آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای : ساکولنت کراسولا خرفه‌ای به آسانی از طریق قلمه قابل تکثیر می‌باشد. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد. بهترین زمان برای قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای فصل تابستان می‌باشد البته تقریباً در اکثر ماه‌های سال می‌توان قلمه زد. ریشه زنی کراسولا خرفه‌ای بسیار سریع است. 

۱- برای شروع قلمه زدن از شاخه‌های چوبی شده انتخاب کنید. آنها را با چاقو یا قیچی تمیز به آرامی از گیاه مادری جدا کنید. بهتر از قلمه‌ها کمتر از دو سانتی متر نباشند.

قلمه ساکولنت

۲- شاخه‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از تابش آفتاب مستقیم آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شود. این خشک شدن کمک می‌کنید تا قارچ‌ها و بیماری‌ها به گیاه نفوذ نکنند.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

۳- حال در این مرحله ته ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید هورمون ریشه زایی کمک می‌کند که قلمه خیلی سریع‌تر ریشه بزند. البته نگران نباشید اگر هورمون ریشه زایی نداشته باشید هم می‌توانید قلمه‌های خود را به راحتی ریشه دار کنید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

۴- حال نوبت کاشت قلمه است. برای کاشت می‌توانید از خاک با مخلوط  ماسه و  پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کنید. بهتر است خاک مورد استفاده استریل باشد. قلمه را در حدود یک سانتی متر یا بیشتر در خاک فرو ببرید و اطراف آن را با خاک محکم کنید تا قلمه راست بایستد. دمای مناسب برای ریشه زدن در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

قلمه ساکولنت ها

۵- ریشه زدن قلمه ممکن است تا  ۳ هفته طول بکشد در این مدت گیاه نیازی به آبیاری ندارد و مقداری مرطوب بودن خاک کافی می‌باشد. تا ریشه زدن کامل گیاهان را در معرض نور مستقیم و شدید قرار ندهید. بعد از ریشه زدن کامل می‌توانید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای پور نورتر قرار دهید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

حالا شما موفق شده‌اید یک گیاه را به چند گیاه تبدیل کنید. با این روش بسیاری از ساکولنت ها و کاکتوس‌ها را می‌توانید تکثیر کنید. مقالات میهن کاکتوس را دنبال کنید تا همانند یک حرفه‌ای گیاهان را پرورش بدهید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

منبع: میهن کاکتوس

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

 

پست‌های مرتبط

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا : یکی از اصلی‌ترین مشکلات و بیماری‌های...

سمپریوم لب ماتیکی

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی : ساکولنت زیبای سمپریوم تکتوروم...

تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت...

نظرات (78)

سلام من یه کراسولا دارم چند وقت برگاش ریخته در نمیاد چه کار باید انجام بدم ممنون میشم راهنمای کنید مرسی

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ تیر 20ام, 1398 15:55:

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

الان برگ ها زرد شدن و ساقه هم حالت پژمرده به خودش گرفته که گفتین از اب دادن زیاده حالا باید چیکارش کرد که دوباره درست بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 7ام, 1398 00:30:

بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی چک کنید وزهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،اگر ریشه ها سالم بود، خاک گیاه رو در زیر نور مستقیم افتاب پهن کنید تا هم رطوبتش کم بشه وهم ضدعفونی بشه گیاه رو هم با همون ریشه های لخت در جای خنک وسایه یک روز نگهداری کنید وخاک که خشک شد مجدد بکارید وبمدت یک هفته گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید وابیاری رو هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

الان میشه هرسش کرد؟ پیجی هست اموزش به صورت فیلم گذاشته باشه؟ گفتین بیرون بهتر رشد میکنه این بیرون جز شهرهای خیلی گرم جنوب با باد های گرمش هم میشه ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ تیر 5ام, 1398 23:39:

میتونید یک سوم شاخه ها رو هرس کنید، این نوع گیاه بیرونی نیست وباید از نور مستقیم وگرما محافظت بشه ،دمای ایدال برای نگهداری بین۲۰_۳۵ درجه هست،در مورد پیج اموزشی اطلاعی ندارم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام شاخه کراسولا رو به پایین به صورت ابشاری شده چجوری باید تبدیل به یه بونسای کرد؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ تیر 5ام, 1398 19:18:

سلام، با هرس وسیم پیچی میتونید بهش شکل بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.قلمه های ناز یخی چه مدت طول میکشد تا ریشه دهد؟
متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 29ام, 1398 07:57:

سلام، شرایط ایدال باشه دو هفته زمان میبره.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام. از گل ناز یخی قلمه گرفتم و تمام نکات از جمله مرطوب نگه داشتن قلمه در صورتی که غرق در آب نشوند، و آنها را در جای خنک و سایه نگهداری کردم ولی متاسفانه قلمه ها پژمرده شده اند و احساس میکنم در حال پوسیدگی هستند .علت چیست؟
ممنونم از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 26ام, 1398 00:07:

سلام، احتمال داره که وسیله ای رو که باهاش قلمه ها رو جدا کردید ضدعفونی شده نبوده ویا خاکی که برای کاشت قلمه ها انتخاب کردید الوده بوده.

[پاسخ]

پاسخ

منظورتان از مرطوب بودن خاک قلمه های گل ناز یخی این است که با آب پاش سطح خاک را مرطوب کنیم؟ همین مقدار کافی است؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 7ام, 1398 14:13:

بله

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.امروز از گل ناز یخی قلمه گرفتم.در قسمت سایه حیاط منزل گذاشتم. ابیاری قلمه به چه صورت انجام شود؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 6ام, 1398 14:35:

سلام، خاک رو مرطوب نگهدارید وتا زمان رشد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید دقت کنید که غرق اب نشه فقط خاک مرطوب بمونه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر من یه کرسولا خرفه ای دارم که هفته ی پیش بردم گلخونه که برام شاخه های اضافی رو بزنن و بنسای بشه، شاخه ها رو که زدن هیچ تموم برگهای گیاه ام رو زدن گفتن اینطوری پرپشت تر میشه…نگران شدم یعنی گیاه مو از دست دادم 🙁

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1398 19:36:

سلام، نه، گیاه رو در جای قبلی نگهداری کنید وابیاری وکوددهی رو منظم انجام بدید شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنمایی خوبتون.من گلدان ناز یخی رو دارم.طبق صحبتتون که بعد از گلدهی بذر تولید میکند دقیق متوجه نشدم . از کدام قسمت بذر را جدا کنم؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1398 10:00:

بعد از اتمام گلدهی گلها رو جدا نکنید ،انتهای گلها کیسه بذر تشکیل میشه وبعد از خشک شدن اگر جدا کنید داخل کیسه بذر، بذرهای کوچک سیاه یا قهوه ای ریزی هستند که میتونید بعد از خشک کردن بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام.برای خرید بذر گل ناز یخی به چند گلخانه مراجعه کردم ولی میگویند گل ناز یخی بذر ندارد و با قلمه زیاد میشه. ایا حقیقت دارد.چون من میخواهم خودم در گلدان بذر ان را بکارم
ممنونم از شما و راهنمایی هایتان

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 3ام, 1398 23:25:

سلام، همه ی گیاهان بذر تولید میکنند، گیاه ناز یخ هم بذر داره ولی چون با قلمه بیشتر وراحتر تکثیر میشه برای همین با بذر زیاد مرسوم نیست،ولی اگر گیاه ناز یخ رو خریداری کنید بعد از گلدهی بذر هم خواهد داد که میتونید بذرها رو جدا کنید وکشت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام. در باغچه منزل گل نیلوفر کاشتیم و رشد کرده، چگونه میتوان ان را به گلدان منتقل کنم که اسیب نبیند؟ شرایط نگهداری ان چیست؟
خیلی ممنونم از شما

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 3ام, 1398 16:05:

سلام، میتونید با یک بیلچه همراه خاک اطراف ریشه بردارید تا ریشه اسیب نبینه برای این کار بهتر هست یک روز قبل خاک رو کامل ابیاری کنید تا نرم بشه وموقع جابجایی ریشه گیاه اسیب نبینه، نیلوفر گیاه یک ساله وبیرونی هست ونیاز به نور مستقیم داره در انواع خاکها رشد میکنه وبه اب زیادی احتیاج داره،بهترهست خاکش همیشه مرطوب باشه.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام. اگر بخواهم بذر گل ناز یخی رو در گلدان بکارم چگونه است؟ سخت نیست؟ چه مدت طول میکشد تا بذرها جوانه بزنند؟
با تشکر فراوان از شما

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1398 17:52:

سلام، مثل کاشت سایر بذر گلهاست،فقط چون بذرهای این نوع گل خیلی ریز هست باید عمق کاشت کم باشه وروی بذر ها یک لایه خیلی نازک از کود دامی پوسیده وضدعفونی شده بریزید. وبا ابپاش به ارامی ابیاری کنید قبل از کاشت خاک رو باید کامل ابیاری کنید تا کاملا نرم بشه بذر ها در عرض یک هفته شروع به جوانه زنی میکنند ووقتی که جوانه ها اندازه ۷_۸ سانت شدند میتونید تک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
برای تغذیه کود سه بیست مناسبه؟ یا کود دیگری نیاز هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 18ام, 1398 22:52:

سلام، اگر منظورتون برای گیاه کامل کراسولا خرفه ای هست،میتونید این نوع کود رو بصورت دوره ای استفاده کنید کراسولا جزو گیاهان گوشتی محسوب میشه وبهتر هست با کودهایی که پتاس بیشتری از ات دارند استفاده بشه، مثل ۱۲،۱۲،۳۶

[پاسخ]

پاسخ

یاس سفید هست. چطور با قلمه زیاد میشه، چون میخوام توی باعچه بکارم.ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 13ام, 1398 21:39:

۱_ خواباندن شاخه‏

برای تکثیر گل یاس به این روش، شاخه‌های یک تا دو ساله گیاه که سالم و قوی هستند و در پایین‌ترین بخش بوته هستند را انتخاب کنید. توجه داشته باشید، شاخه انتخابی بایستی دارای حداقل دو یا سه جوانه باشد. گلدانی را با ماسه نرم پر کنید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از کاشت شاخه گل یاس در گلدان، با چاقویی تند و تمیز، بخشی از ساقه را که قرار است داخل ماسه کاشته شود، خراش دهید تا ریشه‌زایی سریع‌تر انجام شود. بعد از کاشت، گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و در طول این مدت، آب، نور و دمای مناسب را برای گیاه فراهم کنید. در حدود یک تا دو ماه بعد شاخه یاس ریشه‌دار شده است و شما می‌توانید آن را از گیاه مادری جدا کنید.

۲_قلمه زدن
یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گل یاس، قلمه زدن است. بهترین زمان برای قلمه زدن یاس، اواخر تابستان و قبل از باز شدن جوانه‌ها است. به این منظور تعدادی از شاخه‌های ضخیم گیاه را انتخاب کنید و هر شاخه را توسط قیچی باغبانی یا چاقوی تیز به چند قطعه با طول ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر برش دهید. توجه داشته باشید، انتهای برش‌ها حتما به صورت اریب باشد. همچنین لازم است هر قلمه‌ی یاس دارای سه تا چهار بند (جوانه) و یک تا دو برگ باشد. در صورتی که تعداد برگ‌ها بیشتر است، برگ‌های اضافی را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه‌زایی شود. برای کیفیت بهتر می‌توانید انتهای قلمه‌ها را با هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قلمه ها را داخل گلدانی حاوی ماسه نرم و مرطوب بکارید. لازم است یک سوم از قلمه یاس را داخل خاک فرو کنید. گلدان‌های حاوی قلمه را در محیط سایه با نور غیر مستقیم، دما و رطوبت مناسب قرار دهید و همه روزه به آن‌ها آب بدهید. دو ماه طول می‌کشد تا قلمه‌ها ریشه‌دار شوند، بعد از این مدت می‌توانید آن‌ها را به گلدان اصلی منتقل نمایید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.در باغچه منزل یاس داریم،چگونه از آن قلمه بگیرم و در باغچه بکارم ک زیاد بشن. ممنون از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 13ام, 1398 15:18:

سلام، چه نوع یاسی هست؟ یاسها معمولا با قلمه وخوابانیدن تکثیر میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ممنون از پاسخگویی خوبتون
بعد از گرفتن قلمه از هر گیاهی
لازم نیست که به همون شاخه ک ازش قلمه گرفته شده چیزی بزنیم که گیاه اصلی خشک یا مریض نشه ؟
من هم کراسولا خرفه دارم
هم بنسای نارون که خیلی ناز داره
میترسم شاخه های کوچیکشو بزنم یه وقت خشک بشه
بازم ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1398 21:17:

سلام، میتونید به قسمت بریده شده روی گیاه مادری یا محلول قارچ کش اسپری کنید یا از چسب پیوند استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام میخواستم بپرسم چگونه میشه از این گیاه برای ساخت بونسای ریشه هوایی بگیرم منظورم از ریشه هوایی ریشه هایی که تا حدود ۲۰سانت از خاک بیرون هستند .با تشکر از اطلاعات مفیدتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 13ام, 1398 11:08:

سلام ریشه ی هوایی فرق میکنه، فکر کنم منظور شما شکل دادن ریشه بصورت بیرون از خاک هست، برای اینکار بعد از هرس ریشه ها گیاه رو داخل گلدان بالا تر از قسمت قبلی بکارید بصورتی که ریشه ها نمایان بشن بعد روی ریشه ها رو با خاک بپوشونید بمرور زمان با ابیاری خاک شسته شده وریشه ها بیرون میان، این کار رو بمرور زمان واهسته انجام بدید که ریشه ها به بیرون ماندن از خاک عادت کنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتت تون بخیر??
یه سوال ایا تکثیر از راه برگ این گیاه امکان پذیره؟اگر که هست شرایط بستر قابل کشتش به چه صورته؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 10ام, 1398 18:54:

سلام، وقت بخیر، بله ،این نوع کراسولا از طریق برگ هم تکثیر میشه،برگهای سالم ونسبتا جوان رو از گیاه جدا کنید بصورتی که از انتهای ساقه جدا بشن وپاره نشن، داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید ودو الی سه روز در جای خنک وسایه نگهداری کنید بعد داخل بستر کشت، ماسه شسته یاکوکوپیت یا لیکا بصورت مایل بکارید وهر چند روزیک بار روی سطح بستر اب اسپری کنید،سعی کنید اب روی برگها نریزه،در جای نیمه سایه با دمای متعادل نگهداری کنید، تقریبایک ما زمان میبره تا ریشه بزنن وجوانه بدن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
آیا کراسولا خرفه ای داخل آب هم ریشه دار میشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 21ام, 1397 21:12:

سلام، بله ریشه دار میشه ولی بهتر هست انتهای ساقه با اب تماس نداشته باشه ویا داخل کوکوپیت بکارید زودتر ریشه میزنه.

[پاسخ]

پاسخ

چه خوب، ممنون ?

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.چگونه از گل ناز یخی قلمه بگیرم. ایا تو آب بزارم ریشه میده؟ در ضمن الان فصل خوبی برا قلمه هست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 7ام, 1397 23:05:

سلام، بله الان زمان مناسبی برای قلمه گیری از گیاهان هست، قلمه هایی به اندازه ۱۵ سانتی متر از گیاه جدا کنید وداخل ترکیب پیت ماس ومقداری خاک باغچه،خاک برگ، یا هر نوع ترکیب خاکی که سبک باشه، کشت کنید میتونید داخل اب هم ریشه دار کنید فقط وقتی ریشه ها یک سانتی متر شدن داخل خاک انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام روز بخیر.
دوست عزیز تو این موقع از سال میشه از کراسولای خرفه ای قلمه گرفت؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 7ام, 1397 23:06:

سلام، بله میتونید قلمه بگیرید الان زمان مناسبی برای این کار هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید ببخشید من تقریبا۲ماه پیش قلمه گرفتم از کراسولا ولی فعلا خبری از ریشه نیست هر دو روز یه مقدار خیلی کم آب میدم پشت پنجره هم گذاشتمش .با اینکه ریشه نداره ولی قلمه هام خراب هم نشدن فقط یکم برگا نازکتر شدن چکارش باید بکنم ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 2ام, 1397 14:22:

سلام، ممنون، زمان مناسبی رو برای قلمه زدن انتخاب نکردید، بهترین زمان برای قلمه گیری بهار هست، احتمال داره که گیاه هنوز در خواب زمستانی باشه برای همین هنوز ریشه زایی انجام نشده بهتر هست تو همون شرایط نگهداری کنید با اغاز فصل بهار ریشه زایی انجام شده وشروع به رشد میکنند. سعی کنید خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید دما رو هم بین ۲۰_۳۰ درجه ثابت نگه دارید. جای سایه روشن نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خدمت شما عزیز.بنده یک کراسولا خرفه ای دارم رشد خوبی داشت تا هفته پیش متوجه رنگ پریدگی برگهاش شدم با کمی زیر و رو کردن خاکش متوجه شدم پر از کرم خاکی است.به ناچار تصمیم گرفتم که خاکش رو عوض کنم.در خاک جدید از ترکیب کوکوپیت پرمیت و ماسه و مقداری ورمی کمپوست استفاده کردم.ولی متأسفانه زردی و ریزش برگهاش همچنان ادامه دارد چه بساز شل شدن برگهاش و حالت سوختگی سر برگها هم اضافه شده.لطفا راهنمایی کنید چه کاری از من برای نجاتش.سپاسگزارم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 1ام, 1397 18:07:

سلام. احتمالا ورمی کمپوست ترکیب خاکتون زیاد بوده که برگها حالت سوختگی وزرد شدن دارند،پرلیت وکوکوپیت هیچ ارزش غذایی ندارند وفقط خاک رو سبک ورطوبت رو حفظ میکنن. بهترین ترکیبی که میتونید برای کراسولا استفاده کنید ماسه شسته عدسی پنجاه درصد، پیت ماس چهل درصد، وورمی کمپوست ده درصد هست.بعد از تعویض خاک وگلدان گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید.سعی کنید جای ثابت ودمای ثابتی داشته باشه تا ریزش برگها قطع بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
ببخشید من یه خرفه دارم بوته ای خیلی خوب رشد کرده و پر پشته ولی از وقتی که از محل کارم به خونه آوردم برگهاش دارن میریزن ممنون میشم کمکم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 25ام, 1397 22:05:

سلام. تغییر ناگهانی دما باعث این مشکل میشه سعی کنید دما رو ثابت نگهدارید وجای ثابت وپرنور وفیلتر شده قرار بدید بمرور زمان به محیط جدید اداپته شده وریزش برگها قطع میشه.

[پاسخ]

پاسخ

بسیار مفید بود ممنون از نحوه توضیح و عکس

[پاسخ]

پاسخ

باسلام.موقع ابیاری از زیر گلدان. کراسولاهیچ ابی خارج نمیشود،زهکش ان را هم بررسی و باز کردم ولی همچنان هیچ ابی از ان خارج نمیشود،احساس میکنم گیاه رشد نمیکند. ب نظر شما چ کاری انجام دهم؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 30ام, 1397 11:59:

سلام. احتمالا یا مقدار آبی که میریزید کم هست یا منافذ گلدان از داخل گرفته. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید هم ریشه ها رو چک کنید هم منافذ گلدان رو.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام،گلدان ناز یخی را در حیاط نگه داری میکنم،هفته ای ی بار هم ابیاری میکنم،پس چرا برگهایش دارن زرد میشن؟ با توجه ب سرد شدن هوا ب داخل اتاق انتقال دهم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 21ام, 1397 15:51:

سلام. ابیاری گیاه نازیخی درست مثل کاکتوسهاست وهر وقت خاکش کامل خشک شد باید ابیاری کنید. ابیاری زیاد باعث زرد شدن برگها میشه از سرما هم محافظت کنید اگر در منطقه ای هستید که هوا سرد شده به جای گرمی انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و تشکر از مطالب مفیدتون

بعد از مسافرت متوجه شدم که برگهای کراسولا سوخته
بعضی از برگها بصورت نصف خشک و برنگ سیاه درآمده و بقیه سبز رنگی خود را ازدست داده اند.
گیاه را به نیم سایه آوردم، کار دیگه ای میتونم انجام بدم؟ در این دو هفته برگ جدیدی درنیامده و برگهای کوچک هم تغییری نکرده اند.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 13ام, 1397 17:44:

سلام. برگهای زرد وخشک رو از گیاه جداکنید وکامل ابیاری کنید تا شروع رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام،در گلدان امپیشن حشره هایی با بالهای سیاه دیدم، ک موقع ابیاری پرواز میکنند. چند حبه سیر را داخل خاک گلدان گذاشتم ایا موثر است؟ ب نظرشما چه کاری انجام دهم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 12ام, 1397 18:05:

سلام. رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گلدان کارت زرد نصب کنید مشکل حل میشه.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و عذر خواهی باعث پرسش های های مکرر، آیا میتونم گلدون کراسولا رو تو حیات نگه داری کنم در این فصل؟
سوال دومم اینه ک دو هفته س که از کراسولا قلمه گرفتم امروز دیدم چند تا از برگهاش ریخته؟ ایا تا بحال ریشه داده؟
متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 06:56:

سلام. میتونید در هوای ازاد تا موقعی که دما ببن ۱۵_۱۰درجه باشه نگهداری کنید بشرطی که نور فیلتر باشه در افتاب مستقیم نباشه. اگر ریشه دار شده باشه گیاه شروع به رشد میکنه وبرگ جدید در میاره. اگر هنوز شروع به رشد نکرده در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید. دلیل ریزش برگها اگر فقط برگهای پایینی هست طبیعیه. اگر برگهای بالایی هست ابیاری رو کم کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام، ممنون از پاسخگویی شما،در قصل پاییز و زمستان گلدان حنا (امپیشن)را در کجا نگهداری کنم.مقدار ابیاری آن چقدر شود؟ ممنونم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 1ام, 1397 13:37:

در زمستان پشت پنجره نور گیر نگهداری کنید بهتر هست تا برای بهار هم اماده گلدهی بشه. دما بین ۱۳_۱۲درجه براش مناسب هست کمتر از این درجه باشه احتمال از بین رفتنش هست. ابیاری در زمستان هفته ای دوبار کافی هست با گرم شدن هوا گیاه شروع به گلدهی خواهد کرد که در این زمان باید به جای نیمه سایه ویا سایه روشن انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام، من یک گلدان حنا(امپیشن) دارم، که جلوی پنجره جنوبی بزرگ با فاصله یک متر قرار دارد،البته سایه،ولی اخیرا گلدهی ندارد و الان یک گل دارد فقط. چندتا از برگهایش هم کمی لوله شده اند، برای گلدهی بیشتر چه کاری انجام دهم؟ متشکرم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 1ام, 1397 10:51:

سلام. گیاه امپیشن برای گلدهی به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره. دلیل تموم شدن ولها این هست که وقت ولدهی این گیاه تموم شده وجای نورانی نیست از اوایل خرداد ماه تا اوایل پاییز این گیاه به گل مینشینه. برگهایی رو که لوله شدن بادقت بررسی کنید از نظر وحود هر گونه حشره وافت. گرمای زیاد هم باعث لوله شدن برگه میشه.

[پاسخ]

پاسخ

ولی من در این مدت یک هفته که قلمه زده ام هر روز نصف استکان آب برای مرطوب بودن خاک استفاده کردم، یک وقت باعث خرابی قلمه هام نشده باشه؟ ممنون از وقتی که میگذارید بابت پاسخگویی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 31ام, 1397 17:00:

چون هنوز ریشه ندارند ابیاری باعث پوسیدگی قلمه ها میشه فعلا ابیاری رو قطع کنید تقریبا دو الی سه هفته زمان میبره تا ریشه بزنند. بصورت اسپری وسطحی انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام،من از کراسولا قلمه گرفتم،فقط نمیدونم منظور از مرطوب بودن گیاه چه مقدار اب است ک به ان بدهم، ایا کشیدن پلاستیک روی قلمه واجب است؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 31ام, 1397 14:44:

سلام. نه نیازی به کاور کردن نیست. با اب پاش دو روز یک بار روی خاک اب اسپری کنید کافی هست ،به اندازه ای که سطح خاک مرطوب بشه زود ریشه میزنند.

[پاسخ]

پاسخ

از هورمون ریشه زایی میشه واسه همه گلها استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1397 17:17:

بله

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض ادب خدمت شما من این گیاه دارم ولی حالت بوته ای به خود گرفته چگونه به بنسای تبدیل کنم و چگونه ساقه آن را بزرگ کنم خیلی ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 14ام, 1397 10:15:

سلام. با هرس کردن شاخه های بلند میتونید تبدیل به بنسای کنید شاخه هایی که علفی وکوچک هستند رو میتونید کات کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
از توضیحات خوبتون متشکرم،یه سوال دارم:
خاک کاکتوس برای کراسولا خرفه ای مناسبه؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 22ام, 1397 19:29:

سلام. کراسولا جزو ساکولنتهاست وبهتره از خاک مخصوص ساکولنتها براش استفاده کنید همون ترکیب خاک مخصوص کاکتوس هست فقط مقدار پیت ماس از ماسه زیادتر هست. پیت ماس پنجاه درصد ماسه چهل درصد ده درصد هم ورمی کمپوست.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام ممنون ازاطلاعات خوبتون .ونگفتید این گیاه کراسولای خرفه ای بدون هورمون ریشه زایی چطورریشه میزنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 28ام, 1397 14:26:

سلام.نیازی به هورمون ریشه زایی نیست.کراسولای خرفه ای رو بعد از قلمه گیری داخل خاک ساکولنتها بکارید وابیاری کنید دو الی سه هفته بعد ریشه میزنه.گیاه کم توقعی هست وزود ریشه دار میشه.

[پاسخ]