آموزش نگهداری گل قهر و آشتی

آموزش نگهداری گل قهر و آشتی : گل قهر و آشتی بانام علمی Mimosa pudica یکی از گیاهان حساس به تماس می‌باشد که در اثر تمام دست یا اجسام برگ‌های ان بسته می‌شوند و به همین دلیل نیز به اسم گل قهر و آشتی معروف شده است. زمانی که به برگ‌های این گیاه دست بزنید بسته می‌شوند و به اصطلاح قهر می‌کنند و چند دقیقه دیگر به حالت اولیه بر می‌گردند. همچنین این گیاه به نور نیز حساس می‌باشد و در شب و تاریکی برگ‌های آن جمع می‌شوند و در روشنایی باز می‌شوند. یکی از مشکلات اصلی این گیاه زرد شدن برگ ها می باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.

گل قهر آشتی دارای ساقه چوبی و انعطاف پذیری می‌باشد که بر روی ساقه آن تیغ وجود دارد. گل قهر و آشتی دارای گل‌های سوزنی شکل اغلب به رنگ صورتی دارد.

فیلم گل قهر آشتی

شرایط نگهداری گل قهر و آشتی:

آبیاری:
این گیاه به آبیاری حساس می‌باشد و باید آبیاری منظم انجام شود، هر زمان احساس کردید خاک در حال خشک شدن است گیاه را آبیاری کنید سعی کنید از آب با املاح کم استفاده کنید. حتماً باید گلدان دارای زهکشی مناسبی باشد تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

خاک:
از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ می‌توان استفاده کرد. می‌توان در فصل رشد از کودهای NPK برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد. از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید. خاک گیاه را اواخر تابستان و قبل از شروع دوره رشد می‌توان تعویض کرد.

شکل گل گیاه قهر و آشتی
شکل گل گیاه قهر و آشتی

نور:
گل قهر و آشتی به نور زیاد احتیاج دارد. ولی از قرار دادن در تابش شدید نور آفتاب خودداری کنید. همچنین گیاه را در جای‌های تاریک و بدون نور نباید نگهداری کنید.

دما:
دمای مناسب برای رشد گیاه در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

آفت و بیماری‌ها:
آفت‌هایی مانند شپشک آرد الود، شته‌ها و همچنین بیماری‌های ویروسی در این گیاه ایجاد بیماری می‌کنند. با تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از گیاهان سالم می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. یکی دیگر از مشکلات گیاه قهر آشتی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد.

دلیل زرد شدن برگ گل قهر و آشتی چیست؟
آبیاری بیش از حد یا خشکی زیاد، کمبود نور، بیماری‌های قارچی، و سرما می‌تواند از دلایل زرد شدن و ریزش برگ‌های این گیاه باشد.

تکثیر گل قهر و آشتی:
این گیاه را می‌توان از طریق قلمه گیری و بذر تکثیر کرد. قلمه‌ها را در اواخر بهار و تابستان جدا و ریشه دار کرد. بذر گل قهر آشتی را می‌توان در هر زمانی که شرایط را فراهم کرد کاشت. در مقالات بعدی آموزش کامل کاشت بذر گل قهر رو آشتی را در سایت قرار می‌دهیم.

بذر گل قهر آشتی
بذر گل قهر آشتی

منبع: میهن کاکتوس

خرید کود مخصوص گل قهر و آشتی

خرید سم قارچکش مخصوص گل قهر و آشتی

آموزش نگهداری گل قهر و آشتی

پست‌های مرتبط

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار

آموزش نگهداری از گیاه ونوس حشره‌ خوار : گیاه جالب...

آموزش تکثیر درخت بلوبری

آموزش تکثیر درخت بلوبری

آموزش تکثیر درخت بلوبری : درخت بلوبری را می‌توان به...

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس : تقریباً در اثر...

نظرات (33)

لطفا بذر این گل و پا فیلی رو موجود کنید کی بذر جدید میارید منتظریم ؟ نمبخوام از جای دیگ خرید کنم اینجا عالیه فقط ایرادش تنوعه ک کمه

پاسخ

سلام
میخواستم بدونم که گل قهر و آشتی هم مثل بقیه گلها باید هرس شود یا نه ؟
با تشکر

پاسخ

با سلام
برای از بین بردن آفات گل قهر و آشتی میتوان از قارچ کش استفاده کرد ؟
بصورت اسپری یا آبیاری ؟

پاسخ

    سلام.بستگی به این داره که افات چی باشه.اگر قارچ هست از قارچ کش میتونید استفاده کنید ولی اگر افات جزو حشرات هست بهتره از سموم حشرات استفاده کنید.

    پاسخ

با سلام مجدد
اگر آفت جزو حشرات بود از چه سمی بهتره استفاده بشه؟
منظورم مارک سم هه

پاسخ

    سلام.چه نوع حشره ای هست میتونید تشخیص بدید؟شته,شپشک ارد الود,کنه,؟؟میتونید در مورد شکل افت بصورت خلاصه توضیح بدید؟

    پاسخ

سلام
حشره ی ریز سفید رنگه

پاسخ

    سلام.میتونید از سم حشره کش دیازینون ویا دلتامترین استفاده کنید.یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید از هر کدوم که دارید.روی گیاه اسپری کنید همینطور روی خاک گیاه.نکات ایمنی رو حتما رعایت کنید(استفاده از دستکش,ماسک,عینک) گیاه رو در مکان سایه ودر هوای ازاد سمپاشی کنید وتا بهبود کامل از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید.

    پاسخ

با سلام
چند روزی هست که گل قهرم بی حال شده؟
آیا به خاطر آبیاری بیش از حد است یا دلیل دیگه ای داره؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ

    سلام.شرایط نگهداریتون رو بفرمایید وابیاریتون چقدر بوده؟این گیاه نور دوست هست در جای سایه هم پژمرده میشه اگر جایی هست که نور کمی داره به جای پر نوری انتقال بدید.

    پاسخ

سلام
جای پر نوری گذاشتم
آبیاریم چند روز پشت سر هم بوده
خیلی بی حال شده
لمسش که میکنم بسته نمیشه
قبلا با یه ذره حرکت بسته میشد ولی الان نه

پاسخ

    سلام بتازگی گلدونش رو عوض نکردید؟بالا فرمودید که افت داره برای سم پاشی از چه نوع سمی وبا چه دزی استفاده کردید؟ابیاریتون زیاد بوده ابیاری رو فعلا قطع کنید وقتی سطح خاکش خشک شد ابیاری کنید. گیاه قهر واشتی گیاه بسیار حساسی هست نباید جایی که رفت وامد زیاد هست بگذارید.

    پاسخ

سلام خسته نباشین.ممنون از سایتتون.
گیاه من فقط یه ساقه داره اونم داره بلند میشه هی.چیکار کنم از کناره هاشم جوانه بزنه و ساقه بده.یکی هم الان یه مدته برگهاش سیاه میشن چروک میشن میفتن ودرست از بالاش برگ جدید رشد میکنه باز اون میفته دوباره یه برگ جدید درست از نوک گیاه.ابیاری هم هر روز میدم.نور هم مستقیم نیس.

پاسخ

    سلام.ابیاریتون زیاد هست ونور کم.به همین دلیل برگها سیاه میشن وسست هستند.سعی کنید هر وقت سطح خاک کمی خشک شد ابیاری کنید گیاه رو در جای پر نوروفیلتر شده قرار بدید زهکش رو هم بررسی کنید تا اب اضافه براحتی خارج بشه.یک بار با محلول قارچ کش گلدون رو ابیاری کنید.بادز پایین.بعد از اینکه حال گیاه بهتر شد ورشد کرد میتونید شاخه ی بلند شده رو هرس کنید تا شاخه های جدید در بیاره.سعی کنید گیاه قهر واشتی رو در جای پر رفت وامد نگذارید این گیاه به تحرک وتحریک برگهاش حساس هست بیش از اندازه برگهاش حرکت داشته باشن حساسیتش رو نسبت به بسته کردن برگهاش از دست میده وبمرور زمان خراب میشه.

    پاسخ

سلام،ببخشید نور روزی ۳تا ۴ ساعت در روز براش کافیه؟ منظورتون از نور آفتابه؟من حدود ۴ساعت آفتاب دارم و بقیش نور ملایم، تو این شرتیط میتونخ رشد کنه؟هی برگاش پژمرده میشه و دوباره یکی دیگه از سرش میزنه

پاسخ

سلام،ببخشید نور روزی ۳تا ۴ ساعت در روز براش کافیه؟ منظورتون از نور آفتابه؟من حدود ۴ساعت آفتاب دارم و بقیش نور ملایم، تو این شرتیط میتونخ رشد کنه؟هی برگاش پژمرده میشه و دوباره یکی دیگه از سرش میزنه

پاسخ

    سلام.سه,چهار ساعت نور براش کافی هست.رشد میکنه دلیل پژمرده شدن برگها ابیاری نامنظم هست.سعی کنید هر وقت سطح خاک خشک شد گلدان رو ابیاری کنید.برگهای خشک شده رو هرس کنید تا گیاه تحریک به رشد بشه.

    پاسخ

با عرض سلام خدمت شما گل قهر و آشتی من بزرگ شده و گلدونش کوچیک و ریشه از کف گلدون داره بیرون میزنه خاک خود گلدون خاک قهوه ای روشن و مثل رس میمونه میخواستم بدونم اگه از ترکیب خاک کوکوپیت و خاک برگ استفاده کنیم اشکالی نداره؟ و اینکه این ترکیبی که گفتین کلا بافت و رنگش با خاک گلدون خودش که روز اول خریدم خیلی فرق داره آیا مشکلی پیش نمیاد برای گیاه؟ و درآخر اگه میشه یه راهنمایی برای تعویض گلدون بکنید چون میترسم خرابش‌ کنم با تشکر از شما و سایت خوبتون

پاسخ

    سلام.میتونید برای خاکش از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ استفاده کنید. از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید. قبل از تعویض گلدون یک روز قبل گلدون رو کامل ابیاری کنید تا خاکش کاملا مرطوب بشه.بعد از بیست وچهار ساعت اقدام به تعویض گلدان بکنید میتونید ریشه هارو از هم باز کنید وریشه های قدیمی رو هرس کنید.ویا میتونید بدون اینکه ریشه هارو از هم باز کنید داخل گلدون بزرگتر بگذارید وخاک جدیدی که تهیه کردید داخل قسمتهای خالی بریزید.بعد از تعویض گلدان یک هفته در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وبعد از یک هفته به جای اصلی انتقال بدید.

    پاسخ

سلام
میخواستم بدونم که آیا خشک شدن و قهوه ای شدن نوک برگهای گل قهر، طبیعی است یا این که مشکلی براش پیش اومده است ؟
و برای آفت کشی روی برگهای گل قهر میتوان از سم مالاتیون استفاده کرد یا خیر؟

پاسخ

    سلام.دلیلش رطوبت کم محیط هست.رطوبت محیط رو با اسپری کردن اب ویا با دستگاه بخور سرد میتونید تامین کنید.اگر برای شته وشپشک منظورتون هست بله میتونید استفاده کنید نکات ایمنی رو حتما رعایت کنید وسمپاشی رو در هوای ازاد وبدور از نور مستقیم افتاب ووزش باد انجام بدید.

    پاسخ

سلام میخواستم بدونم ایا خاک های حاضری و بسته بندی شده بازار برای این گل مناسب هست

پاسخ

سلام گل من روی اوپن هست و پنجره سمت راست آن قرار دارد به نظر من که نور کافی داره و آبیاریش مرتبه ولی نوک برگ هاش داره زرد میشن چی کار کنم تازه برگاشم دیگه جمع نمیشه

پاسخ

    سلام.زرد شدن نوک برگها دلیلش کمبود عناصر موجود در خاک هست بهتره ماهی یک بار با کودکامل npk ابیاری کنید.گیاه قهر واشتی به لمس کردن برگهاش خیلی حساس هست اگر در جای پررفت وامدی نگهداری بشه بمرور زمان حساسیت بسته شدن برگها از بین میره.

    پاسخ

سلام ببخشید آیا گل قهر کن در اتاق با آفتاب جنوبی هم میتونه رشد کنه من توی اتاقم سرخس و بن سایی چندین گیاه دیگه هم دارم امام میترسم که این خشک شه بعد این گیاه بعد یک سال خشک میشه یعنی نمیتونه چند سال بمونه؟

پاسخ

    سلام.گیاه قهرواشتی به نور زیادی احتیاج داره نسبت به سرخس ویا سایر گیاهان اپارتمانی.بهتره جای پرنوری قرار بدید.ابیاری ونور وترکیب خاک مناسب باشه رشد میکنه وخشک نمیشه.فقط گیاه رو در جای پررفت وامد قرار ندید.

    پاسخ

سلام خوبین من حدودا یک هفته پیش یه گل قهری خریدم و سرحال بود و بعضی وقتا زرد میشد نوک برگ ها و بعد بعد چن روزش کع امروز میشه دیدم خشک شده برگ ها و شاخه ها در کل دو تا شاخه سبز بودن و گفتم شاید از خاکشه و تعویض کردم دیدم خاک باغچس داخلشم کرم بود و سبز شده بود روی باغچه برای بار صدم رفتم شرایط نگهداری شو بخونم یه سایت زده خاک باغچه و نور مستقیم یه سایت زده خاک کاکتوس و خاک برگ و تو سایه باشه و الان نمیدونم باید چیکار کنم دارم دق میکنم لطفا کمک کنید نمیخوام از بین بره

پاسخ

    سلام. ترکیب خاک گیاه قهر واشتی باید متخلخل باشه تا اب براحتی از کف گلدون خارج بشه. میتونید برای خاکش از ترکیب یک قسمت خاک باغچه یک قسمت کوکوپیت ویک قسمت خاک برگ استفاده کنید. در جایی که نور زیاد فیلتر شده داره نگهداری کنید. دلیل زرد شدن برگها ابیاری زیاد ویا کمبود اب،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،نور زیاد،ویا کمبود عناصر موجود در خاک هست.این موارد رو چک کنید بعد از تعویض خاک ویا گلدان، گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ویک هفته بعد به جای اصلی انتقال بدید. بعد از شروع به رشدمیتونید از کودهای کامل npkبرای تقویت هر ماه یک بار استفاده کنید.

    پاسخ

خاکش رو خاک کاکتوس ریختم زه کش زیاد داره و اب براحتی ازش عبور میکنه ولی دوبارع خاک رو تعویض میکنم و مخلوط میریزم .بعد از خرید گل روی اوپن خونه بود و البته باد کولر زیاد بهش نمیخورد و یه نور کم و فیلترشده ای داشت و الان گذاشتم بالکن سایه س و گرمه و ریشش بلنده و نازکه من مشکوک به جلبک بودم چون روی خاک قبلی سبز بود الان بزارمش جای قبلیش ؟ رو اوپن و کولرمون چن ساعتی در روز روشنه یا بزارم انباری ک محیط خنکی با نور کمه ؟ و میشه بگید جای اصلیش کجا بزارم حیاط ک نور بخوره یا سایه یا داخل خونه؟کسی ک میفروخت تو سایه نگه داشه بود

پاسخ