاه مخصوصا پشت برگها رواز نظر وجود هر گونه افت چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . ۱۰روز پیش از شمال نخل ماداگاسکار خریدم باخودم اوردم قم و توی اتاقی لب پتجره با نور خیلی خوب گذاشتمش و همون روز گلدونشو عوض کردم ولی چون گلدون بزرگ نبود تقریبا اندازه گلدون قبلیش. مجبور شدم ریشه هاشو با فشار جا کنم توش و ریشه های بالایی نزدیک ب ساقه یکم انگار سطحی شدن و حدود ۱ یا ۲ سانت روش خاک هست
حالا برگای پایینی گیاه زرد میشن و میریزن ینی جاش تنگ شده؟ یه ریشه هاش خوب جاگذاری نشدن؟ یا کم ابی باعثش شده؟ لطفا کمکم کنید.???

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 16ام, 1397 15:40:

سلام. اگرفقط برگهای پایینی زرد شدن طبیعی است. شوک تعویض گلدان هست. گلدان رو بعد از تعویض بمدت یک هفته در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وبلافاصله در نور نگذارید بعد از یک هفته به جای پر نوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام برگهای نخل ماداگاسکار من سوراخهای ریزی زده و داره کم کم به کل برگها سرایت میکنه همشون دارن سوراخ میشن علتش چی میتونه باشه ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 15ام, 1397 18:21:

سلام. احتمال داره که موقع جابجایی تیغهای گیاه برگهارو سوراخ کرده باشه. برای اطمینان همه ی قسمتهای گیاه رو از نظر وجود افت چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نخل ماداگاسکار گرفتم ده روزی میشه اما نوک برگاش زرد میشه هم برگای بالایی و هم برگای پایینی.چکار باید بکنم گیاه قشنگم ازدست نره؟؟نورشهم متوسط.ابیاری هم یکبار درهفته.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 14ام, 1397 21:53:

سلام. جای پرنوری بگذارید نخل نور دوست هست حداقل روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه. هر از گاهی روی برگها زمانی که نوربهش نمیتابه اب بپاشید کمبود رطوبت محیط باعث زرد وخشک شدن نوک برگها میشه ماهی یک بار هم با کودهای npkپتاس بالا کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، وقت بخیر من دو نخل کوچک ماداگاسکار دارم در یک گلدان شرایط نوری اش خوب هست و کاملا رشد خودش را داشته اما متاسفانه به تازگی متوجه شدم یکی از نخل ها سابقه اش شل شده و برگ‌هاش زرد رنگ چیکار میتونم انجام بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1397 21:51:

سلام. اگر فقط برگهای پایینی هست نگرانی نیست طبیعی هست. ولی اگر برگهای بالایی هم هست دلیلش ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب هست این موارد رو چک کنید. برای احتیاط میتونید ریشه گیاهان رو هم از نظر پوسیدگی چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . خسته نباشید ، نخل من ساقش کم کم داره نرم میشه حتی اب هم خیلی وقته بهش ندادم خاکو گلدونشم عوض کردم اما تاثیری نداشت . به نظر شما چند روز از خاک درش بیارم ، خراب نمیشه ، خیلی برام با ارزشه ، چه کنم خیلی ناراحتشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 7ام, 1397 21:52:

سلام. کمبود اب باعث چروک ونرم شدن تنه نخل میشه بهتره گیاه رو کامل ابیاری کنید. درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ماداسکارم بعد از تعویض گلدان دوهفته بعد برگها کم کم شروع ب زرد شدن کرد یکی یکی خشک میشمن میریزن حدود یکماه هنوز ادامه داره ریزش ولی جوانه ها کمی بزرگتر شده زرد نشدن ساقه هم قسمتهایش تیره رنگ شده کمی چروکیده بنظر میرسه شده روی برگها و ساقه نگاه کردم بنظر قارچ نگرفته باشد علتش چی میتونه باشه ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 6ام, 1397 12:22:

سلام. بعد از تعویض گلدان وخاک حتما گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا هم رطوبت از دست نده وهم شوک وارد شده بمرور زمان از بین بره. ریزش برگها در این فصل یا از ابیاری زیاد هست یا خاک نامناسب هست ویا زهکش گرفته واب اضافی از گلدان خارج نمیشه. ویا اینکه شوک وارد شده به گیاه.بهتره این موارد رو چک کنید وگلدان رو برای مدتی در جای نیمه سایه وثابت نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ی سالی میشه که این نخلو دارم اوایل خیلی خوب رشد میکرد بعد ک جاشو عوض کردم رشدش متوقف شد بعد از پایان زمستونم دوباره شروع به رشد کردن کرد خاکشو عوض کردم الان هرچی برگ جدید درمیاد سربرگاش سیاه میشن و دیگه بزرگ نمیشن مجدد برگ درمیاد به همین شکل

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 06:13:

سلام. نخلها به کم نوری حساس هستند وکمبود نور داشته باشن برگها سیاه شده ومیریزه وبمرور زمان از بین میره. بهتره جای پرنوری قرار بدید حداقل روزی چهار ساعت باید نور کافی دریافت کنن. میتونید بمرور زمان به نور مستقیم هم عادت بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر کاکتوس ماداگاسکار من خداروشکر سالم بود تا الان و رشد داشت ولی بتازگی ساقه ی گیاه کم کم داره تیره می‌شه و سبز رنگ نیست و روی دو تا از برگاش سوراخ و حفره ایجاد شده که نمیدونم علتش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید درضمن گلدون کنار پنجره هست از صبح تا شب و نور غیر مستقیم بهش میخوره و آبیاریش هم دو سه روز یکبار انجام میشه و روی برگهاشو هم با دستمال خیس میکنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 24ام, 1397 07:36:

سلام. ابیاربتون زیاد هست برای همین تنه سیاه رنگ شده بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. ابیاری رو هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.تا جایی که پوسیدهباید کات کنید تا به اوند سالم برسید چند روزی استراحت بدید بعد دوباره داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وتا زمان رشد مجدد ابیاری رو سطحی انجام بدید ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
نخل من یکی از برگ های پایینش از قسمت وسط برگ سیاه شد و بعد هم به کل برگ گسترش پیدا کرد.الان هم یه برگ دیگه از پایین داره سیاه میشه.آبیاریش به موقع انجام میشه.زهکش خوبی هم داره.نور مستقیم نمیذارم بهش بخوره چون یه مدت جلوی نور مستقیم گذاشتم برگ هاش با سرعت زیاد شروع کردن به زرد شدن و ریختن.علت سیاه شدن برگ های پایینی چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 22ام, 1397 12:32:

سلام. سیاه شدن برگها دلیلش نور کم محیط هست. نخلها تحمل افتاب مستقیم رو هم دارند البته بمرور زمان نه اینکه یکباره زیر نور مستقیم قرار داشته باشن. زرد شدن برگها هم دلیش ابیاری زیاد هست نور باعث زرد شدن برگها نمیشه. گیاه رو در جای پر نوری قرار بدید حداقل روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه ابیاری رو هم هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
من دوهفته است که نخل ماداگاسکار خریدم، یه پاجوش یک وجبی کنارش داره، لازمه که جدا بشه از تنه ی اصلی گیاه ؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 20ام, 1397 11:52:

سلام. اگر دوست دارید که چند شاخه باشه نگه دارید. ولی اگر دوست دارید که یک شاخه باشه میتونید جدا کنید. اگر صبر کنید کمی بزرگ بشه بعد جدا کنید میتونید یک نخل دیگه هم داشته باشید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک نخل ماداگسکار دارم که برگهای جدیدی که جوانه میزنن از وسط سیاه و نرم میشن و میفتن،یکبارمانکوزب اسپری و.ابیاری کردم اما همچنان مشکل وجود داره،ضمنا اییاری زمان خشک شدن خاک هست و نور مستقیم میگیره حداقل دوساعت.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 12ام, 1397 22:16:

سلام.دلیل سیاه شدن برگهای جدید نور کم هست حداقل روزی باید چهارساعت نور کامل دریافت کنه.جای پرنوری انتقال بدید درست میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاکتوس من شاخ گوزنی داره تمام شاخه هاش خوش میشه لطف راهنمایی کنین ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1397 21:42:

سلام.منظورتون افوربیا شاخ گوزنی هست؟شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.از جمله ابیاری,کوددهی,ترکیب خاک,نور,محل نگهداری.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، وقت بخیر
من تقریبا ۹ ماهه نخل ماداگاسکار دارم، در مدت تقریبا ۶ ماه دوبرابر شد و رشدش خیلی خوب بود، کسی که بهم کادو داد گفت هر روز باید سیراب بشه و من هم همین کارو کردم، انقدری بزرگ شد که گلدونشو عوض کردم، بعد از عوض کردن گلدون هم تا ۱ ماه رشدش خوب بود ولی بعدش برگ های جدیدش شروع کرد به سیاه شدن، یه مدت دوباره خوب شد ولی الان دوباره بعد از کامل شدن رشد برگهای جدید شروع به سیاه شدن ممیکنه. ۱ ماهه هفته ای یکبار آبیاری می کنم. برای رفع مشکلم چه پیشنهادی دارین؟روش آبیاریم هم از نوک گیاه هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1397 12:13:

سلام.سعی کنید هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید اب رو هم داخل خاک بریزید روی گیاه نه.سیاه شدن برگهای جدید دلیلش نور کم محیط هست به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه.نخل باید حداقل روزی چهارساعت نور کافی دریافت کنه.میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم هم عادت بدید از افتاب اوایل صبح میتونید شروع کنید.در نور مستقیم ابیاری نکنید واب رو روی برگها نریزید باعث سوختگی برگها میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
ماداگاسکار ما بعد از مدتی که خریداری شد و بعد از چند ماه که به محیط عادت کرد به سرعت و خیلی خوب شروع به رشد کرد و چند سانتی رشد کرد، متاسفانه به یک باره برگ های بالایی که تازه داشتن رشد میکردن و حدود ۳ سانت شده بودن همشون شروع کردن به سیاه شدن و جمع شدن، وسط برگ ها هم چند قسمت قطره های چسبناکی دیدم، ۲ بار با قارچ کش کاربندازیم که از خودتون گرفتم با فصله ۲ هفته اسپری کردم بار اول دوباره شروع به کار کرد و باز همون حالت شد بار دوم که قارچ کش زدم برگ های جدید تقریبن بعد از ۱ سانت به همون حالت در اومدن، علت چی میتونه باشه و چه کار باید کرد؟ ممنون از راهنماییتون
کانال تلگرام عضو هستم اما پروفایلی برای ارتباط با ادمین نیست که عکس بفرستم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 7ام, 1397 23:54:

سلام.دلیل سیاه شدن برگهای جدید نور کم هست به جای پرنوری انتقال بدید درست میشه نخلها روزی چهار ساعت به نور زیاد احتیاج دارند حتی میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید از نور اوایل صبح شروع کنید.برای قطرات چسبناک روی برگها بهتره از سم حشره کش استفاده کنید قارچ کش تاثیری نخواهد داشت.از سم حشره کش دلتامترین ویا دیازینون میتونید استفاده کنید.یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وهمه ی قسمتهای گیاه رو با محلولی که درست کردید سمپاشی کنید.سمپاشی رو در هوای ازاد وبدور از افتاب مستقیم و وزش باد انجام بدید ونکات ایمنی رو حتما رعایت کنید.

[پاسخ]

emad.nazari پاسخ در تاريخ تیر 8ام, 1397 01:31:

سپاس فراوان از پاسخگویی و راهنماییتون
نیاز هست مابقی محلول رو داخل خاک بریزم که به ریشه ها هم برسه؟
چون در هر صورت از روی تنه میریزه روی خاک و به ریشه میرسه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 8ام, 1397 11:06:

سلام.بله.بهتر هم هست.

پاسخ

سلام و خسته نباشید گیاه ماداگاسکار و بیش از یه سال که دارم از زمستون شروع به برگ ریزی کرد کلا برگاش ریخته برگ تازه که داره در میاره اوناهم یک در میان سیاه میشه ممنون میشم راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 4ام, 1397 22:39:

سلام.نخل زمستون خزان میکنه جای نگرانی نیست.سیاه شدن برگهای جدید هم دلیلش نور کم هست.به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید درست میشه حداقل روزی چهار ساعت باید نور کافی دریافت کنه.بمرور زمان حتی میتونید در افتاب مستقیم هم قرار بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام یه مدته نخل ماداگاسکار ما از پایین شروع به پوسیدگی کرده و تنه کاملا سیاه شده و فقط یک سانتی متر از نوک گیاه سالم هست .آیا میتونیم گیاه رو نجات بدیم یا خیر.ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 1ام, 1397 15:03:

سلام.باید زود تر اقدام میکردید فکر نکنم با یک سانتی متر بتونه دوباره ریشه دار بشه.ابیاری تون حتما زیادبوده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خسته نباشید.من حدود یک ساله نخل ماداگاسکار خریدم اوایل خیلی خوب و پر برگ بود اما بعد از زمستون تقریبا تمام برگ هاش ریخت و هنوز هم به حالت قبل برنگشته.خیلی بهش رسیدگی میکنم و آبدهی و نورش مناسبه.متاسفانه امروز متوجه شدم روی بدنه اش چندین مورچه هستن و احساس کردم از داخل بدنه اش بیرون میان به خاطر تیغ های زیادش قابل تشخیص نیست????باید چکار کنم ؟خواهش میکنم کمکم کنید ??????????

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 22ام, 1397 22:20:

سلام.نخل ماداگاسکار خزان میکنه جای نگرانی نیست.برای اینکه از پوسیدگی ریشه اطمینان پیدا کنید بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید از نظر وجود شپشک وپوسیدگی کامل چک کنید.اگر سالم بود دوباره بکارید ودر مکان نیمه سایه وخنک بمدت یک هفته نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید نور کافی دریافت کنه شروع به رشد میکنه احتمالا جایی که هست نورش کمه که رشدی نداره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر…نخل ماداگاسکار من قسمت بالاییش حشره زده و سوراخ سوراخ شده باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1397 14:59:

سلام.چه نوع حشره ای هست میتونید در مورد شکل ظاهری حشره توضیح بدید؟کرم هست یا پشه ویا…؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت به خیر
گیاه من اول لبه دو الی سه برگش زردشد وبعد برگ های بالایی سیاه شدن و آنهارا قیچی کردم لطفا راهنمایی کنید حس میکنم واقعا بچه ام مریض خیلی نگرانش هستم علت را بگویید نورکم باعث شده یا اینکه قارچ زده ممنون
پاسخ

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت به خیر
گیاه من اول لبه دو الی سه برگش زردشد وبعد برگ های بالایی سیاه شدن و آنهارا قیچی کردم لطفا راهنمایی کنید حس میکنم واقعا بچه ام مریض خیلی نگرانش هستم علت را بگویید نورکم باعث شده یا اینکه قارچ زده ممنون
پاسخ

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 13ام, 1397 14:07:

سلام.سیاه شدن برگهای نخل ماداگاسکار دلیلش نور کم هست به جای پرنوری انتقال بدید برگهای جدیدی که در میاره سالم خواهند بود.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.تنه نخل من در حال کج شدن هست،البته یه ۱۰ روزی میشه خریدم،آبیاریش هم منظم و هفتگی میباشد.ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.تنه نخل من در حال کج شدن هست،البته یه ۱۰ روزی میشه خریدم،آبیاریش هم منظم و هفتگی میباشد.ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 8ام, 1397 11:33:

سلام.اگر از قسمت بالا کج میشه وبه طرف نور مایل میشه گیاه رو هر هفته یک بار نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتها نور بتابه وکج نشه.ولی اگر از قسمت پایین تنه کج میشه احتمالا ریشه ها مشکل دارن.از خاک دربیارید وریشه هارو چک کنید ببینید ریشه ها سالم هستند یا نه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر نخل من تنه اش نرم و شل شده علتش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 2ام, 1397 10:03:

سلام.ابیاری زیاد نبود زهکش مناسب ویا خاک نامناسب میتونه دلیل بر نرم شدن تنه گیاه باشه گیاه رو با احتیاط از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید همینطور زهکش رو.اگر ریشه ها پوسیده کات کنید اگر سالم بودن دوباره بکارید.وابیاری رو منظم انجام بدید هر وقت خاک گلدون خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.بنده چند روزه این گیاه رو خریدم،الان چند تاازبرگهای پایینیش زرد شده،میتوه بخاطر جابجا شدنش باشه؟البته قابل ذگره که زیر بعضی برگهاش لکه های سیاهی هست که با دست کشیدن پاک میشه،ممنون از راهنمایتون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 31ام, 1397 07:49:

سلام.اگر برگهای پایینی فقط هست بله میتونه دلیلش جابجایی محیط باشه جای نگرانی نیست.گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید که نور زیاد وفیلتر شده داشته باشه.جابجایی زیاد نخل ماداگاسکار,باعث ریزش همه ی برگها میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر من ۱۰ روز نخل ماداگاسکار خریدم اما متوجه شدم از پایین گیاهم قسمت ساقش یک طرفش سوراخه مثل دوتا پایه شده و برگ هاش داره زرد میشه و میریزه از پایین ممنون میشم بفرمایید چیکارش کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1397 12:52:

سلام.متوجه نشدم ببخشید یعنی ریشه نداره گیاه ؟یا حشره ای خورده که باعث سوراخ شدنش شده؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام.نخل من رشد خیلی خوبی داشت اما چند روز گذاشتمش تو بالکن کل برگ هاش سیاه شد بعدشم ریخت.امیدی هست مثل اولش بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 23ام, 1397 18:45:

سلام.باید بمرور زمان عادت بدید گیاه رو به محیط بیرون از منزل تا با محیط بیرون اداپته بشه بیک باره که گیاه رو بیرون انتقال دادید شوک وارد شده بهش.در جای ثابتی نگهداری کنید دوباره رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من دوماهه که نخل ماداگاسکارخریدم خیلی سرحاله ومرتب برگهای جدیدمیده و اصلا ریزش برگ نداره فقط تاحالادوبار توی گلدونش قارچ سمی دیدم واز ته جداکردم اگرمیشه راهنماییم کنید که این قارچ خطرسازهست برای گلم یا نه واگرهست بایدچکارکنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1397 11:43:

سلام.برای گیاه مشکلی ایجاد نمیکنه رطوبت زیاد خاک موجب رشد این نوع قارچها میشه.ولی اگر در خونه اطفال داشته باشید احتمالش هست که دست بزنه واین نوع قارچها سمی هستند.بهتره یک بار گلدون رو با محلول قارچ کش کاربندازیم بادز پایین ابیاری کنید.اگر باز هم بعد از ابیاری با محلول قارچ کش قارچ بوجود اومد بهتره خاک گلدون رو تعویض کنید وگیاه رو در خاک جدید مخصوص کاکتوس بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

Salam ruzetun bekheyr..nakhle man hich kodum az afati ke shoma onvan kardin o nadare vali barghaye taze ah sareshun siyah mishe vali nemirize..barghaye qadimi saleman o faqat javunehaye saresh in juriyan…lotf konid rahnamaim konid???

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1397 10:01:

سلام.وقت بخیر.اگر فقط برگهایی که تازه در میاره سیاه میشن دلیلش نور شدید افتاب هست گیاه رو برای مدتی از تابش مستقیم افتاب دور نگه دارید(نور رو فیلتر کنید) ورطوبت محیط رو زیاد کنید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

البته قسمت فوقانیش سیاهه.حدوده ۲ سانت

[پاسخ]

پاسخ

سلام .نخل من ابتدا شیره زد و برگهاش ریخت و بعد رشدش کلا ۳ ماهه متو قف شده.میشه راهنماییم کنین؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 13ام, 1397 10:01:

سلام.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هارو چک کنید قسمتی که سیاه شده رو کات کنید تا به اوند سالم برسید. اگر ریشه پوسیده ریشه های پوسیده رو هم کات کنید.به قسمت بریده شده محلول قارچ کش اسپری کنید وبگذارید چند روز در جای خشک وخنک بمونه قسمت بریده شده که پینه بست دوباره در خاک ضدعفونی شده وخشک بکارید.قسمتی که سیاه شده بالا هست یا انتهای گیاه ؟قسمت تنه که با خاک تماس داره؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام.دلیل سیاه شدن قسمت انتهای برگ نخل ماداگاسکار چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1397 17:26:

سلام.اگر منظورتون برگهای پایینی گیاه هست طبیعی هست بعد از مدتی برگها میریزن وبجاشون برگهای جدید در میاد ولی اگر از قسمت بالا این اتفاق می افته دلیلش نور کم هست ویا ابیاری بیش از اندازه نبود زهکش مناسب ویا خاک نامناسب این موارد رو چک کنید.پشت برگها وتنه گیاه رو هم از نظر افات چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام گیاه ماداگاسکار من ساقه نزدیک به ریشش سیاه شده این نشونه چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1397 20:43:

سلام.دلیلش ابیاری زیاد میتونه باشه.گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید.تا قسمتی که سیاه شده کات کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید چند روزی بگذارید در دمای محیط خونه (جای خشک وسایه)بمونه بعد دوباره بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

نخل من ساقه اش چروکیده شده. آفتاب زیاد میخوره و ریزش برگ نداره ولی ساقه اش چرومیده شده کاملا. مشکل بخاطر چیه؟ آبیاری کم؟ یا ریشه گیاه پوسیده یا …

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 22ام, 1397 10:04:

سلام.چند روزی قسمت تاج گیاه رو در نظر بگیرید اگر رشد داشت کمبود اب باعث چروک شدن تنه شده برای جبران کمبود اب میتونید گلدون رو داخل ظرف بزرگی بگذارید وداخل ظرف بزرگ اب بدون کلر وهم دمای محیط بریزید یک ساعت گلدون داخل اب بمونه بعد از یک ساعت بردارید ودر جای سایه نگهدارید.یک روز بعد به جای اصلی انتقال بدید.با این کار تشنگی گیاه برطرف میشه وچروکیدگی تنه برطرف میشه.

[پاسخ]

هلیا پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1397 08:29:

ممنونم از راهنماییتون

[پاسخ]

توحید پاسخ در تاريخ آذر 17ام, 1397 14:51:

سلام خوب هستین
برگ های گیاه نخل من که تازه گرفته بودم خیلی سرحال بود الان دوماه گذشته لکه های زردی به صورت نکته نکته بر روی برگاهش میافته بعدش اون لکه های زرد خشک میشن دلیلش چیه لطفا راهنماییم کنین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 17ام, 1397 16:05:

سلام. کمبود عناصر موجود در خاک میتونه دلیل این نوع لکه ها بروی برگ بشه. ماهی یک بار با کودهای کامل یا پتاس بیشتر از ازت کوددهی کنید. یک ونیم گرم در یک لیتر اب.

[پاسخ]