آموزش کاشت بذر درخت افرا

آموزش کاشت بذر درخت افرا
آموزش کاشت بذر درخت افرا : افرا یکی از درختان مناسب جهت ساخت بونسای می‌باشد بیشتر در نواحی جنگلی مرطوب با خاک اسیدی سبز می‌شود. اگر از سنین کوچکی بر روی این درخت کار شود تبدیل به یکی از زیباترین درختان بونسای می‌شود. بعضی از گونه‌های معروف درخت افرا عبارتند از افرای سیاه، افرای پر چینی یا افرای دشتی، افرای کوهستانی یا افرای نروژی، افرای برگ چناری، افرای سرخ و افرای قرمز ژاپنی. را می‌توان از طریق کاشت بذر قلمه زدن و پیوند زدن تکثیر کرد. نام علمی افرا Acer می‌باشد. در این مقاله یکی از روش‌های کاشت بذر افرا توضیح داده می‌شود.

 

بذر درخت افرا
۱ – انتخاب بذر مرغوب و را قدرت جوانه زنی بالا در مرحله اول، بذر درخت افرا سرخ را در یک ظرف که حرارت را نگه می‌دارد قرار دهید و آب داغ روی آن‌ها بریزید. دمای آب باید بالاتر از ۴۴ درجه سانتی گراد باشد.
قیمت افرا
۲ – اجازه دهید بذرها به مدت ۲۴ ساعت تا دو روز در آب خیس بخورند. بعد از گذشت این زمان بذرها را از آب خارج کنید و آن‌ها را در یک پلاستیک حاوی کوکوپیت و ورمی کولایت قرار دهید. مخلوط خاک را با آب مرطوب کنید. برای گردش هوا، چند سوراخ کوچک در کیسه پلاستیکی ایجاد کنید.

آبیاری بذر افرا
۳- اضافه کردن آب به بستر کشت آماده شده

ضدعفونی بذر
۴- برای جلوگیری از قارچ زدگی و آفات، تهیه محلول قارچ‌کش و اسپری روی بستر کشت

بذر آماده کاشت
۵- بذرها را داخل کیسه قرار دهید. بهتر است بذرها روی سطح بستر کشت باشند. در هر کیسه حدود ۲۰ تا ۳۰ بذر کافی است

بذر یخچال
۶ – کیسه پلاستیکی را به مدت ۱۰۰ روز در یخچال قرار دهید. انجام این فرآیند برای جوانه زنی بذر نیاز است. جوانه زدن از ۴۰ تا ۱۲۰ روز متغیر است بهتر است ۲ هفته یکبار بذرها را چک کنید اگر بذری سیاه و دارای گندیدگی بود از بسته خارج کنید و همچنین در این مدت اگر بذری جوانا رد از بسته خارج و به یک ظرف کوچک منتقل کنید

کاشتن بذر بونسای
۷- بعد از جوانه زدن بذرها زمان انتقال به ظرف دیگر است. پیشنهاد ما انتقال به سینی نشا است.
خاک: بهترین خاک ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، ورمی کولایت و شن و ماسه درشت است

آبیاری: بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک کمی خشک شود تا ریشه گیاه پوسیده نشود
دمای مناسب: برای جوانه زنی بذر افرا سرخ ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است
نور مناسب: سینی نشا را در یک مکان دارای نور و سایه قرار دهید تا از سوختن نهال جلوگیری کنید

آموزش کاشت بذر درخت افرا

۸– بعد از اینکه اندازه نهال ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر شد آن را به یک گلدان بزرگ‌تر یا به زمین منتقل کنید. بهترین زمان برای انتقال نهال افرا قرمز به زمین اواخر ماه مهر یا اوایل تا اواسط بهار می‌باشد. بهتر است نهال در مکانی کاشته شود که صبح نور مستقیم خورشید و بعد از ظهر سایه داشته باشد و از باد محافظت شود. درخت افرای سرخ خاک‌های با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. آبیاری باید به گونه‌ای باشد که خاک مرطوب شود و نباید خاک را خیس کرد. در صورتی که درخت افرا سرخ را در گلدان کاشته‌اید هفته‌ای یک بار به آن آب دهید. در اواسط بهار از یک کود آهسته رهش برای درخت افرا سرخ استفاده کنید.

شکل بذر انواع مختلف درخت افرا
شکل بذر انواع مختلف درخت افرا

پست‌های مرتبط

آیا کاکتوس گل می‌دهد؟

آیا کاکتوس گل می‌دهد؟

آیا کاکتوس گل می‌دهد؟ کاکتوس از جمله گیاهانی هستند که...

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن:  نگهداری بعد از...

بررسی اثرات روش‌های مختلف تیمار کردن بذر کاکتوس

بررسی اثرات روش‌های مختلف تیمار کردن بذر کاکتوس

بررسی اثرات روش‌های مختلف تیمار کردن بذر کاکتوس ها: بعضی...

نظرات (32)

سلام خسته نباشید
فروشنده ای که بذر رو ازشون خریدم گفته بودن بذر ها ۵۰ روز سرما دهی شده و لزومی به سرمادهی نیست (البته گفتن میتونید ۳۰ روز دیگه سرمادهی انجام بدید) و همینجوری توی عمق یک سانتی متری خاک کاشته بشه
میخواستم بدونم اینجوری نتیجه میده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 2ام, 1398 13:39:

سلام، ممنون، اگر بذرهای افرا مد نظرتون هست، ۵۰ روز سرمادهی کافی هست، بذرها برای جوانه زنی باید در دمای ۲_۵ درجه نگهداری بشن تا جوانه بزنند،بعد از جوانه زنی میتونید به جای گرمتر وپرنور انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنون

[پاسخ]

پاسخ

ممنون. ترکیب خاک پیت ماس و کوکوپیت و ورمی کمپوست میشه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1398 18:16:

بذرهای افرا زیاد حساس به خاک نیستند داخل هر ترکیبی میتونید کشت کنید مهمترین نکته در کاشت بذرهای افرا دما هست که باید بین ۲_۷ درجه باشه. من خودم داخل ترکیب خاک باغچه،خاک برگ وکودپوسیده دامی کشت کردم وسبز هم شدن البته من پاییز کشت کردم الان سبز شدن دوره سرمادهی رو هم داخل خاک در فضای ازاد گذروندن واصلا داخل یخچال نگذاشتم. ولی الان چون هوا گرم شده حتما باید داخل یخچال نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون. به جای ورمی کولیت چیز دیگه ای میتونم استفاده کنم؟
بعدش .وقتی که چند تا سوراخ کوچیک ایجاد میکنم. اون سموم قارچ کش برای داخل یخچال مضر نیست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1398 14:52:

میتونید بجای ورمی کولایت از ذغال خرد شده یا کوکوچیپس هم استفاده کنید ترکیب هم نکنید هیچ مشکلی پیش نمیاد، بستر رو داخل یک ظرف درب دار بگذارید.

[پاسخ]

پاسخ

تفاوت ورمی کمپوست با ورمی کولایت چی هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 28ام, 1398 19:18:

سلام، ورمی کمپوست کودی هست که کرم خاکی در تولیدش نقش داره، به اصطلاح کود حیوانی محسوب میشه، ورمیکولیت (Vermiculite) جزء ماده‌ای معدنی آبدار به نام فیلوسیلیکاته است. نام این ماده از کلمه لاتین Vermiculus به معنای کرم کوچک گرفته شده ‌است.

در صورت حرارت دادن آب موجود در ورمیکولیت تبخیر شده و موجب منبسط شدن آن می‌شود. ورمیکولیت در واقع از دگرسانی و یا هوازدگی کانی های بیوتیت و فلوگوپیت ایجاد می شود. آب فشرده در میان لایه‌های سیلیکاته در نتیجه حرارت، خارج شده و موجب منبسط شدن کانی می‌شود. انبساط و افزایش حجم ورمیکولیت موجب به وجود آمدن قابلیت‌های متعددی در این کانی می‌شود. همین قابلیت‌های موجب شده که از آن در صنعت‌های مانند ساختمان‌سازی، کشاورزی و باغبانی استفاده شود. ظاهر ورمیکولیت شبیه میکا است با این تفاوت که بین لایه‌های مولکولی موجود در ورمیکولیت به جای یون‌های پتاسیم، یون‌های منیزیم و آهن وجود دارد. زمانی که ورمیکولیت در معرض حرارت قرار می‌گیرد قابلیت‌هایی مانند عایق صوتی و گرما و جاذب رطوبت شدن در آن به وجود می‌آید. از مشخصات دیگر آن می توان به ایجاد تخلخل، مقاومت گرمای بالا، خنثی بودن از نظر شیمیایی، بی بو، مقاوم در برابر آتش را نام برد.

تعدادی از موارد استفاده ورمیکولیت در کشاورزی

در کاشت بدون خاک:

مخلوط ورمیکولیت، پیت و کوکوپیت در کشاورزی بدون خاک استفاده می‌شود. این مخلوط موجب می‌شود که گیاه رشد سریعتری داشته باشد. این مخلوط هوا، غذا و رطوبت مورد نیاز گیاه را جذب کرده و در صورت نیاز آن را به گیاه می‌دهد. از ورمیکولیت در کشت هیدروپونیک نیز استفاده می‌شود.

جوانه زدن بذر/تخم گیاهان:

ورمیکولیت به تنهایی و یا زمانی که با خاک یا پیت مخلوط شده است برای جوانه زدن بذر/تخم گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از ورمیکولیت به تنهایی استفاده شده است باید حتما هفته‌ای یکبار به گیاه کود داده شود.

خصوصیات فیزیکی ورمیکولیت:

نسوزندگی ورمیکولیت بیش از ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد است

عایق صوتی

از نظر شیمیایی خنثی

صد در صد معدنی

فساد ناپذیر و بی بو

PH= 7_ تا ۵/۷

[پاسخ]

پاسخ

خواهش میکنم. تشکر

[پاسخ]

پاسخ

سلام
شما گفتین دمای ۲۴ درجه برای جوانه زنی مناسبه ولی
توی یخچال که دما کمتره
میشه راهنمایی کنید؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 28ام, 1398 08:48:

سلام، ممنون از توجه شما، بله، احتمالا اشتباه تایپی هست.،بذرهای افرا در دمای بین ۲_۷ درجه جوانه میزنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . آیا مراحل آماده سازی بذر افرا برای رشد ، شامل بذرهای بسته بندی شده شرکتهای تهیه بذر هم می شود یا اینکه این بذرهای آماده بسته بندی شده را می شود مستقیم در گلدان کاشت ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 21ام, 1398 21:37:

سلام، بله مستقیم میشه کشت کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، آیا بذر افرا رو در منطقه ایی که گرم و مرطوب باشه رشد میکنه برای درختی شدن

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 7ام, 1398 13:30:

سلام بله رشد میکنه

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و تشکر از راهنمایی خوبتون بنظر شما با ۶تا بذر میشه ی درخت افرا قرمز داشت؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 22ام, 1397 17:17:

سلام، بله با یک بذر هم درخت میشه واین بستگی به شرایط نگهداری داره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بذر اصلاح ژنتیکی روش کاشت همینطور

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 9ام, 1397 16:47:

سلام، بله به همین روش کشت میشه.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید الان بذر افرای قرمز موجود دارید و این که قیمتش چنده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 6ام, 1397 13:06:

سلام. خیر متاسفانه فعلا موجود نداریم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام با روش شما آیا تمام بذر ها جوانه می زنند از ۲۶ بذر احتمالا چند تا رشد می کنند

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 19ام, 1397 12:14:

سلام. بذرها دارای گارانتی هستند واگر با روش اصولی کشت بشن بالای نود درصد سبز میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
بذر های افرا چه ماهی از پاییز میرسن ؟؟؟
چطوری متوجه بشیم رسیدن یانه؟؟
بذر های افرا دوتا دوتا بهم چسبیدن چطوری اونارو جدا کنیم؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ شهریور 26ام, 1397 10:53:

سلام. بذرهای افرا وقتی برسن رنگشون از سبز مایل به کرمی میشه دقیقا رنگ عکس اخری. وقتی بذرها برسند خودشون جدا میشن نیازی به جداسازی نیست تقریبا اواخر اذر ماه یا اوایل دی ماه. بهترین زمان کاشت بذر های افرا هم بین ماهای دی تا اوایل اسفند ماه هست. بذرها حتما باید دوره سرمادهی رو بگذرونند در غیر این صورت سبز نخواهند شد، سبز شدن بذرها هم تقریبا چهل الی سه ماه زمان میبره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.میشه بفرمایین چه زمانی میتونیم از درخت افرا بذر تهیه کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 25ام, 1397 12:48:

سلام. بذرهای افرا پاییز میرسن میتونید پاییز جمع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام برای افرا توی محیط بیرون چگونه رطوبت ایجاد کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1397 20:37:

سلام.منظورتون رطوبت برای کاشت بذرهای افرا هست یا خود گیاه؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام ایا رشد بذر بنسای افرا در زیر نور مصنوعی جواب خواهد داد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 30ام, 1396 06:11:

سلام.بله جواب میده.

[پاسخ]