آموزش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی : آئونیوم گیاهی است همیشه سبز که زیستگاه اصلی آن نواحی شمال آفریقا می‌باشد. بیش از ۳۵ گونه از این آئونیوم تا امروز شناسایی شده است که معروف‌ترین آنها گونه Aeonium arboreum Zwartkop می‌باشد. آئونیوم ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند از سبز، بنفش تا مشکی، رنگ بعضی گونه‌ها با تغییر میزان نور و دما تغییر می‌کند. ارتفاع بعضی گونه‌های این گیاه تا یک متر می‌رسد. آئنیوم ها معمولاً در ماه‌های خنک سال مثل مهر و آبان و فروردین و اردیبهشت رشد می‌کنند.

اصول آبیاری آئونیوم:
آئونیوم به آب کمی نیاز دارند به طوری که در طی تابستان هر هفت روز یک‌بار و در طی زمستان هر ماه یک مرتبه آبیاری برای آنان کافی است. البته اگر خواهان رشد مناسب آنان در طی فصول رشد هستید بهتر است هر زمان که سطح خاک و همچنین سطوح زیرین خاک تا عمق ۲-۱ سانتیمتر خشک شده بود گیاه را آب دهید. در فصول سرد این گیاه به آب کمتری نیاز دارد. البته در این مورد در بین گیاهان آئونیوم تفاوت وجود دارد. بدین معنی که نمونه‌های کوچک اندام و بدون ساقه را گاهی باید در طی رکود و فصل سرد آبیاری کرد تا خاک خشک نشود اما نمونه‌های ساقه دار که شبیه درختچه رشد می‌کنند(همانند Aeonium manriqueorum, Aeonium ciliatum, Aeonium davidbramwellii,Aoenium undulatum و Aeonium hierrense را می‌توان کمتر آب داد به نحوی که خاک تا حد زیادی خشک شود که البته این مسئله موجب چروکیدگی برگ ها و همچنین ریزش برخی از برگ‌های آن خواهد شد اما اگر چنین عمل نشود و به آبیاری گیاه ادامه دهید، از آنجا که گیاه در حالت رکود است و آبی مصرف نمی‌کند، احتمال پوسیدگی ریشه افزایش می‌یابد.  همچنین در هنگام آبیاری اگر از آب ولرم استفاده کنید بهتر است.

دمای مناسب برای نگهداری آئونیوم:
این گیاهان به سرما حساس هستند. البته توانایی تحمل سرما در انواع مختلف آن متفاوت است و برخی انواع حتی تا ۴- درجه سانتی گراد را می‌توانند تحمل کرده و از بین نروند اما برای اکثر نمونه‌ها گفته می‌شود که نزول دما به زیر ۵ درجه سانتی‌گراد موجب کاهش رشد این گیاه و ریزش برگ‌های آن خواهد شد. البته توجه داشته باشید که ریزش تعدادی از برگ‌های این گیاه در فصل رکود امری طبیعی و عادی است اما اگر هوا به شکل نامناسبی نیز سرد باشد این ریزش با سرعت بیشتر و به شکل گسترده‌تری صورت می‌گیرد. اگرچه این گیاه گرما را بیش از سرما دوست دارد اما بهترین رشد را در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود و هر مقدار دمای هوا بیشتر باشد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد تا گیاه خشکی نکشد. گرمای بیش از اندازه هوا به همراه خشکی کشیدن گیاه منجر به رکود تابستانه این گیاه و عدم رشد آن خواهد شد. همچنین دمای زیاد به همراه اشعه‌های سوزان آفتاب از دلایل ریزش برگ‌های این گیاه هستند.

نور مرد نیاز گیاه آئونیوم:
در مکان‌هایی با آفتاب مستقیم و همچنین نیمه سایه رشد می‌کند. به طور کل  انواع آئونیوم که برگ‌های سبز دارند در مکان‌های نیمه سایه بهتر رشد می‌کنند و انواعی که رنگ بنفش را در برگ‌های خود دارند آفتاب مستقیم را می‌پسندند.  البته برای شرایط نور مستقیم آفتاب استثنائاتی نیز وجود دارد. بدین صورت که در روزهای گرم تابستان و بخصوص در بعد از ظهر بهتر است که این گیاهان در معرض اشعه‌های داغ و سوزان آفتاب قرار نگیرد در غیر این صورت نوک و حاشیه برگ‌های گیاه خواهد سوخت.

خاک مناسب برای آئونیوم:
خاک باید از زهکش بسیار خوبی برخوردار باشد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک دو قسمت شن +یک قسمت پیت موس+ یک قسمت خاک معمولی و یا سه قسمت خاک معمولی + یک قسمت شن  استفاده کرد. گلدان‌های سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاهان مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی و یا فلزی هستند. تا زمانی که خاک زهکش خوبی داشته باشد این گیاه می‌تواند فقر خاک را نیز تحمل کند. اما هر مقدار که خاک غنی باشد اما در آبیاری زیاده‌روی شود و یا بافت خاک سنگین باشد و آب را نگهدارد گیاه از بین خواهد رفت. در مورد کوددهی این گیاه نیز باید گفت کود چندان زیادی نیاز ندارد و یک یا دو مرتبه در طی فصول رشد (در بهار یا تابستان) می‌توان  از یک کود کامل و محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی که میزان نیتروژن- فسفر- پتاسیم آن یکسان است استفاده کرد. این گیاه هر ساله به تعویض گلدان نیازی ندارد و هر چند سال یک‌بار با توجه به میزان رشد گیاه و کوچک شدن گلدان می‌توان نسبت به تعویض گلدان گیاه اقدام کرد.

آموزش تکثیر گل آئونیوم:
نمونه‌هایی را که ساقه‌های بلندی دارند را می‌توان با قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه را از چند سانتیمتری زیر یک دسته برگ جدا کنید به شکلی که قلمه در حدود ۱۰ سانتیمتر طول داشته باشد و ۲-۱ روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد. می‌توان این ساقه را در شن مرطوب کاشت کرد و به مدت یک هفته نیز آب نداد. سپس آبیاری را به تدریج شروع کرد و برنامه آبیاری گیاهان بالغ را در پیش گرفت.

تکثر آئونیوم
آئونیوم قلمه

تصویر ۱ قلمه مورد نظر از تنه ساقه اصلی گیاه مادری جدا می‌شود. تصویر ۲ برگ‌های اضافی حذف می‌شوند. تصویر ۳  قلمه‌ها برای ۲-۱ روز در محیطی خشک و به دور از نور مستقیم نگهداری می‌شوند تا رطوبت خود را از دست بدهند. تصویر ۴ کاشت قلمه در بستر کاشت تصویر ۵ محکم کردن خاک در اطراف قلمه.

قلمه آئونیوم

استفاده از قلمه ساقه که از ابتدا بدون برگ بوده است. دسته‌های کوچک برگ که بر روی تنه مشاهده می‌کنید بعد از کاشت قلمه و ریشه دهی آن ظاهر شده‌اند.

اما نمونه‌هایی که یا ساقه ندارند و یا ساقه بسیار کوتاهی دارند را با کمک قلمه برگ تکثیر می‌کنیم. در نمونه‌هایی که ساقه کوتاه دارند برگ‌ها را با قسمتی از ساقه به طول ۳-۲ سانتیمتر باید جدا کرد و در نمونه‌های بدون ساقه تنها کافی است برگ‌ها را از نزدیکی مرکز دسته برگ جدا کرد. قلمه‌ها  به مدت ۲-۱ روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب  نگهداری می‌شوند تا رطوبت اضافی خود را از دست بدهند. برای کشت می‌توان از شن مرطوب و یا مخلوط یک سوم شن درشت + یک قسمت خاک معمولی + یک قسمت پرلایت و یا هر ترکیب دیگری که سبک است و زهکش خوبی دارد استفاده کرد. قلمه برگ که کمی ساقه را نیز به همراه دارد را طوری در بستر کاشت قرار دهید که ساقه در داخل خاک و برگ بیرون از خاک باشد. قلمه برگ را نیز تا نیمه در بستر کاشت فرو کنید. گلدان را در مکانی گرم و روشن حداقل با هفت ساعت روشنایی اما به دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید. بعد از کاشت قلمه بستر را مرطوب کنید اما برنامه آبیاری را همانند یک گیاه بالغ انجام دهید و از خیس کردن بیش از اندازه بستر بپرهیزید. بهترین زمان قلمه گیری برای اکثر انواع گیاه آئونیوم پاییز است  و دمای مناسب برای ریشه زایی قلمه‌ها حدود ۲۴-۲۳ درجه سانتی‌گراد است.  زمان ریشه دهی قلمه‌ها نیز ۱۵ الی ۲۵ روز است. قلمه‌ها را حدود سه ماه بعد می‌توان به گلدان‌هایی مستقل منتقل کرد.

تکثر از برگتهیه قلمه برگ از دسته برگ گیاه مادری. برگ‌ها را می‌توان به آرامی از دسته برگ جدا کرد.

آموزش قلمه آئونیوم

تمامی قلمه‌ها مناسب نیستند. حتماً قسمت انتهایی برگ (ناحیه اتصال به دسته برگ مادری) باید همراه برگ باشد در غیر این صورت گیاه جدید شکل نخواهد گرفت.

آئونیومتصویر ۱ شروع ریشه دهی در انتهای قلمه‌های برگ و تصویر ۲ تشکیل گیاه جدید در انتهای قلمه برگ

برخی از نمونه‌های گیاه آئونیوم می‌توانند از کنار گیاه اصلی، پاجوش‌هایی نیز تولید کنند که این پاجوش‌ها را ی توان جدا کرد و در تکثیر این گیاه استفاده کرد. همچنین در مورد انواعی که پاجوش فراوانی تولید می‌کنند می‌توان در زمان تعویض گلدان گیاه و با عمل تقسیم بوته گیاه را به دو یا چند قسمت تقسیم کرد و هر قسمت را به عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

 

از  بذرهای برخی از انواع این گیاه نیز می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد. بذرها در صورت تشکیل شدن بسیار ریز و همانند گرد و غبار هستند  باید بر روی سطح خاک پخش شوند و با خاک نیز پوشانده نشوند. جوانه زنی در طی ۱۰-۵ روز روی می‌دهند. زمانی که نهال‌ها ظاهر شدند می‌توان در صورت سرد بودن محیط آفتاب را به شکل مستقیم بر روی گیاه بکار برد و اگر هوا گرم است ظرف محتوی گیاهان تازه جوانه زده را در مکانی نیمه سایه قرار دهید. همچنین اجازه ندهید که خاک به شکل کامل خشک شود اما از زیاده روی در آبیاری نیز بپرهیزید. بهتر است زمانی که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست می‌دهد گیاهان جوان را آبیاری کنید.

آفات و بیماری‌های آئونیوم: 
یکی از آفات رایج این گیاه شپشک آرد آلود است که در پست مربوط به این حشره می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کنید. از بیماری‌های گیاه نیز می‌توان به پوسیدگی ریشه که ناشی از آبیاری بیش از اندازه و یا بافت سنگین و زهکش نامناسب بستر کاشت است اشاره کرد.

هرس آئونیوم:
این گیاه معمولاً به هرس نیاز ندارد مگر زمانی که گل بدهد. زیرا بعد از گلدهی قسمت‌هایی از گیاه خشک خواهند شد. در نمونه‌هایی که شکل درختچه هستند و ساقه‌های قابل توجهی دارند ساقه‌ای که در انتهای آن گل تشکیل شده است بعد از گلدهی خشک خواهد شد. در نمونه‌های دیگر نیز دسته برگی که در انتهای آنان گل تشکیل شده است خشک خواهند شد. این قسمت‌های خشک را بهتر است از گیاه جدا کرد تا رشد و توسعه برگ‌های جدید تحریک شود.

منبع: خانم آزاده رشیدی

آموزش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی

پست‌های مرتبط

منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟

منظور از کاکتوس فیلددار چیست؟

این مقاله قبلا نیز در سایت میهن کاکتوس قرار داده...

آموزش کاشت پیاز گل لاله

آموزش کاشت پیاز گل لاله : در این مقاله  کاشت...

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی بخش اول

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش اول)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی بخش اول : در این...

نظرات (60)

سلام من یک آئونیوم دارم که چند وقته پشت برگ هاش خط های سیاه به وجود اومده و برگ هاش دارند پلاسیده میشند بهش هم نور غیر مستقیم میخوره

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 20ام, 1398 21:21:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببحشید من یه کراسولا آتشی دارم از روزی که گرفتم تا امروز که تقریبا یه ماه داره میشه خوب رشد کرده ولی بعضی برگ های قسمت پایین سیاه مثل یه میله نازک شده دما ۱۵ تا۲۰ تا ۲۵ و نور هم زیر روشنایی هست البته نور کاملا فیلتر شده بهش میرسه و ابیاری هم هر هفته انجام میدم راستی برگ های پایین خیلی قرمز هست به قسمت بالا که میرسی برگ ها بیشتر سبز هستن و کمی قرمزی از نوک دارن این عادی یا نور کمه؟
خیلی ممنون از این محیطی که ایجاد کردین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 8ام, 1398 11:13:

سلام، کراسولای اتشین به نور زیادی احتیاج داره میتونید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید،میتونید از افتاب اوایل صبح شروع کنید.،دلیل سبز شدن برگها هم نور کم هست. برگهای پایینی بمرور زمان پیر شده واز بین میرند بعد از خشک شدن از گیاه جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
من دوتا ائونیوم دارم یکیش از خورشیدی یا همون بشقابی هاس و اون یکی یه تنه داره و برگ هاش هم درازه و باریکه و سبز هست لبه های نوک برگ هاش هم قرمز هست.گل خورشیدی برگ هایی که نزدیک برگ های تازه و کوچیک هست داره سیاه و شل میشه از هرهفته یک بار بهش اب میدم البته یه بار تو دو روز پشت سر هم اب خورده دما ۱۵ تا ۲۰ و نور کاملا سایه یعنی تو خونه بوده و پشت پنجره نزاشتم و اون یکی ائونیومم برگهاش به طرف پایین خم شده و روی برگ های پیرش که پژمرده شده دون دون های سفید هست و زیر برگ های تازه هم یه موجوداتی هستن از شما کمک میخواستم ممنون میشم جواب بدین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 8ام, 1398 11:05:

سلام، از هر دو گیاه عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
من تقریبا یه ساله گیاه ائنیوم ساقه دارمو خریدم
یه ماهه اول خوب بود گیاهم
کم کم شروع ب ریزش کرد برگاش
حالا هم اندازه گل هاش خیلی کوچیک شده به اندازه یه بند انگشتم
ابیاریش هفته یی یه بار بوده و هوای خونه همیشه متعادله و پشت پنجره با فاصله نیم متر گذاشته بودمش
یکی دو تا از ساقه هاشم تو خالی بود ک کندمشون
باید چیکا کنم راهنماییم میکنین؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 6ام, 1398 13:46:

سلام، از گیاه عکس واضح به اینستاگرام یا تلگرام شرکت بفرستید تا بررسی بشه یا لینک عکس رو همینجا بفرستید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه بشقابی سبز دارم البته الان چند وقته بیشتر برگهاش زرد شده من چند تا از برگهای زردش رو قیچی کردم میخواستم بپرسم امکان داره برگهاش دوباره سبز بشن؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 8ام, 1397 11:48:

سلام، برگهایی که زرد شدن دیگه سبز نمیشن ولی اگر شرایط برای رشد مناسب باشه گیاه رشد کرده وبرگ جدیدی خواهد داد.همه ی برگها زرد شدن یا فقط برگهای پایینی؟ شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام علت اینکه جوانه های آیونیوم که از بذربوجود آمدن
انتهای ساقه جوانه خشک شده و روی خاک میفته چیست آیا قارچ هست
خاک هم خشک نیست

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 28ام, 1397 17:40:

سلام، احتمال داره که دما ویا نور محل نگهداری زیاد باشه، سعی کنید نور ودما متعادل با رشد جوانه ها باشه. ساقه های جوانه ها بسیار نازک وضعیف هستند وبا کوچکترین تغییر محیطی خشک میشن سعی کنید بستر کشت رو هم جابجا نکنید. میتونید برای مقاوم شدن ساقه ها روی سطح بستر ماسه ریزتر از جوانه ها بریزید ،هر دو هفته یک بار اسپری محلول قارچ کش رو هم انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید ائونیوم من برگاش کلا ریخته و الانم وسط ساقه تو رفتگی داره با پایین شاخهاش ولی بالاش و پایینش کاملا سفته و تو رفتگی نداره روی نوک چند جاشم لکهای سیاه هست بنظرتون چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 3ام, 1397 21:14:

سلام. ریزش برگها دلیلش نور کم وابیاری بیش از اندازه هست. وبا فرمایشات شما احتمال میدم که گیاهتون قارچی شده بهتر هست یک بار با محلول قارچ کش گیاه رو کامل سمپاشی کنید ومحلول رو داخل خاکش هم بریزید ابیاری هر وقت یک سوم خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید وبمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید ریشه وساقه سالم باشه مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نیاشید من حدود ۸ ماهه یک آئونیوم سبز خریدم آوردمش خونه برگاش شروع به ریزش کرد بعد خوب شد و بزرگتر شد الان دو هفته هست برگاش داره میریزه و داره به برگای سرساقه میرسه خاکش رطوبت داره هفته ای دو بار آبیاری شده تو نیم سایه گذاشته بودم ولی امروز آوردم قسمتی از اطاق که نورش بهتره دمای اطاق هم خوبه خیلی سرد نیست میشه رلهنماییم کنی علت ریزش چیه ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 16:42:

سلام. کمبود نور وابیاری زیاد باعث ریزش برگهای ائونیوم میشه. ابیاریتون زیاد هست هر وقت خاکش خشک شد ابیاری رو انجام بدید وجای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من آیونیوم ساقه بلند دارم تقریبا ۹ تا تو گلدون بزرگ،۶ ماهی هست دارمش و خوب رشد کرده و لی تازگیها ۳ تاشون شروع به ریزش برگاشون کردن که عجیبه دلیلش چیه و میتونید راهنماییم کنید؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 26ام, 1397 13:56:

سلام. اگر برگهای پایینی فقط هست کاملا طبیعی هست ولی اگر بیشتر برگها ریزش دارند این موارد رو چک کنید،ابیاری زیاد، گرفتگی زهکش، خاک نامناسب، تغییر ناگهانی دما.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر .
من یه ائونیوم سبز وبنفش دارم ،برگهاش خیلی سست هستن،وجدیدا ساقه گل پژمرده و یکم ابکی شده.دوست عزیز بنظر شما چکار کنم سپاسگذارم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 10ام, 1397 10:53:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. ابیاری،نور،ترکیب خاک،دما..

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من تازه دوتا قلمه از آئونیوم سبز گرفتم.ترکیب خاکش خاک برگ و شن و سبوس و کمی کود دامی ریختم.میخواستم بپرسم با وجود اینکه هنوز ریشه نزده چندوقت یکبار ابش بدم.واینکه جاش پشت پنجره شرقیه.پنجره دوجداره ست ممکنه نورش کم باشه؟میتونم تو بالکن نگهش دارم و با پلاستیک جلوی سرمارو بگیرم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 6ام, 1397 22:38:

سلام.بله مکانش مناسب هست بعد از اینکه ریشه دار شدن میتونید به جای پرنوری انتقال بدید. هر دو الی سه روز یک بار روی سطح خاک اب اسپری کنید به اندازه ای که سطح خاک فقط مرطوب بشه.

[پاسخ]

پاسخ

من آئونیوم دو رنگ دارم سبز و بنفش چند روزه خریدم برگ های پایینش ریخته و بالغ نیست گلم و الان هم جمع شده برگهای بالاییش و پایینی ها هم چروک هستند . الان تو این فصل میشه بیرون گذاشت! و احساس میکنم اتاق براش گرم هست.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 29ام, 1397 19:33:

ائونیوم دمای پایین دوست داره اگر جای خنکی دارید مثل راه پله یا تراس در اون قسمت قرار بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کارشناس عزیز
ائونیوم من پر شده از لکه های سیاه مخصوصا زیر برگها و نوک اونا حتی روی جوانه هایی که زده هم لک هست من اب پاشی روی برگ انجام نمیدم که جاش افتاب سوخته باشه، قارچکش یکبار اسپری کردم روش ولی دقیقا نمیدونم چیکار کنم که برطرف شه یا لااقل برگهای جدیدش اینطوری نشه؟ ایا باید با قارچکش ابیاری کنم؟ چند بار انجام بدم این کارو؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 24ام, 1397 15:35:

سلام. وجود لکه های سیاه بر روی برگهای ائونیوم دلیلش قارچ هست بهتره گیاه رو با فاصله ده روز با محلول قارچ کش مانکوزب سمپاشی کنید و محلول رو داخل خاکش هم بریزید. از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید. برگهای قدیمی بمرور زمان میریزن ولی برگهای جدید دیگه این مشکل رو نخواهند داشت.سعی کنید سمپاشی رو در فضای باز وبدون نور انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کارشناس عزیز
ایونیوم من پر شده از لکه های سیاه مخصوصا زیر برگها و نوک اونا حتی روی جوانه هایی که زده هم لک هست من اب پاشی روی برگ انجام نمیدم که جاش افتاب سوخته باشه، قارچکش یکبار اسپری کردم روش ولی دقیقا نمیدونم چیکار کنم که برطرف شه یا لااقل برگهای جدیدش اینطوری نشه؟ ایا باید با قارچکش ابیاری کنم؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ۳ روز میشه یه آئونیوم سبز خریدم. تو راهرو جایی که نور غیرمستقیم می تابه گذاشتم. امروز دیدم لکه های سیاه رو بعضی برگها ظاهر شدن.‌علت چیه و چکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 22ام, 1397 23:01:

سلام. احتمال داره موقع جابجایی به برگهای گیاه صدمه وارد شده باشه.پشت برگها وهمه ی قسمتهای گیاه از نظر افت ویا قارچی بودن چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کارشناس عزیز ممنون بابت راهنمایی های مفید و سریعتون
جوانه ائونیوم اگه در حدود ۲ بند انگشت طول ساقش باشه ریشه دارش میشه کرد؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 13ام, 1397 09:24:

سلام. ممنون از شما. بله میشه ریشه دار کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ،گل من ترکیب سبز و صورتی کمرنگه،جلوی پنجره که البته پرده توری داره گذاشتم ،در طول روز دو سه ساعت افتاب میخوره بهش ،مننتها موقع خرید منسجم و جمع تر بود ،الان گلبرگهاش باز تر شدن .من خاک گلدون خودش رو با خاک معمولی ترکیب کردم و داخل گلدان بزرگترم کاشتم ،یکی از برگای پایینیشم از نوک خشک شده .راهنماییم کنین لطفا

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 12ام, 1397 14:04:

سلام. نور زیاد باشه برگها جمع میشه نور کمتر باشه برگهای ائونیوم باز میشه بهتره جای پرنوری بگذارید. خشک شدن نوک برگها دلیلش رطوبت کم محیط هست اگر برگهای پایینی فقط هست مشکلی نیست طبیعی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه آئونیوم سبز دارم که تو شرایط نیمه سایه دمای اتاق استاندارد آبیاری هفته ای یکبار نگهداریش میکنم! الان چند روزه برگاش رو به پایین باز شده و انسجام اولیه شو نداره! لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 15ام, 1397 17:21:

سلام. ائونیوم به دمای زیاد حساس هست احتمالا جایی که هست دما زیاد شده به جای خنکتری انتقال بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک ائونیوم ُسبز دارم که در شرایط تقریبا افتاب و نیمه افتاب قرار داره و یه بار وسط هفته و بار دیگه اخر هفته بهش مقداری اب می دم تقریبا به اندازه ۳یا۴تا در نوشابه ومدت زیادی هست که دارمش ولی چند هفته هست که بر روی برگاش خط هاولکه هایی قهوه ای بنفش پررنگ ایجاد شده و سریع میریزه دیگه برگاش خیلی کم شده تاحالا هم بهش کود ندادم.و خاک ماسه هستش البته قبلا هم همین طور شده بود ولی بعد خوب شد اماحالا دیگه به حالت اولش بر نمی گرده واقعا ممنون می شم هرچه سریع تر راهنماییم کنید
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 22ام, 1397 23:12:

سلام. اگر برگها بصورت ابکی وله شدگی میشن ومیریزن دلیلش قارچ هست. ولی اگر زرد وخشک میشن ومیریزن دلیلش رطوبت کم محیط هست.این دو مورد رو چک کنید. اگر مورد قارچ بود با یکی از قارچکشهای مانکوزب ویا کاربندازیم یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید وداخل خاک هم بریزید. اگر کمبود رطوبت هست رطوبت محیط رو زیاد کنید ابیاریتون خیلی کم هست. به اندازه ای ابیاری کنید که اب از کف گلدون خارج بشه وبین دو ابیاری سطح خاک خشک بشه.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون می شم زودتر جوابم رو بدین
خیلی ممنون

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه آیونیوم بنفش دارم، یه جایی گذاشتمش که تقریبا دو ساعت آفتاب مستقیم بهش می تابه، دو_سه روز یبار هم بهش آب میدم، چون خیلی زود روی خاکش خشک میشه، ولی به شدت ریزش برگ داره و برگاش نازک و ضعیف شدن و ساقش هم اونجایی که به گل میرسه نسبت به پایین نازک تر شده.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1397 18:59:

سلام.دلیل ریزش برگها ابیاری زیاد هست ونازک شدن تنه کمبود نور هست. ابیاریتون زیاد هست هر وقت خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید. حداقل باید روزی چهار ساعت نور کافی دریافت کنه جای پرنور وفیلتر شده بگذارید.

[پاسخ]

ناهید/همدان/27 پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1397 20:09:

سلام،گل من تمام برگاش ریخت،بیچاره بالای ساقش ک برگ بهش بود سیاه شده،رفتم خاکشو کلا ریختم بیرون دیدم خاکش خیلی نم داره،برخلاف سطحش ک خشک خشک بود،دوباره خاک ریختم دورش،خاک اطراف ریششم جدا کردم،بنظرتون درست میشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1397 23:33:

سلام. سعی کنید بین دو ابیاری خاک کامل خشک بشه. جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ریشه ها سالم باشه مجدد رشد میکنه.

پاسخ

سلام خسته نباشید
آئونیوم من ریزش زیاد برگ داره با اینکه کود مناسب هم بهش دادم
باید چیکار‌کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 27ام, 1397 07:23:

سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید. از جمله نور، ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی!

[پاسخ]

پاسخ

سلام یه آئونیوم سبز دارم جاش نور خوب نداشت عوض کردم بردم پشت پنجره ..البته پرده مانع رسیدن نور مستقیم میشه..الان دست به برگهاش میزنم میریزه و برگهای رویی قهوه ای شدن و حالت پوسیدگی دارن انگار آب زیاد جمع شده داخلشون|چیکار کنم؟ خوب میشه دوباره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 2ام, 1397 17:32:

سلام.زهکش گلدون رو بررسی کنید که گرفته نباشه.ابیاری زیاد,خاک نامناسب,ونبود زهکش مناسب دلیل ریزش برگها ویا زرد شدن برگهاست که ریشه پوسیده وگیاه حالت چروکیدگی میگیره بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید که سالم هستند یا نه.ابیاری رو هر وقت سطح خاک خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام
آئونیوم سبز دارم ۴۰ روزی هست خریدم خیلی خوب بود تو یک هفته دو مرتبه بهش آب دادم برگه های زیریش یواش یواش خشک شد برای اینکه خاکش سریعتر خشک شه ۵ ساعتی گذاشتم جلوی آفتاب الان بعد از دو روز اکثر برگای سالمش داره میریزه خواهشنا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم،؟ از خاکش میتونه باشه ؟ نحوه سبک بودن و زهکشی مناسب خاکو چجوری متوجه بشم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 8ام, 1397 11:16:

سلام.ریزش برگهای پایینی طبیعی هست ولی ریزش برگهای بالایی از ابیاری زیاد,نور کم وتغییر ناگهانی دما میتونه باشه.ابیاری رو سعی کنید هر وقت خاکش خشک شد انجام بدید.گذاشتن در زیر نور مستقیم افتاب احتمالا بهش شوک وارد کرده.مدتی در جای ثابت و نور زیاد وفیلتر شده نگهداری کنید .درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه ائونیوم سبز دارم تو اتاقمه و نور خورشید بهش نمیخوره چجوری ابیاریش کنم ک سالم بمونه؟نمیتونم سطح خاکشم ببینم چون گلش کل سطح گلدون رو گرفته.بنظرتون عوض کنم گلدونش رو؟چون فقط سطح گلدون رو پوشونده.ممنونم از سایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1397 14:28:

سلام.اگر ریشه هاش از کف گلدون زده بیرون میتونید گلدونش رو یک سایز بزرگتر کنید.میتونید برای دونستن زمان ابیاری بایک خلال چوبی خاک رو چک کنید وببینید که به اب احتیاج داره یا نه.نصف چوب خلالی رو داخل خاکش فرو کنید اگر خاک به خلال چوبی چسبید هنوز رطوبت داره ونیازی به ابیاری نیست ولی اگر چوب خلالی خشک بود وهیچ خاکی بهش نچسبید زمان ابیاری فرا رسید وباید گلدون رو ابیاری کنید ساکولنتها برای رشد ایدال به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج دارند اگر جای پرنوری در منزل دارید در اون قسمت قرار بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه آئونیوم سبز دارم که یه مدت توی محیط کم نور بوده و برگاش کلا ریخته و انتهای ساقش که قهوه ای روشن بوده به تیره گرایش پیدا کرده،ریشه هاشو نگاه کردم نپوسیده بود،به نظرتون مشکلش چیه و باید چکارش کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 18ام, 1397 13:39:

سلام.نور کم وابیاری زیاد میتونه باعث از بین رفتن ساکولنتها بشه.تا قسمتی که سیاه یا قهوه ای شده کات کنید تا به اوند سالم برسید.اگر ریشه ها سالم باشن دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه.در جای پرنوروفیلتر شده قرار بدید وابیاری رو هر وقت سطح خاک خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک گل آئونیوم بنفش دارم که برگ هاش از پایین پژمرده میشه ومیریزه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 1ام, 1397 14:54:

سلام.ریختن برگهای پایینی کاملا طبیعی هست.بمرور زمان برگهایی که پیر میشن پژمرده شده وخشک میشن.ولی اگر بیشتر برگها بدون خشک شدن میریزه دلیلش ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب ویا نبود زهکش هست این موارد رو بررسی کنید.

[پاسخ]

حمیدرضا پاسخ در تاريخ مرداد 21ام, 1397 22:37:

سلام سوالی داشتم می خواستم بپرسم’من یک ائونیوم سبز دارم اما متاسفانه برگاش دائما می ریزه حتی برگ های سالمش کم کم قهوه ای میشن و می ریزن نمی دونم چ کار کنم لطفا راهنماییم کنید
در ضمن قبلا هم همین طور شده بوود ولی بعد خوب شد اما حالا نمی شه
راستی برروی برگ های سالمش خطهای قهوه ای پدید اومده ک نمی دونم چی هس!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 21ام, 1397 23:38:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. از جمله نور، ابیاری،ترکیب خاک،کوددهی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من یک ائونیوم بنفش دارم چند روزی هست که برگ هاش به سمت بالا جمع شدن و از پایین میریزند
مکانش قسمت شمالی و دما حداکثر ۳۰ و آبیاری ۴ و ۵ روز یکبار

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 10ام, 1397 15:10:

سلام.ریختن برگهای پایینی کاملا طبیعی هست.برگهایی که حالت جمع شدگی دارند پشتشون رو نگاه بکنید که افتی نباشه.افتاب مستقیم هم باعث جمع شدن برگها میشه.

[پاسخ]