کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه : آدم‌هایی که با کشاورزی و باغبانی سر و کار دارند احتمالاً اسم پیت ماس به گوششان خورده است. پیت ماس در باغبانی بسیار مهم و پرکاربرد هست، پس دانستن روش استفاده آن بسیار مهم هست. استفاده‌های زیادی از پیت ماس وجود دارد، مثل بهبود بخشیدن خاک، اضافه کردن آن به عنوان اصلاح کننده و غیره. از پیت ماس برای اینکه گلدان یا باغ خودتان را بهبود دهید بسیار پرکاربرد است. پیت ماس به دلیل اسیدی بودن می‌تواند درصدی از خاک کاکتوس‌ها را تشکیل دهد، البته به دلیل نگهداری آب زیاد بهتر است برای کاکتوس درصد کمتری از آن در خاک گلدان استفاده شود. همچنین پیت ماس یکی از بهترین بسترهای کشت محسوب می‌شود.

پیت ماس چیست؟
پیت ماس شامل اجزای تجزیه‌ای شده ارگانیک است، که معمولاً شامل خزه تجزیه شده و ترکیب آن با دیگر اجزای ارگانیک می‌باشد. بعد از تجزیه، خزه و بقیه اجزای تجزیه شده سیاه، فیبری و فشرده می‌شوند. این فرآیندی است که در طبیعت اتفاق می افتد، ولی شما هم می‌توانید همین گونه پیت ماس راخودتان بسازید.

شباهت‌های زیادی بین پیت ماس و کمپوست وجود دارد. کمپوست هم شامل اجزای تجزیه شده است، ولی این تجزیه با کمک هوا اتفاق می افتد. برای ساخت پیت ماس، هوایی وجود ندارد. به همین دلیل، فرآیند تجزیه بسیار آهسته می‌باشد، اما نتیجه کار مواد بسیار همگن‌تری می‌باشد. پیت ماس یک ماده جاذب است، به همین دلیل برای استفاده در باغبانی بسیاری مفید است، مانند ساخت خاک برای کود دهی یا کمک به گیاهان برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر.

مزایای پیت ماس:
پیت ماس مزایای بسیار زیادی برای کشاورزی و باغبانی دارد، مخصوصاً برای کسانی که می‌خواهند گیاهان سالم‌تری داشته باشند. پیت ماس خاصیت‌های زیادی دارد که معمولاً خاک و گیاه به آنها احتیاج دارند، مانند، جاذب بودن، استریل، خاصیت اسیدی، خاصیت جلوگیری از تراکم و خیلی خواص دیگر.

بعضی از مزایای مهم پیت ماس:

  • پیت ماس بسیار جاذب هست، به همین دلیل آب را خیلی بهتر از انواع مختلف خاک می‌تواند در خود نگه دارد. این مسئله بسیار برای خاک مورد استفاده شما در باغبانی مهم هست.
  • محیط استریلی، پیت ماس یک محیط استریل برای خاک به وجود می‌آورد که برای رشد گیاهان بسیار مفید هست. به همین دلیل این نوع خاک شامل هیچ نوع ماده شیمیایی مضری نیست، علفهای هرز و چیزهای بد دیگر در گلدان و باغچه شما رشد نمی‌کنند. به همین دلیل پیت ماس برای کاشت دانه بسیار ایده آل می‌باشد، مخصوصاً برای گیاهان آسیب پذیر. به همین دلیل برای کاشت دانه می‌توان مقدار پیت ماس را به خاک گلدان اضافه کرد.
  • خاصیت اسیدی، پیت ماس بسیار اسیدی می‌باشد، که بسیار برای رشد گیاهانی که به خاک اسیدی احتیاج دارند مهم هست. گیاهان زیادی به این نوع خاک احتیاج دارند، مانند، کاملیاس و انواع گلهای آپارتمانی. اگر خاک گلدان شما اسیدی نیست، یک مقدار پیت ماس به خاکتان اضافه کنید و سپس اقدام به کاشت این نوع گیاهان کنید.
  • جلوگیری از تراکم، پیت ماس فشرده نیست، که این به خاصیت بسیار مفید برای مواد ارگانیک هست. جلوگیری از فشرده شدن خاک خیلی مهم هست، به دلیل اینکه خاک در حالت فشرده بی استفاده می‌گردد. فشرده شدن جذب خاک را کاهش می‌دهد و یک محیط خوبی برای گیاهان را نمی‌تواند به وجود آورد. پیت ماس به این دلیل که دوباره هیدراته می‌شود و نمی‌گذارد که خاک فشرده شود بسیار پر کاربرد می‌باشد.

برای مطالعه مقاله انواع پیت ماس اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
45 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محم‌د رضا
محم‌د رضا
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۳

با عرض سلام آیا میشه زامیفولیا تک شاخه رو داخل پیت ماس خالص قرار داد ؟ من امروز چون پرلیت اینا نداشتم از پیت ماس تنها استفاده کردم

و سوال دوم اینکه برای کاشت یذر کاکتوس پیت ماس خالص جواب میده فقط تو اون بکاریم؟!

با تشکر

کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۶
در پاسخ به  محم‌د رضا

سلام، برای ریشه دار کردن اگر میخواهید بله میشه خاک رو باید مرطوب نگهدارید وگیاه رو کاور کنید، برای کاشت بذر کاکتوس میشه از پیت ماس خالی استفاده کرد ولی زمانی که بستر کم اب بشه ترک بر میداره برای همین بهتر هست مقداری ماسه سایز عدسی داخلش ترکیب کنید که چنین مشکلی بوجود نیاد.

حمید
حمید
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۵

سلام من امروز خاک گلدونای زامیفولیا رو تعویض کردم ی مقدار به خاک جدید پیت ماس اضافه کردم ضرری ب به زامیفولیا نمیرسونه؟

کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۴
در پاسخ به  حمید

سلام، نه مشکلی بوجود نمیاد فقط ابیاری رو باید با دقت بیشتری انجام بدید چون پیت ماس رطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه.

مجتبی
مجتبی
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۹

برای خاکشیر چه خاکی استفاده کنم؟

کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۲
در پاسخ به  مجتبی

خاک باغچه مناسب هست.

FS
FS
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۴

سلام خدمت شما و ممنون از پاسخگویی سریعتون
یه سوال دارم من یه خاکی خریدم که داخل ترکیباتش نوشته:پیت ماس، خاک پیت،پرلیت و لیکا
این خاک برای سبزی کاری داخل خونه مناسب هست؟

کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
در پاسخ به  FS

سلام، ممنون از شما، بله میتونید کشت کنید.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۴

سلام.برای کاشت بذر آدنیوم از ترکیب پیت‌ماس با چه خاکی استفاده کنم؟ باتوجه به اینکه نمیخوام بذرها رو تو سینی نشا بکارم.میخوام هر بذر رو تو یه گلدون بکارم تا لازم نشه تا پنج شیش ماه اول جابجاشون کنم درنتیجه میخوام خاکی باشه که بتونن پنج شش ماهی توش بمونن.ممنون میشم اگه با درصد بگید که از هر خاک چند درصد مناسبه.تو خونه پیت ماس، پرلیت، کوکوپیت،ورمی کمپوست،خاک مخصوص کاکتوس،پوکه و مالچ دارم
ممنون میشم برای سایز گلدون هم راهنماییم کنید.آیا گلدون با قطر دهانه ده سانت واسه از لحظه کاشت بذر تا حداقل شش ماهگیش مناسبه؟

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۴
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، از پیت ماس به تنهایی میتونید استفاده کنید ویا با ۲۰ درصد ماسه شسته عدسی ترکیب کنید،اگر میخواهید هر بذر رو جدا گانه بکارید بهتر هست داخل گلدان سایز ۶ بکارید. یا سه عدد بذر رو داخل گلدان سایز ۱۰ بکارید.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون بابت پاسخگویی سریع و کامل‌تون.من متاسفانه نتونستم ماسه عدسی پیدا کنم.هربار رفتم ماسه عدسی بخرم بهم یه چیز دیگه دادن.یبار بجای ماسه عدسی بهم ماسه بادی دادن که فک کنم فرق داره چون دونه‌هاش خیلی کوچیکن.کمتر از یه میلی‌متر.یبار هم بجای ماسه عدسی بهم شن آکواریوم دادن
تو ترکیب خاک مناسب برای بذر آدنیوم،بجای ۲۰% ماسه عدسی نمیشه از بین مواردی که تو خونه دارم یه چیز دیگه رو جایگزین کرد؟مثلا پرلیت یا پوکه یا خاک کاکتوس؟

کارشناس 1
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۶
در پاسخ به  dr.lili.sahm

ممنون از شما،از شن اکواریومی هم میتونید استفاده کنید مشکلی بوجود نمیاد ،پرلیت بخاطر سفید بودن باعث میشه که بستر جلبک بزنه، از خاک مخصوص کاکتوسها هم میتونید استفاده کنید.

GPD
GPD
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱

سلام ببخشید جواب سوالو پیدا نکردم اینجا باز میپرسم من چند وقت پیش از شما چند نوع بذر کاکتوس و ساکولنت خریداری کردم اما من همه جای شهرو گشتم خبری از پیت ماس نبود بهترین جایگزین برای پیت ماس چیه؟(کوکوپیت؟ مورد دیگری نیست؟ ) الان من جوانه هام توی ظرف در پوش با بهترین شرایط هستن(دما.نور.رطوبت) اما خاکش به مقدار زیادی ماسه هست و ساقه جوانه هام به مرور اسیب و له میشن ایا نباید اطراف جوانه به احتیاط خاک دورش بزنیم اخه چون برگ جوانه گوشتیه و ساقه رو خم میکنه الان باید دقیقا چکار کنم لطفا راهنمایی کنید میشه از مخلوط %۵۰کوکوپیت و ۵۰%ماسه استفاده کنم؟اخه کوکوپیت اب زیادی نگه میداره پیشنهاد شما چیه؟ در اخر ماس دقیقا چیه میشه بیشتر در موردش بگید. خواهشا جواب این چند سوالو با حوصله بهم بگید بسیار سپاسگذرام از فعالیتتون.

کارشناس 1
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  GPD

سلام، برای کشت بذربهترین گزینه پیت ماس هست،پیتماس بقایای شاخه وبرگهای درختان واجساد جانداران هست که در طول سالیان دراز وبمرور زمان فرسوده وتجزیه شده بدست میاد، گزینه دوم کوکوپیت هست که از الیاف میوه گیاه نارگیل بدست میاد، میتونید کوکوپیت رو با ماسه ترکیب هم بکنید، له شدن جوانه ها دراثر بیماری قارچی بوجود میاد ازجوانه ها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۹
در پاسخ به  GPD

میتونید پیت‌ماس رو اینترنتی سفارش بدید.من خودم آنلاین سفارش دادم و کیفیت خوبی هم داشت.برای اینکه تبلیغ نشه اسم سایت و مارک پیت‌ماس رو نگفتم ولی با یکم سرچ به راحتی پیدا می‌کنید

مریم
مریم
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۰۳:۲۱

باسلام و خسته نباشید
آیا پیت و پیت ماس ۲نوع, خاک, متفاوت یا پیت همون, پیت ماس؟

کارشناس 2
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  مریم

سلام، ممنون، نه فرق دارند ومتفاوت هستند،خاک تورب یا پیت (Peat)- توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهان که بطور ناقص تجزیه شده‌اند . تورب معمولاً در زمین‌های بسیار مرطوب و مرداب هایی که در طی سالیان طولانی خشک شده اند و در مناطق معتدل و سردسیر جهان به وجود می‌آید.
پیت ماس( peat moss) مواد فیبری مرده هستند و زمانی تشکیل میشوند که خزه یا ماس ( moss ) و موجودات زنده دیگر مرده و در باتلاق های توربی طی چند هزار سال تجزیه می شوند.

علی
علی
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۴

سلام و عرض وقت بخیر. برا کاشت بذر کاکتوسهای با رشد آهسته مثل الدمن پیت ماس میکس کار مناسبتره یا گرامافلور؟ ممنون از راهنمایی ها و وقتی که برا پاسخ به سوالها میذارید.

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۱
در پاسخ به  علی

سلام، هردو پیت ماس برای بذرکاری عالی جواب میدن، به هر کدوم که دسترسی دارید میتونید استفاده کنید. تنها نوع خاک مهم نیست باید شرایط ایدالی مثل نور ،دما ،رطوبت هم فراهم باشه تا جوانه رشد بهتری داشته باشه یعنی همه ی موارد ذکر شده باید ایدال باشن تا جوانه ها رشد بهتری داشته باشند.

deeas
deeas
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۲

بهترین مارک پیتماس برای کاشت بذر کاکتوس چه مارکیه ؟ شما چه مارکیو پیشنهاد میکنید؟

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  deeas

میتونید از پیت ماس نورداگری یاگرامافلور استفاده کنید برای بذرکاری بهتر جواب میدن.

احمد
احمد
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۵:۰۲

سلام. خسته نباشین. پیت ماس را میشه به تنهایی به عنوان خاک استفاده کرد یا نه. ممنون

کارشناس 1
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸
در پاسخ به  احمد

سلام، ممنون، برای کشت بذر میتونید بتنهایی استفاده کنید ولی برای ترکیب خاک سایر گیاهان باید مواد دیگری هم ترکیب کنید.

امير حسين
امير حسين
۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۳

سلام.آیا پیت ماس رو میشه برای پرورش گل در آب نیز استفاده کرد.؟ من پتوس داخل آب گذاشتم یه نفر به من گفت برای رشد بهتر داخلش پیت ماس بریز.

کارشناس 1
۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۹
در پاسخ به  امير حسين

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم.

فرزاد
فرزاد
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۵

سلام.خسته نباشید .توی باغمون روی دیوارچینی ها خزه سبز شده به مقدار زیاد. باغ مربوط به انار هست. آیا میتونم از اینگونه خزه جهت استفاده توی گلدان بکارببرم؟ در ضمن بعضی قسمتهای خزه سبز مشکی یا قهوه ایه.

کارشناس 2
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۶
در پاسخ به  فرزاد

سلام، ممنون، بله میتونید استفاده کنید فقط احتمال داره داخل گلدانهاتون هزارپا جمع بشه، هزارپاها عاشق خزه هستند وبیشتر داخل خزه هایی که مرطوب هستند زندگی میکنند.

Jahan
Jahan
۶ مهر, ۱۳۹۸ ۰۹:۰۲

سلام وقتتون بخیر ببخشید پیت ماس هیلوفلور بهتره یا گرامافلور

کارشناس 1
۶ مهر, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۳
در پاسخ به  Jahan

سلام، برای بذر کاری هر دو جواب میدن.

نیلوفر
نیلوفر
۱۳ تیر, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۵

متوجه هستم . اشتباه از من بود. معذرت :))

نیلوفر
نیلوفر
۱۲ تیر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۵

سلام جواب ندادید که :))))

کارشناس 1
۱۲ تیر, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۷
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، سوالاتی که در هر روزپرسیده میشه یک الی پنج ساعت زمان میبره تا پاسخ داده بشه،به روزهای بعد موکول نمیشه،مگر اینکه سوال تخصصی باشه که در موردش تحقیق بشه، وحجم سوالات خیلی زیاد هست لطفا صبور باشید.

نیلوفر
نیلوفر
۱۲ تیر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۳

سلام . خسته نباشید میشه چند تا از پیت ماس های اسیدیتر بازار رو معرفی کنید؟ اونایی ک بشه پیدا کرد تو این اوضاع بازار

کارشناس 1
۱۲ تیر, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، ممنون،اکثریت پیت ماسها خاک رو اسیدی میکنند. فعلا پیت ماس گراموفلور ونورداگری موجود هست در بازار ولی قیمتها متفاوت هست.

هاشم
هاشم
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۳

ممنون. کپک بزنه باید انداخت دور یا اینکه میشه ضد عفونی کرد ؟

کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۱
در پاسخ به  هاشم

اگر مقدار کپک زیاد باشه بهتره دور بریزید ولی اگر کم باشه میتونید با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید.

هاشم
هاشم
۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۴

عرض سلام و خسته نباشید

پیت ماس تاریخ مصرف داره؟ منظورم اینکه الان من یک بسته ۷۰ لیتری رو ک باز کنم بقیش رو میشه ۱ سال بعد استفاده کرد؟

شرایط نگه داریش رو لطفا توضیح مختصری بفرمایید
تشکر

کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۸
در پاسخ به  هاشم

سلام، ممنون، تا وقتی که کپک نزنه قابل استفاده هست، میتونید در جای تاریک وخنک نگهداری کنید.

عادل
عادل
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۹

سلام.پیت ماس رو چرا با پرلیت استفاده میکنند مگه به اندازه کافی تهویه نداره؟

کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۹
در پاسخ به  عادل

سلام، بیشتر برای اینکه خاک تخلخل زیادی داشته باشه پرلیت ترکیب میکنند،پیت ماس نامرغوب بمرور زمان فشرده شده وذراتش بهم میچسبند وبیشتر برای جلوگیری از این کاربا پرلیت ترکیب میکنند.

یاسر
یاسر
۲۷ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۳

باسلام
خواستم بپرسم شما در مورد ترکیب بسترکود گیاهان آکواریومی اطلاعاتی دارید ؟آخه مقداریی اضافه دارم که حدود صدهزار تومان قیمتشه،به نظرتون برای کشت بذر و کاشت کاکتوس مناسبه ؟چه استفاده دیگری میشه ازش کرد؟
سپاس بیکران

کارشناس 1
۲۷ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۸
در پاسخ به  یاسر

سلام، متاسفانه در این مورد اطلاعی ندارم.

safarkhani.naser
safarkhani.naser
۸ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۶:۰۴

سلام ممنون به خاطر سایت خوبتون.من چند مدل بذر کاکتوس از سایت شما خریداری کردم حالا برای کاشت اونها پیت ماس هلیو فلور با ماسه استفاده بکنم مناسب هست؟ترکیب کاشت بذر چند درصد نسبت پیت ماس و ماسه باشه؟ممنونم

کارشناس 2
۸ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۸:۰۲
در پاسخ به  safarkhani.naser

سلام، بله میتونید استفاده کنید،هم میتونید پیت ماس رو بتنهایی استفاده کنید وهم با ماسه بصورت ۵۰،۵۰ ترکیب کنید.

hamedaghababazadeh
hamedaghababazadeh
۲۱ آبان, ۱۳۹۷ ۱۲:۵۲

سلام
چرا پیت ماس برای فروش قرار نمی دهید؟ باتشکر