علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟ اصلی‌ترین بیماری که کاج مطبق به آن دچار می‌شود بیماری‌های قارچی می‌باشد. که معمولاً از شاخه‌های پایین‌تر شروع می‌شود. ابتدا برگ‌های پایینی شروع به شل شده کرده و در نهایت شروع به خشک شدن می‌کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه شاخه‌ها سرایت می‌کند. برای درمان این مشکل به محض مشاهده افتادگی برگ‌ها از سم‌های قارچ‌کش استفاده کنید. سم قارچ‌کش را بر روی برگ‌ها شاخه‌ها اسپری کنید و همچنین به صورت آبیاری به ریشه گیاه بزنید. برای خرید بهترین نوع سم قارچ‌کش برای درمان این مشکل اینجا کلیک کنید. 
حشرات تریپس، شپشکهای گیاهی و شپشک آرد آلود به این گیاه حمله می‌کنند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برگ‌ها زرد و در نهایت گیاه ضعیف خواهد شد. از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این آفت باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت. بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه این گیاهان سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب از پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با قارچش آغشته کنید.

کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی
کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد این نشانه‌ها می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخ‌های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آب است.. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شودشود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی پر نور تر است.

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست: 
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

خرید سم قارچ‌کش مخصوص کاج مطبق
خرید کود مخصوص گیاه کاج مطبق

منبع: میهن کاکتوس

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

پست‌های مرتبط

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟...

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟ کارت‌های رنگی یا تله‌های...

آموزش تکثیر بگونیا

آموزش تکثیر بگونیا

آموزش تکثیر بگونیا : در این مقاله با آموزش تکثیر بگونیا...

نظرات (28)

سلام.کاج مطبق من ۴ ساله دارمش همیشه سرسبز بود ولی از پاییز یهو شروع کرده به خشک شدن اول توخونه بود نور نداشت هوا که سرد شد بخاری آوردیم گذاشتمش بیرون تو راه پله کنارپنجره ولی کلا خشک شده ودست میزنی برگاش میریزه ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی ناراحتم براش???

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 12ام, 1397 18:55:

سلام، کمبود رطوبت محیط،کمبود ابیاری وبیماریهای قارچی باعث خشک شدن گیاه میشه،بهتر هست گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه های گیاه رو چک کنید اگر ریشه ها سالم بودند مجدد رشد میکنه ولی اگر ریشه ها هم از بین رفتن متاسفانه کاری نمیشه کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
کاج مطبق من سبز و سر حال هست ولی بعد از ۵ سال هیچ برگ تازه ای نمیده لطفا علت رو بگین
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 11ام, 1397 11:20:

سلام، جای پرنوری بگذارید وبا کودهای کامل npkگیاه رو تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
کاج مطبق من نزدیک پنجره هست که زیرش شوفاژ هست اما با شوفاژ فاصله کمی داره، ولی احساس می کنم دما متعادله، خئنه ما نور خوبی داره و هفته ای یه بار آب میدم، امابرگ هاش خشکه که به خاطر کمبود رطوبته و اینکه به سمت پایین افتاده شده، این یعنی داره گیاه از بین میره؟ درمانش چیه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1397 21:54:

سلام. طبق فرمایشات شما که نزدیک سوفاژ هست گرمای بیش از اندازه باعث آویزان شدن برگها شده، بهتر هست گیاه رو حداقل با لوازم گرمایشی یک ونیم الی دو متر با فاصله بگذارید. رطوبت محیط رو هم با مه پاشی ویا اگر امکانش رو دارید با دستگاه مه ساز سرد تامین کنید. ابیاری رو هر وقت سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من از خونه دوستم یه کاج مطبق که رو به خرابی بود رو آوردم. طبقه های زیری قهوه ای شدن و ریزش داشتن و شاخه ها افتاده هستن. دوستم میگفت نزدیک کتری برقی بوده و بخار زیاد کتری و کمبود نور خورشید باعث حال بد گیاه هست. باید بگم به نظر من آبیاریش هم زیاد بوده و اینکه نور خورشید بهش نمیخورد ولی نور مصنوعی محیط زیاد بود. اما با خوندن سوال و جوابها یه مشکل دیگه هم دیدم. روی قسمتهای سوزنی لکه های سفید هست. البته بیشتر شبیه لکه های غبار پاشی هست که به خاطر آهک آب ایجاد میشه. با دستمال مرطوب که میکشم روش پاک میشه و باید بگم لکه ها اصلا شبیه تصاویری که از شپشک آردآلود توی اینترنت هست نیست. حالا سوالم اینه من یه سم گیاهان آپارتمانی دارم که روش نوشته برای از بین بردن حشرات هست و عکس کرم و حلزون و … داره. اگه اونو بهش بزنم درصورتی که اونا لک آب باشه برای گیاه مشکلی پیش نمیاد؟ اگه شپشک باشه از بین میره؟ و اینکه وقتی آوردمش آب از زیرش سرازیر بود و حالت غرقابی بود، لازمه خاکش رو عوض کنم؟ یا بزارم توی آفتاب تا خشک بشه کافیه؟
ممنونم که اطلاعاتتون رو در اختیار ما میزارین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 15ام, 1397 12:41:

سلام. اگر لکه اب باشه نیازی به اسپری سم حشره کش نیست،اگر شپشک اردالود باشه مثل پودر سفید رنگی دیده میشه اگر بین دو انگشت اون قسمتهای سفید رو بردارید متوجه میشید که داخل پودر سفید حشرات صورتی رنگ مایل به سفید کوچکی هستند.این ازمایش رو انجام بدید تا متوجه بشید که رسوبات اب هست یا شپشک ارد الود، اگر شپشک باشه اول باید حذف فیزیکی کنید بعد سمپاشی کنید. فعلا چون تازه محیط نگهداریش عوض شده خاک رو تعویص نکنید زیر گلدان سنگریزه بگذارید تا از قسمت زهکش هم هوادهی بشه وخاک رطوبتش کم بشه.گیاه رو در جایی که نور کافی وفیلتر شده داره نگهداری کنید. هر از گاهی روی برگها مه پاشی کنید ،دلیل اویزان شدن برگها گرمای بیش از اندازه ویا سرد بودن محیط هست دما رو چک کنید. دمای ایدال برای نگهدای کاج مطبق ۲۰_۳۰ درجه هست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام . من ۳ ساله که کاج مطبق خریدم ولی اصلا رشد نمیکرد و برگهاش بی حال و افتاده شده بود گلدانشو عوض کردم خاک اطراف ریشه جدا کردم ریشه قهوه ای رنگ بود نمیدونستم بابد قارچ کش برنم فقط با گل و کود جدید گلدان رو پر کردم الان که ۲ روز گذشته کاجم افتاده تر شده چیکار کنم ؟ ممکنه ریشه آسیب دیده باشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 13:41:

سلام. اگر همه ی ریشه ها قهوه ای رنگ شدن بهتر هست ریشه ها رو کات کنید ریشه ها پوسیدن،ریشه سالم سفید رنگ میشه ووقتی بین دو انگشت به ارامی کشیده بشه پاره نمیشه ولی ریشه پوسیده زود پاره میشه، اگر کل ریشه قهوه ای شده باشه دیگه کاری نمیشه براش انجام داد متاسفانه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام .من چند روزه کاج مطبق خریدم البته دو قلو هستش یکی از درخچه هاش شروع کرده از ووسط یرگهای سوزنیش به طور منظم از وسط برگهاش زرد شده و بعصی از شاخکهاش میریزه علت چیست .با تشکر از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 23:26:

سلام. زرد شدن وریزش برگها دلیلش تنش جابجایی هست که بتازگی انجام شده. گیاه برگهایی رو فدا میکنه تا برگهای دیگر بتونن رشد کنن برگهایی که زرد میشن رو جدا نکنید بگذارید کامل خشک بشن وخودشون بیفتن. گیاه رو در جای ثابتی با نور کافی بگذارید وزیاد جابجا نکنید بمرور زمان که به محیط جدید اداپته بشه ریزش برگها قطع میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر کاج مطبق ما قارچی شده ابتدا برگهای اون زرد شد الان لکه های قهوه ای رنگ روی برگ هاش ظاهر شده و از نوک برگ هاش داره خشک میشه یکبار از سم بنومیل استفاده کردیم ولی تغییر چندانی ایجاد نشده از نظر نور افتاب هم پشت پنچره است لطف میکنید بنده رو راهنمایی کنید ؟ و اینکه به فاصله چه مدت دوباره از سم استفاده کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 6ام, 1397 14:00:

سلام، از قارچ کش اکسی کلراید مس یا مانکوزب استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید از محلول قارچ کش داخل خاکش هم بریزید از سایر گیاهان جدانگهداری کنید دوهفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبق ما برگهای طبقه‌ سوم موقع خرید کمی خشک‌شده بودن که دقت نکردیم الان‌این‌خشکی برگ‌به ما بقی طبقات برگ هم رسیده و همچنین‌به ساقه ها . کود اهن دادیم‌ ولی هیچ فایده نداشته این مدت جابهجایی زیاد داشته تا محل مناسب و پیدا کردیم و همچنین گلدانش هم تعویض کردیم . اگر راهنمایی کنید جهت جلوگیری از خشک شدن کامل گل ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 28ام, 1397 23:44:

سلام. علت خشک شدن برگها کمبود رطوبت محیط هست هر هفته دو بار باید روی برگها غبار پاشی کنید،وخاک کاج مطبق باید همیشه مرطوب باشه،غرق اب نباشه،وتهویه مناسبی داشته باشه. برای تقویت بهتر هست از کودهای کامل استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام گلدان کاج مطبق مون رو عوض کردیم حال از پایین برگ های سبزش درحال ریختن است و ساقه ی کاج از پایین تا بالا درحال قهوه ای شدن است آیادرحال خشک شدن است؟؟ برای درمان چه کنیم؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 28ام, 1397 23:32:

سلام. احتمالا موقع تعویض گلدان ریشه ها اسیب دیده. بهتر هست یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید.علت ریزش برگها تغییر ناگهانی دما هست سعی کنید گیاه رو در دمای ثابت نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبق من حتی برگاش سبزه و میوفته.علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:02:

سلام. ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبودزهکش مناسب،کمبودنور باعث ریزش برگها میشه. همچنین وجود افات در خاک این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبق من برگ های پایینیش کم کم زرد میشن و میمیرن و بعد با کوچکترین دستی که بهش بخوره میوفتن.حدود هفت هشت سالشه.علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:03:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. آبیاری،نور ،کوددهی،ترکیب خاک…

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبخ من برگ هاش اوریزون شدن حالت پژمردگی دارن اما ریزش ندارن روی سطح برگها یکم سفیدی دیدم گیاهم نزدیک پنجره جنوبیه و زمستان هفته ای یک بار اب میدم و اب پاشی هر روز

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 20ام, 1397 14:22:

سلام. دلیل اویزان شدن برگها وبی حالی گیاه، افراط و تفریط در آبیاری و یا عدم خروج اب اضافی از گلدان و باتلاقی شدن و مساعد نبودن وضع زهکش و نور و حرارت زیاد و آفات،کرم خاکی و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان ویا تعویض گلدان اشتباه وجدا شدن خاک اطراف ریشه میباشد، برای تایین زمان ابیاری سطح خاک رو ۲-۳ سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید.لکه سفید رو با یک پنبه اغشته به الکل از روی برگ بردارید همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید که از این نوع سفیدک ها نباشه. اگر جداشد شپشک ارد الود هست باید با یکی ازسمهای حشره کش یک بار سمپاشی کنید اگر از برگ جدا نشد قارچ هست باید با محلول قارچ کش سمپاشی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبقی که پایین تنش به خاطر تغییر دمایی کامل خشک شده ارتفاعش بیشتر از یک متر باشه .چون جلوه زیبایی نداره می شه سر زنی کرد تا ریشه دار بشه ؟
بعد از سر زنی تنه دیگه به درد می خوره؟
و روش ریشه دار شدنش رو توضیح بدید لطفا

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 18:05:

سلام. سرزنی کنید قسمت بالایی بسختی ریشه دار میشه. توی خونه میشه گفت تقریبا غیر ممکن هست. اگر خواستید امتحان کنید بهتره قسمتی رو که بریدید رو داخل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید همینطور گیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده. منظور از کاور کردن یک کیسه پلاستیکی(نایلون شفاف) روی گیاه بکشید واز قسمت پایین گلدان کیسه پلاستیکی رو با یک کش ببندید. قسمتی هم که داخل خاک هست دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه ولی کج رشد میکنه بصورت قائم رشد نخواهد داشت.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام

کاج مطبق من هیچ گونه بیماری نداره و سالم هستش ولی من کاج های مطبق دیگرو که دیدم برگ های سبز پر رنگی دارن حتی اون برگ بالایی که تازه در اومده ولی کاج مطبق من برق های سبز کمرنگی دارن میخواستم بدونم علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 10:32:

سلام. کمبود نور میتونه دلیل کمرنگ شدن برگها بشه همینطور کمبود عناصر موجود در خاک. بهتره ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو کوددهی کنید وگیاه رو بمرور زمان به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

[پاسخ]