آموزش برداشت بذر کاکتوس

آموزش برداشت بذر کاکتوس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش برداشت بذر کاکتوس : آیا می‌توانید از کاکتوس‌هایتان بذر گیری کنید؟ با آگاهی که در این چند سال اخیر صورت گرفته بسیاری از پرورش دهندگان و دوستانی که کاکتوس نگهداری می‌کنند توانسته‌اند شرایط لازم را برای گلدهی کاکتوس‌ها را فراهم کنند و کاکتوس‌هایشان به گل بنشیند.حال باید بتوانیم این گل‌ها را بارور کرده و از آنها بذر تولید کنیم.

شرایط لازم برای گلدهی کاکتوس‌ها:
در مقالات قبلی سایت میهن کاکتوس در مورد شرایط لازم برای گلدهی کاکتوس‌ها مطالب فراوانی قراردادیم که می‌توانید مطالعه نمایید. به طور خلاصه برای گل دادن کاکتوس چند شرط لازم است مانند رسیدن گیاه به سن گلدهی، شرایط محیطی مانند نور و دمای لازم، خواب زمستانی که از شرایط اصلی برای گلدهی کاکتوس‌ها می‌باشد یعنی کاکتوس‌ها برای اینکه در بهار و تابستان گل دهند باید در زمستان در مکانی خنک و در حدود ۷ الی ۱۲ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. همچنین باید کاکتوس برای گلدهی خاک مناسبی داشته باشد.

پس‌ازاینکه کاکتوس یا ساکولنت ما گل داد حال نوبت گرده‌افشانی و لقاح می‌رسد تا گل‌ها بارور شوند و بتوانند بذر تولید کنند. دو نوع کاکتوس وجود دارد دسته اول کاکتوس‌های تک‌پایه که می‌توانند بدون گرده‌افشانی و لقاح بذر تولید کنند مانند انواع مامیلاریها و ملو کاکتوس‌ها. دسته دوم کاکتوس‌های دو پایه نامیده می‌شود که برای تولید بذر نیاز به گرده‌افشانی و لقاح دارند مانند انواع آستروفیتوم ها، نوتو ها، ژیمینو ها و غیره.

روش گرده‌افشانی:
در کاکتوس‌های دو پایه برای گرده افشانی نیاز به دو کاکتوس داریم که همزمان گل داده باشند. البته این دو کاکتوس باید از یک خانواده باشند ولی از یک گیاه مادری نباشند. برای گرده افشانی گرده‌های(پرچم، قسمت نر گل) گل کاکتوس اول را به کلاله(قسمت مادگی گل) گل کاکتوس می‌زنیم و برعکس. این کار را در طبیعت حشرات و باد انجام می‌دهند ولی در گلخانه یا خانه می‌توان از قلم‌مو برای این منظور استفاده کرد. برای آموزش کامل گرده‌افشانی کاکتوس اینجا کلیک کنید.

چه زمانی کپسول بذر تشکیل می‌شود؟
زمان تشکیل کپسول بذر خیلی متفاوت می‌باشد و ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول انجامد. بعد از تشکیل کپسول‌های بذر باید اجازه بدهید تا بذرهای داخل آنها برسند و سپس برداشت را انجام دهید منظور از رسیدن بذرها یعنی بذرها کامل رشد کنند و نارس نباشند. رسیدن کپسول‌ها ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد. حال این سؤال مطرح می‌شود چطور رسیدن کپسول‌ها رو متوجه شویم؟ بعضی از کپسول‌ها ابتدا سبز هستند و بعد از رسیدن به رنگ قرمز تبدیل می‌شوند. اصولاً کپسول باید تا حدودی یا به صورت کامل خشک شود. بعضی کپسول‌ها مانند کپسول آستروفیتوم ها یا افوربیاها بعد از رسیدن باز می‌شوند و بذرها دیده می‌شود که در این زمان باید برداشت انجام شود.

کپسول بذر کاکتوس
کپسول بذر فروکاکتوس

چند مدت بعد از برداشت بذرها می‌توان آنها را کاشت کرد؟
بعضی بذرها را بلافاصله بعد از برداشت می‌توان کاشت کرد مانند آستروفیتوم ها و آستریاس ها ولی بعضی از بذرها مانند آریوکارپوس ها نیاز به طی دوره سرما هستند و باید به مدت حدود یک تا چند ماه در محلی خنک مانند داخل یخچال نگهداری شوند تا دوره نهفتگی یا خواب را طی کنند و آماده کشت شوند.

برای آموزش کامل کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
48 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Amir
Amir
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۳

چند روز طول میکشه غنچه ها باز بشن؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۳
در پاسخ به  Amir

بستگی به نوع گیاه داره از یک هفته الی دو هفته.

Amir
Amir
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 2

ببخشید زیاد سوال میپرسم.چطور میتونم به کاکتوسم کمک کنم تا گل ها زود تر باز بشن؟امکانش هست کلا گل ها باز نشن؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۴
در پاسخ به  Amir

خواهش میکنم در خدمتتون هستیم، زمانی که گیاه غنچه داد برای اینکه غنچه ها خشک نشند وباز بشند گیاه رو به هیچ وجه جابجا نکنید ودر جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید و ابیاری رو کاهش بدید. دما بین ۲۰الی ۳۰ درجه باشه نه زیاد سرد ونه زیاد گرم. دما بالا یا پایین باشه باز شدن گلها به تعویق میافته.

Amir
Amir
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۴

سلام خسته نباشید.کاکتوس جفت پایه رو میشه با تک پایه گرده افشانی کرد؟مثلا میتونم مامیلاریا گراسیلیس رو با مامیلاریا هانیانا گرده افشانی کنم؟چند روز طول میکشه تا مامیلاریا هانیانا و گراسیلیس غنچه شون تبدیل به گل بشه و چند روز طول میکشه کپسول بذر ایجاد بشه؟

کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲
در پاسخ به  Amir

سلام، ممنون، میشه گرد افشانی کرد ولی بذرهای خالصی بدست نمیاد ویا احتمالش هست که اصلا بذری تشکیل نشه، دو الی سه ماه زمان میبره تا بذرها اماده بشند.

امیر
امیر
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲

سلام میشه بستر کاشت بذر رو با الکل ضد عفونی کرده بذر هام در میان

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۴
در پاسخ به  امیر

سلام، نه متاسفانه، با محلول قارچ کش ویا با حرارت غیر مستقیم میتونید بستر رو ضدعفونی کنید.

mohammadalizadeh046
mohammadalizadeh046
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۳

سلام . من میخوام تعداد زیادی از بسته های شما رو تهیه کنم و در چند نوبت با فاصله ی یک ماه بکارم
چجوری میتونم بذر هارو تا یکماه نگه داری کنم؟
۲-یک سوال دیگه دارم:برای ضد عفونی بستر کشت میتونم از قارچ کش مانکوزب مخصوص کشاورزی استفاده کنم؟
۳-میشه یک بازه ی زمانی برای گلدهی کاکتوس ها از زمان کشت بذر تا گلدهی بدهید؟
خیلی ممنون میشم اگه جوابمو بدید.با تشکر

کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۳
در پاسخ به  mohammadalizadeh046

سلام، میتونید تا زمان کشت، بذرها رو داخل یخچال جای تخم مرغی نگهداری کنید، بله از مانکوزب هم میتونید استفاده کنید، بستگی به نوع کاکتوس وشرایط نگهداری داره،چه نوع کاکتوسی مد نظرتون هست؟ سن گلدهی کاکتوسها متفاوت هست.

فراز
فراز
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۴

سلام اپونتیا تک پایه هستش؟ یا مثل استروفیتوم ها که جفت پایه هستن باید تلقیح کرد؟

کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۶
در پاسخ به  فراز

سلام، بله جفت پایه هستند ونیاز به تلقیح دارند.

مرتضی
مرتضی
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۹

سلام اگه کاکتوس هامون رو کمتر از دوماه تو یخچال نگه داریم در میان

کارشناس 2
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  مرتضی

سلام، متوجه منظورتون نشدم؟! منظورتون بذر هست یا جوانه یاچی!!

حسین
حسین
۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۱

سلام و خسته نباشید ببخشید میشه منظورتون رو از گذاشتن دونه ها در یخچال واضح تر بگید ؟؟!!منظورم اینه که چه دمایی باشه؟داخل فریزر باشه یا همون یخچال عادی با دمای صفر درجه مناسب هستش؟

کارشناس میهن کاکتوس
۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، بذرها رو داخل کیسه پلاستیکی که داخلش اب نفوذ نکنه بریزید،وداخل یخچال جای تخم مرغی که دمای یخچال بین ۳الی۵ درجه بالای صفر باشه نگهداری کنید از یخ زدگی بذرها جلوگیری کنید.

حسین
حسین
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸

سلام خسته نباشید من کاکتوس نوتو تیغ استخوانی دارم که گلش دو ماهه خشک شده اما هنوز پایه گل سبزه چه زمانی میتونم بکنمش؟
و اگه رسید نیاز هست داخل یخچال بذارمش؟ ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، اگر کیسه بذر خشک شده وبراحتی جدا میشه میتونید از روی گیاه جدا کنید،بعد از اینکه بذرها خشک شدن میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.

حسین
حسین
۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۳

سلام ببخشید تا چه مدت باید داخل یخچال نگهداری بشه؟ بعد کی باید بکارم دونه هارو؟

کارشناس 2
۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰
در پاسخ به  حسین

سلام، دوماه داخل یخچال بمونن کافی هست بعد از دوماه میتونید کشت کنید.

گیسو
گیسو
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۵:۰۱

سلام وقتتون به خیر
میخواستم بدونم اگر کاکتوس های دو پایه ای گل بدن به جای اینکه دو تا کاکتوس رو با هم گرده افشانی کنیم میتونیم دو گل یک کاکتوس رو با هم گرد افشانی کنیم ??
کاکتوس مورد نظر من از نوع ژیمینو هست

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳
در پاسخ به  گیسو

سلام، نه باید دو گیاه پایه داشته باشید حتی اگر گیاه بچه بده وجداگانه داخل گلدان بکارید وگل بده نمیشه با گیاه مادری گلهاش رو تلقیح کرد بذر نمیده باید یک گیاه پایه دیگه داشته باشید که همزمان گل بدن.

سالار
سالار
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۳

سلام خسته نباشید

چندین ماهه کاپری کرن رو خریدم الان متوجه شدم داخلش کپسول بذر هستش گرده افشانی نکردم نمیدونم اینا به گرد افشانی نیاز دارن یا نه؟
بذرها داخلش اکثرا خراب هستش انگار اینا بدرد میخوره یا نه؟اگه بله لطف کنین بگین چیکار میشه کرد سرمادهی لازمه یا نه ممنون از شما

http://uupload.ir/files/81w2_photo_2020-01-25_12-32-02.jpg

http://uupload.ir/files/tnkw_photo_2020-01-25_12-40-49.jpg

کارشناس 2
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۷
در پاسخ به  سالار

سلام، ممنون، استروفیتومها جفت پایه هستند احتمالا داخل گلخانه گرد افشانی شدن،نیازی به سرمادهی نیست میتونید بلافاصله بعد از خارج کردن از کیسه بذر کشت کنید.

سروش
سروش
۲۵ آبان, ۱۳۹۸ ۰۱:۳۷

سلام خسته نباشید من گرد افشانی کردم برای لیتوپس ها ولی نمیدونم چ مدت بعد میتونم کپسول بذر را از گیاه جدا کنم و اینکه ایا بذرلیتوپس نیاز ب سرمادهی داره اگه نیاز داره چ مدت داخل یخچال بزارم

وحید
وحید
۱۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷

سلام وقت بخیر, ممنون از زحمات شما بستر خوبی برای تبادل اطلاعت فراهم کردین
کاکتوس فرو اموری دارم که به گل نشست و اتفاقا کپسول هم تشکیل شد, بذرها رو با موفقیت برداشت کردم فقط نمیدونم این بذرها نیاز به سرمادهی داره یا نه؟
و اینکه شما بذر تفروکاکتوس نمیزارین واسه فروش؟
و یا انواع اپونتیا که خاص هستند و زیاد معمول نیست

کارشناس 2
۱۵ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۶
در پاسخ به  وحید

سلام، ممنون از توجه شما،بعد از خشک شدن بذرها بله بهتر هست دوره سرمادهی رو هم بگذرونند تا جوانه زنی سریعترانجام بشه. بمدت یک ماه کافی هست. انشالله در اینده نزدیک اضافه خواهند شد.

محمد
محمد
۸ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۲

سلام میشه بجای اینکه از گرده افشانی استفاده کنیم گرده ی گل استفاده کرد و روی کاکتوس ریخت؟

کارشناس میهن کاکتوس
۸ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۲
در پاسخ به  محمد

سلام، عذر میخوام سوالتون رو واضح متوجه نشدم، بصورت مختصر توضیح بدید که میخواهید چه کاری انجام بدید؟

مهدی
مهدی
۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۴

سلام
از کجا بفهمم کپسول بذر تشکیل شده؟در کاکتوس ها

کارشناس 2
۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  مهدی

سلام، اگر گردافشانی با موفقیت انجام بشه یک هفته بعد انتهای گل متورم میشه وکپسول بذر تشکیل میشه.

امین
امین
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۷

با عرض سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت فوق العادتون

میخواستم ببینم آیا لیتوپس هارو هم میشه به همین روش برداشت بذر کرد ؟
یعنی باید گرده افشانی بشه بعد منتظر بستن کپسول باشیم ؟

با تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۴۶
در پاسخ به  امین

سلام، ممنون، بله لیتوپسها جفت پایه هستند وبرای بذرگیری باید گردافشانی بشن تا تولید بذر کنند.

وحید
وحید
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴

سلام
منظور از یک خانواده واسه گرده افشانی چیه؟
مثلا میشه مامیلاریا گراسیلیس رو با مامیلاریا هانیانا گرده افشانی کرد؟

و اگه ممکنه خواهش میکنم اسم کامل کامل دو کاکتوس تک پایه و دو کاکتوس دو پایه رو بهم بگید تا خریداری کنم و از بذرگیری و تشکیل کپسولشون لذت ببرم.اصلا سایت جامعی واسه معرفی کاکتوس های دو پایه و تک پایه هست؟

کارشناس 2
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰
در پاسخ به  وحید

سلام، مامیلاریا هانیانا تک پایه هست وبدون گرد افشانی بذر تولید میکنه تعدادی از کاکتوسها هستند که نیازی به گرد افشانی ندارند وخود گرد افشان هستند وبذر تولید میکنند مثل اچینو میرابلیس، انواع فرالیا، هاماتو،چند نوع مامیلاریا مثل هانیانا، پرولیفرا و… بیشتر کاکتوسها جفت پایه هستند وبرای تولید بذر نیاز به گردافشانی با هم نوع خود که از یک گیاه مادری نباشند نیاز دارند. بعضی واریته ها هم هنگام گرد افشانی بذر تولید میکنند ولی بذرشون خالص نیست وهیبرید میشه. گلهای مامیلاریا بوکاسانا رو با گلهای مامیلاریا گیلنسیس هم میشه گرد افشانی کردوبذر هم تولید میشه. در بعضی از کاکتوسها که هم خانواده هستند ولی واریته متفاوت هست ولی نوع گل وشکل اروئلها وقتی به هم نزدیک باشن گرد افشانی به موفقیت انجام میشه. برای مثال میتونید گلهای مامیلاریا تولوکو رو هم با گلهای مامیلاریا ماتودا گرد افشانی کنید ولی بذر خالص نخواهد بود وگیاه جدیدی که با بذر این نوعها بوجود بیاد متفاوت از هر دو گیاه خواهد بود به اصطلاح هیبرید خواهد شد.

مهرداد
مهرداد
۵ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰

سلام با عرض خسته نباشید
میخاستم بدونم برای لقاح گل بعد گرده افشانی ایا شرایط خاصی لازمه (مثل دما)اگ هست میشه کامل توضیح بدین چون من کاکتوسام ب گل میشینن گرده افشانی هم میکنم ولی میوه یا همون بذر تشکیل نمیشه

کارشناس 2
۵ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲
در پاسخ به  مهرداد

سلام، ممنون، چه نوع کاکتوسی هست؟بیشتر کاکتوسها جفت پایه هستند وباید دو پایه داشته باشید که همزمان گل بدن وگرد افشانی کنید تا کیسه بذر تشکیل بشه، بعد از گرد افشانی باید گیاه در محیط خنک وسایه نگهداری بشه تا گرده ها خشک نشن.

وحید
وحید
۲۴ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷

خیلی ممنونم از پاسخگوییتون
فقط معذرت میخام کپسول بذری که بذراش هم کاشته میشتد هر کدونشون در آینده نمیتوتتد یه پایه مجزا بشن؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۲:۱۰
در پاسخ به  وحید

اگر بذرها از کپسول جداگانه انتخاب بشن بله گیاه پایه خواهند بود.وقتی بزرگ شدن یعنی میشه گلها رو گرد افشانی کرد.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۳ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶

سلام. دوست عزیز پیامتون چون لینک دار هست از تاییدش معذوریم. عکس رو مشاهده کردم مامیلاریا هست. برای اینکه بتونید از گیاه بذر بگیرید باید گرد افشانی کنید.این گیاه جفت پایه هست وبرای بذرگیری حتما باید دو گیاه پایه داشته باشید که از یک گیاه مادری نباشند. قلمه هم بگیرید از یک گیاه محسوب میشند وبذری تولید نخواهد شد.

وحید
وحید
۲۲ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۳

ببخشید فیلمبالا هم مشکل داره

saidah
saidah
۱۸ تیر, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۲

چه زمانی کاکتوس پاجوش می زنند

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ تیر, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۱
در پاسخ به  saidah

سلام. بستگی به شرایط نگهداری وسن گیاه وقدرت گیاه داره. ممکن هست از همون ابتدای جوانه زنی داخل بستر هم پاجوش بزنن ویا در پنج الی شش سالگی.

Afra
Afra
۱۰ تیر, ۱۳۹۷ ۰۱:۱۳

سلام
وزن هزاردانه آسترفیتوم تقریبا چند گرمه ؟
مثلا اگر ما ۵گرم بذر آسترفیتوم داشته باشیم(بدون پوسته کپسول و آشغال و …)تقریبا چند عدد میشن ؟
ممنون لطفا زودتر پاسخ بدید

Afra
Afra