آموزش نگهداری گل قهر و آشتی

آموزش نگهداری گل قهر و آشتی : گل قهر و آشتی بانام علمی Mimosa pudica یکی از گیاهان حساس به تماس می‌باشد که در اثر تمام دست یا اجسام برگ‌های ان بسته می‌شوند و به همین دلیل نیز به اسم گل قهر و آشتی معروف شده است. زمانی که به برگ‌های این گیاه دست بزنید بسته می‌شوند و به اصطلاح قهر می‌کنند و چند دقیقه دیگر به حالت اولیه بر می‌گردند. همچنین این گیاه به نور نیز حساس می‌باشد و در شب و تاریکی برگ‌های آن جمع می‌شوند و در روشنایی باز می‌شوند. یکی از مشکلات اصلی این گیاه زرد شدن برگ ها می باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.

گل قهر آشتی دارای ساقه چوبی و انعطاف پذیری می‌باشد که بر روی ساقه آن تیغ وجود دارد. گل قهر و آشتی دارای گل‌های سوزنی شکل اغلب به رنگ صورتی دارد.

فیلم گل قهر آشتی

شرایط نگهداری گل قهر و آشتی:

آبیاری:
این گیاه به آبیاری حساس می‌باشد و باید آبیاری منظم انجام شود، هر زمان احساس کردید خاک در حال خشک شدن است گیاه را آبیاری کنید سعی کنید از آب با املاح کم استفاده کنید. حتماً باید گلدان دارای زهکشی مناسبی باشد تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

خاک:
از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ می‌توان استفاده کرد. می‌توان در فصل رشد از کودهای NPK برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد. از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید. خاک گیاه را اواخر تابستان و قبل از شروع دوره رشد می‌توان تعویض کرد.

شکل گل گیاه قهر و آشتی
شکل گل گیاه قهر و آشتی

نور:
گل قهر و آشتی به نور زیاد احتیاج دارد. ولی از قرار دادن در تابش شدید نور آفتاب خودداری کنید. همچنین گیاه را در جای‌های تاریک و بدون نور نباید نگهداری کنید.

دما:
دمای مناسب برای رشد گیاه در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

آفت و بیماری‌ها:
آفت‌هایی مانند شپشک آرد الود، شته‌ها و همچنین بیماری‌های ویروسی در این گیاه ایجاد بیماری می‌کنند. با تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از گیاهان سالم می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. یکی دیگر از مشکلات گیاه قهر آشتی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد.

دلیل زرد شدن برگ گل قهر و آشتی چیست؟
آبیاری بیش از حد یا خشکی زیاد، کمبود نور، بیماری‌های قارچی، و سرما می‌تواند از دلایل زرد شدن و ریزش برگ‌های این گیاه باشد.

تکثیر گل قهر و آشتی:
این گیاه را می‌توان از طریق قلمه گیری و بذر تکثیر کرد. قلمه‌ها را در اواخر بهار و تابستان جدا و ریشه دار کرد. بذر گل قهر آشتی را می‌توان در هر زمانی که شرایط را فراهم کرد کاشت. در مقالات بعدی آموزش کامل کاشت بذر گل قهر رو آشتی را در سایت قرار می‌دهیم.

بذر گل قهر آشتی
بذر گل قهر آشتی

منبع: میهن کاکتوس

خرید کود مخصوص گل قهر و آشتی

خرید سم قارچکش مخصوص گل قهر و آشتی

آموزش نگهداری گل قهر و آشتی

پست‌های مرتبط

آموزش نگهداری گیاهان در منزل

آموزش نگهداری گیاهان در منزل

آموزش نگهداری گیاهان در منزل ، در این مقاله به...

بهترین گیاهان برای کاهش آلودگی هوا در خانه

بهترین گیاهان برای کاهش آلودگی هوا در خانه

بهترین گیاهان برای کاهش آلودگی هوا در خانه : این...

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟ کارت‌های رنگی یا تله‌های...

نظرات (89)

لطفا بذر این گل و پا فیلی رو موجود کنید کی بذر جدید میارید منتظریم ؟ نمبخوام از جای دیگ خرید کنم اینجا عالیه فقط ایرادش تنوعه ک کمه

پاسخ

سلام
میخواستم بدونم که گل قهر و آشتی هم مثل بقیه گلها باید هرس شود یا نه ؟
با تشکر

پاسخ

با سلام
برای از بین بردن آفات گل قهر و آشتی میتوان از قارچ کش استفاده کرد ؟
بصورت اسپری یا آبیاری ؟

پاسخ

    سلام.بستگی به این داره که افات چی باشه.اگر قارچ هست از قارچ کش میتونید استفاده کنید ولی اگر افات جزو حشرات هست بهتره از سموم حشرات استفاده کنید.

    پاسخ

با سلام مجدد
اگر آفت جزو حشرات بود از چه سمی بهتره استفاده بشه؟
منظورم مارک سم هه

پاسخ

    سلام.چه نوع حشره ای هست میتونید تشخیص بدید؟شته,شپشک ارد الود,کنه,؟؟میتونید در مورد شکل افت بصورت خلاصه توضیح بدید؟

    پاسخ

سلام
حشره ی ریز سفید رنگه

پاسخ

    سلام.میتونید از سم حشره کش دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید.یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید از هر کدوم که دارید.روی گیاه اسپری کنید همینطور روی خاک گیاه.نکات ایمنی رو حتما رعایت کنید(استفاده از دستکش,ماسک,عینک) گیاه رو در مکان سایه ودر هوای ازاد سمپاشی کنید وتا بهبود کامل از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید.

    پاسخ

با سلام
چند روزی هست که گل قهرم بی حال شده؟
آیا به خاطر آبیاری بیش از حد است یا دلیل دیگه ای داره؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.شرایط نگهداریتون رو بفرمایید وابیاریتون چقدر بوده؟این گیاه نور دوست هست در جای سایه هم پژمرده میشه اگر جایی هست که نور کمی داره به جای پر نوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام
جای پر نوری گذاشتم
آبیاریم چند روز پشت سر هم بوده
خیلی بی حال شده
لمسش که میکنم بسته نمیشه
قبلا با یه ذره حرکت بسته میشد ولی الان نه

پاسخ

    سلام بتازگی گلدونش رو عوض نکردید؟بالا فرمودید که افت داره برای سم پاشی از چه نوع سمی وبا چه دزی استفاده کردید؟ابیاریتون زیاد بوده ابیاری رو فعلا قطع کنید وقتی سطح خاکش خشک شد ابیاری کنید. گیاه قهر واشتی گیاه بسیار حساسی هست نباید جایی که رفت وامد زیاد هست بگذارید.

    پاسخ

سلام خسته نباشین.ممنون از سایتتون.
گیاه من فقط یه ساقه داره اونم داره بلند میشه هی.چیکار کنم از کناره هاشم جوانه بزنه و ساقه بده.یکی هم الان یه مدته برگهاش سیاه میشن چروک میشن میفتن ودرست از بالاش برگ جدید رشد میکنه باز اون میفته دوباره یه برگ جدید درست از نوک گیاه.ابیاری هم هر روز میدم.نور هم مستقیم نیس.

پاسخ

    سلام.ابیاریتون زیاد هست ونور کم.به همین دلیل برگها سیاه میشن وسست هستند.سعی کنید هر وقت سطح خاک کمی خشک شد ابیاری کنید گیاه رو در جای پر نوروفیلتر شده قرار بدید زهکش رو هم بررسی کنید تا اب اضافه براحتی خارج بشه.یک بار با محلول قارچ کش گلدون رو ابیاری کنید.بادز پایین.بعد از اینکه حال گیاه بهتر شد ورشد کرد میتونید شاخه ی بلند شده رو هرس کنید تا شاخه های جدید در بیاره.سعی کنید گیاه قهر واشتی رو در جای پر رفت وامد نگذارید این گیاه به تحرک وتحریک برگهاش حساس هست بیش از اندازه برگهاش حرکت داشته باشن حساسیتش رو نسبت به بسته کردن برگهاش از دست میده وبمرور زمان خراب میشه.

    پاسخ

سلام،ببخشید نور روزی ۳تا ۴ ساعت در روز براش کافیه؟ منظورتون از نور آفتابه؟من حدود ۴ساعت آفتاب دارم و بقیش نور ملایم، تو این شرتیط میتونخ رشد کنه؟هی برگاش پژمرده میشه و دوباره یکی دیگه از سرش میزنه

پاسخ

سلام،ببخشید نور روزی ۳تا ۴ ساعت در روز براش کافیه؟ منظورتون از نور آفتابه؟من حدود ۴ساعت آفتاب دارم و بقیش نور ملایم، تو این شرتیط میتونخ رشد کنه؟هی برگاش پژمرده میشه و دوباره یکی دیگه از سرش میزنه

پاسخ

    سلام.سه,چهار ساعت نور براش کافی هست.رشد میکنه دلیل پژمرده شدن برگها ابیاری نامنظم هست.سعی کنید هر وقت سطح خاک خشک شد گلدان رو ابیاری کنید.برگهای خشک شده رو هرس کنید تا گیاه تحریک به رشد بشه.

    پاسخ

با عرض سلام خدمت شما گل قهر و آشتی من بزرگ شده و گلدونش کوچیک و ریشه از کف گلدون داره بیرون میزنه خاک خود گلدون خاک قهوه ای روشن و مثل رس میمونه میخواستم بدونم اگه از ترکیب خاک کوکوپیت و خاک برگ استفاده کنیم اشکالی نداره؟ و اینکه این ترکیبی که گفتین کلا بافت و رنگش با خاک گلدون خودش که روز اول خریدم خیلی فرق داره آیا مشکلی پیش نمیاد برای گیاه؟ و درآخر اگه میشه یه راهنمایی برای تعویض گلدون بکنید چون میترسم خرابش‌ کنم با تشکر از شما و سایت خوبتون

پاسخ

    سلام.میتونید برای خاکش از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ استفاده کنید. از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید. قبل از تعویض گلدون یک روز قبل گلدون رو کامل ابیاری کنید تا خاکش کاملا مرطوب بشه.بعد از بیست وچهار ساعت اقدام به تعویض گلدان بکنید میتونید ریشه هارو از هم باز کنید وریشه های قدیمی رو هرس کنید.ویا میتونید بدون اینکه ریشه هارو از هم باز کنید داخل گلدون بزرگتر بگذارید وخاک جدیدی که تهیه کردید داخل قسمتهای خالی بریزید.بعد از تعویض گلدان یک هفته در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وبعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید.

    پاسخ

سلام
میخواستم بدونم که آیا خشک شدن و قهوه ای شدن نوک برگهای گل قهر، طبیعی است یا این که مشکلی براش پیش اومده است ؟
و برای آفت کشی روی برگهای گل قهر میتوان از سم مالاتیون استفاده کرد یا خیر؟

پاسخ

    سلام.دلیلش رطوبت کم محیط هست.رطوبت محیط رو با اسپری کردن اب ویا با دستگاه بخور سرد میتونید تامین کنید.اگر برای شته وشپشک منظورتون هست بله میتونید استفاده کنید نکات ایمنی رو حتما رعایت کنید وسمپاشی رو در هوای ازاد وبدور از نور مستقیم افتاب ووزش باد انجام بدید.

    پاسخ

سلام میخواستم بدونم ایا خاک های حاضری و بسته بندی شده بازار برای این گل مناسب هست

پاسخ

سلام گل من روی اوپن هست و پنجره سمت راست آن قرار دارد به نظر من که نور کافی داره و آبیاریش مرتبه ولی نوک برگ هاش داره زرد میشن چی کار کنم تازه برگاشم دیگه جمع نمیشه

پاسخ

    سلام.زرد شدن نوک برگها دلیلش کمبود عناصر موجود در خاک هست بهتره ماهی یک بار با کودکامل npk ابیاری کنید.گیاه قهر واشتی به لمس کردن برگهاش خیلی حساس هست اگر در جای پررفت وامدی نگهداری بشه بمرور زمان حساسیت بسته شدن برگها از بین میره.

    پاسخ

سلام ببخشید آیا گل قهر کن در اتاق با آفتاب جنوبی هم میتونه رشد کنه من توی اتاقم سرخس و بن سایی چندین گیاه دیگه هم دارم امام میترسم که این خشک شه بعد این گیاه بعد یک سال خشک میشه یعنی نمیتونه چند سال بمونه؟

پاسخ

    سلام.گیاه قهرواشتی به نور زیادی احتیاج داره نسبت به سرخس ویا سایر گیاهان اپارتمانی.بهتره جای پرنوری قرار بدید.ابیاری ونور وترکیب خاک مناسب باشه رشد میکنه وخشک نمیشه.فقط گیاه رو در جای پررفت وامد قرار ندید.

    پاسخ

سلام خوبین من حدودا یک هفته پیش یه گل قهری خریدم و سرحال بود و بعضی وقتا زرد میشد نوک برگ ها و بعد بعد چن روزش کع امروز میشه دیدم خشک شده برگ ها و شاخه ها در کل دو تا شاخه سبز بودن و گفتم شاید از خاکشه و تعویض کردم دیدم خاک باغچس داخلشم کرم بود و سبز شده بود روی باغچه برای بار صدم رفتم شرایط نگهداری شو بخونم یه سایت زده خاک باغچه و نور مستقیم یه سایت زده خاک کاکتوس و خاک برگ و تو سایه باشه و الان نمیدونم باید چیکار کنم دارم دق میکنم لطفا کمک کنید نمیخوام از بین بره

پاسخ

    سلام. ترکیب خاک گیاه قهر واشتی باید متخلخل باشه تا اب براحتی از کف گلدون خارج بشه. میتونید برای خاکش از ترکیب یک قسمت خاک باغچه یک قسمت کوکوپیت ویک قسمت خاک برگ استفاده کنید. در جایی که نور زیاد فیلتر شده داره نگهداری کنید. دلیل زرد شدن برگها ابیاری زیاد ویا کمبود اب،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،نور زیاد،ویا کمبود عناصر موجود در خاک هست.این موارد رو چک کنید بعد از تعویض خاک ویا گلدان، گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ویک هفته بعد به جای اصلی انتقال بدید. بعد از شروع به رشدمیتونید از کودهای کامل npkبرای تقویت هر ماه یک بار استفاده کنید.

    پاسخ

خاکش رو خاک کاکتوس ریختم زه کش زیاد داره و اب براحتی ازش عبور میکنه ولی دوبارع خاک رو تعویض میکنم و مخلوط میریزم .بعد از خرید گل روی اوپن خونه بود و البته باد کولر زیاد بهش نمیخورد و یه نور کم و فیلترشده ای داشت و الان گذاشتم بالکن سایه س و گرمه و ریشش بلنده و نازکه من مشکوک به جلبک بودم چون روی خاک قبلی سبز بود الان بزارمش جای قبلیش ؟ رو اوپن و کولرمون چن ساعتی در روز روشنه یا بزارم انباری ک محیط خنکی با نور کمه ؟ و میشه بگید جای اصلیش کجا بزارم حیاط ک نور بخوره یا سایه یا داخل خونه؟کسی ک میفروخت تو سایه نگه داشه بود

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض خاک باید گیاه رو زیاد جابجا نکنید ریشه ها زخمی شده وجابجایی زیاد باعث از بین رفتن گیاه میشه فعلا گلدان رو در جایه نیمه سایه وخنک نگهداری کنید. جایی که پر رفت امد باشه قرار ندید گیاه قهر واشتی به تحرک زیاد حساس هست تا گیاه مجدد شروع به رشد کنه زمان میبره فعلا خاکش رو هم تعویض نکنید بهش شوک وارد میشه.

    پاسخ

سلام ببخشید گل قهر و اشتی من در معرض نور بوده و اب بهش ندادن تمام برگاش خشک شده و کمی خشک چیکارش باید بکنم؟

پاسخ

    سلام. اگر ریشه ها سالم باشه میتونید دوباره احیا کنید ولی اگر ریشه ها هم خشک شده دیگه کاری نمیشه کرد. بهتره ریشه ها رو چک کنید شاخه های خشک شده رو کات کنید وابیاری کنید.

    پاسخ

سلام گل قهر واشتی من .برگاش پژمرده شده .چکارش کنم ??

پاسخ
v

با سلام
گل قهری دارم که از طریق بذر تکثیرش کردم و چند ماهی هم میشه که سبز شده و شرایط محیطی هم خوبه و کود هم بهش میدم ولی رشد خیلی زیادی نداره
چیکارش کنم رشدش زیاد بشه ؟
با تشکر

پاسخ

    سلام. چند ماهه هست؟احتمالا یا دمای محیط نگهداری بالاس ویا نورش کم هست این موارد رو چک کنید.

    پاسخ
v

سلام
آیا بیماری های قارچی هم مانع رشد گل قهر میشه یا خیر ؟

پاسخ

چرا گل قهر من بذر نمیده؟

پاسخ

    سلام. موقعی که گیاه به گل مینشینه ابیاری رو کم کنید تا گلها تبدیل به میوه وبذر بشن.

    پاسخ

      سلام
      گلم دنیایه گلای صورتی داده هیم میده گل ولی ۳ الی ۴ روز باز میشن خشک میشن بذر خبری نیست قیلا این گل رو داشتم گلاش باز میشد بذر میداد
      ممنونم جواب بنده رو به ایمیل بنده بدید
      در ضمن هر ۲۰ روز گود ۲۰ ۲۰ میدم بهش

      پاسخ

        سلام. موقعی که گیاه به گل نشست ابیاری رو کمتر کنید. بذر تولید میکنه موقعی که گیاه روی گل هست ابیاری زیاد باشه گلها میریزند وبذر ومیوه ای تولید نمیشه. موقعی که گیاه گل داره کودهی نکنید قبل از اینکه به گل بشینه باید کود دهی بشه وبعد از پایان گلدهی که باید گیاه تقویت بشه.

        پاسخ

سلام. من گلم که خریدم بلافاصله گل های صورتی داد ولی در عرض ۳ تا ۴ روز کاملا خشک شد. در محیط بدون آفتاب بوده. میشه کاری براش کرد؟

پاسخ

    سلام. احتمالا گیاهی که تهیه کردید مشکل داشت. موقع خرید گیاهان همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید که افت ویا مشکلی از قبیل پوسیدگی ریشه نداشته باشه با انگشت گیاه رو باید داخل خاک حرکت بدید اگر محکم بودسالم هست اگر لق باشه مشکلی در ریشه هست. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر ریشه وقسمتی از تنه گیاه سالم باشه دوباره شروع به رشد میکنه.

    پاسخ

سلام.خسته نباشین.گل قهر من سه ماهه ٬ولی ساقش نازک این طبیعیه؟برای کلفت شدن ساقش باید چیکار کنم؟
گل نمی ده برای گل دادنش باید چیکار کنم؟؟
تقریبا یه هفته هم هست که احساس می کنم رشدش کند شده و برگاشم داره زرد میشن باید چیکار کنم؟؟ نورشم کافی یه

پاسخ

    سلام. برای سه ماه هنوز خیلی کوچک هست حداقل باید یکسال رو تموم کنه تاهم به گل بشینه وهم ساقه زخیم بشه بهتره با کودهای کامل npkماهی یک بار کوددهی کنید تا تقویت بشه.

    پاسخ

بازم سلام.من گلم برگاش داره خشک می شه و ساقه هاشم دارن سیاه می شن.و خیلی بی حاله .دلیلش چی می تونه باشه؟باید چیکار کنم تا بهتر شه؟

پاسخ

    سلام. ابیاریتون به چه نحو هست؟ این گیاه به ابیاری زیاد احتیاج داره ولی نباید غرق اب بشه. خاکش باید همیشه مرطوب باشه. دلیل سیاه شدن تنه گیاه الوده بودن خاک،قارچ، وابیاری بیش از اندازه هست این موارد رو چک کنید. قسمتهایی رو که سیاه وخشک شدن جدا کنید ویک بار با محلول قارچ کش همه ی قسمتهای گیاه رو سمپاشی کنید وتا بهبود کامل در جای نیمه سایه نگهداری کنید.

    پاسخ

آبیاریم یک روز در میان.بعضی موقعه ها هم که احساس می کنم خاکش خشک باشه بهش آب می دم.. ساقه هاش که دارن قهوی وسیاهمی شن که زیاده حتی ساقه اصلی که تو خاک هستش هم داره قهوی می شه

پاسخ

آبیاریم یک روز. در میان بود و بعضی موقع ها که احساس می کردم خاکش خشک شده بود بهش آب می دادم.ساقهاش که قهوی و سیاهن زیادن حتی ساقه ی اصلی که تو خاکه هم قهوی شده.دلیلش چی می تونه باشه؟

پاسخ

سلام من تازگیا یک گل قهر خریدم گذاشتمش زیر نورگیر خونمون دو سه تا ار برگاش کمی زرد شده و داره از لبه ی برگ هاش خیلی کم خشک میشه .احساس میکنم تراکم برگاش و شاخه هاش کمه چیکار کنم شاخه هاش و برگهاش زیاد بشن چون فقط دو سه تا شاخه ی بلند داره میخوام برگهاش و شاخه هاش زیاد بشه خیلی ممنون از سایت خوبتون
?

پاسخ

    سلام. آبیاری بیش از حد یا خشکی زیاد، کمبود نور، بیماری‌های قارچی، و سرما می‌تواند از دلایل زرد شدن و ریزش برگ‌های این گیاه باشه. این موارد رو چک کنید. گیاه قهر واشتی به نور زیاد وفیلتر شده احتیاج داره وابیاری منظم. میتونید با هرس کردن شاخه ها به ازدیاد شاخه وبرگ کمک کنید.

    پاسخ

ببخشید من تازه خریدم گلمو یه گلدون کوچیکه اوردمش خونه چند ساعتی هست که به حالت قهر هست و برگاش باز نمیشه چیکار کنم؟

پاسخ

    سلام. مبارکتون باشه. فعلا جای ثابتی بگذارید واصلا جابجا نکنید وجایی نگهداری کنید که پررفت وامد نباشه. تا به محیط جدید اداپته بشه دو سه روز زمان میبره.

    پاسخ

سلام به شما بزرگوار.ابتدا تشکر بایت این سایت عالی و منبع غنی برای من که اطلاعات کمی در مورد گیاهان دارم و دوم یک سوال از شم داشتم. من گلدانی با چندین شاخه کنار هم از گیاه بنجامین خریده ام. قصد دارم آنها را از هم جدا کنم و هرشاخه را درگلدانی جدا بگذارم. آیا اگر با احتیاط کامل ریشه ها را ازهم جدا کنم ممکن است به گیاه آسیبی نرسد و بدون مشکل انجام شود. طبق شنیده هایم ممکن است باعث برگریزی آن شود اما مهم خود گیاه و ریشه هایش است. آیا امکان چنین کاری هست؟ سپاسگزارم

پاسخ

    سلام. بله میتونید جدا کنید یک روز قبل از جدا کردن گلدان رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ساعت بعد اقدام به جداسازی کنید. بعد ازانتقال به گلدان اصلی بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید. بنجامین گیاه حساسی هست وکوچکترین تغییر در محیط باعث برگ ریزی این گیاه میشه در این مدت سعی کنید روی برگها مه پاشی کنید که رطوبت از دست نده وحدالمقدور از جابجایی زیاد پرهیز کنید.میتونید برای اینکه رطوبت از دست نده بعد از تک کردن گلدان رو بمدت یک هفته کاور کنید.

    پاسخ

      خیلی خیلی سپاسگزارم بزرگوار.امیدوارم همیشه موفق و سربلندباشید

      پاسخ

گل قهر و اشتی من برگاش پژمرده شده و افتاده ای هست ۲ روزه اینجوری شده چیکارش کنممم الان هم تو سایه افتاب اتاق گذاشتم
..علت پژمرده شدنش چیه؟؟؟؟

پاسخ

سلام من یک ماهی هست این گل را خریداری کردم و در خاک خودش خوب داشت رشد میکرد امروز گلدانش را عوض کردم با خاک خودش و یه کم خاک خشک مخلوط کردم تمام برگها به حالت قهر درآمد علتش چیست؟

پاسخ

    سلام. شوک تعویض گلدان هست بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وکامل ابیاری کنید درست میشه بعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید.

    پاسخ

سلام وقتتون به خیر
من سه ماهی میشه که گل قهر و آشتیمو دارم ..خیلی رشد خوبی داشت و سریع دو برابر و پر ساقه شد…. دو هفته پیش اولین نشانه های گل دادنش شروع شد اما یهو از همون اندازه بزرگتر نشدن و فقط حالت توپ های سبز موندن … ساقه بلندتر برگ هاش سبز خیلیییی کمرنگ شدن و ساقه های کوتاهتر بعضی برگهاشون همون سبز میریزن….البته باید بگم تو همین مدت ۵ تا جونه از تنه اصلی و بقیه ساقه ها زده که به سرعت هم رشد کردن و برگ دادن.
نور و آبشو تغییر ندادم و مثل همون دو هفته قبل هست..نور خوبی داره و هروقت خاکش رطوبت سطحیش ببینم تا دو سانت از بین رفته سیر آبش میکنم و ماهی یه بار کود میدم. نگران ریختن برگهاش و بزرگ نشدن گلهاشم

پاسخ

    سلام. دلیل ریزش برگها ابیاری بیش از اندازه ونبود زهکش مناسب هست. بتازگی محیطش عوض نشده؟ یا گلدان زمین نیفتاده؟ این علائمی که میفرمایید احتمال یک شوک هست که به گیاه وارد شده وبیکباره رشدش متوقف شده. یا گلدان رو تعویض نکردید؟فعلا جای ثابتی بگذارید واز جابجایی زیاد پرهیز کنید جاش ثابت باشه مجدد شروع به رشد میکنه. ابیاری رو دقت کنید که غرق اب نباشه وزهکش رو هم بررسی کنید.

    پاسخ

      نه جاشو عوض نکردم و همه چی کاملا شبیه قبل هست فقط این ماه بهش کود ۵۰-۱۰-۴۳ دادم البته به میزان کم و محلول در آب طبق همان روشی که بهم گفته بودن . زه کشی مناسبه و همیشه خروجی داره. ممنونم حالا مقدار آبدهی رو کمتر میکنم. امیدوارم گلهاش بزرگ شن خیلی ذوق جوونه هارو داشتم.

      پاسخ

سلام به کارشناس خوب و محترم.
میخوام از گیاه قهرو آشتیم چند قلمه بگیرم. خواستم بپرسم مخلوط ورمی کومپوست.کوکوپیت و پیت ماس و مقداری هم پرلیت برای قلمه ها مناسبه؟
ممنون از توجه و پاسختون

پاسخ

    سلام. ممنون از شما دوست عزیز.بله میتونید از این ترکیب خاک برای قلمه ها استفاده کنید میتونید به جای کوکوپیت خاک باغچه هم ترکیب کنید.

    پاسخ

      سپاس از پاسخگویی سریع شما. سوال دیگه ام اینه که آیا راهی برای کوچکتر کردن برگهای بنجامین هست یا نه؟من در حال ساخت بن سای بنجامین هستم و میخوام اگه بشه برگهای کوچکتری داشته باشه. واینکه آیا منبع یا سایتی جهت آموزش انواع هرس برگ و شاخه دارید که بتونم ازش استفاده کنم؟سپاس مجدد از شما دوست گرامی و کارشناس محترم

      پاسخ

        خواهش میکنم. برای اینکه برگهای هر گیاهی که میخواهید بنسای کنید کوچک بشن، باید مداوم هرس کنید هم شاخه ها وهم ریشه که به یک اندازه هرس بشن. هرس مداوم باعث ضعیف وکوچک شدن برگها میشه. در این مورد فکر کنم مقاله همراه با عکس روی سایت موجود باشه.

        پاسخ

سلام. گل قهر من رشد خوبی داره خدا رو شکر اما ساقه هاش خیلی بلند شده و به همین خاطر نمیتونه خودش رو خوب نگه داره و به کمک وسیله ای مانع از افتادن ساقه و شاخه های گل شدم.الان باید چه کار کنم که هم گلم آسیبی نبینه و به گلهاش صدمه نخوره هم وضعیت و شرایط بهتری پیدا کنه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

    سلام. بلند وعلفی رشد کردن گیاه دلیلش نور کم محیط هست بهتره به جای پرنوری انتقال بدید ویا برای گیاه قیّم ببندید تا شاخه ها منطم بشن وگیاه رشد خوبی داشته باشه ویا شاخه های جانبی رو هرس کنید.

    پاسخ

با سلام. ببخشید گل قهر بنده زمانی که خریدم کوچیک بود خوب رشد کرد وقتی سطح خاک خشک میشد ابیاری میکردم جایی که نگهدلری میشه هم نور داره ولی افتابگیر نیست، رفت و امد هم اصلا نداره، در همین جا خوب رشد کرد و برگهذی جدید دراورد و بزرگتر شد اما چند وقته داره برگهاش زرد میشه و حساسیت رو از دست داده! خاکش هم مثل خاک رس هست و یا آبیاری کم اب از زیرش بیرون نمیزنه مگر اب زیاد بدم.خوب داشت رشد میکرد اما یکدفعه زرد شد و داره میسوزه ممنون میشم راهنمایی یفرمایید!

پاسخ

    سلام. ترکیب خاکش مناسب نیست وتخلخل زیادی نداره برای همین این مشکل بوجود اومده. کامل ابیاری کنید به اندازه ای که اب از زهکش گلدان خارج بشه. ۲۴ساعت بعد خاکش رو عوض کنید از یک قسمت خاک باغچه ویک قسمت کوکوپیت یا خاک برگ برای ترکیب خاکش استفاده کنید. بعد از تعویض خاک یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام وقت بخیر من یدونه گل قهر دارم امروز ک گلدونشو عوض کردم کلا پژمرده شده میشه کمکم کنید ک چیکار میتونم بکنم

پاسخ

    سلام. بعد از تعویض گلدان حتما خاک رو کامل ابیاری کنید وگیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تارطوبت از دست نده بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام درباره گل قهر
علت سیاه شدن تیغ و برگ ها ى این گل چیه؟؟

پاسخ

    سلام. بیماری قارچی ویا استفاده بیشبود سمها میتونه باعث سیاه شدن برگهای این گیاه بشه.

    پاسخ

      دیگه نمى شه کارى کرد؟

      پاسخ

        اگر همه شاخه وبرگها سیاه شده متاسفانه خیر ولی اگر شاخه سالمی وجود داره میتونید شاخه هایی رو که سیاه شده کات کنید. فقط شاخه سالم بمونه، دوباره رشد میکنه.

        پاسخ

سلام خسته نباشید من یه گیاه قهر و اشتی خریداری کردم و با ابیاری غیر منظم این گیاه رشد کرد و دوبرابر شد حتی گل هم داد ولی بعد از یه مدت زرد شد و همه برگاش ریخت دلیلش چیه؟کنار پنجره بود و نور منسبی هم داشت خاکشم عوش کردم قبل از گل دهی و زرد شدنش

پاسخ

    سلام. ممنون از شما. ابیاری زیاد،نبودزهکش مناسب،خاک نا مناسب،دلیل بر زرد شدن برگهای گیاه میشه. این موارد رو چک کنید.

    پاسخ

سلام گل قهر من دچار شپشک ارد الود شده اول گیاه حسن و یوسفم زد بعد گل قهرم چیکار باید انجام بدم؟؟؟؟

پاسخ

    سلام. اول گیاهان الوده رو از سایر گیاهانتون جدا بگذارید. باید حذف فیزیکی کنید بایک قلمو اغشته به الکل تمام قسمتهای سفید رو جدا کنید. بعد با سم حشره کش دیازینون یا دلتامترین هر کدوم که دسترسی داشتید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاهان اسپری کنید مابقی محلول رو هم در خاکشون بریزید یک هفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید وهمه ی قسمتهای گیاهان رو چک کنید تا مجدد الوده نشده باشن.

    پاسخ

سلام.وقتتون بخیر .من حدود ۳ ماهه که گیاه قهر و آشتی را خرید کردم.متاسفانه خونمون شرایط نوری مناسبی نداره و گیاهم بشدت ساقه هاش بلند شده به شکلی که نمیتونه خودش را نگه داره. میخواستم ببینم چیکارش کنم؟ هرس کردنش چطوریه؟اگه ببرمش گلخونه برای تعویض گلدان و خاک باز قهر نمیکنه و کا برگهاش را بریزه؟؟

پاسخ