دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی چیست؟

دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی چیست؟ گل شمعدانی گیاهی است مقاوم ولی بعضی از بیماری‌ها و آفت‌ها می‌توانند این گیاه را بیمار کنند. از اولین اعلایم بیماری در گل شمعدانی زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌ها می‌باشد که باید بررسی شود. یکی از مشکلات اصلی بیماری‌های قارچی می‌باشد که به صورت سیاه شدن تنه یا زرد شدن دیده می‌شود که برای درمان می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد. از خاک خوب برای شمعدانی استفاده کنید. کف گلدان حتماً باید دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد. در ادامه برخی از آفت‌ها و بیماری‌های اصلی گل شمعدانی توضیح داده می‌شود. 

آفات و بیماری‌های شمعدانی:
۱- شته:
شیره گیاه را می‌مکد و موجب ضعف و کاهش رشد گیاه شده و ممکن است بیماری‌های ویروسی را نیز به گیاه منتقل کند. در اثر تغذیه شته لکه‌هایی به رنگ زرد و یا سبز کمرنگ بر روی برگها ایجاد می‌شود.برگ‌ها بد شکل شده و گل تشکیل نمی‌شود. برگسار به دلیل تولید عسلک توسط شته‌ها چسبناک می‌شوند.

۲- مگس سفید:
فعالیت مگس سفید منجر به زرد شدن کامل برگ‌ها ریزش آنها و ضعف عمومی گیاه می‌شود. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با مگس سفید اینجا کلیک کنید.

۳-کرم غنچه:
وجود کرم غنچه شمعدانی موجب ایجاد سوراخ‌هایی بر روی برگها و غنچه‌های این گیاه و ریزش غنچه می‌شود.

۵-شپشک آرد آلود:
فعالیت شپشک آرد آلود موجب رشد ضعیف گیاه می‌شود برگ‌های جوان به تدریج زرد می‌شود و سطح برگ بر اثر ترشحات این آفت چسبناک می‌شود. شپشک آردآلود به صورت دانه های سفید در ریشه و ساقه مشاهده می شود. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

۶-معدنچی برگ:
اشاره به لارو حشرات مختلفی دارد که در سطح فوقانی و تحتانی برگ گیاه تونل‌های را حفر می‌کنند و موجب بروز خطوط کم رنگ بر روی پهن برگ می‌شوند.معمولاً بروز این مسئله خطر جدی برای رشد گیاه به همراه ندارد اما اگر شدید شود ظاهر گیاه را بد شکل و از زیبایی می‌اندازد.

۷-لکه برگی قارچی:
لکه برگی قارچی موجب ایجاد لکه‌هایی برآمده و آبدار در زیر سطح برگگ می‌شود که به سرعت تبدیل به نواحی قهوه‌ای رنگ می‌شود.

۸-بلایت باکتریایی:
تقریباً شبیه لکه برگی قارچی است اما نقاط و لکه‌های ایجاد شده تا حدودی کوچک‌تر از نوع قارچی این بیماری است. همچنین گاهی رگبرگ‌ها تیره رنگ و حاشیه برگها پژمرده می‌شوند.
تهویه مناسب هوا. عدم خیس شدن برگ‌های گیاه. هوای تازه برای جلوگیری از شیوع یا ابتلا به این بیماری مؤثر است. لکه برگی قارچی را با سموم قارچ کش و لکه برگی باکتریایی را با سموم حاوی مس می‌توان تا حدودی کنترل کرد.

۹-سفیدک پودری:
این بیماری لکه‌های سفید روی برگ ایجاد می‌کند.

۱۰-بیماری قارچی زنگ زدگی:
این بیماری لکه‌های کوچک و زرد رنگ بر سطح رویی برگها و قرمز رنگ در زیر برگها به وجود می آید و موجب ریزش برگها می‌شود. بیماری زنگ در شمعدانی زونال ایجاد مشکل می‌کند. تهویه مناسب. عدم خیس شدن برگها حین آبیاری تا حدودی از شدت بیماری می‌کاهد.

۱۱-بیماری بوتریتیس:
محیط سرد و مرطوب. دمای پایین موجب شیوع این بیماری می‌شود در اثران غنچه‌ها خشک شده و گلها قهوه‌ای و می‌ریزد روی ساقه و برگها نواحی تیره به رنگ قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

۱۲-پژمردگی جنوبی:
نام بیماری باکتریایی است که در اثر ابتلا به آن اول برگهای مسن زرد می‌شود و نواحی سوخته بر سطح برگ‌ها پدیدار می‌شود آوندها قهوه‌ای شده و ریشه می‌پوسد و گیاه از بین می‌رود بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ایجاد محیط کشت سالم. اشتفاده از قلمه سالم و محیا کردن شرایط رشد ایده آل است.

۱۳-پوسیدگی ریشه:
فعالیت قارچ پیتوم موجب بروز زخم‌های قهوه‌ای در قسمت پایین ساقه می‌شود این بیماری بیشتر قلمه‌های شمعدانی را مبتلا می‌کند قسمت پایین ساقه ابدار شده می‌پوسد.

۱۴-پوسیدگی سیاه ریشه:
موجب ایجاد زخم‌های سیاه رنگ بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک و یا در زیر سطح خاک می‌شود.برگ‌ها زرد شده و می‌ریزد در نهایت موجب شل شدن ساقه و افتادگی گیاه می‌شود. ضد عفونی بستر کاشت.به‌کارگیری قلمه سالم. عدم آبیاری زیاد. حدف قسمت‌های آلوده به کاهش سرعت این بیماری کمک می‌کند.

۱۵-بیماری ویروسی:
موجب بروز رگه‌ها یا لکه‌های زرد رنگ بر روی برگها. پیچش و بدشکلی آنها. کوتاهی قامت گیاه و کم شدن فاصله میان گره‌ها می‌شود علائم این بیماری بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد و با گرم شدن هوا منتفی می‌شود. اما خود بیماری با گرمی هوا از بین نمی‌رود.

۱۶-بیماری شکست (رنگ) گل شمعدانی:
بیماری دیگری است که این گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در طیان خطوط سفید رنگی در پشت گلبرگ‌ها ایجاد می‌شود و بر روی برگها نیز لکه‌های زرد رنگ که با آن شکل موزاییک مانند می‌دهد و رشد گیاه را کاهش می‌دهد.

۱۷-ویروس پژمردگی گوجه فرنگی یا ویروس لکه سوختگی گل حنا:
این ویروس نیز میتواند گل شمعدانی را تحت تأثیر قرار دهد نشانه‌های این بیماری با توجه به فصل سال از نظر دما و گرما و نور و موقعیت رشدی گیاه و شدت آلودگی متغیر و متنوع است این بیماری می‌تواند موجب کوتاهی قامت. بروز لکه‌های حلقوی. زخمهای آبدار قهوه‌ای ارغوانی بر روی برگ ساقه و دم برگ شود بیماریهای ویروسی از طریق حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند همانند شته و تریپس منتقل می‌شود بنابراین برای پیشگیری و از بین بردن حشرات سم‌پاشی شش ماهی یک‌بار گیاه با سموم حشرات در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک شایانی است.
با به کارگیری قلمه سالم. کوددهی منظم. ابیاری اصولی. بسترمناسب و ضد عفونی و قرار دادن گیاه در شرایط مطلوب رشد می‌توان تا حدودی جلوی ابتلا یا پیشرفت بیماری را گرفت در صورت شدت بیماری قسمت‌های آلوده را کات کنید.

۱۸-آدمتورم:
بیماری ادم در اثر شرایط نامساعد محیطی ایجاد می‌شود و افت یا عامل بیماری‌زا دلیل بروزان نیست هر وقت دمای خاک نسبت به دمای محیط زیاد باشد و خاک خیس این بیماری بروز می‌کند.
زمانی که هوا سرد و اسمان ابری است و خاک خیس و گرم است احتمال بروز این مشکل تشدید می‌شود زیرا آب زیادی از بستر خاک جذب شده است و گیاه آب کمی را از برگسار خود از دست داده است در این صورت لکه‌های زرد رنگ بر روی سطح برگ ایجاد می‌شود که تبدیل به نواحی آبدار بر روی سطح زیرین برگ می‌شود در نهایت این نواحی قهوه‌ای رنگ و پوسته می‌شود.

دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی چیست؟

تمامی برگ ممکن است زرد شده و از بین برود علائم این بیماری تا حدودی شبیه لکه برگی باکتریایی است.
برای جلوگیری از خاکی با زهکش مناسب استفاده کرده و گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید آبیاری را در ساعات اولیه صبح انجام بدهید تا در طول روز خاک رطوبت را از دست بدهد.

شمعدانی مبتلا به بیماری باکتریایی سوختگی جنوبی
شمعدانی مبتلا به بیماری باکتریایی سوختگی جنوبی

 

شمعدانی مبتلا به سفیدک پودری
شمعدانی مبتلا به سفیدک پودری

 

شمعدانی مبتلا به بیماری لکه برگی
شمعدانی مبتلا به بیماری لکه برگی

 

شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی
شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی

 

شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی
شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی

 

شمعدانی مبتلا به ادم edema
شمعدانی مبتلا به ادم edema

 

شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی
شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی
شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی
شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی

 

شمعدانی مبتلا به بیماری ویروسی
شمعدانی مبتلا به بیماری ویروسی

منبع: باغ سبز

دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی چیست؟

پست‌های مرتبط

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا : یکی از اصلی‌ترین مشکلات و بیماری‌های...

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟

بهترین خاک برای گل کاغذی چه خاکی است؟ گل کاغذی(Bougainvillea) گیاه...

آموزش ساخت گلخانه خانگی

آموزش ساخت گلخانه خانگی

آموزش ساخت گلخانه خانگی : داشتن گلخانه یکی از آرزوهای...

نظرات (26)

سلام من سه هفته ای میشه شمدانی گرفتم گلاش کلا ریخت الانم برگای بزرگش یکی یکی زرد میشن چیکار باید بکنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 22ام, 1397 11:20:

سلام. دلیل زرد شدن برگها تغییر ناگهانی دما، ابیاری بیش از اندازه، نبود زهکش مناسب ویا خاک نامناسب هست بهتر هست این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

خسته نباشید
اگه بجای دو هفته یک بار، هفته ای دو بار یا هر هفته یا به عبارت دیگه هر وقت گیاه رو میخایم آبیاری کنیم از کود های کامل هم استفاده کنیم مشکلی پیش میاد؟؟؟
یعنی هفته ای دوبار با کودهای کامل ۲۰ ۲۰ ۲۰ با دز استاندارد یک گرم در یک لیتر گیاه رو تغذیه کنیم 

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 12:03:

سلام. هیچ وقت چنین کاری رو انجام ندید. در این صورت گیاهتون ضعیف شده وبمرور زمان از بین میره. مثل این هست که سیر باشید ویکی به زور غذا بخوردتون بده.هر دو هفته یک بار هم برای جوانه های کاکتوسهای زیر دو سال هست برای گیاهان اپارتمانی وکاکتوسهای بالای دو سال ماهی یک بار در زمان رشد کود دهی کافی هست.

[پاسخ]

پاسخ

خسته نباشید
شمعدانی من همه برگ هاش سبزه ولی برگ هایی که داره تازه در میاره و هنوز اندازه یک بند انگشت هستن زرد رنگ شده
میشه راهنمایی کنید علتش چیه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 17:34:

سلام. دلیل زرد شدن برگهای جدید کمبود عناصر موجود در خاک هست بهتر هست گیاه رو با کودهای کامل،کوددهی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشی
من ی سوال کلی دارم … من هر گلی که تو خونه نگهداری میکنم اوایل خیلی خوبه بعد یمدت یسری حشره به شکل بچه پشه یا مگس خیلی خیلی خیلی ریز و مشکی اطراف گل پرواز میکنند و بعد یمدت گل بی جون و پژمرده میشن
میشه راهنمایی کنین چیکار باید بکنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 5ام, 1397 13:18:

سلام. رطوبت خاک رو کم کنید. میتونید کنار گیاهانتون کارت زرد نصب کنید. از سم حشره کش دیازینون یا دلتامترین هم میتونید استفاده کنید به اندازه ی یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول ابیاری کنید پشه یا مگس سیاه داخل خاکهای مرطوب تخم گذاری میکنه حشره بالغ به گیاه اسیب نمیرسونه، ولی لاروها بعد از اینکه از تخم خارج شدن ریشه وخود گیاه رو میخورن وبه گیاه اسیب میرسونن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یک عدد شمعدونی دارم که برگهاش از وسط سوراخ میشه و تعداد سوراخ ها بیشتر میشه تا برگ عملا از بین میره. هیچ آفتی هم نگرفته، به نظر شما میشه درستش کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 28ام, 1397 14:34:

سلام. کمبود عنصر منگنز درگیاهان باعث سوراخ شدن برگها شده وبمرور برگها از بین میرن بهتره با کودهای کامل گیاه رو کوددهی کنید یا از کود کامل npk20,20,20+teاستفاده کنید یا از بیو بیست طلایی. یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وماهی یک بار موقع ابیاری به گیاه بدید اگر از بیوبیست طلایی میخواهید استفاده کنید یک ونیم سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وهر شش ماه یک بار گیاه رو با این محلول ابیاری کنید.

[پاسخ]

جمشید پاسخ در تاريخ آبان 29ام, 1397 12:12:

سپاسگذارم

[پاسخ]

پاسخ

سلام گل های شمعدانی من سفید یک دست میشند.یعنی نه زرد میشند،نه لکه دار میشند ، نه هیچی فقط سفید میشند . الان هم یکی از اون آنها ساقش نرم شده. باید چیکار کنم؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 4ام, 1397 15:20:

سلام. منظورتون این هست که برگها کاملا سفید میشن؟نرم شدن ساقه دلیلش وجود قارچ هست بهتره خاک رو کامل استریل کنید وقسمتی رو که نرم شده کامل کات کنید تا به اوند سالم برسید بعد از استریل کردن خاک مجدد بکارید ودر جای سایه وخنک نگهداری کنید وخاک رو ابیاری کنید تا دو الی سه هفته قلمه ها ریشه میزنند.

[پاسخ]

میترا پاسخ در تاريخ مهر 6ام, 1397 13:21:

سپاسگذارم.بله برگ ها کاملا سفید میشونر.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 06:45:

بعد از اینکه قلمه ها ریشه دار شدن وگیاه شروع به رشد کرد با یکی از کودهای بیوبیست طلایی ویا npk20, 20,20+teگیاه رو کوددهی کنید کمبود عناصر مورد نیاز گیاه برای رشد باعث سفید ویا زرد کاملا کمرنگ برگهای گیاه میشه.یک ونیم گرم واگر از کود بیوبیست طلایی میخواهید استفاده کنید یک ونیم میلی لیتر (سی سی) داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وزمانی که خاک گلدان مقداری رطوبت داره گیاه رو کوددهی کنید.

پاسخ

سلام خدمت کارشناس محترم
من شمعدانی آویز دارم ولی متاسفانه برگهای جوانش حاشه هاشون زرد شده و بعضیاشون کامل زرد رنگ شده غنچه هایی هم که دارن همون در حال غنچه بودن خشک می شن و گل نمی ده. ممنون می شم راهنماییم کنید که مشکل از کجاست بهشون کودهم دادم ولی تاثیر نداشته

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 24ام, 1397 13:28:

سلام. کمبود عناصر میتونه باعث این مشکل بشه چه کودی دادید؟ بهتره از کود بیوبیست طلایی ویا ۲۰،۲۰،۲۰+teاستفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من یک گلدون شمعدونی دارم.ابیاری رو وقتی سطح خاک خشک شد انجام میدم و برای نور هم توی حیاط خلوت خونه قراره داره هم نور میخوره و هم دمای محیط مطلوبه ولی برگ هاش کلا متمایل به زرده تا سبز و برگ های جدیدی هم ک میزنه زرده و گل هم نمیده.میشه کمکم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 1ام, 1397 18:48:

سلام. زرد شدن برگها چند دلیل میتونه داشته باشه. ترکیب نامناسب خاک، نبود زهکش مناسب، ابیاری زیاد،کمبود نور،کمبود عناصر موجود در خاک. این موارد رو چک کنید. بهتره هر ماه کود دهی هم بکنید. از کود کامل npk20, 20,20+teاستفاده کنید. ماهی یک بار یک ونیم گرم در یک لیتر اب. موقع ابیاری.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . بازم ممنون از آموزشهای مفیدتون . من چندتا سوال تخسصی راجب قلمه شمعدانی دارم ممنون میشم کمکم بفرمایین ..یکی اینکه وقتی قلمه رو در ماسه گذاشتم درچه نور و مقدار آبیاری قرار بدم . هربارکه قلمه میزنم من یک کارتن رو روش نایلون کشیدم و قلمه ها رو میزارم توش و روزانه با آبپاش به بدنه آز میریزم برای ایجاد رطوبت و داخل اطاق میزارم جابه رو ولی بعد از دو هفته میبینم قلمه ها تمامشون از قسمت داخل خاک پوسیدن . لطف میکنید مراحل درست رو بفرمایین . ممنون میشم تمام نظرات سایتها رو مطالعه کردم ولی مثل اینکه به اون فوت کوزه گریه توجه نمیکنم یا متوجه نمیشم ..بازم ممنونم ازتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 31ام, 1397 18:16:

سلام. بهتره لوازمی رو که برای قلمه گیری استفاده میکنید کامل استریل کنید. بعد از قلمه گیری وکاشت بهتره گلدان رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وهر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری کنید نیازی به کاور کردن نیست. تقریبا دو هفته بعد ریشه دار میشن ومیتونید به جای پر نور انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
گل های شمدانی و داوودی اول گل داشت و بعد همه ی گل هایش ریخت و برگ هایش زرد شده
هر روز آب میدهم بهشون
لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 23:09:

سلام. آبیاریتون زیاد بوده برای همین. سعی کنید هر وقت سطح خاک خشک شد آبیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام …خییییلی ممنونم از راهنمایی های کامل و بی نقصتون …بسیااار آموزنده بود مطالب …ممنون از شما

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنونم از رسیدگی و پیگیری مطالبی که میفرستیم خدمتتون . واقعا اگر کارشناسای بی منت شما نبودن ما چجوری میتونستیم لذتی ببریم از گل و گیاهان . بازم ممنون .
من سواالی داشتم من دوتا گلدون بزرگ چند ساله شمعدانی آویز پر پر دارم که از همون ابتدا این بیماری ادم رو دارن و پشت برگها رو که توی نور میبینی حالت سوراخ سوراخ داره ممنون میشم این دوتا گیاه رو نجات بدین ..

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1397 15:30:

سلام.خواهش میکنم.ممنون از توجهتون. بیماری ادم در اثر شرایط نامساعد محیطی ایجاد می‌شود و افت یا عامل بیماری‌زا دلیل بروزان نیست هر وقت دمای خاک نسبت به دمای محیط زیاد باشد و خاک خیس این بیماری بروز می‌کند
زمانی که هوا سرد و اسمان ابری است و خاک خیس و گرم است احتمال بروز این مشکل تشدید می‌شود زیرا آب زیادی از بستر خاک جذب شده است و گیاه آب کمی را از برگسار خود از دست داده است در این صورت لکه‌های زرد رنگ بر روی سطح برگ ایجاد می‌شود که تبدیل به نواحی آبدار بر روی سطح زیرین برگ می‌شود در نهایت این نواحی قهوه‌ای رنگ و پوسته می‌شود
تمامی برگ ممکن است زرد شده و از بین برود علائم این بیماری تا حدودی شبیه لکه برگی باکتریایی است
برای جلوگیری از خاکی با زهکش مناسب استفاده کرده و گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید آبیاری را در ساعات اولیه صبح انجام بدهید تا در طول روز خاک رطوبت را از دست بدهد.بهتر هست برگهای الوده رو جدا کنید.

[پاسخ]