آموزش نگهداری گیاه بامبو در گلدان

آموزش نگهداری گیاه بامبو در گلدان
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آموزش نگهداری گیاه بامبو در گلدان : در این مقاله چند نکته مهم در مورد پرورش بامبو در گلدان را توضیح می‌دهم. منظور از بامبو در این مقاله بامبوهایی است که دارای ریشه هستند و در خاک کاشته می‌شوند. این بامبوها معمولاً به نور کافی و زیاد احتیاج دارند. بهترین بامبوها برای کاشت در گلدان، گونه‌های کوچک‌تر آن‌ها هستند.

انتخاب گلدان مناسب:
بامبو به دلیل قد بلندش، در صورت قرار گرفتن در داخل گلدان مستعد خم شدن در برابر باد است، کاشتن بامبو داخل یک گلدان سنگین کوتاه مربعی شکل از این موضوع جلوگیری خواهد کرد. اگر گلدان عمق کافی داشته باشد می‌توانید درون آن را با سنگ ریزه پر کنید تا وزن آن را حتی بیشتر کنید
بامبو نیز مانند اکثر گیاهان گلدانی، از دمای بالا و باد تند تأثیر خواهد پذیرفت، از طرفی چون گیاه در گلدان کاشته شده و به خاک زمین نیز دسترسی ندارد، در صورت قرار گرفتن در این شرایط به تدریج خشک خواهد شد. از استفاده از گلدان‌های نازک پلاستیکی خودداری کنید. یک گلدان بتنی، چوبی و یا سفالی با دیواره‌های ضخیم، از خاک و ریشه‌ی گیاه محافظت کرده و از فشار وارد شده بر گیاه خواهد کاست.

خاک مناسب:
در نظر داشته باشید که خاکی با کیفیت و با سرعت تخلیه‌ی آب بالا مد نظر است. خاک‌های اعلایی که به روش مخصوصی برای پرورش گیاهان درون گلدان ایجاد شده‌اند، به نگهداری آب کمک کرده و مواد معدنی مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کنند. این خاک می‌تواند ترکیبی از خاک باغچه ماسه کوکوپیت و مقداری پیت ماس باشد.

مواد مغذی:
بامبو در ماه‌های گرم سال به دلیل تولید ساقه‌های جدید، بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند تغذیه مناسب است. از آنجایی که به مواد معدنی موجود در خاک دسترسی ندارد، تقویت آن در این دوره بسیار حائز اهمیت است. بامبو از خانواده‌ی علف بوده و مانند دیگر اعضای خانواده‌ی خود به نیتروژن علاقه‌ی بسیاری دارد. به همین دلیل محصولی را که درصد نیتروژن بالایی (۱۰ درصد یا بالاتر) دارد، انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کم کردن زمان صرف شده برای تغذیه‌ی بامبو، از یک کود مخصوص پرورش بامبوی گلدانی استفاده کنید. دقت کنید طول عمر کودی که انتخاب کرده‌اید حداقل ۶ تا ۸ ماه باشد. کود را اول بهار هر سال طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی آن استفاده کنید.

آبیاری:
اگر خاک گلدان مرطوب باشد، بامبوی شما بسیار زیبا به نظر خواهد رسید. آبیاری منظم برای سلامت گیاه به خصوص در ماه‌های گرم سال ضروری است. در این مدت گیاه به آبیاری زیاد و به صورت روزانه نیاز دارد. اضافه کردن یک لایه‌ی ضخیم کود گیاهی به خاک گیاه از خشک شدن خاک جلوگیری خواهد کرد. ماه‌های سرد سال دوره‌ی نهفتگی بامبو می‌باشند، یعنی در این دوره گیاه شما به آبیاری زیاد نیازی ندارد.

هرس:
برای زیباسازی ظاهر بامبو، بهتر است ساقه‌های قدیمی را از پایین‌ترین قسمت بریده و دور بیندازید. این امر به گیاه کمک زیادی خواهد کرد چون حالا ساقه‌های کمتری دارد و می‌تواند انرژی خود را بر روی روییدن ساقه‌های جدید بگذارد. حتی ظریف‌ترین گونه‌های بامبو گلدان خود را کاملاً پر خواهند کرد، البته ممکن است برای رسیدن به این سطح چندین سال زمان لازم باشد. ممکن است لازم باشد گلدان بامبو را تغییر داده و بعضی از ساقه‌های آن را هرس کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
36 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Ashkan
Ashkan
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۲

سلام خسته نباشید تو خاک بامبو هزارپا هست چطوری از بین ببرم؟

کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۰
در پاسخ به  Ashkan

سلام، ممنون، اگر گلدان زهکش داره گلدان رو داخل تشت اب بگذارید تا سطح خاک اب بالا بیاد در این حالت هزارپاها از خاک خارج میشند ویا داخل خاک خفه میشند واز بین میرند حدود یک ساعت باید داخل اب نگهدارید ویا از سم سایپرمترین استفاده کنید یک سی سی داخل یک لیتر اب ترکیب کنید وخاک گیاه رو با این محلول ابیاری کنید.

yaserghajar
yaserghajar
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶

سلام، تو مقاله نوشتید کود مخصوص بلمبو، خواستم بدونم این چه کودیه که مخصوص بامبوست؟ تشکر

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۴
در پاسخ به  yaserghajar

سلام، کودهایی که ازت بیشتری دارند برای بامبوها مناسب هستند برای مثال میتونید از کودهای npk30، ۵،۵ یا۱۰،۳،۳ یا۳۰،۲۰ ۱۰ استفاده کنید.

فاطمه
فاطمه
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۶

سلام. شما فرمودید اب جوشیده سرد شده بر خلاف باور عموم املاح زیادی داره. ایا ابی که بدون سرپوش ۲۴ ساعت نگهداشته شده دبرای گیاهان از جمله بامبو مناسب هست؟ ایا ۲۴ ساعت زمان املاح اب از بین میره یا فقط کلر تبخیر میشه ؟ نظرتون در مورد اب معدنی برای گیاهان از جمله بامبو چیه ؟ ممنون از راهنماییتون

کارشناس 1
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶
در پاسخ به  فاطمه

سلام، اب وقتی میجوشه میزان ابش بخار میشه ومقدار املاحش غلیظتر میشه،اب اگر در محیط منزل در ظرف بدون درب بمدت ۲۴ ساعت بمونه کلرش از بین میره واملاحش ته نشین میشه، میتونید از اب مانده یا اب معدنی ویا اب دستگاه تصفیه برای ابیاری این نوع گیاه استفاده کنید.

مریم
مریم
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵

با سلام. ممنون از اینکه وقت میزارید. با راهنمایی های شمای چهار شاخه بامبویی که داشتم رو قلمه زدم و هرس کردم. هر دو روز اب قلمه ها رو عوض میکنم و هر دو هفته اب خود بامبوها رو. ظرفهاشونو با قارچ کش میشورم خشک میکنم. و ابی که ۲۴ ساعت توی دمای محیط بوده و کلرش از بین رفته استفاده میکنم اب رو روی بامبوها اسپرسی میکنم برای تامین رطوبت. منتها برگ بامبوها به شکلی هست که توی تصویر مشاهده میکنید. نمیدونم باید چی کنم که سرحال و شاداب باشن. در داخل پذیرایی با ۴ متر فاصله از پنجره ای که پرده داره قرار دارن نور مستقیم و شددی ندارن ولی در روشنایی قرار دارن. اگر امکان داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

http://uupload.ir/files/95ru_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12.jpeg

کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳
در پاسخ به  مریم

سلام، متاسفانه لینکها باز نمیشن لینک مستقیم رو کپی وارسال کنید.

کارشناس 2
۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۸
در پاسخ به  مریم

فقط لینک اخری باز میشه، کمبود رطوبت محیط وگرمای زیاد وتهویه نامناسب هم باعث این مشکل میشه این موارد رو ایدال کنید ،برای ابیاری حتما از بدون املاح استفاده کنید اگر دستگاه تصفیه اب دارید برای مدتی از اب دستگاه استفاده کنید احتمالا اب لوله کشی منطقه ای املاح زیادی داره.

مریم
مریم
۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸
در پاسخ به  کارشناس 1

متسفانه هر چقدر اپلود میکنم لینک ها ایراد داره

کارشناس 2
۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  مریم

لینک مستقیم رو باید کپی و ارسال کنید.

سرکشیک
سرکشیک
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۴

سلام خسته نباشید من ۴ساله گیاه بامبو خاکی دارم الان چندوقته برگای جدیدی که داره درمیاره رنگش به سفیدی میزنه علتش چیه؟ ؟؟

کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۲
در پاسخ به  سرکشیک

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ریحانه
ریحانه
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۰

سلام. بامبوهای من داخل تنگ اب بود و سه سال هست عالی بودن. یکهو دوتاشون زرد شد.یکیش ریشه اش پوسیده بود قسمت زرد وپوسیده رو با چاقو کات کردم. در گلدانی که فقط ماسه تنها بود کاشتم اما یکیش کامل ازبین رفت. یک شاخه دیگرش هم از امروز برگش شروع کرده زرد شدن. باید چکارکنم؟ من جایی خوندم که خاک ژله ای میخاد. درسته؟

کارشناس 2
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۱
در پاسخ به  ریحانه

سلام، احتمالا قارچی شدن ،تاقسمتهای زرد وپوسیده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید گیاه رو با محلول قارچ کش کامل شستشو بدید وخشک کنید اگر داخل تنگ اب نگهداری میکنید تنگ اب رو هم کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

محبوب
محبوب
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۸

گیاه پشت پنجره و بغل تلویزیون و نخل شامادور هست توی منزل وسایل گرمایشی نداریم
غبار پاشی ضرر داره برهی برگ‌های بامبو؟

کارشناس 1
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۴
در پاسخ به  محبوب

میتونید مه پاشی کنید مشکلی نیست.

محبوب
محبوب
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۱

درود مجدد
بامبوهامو جلو پنجره جنوبی گذاشتم و آفتاب فیلتر داره آب بدون املاح و دو قطره مخصوص گیاه بامبو توی آب ریختم
نوک برگ‌هاش دارم زرد میشن چکار کنم که همشونو از دست ندم
http://uupload.ir/files/zy98_7969d59e-5953-4365-b784-7dfcac967555.jpeg

کارشناس 1
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۹
در پاسخ به  محبوب

سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید وگیاه رو از کنار لوازم گرمایشی دور نگهدارید احتمالش هست که مقدار کودی که استفاده کردید زیاد بوده که برگها حالت سوختگی پیدا کردند، میتونید اب رو کمی رقیقتر کنید.

محبوب
محبوب
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۷

موقع خرید فروشنده گفت هفته ای دوبار آب تنگ. و عوض کنم و دو قطره از قطره ای دادن بریزم توی تنگ ولی دستورالعمل قطره نوشته هر ده روز یه قطره برای هر گل میخواستم بدونم نظر شما چیه کارشناس محترم؟
یه سوال دیگه آیا برگ‌های بامبو میریزه و مجدد درمیان یا خیر؟
http://uupload.ir/files/n74j_cd819c70-de20-46a5-8f9f-d20a0013a32c.jpeg

http://uupload.ir/files/4cr6_2a88ef9f-9905-4fff-9683-3ec050d7c4e9.jpeg

کارشناس 1
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۱
در پاسخ به  محبوب

اگر گیاهانتون کوچک هستند هر دو هفته یک بار اب رو تعویض کنید،طبق دستور بسته بندی محصول مصرف کنید بهتر هست. نه متاسفانه برگ جدید از قسمتهایی که برگها ریختند سبز نمیشه. ولی احتمال جوانه زدن وجود داره.

محبوب
محبوب
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۹

سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
من به تازگی پنج شاخه بامبو کوچک خریداری نمودم فقط نمیدونم سایزشون همینقدر میمونه یه بزرگ میشن و نوک برگ یکیشون یکم زرد شده البته فکر‌کنم بخاطر ضربه هستش و کنار تلوزیون‌گذاشتمشون آفتاب مستقیم نداره بغل درب بالکن هست جاش مناسبه لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر
http://uupload.ir/files/5qnw_d51fc818-ffad-4477-81ec-b63864dc2a4a.jpeg

کارشناس 1
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۷
در پاسخ به  محبوب

سلام، ممنون از شما،بله اگر شرایط نگهداری ایدال باشه قد میکشن وبزرگ میشن،در قسمت پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید تا رشد علفی نداشته باشند،اب تنگ رو هم کم کنید دو بند از ساقه داخل اب باشه کافی هست،کمبود رطوبت محیط میتونه باعث خشک شدن نوک برگها بشه که میتونید روزانه با مه پاشی ویا با یک دستمال نرم ونمور برگها رو پاک کنید ماهی یک بار اب تنگ رو عوض کنید، وتنگ رو کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید ساقه ها رو هم همینطور میتونید با محلول قارچ کش شستشو بدید وخشک کنید برای ابیاری از اب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید. این نکات رو رعایت کنید سالها بامبوهای زیبایی خواهید داشت.

ستاره
ستاره
۷ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۰

سلام ساقه بامبو را قلمه زدم یک هفته ای میشه .هنوز ریشه ای نزده وزرد شدن

کارشناس 1
۷ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۸
در پاسخ به  ستاره

سلام، قسمتی رو که زرد شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید،اب رو عوض کنید وتنگ اب رو هم کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید. از اب همدمای محیط وبدون املاح برای گیاه استفاده کنید.

صدف
صدف
۱۵ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹

سلام. وقت بخیر. من یه بامبوی خاکی دارم که خیلی کوچیکه و تازه داشت بالاش برگ جدید جوانه میزد که ٢، ٣ روزه برگاش زرد شده. نزدیکه پنجره هست و اصلا نور مستقیم نمیگیره. آب جوشانده هم ١ بار در هفته میدم بهش. میشه بگید چجوری عکسشو براتون بفرستم؟

کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۲
در پاسخ به  صدف

سلام، برای آموزش ارسال عکس در قسمت نظرات روی نوشته کلیک کنید.

صدف
صدف
۱۵ آذر, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  صدف
کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸
در پاسخ به  صدف

سلام، متاسفانه جوانه بالایی قارچ شده، میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده یک حلقه پایینتر رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید،گیاه رو با اب همدمای محیط وبدون املاح ابیاری کنید ،ابجوشیده برخلاف تصور املاحش زیاد هست، میتونید از اب دستگاه تصفیه ویا اب مانده در داخل ظرف بدون درب بمدت ۲۴ ساعت در محیط منزل استفاده کنید. برای پیشگیری از ابتلا به قارچ، ماهی یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

شیدا
شیدا
۱۳ آذر, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۶

سلام من یک بامبو در گلدان دارم که برگها و ساقه آن به تدریج شروع به زرد شدن کردند دلیلش رو نمیدونم چون هم محل نگهداریش مناسبه و هم روی آبیاریش دقت میکنم لطفا راهنمایم کنید با تشکر

کارشناس 2
۱۳ آذر, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۷
در پاسخ به  شیدا

سلام، گیاه رو از خاک در بیارید وتا قسمتی که زرد شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد داخل خاک ضدعفونی شده بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید ویا داخل اب نگهداری کنید ،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط برای گیاهان استفاده کنید اگر داخل تنگ اب نگهداری میکنید هر ماه یک بار تنگ اب رو کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید،گیاه رو هم همینطور اگر داخل گلدان میخواهید نگهداری کنید ماهی یک بار با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید،از سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر در اب.

حمید
حمید
۲۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۳

با سلام و خسته نباشید خدمت شما سرور گرامی
تعدادی بامبو دارم که به دلیل زرد شدن اونارو قلمه کردم و در اب گذاشتم قلمه های سی تا چهل سانتی و همه ریشه زدن و جوانه تشکیل دادن / سوالم اینه که میشه از این بامبو ها در خاک هم کاشت !؟ یا اینکه بامبو مخصوصی داره واسه خاک !؟

کارشناس 1
۲۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۶
در پاسخ به  حمید

سلام، ممنون، بله میشه داخل خاک هم کشت کرد،خاک باید سبک باشه وزهکش مناسبی داشته باشه.

حافظ
حافظ
۱۹ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۸:۱۹

سلام، در کل نگهداری بامبو داخل آب بهتره یا انتقالش به خاک..؟
ممنون از سایت خوبتون.

کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۳:۵۴
در پاسخ به  حافظ

سلام، بامبو در هر دو شرایط رشد میکنه، بستگی به صبر وحوصله شما داره اگر فرد صبوری هستید داخل اب نگهداری کنید وهر ماه یک بار باید اب رو تعویض کنید از اب بدون کلر وبدون املاح استفاده کنید وکلا گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید همینطور تنگ اب روهر بار موقع تعویض اب ،کامل ضدعفونی وخشک کنید. . ولی اگر فرد کم حوصله ای هستید داخل خاک بکارید وفقط خاک رو باید مرطوب نگهدارید ولی خیس اب نباشه.