۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

10 نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان برای رشد نیاز به مواد مغذی دارند، بسیاری از این مواد به طور طبیعی در خاک وجود دارد ولی گاهی به دلیل فقر خاک و یا استفاده از ماسه در ترکیب خاک گلدان تمام مواد مورد نیاز در خاک وجود ندارد در این مواقع برای رشد بهتر کاکتوس یا ساکولنت می‌توان از کود استفاده کرد. البته باید توجه داشت که کاکتوس‌ها گیاهان کند رشدی هستند و نباید سعی کرد با کود دادن زیاد رشد گیاه را بیشتر از حد طبیعی کرد. این کار نه تنها باعث افزایش رشد گیاه نخواهد شد بلکه باعث آسیب به کاکتوس نیز می‌شود. پس کود دهی باید اصولی و به موقع انجام شود. در ادامه مقاله به سؤالات مهم در مورد کود دهی کاکتوس‌ها و ساکولنت ها پاسخ داده می‌شود.

۱- چه کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟
برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌توان از کودهای NPK که حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است استفاده کرد. کود مناسب برای کاکتوس‌ها باید دارای ازت پایین و پتاس بالایی باشد. مانند کود NPK 3-11-38. ازت بالا باعث آبکی شدن بافت‌های کاکتوس می‌شود و ترک‌هایی در روی گیاه ایجاد می‌شود. برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

۲- بهترین زمان برای کود دهی کاکتوس‌ها کی است؟
زمان کود دهی برای کاکتوس‌ها و ساکولنتها بسیار مهم می‌باشد. اگر در زمان نامناسب کوددهی انجام شود می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و به گیاه آسیب برساند. بهترین زمان برای کود دهی هنگام رشد گیاه می‌باشد. کاکتوس‌ها در فصل‌های مختلف رشد می‌کنند پس باید فصل رشد کاکتوس خودمان را بدانیم. از کود دهی کاکتوس‌ها در فصل زمستان و زمان خواب خودداری کنید. همچنین کاکتوس‌هایی که تازه کاشته شدن و یا بیمار هستند را نباید کود داد.

۳- آیا کاکتوس‌ها به کود آهن نیاز دارند؟
خیر کاکتوس‌ها به دلیل نحوه ساختار و نیازهایی که دارند به کود آهن نیازی ندارند.

۴- چه مارک کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟ 
مارک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توان برای کاکتوس‌ها استفاده کرد. حتماً توجه داشته باشید که کود تاریخ گذشته نباشد و از مراکز معتبر تهیه کنید تا به گیاهانتان آسیبی نرسد.

۵- نحوه کود دادن به کاکتوس چگونه است؟
بستگی به نوع کود دارد بعضی از کودها از طریق برگ و تنه گیاه جذب می‌شوند و بعضی کودها از طریق ریشه که به صورت آبیاری استفاده می‌شود.

۶- چه مدت باید کود دهی کنم؟
در فصل رشد هر ماه یک مرتبه می‌توان از کود برای کاکتوس‌ها استفاده کرد. برای کاکتوس‌های کوچک خزانه‌ای هر دو هفته یک مرتبه می‌توان از کود استفاده کرد.

۷- آیا به همه کاکتوس‌ها باید کود داد؟ از لحاظ سن و اندازه؟
کاکتوس‌های کوچک و در حال رشد بیشتر از کاکتوس‌های بزرگ نیاز به کود دارند.

۸- آیا می‌توان از کود حیوانی برای کاکتوس‌ها استفاده کرد؟
یکی از بهترین کودها که تأثیر بسیار زیادی در رشد کاکتوس‌ها دارد کود حیوانی می‌باشد. کود گاوی به دلیل اسیدی بودن مناسب‌تر از سایر کودهای حیوانی می‌باشد. ولی تنها از کود حیوانی که کاملاً پوسیده و عاری از هر آلودگی باشد می‌توان استفاده کرد. حتماً کود حیوانی را قبل از استفاده در ترکیب خاک با سم قارچ‌کش و حشره‌کش ضدعفونی کنید.

۹- چه نوع خاکی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟ قلیایی یا اسیدی؟
اکثر کاکتوس‌ها در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کنند تا خاک قلیایی. در خاک اسیدی قدرت جذب مواد غذایی بیشتر از خاک قلیایی است.

۱۰- با وجود کود دهی به کاکتوس‌هایم رشد چندانی ندارند؟
رشد گیاهان به عوامل مختلفی مانند میزان نور، دما، فصل، سن و غیره بستگی دارد و تنها با کوددهی گیاهان رشد نخواهند کرد مگر تمام شرایط لازم فراهم باشد.

منبع: میهن کاکتوس

خرید کود  NPK 3-11-38 کلیک کنید.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
100 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمد جواد قربانی
محمد جواد قربانی
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۲

سلام.کود دامی پوسیده شده گاوی اگه یکم بیشتر استفاده بشه برای کاکتوس مشکل داره؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۰

سلام، بهتر هست مقدارش کمتر باشه بیشتر باشه باعث سوختگی ریشه گیاه وزرد شدن گیاه میشه.

Maziyar
Maziyar
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۲

سلام ببخشید از قارچ کش کاربندازیم میتونیم بصورت ابیارى براى جلوگیرى و حفاطت کاکتوس هام در برابر قارچ هاى احتمالى استفاده کنم ؟ البته هر ۵-۶ ماه یکبار ؟؟
بجز بصورت ابیارى میتونم از اسپرى کردن محلول قارچ کش کاربندازیم روى کاکتوس هام هم استفاده کنم؟

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۲
در پاسخ به  Maziyar

سلام، بله میتونید استفاده کنید هم بصورت ابیاری هم بصورت سمپاشی فقط دقت داشته باشید که در زمستان اگر میخواهید سمپاشی کنید سمپاشی رو در طول روز انجام بدید تا اب روی کاکتوسهابخار بشه و روی گیاهان نمونه.

Maziyar
Maziyar
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰

نه خیر سانسوریام ابلق نیست واقعا ممنون از پاسخ دهی عالی و سایت عالیتون که واقعا جامع و مفید هستش

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  Maziyar

ممنون از توجه شما.

Maziyar
Maziyar
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۷

البته من اسید هیومیک امریکایی به کاکتوس هام و بقیه گل های اپارتمانیم دادم مثل سانسوریا لیندا گل موسی در گهواره و گل گندمی حالا میخوام توی ابیاری بعدیم که تقریبا میشه یکماه دیگه کود دهی کنم. کود NPK 12-12-36 هلندی برای کاکتوس هام گرفتم و کود NPK 20-20-20 المانی هم خریدم بنظر شما خود سه بیست رو به بقیه گل های اپارتمانیم بجز کاکتوسام بدم؟؟؟؟؟

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۸
در پاسخ به  Maziyar

اسید هیومیک وکود ۱۲،۱۲،۳۶ رو برای همه ی انواع گیاهان میتونید استفاده کنید ،ولی کود سه بیست رو فقط برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز میتونید استفاده کنید.

Maziyar
Maziyar
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۹

سلام . برای سانسوریا , لیندا , گل موسی در گخواره و گل گندمی میتونم کود NPK 20-20-20 بدم؟؟

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  Maziyar

سلام، بله میتونید استفاده کنید البته سانسوریاتون اگر ابلق نباشه.

mohammaddanial382
mohammaddanial382
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۵

سلام
من در مقاله های قبلی شما دیدم شما نوشته بودید کودNPK12-12-36 خوب است
و در ترکیب این کود آهن وجود داشت
ولی شما در مقاله بالا گفته بودید آهن نیاز ندارد و یک کود دیگه رو معرفی کردید
چرا؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۱
در پاسخ به  mohammaddanial382

سلام، اهن موجود در این کودهابه اندازه مورد نیاز گیاه ترکیب شده وشما نمیتونید که کود اهن رو از این نوع کود جدا کنید،کود اهن به تنهایی برای کاکتوسها مناسب نیست ولی داخل تمام کودها مقدار جزیی کود اهن هم وجود داره که این میزان خیلی کمتر هست ومشکلی بوجود نمیاره. کود ۳،۱۱،۳۸ هم کودی هست که پتاس بیشتری از ازت داره،مقدار فسفر وازت وپتاس در این دو نوع کود متفاوت هست ولی در هر دو نوع پتاس بیشتر هست.

متین رفیعی
متین رفیعی
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۷

با سلام
کود مناسب کاکتوس های ابلق چی هست؟

کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۲
در پاسخ به  متین رفیعی

سلام، کلا برای کاکتوسها وکاکتوسها وگیاهان ابلغ کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند باید استفاده بشه مثل کود
npk3, 11,38

حسین شجاعی
حسین شجاعی
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۲

سلام
من حدود دو الی سه هفته پیش به کاکتوس هام کود دهی کردم. اما دوز کود رو متأسفانه بیش از حدی که باید به گیاه دادم. از وقتی کود دهی کردم بعضی کاکتوس هام دیگه از ریشه جذب آب نداشتن به طوری که خاک گلدان اونها بعد از یک هفته هنوز خیس و نمناک بود. در صورتی که بنده توی ساوه زندگی میکنم و در حالت عادی به کاکتوس های خودم هفته ای یک بار آبدهی میکنم. آستریاس ابلق رو از گلدون در آوردم و خاکش رو عوض کردم الان حالش خوبه و به شرایط عادی برگشته. یک موتوکانا هم دارم که خاکش رو عوض کردم ولی هنوز هم جزب آب نداره. یعنی خاکش بعد از آبیاری خشک میشه اما خود گیاه آب جذب نمیکنه چون گیاه رو که کمی فشار میدم کمی نرم هست و مشخصه که آب نخورده. یک دیسکو و یک کیکو ابلق روی پایه میرتلو دارم که بیشتر نگران اونها هستم. پایه پیوند اونا هم جذب آب نداره و پایه کمی آب از دست داده. چکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید بنده رو.
ممنون

کارشناس 2
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۳
در پاسخ به  حسین شجاعی

سلام، بهتر هست زهکش گلدانها رو بررسی کنید واگر گرفته باشند باز کنید میتونید خاک رو ابشویی کنید تا کوداضافی از خاک خارج بشه ویا کلا خاک گیاهان رو عوض کنید اگر خاک رو تعویض کردید حتما ریشه گیاهان رو با اب ولرم به ارامی شستشو بدید وچند روز استراحت بدید بعد داخل خاک جدید که متخلخل وماسه ای باشه بکارید.

آوا شهابی
آوا شهابی
۲۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۴

سلام به خدمت شما کارشناسان عزیز این کاکتوس که عکس رو براتون آپلود کردم یه چیز های ریزی رو روش دیدم فکر میکنم آفت داشته باشه بعد گل کرد بعد دو ساعت خشک شد و افتاد بعد میتونید بگید چند سالشه
http://uupload.ir/files/osjz_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۳۵۰.jpg
http://uupload.ir/files/cjtb_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۳۴۸.jpg
http://uupload.ir/files/1b2_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۳۴۴.jpg
http://uupload.ir/files/a8po_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۳۳۷.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۸
در پاسخ به  آوا شهابی

سلام، دو الی سه ساله هست، گیاهتون هاماتو هست ،که متاسفانه تیغهاش رنگ شده، در روی عکس اثاری از افت دیده نمیشه، قسمتهایی که سفید شده یا رسوبات اب هست یا افتاب سوختگی خفیف، اگر رسوبات اب باشه میتونید با محلول مساوی اب وسرکه بوسیله یک پنبه یا گوش پاکن از روی گیاه پاک کنید، افتاب سوختگی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه.

امیرحسام نگینی
امیرحسام نگینی
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۶

سلام خدمت شما
من بین انتخاب دو کود گیر کردم
نمیدونم کود ۳۸-۱۱-npk3
استفاده کنم یا
+npk3-11-38
لطفا راهنمای کنید که کدوم بهتر است
و نوع کاکتوس من چه کاکتوسی هست
و اینکه شرکت شما کجاست
ممنون میشم راهنمایی کنید
http://uupload.ir/files/4_whatsapp_image_2020-07-22_at_03.31.27.jpeg

کارشناس 2
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷
در پاسخ به  امیرحسام نگینی

سلام، دوست عزیز یک بار این سوال رو پرسیدید وجواب دادیم لطفا پیامها رو مطالعه بفرمایید. گیاهتون هاماتو هست،از هر دو کود میتونید استفاده کنید، کودهایی که علامت+te رو دارند یعنی کود کامل هستند وریز مغذی هم در ترکیباتشون استفاده شده، آذربایجان غربی، مهاباد.

امیرحسام نگینی
امیرحسام نگینی
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۳:۵۱

سلام
من دیدم که قسمت زردی از زیر کاکتوسم به وجود اومدشاید مشکل داشته باشه لطف کنید نگاه کنید
بعد میتونید بگید چند سالشه؟
بعد میتونم از کود گوسفند استفاده کنم؟
ممنون میشم برای موارد بالا راهنمایی کنید
عکس:http://uupload.ir/files/4_whatsapp_image_2020-07-22_at_03.31.27.jpeg

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۰
در پاسخ به  امیرحسام نگینی

سلام، سه الی چهار ساله هست،عکس رو در روشنایی روز وبدون نور فلش بگیرید روی این عکس چون نور فلش هست کامل نمیشه تشخیص داد ،شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،میتونید از کودکاملا پوسیده وضدعفونی شده استفاده کنید،ده درصد ترکیب کنید کافی هست،

امیرحسام نگینی
امیرحسام نگینی
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۷
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام من از صب تا عصر زیر نور خورشید پشت پنجره هست
کود ۳۸-۱۱-۳ npk
یا +۳۸-۱۱-۳ npk
خوبه
آخه میخوام امروز بهش کود بدم

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۰
در پاسخ به  امیرحسام نگینی

بله میتونید از این کودها استفاده کنید.

cactusesam
cactusesam
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲

سلام و خسته نباشید اینقدر سایتتون مفید حتی اگه وقتها مقاله مورد نظر تماما پاسخگو مطالب مورد نیازمون نباشه بیشتر وقتها با توجه به سوالات و جوابهای خوبتون به پاسخ های خودمون هم میرسیم .
فقط یه مورد جالب تو جواب یه عزیزمون فرمودین که گیاه رو ۲۴ ساعت قبل تعویض گلدون قارچکشی کنن . آیا این عملکرد و برای تعویض کردن گلدان های گلهای سالم و بالغ هم پیشنهاد میکنید .
ودر مورد کود آیا از تقویت کننده جلبگهای دریایی خصوصا آکادین (کانادا) فقط این شرکت میزان جلبگش مناسب و عناصرش هم ازت : ۸٫/۰٪ فسفر : ۲٪ پتاس ۱۷٪ برای کاکتوس ها و ساکولنتها گلهای زینتی آپارتمانی هم استفاده کرد.

کارشناس 2
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۳
در پاسخ به  cactusesam

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،بله بهتر هست پیشگیری انجام بشه،ابیاری با محلول قارچ کش به این دلیل انجام میشه که ریشه های گیاه موقع تعویض خاک وگلدان اسیب دیده وزخمی میشن برای اینکه مشکلی بوجود نیاد پیشنهاد میشه که ۲۴ ساعت قبل گیاه با محلول قارچ کش ابیاری بشه تا موقع تعویض خاک اگر ریشه اسیبی دید مشکلی بوجود نیاد واز بیماری قارچی پیشگیری بشه. بله میتونید استفاده کنید مشکلی نیست.

نوشین
نوشین
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۱

http://uupload.ir/files/sxfk_۲۰۲۰۰۵۱۳_۱۵۵۶۳۹.jpg
سلام من این کود رو برای کاکتوس هام از مغازه خریدم روش NPK و از ایندجور چیز ها نزده فقط روش نوشته کود کاکتوس به کاکتوس اپونتیام هم دادم ولی تغیری توش ندیدم نکته ی دیگه اینکه این کود بوی آهن میده ولی شما بالا در جواب یک نفر دیگه گفتید که کاکتوس ها کود آهن نمی خوان به نظرتون میتونم استفاده کنم؟

کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  نوشین

سلام، همون لحظه که اثر نمیکنه، حدود دو ماه زمان میبره تا روی گیاه تاثیر داشته باشه،اگر کود مخصوص کاکتوسها باشه میتونید استفاده کنید.

محمد
محمد
۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۹

سلام خسته نباشید
کود حیوانی مثل کبوتر برای کاکتوس خوبه؟و به چه نسبتی باید توی خاک مصرف کرد؟
ممنون

کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، نه مناسب نیست کود پرندگان ازت زیادی دارند ومناسب کاکتوسها نیست، میتونید از کود گاوی یا اسبی استفاده کنید

shahram
shahram
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹

سلام وقت بخیر و خدا قوت
من کود رشد گرفتم و بهم گفت که شیش یا هفت قاشق غذا خوری رو بریزم تو‌ ده لیتر آب، اول اینکه میخواستم واحد مقدار اضافه کردن کود به لیتر که تقریبا چقد باشه رو بدونم دوم اینکه کود رو چجور به کاکتوس بدم فروشنده گفت کود رو که قاطی اب کردی بریز پای کاکتوسا نیم ساعت بعد آب بده بهشون آیا این روش درسته؟
یه سوال دیگه هم اینکه قارچ کش هم گرفتم با آب پاش اسپری کنم رو برگ و تنه کاکتوسا درسته؟

کارشناس 2
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۳
در پاسخ به  shahram

سلام، مقدار مصرف کودها یک در هزار هست، یعنی یک گرم در یک لیتر اب،بایک قاشق چای خوری اندازه بگیرید نصف یک قاشق چای خوری حدود یک گرم میشه یک قاشق غذاخوری خیلی زیاد میشه. برای مثال اگر تمام گیاهانتون با ده لیتر اب سیراب میشن داخل ده لیتر اب ده گرم کود بریزید، کوددهی رو زمانی که خاک گیاهانتون رطوبت داره وکامل خشک نشده انجام بدید، اگربعد از کوددهی ابیاری کنید کود موجود در خاک خارج میشه، متاسفانه بعضی از فروشندگان اطلاع کاملی از روش کوددهی یا سمپاشی ندارند واشتباه راهنمایی میکنند،کودهی رو میتونید بصورت ابیاری وبرای گیاهان اپارتمانی هم بصورت ابیاری وهم بصورت محلول پاشی انجام بدید. فاصله استفاده کودها وسمها دو هفته هست بعد از کوددهی دو هفته بعد میتونید از سموم قارچ کش یا حشره کش استفاده کنید هم بصورت سمپاشی هم بصورت ابیاری میتونید انجام بدید.

اسماعیل
اسماعیل
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۱

سلام
فاصله بین کود حیوانی پوسیده هر چند وقت یکبار باید به کاکتوس دادممنون از سایت خوبتان

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲
در پاسخ به  اسماعیل

سلام، میتونید از کود گاوی کاملا پوسیده وضدعفونی شده داخل ترکیبات خاک کاکتوسها استفاده کنید، معمولا تا دو سال.

محمد جواد قربانی
محمد جواد قربانی
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 2

معمولا تادو سال منظورتون چیه؟؟و اینکه من به کاکتوسام یکم زیاد کود گاوی پوسیده شده دادم.خواستم بگم مشکلی پیش نمیاد؟؟چون شنیدم کود دامی یکم بیشتر از حد بدی مشکلی نداره.

کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵

منظور این هست که هر دو سال یک بار که خاک کاکتوسها رو عوض میکنید میتونید کود دامی داخل خاکشون ترکیب کنید،کود رو بهتر هست ده درصد داخل خاک کاکتوسها ترکیب کنید بیشتر باشه باعث زرد شدن گیاه ویا سوختگی ریشه کاکتوسها میشه. اگر بیشتر از ده درصد ترکیب کردید میتونید ماسه ومقداری پیت ماس به خاکتون اضافه کنید.

حامدی
حامدی
۲۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۲

سلام و خسته نباشید
من تعدادی خزانه ژمینو ابلق و خزانه استرایاس در بالکنی که با مشما پوشش داده شده نگه داری میکنم ، در سردترین حالت دما بین هجده تا بیست درجه و در طول روز در گرمتربن حالت بیست پنج درجه هست ، البته در این فصل سال
من سه تا سوال ازتون داشتم
١- این درجه دما (١٨) برای جوانه ها مشکلی پیش نمیاره و این اختلاف درجه دما بین روز و شب موردی نداره ؟
٢- دقیقا سه ماهگی خزانه ها به زمستان میخوره ، با این شرایط دمایی در فصل زمستان به چه صورتی اولین کود دهی انجام شه ؟ ایا در فصل زمستان نیازه که دوز مصرفی نصف شود ؟
٣- من هیومیک اسید و بیو بیست و ۴٠ ١٠ ١٠ موجود دارم لطفا بفرمایین کدوم بهتره برا استفاده و به چه صورت با چه دوزی و چه بازه ی زمانی در چند نوبت استفاده کنم ؟ یه توضیح کامل درباره کوددهی خزانه ها بفرمایین

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۶
در پاسخ به  حامدی

سلام، ممنون، دما رو حتما در شبانه روز چک کنید که کمتر از ۱۵ درجه نباشه اگر از این درجه پایین باشه جوانه ها رشدشون متوقف میشه ویا از بین میرند که بهتر هست به مکان گرمتری انتقال بدید، مشکلی نیست اگر دمای نگهداری بین ۲۰_۲۵ درجه باشه بعد از پایان سه ماهگی کوددهی رو شروع کنید،از همین کودی که فرمودید میتونید استفاده کنید، یک گرم در یک لیتر اب،هر دو هفته یک بار تا پایان دو سالگی کوددهی رو ادامه بدید. از هیومیک اسید هم ماهی یک بار میتونید استفاده کنید،همرا با کودهم میتونید مصرف کنید مانعی نداره.

فرزاد
فرزاد
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۰

سلام. من تازه امروز قلمه پینه بسته اپونتیا را داخل گلدان گذاشتم. باتوجه ب اینکه توی فصل پاییز هستیم .ته گلدان سنگریزه درشت ریختم و بقیه گلدان شن مخصوص شسته شده بسته بندی ریختم.هیچ کودی استفاده نکردم. آیا لازم بود تواین فصل و همین اوایل چابچایی کود بریزم؟//

کارشناس 2
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۶
در پاسخ به  فرزاد

سلام، نه مشکلی نیست بعد از شروع به رشد میتونید کوددهی رو شروع کنید.

مجتبي
مجتبي
۲ آبان, ۱۳۹۸ ۰۱:۲۹

سلام از کود کبوتر هم میشه برای کاکتوس استفاده کرد اگه میشه لطف میکنید روش استفادشو توضیح بدید

کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۷
در پاسخ به  مجتبي

سلام، نه متاسفانه، ازت کود پرندگان بیشتر هست وباعث سوختگی ویا زرد شدن کاکتوسها میشه ودر نهایت باعث از بین رفتن کاکتوسها میشه.

رحمان
رحمان
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۰۰

سلام من برای اسیدی کردن خاک کاکتوسام چی کار کنم چون وقتی از آب لوله کشی بهشون آب میدم قلیایی میشه من با کاغذ ph اندازه آب رو گرفتم ۸ بود و الان ph خاک کاکتوسام هم ۸ هست ممنون می شم راهنماییم کنید.

رحمان
رحمان
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  رحمان

لطفا طرز استفاده هیومیک اسید رو برام بگید ممنون.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۷
در پاسخ به  رحمان

بستگی به نوع هیومیک اسید داره مصرف معمول یک گرم یا اگر مایع هست یک سی سی در یک لیتر اب، ماهی یک بار در زمان رشد گیاهان،میتونید همراه با کودهای npkهم استفاده کنید.

رحمان
رحمان
۳۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵
در پاسخ به  رحمان

اگه از هیومیک اسید استفاده نکنیم مشکلی نداره؟

کارشناس 2
۳۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۷
در پاسخ به  رحمان

برای چه کاری میخواهید از هیومیک اسید استفاده کنید؟

رحمان
رحمان
۳۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۴
در پاسخ به  رحمان

من دیدم همش دارن میگن که برای کاکتوس ها خوبه فکر کردم حتما باید استفاده کنم حالا اگه هیومیک اسید بهشون ندم مشکلی که نداره؟

کارشناس 2
۳۰ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۲
در پاسخ به  رحمان

اگر استفاده نکنید هم مشکلی پیش نمیاد ولی اگر خاکشون مناسب نباشه بهتر هست استفاده بشه.

رحمان
رحمان
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۰۹:۱۱
در پاسخ به  رحمان

ممنونم، ولی از کجا بدونم خاکشون مناسب نیست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۷
در پاسخ به  رحمان

ترکیب خاک کاکتوسها باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان طولانی حفظ نکنه اگر ترکیبات خاک کاکتوسهاتون ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست هست خاک مناسبی دارند ولی اگر غیر از این ترکیبات هست وخاک سفت وسختی دارند میتونید برای بهبود خاک از هیومیک اسید استفاده کنید.