علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟ اصلی‌ترین بیماری که کاج مطبق به آن دچار می‌شود بیماری‌های قارچی می‌باشد. که معمولاً از شاخه‌های پایین‌تر شروع می‌شود. ابتدا برگ‌های پایینی شروع به شل شده کرده و در نهایت شروع به خشک شدن می‌کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه شاخه‌ها سرایت می‌کند. برای درمان این مشکل به محض مشاهده افتادگی برگ‌ها از سم‌های قارچ‌کش استفاده کنید. سم قارچ‌کش را بر روی برگ‌ها شاخه‌ها اسپری کنید و همچنین به صورت آبیاری به ریشه گیاه بزنید. برای خرید بهترین نوع سم قارچ‌کش برای درمان این مشکل اینجا کلیک کنید. 
حشرات تریپس، شپشکهای گیاهی و شپشک آرد آلود به این گیاه حمله می‌کنند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برگ‌ها زرد و در نهایت گیاه ضعیف خواهد شد. از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این آفت باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت. بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه این گیاهان سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب از پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با قارچش آغشته کنید.

کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی
کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد این نشانه‌ها می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخ‌های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آب است.. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شودشود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی پر نور تر است.

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست: 
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

خرید سم قارچ‌کش مخصوص کاج مطبق
خرید کود مخصوص گیاه کاج مطبق

منبع: میهن کاکتوس

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

پست‌های مرتبط

آموزش نگهداری از درخت ازگیل

آموزش نگهداری از درخت ازگیل

آموزش نگهداری از درخت ازگیل : درخت ازگیل با نام...

آموزش نگهداری گل آگلونما

آموزش نگهداری گل آگلونما

آموزش نگهداری گل آگلونما: آگلونما یک گیاه بسیار مقاوم از...

چه موقع و چگونه گلدان گل‌هایم را عوض کنم؟

چه موقع و چگونه گلدان گل‌هایم را عوض کنم؟

چه موقع و چگونه گلدان گل‌هایم را عوض کنم؟ تعویض...

نظرات (92)

سلام خسته نباشید برگهای پایینی کاجم اویزون شده چکار گنم درست بشه جاش گرم نبوده ابیاری هم هر وقت خاکش خشک بوده انجام دادم ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 2ام, 1398 22:01:

سلام، ممنون، دلیل آویزان شدن برگهای کاج مطبق،کمبود نور،کمبود رطوبت محیط،ابیاری نامناسب،گرما ویا سرما،وجود افت در برگها میتونه باشه که بهتر هست همه ی این موارد رو چک کنید. خاک کاج باید همیشه مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام چندروز پیش درخت کاج مطبق خریدم الان ساقش زرد شده و برگای پایینش یکم پژمرده شدن چکار باید بکنم لطفا راههنماییم کنیین مممون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 2ام, 1398 16:55:

سلام، اگر برگهای پایینی زرد شدن تنش جابجایی هست وبمرور زمان که گیاه با محیط جدید اداپته بشه زرد شدن برگها قطع میشه وزمانی که کاملا خشک شدند میتونید از گیاه جدا کنید، ولی اگر ساقه زرد شده احتمال داره موقع جابجایی ریشه های گیاه اسیب دیده باشه،بهتر هست گیاه رو مدتی در جای ثابت نگهداری کنید. وسطح خاک رو با احتیاط ،کمی بادست فشار بدید تا خاک به ریشه ها بچسبه. زیاد گیاه رو جابجا نکنید تا تنش جابجایی برطرف بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام از کجا بفهمم علت خشکی نوک برگها کاج از کم ابی یا ابیاری زیاده ؟؟
من یک ماهه کاج خریدم هفت طبقه ست کنار پنجره پذیرایی گذاشتم خونمون پر نورهست .
تقریا یه روز درمیون ابش میدم و برگهاش و اب پاشی میکنم با اسپری
ولی از طبقه های میانیش نوک سر برگها کمی زرد و خشک شده البته دو تا دونه برگش اینجوری شده ؟
علتش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید ؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 20:49:

سلام، کمبود اب باعث خشک شدن نوک برگها میشه،ابیاری زیاد باعث زرد شدن وریزش برگها میشه حتی برگها بصورت سبز هم ریزش پیدا میکنند، بهتر هست ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، ابیاری یک روز در میان زیاد هست، علت زرد شدن برگها هم دلیلش ابیاری بیش از اندازه هست.

[پاسخ]

پاسخ

کاج من کاملا خشک شده و داره میریزه و خیلی راحت میشکنه..درست میشه به نظرتون یاذباید بندازمش دور؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 12:39:

بهتر هست ریشه های گیاه رو چک کنید اگر ریشه ها از بین رفته باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

[پاسخ]

پاسخ

اسعندماه ۹۷ کاج لاوسون را خریدم… از ابتدای اردیبهشت، برگ ها از قسمت پایین شروع به زدر و بعد قهوهوای شدن کرده اند. چه کنم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 27ام, 1398 12:24:

زرد شدن برگهای پایینی گیاهان طبیعی هست ومشکلی نیست بعد از خشک شدن جداکنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام تقریبا سه چهار ساله کاج مطبق خریدم چند دفعه هم مکانشو عوض کردم ولی خوشبختانه تنشی بهش وارد نشد ولی چند هفته پیش مکانشو تغییر دادم الان چند روزه برگ های میانی شرو کردن ب زرد شدن تو فاصله دو سه روز اخیر خیلی سرعت زرد شدن بیشتر شده در ضمن از وقتی هم خریدم گلدون و خاک رو عوض نکردم و اسپری اب هم خیلی کم براش استفاده میکردم
لطفا راهنماییم کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 24ام, 1398 22:58:

سلام، تنش جابجایی باعث این مشکل میشه،ولی اگر شدت ریزش برگها زیاد هست دلیلش ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب، نبود زهکش مناسب هست، این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام روزتون بخیر
یه کاج مطبق دارم دو ماهه خریدم همونجا خود گل فروشی گلدونش عوض کرد بعد دو ماه امروز دیدم از پایین شاخه هاش زرد شده و خشک شدن….برگای خشکش با اشاره ای میافتن بنظرتون علتش چیه دلم نمیخاد بمیره گلدونم…..میشه کمک کنید و منو راهنمایی کنید؟ نکنه قارچ زده؟
کنار پنجره هست جاش نسبتا خنک و خوبه هفته ای ۱ بار بهش نزدیک یه لیتر اب میدم ممکنه بخاطر ابیاری باشه؟ چند وقته یه محلولی خزیدم باسم محلول مغذی گیاهان اپارتمانی نوشته ۵ قطره در یک لیتر اب ….بهش دادم….میشه منو راهنمایی کنید ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 20:10:

سلام، زرد وخشک شدن برگهای پایینی گیاهان کاملا طبیعی هست،ولی اگر برگهای میانی هم به این صورت زرد وخشک میشن علتش ابیاری زیاد ویا رطوبت کم محیط میتونه باشه میتونید هر روز روی برگها مه پاشی کنید ویا برای تامین رطوبت از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام کاج مطبق من خبلی خوب بود ولی به تازگی گلدونش شکست مجبور شدم گلدونشو عوض کنم ولی بعد یک هفته الان دوتا برگ از پایین زرد شده ممنون میشم راهنماییم کنید چی کار کنم درست بشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 18ام, 1398 00:07:

سلام، بعد از تعویض گلدان وخاک چند تا از برگهای پایینی زرد میشن ودلیلش تنشی هست که به گیاه وارد میشه،جای نگرانی نیست، صبر کنید وقتی کامل خشک شدند جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
کاجمو دوماهه خریدم همون اولش جاشو عوض کردم کود کمپوزیت هم پاش ریختم اوایلش خوب بود دوهفتس برگهای پایین خشک شدن برگهای بالا بی حالن نور کم بهش میخوره خیلی کم هوای خونه معمولیه آبم هر هفته دوبار کم بهش میدم نمیدونم چرا جون نمیگیره بخاطر قارچ نیست؟؟؟ نکنه قارچ گرفته لطفا راهنماییم کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 7ام, 1398 08:51:

سلام، چه مقدار کود ترکیب کردید؟احتمالش هست که مقدار کود زیاد بوده باشه،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید گیاه رو در جایی که تهویه مناسبی داره قرار بدید ویا هر از گاهی پنجره ها رو کامل باز کنید تا هوای تازه به گیاه برسه. محیطی که نور بیشتر وفیلتر شده داره نگهداری کنید ، از قرار دادن گیاه در کنار لوازم گرمایشی یا سرمایشی اجتناب کنید، رطوبت محیط رو میتونید با مه پاشی روی برگها ویا درست کردن جزیره زیر گلدانی تامین کنید، کمبود رطوبت محیط هم یکی از دلایل میتونه باشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
من یه سه ماهی هست که کاج مطبق خریدم.اولش خیلی سرحال و خوب بود اما بعد شروع کرد برگ های پایینش به بی حال شدن.همین چند روز پیش که داشتم آب میدادمش متوجه وجود چند تا کرم در گلدان شدم.سریع به بیرون منتقلش کردم و راهکار هایی رو از گوگل در آوردم.چون سم دیازینون در دسترسم نبود گلدانو داخل یه تشت بزرگ آب گذاشتم تا کرم ها از سوراخ های زیرین گلدان خارج شوند.اما بعدش دیدم کرم ها بسیار تا بسیار زیاد و بزرگ هستن،مجبور شدم خودم خاک گلدانو عوض کنم.از دیروز که اینکارو کردم برگ های بالایی هم مثل پایینی ها شروع به بیحال شدن و زرد شدن کردن.حس میکنم داره خشک میشه.گلدانو پشت یه پنجره نورگیر گزاشتم.تا قبل از این مسائل هم هفته ای دو بار آبش میدادم.تو رو خدا اگه میشه راهنمایی کنین،من دوست ندارم کاجم خشک بشه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 15:19:

سلام، کار خوبی انجام دادید،الان بی حال شدن گیاه تنش تعویض خاک هست که بمرور زمان از بین میره جای نگرانی نیست،یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید تا ریشه های اسیب دیده هنگام تعویض خاک قارچی نشن، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید که تهویه مناسبی داشه باشه ابیاری رو هر وقت سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید برای حفظ رطوبت میتونید جزیره زیر گلدانی درست کنید تا رطوبت گیاه تامین بشه،زهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه،بعد از اینکه گیاه شروع به رشد کرد بجای پرنوروفیلتر شده انتقال بدید،چند روز بعد برگهای پایینی هم زرد خواهند شد که جای نگرانی نیست وطبیعی هست، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم!کاج رو هفته ای دو بار آب میدم!همیشه نور از پشت پنجره میخوره! مدت زیادی هستش کود رو عوض نکردم! اما دو ماه پیش کود آماده گرفتم و ترکیب داخلش کردم! گلدونش بزرگه! اما وقتی برگه ها کوچیکه خیلی سرحاله اما وقتی خیلی بزرگ میشه آویزون میشه انگار مریض شده! برگ هاش سبزه و اصلا قهوه ای و زرد نیست! مشکل من آویزون شدنشه که بد شکلش کرده!اوایل خیلی خوشگل بود! البته یه بار اثباب کشی کردم یه راه ده ساعته! به نظرتون این دلیلش نیستش

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1398 21:40:

سلام، کمبود نور باعث آویزان شدن برگهای این گیاه میشه احتمالش هست که به برگهای پایینی نور کمتری میرسه برای همین آویزان میشن اگر جای پرنوری دارید که بصورتی باشه که به برگهای پایینی هم نور کافی برسه به اون قسمت انتقال بدید،فرمودید که بتازگی محیط نگهداری هم عوض شده دلیل زرد شدن برگها هم همین تنش جابجایی هست، گیاه رو مدتی در جای ثابت وپرنور وفیلتر شده نگهداری کنید برگهای زرد رو هم جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید مدتی جای ثابت بمونه حالش خوب میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام برگهای کاجم زردمیشن ومیریزن شاخه های پائینیشم خیلی بی حال شده.جاشم خنکه هرروزم اب پاشی میکنم کودتقویتیم ریختم.احتمال قارچ هست سم بگیرم؟لطفاراهنمایی کنیدحیفه گلم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1398 15:17:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،بتازگی گلدان یا محیط نگهداری عوض نشده؟چه کود با چه دزی وبا چه فاصله ای استفاده کردید؟ میزان ابیاری، نور،دما،ترکیب خاک،رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ؛ به سوال در مورد کاج مطبق دارم! مطبق من هفت طبقه هستش !همیشه خوب رشد میکرد و سرحال بود! الان پنج طبقه پایین برگ هاش آویزون شدن و همچنین جدیدن دو طبقه ی پایین چند برگش ریزش پیدا کرده! و همچنین الان فقط دو طبقه بالا سرحال هستش! من خیلی ناراحت هستم! اگه امکان داره راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 31ام, 1398 15:12:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،ابیاری ،چند ساعت در روز نور دریافت میکنه؟ دمای نگهداری، ترکیب خاک، بتازگی گلدان یا محیط نگهداری عوض نشده؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید.من به مدت پنج ماهه کاج مطبق ۶طبقه خریدم.برگ های پایینش بد شکل شده .بعضی جاهای برگاش سبز نیست و قهوه ای شده .و عسلک مشاهده کردم .میشه راهنمایی کنین چیکارکنم ؟
ممنون از پاسخگوییتون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 30ام, 1398 22:50:

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،ابیاری،نور، ترکیب خاک،دما.. کوددهی میکنید؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام با تشکرفراوان از شما و سایت خوبتون من چند روز پیش که بهتون کامنت دادم خیلی وضعیت کاجم بد بود فکر کردم دیگه کامل داره خشک می شه خدا رو شکر با راهنمایی شما روند خشک شدن کاج متوقف شده هر چند هنوز خیلی سرحال نیست ولی باز هم خیلی وضعیتش بهتر از قبله مجددا خواستم یه راهنمایی ازتون بگیرم که من در حال حاضر می تونم بهش سم قارچ کش بزنم و یه کود مخصوص کاج که یه کمی تقویت بشه؟ ویه سوال دیگه در مورد اندازه گلدون که نسبت به قد کاج چقدر باید باشه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 12:26:

سلام، ممنون از شما، فعلا تابهبود کامل از هیچ کود وسمی استفاده نکنید،صبر کنید گیاه بهبود کامل بدست بیاره وشروع به رشد کنه بعد از شروع به رشد میتونید از کودهای کامل ۲۰، ۲۰،۲۰ برای تقویتش استفاده کنید،گلدان رو هم فعلا تعویض نکنید شوک به گیاه وارد میشه، گلدان رو معمولا از نظر حجم ریشه در نظر میگیرند، یک الی دو سایز بزرگتر از حجم ریشه.برای اینکه بدونید چه وقت باید گلدان رو تعویض کنید ریشه ها از زهکش گلدان بیرون میزنند واین نشانه افزایش ریشه در خاک هست که بهتر هست در این زمان گلدان بزرگتر بشه واین زمانی که گیاه در حال رشد هست بهتر هست انجام بشه،یک روش دیگر هم چند سانت از خاک سطحی رو کنار بزنید واگر حجم ریشه در سطح زیاد بود وقت تعویض گلدان فرا رسیده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من هفت ماهه که یک کاج مطبق پنج طبقه خریدم .کنار پنجره آشپزخونه گذاشتم .تو این مدت هیچ رشدی نداشته و از قبل از عید برگهاش از پایین شروع به زرد شدن کرده فقط دو طبقه بالا سبز مونده.پرسیدم گفتن بخاطر قارچه هم قارچ کش دوبار و هم تقویتی بهش زدم ولی تاثیری نکرده.نمیدونم چکار کنم.اگه ممکنه راهنمایی کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 09:54:

سلام، کمبود نور، تهویه نامناسب وابیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن و ریزش برگهای گیاه میشه،جای پرنور وفیلتر شده که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید وابیاری رو هر وقت یک بند انگشت از سطح خاک خشک شد انجام بدید،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه. رطوبت محیط رو با مه پاشی ویا درست کردن جزیره تامین کنید. بعد از بهبود کامل کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبق من از پایین برگا قهوه ای وسست شدن دارن میریزن و طبقات بالا هم برگاش خمیده شدن کلا داره از بین میره و خیلی ناراحتم….جاش نزدیک پنجره هستش و تغییری نکرده و یه بار آب زیاد دادم بعدش بنظرم اینطوری شد…چیکار کنم درست شه؟امیدی هست مثل قبلش بشه یا باید بیخیالش شم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 25ام, 1398 18:08:

سلام، کمبود نور باعث اویزان شدن برگهای این نوع گیاه میشه، به جای پرنوری انتقال بدید، علت ریزش وقهوه ای شدن برگها ابیاری بیش از اندازه ویا کمبود ابیاری هست،که طبق فرمایشات شما ابیاری زیاد بوده، بهتر هست زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه ووقتی سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی از راهنماییتون ممنونم

[پاسخ]

پاسخ

ممکنه این مشکل به خاطر بیماری قارچی باشه؟ اگر بیماری قارچی باشه ابیاری گیاه این مشکلو تشدید نمی کنه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1398 19:41:

بیماری قارچی باعث خشک شدن آنی برگهای گیاه نمیشه،عوارض بیماری قارچی مختلف هست. اگر بیماری قارچی باشه برگها حالت ابکی ویا بصورت لکه های گوناگون روی برگهای گیاه نمایان میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من چندین سال است که در خانه ام کاج مطبق نگهداری می کنم و همیشه سرحال و شاداب بوده در جایی نگهداری می شه که نور کافی داره و هفته ای دو بار هم اب می دادم دو روز پیش پسرم اب ماهی قرمز رو پای گلدان ریخت من اولش فکر نمی کردم مشکلی براش به وجود بیاره ولی بعد از دو روز دیدم برگهای پایینی قهوه ای شدن و می ریزن و کم کم برگهای بالایی نزدیک ساقه هم قهوه ای و خشک شدن البته برگهای دور از ساقه سبز هستن خواهش می کنم کمک کنید که چه کاری می تونم انجام بدم که دوباره سرحال بشه نمی دونستم از چه کسی کمک بگیرم که به سایت شما برخوردم خواهش می کنم منو راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1398 13:26:

سلام، احتمالا نیترات داخل اب زیاد بوده همون موقع اگر گیاه رو ابیاری میکردید که اب اضافی خارج بشه این مشکل بوجود نمی اومد، فعلا تنها کاری که میتونید انجام بدید خاک رو کامل ابیاری کنید به اندازه ای که خاک شسته بشه ونیترات موجود در خاک بیرون بیاد برگهایی رو که خشک شده کات کنید. خاک به حالت اولیه برگرده مجدد گیاه شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من چند سال هس ک کاج مطبق دارم ک مشکلی تا الان نداشته فقط یکم دیر رشد میکرد ب توصیه یکی از آشنایان ی لیوان شیر چهل روز قبل بهش دادم ک متاسفانه از ده روز قبل برگ ها پژمرده شده بود اول فکر کردم بخاطر خشکی هس وقتی رفتم از نزدیک خاکش رو چک کردم پشه های سیاه وریزی رو دیدم ک متوجه شدم ب خاطر همین هس ک پژمرده شده از یک نوع سم استفاده کردم سه روز هم ب برگ اسپری میشد هم به خود گیاه میدادم یکم بهتر شد ولی پشه ها بازهم بودن ودوباره برگشت ب حال قبل دیروز از یک سم استفاده کردم ک پشه ها کاملا از بین رفتن وامروز بهش بعداز شش روز اب دادم ولی هنوز پژمرده هس الان سه تا سوال واسم پیش آمده اول اینکه ب خاطر شیر این آفت ب گل من زده؟ دوم اینکه لازم هس باتوجه ب اینکه چند جا از برگ ها زرد شدن و دوتا از برگ ها از پایین خشک شدن خاک گلدان را عوض کنم سوم اگر لازم نیس خاک عوض بشه چقدر طول میکشه ک گل ب حالت اول برگرده یا حداقل کمی بهبود پیدا کنه؟
در ضمن سمی ک دفعه اول استفاده کردم قارچ کش بود وابی رنگ ک سه روز پیاپی استفاده شده سم دوم هم شیری رنگ بود ویک مرتبه استفاده شده……باتشکر از سایت خوبتان ممنون میشم ک جوابم رو بدین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 22ام, 1398 21:22:

سلام، هیچ وقت شیر به گلها ندید باعث بیماری قارچی ودر کل نابودی گیاه میشه،رطوبت زیاد والوده بودن خاک باعث جذب این حشرات داخل خاک گلدانها میشه،با کم کردن رطوبت خاک واستفاده از کارت زرد این مشکل تا حدودی برطرف میشه، اسم سمها رو هم بفرمایید، حد فاصل استفاده از سمها یک هفته هست سه روز پی در پی واستفاده از سم وشیر،،، تا حالا خشک نشده باید شکر کنید. فعلا صبر کنید تا گیاه بهبود کامل پیداکنه بعد، الان خاک رو هم تعویض کنید گیاه بشدت ضعیف میشه واحتمال از بین رفتنش زیاد هست. اگر حشرات از بین رفتن فعلا از هیچ کود وسمی استفاده نکنید وگیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وابیاری رو انجام بدید تا گیاه مجدد ریشه بزنه وشروع به رشد کنه زمان میبره برگهایی رو که زرد شدن بعد از خشک شدن کامل، جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبق من در ابتدا دارای ۴ طبقه بود که تماما هم سبز بودند با گذشت زمان یک طبقه ریز هم به بالای کاج اضافه شده ولی مشکل خشک شدن برگهای پایینی و ریزش اوناست که برگهای سبز و سرحال هم با اندکی تکان ریخته میشن که با گذشت زمان برگها به قهوه ای تغییر رنگ دادن و کاملا خشک شدند با توجه به جای گلدان که تقریبا۲ متر با پنجره و ا متر از شوفاژ فاصله داره مدتی قبل دچار آفتی شده بود که تکه های سفید داشت که با مه پاشی سم
تا حدودی درست شد
از راهنماییتون متشکرم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 16ام, 1398 18:21:

سلام، ابیاری ودمای نگهداری به چه نحو وچقدرهست؟ بتازگی محیط ویا خاک گیاه تعویض نشده؟ترکیب خاکش چی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام.میشه ازسم شته برای کاج مطبق استفاده کرد.ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 8ام, 1398 16:37:

سلام، کاج مطبق چه نوع افتی داره؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه مطبق دارم حدود یازده ماه پیش خریده تا الان همه چی خوب بود ولی چند روزی خونه مبودم و به گل اب ندادم.وقتی اومدم خانه دیدم از پایین برگها زرد شدند و خیلی سست شدند با یه تکون میریزند.چیکارش کنم؟امیدی هست که دوباره درست بشه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 2ام, 1398 20:44:

سلام، کمبود نور وابیاری باعث این مشکل میشه،برگهای زرد رو جدا کنید وگیاه رو سیراب کنید ودر مکانی که نور مناسبی برای این نوع گیاه داره قرار بدید،بمرور زمان درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. اگر برگهای بالای کاج خشک شود، با بریدن ساقه دوباره جوانه میکند؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 29ام, 1397 21:23:

سلام، جوانه میزنه ولی جوانه ها بصورت افقی رشد میکنن دیگه مثل گیاه اصلی عمودی رشد نمیکنند.

[پاسخ]

پاسخ

کاج مطبقی رو در آذرماه از شمال خریداری کردم و بعد از دو ماه گلدونش رو عوض کردم. زمانی که گلدونو عوض کردم شرایطش خوب بود ولی الان در اسفند ماه حدود دو هفته ای میشه که برگهاش کاملا بیحال شده و به سمت پایین کج شدن و از نوک برگها شروع به تغییر رنگ خشک شدن و ریختن کردن.نورش مناسب بود آبیاری در زمستان هفته ای یه بار بود و ابفشانی هم هفته ای یک بار. گلدونی هم که عوض کردم پایه دار هست و آب اضافی کامل خارج میشه.علتش چیه؟ زمانی که این گلدون و خریداری کردم دو تا گرفتم. اون یکی گلدون با همین شرایط زنده و سرحاله ولی این یکی دچار مشکل شده. لطفا راهنماییم کنید. در ضمن یکی از برگهاش توسط کودکم شکسته شد آیا شرایط الان گیاه مربوط میشه به این موضوع

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 26ام, 1397 13:57:

گاهی برگهای سوزنی شکل موجود بر روی شاخه های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگهای سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمتهای پایین گیاه مابقی قسمتهای گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آب است. همچنین نوعی بیماری قارچی نیز این مسئله را ایجاد می‌کند.نور کم وسرما موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شود که راه حل آن بردن گیاه به مکانی پر نوروگرم تر است.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
من یک ماهه کاج مطبق خریداری کردم جایی که هستش نورش کافیه وهفته ای یکبار آبیاری میکنم و مه پاشی هم برای رطوبتش انجام میشه ولی چند مدتیه برگهاش شل و افتاده شدن و لی سبز و سالم هستن دلیلش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 20ام, 1397 19:45:

سلام، کمبود نور، آبیاری نامناسب،کمبود رطوبت، تغذیه ناکافی، خاک نامناسب، سرما یا گرمای بیش از حد و آفات و… میتوانند باعث آویزان شدن برگهای کاج مطبق بشوند.این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

۳ روز پیش این کار رو هم انجام دادم گیاه من کاج مطبق هست ولی متاسفانه هر روز بدتر شد

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 18ام, 1397 23:08:

متاسفانه فعلا کار دیگری نمیشه کرد برگهای خشک شده رو جدا کنید وجای ثابت نگهداری کنید ریشه ها سالم باشن مجدد رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یک هفته پیش پسرم با سرکه ای که در آب مخلوط شده بود داخل ظرف شیشه پاک کن روی برگهای گل اسپری کرد ۲ روز بعد برگهای بالای گل افتاده بود و رنگ برگهای تیره تر شده بود الان با گذشت ی هفته کل گل تمام برگهاش افتاده و قسمت بالای گل خشک شده ممنون میشم من رو راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 18ام, 1397 19:11:

سلام، باید قسمتهایی رو که سرکه اسپری شده با اب ولرم شستشو بدید. احتمالا مقدار سرکه زیاد بوده کم باشه مشکلی پیش نمیاد چه نوع گیاهی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

آخه فقط برگ های پایینش نیست.قسمت هایی هم از برگ های بالاش بصورت تکه تکه زرد شده.چطور میتونم عکسشو براتون ارسال کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:54:

شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگهایی که زرد شدن به اینستاگرام یا تلگرام شرکت یالینک عکس رو همینجا بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبق من روبروی نور خوبی هست.برگ های بالاییش خوبه اما برگ های پایینیش شروع به زرد شدن و ریختن کردن.بنظرتون مشکلش چیه؟اگه ریشش قارچ داشته باشه میتونم قارچ کشو بصورت محلول بریزم تو خاک یا حتما باید از خاک گیاهو درارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 9ام, 1397 13:01:

سلام، اگر فقط برگهای پایینی وقدیمی این مشکل رو دارند کاملا طبیعی هست ومشکلی نیست برگها بمرور زمان پیر شده واز بین میرند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبق من از پایین برگاش خشک میشه و تغیر رنگم نداده …علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 6ام, 1397 11:23:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،ابیاری،نور،ترکیب خاک،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبق من ۴ ساله دارمش همیشه سرسبز بود ولی از پاییز یهو شروع کرده به خشک شدن اول توخونه بود نور نداشت هوا که سرد شد بخاری آوردیم گذاشتمش بیرون تو راه پله کنارپنجره ولی کلا خشک شده ودست میزنی برگاش میریزه ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی ناراحتم براش???

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 12ام, 1397 18:55:

سلام، کمبود رطوبت محیط،کمبود ابیاری وبیماریهای قارچی باعث خشک شدن گیاه میشه،بهتر هست گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه های گیاه رو چک کنید اگر ریشه ها سالم بودند مجدد رشد میکنه ولی اگر ریشه ها هم از بین رفتن متاسفانه کاری نمیشه کرد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
کاج مطبق من سبز و سر حال هست ولی بعد از ۵ سال هیچ برگ تازه ای نمیده لطفا علت رو بگین
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 11ام, 1397 11:20:

سلام، جای پرنوری بگذارید وبا کودهای کامل npkگیاه رو تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
کاج مطبق من نزدیک پنجره هست که زیرش شوفاژ هست اما با شوفاژ فاصله کمی داره، ولی احساس می کنم دما متعادله، خئنه ما نور خوبی داره و هفته ای یه بار آب میدم، امابرگ هاش خشکه که به خاطر کمبود رطوبته و اینکه به سمت پایین افتاده شده، این یعنی داره گیاه از بین میره؟ درمانش چیه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1397 21:54:

سلام. طبق فرمایشات شما که نزدیک سوفاژ هست گرمای بیش از اندازه باعث آویزان شدن برگها شده، بهتر هست گیاه رو حداقل با لوازم گرمایشی یک ونیم الی دو متر با فاصله بگذارید. رطوبت محیط رو هم با مه پاشی ویا اگر امکانش رو دارید با دستگاه مه ساز سرد تامین کنید. ابیاری رو هر وقت سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من از خونه دوستم یه کاج مطبق که رو به خرابی بود رو آوردم. طبقه های زیری قهوه ای شدن و ریزش داشتن و شاخه ها افتاده هستن. دوستم میگفت نزدیک کتری برقی بوده و بخار زیاد کتری و کمبود نور خورشید باعث حال بد گیاه هست. باید بگم به نظر من آبیاریش هم زیاد بوده و اینکه نور خورشید بهش نمیخورد ولی نور مصنوعی محیط زیاد بود. اما با خوندن سوال و جوابها یه مشکل دیگه هم دیدم. روی قسمتهای سوزنی لکه های سفید هست. البته بیشتر شبیه لکه های غبار پاشی هست که به خاطر آهک آب ایجاد میشه. با دستمال مرطوب که میکشم روش پاک میشه و باید بگم لکه ها اصلا شبیه تصاویری که از شپشک آردآلود توی اینترنت هست نیست. حالا سوالم اینه من یه سم گیاهان آپارتمانی دارم که روش نوشته برای از بین بردن حشرات هست و عکس کرم و حلزون و … داره. اگه اونو بهش بزنم درصورتی که اونا لک آب باشه برای گیاه مشکلی پیش نمیاد؟ اگه شپشک باشه از بین میره؟ و اینکه وقتی آوردمش آب از زیرش سرازیر بود و حالت غرقابی بود، لازمه خاکش رو عوض کنم؟ یا بزارم توی آفتاب تا خشک بشه کافیه؟
ممنونم که اطلاعاتتون رو در اختیار ما میزارین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 15ام, 1397 12:41:

سلام. اگر لکه اب باشه نیازی به اسپری سم حشره کش نیست،اگر شپشک اردالود باشه مثل پودر سفید رنگی دیده میشه اگر بین دو انگشت اون قسمتهای سفید رو بردارید متوجه میشید که داخل پودر سفید حشرات صورتی رنگ مایل به سفید کوچکی هستند.این ازمایش رو انجام بدید تا متوجه بشید که رسوبات اب هست یا شپشک ارد الود، اگر شپشک باشه اول باید حذف فیزیکی کنید بعد سمپاشی کنید. فعلا چون تازه محیط نگهداریش عوض شده خاک رو تعویص نکنید زیر گلدان سنگریزه بگذارید تا از قسمت زهکش هم هوادهی بشه وخاک رطوبتش کم بشه.گیاه رو در جایی که نور کافی وفیلتر شده داره نگهداری کنید. هر از گاهی روی برگها مه پاشی کنید ،دلیل اویزان شدن برگها گرمای بیش از اندازه ویا سرد بودن محیط هست دما رو چک کنید. دمای ایدال برای نگهدای کاج مطبق ۲۰_۳۰ درجه هست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام . من ۳ ساله که کاج مطبق خریدم ولی اصلا رشد نمیکرد و برگهاش بی حال و افتاده شده بود گلدانشو عوض کردم خاک اطراف ریشه جدا کردم ریشه قهوه ای رنگ بود نمیدونستم بابد قارچ کش برنم فقط با گل و کود جدید گلدان رو پر کردم الان که ۲ روز گذشته کاجم افتاده تر شده چیکار کنم ؟ ممکنه ریشه آسیب دیده باشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 13:41:

سلام. اگر همه ی ریشه ها قهوه ای رنگ شدن بهتر هست ریشه ها رو کات کنید ریشه ها پوسیدن،ریشه سالم سفید رنگ میشه ووقتی بین دو انگشت به ارامی کشیده بشه پاره نمیشه ولی ریشه پوسیده زود پاره میشه، اگر کل ریشه قهوه ای شده باشه دیگه کاری نمیشه براش انجام داد متاسفانه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام .من چند روزه کاج مطبق خریدم البته دو قلو هستش یکی از درخچه هاش شروع کرده از ووسط یرگهای سوزنیش به طور منظم از وسط برگهاش زرد شده و بعصی از شاخکهاش میریزه علت چیست .با تشکر از شما

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 23:26:

سلام. زرد شدن وریزش برگها دلیلش تنش جابجایی هست که بتازگی انجام شده. گیاه برگهایی رو فدا میکنه تا برگهای دیگر بتونن رشد کنن برگهایی که زرد میشن رو جدا نکنید بگذارید کامل خشک بشن وخودشون بیفتن. گیاه رو در جای ثابتی با نور کافی بگذارید وزیاد جابجا نکنید بمرور زمان که به محیط جدید اداپته بشه ریزش برگها قطع میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر کاج مطبق ما قارچی شده ابتدا برگهای اون زرد شد الان لکه های قهوه ای رنگ روی برگ هاش ظاهر شده و از نوک برگ هاش داره خشک میشه یکبار از سم بنومیل استفاده کردیم ولی تغییر چندانی ایجاد نشده از نظر نور افتاب هم پشت پنچره است لطف میکنید بنده رو راهنمایی کنید ؟ و اینکه به فاصله چه مدت دوباره از سم استفاده کنیم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 6ام, 1397 14:00:

سلام، از قارچ کش اکسی کلراید مس یا مانکوزب استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید از محلول قارچ کش داخل خاکش هم بریزید از سایر گیاهان جدانگهداری کنید دوهفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبق ما برگهای طبقه‌ سوم موقع خرید کمی خشک‌شده بودن که دقت نکردیم الان‌این‌خشکی برگ‌به ما بقی طبقات برگ هم رسیده و همچنین‌به ساقه ها . کود اهن دادیم‌ ولی هیچ فایده نداشته این مدت جابهجایی زیاد داشته تا محل مناسب و پیدا کردیم و همچنین گلدانش هم تعویض کردیم . اگر راهنمایی کنید جهت جلوگیری از خشک شدن کامل گل ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 28ام, 1397 23:44:

سلام. علت خشک شدن برگها کمبود رطوبت محیط هست هر هفته دو بار باید روی برگها غبار پاشی کنید،وخاک کاج مطبق باید همیشه مرطوب باشه،غرق اب نباشه،وتهویه مناسبی داشته باشه. برای تقویت بهتر هست از کودهای کامل استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام گلدان کاج مطبق مون رو عوض کردیم حال از پایین برگ های سبزش درحال ریختن است و ساقه ی کاج از پایین تا بالا درحال قهوه ای شدن است آیادرحال خشک شدن است؟؟ برای درمان چه کنیم؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 28ام, 1397 23:32:

سلام. احتمالا موقع تعویض گلدان ریشه ها اسیب دیده. بهتر هست یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید.علت ریزش برگها تغییر ناگهانی دما هست سعی کنید گیاه رو در دمای ثابت نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبق من حتی برگاش سبزه و میوفته.علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:02:

سلام. ابیاری زیاد، خاک نامناسب،نبودزهکش مناسب،کمبودنور باعث ریزش برگها میشه. همچنین وجود افات در خاک این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبق من برگ های پایینیش کم کم زرد میشن و میمیرن و بعد با کوچکترین دستی که بهش بخوره میوفتن.حدود هفت هشت سالشه.علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:03:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. آبیاری،نور ،کوددهی،ترکیب خاک…

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاج مطبخ من برگ هاش اوریزون شدن حالت پژمردگی دارن اما ریزش ندارن روی سطح برگها یکم سفیدی دیدم گیاهم نزدیک پنجره جنوبیه و زمستان هفته ای یک بار اب میدم و اب پاشی هر روز

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 20ام, 1397 14:22:

سلام. دلیل اویزان شدن برگها وبی حالی گیاه، افراط و تفریط در آبیاری و یا عدم خروج اب اضافی از گلدان و باتلاقی شدن و مساعد نبودن وضع زهکش و نور و حرارت زیاد و آفات،کرم خاکی و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان ویا تعویض گلدان اشتباه وجدا شدن خاک اطراف ریشه میباشد، برای تایین زمان ابیاری سطح خاک رو ۲-۳ سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید.لکه سفید رو با یک پنبه اغشته به الکل از روی برگ بردارید همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید که از این نوع سفیدک ها نباشه. اگر جداشد شپشک ارد الود هست باید با یکی ازسمهای حشره کش یک بار سمپاشی کنید اگر از برگ جدا نشد قارچ هست باید با محلول قارچ کش سمپاشی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.کاج مطبقی که پایین تنش به خاطر تغییر دمایی کامل خشک شده ارتفاعش بیشتر از یک متر باشه .چون جلوه زیبایی نداره می شه سر زنی کرد تا ریشه دار بشه ؟
بعد از سر زنی تنه دیگه به درد می خوره؟
و روش ریشه دار شدنش رو توضیح بدید لطفا

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 18:05:

سلام. سرزنی کنید قسمت بالایی بسختی ریشه دار میشه. توی خونه میشه گفت تقریبا غیر ممکن هست. اگر خواستید امتحان کنید بهتره قسمتی رو که بریدید رو داخل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید همینطور گیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده. منظور از کاور کردن یک کیسه پلاستیکی(نایلون شفاف) روی گیاه بکشید واز قسمت پایین گلدان کیسه پلاستیکی رو با یک کش ببندید. قسمتی هم که داخل خاک هست دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه ولی کج رشد میکنه بصورت قائم رشد نخواهد داشت.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام

کاج مطبق من هیچ گونه بیماری نداره و سالم هستش ولی من کاج های مطبق دیگرو که دیدم برگ های سبز پر رنگی دارن حتی اون برگ بالایی که تازه در اومده ولی کاج مطبق من برق های سبز کمرنگی دارن میخواستم بدونم علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 10:32:

سلام. کمبود نور میتونه دلیل کمرنگ شدن برگها بشه همینطور کمبود عناصر موجود در خاک. بهتره ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو کوددهی کنید وگیاه رو بمرور زمان به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

[پاسخ]