آموزش نگهداری از گل لیندا

آموزش نگهداری از گل لیندا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

لیندا یکی از گل‌های آپارتمانی و بیرونی پر طرفدار در ایران است که دارای تنه چوبی و زیبایی است با برگ‌های باریک و بلند که از تنه غده‌ای بیرون زده است. لیندا گیاهی است مقاوم که نگه‌داری از آن بسیار آسان است. در این مقاله به آموزش نگهداری از گل لیندا می‌پردازیم. نام علمی این گیاه Beaucarnea recurvata می باشد.

نحوه آبیاری گل لیندا:
گل لیندا به خشکی مقاوم است اما برای رشد بهتر آن، در تابستان که هوا بسیار گرم است آبیاری را ۳-۲ مرتبه در هفته انجام دهید. در فصول سردتر همانند پاییز و بهار نیز هفته‌ای یک‌بار این گیاه را آب دهید. همیشه مراقب باشید تا خاک گلدان غرقابی و خیس نماند. اگر گیاه مدت زمانی طولانی را در هوای گرم تشنه بماند، ساقه آن منقبض و چروکیده می‌شود که در این حالت بهتر است گیاه به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار گیرد.

همچنین گاهی برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌افتند که این نیز نشانه آبیاری بیش از اندازه است. برای جلوگیری از این مسئله اجازه دهید در فواصل آبدهی گیاه، سطح خاک گلدان تا حدودی خشک شود سپس گیاه را آب دهید. توجه داشته باشید که این گیاه در انتهای ساقه خود (قسمت متورم) آب ذخیره می‌کند بنابراین باید مراقب بود تا خاک گلدان هرگز حالت غرقاب پیدا نکند. به این گیاه در فصل زمستان باید تا حدودی استراحت داد به همین دلیل در این فصل هر ۳-۲ هفته یک‌بار آبیاری کافی است. همچنین در فصل گرم سال غبار پاشی را هفته‌ای یک‌بار باید انجام داد. البته اگر زمانی که نور آفتاب به شکل مستقیم به برگ‌ها می‌تابد عمل غبار پاشی را انجام دهید ممکن است نقاط و لکه‌های سوخته و قهوه‌ای‌رنگی روی برگ‌ها ایجاد شود.

دمای مناسب برای پرورش لیندا: 
برای گیاه لیندا بهترین دما در تابستان حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و در زمستان نیز تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. افتادن برگ‌های سبز رنگ گیاه نشانه سرد بودن بیش از اندازه محیط است. همچنین اگر برگ‌ها خشک شوند و بریزند نیز نشانه گرم بودن بیش از اندازه محیط است.

نور:

لیندا برای رشد خوب به نور کامل نیاز دارد اما در محیط نیمه سایه نیز به زندگی خود ادامه می‌دهد. نور ناکافی موجب عدم ایجاد و رشد برگ‌های جدید می‌شود.

خاک مناسب لیندا: 
خاک گلدان باید زهکش خوبی داشته باشد تا آب را در خود نگه ندارد. تعویض گلدان گیاه هر دو سال یک‌بار لازم است و این عمل بهتر است که در بهار انجام پذیرد. عدم رشد برگ‌های جدید یا کوچک ماندن آنان شاید به دلیل عدم وجود مواد غذایی کافی باشد که در این صورت می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هفته‌ای یک مرتبه استفاده نمود.

هرس:
گاهی بر روی ساقه گیاه جوانه‌هایی رشد می‌کند که اگرچه در تکثیر این گیاه می‌توان از آنان استفاده کرد اما نگهداری و تداوم رشد آنان بر روی تنه گیاه مادری موجب چند تنه شدن گیاه خواهد شد بنابراین برای حفظ ظاهر گیاه می‌بایست این جوانه‌ها را از ساقه جدا نمود.

پیشنهاد می‌شود مقاله تکثیر گل لیندا را  هم مطالعه کنید. ورود

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
81 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
دیانا
دیانا
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۸

سلام وقت بخیر
سرزنی گیاه لیندا جهت فرم دهی زمان خاصی داره؟ چه اصولی داره؟
من گلدون ش رو به تازگی عوض کردم کی میتونم سرزنی بکنم

کارشناس 1
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵
در پاسخ به  دیانا

سلام، زمانی که گیاه در حال رشد هست بهتره سرزنی انجام بشه، یک ماه بعد از تعویض گلدان میتونید سرزنی رو انجام بدید.

نیلوفر راشدی
نیلوفر راشدی
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۰

سلام وقت بخیر لیندای من پیازچش چروک شده و ساقه های پایینی شل میشن میافتن چکار کنم ؟
comment image

comment image

کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
در پاسخ به  نیلوفر راشدی

سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره ابتدا زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه واب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه، میتونید گیاه رو به ارامی از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی ویا افت بررسی کنید. اویزان شدن برگها نشانه کمبود نور هست. ولی اگر فقط برگهای قدیمی اویزان میشند تا حدودی طبیعی هست وبرگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند.

نیلوفر راشدی
نیلوفر راشدی
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۳:۴۱
در پاسخ به  کارشناس 2

نه برگهای جدید اینطوری میشن، و اینکه با قارچ کش یکبار ابیاری کنم ؟؟ که اگه افتی داشت از بین بره؟؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۱
در پاسخ به  نیلوفر راشدی

بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ابیاری با محلول قارچش زمانی موثر هست که ریشه ها سالم باشند.

sareshakiba13
sareshakiba13
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۱:۴۶

https://s16.picofile.com/file/8423920476/AC00A9D6_ ۴۶D1_4E8B_907D_3DD9D4968E32.jpeg
comment image

sareshakiba13
sareshakiba13
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۱:۲۴

سلام لیندای من پشت پنجره جنوبی قرار دارد و هر موقع خاکش خشک میشه آبیاری میکنم ولی چند وقته روی پیاز گیاه خشک شده مشکل چیه؟

کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸
در پاسخ به  sareshakiba13

سلام، پوسیدگی هست، روی پیاز گیاه اب نریزید به ارامی اون قسمتها رو از نظر وجود افت بررسی کنید،اگر اون پوسته های خشک شده جدا میشند به ارامی جدا کنید تا منبع افت وبیماری نباشه یک بار با محلول قارچ کش گیاه وپیاز رو سمپاشی کنید.

دیانا
دیانا
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۷:۴۸

سلام وقت بخیر
بنظر شما خرید لیندا ریشه لخت کار درستی هست یا نه ممنون
comment image

کارشناس 2
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹
در پاسخ به  دیانا

سلام، لیندا گیاه مقاومی به کم ابی هست ومشکلی بوجود نمیاد.

موسوی
موسوی
۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۸

سلام
من ی لیندای بررگ خریدم که کلدون خوبی نداشت
گلدونش رو عوض کردم ولی متاسفانه ریشه های زیادی ازش جدا شد .سوالم اینه که ایا مشکلی برای گلم پیش میاد یا خیر
چه راهکاری داره
ممنون

کارشناس 1
۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۵
در پاسخ به  موسوی

سلام، گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبمدت یک هفته ابیاری نکنید بعد از یک هفته با محلول قارچ کش اولین ابیاری رو انجام بدید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

سارا
سارا
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۷

سلام. هفته پیش گلدان لیندا رو بعد از حدود ۳سال عوض کردم. به گلدون بزرگ منتقل کردم و کمی خاک جدید ریختم. در ضمن تمام غده رو گذاشتم زیر خاک. از سه روز پیش متوجه شدم ساقه از حدود ۵سانتی متر مونده به سطح خاک داره میپوسه . خیلی نازک شده و داره خم میشه. راهی برای نجاتش هست؟ کمکم کنید

کارشناس 2
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۸
در پاسخ به  سارا

سلام، دو سوم پیاز باید داخل خاک باشه ویک سوم بیرون از خاک باشه، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه ها وپیاز گیاه اسیب دیدند، میتونید ازخاک در بیارید وریشه وپیاز گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، اگر پیاز نرم شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

نسیم
نسیم
۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱

سلام گل لیندای من از کم آبی ریشه هاش خشک شده و بدنش چروک شده حدود یک ماه پیش گل فروش یه کود داد که برای ریشت زایی بود ولی هیچ تغییری نکرده میشه راهنمایی کنید چکارکنم زودتر ریشه بزنه و خوب بشه؟

کارشناس 1
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۹
در پاسخ به  نسیم

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

پ. م
پ. م
۲۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷

سلام گیاه لیندایی خریداری کردم در گلدانی به قطر ۳۰ cm کف گلدان یه سوراخ یک cmهست
آیا برای زهکشی اندازش کوچک نیست؟

کارشناس 2
۲۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶
در پاسخ به  پ. م

سلام، موقع ابیاری اگر اب اضافی بلافاصله از زهکش خارج میشه مشکلی نیست ولی اگر زمان میبره تا اب اضافی خارج بشه میتونید کمی زهکش رو بزرگتر کنید.

باقری
باقری
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲

سلام خدمت شما من یک گل لیندا فکر میکنم سه سال پیش خریدم همونجا در باع گل فروشنده گلدانش رو برام عوص کرد و گفت باید در گلدان بزرگی باشه .این گل من به طرف بالا اصلا قد نمیکشه و برگهای خیلی نازکی فقط از قسمت وسط رشد میکنه تازگی هم برگهاش از وسط شکسته میشه تا پایین ررگ و حالت خشک و قهوه ای پیدا میکنه علتش چیه و چه کار باید کرد.عکسش رو میفرستم براتون
http://s12.picofile.com/file/8399920176/۲۰۲۰۰۶۱۳_۱۱۳۱۰۱.jpg
http://s12.picofile.com/file/8399919384/۲۰۲۰۰۶۱۳_۱۱۳۱۰۷.jpg

کارشناس 1
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸
در پاسخ به  باقری

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ابیاری، ترکیب خاک،میزان نور دریافتی،ترکیب خاک،دمای نگهداری،کوددهی…

فاطمه خويي
فاطمه خويي
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۴:۵۵

سلام من یک سال بود لیندا داشتم و هفته ای یک بار آب میدادم امروز یهویی دیدم زرد شده و وقتی میخواستم ریشه رو ببینم بدون هیچ فشاری کل گیاه از قسمت پیاز جدا شد الان امکانش هست درست بشه؟

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰
در پاسخ به  فاطمه خويي

سلام، اگر پیاز گیاه پوسیده شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد،لیندا به ابیاری زیاد حساس هست زمانی که خاکش کامل خشک شد باید ابیاری بشه.

امیر نیکو
امیر نیکو
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۶

ممنون از پاسختون. یه سوال دیگه اینکه میتونم برگهای خراب رو بچینم؟ و چطوری؟

کارشناس 1
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۸
در پاسخ به  امیر نیکو

ممنون از شما،قسمتهایی که خم شدن بعد از کوددهی یا تعویض گلدان درست میشن ولی قسمتهایی که شکستند وحالت خشک دارند رو میتونید از قسمتی که شکسته شدن کات کنید.

امیر نیکو
امیر نیکو
۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۳

سلام. وقتتون بخیر. من یه لیندا هدیه گرفتم که تعداد زیادی از برگهاش از وسط حالت شکستگی داره و تو همون نقطه شکستگی زرد شده. یه طوری که خیلی جلوه نداره. عکسش رو هم میفرستم. راهنمائیم کنید تو نگهداریش ممنون میشم
http://uupload.ir/files/varh_20200211_141158.jpg
http://uupload.ir/files/e4of_20200211_141112.jpg

کارشناس 2
۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۴
در پاسخ به  امیر نیکو

سلام، کمبود رطوبت محیط،کمبود نور، متراکم شدن ریشه ها،کمبود عناصر موجود در خاک باعث شکسته شدن برگهای این گیاه میشه،این موارد رو بررسی کنید ،گیاهتون کمبود نور نداره ،گلدانش خیلی کوچک هست احتمال میدم که بخاطر متراکم شدن ریشه وکمبود عناصر موجود در خاک برگها شسکته شده باشن، میتونید تا بهار باکودهای پتاس بیشتر از ازت مثل ۱۲،۱۲،۳۶ گیاه رو تقویت کنید(مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب) ،وبهار گلدانش رو دو الی سه سایز بزرگتر کنید.

سعید رادفر
سعید رادفر
۱۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۶

با سلام الان که زمستونه من لیندا رو داخل خونه با دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد و پشت پنجره جنوبی گذاشتم و ۲ یا ۳ هفته یکبار ابش میدم.مدتیه پیاز اون از چند جا دچار فرو رفتگی و جمع شدگی شده. چکار باید بکننم. ضمنا من درکردستان زندگی میکنم.ممنون از شما

کارشناس 2
۱۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۰
در پاسخ به  سعید رادفر

سلام، از گیاه وپیاز گیاه عکس واضح بفرستید وترکیب خاک گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محسن
محسن
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۶

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم بهترین ترکیب خاک لیندا چی هست و چه کودهایی نیاز داره

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۲
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، از خاک مخصوص کاکتوسها که تخلخل خوبی داشته باشه میتونید استفاده کنید. از انواع کودها میتونید بصورت دوره ای براش استفاده کنید.

زهرا
زهرا
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۸

سلام من یک لیندای دوساله دارم که قطر پیازش چهار سانته و پهنای برگهاش در قسمت میانی نیم سانت .چکار کنم برگهاش پهنتر بشن.

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰
در پاسخ به  زهرا

سلام، بمرور زمان که بزرگ بشه برگها هم پهنتر میشن.

اسماعیل
اسماعیل
۷ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۳

سلام
اگه ۵۰ درصد از خاک کاکتوس رو با همان خاک قاطی کنم خوبه؟

کارشناس 1
۷ دی, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۲
در پاسخ به  اسماعیل

سلام، اگر خاک قبلی زهکش مناسبی داره واب رو مدت زمان زیادی حفظ نمیکنه نیازی نیست ولی اگر رطوبت رو زیاد حفظ میکنه میتونید ماسه عدسی هم ترکیب کنید. یا اگر داخل خاک مخصوص کاکتوس ماسه هست میتونید ترکیب کنید.