آموزش کاشت بذر درخت افرا

آموزش کاشت بذر درخت افرا
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش کاشت بذر درخت افرا : افرا یکی از درختان مناسب جهت ساخت بونسای می‌باشد بیشتر در نواحی جنگلی مرطوب با خاک اسیدی سبز می‌شود. اگر از سنین کوچکی بر روی این درخت کار شود تبدیل به یکی از زیباترین درختان بونسای می‌شود. بعضی از گونه‌های معروف درخت افرا عبارتند از افرای سیاه، افرای پر چینی یا افرای دشتی، افرای کوهستانی یا افرای نروژی، افرای برگ چناری، افرای سرخ و افرای قرمز ژاپنی. را می‌توان از طریق کاشت بذر قلمه زدن و پیوند زدن تکثیر کرد. نام علمی افرا Acer می‌باشد. در این مقاله یکی از روش‌های کاشت بذر افرا توضیح داده می‌شود.

 

بذر درخت افرا
۱ – انتخاب بذر مرغوب و قدرت جوانه زنی بالا در مرحله اول، بذر درخت افرا سرخ را در یک ظرف که حرارت را نگه می‌دارد قرار دهید و آب داغ روی آن‌ها بریزید. دمای آب باید بالاتر از ۴۴ درجه سانتی گراد باشد.

قیمت افرا
۲ – اجازه دهید بذرها به مدت ۲۴ ساعت تا دو روز در آب خیس بخورند. بعد از گذشت این زمان بذرها را از آب خارج کنید و آن‌ها را در یک پلاستیک حاوی کوکوپیت و ورمی کولیت قرار دهید. مخلوط خاک را با آب مرطوب کنید. برای گردش هوا، چند سوراخ کوچک در کیسه پلاستیکی ایجاد کنید.

 

آبیاری بذر افرا
۳- اضافه کردن آب به بستر کشت آماده شده.

 

ضدعفونی بذر
۴- برای جلوگیری از قارچ زدگی و آفات، تهیه محلول قارچ‌کش و اسپری روی بستر کشت.

بذر آماده کاشت
۵- بذرها را داخل کیسه قرار دهید. بهتر است بذرها روی سطح بستر کشت باشند. در هر کیسه حدود ۲۰ تا ۳۰ بذر کافی است.

 

بذر یخچال
۶ – کیسه پلاستیکی را به مدت ۱۰۰ روز در یخچال قرار دهید. انجام این فرآیند برای جوانه زنی بذر نیاز است. جوانه زدن از ۴۰ تا ۱۲۰ روز متغیر است بهتر است ۲ هفته یکبار بذرها را چک کنید اگر بذری سیاه و دارای گندیدگی بود از بسته خارج کنید و همچنین در این مدت اگر بذری جوانه زد از بسته خارج و به یک ظرف کوچک منتقل کنید.

 

کاشتن بذر بونسای
۷- بعد از جوانه زدن بذرها زمان انتقال به ظرف دیگر است. پیشنهاد ما انتقال به سینی نشا است.

خاک: بهترین خاک ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، ورمی کولیت و شن و ماسه درشت است

آبیاری: بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک کمی خشک شود تا ریشه گیاه پوسیده نشود.

دمای مناسب: برای جوانه زنی بذر افرای سرخ ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

نور مناسب: سینی نشا را در یک مکان دارای نور و سایه قرار دهید تا از سوختن نهال جلوگیری کنید.

۸– بعد از اینکه اندازه نهال ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر شد آن را به یک گلدان بزرگ‌تر یا به زمین منتقل کنید. بهترین زمان برای انتقال نهال افرای قرمز به زمین اواخر ماه مهر یا اوایل تا اواسط بهار می‌باشد. بهتر است نهال در مکانی کاشته شود که صبح نور مستقیم خورشید و بعد از ظهر سایه داشته باشد و از باد محافظت شود. درخت افرای سرخ خاک‌های با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. آبیاری باید به گونه‌ای باشد که خاک مرطوب شود و نباید خاک را خیس کرد. در صورتی که درخت افرا سرخ را در گلدان کاشته‌اید هفته‌ای یک بار به آن آب دهید. در اواسط بهار از یک کود ملایم برای درخت افرا سرخ استفاده کنید.

شکل بذر انواع مختلف درخت افرا
شکل بذر انواع مختلف درخت افرا

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

guest
79 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مریم
مریم
۲۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲

سلام خسته نباشید
بذر افرا قرمز من حدود ۳ هفته پیش جوونه زد ولی الان یکیشون دوتا از برگاش خشک شده و پژمرده شده اون یکی هم پژمرده شده
متاسفانه بلد نیستم عکسشونو بفرستم
خیلی نار احتم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۴
در پاسخ به  مریم

سلام، ممنون، رطوبت محیط رو افزایش بدید واگر نور مستقیمی دارند نور رو فیلتر کنید.

علیرضا
علیرضا
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲

با عرض سلام و خسته نباشید . ببخشید . من چند سوال در مورد بذر بونسای افرا روبروم قرمز داشتم . این گیاه رو در چه نوع خاکی باید کاشت و من به جای قرار دادن در یخچال ، اونرو لای دستمال نم دار و در محیط سرد قرار دادم . مشکلی نداره ؟؟؟ خیلی ممنون .

کارشناس 2
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۹
در پاسخ به  علیرضا

سلام، ممنون، ترکیبی از پیت ماس، خاک برگ وشن وماسه درشت،ویا کوکوپیت وورمیکولیت با شن وماسه درشت. نه مشکلی نیست فقط هر روز دستمال کاغذی رو بررسی کنید که خشک نشه ومرطوب نگهدارید.

محمد
محمد
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۴

سلام
خسته نباشید
علت این خم شدن افرای سرخ چی میتونه باشه؟
خاک همیشه نم داره، در طول روز لیوان روی نهال هست، روزی یک ساعت هواخوری میشه و صبح ها هم پشت نور فیلتر شده پشت پنجره جنوبی قرار داره. خاک هم ترکیبی از پیت ماس و کوکوپیت هست
comment image

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، گیاهتون بشدت کمبود نور داره وبه طرف نور خم شده، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وگلدان رو هر هفته به ارامی نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نورکافی برسه وخم نشه.

ریحانه
ریحانه
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۵

سلام و عرض ادب.من حدود دوماه پیش دوتا بذر افرا پلانتانید رو گذاشتم تو اب ولرم بعد دو روز لای دستمال توپلاستیک فریزر جای گرم و تاریک.امروز مقالتون رو خوندم کاملا متوجه اشتباهاتم شدم با توجه به اینکه هنوز سبز نشدن میشه کاری کرد؟ دوتا هم مستقیم تو گلدون کاشتم با همین شرایط که اوناهم سبز نشدن

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۳
در پاسخ به  ریحانه

سلام، در محیط خنکی نگهداری کنید برای جوانه زنی باید دما بین ۱۰الی۵ درجه باشه،اگر داخل گلدان کشت کردید میتونید در فضای باز هم نگهداری کنید ولی روی خاک مالچ (خاک برگ) بریزید تا بذرها یخ نزنند. بهار جوانه میزنند.

میعاد
میعاد
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۱

سلام خسته نباشید
من بذر افرای سرخ رو توی خاک پیت ماس و کوکوپیت کاشتم و بعد از دو هفته به این شکل درومدن، میخواستم ببینم اون زردی های نوک برگ علتش چیه؟
شرایط نگهداریشم دمای ۲۵ درجه نگهداری میشه، روز ها افتاب غیر مستقیم در حد یکی دو ساعت میبینه از پشت پنجره، خاکش هم همیشه مرطوبه
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۹
در پاسخ به  میعاد

سلام، ممنون، زرد شدن برگها از کمبود نور میتونه باشه بمرور زمان نور دهی رو افزایش بدید.

میعاد
میعاد
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵

ممنون

سید مجتبی
سید مجتبی
۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۹

سلام
بذر درخت زبان گنجشک رو چطور باید کاشت؟
توضیح بدید ممنون میشم
و اینکه بذر افرا باید حتما تو کوکوپیت و ورمیکولایت سرمادهی بشه؟نمیشه تو کوکوپیت خالی سرما داد؟یا چیزای دیگه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۱
در پاسخ به  سید مجتبی

سلام، بذر زبان گنجشک رو هم میتونید مثل بذر افرا بکارید داخل خاک برگ هم میتونید کشت کنید فرقی نمیکنه یک روش راحتی که میتونید این نوع بذرها رو کشت کنید میتونید در این فصل داخل گلدان با ترکیب خاک سبک بذرها رو کشت کنید ودر فضای باز زیر برف وباران قرار بدید در بهار شروع به رشد میکنند.

sajad
sajad
۶ آذر, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۴

با سلام و تشکر از زحمات شما
میشه در دوره سرما دهی به جای کیسه نایلونی از ظروف شیشه ای استفاده کرد؟؟
فکر میکنم در ظرف شیشه ای بررسس بذرها راحت تر باشه

کارشناس 2
۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰
در پاسخ به  sajad

سلام، بله میشه استفاده کرد.

محمد صادق
محمد صادق
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲

سلام خسته نباشید برای سرما دهی و جوانه زنی میشه بذر رو در داخل دستمال مرطوب قرار داد ؟؟
با سپاس

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۴
در پاسخ به  محمد صادق

سلام، ممنون، برای بذر چه نوع گیاهی؟

محمد صادق
محمد صادق
۴ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۰

برای بذر افرا زرد

کارشناس 2
۴ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۷
در پاسخ به  محمد صادق

بله میتونید انجام بدید.