۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

10 نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان برای رشد نیاز به مواد مغذی دارند، بسیاری از این مواد به طور طبیعی در خاک وجود دارد ولی گاهی به دلیل فقر خاک و یا استفاده از ماسه در ترکیب خاک گلدان تمام واد مورد نیاز در خاک وجود ندارد در این مواقع برای رشد بهتر کاکتوس یا ساکولنت می‌توان از کود استفاده کرد. البته به ای  توجه داشت که کاکتوس‌ها گیاهان کند رشدی هستند و نباید سعی کرد با کود دادن زیاد رشد گیاه را بیشتر از حد طبیعی کرد. این کار نه تنها باعث افزایش رشد گیاه نخواهد شد بلکه باعث آسیب به کاکتوس نیز می‌شود. پس کود دهی باید اصولی و به موقع انجام شود. در ادامه مقاله به سؤالات مهم در مورد کود دهی کاکتوس‌ها و ساکولنت ها پاسخ داده می‌شود.

۱- چه کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟
برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌توان از کودهای NPK که حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است استفاده کرد. کود مناسب برای کاکتوس‌ها باید دارای ازت پایین و پتاس بالایی باشد. مانند کود NPK 3-11-38. ازت بالا باعث آبکی شدن بافت‌های کاکتوس می‌شود و ترک‌هایی در روی گیاه ایجاد می‌شود. برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

۲- بهترین زمان برای کود دهی کاکتوس‌ها کی است؟
زمان کود دهی برای کاکتوس‌ها و ساکولنتها بسیار مهم می‌باشد. اگر در زمان نامناسب کود دهی انجام شود می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و به گیاه آسیب برساند. بهترین زمان برای کود دهی هنگام رشد گیاه می‌باشد. کاکتوس‌ها در فصل‌های مختلف رشد می‌کنند پس باید فصل رشد کاکتوس خودمان را بدانیم. از کود دهی کاکتوس‌ها در فصل زمستان و زمان خواب خودداری کنید. همچنین کاکتوس‌هایی که تازه کاشته شدن و یا بیمار هستند را نباید کود داد.

۳- آیا کاکتوس‌ها به کود آهن نیاز دارند؟
خیر کاکتوس‌ها به دلیل نحوه ساختار و نیازهایی که دارند به کود آهن نیازی ندارند.

۴- چه مارک کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟ 
مارک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توان برای کاکتوس‌ها استفاده کرد. حتماً توجه داشته باشید که کود تاریخ گذشته نباشد و از مراکز معتبر تهیه کنید تا به گیاهانتان آسیبی نرسد.

۵- نحوه کود دادن به کاکتوس چگونه است؟
بستگی به نوع کود دارد بعضی از کودها از طریق برگ و تنه گیاه جذب می‌شوند و بعضی کودها از طریق ریشه که به صورت آبیاری استفاده می‌شود.

۶- چه مدت باید کود دهی کنم؟
در فصل رشد هر ماه یک مرتبه می‌توان از کود برای کاکتوس‌ها استفاده کرد. برای کاکتوس‌های کوچک خزانه‌ای هر دو هفته یک مرتبه می‌توان از کود استفاده کرد.

۷- آیا به همه کاکتوس‌ها باید کود داد؟ از لحاظ سن و اندازه؟
کاکتوس‌های کوچک و در حال رشد بیشتر از کاکتوس‌های بزرگ نیاز به کود دارند.

۸- آیا می‌توان از کود حیوانی برای کاکتوس‌ها استفاده کرد؟
یکی از بهترین کودها که تأثیر بسیار زیادی در رشد کاکتوس‌ها دارد کود حیوانی می‌باشد. کود گاوی به دلیل اسیدی بودن مناسب‌تر از سایر کودهای حیوانی می‌باشد. ولی تنها از کود حیوانی که کاملاً پوسیده و عاری از هر آلودگی باشد می‌توان استفاده کرد. حتماً کود حیوانی را قبل از استفاده در ترکیب خاک با سم قارچ‌کش و حشره‌کش ضدعفونی کنید.

۹- چه نوع خاکی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟ قلیایی یا اسیدی؟
اکثر کاکتوس‌ها در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کنند تا خاک قلیایی. در خاک اسیدی قدرت جب مواد غذایی بیشتر از خاک قلیایی است.

۱۰- با وجود کود دهی به کاکتوس‌هایم رشد چندانی ندارند؟
رشد گیاهان به عوامل مختلفی مانند میزان نور، دما، فصل، سن و غیره بستگی دارد و تنها با کود دهی گیاهان رشد نخواهند کرد مگر تمام شرایط لازم فراهم باشد.

منبع: میهن کاکتوس

خرید کود  NPK 3-11-38 کلیک کنید.

۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

پست‌های مرتبط

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس

روش‌های درمان گندیدگی کاکتوس: از اصلی‌ترین علت‌های خرابی کاکتوس‌ها گندیدگی...

علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ ساکولنتها چیست؟

علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ ساکولنتها چیست؟

علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ ساکولنتها چیست؟ ساکولنتها در...

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟ سؤالی که همیشه برای...

نظرات (44)

سلام برای کود دهی هم مثل ابدهی باید یکم از محلول از زهکشی پایین بیاد یا کمتر لازمه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1398 11:06:

سلام، بله مقدار کمی از کف بستر خارج بشه بهتر هست،اطمینان پیدا میکنید که محلول به لایه های زیرین هم رسیده.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشین
سوالی داشتم
ایا میشه کود گاوی تازه رو تو یه سطل پر از اب ریخت و یک روز موند داخل اب بعدش ابرو با یه تور فیلتر کرد و ابش رو به کاکتوسا داد؟؟؟
یا آب کود گاوی تازه هم مشکل سازه و براابش هم باید پوسیده باشه؟؟؟؟
فقط میخوام ابشو بگیرم بدم به کاکتوسام و با خودش کاری ندارم اما تازه هست
ممنون میشم کامل توضیح بدین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1398 18:00:

سلام، بهتر هست محلول بدست امده رو رقیق کنید وزمانی که خاک کاکتوسها مقداری رطوبت داره استفاده کنید تا موجب سوختگی ریشه کاکتوسها نشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من برای جوونه های کاکتوس کود سه بیست تهیه کردم که بعد از سه ماهگی بدم. این کود رو بدم یا کود های ازت پایین و پتاس بالا بگیرم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 27ام, 1398 00:55:

سلام، کود سه بیست مناسب کاکتوسها نیست،بهتر هست کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای جوانه ها استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸

[پاسخ]

پاسخ

سلام،برای ضد عفونی و حشره کش کود حیوانی چی توصیه میکنید؟لطفا طرز تهیه کود پوسیده رو هم بگین ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 08:37:

سلام، برای اینکه کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی بشه باید بمدت سه سال در روی زمین زیر نور افتاب مستقیم وباد وباران وبرف بمونه تا کاملا پوسیده وضدعفونی بشه میتونید هر از گاهی زیرو رو هم بکنید.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنونم از جواب کامل و جامعی که دادید

[پاسخ]

پاسخ

و اینکه شما ترکیب بهتری برای رشد و سلامت کاکتوس ها معرفی میکنین ؟
یا اینکه هیومیک اسید با کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ بگیرم استفاده کنم خوبه ؟
هیومیک اسید باید هر ماه م۲ل کود استفاده کرد؟
ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 19:38:

بهترین ترکیب خاک برای انواع کاکتوسها ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰درصد پیت ماس،۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کودگاوی کاملا پوسیده واستریل شده هست،میتونید به این ترکیب مقداری هم ذغال خرد شده ترکیب کنید. ببینید تنها استفاده از کودها باعث رشد خوب گیاهان نمیشه همه ی شرایط باید محیا باشه، هم خاک خوب باشه هم ابیاری منظم باشه وهم گیاه نور کافی دریافت کنه. اگر در ترکیب خاک کود دامی استفاده کنید ونور خوبی دریافت کنند اصلا نیازی به کوددهی نیست. ولی اگر میخواهید کوددهی هم بکنید ماهی یک بار همراه با هیومیک اسید میتونید استفاده کنید در زمان رشد گیاهان.

[پاسخ]

پاسخ

مرسی
میشه مقدار درست استفاده از هیومیک اسیدم بگید
یا اینکه مارک خاصی هست جنس خوب بگیرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 19:33:

هیومیک اسیدهای زیادی در بازار وجود داره فرقی هم نمیکنه که مایع باشه یا بصورت پودر مهم این هست که تقلبی نباشه میتونید با بو کردن بفهمید که اصل هست یا تقلبی. اگر هیچ بویی نداشت اصل هست اگر بوی قند سوخته داد تقلبی هست البته ازمایشهای زیادی وجود داره که میشه از اصل یا تقلبی بودن هیومیک اسید سر در اورد.یک راهش هم استفاده از اسید سولفوریک یا اب باطری ماشین هست. به این صورت که داخل یک ظرف پلاستیکی اسید هیومیک رو بریزید وچند قطره از اب باطری بهش اضافه کنید اگر تغییری نکرد هیومیک اسید تقلبی هست اگر بصورت لخته یا ژله مانند شد هیومیک اسید اصل هست. معمولا هیومیک اسیدها با ۱۲ درصد بفروش میرسند اگر بیشتر از ۱۲ درصد بودن تقلبی هستند.از لحاظ شیمیایی این امکان وجود نداره که بالای دوازده درصد باشن.بیشتر هیومیک اسیدهای تقلبی با ملس چغندر قند درست میشن که شباهت زیادی به هیومیک اسید داره. یک هیومیک اسید اصل  هم هست اگر بتونید پیداکنید عالی جواب میدهHUMAX95_WSGمحصول امریکا هست. مقدار مصرف این نوع هیومیک اسید یک گرم پنج لیتر اب هست. ولی غیر از این محصول اگر تهیه کردید مقدار مصرف روی بسته بندی محصول نوشته میشه،معمولا یک گرم یا یک سی سی در یک لیتر اب هست،ماهی یک بار میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
یه سوال دیگه دارم درمورد اینکه برای اسیدی کردن خاک چکار کنم
دوم اینکه کاربرد هیومیک اسید چیه ایا مفیده برای رشد کاکتوس ها ؟
اگه اره ایا میشه با کود کاکتوس قاطی کرد ؟
لطفا راهنمایی کنید در مورد نحوه درست استفاده برای رشد کاکتوس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 17:23:

سلام، برای اینکه بدونید خاکتون اسیدی هست یا قلیایی اول باید phخاک رو بسنجید اگر ph7بود خاک خنثی هست اگر زیر عدد ۷ بود اسیدی واگر بالای عدد۷ بود خاک قلیایی هست، برای اسیدی کردن خاک میتونید به خاک پیت ماس، کمپوست برگ بلوط،یا کمپوست وکود کشاورزی ترکیب کنید، هیومیک اسید کود نیست یک نوع مکمل واصلاح کننده محسوب میشه که میتونید همزمان با کود ترکیب کنید وبه گیاه بدید.
خواص هیومیک اسید

۱- ساختار خاک را بهبود می‌بخشد.
۲- به ریشه‌زایی بهتر کمک می‌کند.
۳- باعث نگهداری بیشتر آب در خاک می‌شود.
۴- به رشد سریع باکتری‌های مفید در خاک کمک می‌کند.
۵- به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو کمک کرده و در نتیجه نیاز به کودهای شیمیایی را به نحو محسوسی کاهش می‌دهد.
۶- مقاومت به شوری را افزایش می‌دهد.
۷- مقاومت به کم‌آبی را افزایش می‌دهد.
۸- مقاومت به سرما را افزایش می‌دهد.
۹- از سمیّت کودها و عناصر اضافی موجود در خاک می‌کاهد.
۱۰- دوام اثر آن زیاد است و تا چند سال اثر آن در خاک باقی می‌ماند.
۱۱- مقاومت گیاه را در مقابل انواع بیماری‌ها افزایش داده و نیاز به مصرف سموم را به نحو محسوسی کاهش می‌دهد.
۱۲- سرعت جوانه‌زنی بذر را افزایش می‌دهد.
۱۳- PH اسیدی این محصول به اصلاح خاک‌های قلیایی کمک می‌کند.
۱۴- با طبیعت سازگار است و خطری برای گیاه و یا محیط زیست ندارد.
۱۵- به حفظ توازن خاک کمک می‌کند.
۱۶- به بهبود کیفیت محصول کمک می‌کند.
۱۷- هیومیک اسید بهترین کلاتور طبیعی است.

[پاسخ]

پاسخ

سلام لازمه چند روز قبل کود دهی کاکتوسارو ابیاری کنیم؟
مگه نباید تو اب قاطی کنیم با ابیاری بدیم بهشون؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 17:04:

سلام، بله کود با اب مخلوط میشه، برای کوددهی بهتر هست خاک مقداری رطوبت داشته باشه وکامل خشک نباشه،برای مثال امروز که گلدانها رو ابیاری کردید۴_۵ روز دیگه کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کود ۱۲٫۱۲٫۳۶ آیا مناسب کاکتوس هست؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 27ام, 1398 23:13:

سلام، بله

[پاسخ]

پاسخ

باسلام
امروز رفتم از نزدیک خونمون که ی سم فروشی حرفه ای هست و به تمام مزارع بزرگ شهریار ابزار کشاورزی میفروشه کود npkبخرم ولی مدیر فروشگاه اسرار داشت که نوعی کود مایع سبز رنگ مخصوص کاکتوس دارند که خیلی بهتره و مدعی بود که چندین تولید کننده حرفه ای کاکتوس از این نوع کود برای گلخانشون میبرند و من هم علاوه بر npkاز کود ایشان هم خریدم،حالا خواستم از شما مشورت بگیرم که آیا از ان کود مایع استفاده کنم یا نه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 27ام, 1398 23:15:

سلام، اگر تمام ترکیبات ومقدار عناصر نوشته شده وروی بسته بندی پروانه ساخت وتاریخ تولید وانقضا داره ومناسب کاکتوسهاست، میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید.کاکتوسهای که کاشتم سه ماه ازکاشتشومیگذره ولی خیلی کوچیک هستن می تونم بهشون کودبدم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 09:47:

سلام، ممنون، بله اگر سه ماه رو تموم کردند میتونید کوددهی رو شروع کنید،از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶ یک گرم در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید.
من کود NPK 3-11-38 رو از سایتتون تهیه کردم؛ خواستم بپرسم که باید به خاک داده بشه؟ اگر به بدنه ی کاکتوس هام اسپری کنم ضرر خواهد داشت؟ و اینکه سه چهار روز بعد آبیاری اگر به خاک کود بدم باعث خیس شدن بیش از حد خاک و ریشه نمیشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 21ام, 1398 15:36:

سلام، ممنون، هم میتوند داخل خاک بصورت ابیاری وهم بصورت محلول پاشی روی گیاه استفاده کنید،چون کاکتوسها تنه صافی دارند واسپری اب یا محلول باعث ایجاد لکه روی تنه کاکتوسها میشه، بهترین کار بصورت ابیاری برای کاکتوسهاست. کوددهی رو باید سه الی چهار روز بعد از ابیاری انجام بدید، موقعی که خاک مقداری رطوبت داره کودبهتر جذب ریشه میشه، کوددهی معمولا در زمان رشد گیاه انجام میشه واز نظر رطوبت زیاد مشکلی پیش نمیاد،دمای نگهداری اگر بالای ۲۲ درجه باشه میتونید کوددهی رو شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم که کود ۲۱_۹_۱۶برای کاکتوس مناسب هست ؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 4ام, 1398 11:16:

سلام به دلیل بالا بودن ازت خیلی مناسب کاکتوس نیست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلاام من کاکتوس دارگون فروت دارم می خواستم ببینم الان که زمستوه احتیاج به کود دهی دارد تازه یک ماه خریدمشون با تشکر از سایت خوبتون مطالب اموزنده وجالبی دارید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 17ام, 1397 19:29:

سلام. اگر رشد داره بله میتونید کوددهی کنید اگر در خواب زمستانی هست بهتر هست صبر کنید واوایل بهار اقدام به کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببخشید از کود سولو پتاس میشه استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 19ام, 1397 11:45:

سلام. میتونید ماهی یک بار از این کود هم استفاده کنید ولی از کودهای دیگر هم بهتر هست استفاده کنید تا گیاه تمام عناصر مورد نیاز برای رشد رو دریافت کنه. مثلا اگر فقط از سولوپتاس استفاده کنید گیاه کمبود عنصر فسفر وازت خواهد داشت واحتمال داره که رنگ گیاه زرد بشه وبمرور زمان از بین بره. دقت کنید که نیم گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید بیش از اندازه مصرف بشه باعث میشه سطح خاک وتنه گیاه کریستال ببنده.

[پاسخ]

پاسخ

من چند کاکاکتوس سانسوریا دارم که فراموش کردم حدود ۱ماه شایدم بیشتر بهش آب بدم…یکی از کاکتوسام از بالاش شروع به زرد شدن کرد
و الان تا وسطاش خشک شده
میشه براش کاری کرد؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 24ام, 1397 15:18:

سلام. سانسوریا گیاه مقاومی هست برگهایی رو که خشک شدن جداکنید وکامل سیراب کنید ریشه ها سالم باشن مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون بابت پاسخ های خوبتون

من امروز کود شیمیایی جامد در انواع اوره و دی امونیوم فسفات تهیه کردم از انجای که کود پتاسم دار پیدا نکردم فکر کردم شاید بشه این موضوع با خاک برگ و خود برگ خشک شده حل کرد امکان پذیر هست ؟؟؟

در یک لیتر اب بهتر چند گرم کود جامد حل کنم؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 1ام, 1397 10:31:

سلام. کود دی آمونیوم فسفات از جمله کودهای ۲ عنصره محسوب می­شه که حاوی ازت و فسفرهست.کود شیمیایی اوره هم متشکل از هیدروژن (ازت) وفسفر هست که هیچ پتاسی داخل این دو نوع کود نیست وبرای مصرف کاکتوسها اصلا مناسب نیست. این دو کود بصورت پاششی استفاده میشه اگر برای کاکتوسها میخواهید کود استفاده کنید بهتره از کودهای npkبا پتاس بالا تهیه کنیداین دو نوع کود بیشتر برای درختان میوه وسیفیجات استفاده میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. خیلی ممنون از پاسخگویی سریعتون به آقای فرساد سلام برسونید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام تا کی باید به خزانه کاکتوس کود داد؟ قارچ کش باید تا کی بدم؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 21ام, 1397 21:29:

سلام. از پایان سه ماهگی کوددهی شروع میشه هر دوهفته یک بار تا پایان دو سالگی بعد از دوسالگی ماهی یک بار در زمان رشد. محلول قارچ کش هم از روز کاشت تا پایان سه ماهگی هر دو هفته یک بار بعد از پایان سه ماهگی ماهی یک بار تا پایان یک سالگی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید.
من اتفاقی در گوگل سرچ کردم و وارد برنامه شما شدم. راهنمایی میخاستم اگر براتون مقدور بود.بنده کاکتوسی دارم که اسمشو نمیدونم . باقد نیم متر که از زیر تا ۱۰سانتیش به رنگ قهوای درامده ولی شل نشده چون بهش ۲ ماه پیش براده اهن دادم گفتم شاید اون باعث مریضیش شده و میخاستم خاکشو عوض کنم که با دیدن برنامه شما گفتم اول مشورت کنم.
شکلش : ۱ساقه صاف بالا امده و تقریبا به شکل + هست که هر ۱سانت به ۱سانتش تیغ داره و بالاشم چون ۱بار سرش شکستش ۴ جوانه زد که هرکدومشون الان ۱۵سانت هستن. البته هنوز روی تنه اصلیش. اگر مقدور بود براتون راهنماییم بفرمایید که چه کاری کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 19ام, 1397 21:51:

سلام. با توضیحات شما احتمال میدم که گیاهتون از خانواده سرئوسها باشه. تغییر رنگ تنه از قسمت اتصال به خاک دلیلش خاک نامناسب واب کلر دار هست. بهتره برای خاکش از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید برای کوددهی هم اهن برای کاکتوسها مناسب نیست میتونید از کودهای npkکه پتاس بیشتری از ازت دارند ماهی یک بار استفاده کنید.۲۴ساعت قبل از تعویض گلدان گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید بعد از ۲۴ساعت اقدام به تعویض گلدان بکنید. بعد از تعویض گلدان بمدت یک هفته گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وتا یک هفته ابیاری نکنید. بعد ازیک هفته ابیاری رو شروع کنید وبه جای اصلی انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام از کود npk 20_20_20 برای کاکتوسها میشه استفاده کرد و اینکه کلا گود سه بیست برای چه گیلهایی مفید هستش مننون میشم راهنمایی بفرمایید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 16ام, 1397 18:25:

سلام. خیر برای کاکتوسها مناسب نیست چون ازتش زیاد هست. ولی برای گلهای اپارتمانی ویا گل وگیاه داخل باغچه ودرختان میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ممنون از مقاله خوب و اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار می دید.
من چندتا سئوال راجب کوددهی به کاکتوس هام داشتم.
از بعضی کاکتوس هام نزدیک به ۵ ساله که نگهداری میکنم و بعضی هم تازه خریداری شدن و سن کمی دارن؛ من تابحال به کاکتوس هام کودی ندادم و فقط ابیاری انجام میدم. فواصل ابدهی هم در این فصل تقریبا هر ۱۰ روز یکبار هستش.
به تازگی کود NPK 3-11-38 از سایتتون تهیه کردم و میخوام کاکتوس هامو کودهی کنم (همینطور جوانه هارو بعد از ۳ ماهگی)
جایی خونده بودم که وقتی خاک خشکه بهتره به کاکتوس ها کود داده نشه چون باعث سوختگی ریشه میشه. درسته ؟ اگه اینطوره بهتره اول ابیاریو انجام بدم و روز بعد کوددهیو ؟ کوددهی دقیقا مثل آبیاری باشه ؟
ماهی یک بار کود دادن کافیه ؟ از الان تا پایان تابستان … ؟

سوال دیگم راجب غلظت و زمان کود دادن به مدل های مختلف هستش، برای مثال ایا هاورتیارو به همون غلظت کوددهی کنم یا کمتر ؟ زمانش هم بهار و تابستون باشه یا بهتره که بهار و پاییز کوددهی بشه ؟
در مورد گاستریا، سیلندریکا، دندان ببری و مرجان مینیاتوری هم میشه مثل هاورتیا راهنماییم کنید ؟

یک سوال بی ارتباط به مسئله کوددهی هم داشتم ممنون میشم پاسخ بدید.
آیا بین هاورتیا و گاستریا میشه گرده افشانی انجام داد ؟ اگه بذر به وجود بیاد چه گونه ای هستش ؟ (برای من روی گل گاستریا کپسول بذر به وجود اومده و ظاهرا از گرده هاورتیا هستش، البته خود گاستریا ۲ شاخه گل داشت که بعید میدونم یک گیاه مادر بتونه با خودش بذرافشانی انجام بده!)
ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 21ام, 1397 00:51:

سلام.ممنون از شما.بله درسته.وقتی خاک گلدون کامل خشک شد ابیاری کنید تقریبا بعد از سه یا چهار روز از ابیاری کود دهی کنید.بله مثل ابیاری.کود دهی برای کاکتوسهای بالای دوسال در زمان رشدماهی یک بار.از اواسط اسفند تا اواخر مهر ماه.برای همه ی گیاهانی که نام بردیدبه یک اندازه کود داده میشه.یک ونیم گرم کود در یک لیتر اب.در مورد سوال اخرتون گرد افشانی میشه انجام داد بعضی اوقات کیسه بذر تشکیل میشه ولی بذری داخل کیسه وجود نخواهد داشت واگر هم بذری باشه داخل بذر جوانه ای نخواهد بود فقط پوسته بذر تشکیل میشه.ولی اگر گیاهانی رو که گلهاشون رو گرد افشانی کردیداز یک خانواده باشن بذر کامل تشکیل میشه.

[پاسخ]