علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

یکی از مشکلات عمده در نگهداری از گیاه کاج مطبق زرد شدن و ریزش برگهای آن است. برگهای زرد شده به تدریج تیره‌تر شده و در نهایت زمانی که خشک شدند قهوه‌ای رنگ می‌شوند. چهار دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ در کاج مطبق عبارتند از: کمبود رطوبت، نور شدید آفتاب، آبیاری بیش از حد و بیماری‌ها. از دیگر عوامل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به کمبود مواد غذایی یا فقر خاک و کمبود نور اشاره کرد.

کاج مطبق گیاه نسبتاً حساسی است که در نگهداری آن باید به مواردی مانند میزان نور، دما و رطوبت توجه کنید.

 

اگر کاج من به زردی یا ریزش برگ دچار شد چه اقداماتی باید انجام داد؟

سرعت عمل در جلوگیری از گسترش این مشکل در کاج مطبق بسیار مهم است باید به محض مشاهده تغییر رنگ در برگها و شل شدن شاخه‌ها نسبت به یافتن علت مشکل اقدام کنید. و پس از یافتن دلیل ایجاد مشکل گیاه را درمان کنید. برای یافتن علت به وجود آمدن این مشکلات تا آخر مقاله را به دقت مطالعه کنید در بخش نظرات هم می‌توانید جواب خیلی از سؤالات را پیدا کنید.

 

همان‌طور که در بالا اشاره کرد مشکلات اصلی در نگهداری از کاج مطبق به رطوبت، نور و بیماری‌ها مربوط می‌شود.

رطوبت:
شاید اولین موردی که پس از زرد شدن برگهای کاج مطبق باید مورد بررسی قرار داد، رطوبت است. کاج مطبق به مکانی با رطوبت حدود ۵۰ درصد و بیشتر نیاز دارد. خشکی هوا می‌تواند باعث زرد شدن برگهای گیاه شود. ابتدا زرد شدن در نوک برگها و برگهای جوان‌تر مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید رطوبت محل نگهداری گیاه را بالا ببرید و یا مرتب بر روی برگهای آن آب اسپری کنید. از آب‌های بدون املاح برای اسپری آب استفاده کنید. یا می‌توانید با قرار دادن ظرف‌های آب در اطراف گیاه رطوبت هوا را بالا ببرید. تصویر زیر کمبود رطوبت در کاج مطبق را نشان می دهد.

کمبود رطوبت در کاج مطبق

 

نور:
تابش آفتاب شدید نیز از دگیر دلایل زردی برگ‌ها می‌تواند باشد. کاج مطبق را در مکانی با نور ملایم قرار دهید و از تابش شدید آفتاب بخصوص در تابستان بر روی گیاه جلوگیری کنید. زرد شدن برگها در اثر آفتاب سوختگی معمولاً ابتدا در برگهای بالایی و از سمت تابش نور مشاهده می‌شود. همچنین نور کم نیز می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه شود. در تصویر زیر آفتاب سوختگی کاج مطبق را در اثر قرار دادن در زیر آفتاب مسقیم و شدید را نشان می‌دهد.

سوختگی برگ کاج مطبق

کمبود مواد غذایی خاک:
در صورتی که مواد غذایی برای گیاه تأمین نشود برگهای جوان و در حال رشد شروع به رنگ پریدگی می‌کنند. برای درمان و پیشگیری و رشد بهتر گیاه در فصل رشد می‌توانید از کودهای مخصوص استفاده کنید. برای خرید کود هلندی مخصوص اینجا کلیک کنید.

دمای مناسب نگهداری کاج مطبق:
دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث تغییر رنگ و شل شدن برگهای کاج مطبق شود.

جریان هوا:
هرگز کاج مطبق را در معرض باد کولر یا کنار بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. کاج مطبق به جریان هوای تازه احتیاج دارد.

 

آبیاری کاج مطبق:
اگر آبیاری به درستی انجام نشود ممکن است به گیاه آسیب برسد. زمانی که سطح خاک به اندازه ۳ سانتی متر خشک شد شروع به آبیاری کنید. از آب‌های با املاح زیاد نباید برای آبیاری کاج مطبق استفاده کرد. در زمستان و با خنک شدن هوا آبیاری کمتر شود.

برای آموزش کامل نگهداری از کاج مطبق یا کاج طبقاتی اینجا کلیک کنید.

 

تغییرات ناگهانی محیط نگهداری کاج مطبق:
تغییرات ناگهانی محل نگهداری و تغییر نور، دما یا تعویض گلدان نیز میتواند باعث شوکه شدن گیاه شود. تغییرات باید به تدریج انجام شود.

 

بیماری‌ها و آفت‌های کاج مطبق

 

بیماری‌های قارچی:
بیماری‌های قارچی اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکل در کاج مطبق هستند. پس از مشاهده اولین علائم وجود بیماری‌های قارچی که معمولاً به شکل زردی یا شل شدگی شاخه‌ها و برگها مشاهده می‌شود از سم قارچکش که در ادامه نحوه مصرف آن توضیح داده خواهد شد استفاده کنید تا در صورت وجود بیماری در مراحل اولیه درمان شود زیرا بیماری‌های قارچی در مراحل حاد و شدید قابل درمان نیستند. بیماری‌های قارچی معمولاً از ریشه گیاه شروع شده و به تدریج اندام‌های هوایی گیاه را آلوده می‌کند. ابتدا شاخه‌های پایینی شل شده و حالت افتاده پیدا می‌کنند و در نهایت برگها شروع به تغییر رنگ و در نهایت خشک شدن می‌کنند. البته ممکن است افتادگی شاخه نیز مشاهده نشود و در ابتدا برگها شروع به تغییر رنگ کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه گیاه را آلوده کند. پوسیدگی ریشه ممکن است در اثر آبیاری زیاد، خاک نامناسب یا عدم وجود سوراخ در کف گلدان اتفاق بی افتد. تصویر زیر کاج مطبق مبتلا به بیماری شدید قارچی را نشان می دهد.

کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی

 

راه درمان بیماری‌های قارچی چیست؟
استفاده از سموم قارچکش مخصوص گیاهان بهترین را درمان است. سم قارچکش را طبق دستورالعمل استفاده با آب مخلوط کرده و بر روی کل شاخ و برگ گیاه اسپری کنید و به‌صورت آبیاری به خاک بریزید طوری که تمامی ریشه و خاک خیس شود. این کار را یک مرتبه دیگر پس از یک هفته تکرار کنید. در صورت عدم درمان سم قارچکش را عوض کرده و مجدد این کار را تکرار کنید.
ولی بهترین درمان بیماری‌های قارچی پیشگیری است.

 

حشرات و آفت هایی که در کاج مطبق ایجاد بیماری میکنند

حشرات تریپس، کنه ها و شپشک ها از جمله شپشک آردالود گل کاج مطبق را مورد حمله قرار میدهند. این حشرات از گیاه تغذیه کرده و باعث برگ‌ها زرد شدن برگها و ضعیف شدن گیاه می شوند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برای درمان پس از تشخیص از سموم حشره کش مخصوص باید استفاده کرد.

از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این بیماری باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت.

بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه های اسیب دیده یا پوسیده سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با محلول قارچکش شستشو کنید.

 

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد ریزش برگهای کاج مطبق می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخه های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و پس از خشک شدن می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آبیاری است. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی با نور مناسب است.

 

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست: 
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

 

منبع: میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه

محصولات مرتبط با این مقاله که ما در فروشگاهمان داریم

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
649 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
جواد
جواد
۱ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۰

سلام .۴روزه گل مطبقم برگهایش خشک وبرگ های پایینی زرد شده وریخت وبالایی ها سیاه شدن و ول کردن خودشونو چه کار باید بکنم ممنون میشم جوابم را بدهید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۲
در پاسخ به  جواد

درود،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهتاب
مهتاب
۲۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۰

سلام خسته نباشید من میخواستم بگم که ما یه کاج نوئل داریم و من هفته ای دوبار بهش اب میدادم ولی فکر میکنم ابش زیاد بود چون هنوز خاکش درست خشک نشده بود که من دوباره بهش اب میدادم.الان داره برگ هاش زرد شدهدو میریزه.من چی کار کنم الان کاجم که نپوسیده؟من نگرانم یه مقدار حتی اگه سالم هم باشه میترسم از ریخت بیفته .چی کار باید بکنم لطفا راهنماییم بکنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۹
در پاسخ به  مهتاب

درود، ممنون، ابیاری رو قطع کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که باز باشه وبلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

salehi
salehi
۱۴ تیر, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۷

اینم عکس گیاه

00DC53F0-7F3F-4091-9C65-EFF63B44FBCF.jpeg
salehi
salehi
۱۴ تیر, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۲

سلام وقت بخیر
کاج مطبق دارم که ازپارسال پاییزگرفتم که الان حدودا۸ماه دارمش سرحال بودجلوی پنجره هستش سمت شمالی الان یک هفته ست برگای پایینی زردشده وخشک وبرگای سوزنی ریزش داره ومیریزه وقسمت های بالاپژمرده وبی حال هستن وآویزون
میخواستم راهنمایی کنیدکه چیکارکنم حالش خوب بشه خیلی دوستش دارم

پیشاپیش ممنونم ازراهنمایتون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷
در پاسخ به  salehi

درود،شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ابیاری،دمای محیط نگهداری، میزان نور دریافتی،ترکیب خاک…

salehi
salehi
۱۵ تیر, ۱۴۰۰ ۰۱:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 1

آبیاری تقریبادوبار در هفته
نورم نورپشت پنجره
دمای خونه هم ۳۰درجه
خاک کوکوپیت وبرگه

درست میشه؟؟
کمکم کنید🙏🏻🙏🏻

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ تیر, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴
در پاسخ به  salehi

درود،ابتدا تهویه محیط رو بالاببرید وبرای مدتی روی برگها مه پاشی نکنید، ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید،زیر گلدان یک پارچه بندازید وتمام برگهایی رو که خشک شدند جدا کنید تا روی زمین وداخل گلدان نریزه، بعد گیاه رو با محلول حشره کش(قارچ کش مانکوزب یا اکسی کلرومس، مقدار مصرف دو گرم در یک لیتراب) سمپاشی وابیاری کنید سمپاشی رو دوبار بافاصله یک هفته تکرارکنید.

سحر
سحر
۱۱ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۲

سلام خسته نباشین طریق آبیاری کاج رو میفرمایید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸
در پاسخ به  سحر

درود، ممنون، سطح خاک هر زمان حدود دو سانت خشک شد میتونید ابیاری کنید.

امیرعلی
امیرعلی
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۲

عکس گیاه ممنونم

۲۰۲۱۰۶۲۰_۱۸۲۰۱۷.jpg
امیرعلی
امیرعلی
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۶

سلام خسته نباشید کاج مطبق یک ساله که هیچ رشدی نکرده و الان از طبقه بالایی از وسط گل شروع به زرد شدن کرده علت چیه ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶
در پاسخ به  امیرعلی

سلام، ممنون، شرایط نگهداری ازگیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

امیرعلی
امیرعلی
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  کارشناس 2

کنار پنجره نورغیرمستقیم نور خورشید آبدهی واسپری هفته ای یک بار خاکشم دو ساله عوض نکردم هیچ کودی هم تا به حال ندادم

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۱
در پاسخ به  امیرعلی

موقعی که نور روی گیاه هست روی برگها مه پاشی نکنید،رطوبت محیط رو افزایش بدید برگهایی رو که خشک شدندجدا کنید ویک بار گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید، برای اینکه گیاهتون رشد داشته باشه سطح خاک رو به آرامی با یک چنگال یا هر وسیله ی دیگر که بشه خاک رو زیرو رو کرد سطح خاک رو زیرو روکنید تا اکسیژن کافی به ریشه های گیاه برسه مواظب باشید که ریشه ها اسیب نبینند ماهی یک باربا کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید.

محمد
محمد
۲۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۴

سلام
ممنون میشم منم راهنمایی کنید . من کاج مطبخ دارم و دوهفته پیش یکم سرحال نبود و بردمش گلخانه و موقع عوض کردن خاک و بزرگ کردن گلدانش دو تا کرم خاکی بزرگ زیرش بود . الانم بعد دو هفته کلا داره زردمیشه و پژمرده . لطفا راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۲
در پاسخ به  محمد

سلام، کرم خاکی رو از داخل خاک خارج کردید یا داخل خاک موندن؟ از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

سارا
سارا
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۶

عکس گلم فراموش کردم بفرستم مجدد ارسال کردم

Resizer_16231597078900.jpg
سارا
سارا
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۰۱

سلام ممنون میشم کمکم کنید کاجم ۴ ساله کنار پنجره شمالی هوا وآب و نور خوب داشته کاملا سر حال فاصله برگ ها کم سبز و محکم اما یک ماهه از اولین طبقه پایین برگاها ریزش پیدادکرد و الان کل طبقه پایین داره زرد میشه خیلی نگرانم میدونم کاج یهو اززدست میره و تو اوج س حالی ممکن نابود بشه میترسم گلم بمیره😭 میشه بخاطر گلدونش باشه کوچیک شده باشه براش بعد از ۴ سال؟؟عوض کنم یا دست نزنم عید کود ۳بیست دادم بهش از اون میشه شده باشه؟؟؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  سارا

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

هیلدا
هیلدا
۱۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۳

سلام
کاج من خیلی سالم و سرحال بود..الان ۲ سال هستش توی خونم هست.ابیاری ۱۰روز یکبار.زیرش جزیره درست کردم کوددهی هم انجام میدم و نور و رطوبت اطرافش هم عالیه..این ۲ سال هیچ مشکلی نداشته..ولی الان اومدم برگهاشو گردگیری کنم یهو چندتا چندتا برگاش ریخت..مث موی سر انسان ریزش برگ گرفته..چکارش کنم😔😔😔البته ۶طبقه برگ داره که ۲طبقه از پایین اینجوری دچار ریزش شد الان دیدم…لطفا کمکم کنید گیاهم حالش خوب نیست😥😥😥

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲
در پاسخ به  هیلدا

سلام، اگر فقط برگهای پایینی وقدیمی هستند طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند زمانی که کامل خشک شدند جدا کنید ولی اگر برگهای طبقات بالایی هم میریزند وبصورت سبز ریزش دارند بیماری قارچی هست گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید تمام قسمتهای برگهارو بررسی کنید جاهایی که برگها جدا میشند رو به ارامی جدا کنید بعد سمپاشی رو انجام بدید.

علی
علی
۱۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۰

سلام ببخشین این کاج من داره زرد میشه روزی دوبار آب اسپره میکنم خاک همه چیش خوبه نمیدونم چرا اینجوری شده ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  علی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تعویض داشته؟ کوددهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید.

نوری
نوری
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶

سلام و خسته نباشید، کاج مطبقم چهار ساله که دارمش تا حالا مشکلی نداشته چند ماهه شاخه‌های پایین دچار ریزش برگ شده و داره به سمت بالا میره

20210603_143232.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۵
در پاسخ به  نوری

سلام، ممنون، با محلول قارچ کش گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید وتمام برگهای سست رو جدا کنید، رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید و تا بهبود کامل روی برگها اب اسپری نکنید.

peymanakbari791
peymanakbari791
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵

سلام خسته نباشید خدمت شما کارشناس محترم من گیاهم از عید به اینور برگاش شل شدن و اون جوونه بالای درخت زرد شده و شل شده احساس میکنم داره از بین میره و کلات آهن و کود مایع ۲۰۲۰۲۰ هم بهش دادم ولی بازم درست نشد خاکشم از گل فروشی گرفتم آب هم اسپری میکنم رو برگاش درست نشد تو همین سایت شما خوندم شاید ریشه هاش پوسیدن یکم اون ریشه های سیاهه گیاهو با یه قیچی ضد عفونی شده کات کردم امیدی به نجاتش هست یا ن ممنون میشم راهنمایی کنین .
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۹
در پاسخ به  peymanakbari791

سلام، ممنون، در ظاهر که سالم هست ومشکلی نداره اویزان شدن برگها از کمبود نور میتونه باشه بمرور زمان میتونید به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. تهویه محیط رو بالاببرید وبرای تامین رطوبت محیط میتونید ازجزیره زیر گلدانی استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۳

سلام من درختچه کاج مطبق دارم
چند ازش قافله شدم زیر نور شدید آفتاب موند ولی الان وضعیت خوبه نوکش سبز مونده ولی چند تا از شاخه ها خشک شده و ریخته میخواستم بدونم جاهایی ریخته بازم شاخه در میاد یا نه یه توضیح بدید ممنون میشم
ارادتمند شما موسوی

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  مهدی

سلام، نه متاسفانه دیگه برگ در نمیاد ولی احتمالش هست که پاجوش بزنه.

مهمان
مهمان
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۲

سلام.خسته نباشید تعدادی درخت نوئل آبی ۱۲ساله داخل گلدان دارم نور.آب.کود.سمپاشی مناسب دارن مدتی هست برگهاشون روبه زردی وریزش رفته گونه دیگرگیاهان کناریشون مثل افرا…هم همینطور.اگرممکنه راهنماییم بفرمایید چکارکنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸
در پاسخ به  مهمان

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از برگها وگیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهمان
مهمان
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس ازشما.درمکانی بازبانورزیادعین همیشه آبیاری کردم کودوسم دادم بصورت ناگهانی این اتفاق درکل گیاهان کناری هم افتاده.عکس براتون ارسال میکنم

IMG-20210517-WA0020.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۱
در پاسخ به  مهمان

ممنون از شما،سوختگی هست کود وسم رو همزمان استفاده کردید؟ چه نوع کود وسم وبا چه دزی مصرف کردید وچه زمان از روز؟

مهمان
مهمان
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 2

کلروپرینفوس.به روش آبیاری بشکه ای به مقدارتوصیه شده درساعت۱۰صبح.چجوربایدبرطرفش کنم؟ممنون ازپاسخگوییتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۳۴
در پاسخ به  مهمان

این قسمتهایی که عکسش رو فرستادید حالت سوختگی هست که در اثر مصرف زیاد سم یا کود وبعد تابش افتاب روی گیاه باعت شده سمپاشی رو حتما اوایل صبح ویا عصر انجام بدید زمانی که نور روی گیاهان نباشه، فعلا بهتر هست خاک رو ابشویی کنید تا سم موجود در خاک خارج بشه قسمتهای خشک شده رو هم کات کنید.

مهمان
مهمان
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ازینکه تجربه گرانبهاتون رو بی دریغانه دراختیارعموم قرارمیدیدبسیارسپاسگزارم.راهنماییتون خیلی مفیدبودحتمااجرامیکنم.ممنون که وقت شریفتون رو به مشکل بنده اختصاص دادید.پاینده باشیدوپرتوان.سپاس سپاس سپاس

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۰
در پاسخ به  مهمان

ممنون از توجه شما دوست گرامی، موفق باشید.

امیر
امیر
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۶

سلام کاج مطبق دارم که ار اواخر تابستان پارسال شروع به زرد شدن و ریختن برگهای پایین شد گلدان را عوض کردم از اب پاش استفاده میکنم و کود ۲۰۲۰ و اهن هم ماهی یگبار استفاده میکنم و ابیاری منظم هم ترتیب دادم الان برگهای بالایی هم دارن همین مشکل پیدا میکنن درضمن دوبار هم سم کرم کش بهش دادم دیگه نمیدونم مشکل از کجاست لطفا رانماییم کنید با سپاس فراوان

IMG_20210425_034312.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۵
در پاسخ به  امیر

سلام، گیاهتون کمبود نور داره خاکش هم مناسب به نظر نمیرسه ترکیب خاکش چی هست؟موقع ابیاری اب اضافی براحتی از زهکش گلدان خارج میشه؟ این موارد رو هم بفرماییدتا بهتر راهنماییتون کنیم.

علیرضا مشکی
علیرضا مشکی
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶

سلام وقت بخیر خدمت شما استاد گرامی.کاج من نزدیک به یک ماهه برگاش از قسمت پایین زرد شد و خشک شد و الان کامل پایینش خشک شده و قسمت بالاها کم کم دارن خشک میشن اسپری اب هر هفته انجام شده. اینم عکسش

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۱
در پاسخ به  علیرضا مشکی

سلام، عکس گیاه رو نفرستادید، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم بتازگی اگر محیط نگهداری ویا خاک وگلدان گیاه تعویض شده بفرمایید.

اسدی
اسدی
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲

سلام
وقت بخیر
مطبق من از پایین برگ هاش داره زرد میشه و کم کم ب بالا میاد
میشه لطفا راهنمایی کنید
ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۶
در پاسخ به  اسدی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سعید
سعید
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۱:۴۷

سلام ۱۵ روز پیش یه کاج مطبق گرفتیم که همون جا گل فروش خاکشو عوض کرد از پایین همه برگاش زرد شده و هر روز اسپری میشه و آبدهی ۵روز یکبار ،حالا چیکار کنیم که همش خراب نشه، ممنون
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۷
در پاسخ به  سعید

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو در جای ثابتی که نور،دما، وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو افزایش بدید وبرگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید برای کاهش شوک وارده میتونید گیاه رو یک بار با محلول هیومیک اسید ابیاری کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

Helya
Helya
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸

با عرض سلام،
عذر خواهی میکنم فراموش کردم عکس کاج مطبق را ارسال کنم…این عکس کاج مطبق….comment imagecomment imagecomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۱
در پاسخ به  Helya

سلام، گیاهتون کمبود نور داره وریزش برگها دلیلش قارچی شدن گیاه هست تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید وگیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش اکسی کلرومس ابیاری وسمپاشی کنید. نور کافی دریافت کنه وبا کودهای کامل تقویت بشه شروع به رشد میکنه.

Helya
Helya
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹

درود و سلام،
خدا قوت،
من حدود دو سال هست ی کاج مطبق خرید کردم..ولی گلدان را عوض نکردم،چون فروشنده گفت خاکش مناسب هست، طی این دو سال هیچ برگ جدیدی رشد نکرده…و الان حدود دو ماه هست که برگهای گل همین طور که سبز هست خشک میشه و دست به اون بزنی سریع می افته…یعنی فقط طبق بالا ریزش نکرده ،بقیه طبقها کلا ریزش داشتند،و حتی ی طرف هم کلا داره خالی میشه.‌‌.‌.نور ،رطوبت …خوبه…
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،مشکل این کاج مطبق چیه…
روز خوش

سیما
سیما
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵

سلام من مطبق دو برک پایینش متوجه زردی شدم وقتی از ته نگاه کردم دیدم از بیخ شکسته تیغ تیغ هاشو تا ۱۰ سانت باچاقو کندم ک چوب بشه بعدم عسل زرد گذاشتم تو خاک اخه نوشته بود عسل کار هورمون ریشه زدایی میکنه میگیره ؟….. اب دهی غبار پاشی نورش چجوری باشه هفته ای یک بار اب هر ۳ روز غبار پاشی براش خوبه جای خنک گذاشتم افتاب نداره خونه کلا

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۷
در پاسخ به  سیما

سلام، ریشه دار کردن قلمه کاج مطبق داخل منزل تقریبا غیر ممکن هست، مگر اینکه شرایط گلخانه ای براش فراهم کنید. ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد میتونیدانجام بدید در محیطی که نور کافی داشته باشه نگهداری کنید. حداقل روزانه ۴ساعت نور متوسط داشته باشه.

ا.م
ا.م
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۴

سلام آیا کود فسفات میتونه برای کاج مطبق مناسب باشه؟
و اینکه آیا کاج مطبق به کلر حساسه(کود دارای کلر)؟

سعید
سعید
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۲

سلام. سال نو رو بهتون تبریک میگم
حدود یک و نیم ماهی می شه که درخت کاج مطبق رو خریدم، ولی از ۱۰ روز پیش متوجه زرد شدن و افتادن برگ های طبقه های پایین گیاه شدم. هفته ای یک بار آب میدم و چند روزی هم هست که غبارپاشی روی برگ های گیاه رو شروع کردم. درخت پشت پنجره شمالیه و موقع خرید، فروشنده تعویض خاک و گلدون رو انجام داد. لطفا اگه ممکنه علت زرد شدن برگ ها رو من بگین و اینکه چه کار باید بکنم تا جلوی این اتفاق رو بگیرم.
خیلی ممنون
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۵
در پاسخ به  سعید

سلام، ممنون، سال نو شما هم مبارک، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست برگهای زرد شده رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید گیاه رو تا حد امکان در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید میتونید برای کاهش شوک وارده یک بار گیاه رو با محلول اسید هیومیک ابیاری کنید. بمرور زمان با محیط وخاک جدیدادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه.

اوستا
اوستا
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۴

سلام وقت شما بخیر من یک کاج مطبق دارم به همراه چهار بن سای که همشون برگهاشون زرد وپژمرده شدن که درحال بهبود بودن که برای بهتر شدن کودهای تقویتی دادم که منجربه شل شدن وپژمردگی شده برای اینکه بهتر بشن باید چکار کنم وآیابرگهای کاج که زرد شدن امکان سبز شدن یا رویش مجدد هست با خیر باتشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۲
در پاسخ به  اوستا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاهان رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان وبرگها بفرستید تابهتر راهنماییتون کنیم،برگهایی که زرد شدند دیگه سبز نمی شند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

هانی
هانی
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۲

سلام وقت بخیر کاج من سه ساله خریدمش هیچ مشکلی نداشته تا الان اما متاسفانه الان برگ های یه طبقه اش خش شدن دوماه پیش کندم و پرتشون دادم الان هم این طبقه که درعکس هست ایطور شده ابپاشی روزانه دارم و هفته ای یه بار اب بهش میدم
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۰
در پاسخ به  هانی

سلام، زرد شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدندمیتونید جدا کنید ولی اگر باسرعت بیشتری برگهای قدیمی زرد میشند گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید.

هانی
هانی
۲۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۱
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ممنون از جواب دهیتون .با همین سرعتی که گفتم حدود یک ماه و نیم پیش برگهای طبقه پایین زرد شدن که کندمشون و حالا این طبقه .ایا طبیعی است این روند خشک شدن برگهای قدیمی؟؟و روشی هست که ساقه خشک و بدون برگ پایین رو پوشش بدیم؟؟سپاس

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹
در پاسخ به  هانی

سلام، ممنون از شما، بهتر هست برگهایی رو که زرد میشند جدا نکنید وصبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید، احتمالش هست که کمبود عناصر داشته باشه که با این فاصله کم برگهاش زرد میشه. گیاه رو درجای ثابتی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید جابجایی هم باعث زرد وخشک شدن برگهای قدیمی گیاه میشه. ماهی یک بار هم با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

Leila
Leila
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۴

سلام یک ماه هست که یک درختچه کاج خریدم هفته ای یک بار ابیاری میکنم وپشت پنجره یا نور ملایم هست ولی برگ های بالایی دارن هر روز کمرنگ تر میشوند غبار پاشی هم هر دو روز یک بار انجام میدم دلیلیش چیه به نظرتون کامل زرد میشه؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۹
در پاسخ به  Leila

سلام، احتمالش هست که کمبود نور داشته باشه بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید، ویا در اثر کمبود عناصر خاک میتونه باشه که میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

هستی
هستی
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸

با سلام،کاج مطبق را دو سالی هست که دارم،اما نوکش خشک شد دوباره شروع به رشد کرد،الانم از پایین در حال زد شدن هست،پست پنجره جنوبی است،آبیاری دهه روز یکباره،غبار پاشی هم هفته ای است. لطفا راهنما یی کنید،عکس را میفرستم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
در پاسخ به  هستی

سلام، بله حتما عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

هاشم زاده
هاشم زاده
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۶

سلام . خسته نباشین.
من حدود ۴ سال هست که این کاج مطبقو دارم. ولی تازگیا متاسفانه برگای پایین شروع ب زرد شون کردن. اوایل فکر کردم که طبیعی هست و برگای پایینی زرد میشن. ولی یکی از برگای وسطی هم پژمرده شده و داره زرد میشه. دو سه هفته س که هر هفته بهش آب میدم. قبلا هر ۱۰ روز یک بار میدادم. تازگیا هم جاش رو عوض نکردم. و تعویض گلدون هم نداشتم. شرایط نور دهی هم خوبه.
به نظرتون دفعات آبدهی رو کمتر بکنم ؟
و اینکه ریشه ها پوسیده شدن یا قارچ گرفتن؟
راهی هست ک نذارم این برگ پژمرده تر نشه؟
ممنون از سایت عالیتون.
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰
در پاسخ به  هاشم زاده

سلام، ممنون، گیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید برگهایی رو که خشک شدند جدا کنید گیاهتون کمبود نور هم داره بعد از بهبود کامل به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

مینا
مینا
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۱

سلام من قبلا هم پیام دادم کاج من از پایین برگهایش شروع به قهوه ای شدن کردن الان دوتا از برگهای شاخه بالایی هم قهوه ای شده و با دست زدن کنده میشه نمیدونم از چیه؟ میتونه از کمبود رطوبت باشه؟ یا دلیل دیگه ای داره ممکنه مشکل از ریشه باشه؟ توروخدا کمک کنید من همسرم این گل رو خیلی دوست داره نمیخوام خراب بشه
comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
در پاسخ به  مینا

سلام، برگهای گیاهان دائمی نیستند وبمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند ولی اگر برگهای قدیمی باسرعت بیشتری خشک میشند گیاهتون کمبود مواد غذای داره میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاهتون رو تقویت کنید مقداری هم کمبود نور داره میتونید به ارامی به قسمتی که نور بیشتری داره انتقال بدید حتما نور رو فیلتر کنید. رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی هم میتونید تامین کنید.

مینا
مینا
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۶

سلام نزدیک به دو سال این کاج مطبق رو داریم که الان یک هفته ست که برگهای پایین زرد شدن، مکانش پشت پنجره جنوبی و هفته ای یکبار آب میدم غبار پاشی هم قبلا انجام ندادم ولی چند وقته با آبیاری انجام میدم و اینکه ساقه گیاه هم رنگ سبز نداره تا یه قسمتی این طبیعیه؟comment imagecomment imagecomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  مینا

سلام، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی گیاهان طبیعی هست وبرگها بمرور زمان فرسوده شده وازبین میرند بعد ازاینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، تنه گیاه با گذشت زمان پیر وچوبی میشه وتغییر رنگ میده که طبیعی هست گیاهتون کاملا سالم وسرحال هست ومشکلی نداره میتونید برای تقویت از بهار با کودهای کامل تقویتش کنید.

مینا
مینا
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۱
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون ?

P
P
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸

فقط دو تا برگ پایینی حالت خشک شده دارند.

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۲
در پاسخ به  P

اگر فقط برگهای پایینی وقدیمی هستند مشکلی نیست طبیعی هست بمرور زمان برگهای قدیمی فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

P
P
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۷:۱۳

سلام. خسته نباشید. این کاج مطبق کل برگاش از نوک دارن زرد میشن. تغییر شرایط نداشته . زهکش هم بازه از وسایل گرمایشی هم دوره. لطفا راهنمایی کنید. ممنون
https://uupload.ir/files/ithb_img-20210124-
wa0043.jpg
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸
در پاسخ به  P

سلام، ممنون، همه ی برگها به این صورت خشک میشند یا فقط برگهای پایینی وقدیمی؟

صابری
صابری
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۰
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام برگهای کاجم زرد شده و داره میریزه
۷ ماهه ک خونمونو عوض کردیم از دو ماه پیش اینطوری شده
خونه قبلیمون زیر نور آفتاب پشت پنجره بود برگهای ی طرفش سوخت ابپاشی هم نمی کردم ولی برگهاش نریخت
اینجا ک اومدیم روزا ابپاشی کردم هفته ۲ بار آب دادم جوری ک زیرش خیس بشه ن اب جمع بشه سم بهش دادم ی بار ،کودم مرتب بهش میدم خاکشم کم شده بود چن ماه پیش اضافه کردم بهش،رشدشم خوب بوده از سال پیش ی طبقه ۵تایی اضافه کرده
پارسال خریدمش بعد دوماه کرم درشت کله قندی گرفت با ی محلولی ک هم کود بود هم سم مشکلش حل شد
الان پشت پنجره زیر نور غیر مستقیمه آفتاب بهش نمیخوره دمای خونه هم ک این چن وقت خیلی گرم شده

16258588297791773981840315936148.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۴
در پاسخ به  صابری

درود، مه پاشی رو قطع کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو سمپاشی کنید ،تمام برگهای زرد شده رو جدا کنید.

صابری
صابری
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۴
در پاسخ به  کارشناس 1

سپاس محلول قارچ کش از کجا بخرم؟

1 4 5 6