آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای : ساکولنت کراسولا خرفه‌ای به آسانی از طریق قلمه قابل تکثیر می‌باشد. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد. بهترین زمان برای قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای فصل تابستان می‌باشد البته تقریباً در اکثر ماه‌های سال می‌توان قلمه زد. ریشه زنی کراسولا خرفه‌ای بسیار سریع است. 

۱- برای شروع قلمه زدن از شاخه‌های چوبی شده انتخاب کنید. آنها را با چاقو یا قیچی تمیز به آرامی از گیاه مادری جدا کنید. بهتر از قلمه‌ها کمتر از دو سانتی متر نباشند.

قلمه ساکولنت

۲- شاخه‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از تابش آفتاب مستقیم آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شود. این خشک شدن کمک می‌کنید تا قارچ‌ها و بیماری‌ها به گیاه نفوذ نکنند.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

۳- حال در این مرحله ته ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید هورمون ریشه زایی کمک می‌کند که قلمه خیلی سریع‌تر ریشه بزند. البته نگران نباشید اگر هورمون ریشه زایی نداشته باشید هم می‌توانید قلمه‌های خود را به راحتی ریشه دار کنید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

۴- حال نوبت کاشت قلمه است. برای کاشت می‌توانید از خاک با مخلوط  ماسه و  پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کنید. بهتر است خاک مورد استفاده استریل باشد. قلمه را در حدود یک سانتی متر یا بیشتر در خاک فرو ببرید و اطراف آن را با خاک محکم کنید تا قلمه راست بایستد. دمای مناسب برای ریشه زدن در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

قلمه ساکولنت ها

۵- ریشه زدن قلمه ممکن است تا  ۳ هفته طول بکشد در این مدت گیاه نیازی به آبیاری ندارد و مقداری مرطوب بودن خاک کافی می‌باشد. تا ریشه زدن کامل گیاهان را در معرض نور مستقیم و شدید قرار ندهید. بعد از ریشه زدن کامل می‌توانید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای پور نورتر قرار دهید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

حالا شما موفق شده‌اید یک گیاه را به چند گیاه تبدیل کنید. با این روش بسیاری از ساکولنت ها و کاکتوس‌ها را می‌توانید تکثیر کنید. مقالات میهن کاکتوس را دنبال کنید تا همانند یک حرفه‌ای گیاهان را پرورش بدهید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

منبع: میهن کاکتوس

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

 

پست‌های مرتبط

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟ کارت‌های رنگی یا تله‌های...

Yucca

آموزش تکثیر گیاه یوکا

آموزش تکثیر گیاه یوکا : یوکا گیاه بسیار مقاومی که...

آیا ساکولنت ها به کود نیاز دارند؟

آیا ساکولنت ها به کود نیاز دارند؟

آیا ساکولنت ها به کود نیاز دارند؟ ساکولنت ها و...

نظرات (27)

باسلام ممنون ازاطلاعات خوبتون .ونگفتید این گیاه کراسولای خرفه ای بدون هورمون ریشه زایی چطورریشه میزنه؟

پاسخ

    سلام.نیازی به هورمون ریشه زایی نیست.کراسولای خرفه ای رو بعد از قلمه گیری داخل خاک ساکولنتها بکارید وابیاری کنید دو الی سه هفته بعد ریشه میزنه.گیاه کم توقعی هست وزود ریشه دار میشه.

    پاسخ

سلام
از توضیحات خوبتون متشکرم،یه سوال دارم:
خاک کاکتوس برای کراسولا خرفه ای مناسبه؟؟؟

پاسخ

    سلام. کراسولا جزو ساکولنتهاست وبهتره از خاک مخصوص ساکولنتها براش استفاده کنید همون ترکیب خاک مخصوص کاکتوس هست فقط مقدار پیت ماس از ماسه زیادتر هست. پیت ماس پنجاه درصد ماسه چهل درصد ده درصد هم ورمی کمپوست.

    پاسخ

با سلام و عرض ادب خدمت شما من این گیاه دارم ولی حالت بوته ای به خود گرفته چگونه به بنسای تبدیل کنم و چگونه ساقه آن را بزرگ کنم خیلی ممنون

پاسخ

    سلام. با هرس کردن شاخه های بلند میتونید تبدیل به بنسای کنید شاخه هایی که علفی وکوچک هستند رو میتونید کات کنید.

    پاسخ

از هورمون ریشه زایی میشه واسه همه گلها استفاده کرد؟

پاسخ

با سلام،من از کراسولا قلمه گرفتم،فقط نمیدونم منظور از مرطوب بودن گیاه چه مقدار اب است ک به ان بدهم، ایا کشیدن پلاستیک روی قلمه واجب است؟

پاسخ

    سلام. نه نیازی به کاور کردن نیست. با اب پاش دو روز یک بار روی خاک اب اسپری کنید کافی هست ،به اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه زود ریشه میزنند.

    پاسخ

ولی من در این مدت یک هفته که قلمه زده ام هر روز نصف استکان آب برای مرطوب بودن خاک استفاده کردم، یک وقت باعث خرابی قلمه هام نشده باشه؟ ممنون از وقتی که میگذارید بابت پاسخگویی

پاسخ

    چون هنوز ریشه ندارند ابیاری باعث پوسیدگی قلمه ها میشه فعلا ابیاری رو قطع کنید تقریبا دو الی سه هفته زمان میبره تا ریشه بزنند. بصورت اسپری وسطحی انجام بدید.

    پاسخ

با سلام، من یک گلدان حنا(امپیشن) دارم، که جلوی پنجره جنوبی بزرگ با فاصله یک متر قرار دارد،البته سایه،ولی اخیرا گلدهی ندارد و الان یک گل دارد فقط. چندتا از برگهایش هم کمی لوله شده اند، برای گلدهی بیشتر چه کاری انجام دهم؟ متشکرم

پاسخ

    سلام. گیاه امپیشن برای گلدهی به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره. دلیل تموم شدن ولها این هست که وقت ولدهی این گیاه تموم شده وجای نورانی نیست از اوایل خرداد ماه تا اوایل پاییز این گیاه به گل مینشینه. برگهایی رو که لوله شدن بادقت بررسی کنید از نظر وحود هر گونه حشره وافت. گرمای زیاد هم باعث لوله شدن برگه میشه.

    پاسخ

با سلام، ممنون از پاسخگویی شما،در قصل پاییز و زمستان گلدان حنا (امپیشن)را در کجا نگهداری کنم.مقدار ابیاری آن چقدر شود؟ ممنونم

پاسخ

    در زمستان پشت پنجره نور گیر نگهداری کنید بهتر هست تا برای بهار هم اماده گلدهی بشه. دما بین ۱۳_۱۲درجه براش مناسب هست کمتر از این درجه باشه احتمال از بین رفتنش هست. ابیاری در زمستان هفته ای دوبار کافی هست با گرم شدن هوا گیاه شروع به گلدهی خواهد کرد که در این زمان باید به جای نیمه سایه ویا سایه روشن انتقال بدید.

    پاسخ

با عرض سلام و عذر خواهی باعث پرسش های های مکرر، آیا میتونم گلدون کراسولا رو تو حیات نگه داری کنم در این فصل؟
سوال دومم اینه ک دو هفته س که از کراسولا قلمه گرفتم امروز دیدم چند تا از برگهاش ریخته؟ ایا تا بحال ریشه داده؟
متشکرم

پاسخ

    سلام. میتونید در هوای ازاد تا موقعی که دما ببن ۱۵_۱۰درجه باشه نگهداری کنید بشرطی که نور فیلتر باشه در افتاب مستقیم نباشه. اگر ریشه دار شده باشه گیاه شروع به رشد میکنه وبرگ جدید در میاره. اگر هنوز شروع به رشد نکرده در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید. دلیل ریزش برگها اگر فقط برگهای پایینی هست طبیعیه. اگر برگهای بالایی هست ابیاری رو کم کنید.

    پاسخ

با سلام،در گلدان امپیشن حشره هایی با بالهای سیاه دیدم، ک موقع ابیاری پرواز میکنند. چند حبه سیر را داخل خاک گلدان گذاشتم ایا موثر است؟ ب نظرشما چه کاری انجام دهم؟

پاسخ

سلام و تشکر از مطالب مفیدتون

بعد از مسافرت متوجه شدم که برگهای کراسولا سوخته
بعضی از برگها بصورت نصف خشک و برنگ سیاه درآمده و بقیه سبز رنگی خود را ازدست داده اند.
گیاه را به نیم سایه آوردم، کار دیگه ای میتونم انجام بدم؟ در این دو هفته برگ جدیدی درنیامده و برگهای کوچک هم تغییری نکرده اند.

پاسخ

    سلام. برگهای زرد وخشک رو از گیاه جداکنید وکامل ابیاری کنید تا شروع رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید.

    پاسخ

با سلام،گلدان ناز یخی را در حیاط نگه داری میکنم،هفته ای ی بار هم ابیاری میکنم،پس چرا برگهایش دارن زرد میشن؟ با توجه ب سرد شدن هوا ب داخل اتاق انتقال دهم؟

پاسخ

    سلام. ابیاری گیاه نازیخی درست مثل کاکتوسهاست وهر وقت خاکش کامل خشک شد باید ابیاری کنید. ابیاری زیاد باعث زرد شدن برگها میشه از سرما هم محافظت کنید اگر در منطقه ای هستید که هوا سرد شده به جای گرمی انتقال بدید.

    پاسخ

باسلام.موقع ابیاری از زیر گلدان. کراسولاهیچ ابی خارج نمیشود،زهکش ان را هم بررسی و باز کردم ولی همچنان هیچ ابی از ان خارج نمیشود،احساس میکنم گیاه رشد نمیکند. ب نظر شما چ کاری انجام دهم؟
با تشکر

پاسخ

    سلام. احتمالا یا مقدار آبی که میریزید کم هست یا منافذ گلدان از داخل گرفته. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید هم ریشه ها رو چک کنید هم منافذ گلدان رو.

    پاسخ

بسیار مفید بود ممنون از نحوه توضیح و عکس

پاسخ