آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا : گل دیفن باخیا گیاه محبوب ایرانی‌ها که در اکثر خانه‌ها مشاهده می‌شود. نگهداری آسان و زیبایی برگ‌های این گیاه باعث شده به‌طور گسترده پرورش داده شود. شما هم می‌توانید به‌راحتی در منزل گیاه دیفن باخیا رو پرورش بدهید.

دیفن باخیا به آسانی از طریق ساقه که حداقل یک جوانه داشته باشد قابل تکثیر است. تقریباً در هر فصلی می‌توان دیفن باخیا را قلمه زد ولی شانس ریشه‌زایی در بهار و تابستان بسیار بیشتر است.

قلمه‌ها را می‌توان از قسمت انتهایی ساقه و همچنین از طول ساقه استفاده کرد که قلمه‌های تهیه شده از قسمت انتهایی ساقه زودتر از دیگر انواع قلمه ریشه می‌دهند. طول قلمه حداقل هشت تا ده سانتیمتر باید باشد و هر قلمه حتماً باید حداقل یک جوانه و به شکل مطلوب چند جوانه داشته باشند. به بیان دیگر اگر به ساقه دیفن باخیا دقت کنید حلقه‌های سفید ، کرم‌رنگی را بر روی ساقه خواهید دید.

در کنار این حلقه‌ها جوانه‌های کوچکی وجود دارد. همچنین توجه کنید زمانی که از ساقه گیاه مادری قلمه تهیه می‌کنیم بهتر است که در نهایت حدود پانزده سانتیمتر ارتفاع برای گیاه مادری باقی بماند تا بتواند به رشد و نموی خود ادامه دهد. البته قبل از کاشتن قلمه‌ها باید شیره آنان خشک شود که این کار حدود یک الی دو روز طول می‌کشد. در طی این مدت قلمه‌ها را در مکانی خشک، با دمای ملایم (نه سرد و نه گرم) و به‌دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای کاشت قلمه‌ها بهتر است از مخلوط یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت شن یا یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت پرلیت استفاده کرد.

قلمه‌هایی که در بستر کاشت آنان از پیت ماس استفاده شود نیز سریع‌تر ریشه‌دار می‌شوند. البته از هر ترکیب سبک دیگری که رطوبت را نیز در خود دارد می‌توان برای ریشه‌زایی قلمه‌ها استفاده کرد.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

قلمه‌ها را می‌توان علاوه بر حالت معمول و عمودی که می‌بایست  حدود دو تا سه سانتیمتر آن در داخل بستر کاشت فرو رود، به شکل افقی نیز در بستر کاشت قرار داد اما توجه کنید که در این وضعیت باید نیمی از ارتفاع قلمه به پایین در بستر کاشت قرار گیرد. ظرف محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به‌دوراز نور مستقیم آفتاب با دمای ۱۸ تا ۲۵  درجه قرار دهید. حفظ رطوبت بستر کاشت و بخصوص هوای اطراف در طی ریشه‌زایی بسیار مهم است و می‌توان با قرار دادن یک کیسه پلاستیک شفاف به حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها کمک کرد. در شرایط مناسب ریشه‌زایی قلمه‌های دیفن باخیا ۳۰-۲۱ روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به‌تازگی رشد کرده است حدود ۵ سانتیمتر شد می‌توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد. خوابانیدن هوایی و همچنین جداسازی پاجوش‌ها از گیاه مادری از جمله دیگر  روش‌های تکثیر این گیاه است.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
قلمه اماده کشت

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
نحوه ریشه زدن قلمه

منبع:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
85 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمود شهبازی
محمود شهبازی
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۰

سلام من این گل را قلم کردم الان یک هفته است هر روز برگهاش یکی یکی دا رن زرد میشن طبیعی هست یا داره خراب میشه ممنون از راهنمایتون

کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۰
در پاسخ به  محمود شهبازی

سلام، وقتی گیاهی قلمه زده میشه باید برگهای اضافی از قلمه جدا بشه دو الی سه برگ روی گیاه بمونه کافی هست برگ زیاد باشه انرژی گیاه برای ریشه زایی کمتر میشه وگیاه مجبور میشه برگهای زیاد رو زرد کنه تا انرژی کافی برای ریشه زایی داشته باشه.

امیرعباس
امیرعباس
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۷

سلام ببخشید قسمتی که برگ داره باید دو روز صبر کنم تا شیره خشک بشه بعد تو خاک کوکو پیت بکارم یا بعداز بریدن بکارم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۸
در پاسخ به  امیرعباس

سلام، میتونید بلافاصله بعد از بریدن بکارید وابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

محمد
محمد
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸

با سلام
سه ماه از زمان قلمه زدن میگذره و هنوز حوانه ای مشاهده نشده. علت چی میتونه باشه
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۳
در پاسخ به  محمد

سلام، با دو انگشت تنه گیاه رو لمس کنید ببینید سفت هست یا نرم؟ بررسی کنید ببینید چشمی روی ساقه وجود داره اگر چشم یا گره نباشه جوانه نمیزنه.

محمد
محمد
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰

با سلام
قلمه دیفن رو بصورت عمودی توی خاک گذاشتم و شرایطش نگهداریش هم نسبتا رعایت شده.
الان حدود دو ماه شده که در خاک بوده و مطابق عکسها ریشه داده. میخواستم بدونم الان چکار کنم
دوباره در خاک مناسب کاشته بشه یا در آب باشه؟ چقدر طول میکشه جوانه بزنه و شروع به رشد کنه
لطفا توضیحات کامل بفرمایید ممنون میشم
comment image
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۶
در پاسخ به  محمد

سلام، بهتر بود از خاک خارج نمیکردید ومیگذاشتید داخل خاک بمونه وریشه بزرگتر بشه از روی عکسها چشمه ای دیده نمیشه اگر چشمه داره جوانه میزنه ورشد میکنه بهتر هست مجدد داخل همون خاک قبلی انتقال بدید وخاک رو مرطوب نگهدارید.در محیطی که دما بین ۲۰الی ۳۰ درجه باشه نگهداری کنید وهر زمان سطح خاک خشک شد ابیاری کنید، سه الی چهار ماه زمان میبره تا جوانه بزنه.

parisa
parisa
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۶

سلام، برای تکثیر از طریق آب، بعد از جدا کردن از گیاه ، باید بزارم پینه ببنده بعد بزارم توی آب یا مستقیم بعد از بریدن ساقه گیاه بزارم داخل آب؟

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۸
در پاسخ به  parisa

سلام، برای تکثیر چه نوع گیاهی؟

رویا
رویا
۱۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۸

سلام، من یه گلدون دیفن باخیا رو حدود ۳ سال هست که دارم . تو این مدت حالش خیلی خوب بود و کلی برگ های بزرگ و خوب میداد. نزدیک پنجره هستش (ولی فقط نور داره آفتاب نداره) و چون پیش گلدون های دیگه هست از چراغ گیاه هم استفاده میکنم.
حالش خیلی خوب بود ولی طی ۲ هفته گذشته یک مقدار از ساقه کج شد و بعد شکست. فکر میکنم به خاطر قد بلندی که داره هستش. من اون قسمتی که شکسته (کلی برگ های بزرگ و خوب داره) گذاشتم تو ظرف آب. حالا نمیدنم چجوری بهش برسم که از بین نره.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۵
در پاسخ به  رویا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

صادق
صادق
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۰

سلام ببخشید من از نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه استفاده میکنم آیا باز هم گیاه من تغییر فصل رو تشخیص میدهد ؟

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  صادق

سلام، بمرور زمان با بلند شدن روزها بله گیاه تغییر فصل رو میفهمه.

احمدی
احمدی
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷

سلام، من یه دیفن دارم که پارسال هدیه گرفتم. از همون اول مریض بود و برگای ریز داشت. کلی بهش کود دادم و خاک و گلدونش عوض کردم. ولی فقط ساقه اش باریک و بلند شد و دوتا برگ ریز داره، جنوب هستم، یه مدت تو حیاط بود که داشت خشک میشد اوردمش داخل، که داخل خونه هم نور کمه. چطور میتونم بهش رسیدگی کنم که رشدش درست بشه. قلمه بگیرم ممکنه بهتر بشه؟

کارشناس 2
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۸
در پاسخ به  احمدی

سلام، کوچک بودن برگهای دیفن دلیلش خاک نامناسب وکمبود نور هست این دومورد رو بررسی کنید، برای راهنمایی بهتر از گیاه وبرگها وخاکش عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهترراهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

رضا
رضا
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۴

اقای کارشناس من ازیک ساقه ی بلند یک قلمه که عکسشو فرستادمه گرفتم فقط شماعکسشونگاه کنید ببینید چشم داره بدردکاشت میخوره

کارشناس 2
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲
در پاسخ به  رضا

هر بند یا گره برگی که داره از همون قسمتها جوانه میزنه به عکسهایی که روی مقاله هست توجه کنید، بله میتونید کشت کنید.

رضا
رضا
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۳

یعنی اقای کارشناس این تکیه رو عکسشو دیدین چشم داره
بعدمن کاشتمش درست میشه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۵
در پاسخ به  رضا

شما فقط یک عکس فرستادید چند تا قلمه هستند؟ از همشون عکس بفرستید.

رضا
رضا
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۹

اون دیکه روچیکارکنم که عکسشوگذاشتم
عکسشو دیدین چشم داره

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۶
در پاسخ به  رضا

از بندهایی که روی ساقه هستند جوانه میزنه.