آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش تعویض گلدان کاکتوس : یکی از موارد مهم در نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها آگاهی از زمان تعویض گلدان و تهیه خاک مناسب برای آنها می‌باشد. زمانی که گلدان برای گیاه کوچک باشد یا خاک گلدان نامناسب باشد بهتر است نسبت به تعویض خاک و گلدان اقدام کنید.

۱- انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس‌ها:ریشه کاکتوس‌ها خیلی زود دچار پوسیدگی می‌شود پس نباید از گلدان خیلی بزرگ استفاده کنیم. اگر گلدان خیلی بزرگ باشد رطوبت بیشتری در خاک باقی خواهد ماند و باعث پوسیدگی می‌شود. همچنین زمانی که گلدان بیش از اندازه بزرگ باشد گیاه، بیشتر انرژی خود را صرف ریشه زایی خواهد کرد و ممکن است از قسمت بالایی رشد کمتری داشته باشد. نکته خیلی مهم دیگر در انتخاب گلدان داشتن سوراخ‌هایی برای خروج آب در ته گلدان می‌باشد. حتماً از گلدانی استفاده کنید که در ته آن سوراخ‌های زیادی باشد.

انتخاب گلدان

۲- انتخاب خاک مناسب: انتخاب خاک مناسب مهم‌ترین بخش در پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. سعی کنید خاک کاکتوس‌ها را خودتان تهیه کنید. خاک کاکتوس باید دارای زهکشی مناسبی باشد یعنی آب را در خود نگه ندارد. از خاک با ترکیب ماسه استفاده کنید. ماسه را بشورید تا خاک نداشته باشد. ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس یا کوکوپیت با ده درصد ورمی یا کود حیوانی استریل ترکیب ایده آلی برای انواع کاکتوس‌ها می‌باشد.

مراحل تعویض گلدان کاکتوس:

تعویض گلدان کاکتوس
پس از انتخاب گلدان و خاک مناسب، حال نوبت تعویض گلدان می‌باشد. ابتدا کاکتوس را به آرامی از خاک در می‌آوریم. این کار را به آرامی انجام دهید تا ریشه‌ها و تیغ‌های  کاکتوس آسیب نبیند. اگر ریشه گلدان را پر کرده باشد بهتر است برای جلوگیری از آسیب به گیاه گلدان را بشکنید یا برش دهید.

تعویض خاک کاکتوس

ریشه کاکتوس را از لحاظ وجود آفت‌ها بررسی کنید و اگر افتی مشاهده کردید آن را از بین ببرید. ریشه‌های پوسیده را جدا کنید. می‌توانید برای احتیاط به ریشه‌ها سم قارچ‌کش هم بزنید. اگر ریشه‌ها هیچ مشکلی نداشته باشند بلافاصله می‌توانید در گلدان جدید بکارید ولی اگر ریشه‌های پوسیده وجود داشت ریشه‌ها را جدا کنید و کاکتوس را به مدت چند روز در محلی سایه نگهداری کنید سپس اقدام به کاشت نمایید.
کاشت کاکتوس

اکنون زمان کاشت کاکتوس در گلدان جدید می‌باشد. درکف گلدان مقداری ماسه درشت برای زهکشی اب بعد  از خاکی که تهیه کرده‌اید بریزید و کاکتوس را بر روی ان و در وسط گلدان قرار داده و اطراف آن را با خاک پر می‌کنیم. برای اینکه اطراف ریشه‌ها کامل از خاک پر شود می‌تواند چند ضربه به اطراف گلدان بزنید.

آبیاری کاکتوس

هیچ‌وقت کاکتوس تازه کاشته شده را آبیاری نکنید زیرا ریشه‌ها هنوز قدرت جذب آب را ندارند و باید در حدود یک هفته تا ده روز صبر کنید تا ریشه‌های جدید تولید شود سپس اقدام به آبیاری کنید.

آفتاب و کاکتوس

همچنین در این مدت یک هفته تا ده روز بعد تعویض گلدان کاکتوس را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید تا گیاه آب از دست ندهد.
بعد از این مدت می‌توانید کاکتوس را به صورت عادی آبیاری کنید و در محلی با نور مناسب قرار دهید.

پاسخ به چند سؤال در مورد تعویض خاک کاکتوس‌ها و ساکولنت ها:

۱- بهترین زمان برای تعویض خاک کاکتوس چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای تعویض گلدان کاکتوس‌ها قبل از شروع فصل رشد می‌باشد که در ایران اسفند ماه می‌باشد. ولی اگر خاک نامناسب باشد و امکان آسیب به گیاه وجود داشته باشد در هر فصلی می‌شود عمل تعویض خاک را انجام داد.

۲- کدام نوع گلدان مناسب کاکتوس می‌باشد؟
پاسخ: از انواع گلدان پلاستیکی، سفالی، سنگی و غیره می‌توان برای کاشت کاکتوس‌ها استفاده کرد. مسئله مهم در انتخاب گلدان زهکشی مناسب، مقاوم بودن در برابر پوسیدگی، و تیره بودن رنگ گلدان برای عدم عبور نور خورشید می‌باشد.

 

۳- آیا این ترکیب خاک که در بالا توضیح داده شد بهترین نوع خاک می‌باشد؟
پاسخ: خیر فرمول‌های متفاوت و بسیار خوب دیگری نیز وجود دارد ولی این فرمول کاملاً تست شده و عالی می‌باشد.

۴- آیا در ترکیب خاک کاکتوس‌ها می‌توان از خاک باغچه استفاده کرد؟
پاسخ: خاک باغچه به دلیل نگهداری آب زیاد مناسب کاکتوس‌ها نمی‌باشد.

۶- چه زمانی کوددهی را شروع کنم؟
پاسخ: بهتر است تا یک ماه بعد از کاشت کاکتوس را کوددهی نکنید.

۷- چه نوع ماسه‌ای باید استفاده کرد؟
پاسخ: از ماسه‌های رودخانه‌ای که دارای آب شیرین باشد استفاده کنید. و یا قبل از استفاده ماسه را کامل بشورید تا املاح احتمالی از آن خارج شود.

۸- آیا ماسه‌بادی برای ترکیب خاک کاکتوس مناسب می‌باشد؟
پاسخ: خیر به دلیل نگهداری آب زیاد در ماسه بادی و احتمال پوسیدگی ریشه مناسب کاکتوس‌ها نمی‌باشد.

۹- از خاکبرگ می‌توان استفاده کرد؟
پاسخ: خیر خاک برگ نیز مانند موارد بالا مناسب ترکیب خاک کاکتوس‌ها نمی‌باشد.

۱۰- آیا می‌توان از خاک آماده کاکتوس‌ها استفاده کرد؟
پاسخ: بله به‌شرطی که از جای معتبر تهیه نمایید و مارک مناسبی باشد. ولی بهترین نوع خاک را همیشه فقط خودتان می‌توانید درست کنید.

برای خرید سم قارچ‌کش مناسب برای کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

guest
95 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
ز
ز
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۹

سلام ببخشید ما توی اپارتمان هستیم ،خونه روشن هست ولی حیاط نداریم چه نوع گیاه یا کاکتوسی برای این شرایط خوب هست؟توی اب هم میتونم گیاهی بدون نور زیاد نگه دارم ؟ممکنه راهنمایی بفرمایید ممنون.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۹
در پاسخ به  ز

سلام، کاکتوسها به نور زیادی نیاز دارند وحتما باید داخل خاک باشند، اگر منزلتون نورگیری کمی داره از گیاهان اپارتمانی که به نور متوسط نیاز دارند میتونید نگهداری کنید، مثل زاموفیلیا، سانسوریا،انواع پتوس،انواع فیلودندرونها و… داخل اب از انواع پتوس یا بامبو هم میتونید استفاده کنید.

FS
FS
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۵

سلام من یک گیاه کالانکوا قاشقی دارم که بیشتر از یه ساله خریدمش و خاکش نا مناسبه. خود گیاه هم بی حال شده و ساقه هاش کلفت و چوبی شدن.به نظر شما کی خاک این گیاه رو عوض کنم
یا بهتره باشه قلمه بزنم و اگه قلمه بزنم کی انجامش بدم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۲
در پاسخ به  FS

سلام، در این ماه هم میتونید خاکش رو تعویض کنید وهم میتونید قلمه بگیرید.

محمد حسینخانی
محمد حسینخانی
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۴

سلام خسته نباشید
ببخشید من خاک کاکتوس هامو ۶ ماه پیش عوض کردن برام ولی الان فهمیدم که خاکشون خاک بدی هست جون توش خاک باغچه زیاد هست اشکال داره بعد ۶ ماه عوض کنم دوباره ؟
یه سوال دیگه اینکه هرچی ماسه سرچ کردم پیدا نکردم ولی یه اسم دیگه بود به نام پرلیت دانه ۳ تا ۵ میلی متر
میتونم از این استفاده کنم یا نه ؟

کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۷
در پاسخ به  محمد حسینخانی

سلام، ممنون، اگر خاکشون خیلی سفت وسنگین هست بله میتونید عوض کنید ویا داخل همون خاک ماسه سایز عدسی ویا پرلیت ترکیب کنید اپر ماسه ترکیب کنید بهتر هست چون پرلیت اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وبرای ریشه کاکتوسها مناسب نیست،ماسه رو از مغازه های لوازم ساختمانی هم میتونید تهیه کنید ماسه ای که در ساختمان سازی ویا سیمانکاری استفاده میشه ،قبل از استفاده حتما غربال کنید وبشورید تا خاکش بره بعد استفاده کنید.

صادقی
صادقی
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴

سلام من این گلدون رو هدیه گرفتم نمیدونم چه نوعی هست و نگهداری اش چطور هست
سرحال و خوب بود ۳ روز خونه نبودم به این شکل در اوند نمیدونم مشکل چیه
comment image

کارشناس 2
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۲
در پاسخ به  صادقی

سلام، کراسولا اتاوا هست، متاسفانه از بین رفته، گیاهانی که به این صورت رنگ میشن بعد از مدتی از بین میرند چون رنگ مصنوعی که روشون چسبیده مانع از جذب اکسیژن وفتوسنتز گیاه میشه وگیاه بمرور زمان ازبین میره. سعی کنید گیاهانی رو که رنگ طبیعی دارند تهیه کنید این نوع رنگ کردن فقط برای جذب مشتری هست وهیچ خیری برای گیاه نداره وگیاه متاسفانه بعد از مدتی از بین میره.

امید
امید
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۴

سلام
کاکتوسی را که تازه گلدانش را تعویض کرده‌ایم آیا نورش باید فیلتر شده باشد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  امید

سلام، بهتر هست بمدت یک هفته در محیط نیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده.

امید
امید
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۴

سلام ممنون از مطالب خوبتون
ببخشید هنگام تعویض گلدان خاک جدید نباید رطوبتی داشته باشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۴
در پاسخ به  امید

سلام، ممنون از شما، بهتر هست خاک ضدعفونی وخشک باشه.

saeed
saeed
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۶

سلام خسته نباشید من یه نخل ماداگاسکار از گلخانه خریدم فروشنده گفت گلدان اش کوچه باید عوض بشه اینم عکس
comment image
به نظرتون اندازه این گلدون مناسب است
comment image
آیا خاک رو هم مثل کاشت بذر ۲۴ با محلول قارچ کش ضد عفونی کنم یا لازم نیست

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  saeed

سلام، ممنون، گلدان رو میتونید اواسط اسفند ما یک الی دو سایز بزرگتر کنید ،گلدانی که انتخاب کردید خیلی بزرگ هست، یک الی دو سایز از گلدان قبلی باید بزرگ باشه نه زیاد، میتونید خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض گلدان بکنید.

احسان مقدم
احسان مقدم
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴

سلام ممنون از سایت خیلی خوبتون

comment image
میشه بفرمایید این گلها چی هستن؟ از خانواده کاکتوس هستن؟ و اینکه شرابط نگهداری و آبیاریش چیه؟ جایی که نگهداری میکنم تقریبا هیچ نوری بهش نمیرسه اشکال نداره؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۵
در پاسخ به  احسان مقدم

سلام، ممنون از توجه شما، همشون ساکولنت هستند از سمت چپ کالانکوئه بهارنسیس، ائونیوم،کراسولاخرفه ای، سمت راست کراسولا بورگاندی یا کراسولا کمپفایر هست کامل نمیتونم تشخیص بدم باید ازنزدیک عکس بگیرید، ساکولنتها برای رشد ایدال به نور زیادی نیاز دارند،گیاهانتون کمبود نور دارند به این صورت ادامه پیدا کنه علفی رشد کرده وبمرور زمان از بین میرند،اگر قسمت نور گیری ندارید میتونید از نور مصنوعی براشون استفاده کنید. ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید. در محیط پرنور وفیلتر شده که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید.

محمد رضا
محمد رضا
۱۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۱

http://uupload.ir/files/0gx8_img_6235.jpg
http://uupload.ir/files/zn6f_img_6236.jpg

سلام و خسته نباشید. خدمت شما . ببخشید من این کاکتوس رو دوسالی میشه هدیه گرفتم ولی به تازگی به این شکل دراومده . چیکارکنم تا خراب نشه ؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

کارشناس 2
۱۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۷
در پاسخ به  محمد رضا

سلام، متاسفانه شرایط نگهداری خوبی نداشته، همه ی پدها پوسیدن بجز پدی که سبز هست میتونید اون پد رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

آیناز
آیناز
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۸

http://uupload.ir/files/j1w8_img_20200722_183947.jpg
http://uupload.ir/files/ueew_img_20200721_224344.jpg
سلام من میخواستم خاک این کاکتوس رو عوض کنم خاک آماده از بیرون خریدم ک عکسشو فرستادم ۱-آیا این خاک مناسبه؟ ۲-میتونم توهمین گلدون بکارم یعنی سایز گلدون مناسبه؟ واینکه میخوام قسمت بالاش رو کات کنم و توی گلدون دیگه ای بکارم باید چند سانت قطع کنم؟ وآیا اگر بهش قارچ کش نزنم مشکلی پیش نمیاد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸
در پاسخ به  آیناز

سلام، بله مناسب هست مقداری هم اگر ماسه عدسی دارید ترکیب کنید که تخلخلش بیشتر بشه، گلدان بزرگ هست بهتر هست داخل گلدان کوچکتری بکارید،ده سانت از بالا کات کنید کافی هست، بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید نیازی به قارچ کش نخواهد بود.

N.m
N.m
۲۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۱

سلام.من قبلا از شما پرسیدم که چرا کاکتوسم رشد خیلی کمی داره و شما پیشنهاد دادیدکه خاک رو عوض کنم. خواستم بپرسم تو این فصل میتونم خاک کاکتوس رو عوض کنم و تو همون گلدون دوباره بکارم؟چون با توجه به نظرات خیلی ها که تو این فصل خاک رو عوض کرده بودن گفتن که گیاهشون زرد شده.من هم میترسم که کاکتوس خشک بشه بخاطر تعویض تو این فصل

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۲
در پاسخ به  N.m

سلام، الان زمان مناسبی برای تعویض خاک گیاهان نیست ،بهترهست صبر کنید واسفند ماه اقدام کنید.

amini.mohammali
amini.mohammali
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹

سلام وقتون بخیر
بنده هفته پیش مبجبور به تعویض خاک گلدان اچینو هام شدم و هنگام دراوردن اچینو از خاک تمام خاک قدیم رو به ریشه ها چسبیده شده را جدا کردم و درون خاک گلدان جدید قرار دادم الان پنج روز گذشته بعضی از اچینو ها درحال چروک شدن هستن البته طبق اموزشای خوب سایتون که فرموده بودید تا یک هفته به گیاه اب ندهید منم اب ندادم سوالم این است که این چروک شدگی ها طبیعی است؟
ممنونم

کارشناس 2
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۲
در پاسخ به  amini.mohammali

سلام، این فصل زمان مناسبی برای تعویض خاک وگلدانها نیست، بهتر هست گیاهان رو بمدت یک هفته هم در محیط خنک وسایه نگهداری کنید اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید ،بمرور زمان بهبود پیدا میکنند. دو هفته بعد از تعویض خاک میتونید به محیط اصلی انتقال بدید.

عاطفه
عاطفه
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴

http://uupload.ir/files/68et_20200623_092052.jpg
سلام من این گیاه رو اسمشو نمیدونم چون رشدش متوقف شده بود خاکشو عوض کردم چون خاکشم خیلی سفت شده بود ولی الان بعد ۳روز ۴تا از برگاش دارن زرد میشن
براش کاور هم گذاشتم چون برگاش بیحال شده بود
خواهشا راهنماییم کنید که چه کاری براش انجام بدم

کارشناس میهن کاکتوس
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
در پاسخ به  عاطفه

سلام، دراسنا بلالی سبز هست،خاکش باید سبک ومتخلخل باشه،هر زمان خاک رطوبت از دست داد ابیاری کنید ،زرد شدن برگها در اثر شوک تعویض گلدان هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،برای کاهش شوک وارده میتونید بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط اصلی انتقال بدید، زهکش رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه ،از اب بدون املاح برای ابیاری استفاده کنید ابهایی که داری فلوراید باشند مناسب این نوع گیاه نیست.

عاطفه
عاطفه
۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

ممنونم???????واقعا خیلی خیلی راهنماییاتون و جواب گوییتون عالیه.

پوریا
پوریا
۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۳:۵۳

سلام ببخشید من یه کاکتوس اچینو پسیس دارم که تعداد زیادی پاجوش داشت قبل فصل خواب و بعد زمستون خیلی از حجم گیاه اصلی کم شده بود و از یکی از کارشناسان عزیز پرسیدم و گفتن عادیه و بخاطر فصل خواب بود ریشه کاکتوس هیچ مشکلی نداره و کاکتوس هم نرم نشده و حشره و پوسیدگی ریشه هم نداره دما نزدیک ۳۰ درجس و جلوی خورشیده پاجوش هارم کندم که شاید بخاطر اوناس که گیاه اصلی انقد لاغر شده بعد چند ماه که نور ملایم میزنه و گلدون و خاک عوض کردمو قارچ کش زدم و کود استفاده کردم هنوزم همون شکل مونده نه خراب میشه و نه خوب ریشه بزرگی هم داره میخواستم بدونم با هرس کردنش درست میشه و اینکه شما چه پیشنهادی میدید خیلی ممنون از سایت خوبتون
http://uupload.ir/files/6js5_dsc_0047.jpg

کارشناس 2
۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۷:۵۶
در پاسخ به  پوریا

سلام، احتمالا به گیاه شوک وارد شده برای ترغیب به رشد باید مجدد بهش شوک وارد بشه، میتونید از خاک دربیارید وریشه ها رو هرس کنید ومجدد بکارید با این کار مجدد به گیاه شوک وارد میشه وشروع به رشد میکنه.

مجید
مجید
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱

سلام بنده یه کاکتوس ماداگاسکار دارم نزدیک ۳سالی هست که اصلا رشد قابل توجهی نداشته همونجوری مونده و برگهاش هم یکم زرد شدن …تا دیروز خاک و کود آماده تهیه کردم و زیر گلدان سوراخ زدم چن تا و یکم سنگ ریزه ته گلدان و یکمم ماسه اضافه کردم به خاک آماده …تعویض کردم گلدان رو .. روش کاشت صحیح بوده یا مشکل داره ….الآنم گذاشتم سایه مونده ..ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۶
در پاسخ به  مجید

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه شروع به رشد میکنه.

Ali
Ali
۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱

برای استفاده از قارچ کش ها باید خاک کاکتوس نم باشه یا خشک

کارشناس 2
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۳
در پاسخ به  Ali

خشک باشه که گیاه محلول رو جذب کنه.

Ali
Ali
۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷

سلام.برای استفاده از قارچ کش ها باید خاک کاکتوس نم باشه یا خشک؟

کارشناس 2
۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  Ali

سلام، بهتر هست خشک باشه.

مهسا
مهسا
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۷:۴۷

سلام وقت بخیر
من نخل ماداگاسکارم از پارسال حدود آبان خوابیده و هنوز بیدار نشده در حالی که تو اصفهان هوا گرمه و بقیه کاکتوس هام بیدار شدن باید چیکار کنم که بیدار بشه؟
ریشه هاش سالم هستن و بدنش محکمه و علائم قارچ و بیماری هم مشاهده نکردم
فقط یه چیز کوچیک مثل تار عنکبوت رو سر کاکتوس بود که جداش کردم و قارچ کش اسپری به گیاه و هم به صورت آبیاری ولی الان بعد گذشت یک ماه بازم اثری از رشد نیست
ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  مهسا

سلام، تنه ی گیاه رو به ارامی خراش بدید اگر سبز باشه درمحیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وابیاری رو انجام بدید شروع به رشد میکنه،برای راهنمایی بهتر میتونید از گیاه عکس واضح بفرستید.

مرجان
مرجان
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸

سلام ممنون بابت اطلاعات عالیتون من چندتا کاکتوس و افوربیا خریدم و میخام همشون بکارم داخل یک گلدون مستطیل شکل ایا مشکلی برا گلهام پیش میاد ک داخل گلدون بزرگ کنارهم ترکیبی بکارمشون؟ واینکه خاک کاکتوس براشون ازاین بسته بندیا تهیه کردم بزارم خاک خشک بشن بعد بکارم یا مشکلی نداره؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴
در پاسخ به  مرجان

سلام، اگر گلدان بزرگ هست ابیاری رو باید دقت کنید که زیاد نباشه، میتونید داخل خاک اماده مقداری هم ماسه رودخونه ای شسته ترکیب کنید تا متخلخل بشه. میتونید خاک رو داخل یک سینی بزرگ بریزید تا کمی رطوبتش کم بشه بعد استفاده کنید.

Hanie
Hanie
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵

سلام من بعد عوض کردن خاک بهش اب دادم الان ده روزه منتظرم ولی رشد نمیکنه خاک هم خشک نشده چیکار کنم؟):

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹
در پاسخ به  Hanie

سلام، چه نوع گیاهی هست؟زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه ده روز زمان کمی هست حداقل یک ماه بعد از تعویض گلدان گیاه شروع به رشد میکنه.

Hanie
Hanie
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴
در پاسخ به  Hanie

برای من ساکولنت کراسولا هست الان ریشه ها رو شستم نگا کردم یکم مایل به قهوه ای بود خاکم جلوی افتاب ریختم خشک بشه الان ریشه هاش پوسیده بنظرتون؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۳
در پاسخ به  Hanie

از گیاه وریشه ها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Parsa
Parsa
۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۱

سلام روز بخیر.امروز که داشتم خاک گلارو عوض میکردم به ازای هشت کیسه کوچک خاک کاکتوس که تقریبا یه لگن رو پر میکنه، دو مشت خاکبرگ پ دو مشت کوکوپیت مخلپط کردم. چپن گرفتید این ترکیب اضافه نشه نگران شدم، این مقدار میتونه باعث اسیب به گیاه بشه؟
و دومین سوالمم اینه که برای سانسوریام که از همون ترکیب قبلی پیروی میکرد، خاک کم اوردم و سطح خاک گلدون رو برای زیباییش با ماسه بادی پر کردم، مشکل ایجاد میکنه؟
ممنون میشم پاسخ بدید و معذرت بابت طولانی بودن سوالم

کارشناس 2
۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۶
در پاسخ به  Parsa

سلام، کوکوپیت وخاک برگ ارزش غذایی ندارند وفقط رطوبت رو حفظ میکنند که برای گیاهان گوشتی مناسب نیستند ولی اگر مقدار کمی ترکیب کردید مشکلی بوجود نمیاد، ابیاری رو با احتیاط انجام بدید، زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.ماسه بادی چون ذراتش ریزهست مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریشهای گیاه میشه بهتر هست ماسه بادی رو بردارید واز ماسه های درشت تر داخل خاک سانسوریا ترکیب کنید. ماسه ها اندازه عدس یا نخود باشن کافی هست.

داود جوهری
داود جوهری
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۶

سلام وقت بخیر . در صورت نداشتن ومی می توان فقط از ماسه شسته و پیت ماس استفاده کرد ٔ؟ و نبود ورمی مشکل ساز نمیشه ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۰
در پاسخ به  داود جوهری

سلام، برای ترکیب خاک کاکتوسها اگر میخواهید استفاده کنید میتونید بجای ورمی از کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده استفاده کنید.