آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکار : نخل ماداگاسکار یا همان پاچیپودیم گیاه مقاومی است که خیلی کم دچار آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. برخی حشرات مانند شته‌ها، کنه تارعنکبوتی، شپشک ها بخصوص شپشک آرد آلود این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند. تمامی این آفت‌ها مکنده بوده و از شیره گیاه برای تغذیه استفاده می‌کنند. و این امر باعث ضعف گیاه و ریزش برگ‌ها می‌شود.

از اولین نشانه‌های وجود این حشرات می‌توان به بد شکل شدن برگ‌ها و خارج شدن از حالت طبیعی، همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگ‌ها سیاه می شود و سپس می ریزند. بهترین راه درمان برای حشرات مکنده استفاده کردن از سموم سیستماتیک است. سم‌های سیستماتیک جذب شیره گیاه شده و حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند با مکیدن شیره گیاه از بین می‌روند. 

 

از دیگر مشکلات گیاه نخل ماداگاسکار می‌توان به بیماری‌های قارچی اشاره کرد که باعث پوسیدگی در گیاه می‌شوند. Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگ‌های مسن‌تر و سپس همه برگ‌های گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود. با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و  چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند  می‌توان قسمت‌های  آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بی افتد اما پیشگیری راه‌حل بهتری است.

خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگ‌های گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

برای درمان و پیشگیری بیماری‌های قارچی باید از سموم قارچش مانند سم کاربندازیم استفاده کرد، و از آبیاری زیاد بخصوص در فصل سرما و زمان خواب گیاه خودداری کرد.

توجه داشته باشید زرد شدن و  ریزش برگ‌های پایینی با شروع فصل سرما طبیعی می‌باشد. البته باید هرگونه زرد شدن و ریزش برگ‌ها را مورد بررسی قرار داد.
آفت‌ها و بیماری‌های نخل ماداگاسکاربرای آموزش نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
735 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
حمید یعقوبی
حمید یعقوبی
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۰

سلام خسته نباشید من نخل ماداگسکار دارم حدود ۲ سال از وقتی خریدم برگهای جدید که در میاد بعد دو روز شروع به لکهای سیاه میکنه بعد کل برگ سیاه و خشک میشه و میریزه ضد قارچ ضد کنه دادم نور پشت پنجره جنوبی با فاصله نیم مترو آبیاری هفته ای یکبار مناسب هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چکار کنم از این گیاه خسته شدم دیگه

16189439425776970203995074373095.jpg
کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  حمید یعقوبی

سلام، ممنون، کمبود نور باعث این مشکل میشه،نخلها در زمان رشد به نور زیادی نیاز دارند اگر محیط پر نوری دارید به اون قسمت انتقال بدید ویا نزدیک پنجره جنوبی ببرید ولی نور رو حتما فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشه، نخلها درزمان رشد به ۶الی۸ ساعت نور نیاز دارند سیاه شدن برگها دلیلش کمبود نور هست.

sh.m
sh.m
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۲:۰۲

سلام وقتتون بخیر
من حدودا سه سال هست نخل ماداگاسکارمو دارم و تو این مدت مشکل خاصی نداشته، الان از زمستون به بعد برگ های گیاه حالت رنگ پریده داره، یعنی سبز کمرنگه در حالیکه تا چند ماه قبل برگ ها سبز پررنگ بودن. مشکل از کجا میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
گیاه پشت پنجره ی جنوبیه و هفته ای یکبار آبیاری میشه.

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
در پاسخ به  sh.m

سلام، ممنون، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مینا
مینا
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۹

سلام اول میخواستم تشکر کنم از سایت خیلی خوبتون تا حالا خیلی کمکم کردین الانم یه مشکل داشتم اینکه تقربیا ۲ هفته ست یه نخل ماداگاسکار خریدم از جای مطمئن با خاک خوب الان چند روزه روی برگهایش نقطه های سیاه میافته و بعد سیاهی بیشتر میشه تا حالا ۲ بار آبیاری داشته کنار پنجره جنوبی با ۱ متر فاصله و گردش هوا هم روزی ۲ ۳ ساعت پنجره رو باز میکنمcomment imagecomment imagecomment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  مینا

سلام، ممنون از شما، سیاه شدن برگها در اثر کمبود نور،ابیاری با اب سرد ودارای املاح بوجود میاد این موارد رو بررسی وایدال کنید،حتما گیاه روزانه ۴الی۶ ساعت نور کافی دریافت کنه برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

fire boy
fire boy
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۰

درود وقت بخیر و خسته نباشید
تنه ی ماداگاسکار بنده حدود ۷سانت از تاج به پایین یک طرفه تغییر رنگ به زرد داده به این معنی که طرف دیگر رنگ طبیعی خودش رو داره و شکاف خورده هم شکاف بزرگ ممتد ۵ سانتی هم ترک های کوچک پراکنده در قسمت زرد شده همچنین بیشتر در قسمت سرتاج و تیغ ها یه حالت شکرک زدن بی رنگ داره لطفا راهنمایی بفرمایید.
داخل منزل پشت شیشه نگهداری میکنم آفتاب ۵ ساعت کامل میخوره کود دهی هم در فواصل رشد از سه بیست ماهی یکبار استفاده میکنم آبیاری هر زمان که خاک حدود ۱ تا ۲ سانت خشک بشه انجام میدم زهکش گلدان هم بدون مشکل است.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۳
در پاسخ به  fire boy

سلام، ممنون، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح وکاملی بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

fire boy
fire boy
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۰

درود دوباره
عکس خدمت شما
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۲
در پاسخ به  fire boy

ممنون،این قسمت گیاه به طرف نور بوده؟ اگر بله افتاب سوختگی هست حتما نور رو فیلتر کنید، کود سه بیست برای این گیاه مناسب نیست شکاف بوجود اومده دلیلش استفاده از این نوع کودهاست، ازت زیاد باعث جذب زیاد اب توسط ریشه های گیاه شده و از یک قسمت از تنه شکاف برمیداره، برای تقویت از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸٫ برای شیره روی برگها میتونید یک بار گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی کنید.

fire boy
fire boy
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۴

بله همین طرف به سمت آفتاب بوده ممنون از راهنمایی توجه و پاسخگوییتون?

لی‌لی سهم
لی‌لی سهم
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵

سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان عزیز میهن کاکتوس
من حدود دوهفته پیش دوتا نخل ماداگاسکار نسبتا کوچیک خریدم(طول‌شون حدودا ۱۳سانته).همون روز اول خاکشون رو عوض کردم.یکی رو تو خاک کاکتوس کاشتم.واسه اون یکی خاک کاکتوس کم آوردم و ناچار شدم ترکیب خاک کاکتوس و خاک گلدان عادی به مقدار مساوی استفاده کنم.همون روز اول آب دادم بهشون تا جایی که آب از زهکش‌ها خارج شد.آب رو از داخل زیرگلدونی خالی کردم و تو این دوهفته هنوز دیگه آب ندادم بهشون.درضمن تو آبیاری اولیه از کاربندازیم استفاده کردم.چند روز اول تو محیطی با نور متوسط و فاصله یک و نیم‌متری از شوفاژ که روشنه ولی دماش رو حداقله گذاشتم‌شون چون یه نخل ماداگاسکار بزرگ هم دارم که اصلا از سرما خوشش نمیاد.فک کردم بهتره اینا رو که کوچیکترن جای گرمتری بذارم اما بعد دیدم اونی که تو خاکش از خاک گلدان استفاده شده کلی از برگهای پایینش زرد شدن درنتیجه هردو رو آوردم تو اتاقی که بقیه گلدانهام رو نگهداری میکنم یعنی اتاقی که پرنوره و سیستم گرمایشیش خاموشه و هرروز برای تهویه بهتر،دو سه ساعت لای پنجره اتاق باز گذاشته میشه و تو این محیط تو فاصله یه متری از پنجره جنوبی گذاشتم‌شون.اونی که خاکش خاک کاکتوس بود حالش خوب بنظر میرسه و برگ جدید هم درآورده.ولی اونی که خاکش نصف کاکتوس و نصف خاک گلدانه حالش خوب نیست.برگهای زردی که پایینش داشت رو جدا کردم که خیلیم راحت جدا شدن جوری که انگار خودشون در آستانه‌ی افتادن بودن.روی برگهای دیگه‌ش لکه‌های سیاه و قهوه‌ای تیره هست.چند تا از برگها فقط نوک‌شون سیاهه،چند تای دیگه در تمام طول برگ لکه‌های بزرگ سیاه هست ولی بدنه گیاه شُل و نرم نیست و به ظاهر مشکلی نداره.روی سطح برگها کاربنداریم اسپری کردم ولی فعلا که تغییری نکرده.علت این لکه های سیاه چیه؟ آیا چون نصف خاکش خاک گلدونه اینجوری شده؟آیا ممکنه آفتی داشته باشه که به بقیه گیاهانم منتقل شه؟
ببخشید که توضیحاتم طولانی شد.خواستم شرایط نگهداری رو دقیق توضیح بدم
یه نکته دیگه هم اینکه به اون نخل ماداگاسکاری که حالش خوبه یه هفته بعد از خریدش کمی کود کاکتوس مایع دادم.چون میخوام هدیه بدمش امیدوار بودم به سرعت رشدش کمک کنه.ولی به اونی که حالش بده و برگهاش سیاه شدن هیچ کودی ندادم

comment image

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۸
در پاسخ به  لی‌لی سهم

سلام، ممنون از شما،تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست بهتر هست گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه یک بار دیگر هم بهتر هست با محلول قارچ کش گیاه رو ابیاری وسمپاشی بکنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶

خیلی ممنون بابت پاسخگویی‌تون
تو این مدت دیگه جابجاش نکردم.تو فاصله کمتر از یه متری پنجره جنوبیه.دمای محیطش ۱۵ تا ۲۰ درجه‌ست.آبیاری با کاربندازیم رو هم تکرار کردم.اما متاسفانه سیاه شدن برگها بیشتر شده.حس میکنم باید ایده‌آل‌ترین شرایطی که از دستم برمیاد رو واسش فراهم کنم و دیگه صبر کنم تا خودش با مشکلش مبارزه کنه.یا پیروز میشه و حالش بهتر میشه یا نه
فقط تنها ترس من از اینه که نکنه مشکل و بیماریش به گیاهان دیگه سرایت کنه و سؤالم در همین باره‌ست.آیا ممکنه آفتی داشته باشه که به بقیه گلهام هم آسیب بزنه؟ بجز این وضعیت برگهاش هیچ جای گیاه اثری از آفت ندیدم

comment image

یه سؤال کلی هم داشتم درباره دوتا گیاه دیگه. درکل علت سیاه شدن نوک برگهای نخل ماداگاسکار و زرد شدن نوک برگهای یوکا که نور نسبتا زیاد ولی غیرمستقیم میگیرن.آبیاریشون زیاد از حد نیست،تو محیط معتدل نگهداری میشن،محیط نگهداری‌شون تهویه خوبی داره،با آب بدون کلر آبیاری میشن و غبارپاشی هم نمیشن چی میتونه باشه؟ ممکنه بخاطر خواب زمستونی باشه؟ یااینکه هرچقدرم سعی کنیم تمام شرایط برای یوکا و نخل ماداگاسکارمون ایده‌آل باشه بازم چند تا از برگها نوکشون سیاه یا زرد میشه و نمیشه کاریش کرد

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  dr.lili.sahm

ممنون از شما،اگر با دقت به برگهای گیاه نگاه کنید تمام برگهای قدیمی نوکشون سیاه وزرد شده دلیلش هم این هست که برگهای هیچ گیاهی دائمی نیست وبمرور زمان با افزایش سن گیاه برگها فرسوده شده واز بین میرند برگهای جدید سالم هستند واین یک فرایند طبیعی در تمام گیاهان هست، بهتر هست صبر کنید وبعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید ،در مورد یوکا هم بررسی کنید اگر فقط برگهای قدیمی هست این امر طبیعی هست ولی اگر برگهای جدید وبالایی هم این مشکل رو دارند شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد
محمد
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹

سلام و عرض ادب
امروز متوجه شدم بدنه نخل دچار فرورفتگی شده.ایا راهی هست بشه نجاتش داد یا از دست رفته 🙁
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ بعضی از ریشه ها پوسیده شدند،تمام قسمتهای پوسیده شده ریشه رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد بکارید شروع به رشد میکنه.

محمد
محمد
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۴

دو ماه پیش گلدانش چپ شد خاکش هم مرطوب بود دوباره کاشتمش بعد از اون با قارچکش ابیاری کردم.محل نگهداریش تقریبا سرده و شروع سرما ماهی یکبار ابیاری داشته
ریشه پوسیده نمیبینم شایدم تشخیص نمیدم!
بعد کاشت بیارم جای گرم؟
ممنون بابت وقت و حوصله ی که بخرج میدید.یک دنیا تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  محمد

ممنون از شما، عکستون رو مجدد اپلود کردم وقسمتهای پوسیده شده ریشه رو علامت زدم، اگر قسمت پوسیده شده ریشه رو بین دو انگشت بکشید زود پاره میشه ولی ریشه های سالم سفید رنگ هستند وبراحتی پاره نمیشن، چروک شدن گیاه هم دلیلش پوسیده شدن ریشه هاست، بعد از کاشت در همون محیط قبلی نگهداری کنید واولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید. عکس از ریشه های گیاه

رها
رها
۲۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۴

سلام وقت بخیر
این نخل و یه ماه پیش گرفتم و همونجا گلدونشو عوض کردن، محل نگهداریش پشت پنجره جنوبی و آبیاری هفته ای یکبار ، اوایل برگهاش یکی یکی از نوک برگ سیاه و خشک میشدن و الان هم به این شکل شده مشکلش چیه ؟
comment image
comment image

کارشناس 2
۲۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۵
در پاسخ به  رها

سلام، برگها بدلیل سرما سیاه شدن یا سوز سرما از شکافهای پنجره باعث این مشکل شده یا ابیاری با اب خنک،برای ابیاری از اب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید وگیاه رو باکمی فاصله از پنجره نگهداری کنید یا بین گیاه وپنجره پلاستیک شفاف بکشید مخصوصا شبها که سوز سرما برای گیاه مشکل ساز نباشه.

مهسا
مهسا
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۷

سلام ببخشید نوک برگ های گیاه ماداگاسکا سیاه شدن
نور کافی و اب کافی هفته ای یک بار میدم
علت چیه؟
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۰
در پاسخ به  مهسا

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه گیاه رو در محیطی که حداقل ۴الی۶ساعت نور کافی دریافت کنه نگهداری کنید بهبود پیدا میکنه.

حمید رضا
حمید رضا
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۷

سلام ماداگاسکار من به علت سرما اوردمش تو خونه بعد یک هفته سر برگاش داره سیاه میشه بخاطر چیه ؟

کارشناس 2
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵
در پاسخ به  حمید رضا

سلام، اگر برگهای جدید سیاه میشن دلیلش کمبود نور محیط هست، گیاه رو درمحیطی که نور بیشتری داره نگهداری کنید.

1 12 13 14