بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بیماری‌های گل سانسوریا : یکی از اصلی‌ترین مشکلات و بیماری‌های اصلی سانسوریا بیماری‌های قارچی می‌باشد. بیماری‌های قارچی ممکن است باعث پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد شوند و به تدریج به تنه گیاه پیشروی کند. از علایم اصلی بیماری‌های قارچی لکه‌های سیاه و قهوه‌ای بر روی برگ‌ها، شل شدن تنه گیاه می‌توان نام برد. از اولین نشانه‌های پوسیدگی ریشه عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد که باید سریعاً مورد بررسی قرار گیرد.

از دیگر بیماری‌های اصلی گیاه سانسوریا می‌توان به لارو حشرات اشاره کرد که معمولاً از برگ‌های گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ‌ها و یا پهنه آنان را زخمی می‌کند و سوراخ‌هایی را در آنان ایجاد می‌کند.

تریپس آفت دیگری است که بر اثر تغذیه آن برگ‌ها می‌پیچند و بدشکل می‌شوند و نقاط خاکستری – نقره‌ای بر روی آنان ظاهر می‌شود. همچنین تریپس ازجمله عوامل انتقال‌دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ است که در نتیجه آن بر روی برگ‌ها لکه‌های زردرنگی ایجاد می‌شود و برگ‌ها نیز بدشکل و گیاه کوتاه‌قامت می‌شود. (لکه‌های زردرنگ ناشی از این ویروس را باحالت طبیعی برخی از انواع سانسوریا که ابلق هستند اشتباه نگیرید).

بیماری سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه است که به دلیل تغذیه از شیره این گیاه آن را ضعیف می‌کند و برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان کوتاه‌ قامت، بدشکل زردرنگ می‌شوند و فعالیت شدید این آفت نیز موجب افتادن و خم شدن برگ‌ها می‌شود. اصولاً اگر تعداد آفات کم است با کمک یک تکه پارچه مرطوب آنان را از روی گیاه بردارید. در مورد شپشکهای آرد آلود پارچه را با کمی الکل آغشته کنید. اگر تعداد آفات نیز زیاد است می‌توان از برخی سموم سیستمیک استفاده کرد.

از دیگر بیماریها نماتد گره ریشه است که می‌تواند بر روی ریشه سانسوریا گال تولید کند که درنتیجه گیاه ضعیف و کوتاه‌ قامت می‌شود و حتی ممکن است از بین برود. استفاده از مخلوط خاکی ضدعفونی شده و مواد گیاهی سالم راهکار مبارزه با نماتدها و درواقع جلوگیری از فعالیت آنان است.

پوسیدگی ریشه یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه است که موجب آبدار شدن و پوسیدن ریشه‌ها و درنتیجه پژمردن و افتادن برگ‌های گیاه می‌شود. اگر بر روی قسمت‌های مختلف گیاه لکه‌هایی قهوه‌ای و نرم دیدید گلدان گیاه را عوض کنید و برای جلوگیری از شیوع این بیماری سعی کنید در ضمن آبیاری برگ‌های گیاه خیس نشود و خاک گلدان نیز زهکش مناسبی داشته باشد و بین دو آبیاری بگذارید تا سطح خاک گلدان خشک شود. لکه برگی قارچی از دیگر بیماری‌های سانسوریا است که در ابتدا بر روی برگ‌های جوان زخم‌های آبدار و قرمز قهوه‌ای به وجود می‌آید که حاشیه‌های زردرنگی دارند. تحت شرایط مرطوب و شدت یافتن بیماری لکه‌ها به هم متصل می‌شوند و برگ از بین خواهد رفت. محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط به شیوع این بیماری کمک می‌کند. در صورت لزوم می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد.

بلایت جنوبی از دیگر بیماری‌های این گیاه است که بر روی برگ‌ها و بخصوص در نزدیکی سطح خاک زخم‌هایی آبدار و قهوه‌ای‌رنگی ایجاد می‌شود و بر روی سطح خاک و برگ‌ها نیز سطوح سفیدرنگی که ناشی از رشد میسلیومهای قارچ است ظاهر می‌شوند که به‌تدریج سیاه‌رنگ می‌شوند. برگ‌ها پژمرده شده و در نهایت از بین می‌روند. به‌کارگیری از مواد سالم گیاهی و شرایط مناسب نگهداری ازجمله راه‌کارهای پیشگیری از این بیماری است.

برای خرید سم قارچ‌کش مخصوص خاک و اندام‌های هوایی گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

برای خرید کود مخصوص سانسوریا اینجا کلیک کنید.

منبع:میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
325 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
نسرین شنوایی
نسرین شنوایی
۱۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹

سلام کل گیاه رو سم پاشی کنم ازروی برگ تا خاک کامل سم بزنم ،وشما چه سمی توصیه میکنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۳
در پاسخ به  نسرین شنوایی

سلام، بله، خاکش رو هم با محلول قارچ کش ابیاری کنید از سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید.

نسرین شنوایی
نسرین شنوایی
۱۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۱

سلام ،من گل سانسوریا دارم ویک لکه قارچ روی گلم افتاده وداره خودش رو جمع میکنه ولول میشه چطور مشکل گلم رو برطرف کنم،ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۸
در پاسخ به  نسرین شنوایی

سلام، قسمت الوده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

شیده
شیده
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۸:۲۹

سلام، صبح بخیر
من این دو تا سانسوریا رو ۴ – ۳ ماه پیش گرفتم و تو این مدت هر دو تاشون پاجوش هم زدن. ولی الان مشکل اینه که سانسوریا بلک گلد برگ هاش نرم و انعطاف پذیر شده و مثل اون سبز سفت و شق و رق نیست. کنار پنجره جنوبی هستن و هفته ای یکبار هم به هر دوشون آب میدم.
ممنون میشم راهنماییم کنید.

29DA2E51-0F0A-4013-B8FF-37D36824C99D.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵
در پاسخ به  شیده

سلام، خاک گیاه رو بصورت کامل سیراب کنید اگر بعد از چند روز مشکل برطرف نشد گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید همینطور زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه.

عاطفه
عاطفه
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۵

سلام روزتون بخیر . لکه های گل من قارچ هست یا افتاب سوختگی به خاطر اب دادن در نور و باید چیکار کنم ؟ ممنون از راهنماییتون

Screenshot_20210505-170406_Gallery.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۰۶
در پاسخ به  عاطفه

سلام، بیماری قارچی زنگ هست روی برگهای گیاه اب نریزید واگر اب ریخت حتما خشک کنید، گیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول سم قارچ کش اکسی کلرو مس یا مانکوزب سمپاشی وابیاری کنید رطوبت محیط رو کاهش بدید وتهویه رو بالاببرید، اگرکنارگیاه تعدادی گیاه دیگری وجود داره بافاصله ازگیاه بگذارید تا تهویه محیطش بالا باشه.

عاطفه
عاطفه
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۲:۵۱
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسخ کاملتون ?

مهماندوست
مهماندوست
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۰

سلام من عکس گیاه رو براتون فرستادم امکانش هس راهنمایی کنید

IMG-20210504-WA0022.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
در پاسخ به  مهماندوست

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم چند وقت هست این لکه ها بوجود اومده؟

الهام
الهام
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۶

سلام وقتتون به خیر من تجربه نگه داری گیاه نداشتم؛ یه سالی هست رفتم سانسوریا خریدم؛اوایل رشد عالی و خوب،دوتا پاجوش زد ولی یه مدته رشدش خیلی کم شده از ابتدای بهار هم دو هفته یه بار بهش کود میدم و قارچ کش هم فقط یک بار در فروردین در آب حل کردم و روی خاک ریختم (اسپری نکردم)حالا ظاهر گیاه به این صورت شده؛پژمرده حال هم شده،آبیاریش رو هم زمانی انجام میدم که خاک دو بند انگشت خشکه(تقریبا دو هفته یه بار)دمای محیط البته خیلی تنظیم نیست ممنون میشم راهنمایی کنید
یه سوال دیگه اینکه،نور غیرمستقیم ینی چی؟!نورملایم از پشت پرده پنجره غیرمستقیم حساب میشه؟!

InShot_20210504_205620067.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۶
در پاسخ به  الهام

سلام، لکه های روی برگها از اول بودند یا بعد بوجود اومدن؟ برگها رو هر از گاهی با یک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید وروی برگها اب نریزید، لکه های روی برگ رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند برگ رو کات کنید وگیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید، احتمالش هم هست که افتاب سوختگی باشه، بله یعنی نور بصورت مستقیم به گیاه نتابه مابین گیاه ونور مانعی وجود داشته باشه مثل همون پرده حریری یا توری. گیاه رو در محیطی که تهویه بالایی داشته باشه نگهداری کنید.

الهام
الهام
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۱:۱۰
در پاسخ به  کارشناس 1

بسیارممنونم،عمده لکه های روی گیاه از ابتدا روش بودن و فک کنم فقط یکمیشون بعد از اون به وجود اومدن؛
من متاسفانه سم پاشی و قارچ کشی رو بلد نیستم؛دوتا مورد جدا هستن؟!
یک بار توی فروردین از قارچ کشی که عکس رو ضمیمه کردم استفاده کردم ولی دیگه نزدم،ممنون میشم راهنماییم کنید که قارچ کشی و سمپاشی باید به صورت ابیاری روی خاک باشه یا روی برگ ها اسپری بشن،به چه صورت هست کلا؟!

InShot_20210509_010518579.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۱
در پاسخ به  الهام

ممنون از شما روی بسته بندی قارچ کش رو بررسی کنید اگر تاریخ مصرفش تموم نشده یک گرم داخل یک لیتر اب ترکیب کنید وداخل ابپاش بریزید و روی تمام قسمتهای برگها اسپری کنید مابقی محلول رو هم داخل خاک بصورت ابیاری بریزید اگر تاریخ مصرفش تموم شده باشه اثری نخواهد داشت میتونید قارچ کش کاربندازیم تهیه کنید.

الهام
الهام
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۹
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون، و بعد از اسپری کردن قارچ کش روی برگ ها دیگه برگ هارو پاک نکنم و بزارم خودشون خشک شن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۳
در پاسخ به  الهام

۴۸ ساعت بعد از اسپری محلول میتونید برگها رو با یک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید.

الهام
الهام
۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 2

بله حتما خیلی خیلی ممنونم

.....
.....
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۹

comment image 
comment image        
  سلام وقت بخیر این گیاه رو وقتی خریدم اینجور بوده ایا قارج هست یا به علت ضربه فیزیکی اینطور شده ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴
در پاسخ به  .....

سلام، ممنون بله بیماری قارچی هستند روی برگها اب نریزید قسمتهای الوده رو کات کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو ابیاری وسمپاشی کنید. رطوبت محیط رو کاهش بدید وتهویه محیط رو بالاببرید.

.....
.....
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون میشه از سم استامی پراید استفاده کنم ؟
چون فعلا اینو در دسترس دارم

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵
در پاسخ به  .....

سم استامی پراید حشره کش هست باید سم قارچ کش تهیه کنید سم حشره کش روی قارچها اثری نداره، ازسم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید.

.....
.....
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

متشکرم

.....
.....
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰
در پاسخ به  کارشناس 1

و چند بار درهفته سمپاشی کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵
در پاسخ به  .....

محلول قارچ کش، دو بار بافاصله یک هفته مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

m.sobhani100
m.sobhani100
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴

با عرض سلام و وقت بخیر. تعدادی سانسوریا داشتم که خیلی هم تلاش کردم تا خوب رشد کنند و آب هم داخلشان نریزم. ولی اینها دچار سه مشکل عمده شدند.
اول اینکه ریشه گیاه سالمه ولی برگهای وسط پوسیده
دوم اینکه برگ ها سالمه ولی روی ریشه لک قهوه ای افتاده.
سوم هم اینکه برگ ها دارند پیر میشوند.
ممنون میشم راهنمایی کنید.
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
در پاسخ به  m.sobhani100

سلام، وقت بخیر، لینکی که فرستادید مشکل داره میتونید از گزینه ارسال عکس زیر ارسال پیام استفاده کنید، عکس واضح از برگها وریشه گیاه بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایبد تا بهتر راهنماییتون کنیم.

زینب
زینب
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲

سلام وقت بخیر.امروز متوجه شدم یکی از برگ ها به این صورت در اومده.لبه هاش چروکیده و از بین رفته ولی بقیه جا ها سالمه مشکل چی هست؟ و چیکار کنم که پیشروی نکنه؟
آبیاری رو هر وقت خاکش۳.۴ سانت خشک شد انجام میدم.زهکش خاکش خوبه.نور هم داره
ممنون میشم راهنمایی کنید.comment imagecomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  زینب

سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید استفاده از اب سرد ودارای املاح برای گیاهان باعث این مشکل میشه اب رو داخل یک پارچ بریزید وکنار گیاه قرار بدید ۲۴ الی ۴۸ ساعت بمونه بعد برای ابیاری گیاه استفاده کنید رسوبات ابی رو که روی سطح خاک جمع شدن میتونید جمع کنید یک لایه ی نازک از سطح خاک رو میتونید بردارید.

زینب
زینب
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۵
در پاسخ به  کارشناس 1

نیاز به بریدن اون قسمت از برگ که چروک شده نیست؟؟ که بیشتر نشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۹
در پاسخ به  زینب

اگر گسترش داشت میتونید کات کنید.

فاطیما
فاطیما
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸

comment image
comment image
comment image
سلام
ببخشید این لکه ها قارچی هستند؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰
در پاسخ به  فاطیما

سلام، بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هستند ولی برای احتیاط لکه ها رو چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند قسمتهای الوده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

فاطیما
فاطیما
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم از پاسخگوییتون

احمد
احمد
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۳

سلام عید شما مبارک
ایا بعد از جدا کردن قسمتهای قارچی ریشه و برگهای سانس لازمه اونو چند روز در هوای ازاد نگه دارم؟
و بعد از اینکه قسمتهای قارچی سانس رو جدا کردم روی بوته مادر در قسمت جدا شده بردوفیکس رقیق نشده زدم متاسفانه برگاش از همون قسمت شروع به پوسیدگی کرد در کل ایا لازمه به قسمت قارچی شده گیاه مادری بعد از جدا کردن قسمتهای قارچی قارچکش بزنم؟
ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۸
در پاسخ به  احمد

سلام، ممنون عید شما هم مبارک، بعد از کات کردن قسمتهای الوده بله بهتر هست با محلول قارچ کش گیاه رو شستشو بدید ودر محیط منزل نگهداری کنید نه در فضای باز، دو الی سه روز بمونه کافی هست بعد داخل خاک بکارید.

احمد
احمد
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۸

سلام
روی سانس بنده لکه های گرد و همچنین پوسیدگی خشک شده وجود داره
درضمن فاصله بین قارچکشی و کوددهی چقدر باید باشه؟

comment image
comment image
comment image

comment image

comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۸
در پاسخ به  احمد

سلام، روی برگها اب نریزید موندن اب بمدت طولانی روی برگها باعث بیماری قارچی میشه ،تمام قسمتهایی رو که لکه دارند با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید،وگیاهان رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید، فاصله استفاده سم وکود بهتر هست بیشتر از دوهفته باشه.

ftm
ftm
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰

سلام من اول بهمن یه گل سانسوریا پاکوتاه خریدم از اول برگهاش چروک بود و من فکر میکردم طبیعیه حالا هم برگهاش چروکه هم داره لوله میشه هم یکیش افتاده ،روی یکشونم یه لک هست که اونم از وقتی خریدم بود
یه برگ کوچولو ۱ سانتی هم داشت که خشک شد
شرایط نگهداری هم هر ۲ ۳ روز وقتی سطح خاک خشک میشه ۱ لیوان اب که ۱۲ ساعت مونده میدم بهش توی دمای اتاق هست و نور خورشید بهش نمیخوره و نور مصنوعی هست مثل لامپ اتاق یکی بهم گفت قارچ کشی کنم و هنوز نکردم
عکساشم میفرستم ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکارش کنم

comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۷
در پاسخ به  ftm

سلام، ابیاریتون خیلی زیاد هست وریشه های گیاه پوسیده شده، ابیاری رو زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید،گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های پوسیده شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وکل گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

ftm
ftm
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنونم
قارچ کشی و از کجا تهیه کنم و روش استفادش چجوریه؟
بگم خاک مخصوص کاکتوس بهم میدن یا اسم خاصی داره؟ نیازه با چیزی ترکیب کنم یا خودش کافیه؟
خراب شدنش میتونه بخاطر جایگزین کردن نور لامپ بجای نور خورشید باشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
در پاسخ به  ftm

ممنون از شما به فروشگاه سایت سر بزنید ببینید قارچ کشها موجود هستند اگر نبود از سایت گلیاب هم میتونید تهیه کنید بله خاک مخصوص کاکتوسها بفرمایید ویا داخل خاکش ماسه ترکیب کنید تا متخلخل بشه وحتما قبل ازاستفاده ضدعفونی وخشک کنید.

فاطمه
فاطمه
۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۶

سلام
یک گل سانسوریا لبه طلایی خریدم در ابتدا لبه یکی از برگاش به این صورت پوسیدگی داشت بعد از یک هفته لکه های جدید ظاهر شده و لبه های طلاییش هم کمرنگ شده
خاکش خاک برگ عه جلوی پنجره خونه شمالی قرارش دادم
میخواستم اگه ممکنه راهنمایی کنید به چه صورت درمانش کنم ممنون
تصاویر:
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹
در پاسخ به  فاطمه

سلام، بیماری قارچی هست میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتهایی رو که لکه دارند به ارامی جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسم پاشی کنید.

بهار
بهار
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۰۱:۲۱

سلام. من یه سانسوریا ابلق دارم. به ظاهر شرایط گل خوبه و سرحال فقط یکی از برگها از قسمت وسط برگ شروع به زرد شدن کرده و پایین برگ نزدیک خاک هم چروکیده و زرد شده ولی نوک برگ سبز و سالم هست. در ضمن یه پاجوش زده که در حد ۵سانت رشد کرد ولی الان مدتیه دیگه رشد نمیکنه و به همون حالت مونده.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۷
در پاسخ به  بهار

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وقسمتی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

هادی
هادی
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸

سلام وقت بخیر
این سانسوریارو یک هفته است که خریدم تا حالا دوبار آب دادم
نور کافی داره
یکی‌از برگاش خمیده شده چندتا عکس ازش براتون فرستادم مشکلش چیه!؟
ممنون از سایت خوبتون
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۳
در پاسخ به  هادی

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست،مشکلی نیست صبر کنید برگ کامل خشک بشه بعد جدا کنید،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید زیر گلدانی رو هم همیشه خالی از اب وخشک نگهدارید.

t.k
t.k
۱۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹

سلام ممنون از سایت خوبتون
من حدود ۱ ساله سانسوریا دارم اما از ابتدا که خریدم فقط یک برگ از وسط دسته برگهایش در حال رشد بود و بعد از بلند شدن آن برگ دیگر پاجوش نزد … یکی از برگهایش دو سه هفته پیش زرد شد و قسمت بالاییش خشک شد بعد هم خیلی کج شد و این باعث شد خود گیاه هم خیلی کج شود و اتصالش به خاک هم خیلی ضعیف شده.. خواهش می کنم راهنمایی کنم چه کار کنم ?

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۵
در پاسخ به  t.k

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاکش رو هم بفرمایید،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مریم
مریم
۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۳

سلام وقت بخیر من دو ماهی هست این سانسوریا رو خریدم از اول اطزچراف یکی از برگ ها زدگی داشت گفتیم شاید از ضربه باشه الان برگ های دیگه هم اطرافشون داره حالت خوردگی میشه یا وسطش عکس رو فرستادم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
http://uupload.ir/files/us4v_img_20200929_153130.jpg
http://uupload.ir/files/a2ew_img_20200929_153041.jpg
http://uupload.ir/files/j4gp_img_20200929_150140.jpg
http://uupload.ir/files/8mzp_img_20200929_150128.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۱
در پاسخ به  مریم

سلام، بیماری قارچی هست،ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید،برگهایی رو که لکه های بیشتری دارند کات کنید، میتونید قسمتهای الوده ی برگهای جدا شده رو جدا کنید وقلمه بزنید،گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

مهدیه کریمی
مهدیه کریمی
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۸

سلام ممنون از سایت خوبتون. چند وقت پیش یکی از گلدونهای گل سانسوریا آفتزده شد ولی بقیه سالم بودن. جداش کردم.الان گلدون های دیگه هم همینطور شده . شبیه گرد نارنجی رنگ که شبیه گرد و غبار هست. بسیار ریزه و راه میره.این گلهام از وسط میپوسند. لطفا راهنماییم کنین.امروز با دیازنون سمپاشیش کردم اخه فکر میکردم شته باشه. الان میترسم که بپوسن. یکی از گلهام که پوسیده بود ریشش کاملا سالم بود و یه پاجوش هم زیر خاک داره
http://uupload.ir/files/ye25_20200822_172510.jpg
http://uupload.ir/files/vv2n_20200822_172501.jpg
http://uupload.ir/files/58gm_20200822_172406.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۷
در پاسخ به  مهدیه کریمی

سلام، ممنون از شما،پوسیدگی وبیماری قارچی زنگ هست،قسمت داخلی برگها هیچ وقت اب نریزید موندن اب وسط برگها باعث این بیماری شده،تمام برگهایی رو که پوسیده شدن میتونید جدا کنید وقسمتهای سالم برگ رو جدا کرده وبا محلول قارچ کش مانکوزب شستشو بدید وقلمه بزنید.

آرتمیس
آرتمیس
۱۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۵

سلام و روزبخیر ، لطفا منو راهنمایی کنید که با سانسوریای نازنینم چه کنم ، تصویرش رو براتون فرستادم ، متاسفانه روی برگ گلدان جلویی لکه هایی افتاد و نوک برگ را خورد و همچنان باقیست . گلدان پشتی هم حالش خوبه و هفته ای یکبار آبیاری میشه و نورش غیرمستقیمه ،رشدش خیلی خوبه فقط نمیدونم چرا از ساقه خیلی باریک رشد میکنه . سپاسگذارم
http://uupload.ir/files/cp0a_20200808_165329.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۹
در پاسخ به  آرتمیس

سلام، برگی رو که لکه داره کامل کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری وسمپاشی کنید،گیاه پشتی قبلا کمبود نور داشته به همین دلیل برگها ازساقه باریک رشد کردن بعد نور کافی دریافت کرده وبرگها از قسمت بالا پهن تر شدن.

نصیری پور
نصیری پور
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹

سلام روزتون بخیر سانسوریای من دوماهه که خریدمش داره برگ هاشو جمع میکنه از لبه ها و حالت لول شده میگیره و نازک شده، پاجوش داده اما اصلا حالش خوب نیست نوع خاکشو نمی‌دونم اما به شدت سبکه و آب گلدونش دو روزه خشک میشه با این حال من هفته ای یکبار آبیاری می‌کنم به طوری که آب از زیرش کمی خارج بشه همینطور یه زخمایی داره روش ایجاد میشه و چند تا حشره پشه مانند سیاه مرده پایین گلدون در زمان آبیاری پیدا کردم، ممنون میشم اگه راهنماییم کنید و بفرمایید که آیا باید خاکش عوض بشه و اگه بله آیا خودم میتونم اینکارو انجام بدم؟ و اینکه اگر میفرمایید دماش زیاده منظورتون اینه گرمه یا سرده؟
http://uupload.ir/files/gcnn_409d0998-8930-4d9a-ba74-9ab67320ac29.jpeg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۰
در پاسخ به  نصیری پور

سلام، ظاهر گیاه سالم هست،لبه برگها در اثر نور مستقیم سوخته شده، نور رو حتما فیلتر کنید اگر خاکش مناسب نیست صبر کنید هوا کمی که خنک شد خاک رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید. لوله شدن برگها در اثر گرمای زیاد بوجود میاد دما رو کاهش بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید. زخمی شدن برگها دراثر ضربه فیزیکی میتونه باشه.

الناز
الناز
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۴

من چند گلدون سانسوریا دارم
که طرف دوهفته اخیر، کل گیاه شل شد و پوسید.
با پنجره جنوبی ۲مترفاصله داره و هر دوهفته ابیلری میشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴
در پاسخ به  الناز

میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید.

الهه
الهه
۳۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۳

سلام من یه شمشیری ساده دارم با برگ های بلند تو ی تراس نگه میدارم نورگیر جنوبی هست و وقتی خاکش به عمق یه بند انگشت خشک میشه ابیاری می کنم اندازه ای که یکم از پایین گلدون خارج بشه.. مساله من این هست که موقع خرید دقت نکردم وقتی اوردم دیدم برگ های پایینی چند تا جای خوردگی خشک کوچیک دارن و بینشون هم تار عنکبوت بسته الان هم دیدم چند تا کرم قهوه ای حدودا دو سه سانتی پای گلدون راه میرن..چه افت کشی استفاده کنم براش خوبه؟.در ضمن رشدش متوفق شده کلا.. ممنون از راهنماییتون..

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۹
در پاسخ به  الهه

سلام، برای افات داخل خاک میتونید گیاه رو با محلول حشره کش مثل دلتامترین(یک سی سی دریک لیتر اب) محلول درست کنید وخاک رو دو بار بافاصله یک هفته با این محلول ابیاری کنید. تمام قسمتهایی رو که تارعنکبوت دارند با یک پنبه اغشته به الکل پاک کنیدوبرگها رو هم با همین محلول سمپاشی کنید.

الهه
الهه
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 2

بسیار متشکرم از راهنمایی عالی تون..

مریم
مریم
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۷:۰۳

سلام. ترک های طولی روی برگ های سانسوریا دلیلش چی میتونه باشه؟
کنار پنجره پر آفتاب و آبیاری هر زمان که خاک کاملا خشک شد
زمستان خیلی سرحال تر بود. ممکنه آفتاب زیاد باشه براش؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۳
در پاسخ به  مریم

سلام، ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب،گرفتگی زهکش ویا استفاده از کودهایی با ازت بالا باعث این مشکل میشه. برای راهنمایی بهتر شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

پروین
پروین
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶

سلام . من یک گل سانسوریا حدودا دو ماه پیش خریداری کردم . مشکلی که داره اینه که برگ ها حالت لوله شدن در لبه ها پیدا کرده و البته در گل برگ هم حالت پیچ خوردگی به وجود اومده. هر ۲۰ روز حدود ۳ لیوان ابیاری کردم .میشه راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  پروین

سلام، دمای زیاد وکمبود ابیاری باعث این مشکل میشه،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

Vahid
Vahid
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰

سلام
دلیل اینکه سانسوریا های من انقدر کم ریشه دارند چیه این عکس سانسوریا پاکوتاه هست یه سانسوریا مهتابی هم دارم تقریبا تو همین وضعیت و همین ریشه البته یه سانسیوریا بلند هم دارم حدودا ۳ ساله که تک غلافه و حدوداً ۸۰ سانت میشه ولی ریشه‌ی خیلی کمی داره یکم از ریشه این عکس بیشتر
ابیاری تقریبا یک هفته تا ده روز میدم از کود سه ۲۰ و ۱۲٫۱۲٫۳۶ هم استفاده میکنم
خاکشون هم خاک سبک هست

http://uupload.ir/files/guv6_img_20200507_015324.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۷
در پاسخ به  Vahid

سلام، ریشه ها پوسیدگی دارند قسمتهایی رو که پوسیده کات کنید، دلیل پوسیدگی وکم بودن ریشه ها خاک نامناسب هست میتونید داخل خاک مقداری ماسه شسته عدسی ترکیب کنید تا خاک متخلخل بشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه،گیاهتون کمبود نور هم داره میتونید یک هفته بعد از کاشت بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید.

فايزه
فايزه
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۷

http://s6.uplod.ir/i/00979/job54icwkxoc.jpeg
سلام و خسته نباشید خدمت شما احساس میکنم برگ سانسوریام داره شل میشه وقتی بهش دست میزنم سفته و حالت طبیعی داره اما به جای رو به بالا کج شده نگرانم این لکه ها رو هم روی برگهاش دیدم ممنون میشم راهنماییم کنید

http://s6.uplod.ir/i/00979/qqr86qe7awan.jpeg
سلام مجدد خدمت شما این عکس برگای شل شدشه ممنون از سایت خوبتون لطفا راهنماییم کنید
http://uplod.ir/sasnjr6hvk82/9BCB98E5-5D0A-4046-A3F5-891273ABCAFE.jpeg.htm

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۳
در پاسخ به  فايزه

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تابهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاکشون چی هست واین لکه ها چند وقت هست بوجود اومدن؟

ساناز
ساناز
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۱

سلام‌من سه چهار ماهی میشه که یک گلدان بزرگ ساسوریا دارم تا الان حالش خوب بوده هر وقت خاکش کاملا خشک میشه آب میدم و تقریبا هر روز میبرمش کنار پنجره یکی دو ساعتی نور بخوره ولی امروز دیدم که یکی از برگای پایینیش زرد شده مشکلش چیه ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۲
در پاسخ به  ساناز

سلام، بهتر هست گیاه رو در جای ثابتی که نور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید،جابجایی های مکرر باعث این مشکل میشه، البته زرد شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شد میتونید جدا کنید.

ریحانه صالحی
ریحانه صالحی
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۱

سلام مجدد. دوماه قبل به خونه جدید اومدیم و از اتاقی که نورش خیلی کم بود به اتاقی اومد که نور خوبی داره. اما نور مستقیم خورشید نیست. حدود ۷ ماه قبل خاکش و عوض کردیم و خاک و برگ غنی شده توی گلدونش ریختن‌‌.
هر ۵ روز بهش اب میدم
حدود دو ماه قبل یه پاجوش زد که رشد هم کرده اما ضعیفه.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  ریحانه صالحی

سلام، خاک برگ مناسب این گیاه نیست از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید براش استفاده کنید، ابیاری نامنظم ودمای زیاد باعث لوله شدن برگهای این گیاه میشه،بهتر هست خاک رو تعویض وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وبه اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه. دما رو هم چک کنید بین ۲۰الی ۳۰ درجه باشه.

ریحانه صالحی
ریحانه صالحی
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۲

سلام وقت بخیر. برگهای سانسوریا طلایی من لوله شده اند و کم جون و بی رمق. لطفا راهنمایی بفرمایید. عکسشو هم میذارم. ممنون

http://uupload.ir/files/w30e_15884090260641444282252869767351.jpg
http://uupload.ir/files/oed_15884092666541482263523434949873.jpg
http://uupload.ir/files/ka6w_1588409339992254246221232475129.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۲
در پاسخ به  ریحانه صالحی

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ریحانه
ریحانه
۲۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۴

سلام.من سانسوریا رو هدیه گرفتم دو برگ بلند داره که یکیش کامل خم شده و وسطش از زول دوتا جای برش داره.یکیش هم خم شده بود ولی تو خونه ما لوله شده

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۰
در پاسخ به  ریحانه

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

عاطی
عاطی
۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۴

سلام خسته نباشید گل سانسوریا پاکوتاه سبز دارم ک پاجوش زده بود مجدد پاجوش و گل اصلی رو از هم جدا کردم تو دوتا گلدون جدا گذاشتم و بازم پاجوش زدن هرکدوم ی دونه ولی نه گیاه رشد میکنه پاجوشام انگار ثابت شده رشدشون و هم برگای داخل گیاه و هم پاجوشا کمرنگ هستن علت چیه؟
http://uupload.ir/files/929y_۲۰۲۰۰۴۰۸_۱۸۲۸۵۶.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱
در پاسخ به  عاطی

سلام، ممنون، دلیل کمرنگ شدنشون کمبود نور هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،خاک برگ برای این گیاه مناسب نیست، میتونید در سری بعدی تعویض خاک یا گلدان از خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید.

پویا
پویا
۱۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۴

سلام
وقت بخیر
یکسالی هست گل سانسوریا رو خریداری کردم که هنگام خرید فروشنده گلدان با خاک کمپوست پرکرد ، الان حدود یک ماه هست که برگ هاش خم شدن ، آبیاری هر ۱۵ روز ۱.۵ لیوان
علتش چی میتونه باشه؟
http://uupload.ir/files/3mk0_20200401_191318.jpg
http://uupload.ir/files/1k35_20200401_191308.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۶
در پاسخ به  پویا

سلام، ابیاریتون مناسب نیست این اندازه اب فقط سطح خاک رو مرطوب میکنه وبه ریشه ها اب کافی نمیرسه،بهتر هست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،میتونید برای رفع تشنگی گلدان گیاه رو داخل یک ظرف اب بگذارید ویک ساعت بمونه وگیاه کامل سیراب بشه بعد گلدان رو از داخل اب خارج کنید این روش رو امتحان کنید بعد از دو الی سه روز اگر بهبود نیافت گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر وجود افت یا پوسیدگی بررسی کنید.

راحله
راحله
۱۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۸

سلام من یه سانسوریا دارم چندوقتی هست برگهاش چروک شده و یکی از برگها هم اندازه یه نوک انگشت حالت قهوه ای خشک شده یه برگ هم جوانه زده تقریبا دو سانت شده ولی دیگه رشد نکرده دمای اتاق تقریبا ۳۴ درجه و نورکافی داره وابیاری هفته ای یکبار هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲
در پاسخ به  راحله

سلام، از گیاه وخاکش عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

آرزو
آرزو
۲۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۵
در پاسخ به  راحله

سلام خسته نباشین گل سانسوریا من پا کوتاه و مینیاتوری هست حدود ۴ هفته است که شروع شده به خشک شدن نوک برگ ها و دو تا از برگ ها تا نیمه خشک شده و برگ های جدید هم سبز کمرنگ شده و نازک و از وسط خال هایی که به خشک شدن شبیه هست زده و احساس میکنم گلم داره نابود میشه میشه راهنماییم کنید چیکار بایر بکنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۲
در پاسخ به  آرزو

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فاطمه
فاطمه
۳ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱

سلام گلدون سانسوریا شمشیری من یه ماه پیش بیماری قارچی گرفت ومن اون قسمت برگ و برش دادم ولی از سم استفاده نکردم الان صبح دیدم یه عالمه پشه های ریز روی زمین هست شبیه مگس هستن ولی خیلی ریز کل سرامیک و گرفتن ولی مردن علت از چی میتونه باشه واینکه یه کاج مطبق هم دارم پشه ها تاپیش اون هم رفتن آیا مشکلی براش پیش میاد؟؟
http://uupload.ir/files/zlmw_۲۰۱۹۱۲۲۴_۱۲۱۲۰۶.jpg
http://uupload.ir/files/v9vm_۲۰۱۹۱۲۲۴_۱۲۱۲۵۰.jpg
http://uupload.ir/files/6p34_۲۰۱۹۱۲۲۴_۱۲۱۲۲۱.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴
در پاسخ به  فاطمه

سلام، احتمالا داخل خاک تخم ولارو مگس سیاه بوده که از خاک خارج شدن، اگر از بین رفتن مشکلی نیست ولی اگر بازم داخل خاک هستند رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گیاهان کارت زرد نصب کنید، اگر مقدارشون زیاد هست میتونید خاک گلدانها رو با محلول حشره کش ابیاری کنید، میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون استفاده کنید مقدار مصرف، یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول کامل ابیاری کنید.

محمد
محمد
۲۵ آذر, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰

سلام خسته نباشید ممنون میشم راهنمایی کنید
http://uupload.ir/files/t32_img_20191214_102255.jpg
http://uupload.ir/files/w71x_img_20191214_102108.jpg
http://uupload.ir/files/unhm_img_20191214_102255.jpg
http://uupload.ir/files/o2p5_img_20191214_102127.jpg
خواهشا راهنمایی کنید بتونم نجاتش بدم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۸
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ترکیب خاک،ابیاری،گیاه در معرض نور مستقیم بوده؟

محمد
محمد
۲۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۵
در پاسخ به  محمد

دو هفتست از گلخونه خریدم… از اول اینجوری بوده

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۳
در پاسخ به  محمد

بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست واثر افتاب سوختگی، مدتی لکه ها رو تحت نظر داشته باشید اگر بزرگتر شدند قسمتهای لکه دار رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید،اگر تغییری نداشتند مشکلی پیش نمیاد.

محمد
محمد
۲ دی, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۳
در پاسخ به  محمد

از وسط گل داره برگ جدید در میاد،ولی اینا ظاهرا تغییر نکردن
اگه بیشتر بشه مثلا اون برگی که دندونه دندونه شده کات کنم، اون برگ بازم رشد میکنه یا قطع میشه رشدش ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۰
در پاسخ به  محمد

در سانسوریاها برگ جدید از وسط گیاه رشد میکنه وبرگهای قدیمی رشد نمیکنند،اگر کات کنید هم رشد نخواهد کرد ولی در عوض احتمالش هست که از ریشه پاجوش بزنه.

محمد
محمد
۳ دی, ۱۳۹۸ ۰۱:۰۷
در پاسخ به  محمد

اینجوری ک ظاهر خیلی بدی میگیره، راهکاری ندارید؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ دی, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹
در پاسخ به  محمد

اگر لکه ها پیشروی دارند مجبور هستید که برگهای الوده رو کات کنید اگر پیشروی ندارند مشکلی نیست میتونید نگه دارید، برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند وبجاش برگهای جدیدی سبز میشن.موقع خرید هر نوع گل وگیاه دقت کنید که گیاه بیماری وافت ویا پوسیدگی نداشته باشه،همه ی برگها وشاخه های گیاه رو بررسی کنید که سالم باشه تا با چنین مشکلاتی روبرو نشید.

محمد
محمد
۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۷
در پاسخ به  محمد

ببخشید خیالی میپرسم، رشد سانسوریا به چه صورتیه؟ مثلا تو یه ماه چقدر رشد میکنه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۴
در پاسخ به  محمد

بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط نگهداری ایدال باشه در سال دو الی سه برگ میدن.

منیر
منیر
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹

سلام و خسته نباشید من یه سانسوریا ابلق از باغ گل خریداری کردم همون موقع یک گلدان باریک بلند خریداری کردم و خودفروشنده سریع به آن انتقال دادبعد انتقال به خانه برگ ها از بیخ نزدیک خاک آبکی شدن وشل من هم خارج کردم و به روش تکثیر برگ برش دادم و تو خاک گذاشتم این کوچیک ها هم همون طوری شل و آبکی شدن بعد دو ماه بردم گل فروشی گفت باید خاکش زیرش پوکه بریزی و آب هم کم بده منم هر ۱۵ روز آب دادم ولی مشکل کماکان وجود داره و برگها از خاک درمیان دیروز که یکیش و درآوردم دیدم باوجود پاجوش کوچک ولی گندیده باید چکارکنم ممنون میشم من و راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲
در پاسخ به  منیر

سلام، ممنون، احتمالش هست که خاک گیاهتون الوده باشه یا لوازمی رو که برای برش استفاده کردید ضدعفونی نبوده،وموقع تعویض گلدان ریشه ها اسیب دیدن وقارچی شدن،حتما لوازمی رو که برای برش انواع گیاهان استفاده میکنید تیز وقبل وبعد از انجام کار کامل ضدعفونی کنید،وبعد از برش چند روزی گیاه رو در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد بکارید،تمام برگهایی رو که حالت ابکی وژله ای دارند از خاک خارج کنید وریشه های گیاه رو هم بررسی کنید اگر پوسیدگی وحالت ابکی دارند کامل تاجایی که به قسمت سالم برسید کات کنید،گیاه وخاک رو با محلول قارچ کش مانکوزب (یک گرم در یک لیتر اب) سمپاشی وابیاری کنید،سه بار با فاصله یک هفته سمپاشی وابیاری با محلول قارچ کش رو انجام بدید،ابیاری رو هم ازاب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید وزمانی که بین دو ابیاری خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

صالحی
صالحی
۱۲ آذر, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۷

ببخشید انقدرسوال کردم اینها عکس های نزدیکه و اون لکه های دیگه از قبل بوده
http://uupload.ir/files/zlmu_۲۰۱۹۱۲۰۲_۱۵۰۹۲۰.jpg
http://uupload.ir/files/zlmu_۲۰۱۹۱۲۰۲_۱۵۰۹۲۰.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱
در پاسخ به  صالحی

سلام، برگ آلوده رو کلا از انتهای ساقه کات کنید ودور بندازید وگیاه رو با محلول سم قارچ کش مانکوزب ،با دز یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وتمام برگهای گیاه رو سمپاشی کنید واز محلول داخل خاکش هم بریزید یک هفته بعد سمپاشی وابیاری با محلول قارچ کش رو تکرار کنید. تاحد امکان سمپاشی رو در فضای باز انجام بدید ونکات ایمنی رو موقع سمپاشی رعایت کنید.

صالحی
صالحی
۱۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۱

اگر میشه درباره بیماری این گلدون بهم توضیح بدین که باید چیکار کنم ممنون ازمطالبتون تشکر.
http://uupload.ir/files/meum_۲۰۱۹۱۲۰۲_۱۵۱۰۴۹.jpg
http://uupload.ir/files/meum_۲۰۱۹۱۲۰۲_۱۵۱۰۴۹.jpg
http://uupload.ir/files/meum_۲۰۱۹۱۲۰۲_۱۵۱۰۴۹.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۶:۲۲
در پاسخ به  صالحی

دوست گرامی امروز چندین بار در مقاله های مختلف همین سوال رو پرسیدید وجواب داده شده، لطفا مطالعه بفرمایید، از گیاه وبرگهای الوده هم از نزدیک وواضح عکس بفرستید. برگهای الوده رو کات کنید وگیاه رو با سم قارچ کش مانکوزب ابیاری وسمپاشی کنید.

صالحی
صالحی
۱۰ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۱

سلام من یه گلدون سانسوریاشمشیری دارم که یکی ازبرگهاش نوکش یه لکه افتاده وانگاری قطره ی آبه به رنگ قهوه ای وازمطالبتون خوندم بیماری قارچی هست میخواستم راهنماییم کنین که چیکار کنم و چه سمی و چطور استفاده کنم واینکه آیا به برگهای دیگه هم سرایت میکنه؟؟ ممنون تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۴
در پاسخ به  صالحی

سلام، اگر مطمعن هستید که بیماری قارچی هست قسمت الوده برگ رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم سمپاشی وابیاری کنید یک هفته بعد سمپاشی وابیاری رو تکرار کنید اگر پیشگیری بشه بقیه برگها مبتلا نمیشن.

e.adeldust
e.adeldust
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۴

سلام وقت بخیر. سانسوریا به علت آبیاری نامنظم و نور کم برگهاش چروک شدن . ریشه های پوسیده رو هم جدا کردم
میخواستم بدونم برگها دوباره خوب میشن؟ چیکار باید بکنم؟

http://uupload.ir/files/xg04_0.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۳
در پاسخ به  e.adeldust

سلام، ریشه های پوسیده رو کامل کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید ودر خاک مخصوص کاکتوسها که تخلخل زیادی داره کشت کنید وابیاری رو سطحی انجام بدید وتا زمان رشد مجدد در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،بله مجدد با ریشه زنی گیاه برگها سرحال خواهند شد.

Parsa
Parsa
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۹

با عرض سلام مجدد
همونطور که گفتین ریشه رو بررسی کردم این مدلی بودش
امیدی بهش هست؟
http://uupload.ir/files/ix9w_15743384093941076102364.jpg
http://uupload.ir/files/it13_1574338434025567374978.jpg
http://uupload.ir/files/u58n_15743384537181103087926.jpg
http://uupload.ir/files/712_1574338528307751486132.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۶:۵۴
در پاسخ به  Parsa

سلام، ریشه پوسیده واز بین رفته،در عکس سوم، یک قسمت توخالی هست از بالای همون گره ریشه رو کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید یک روز به گیاه استراحت بدید تا قسمت بریده شده پینه ببنده،بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید،ابیاری رو کاملا سطحی با اسپری انجام بدید وگیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا بهار مجدد ریشه میزنه وشروع به رشد میکنه،دقت کنید که در ابیاری زیاده روی نکنید فقط بصورت اسپری وسطحی انجام بدید.

Parsa
Parsa
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲

با عرض سلام و خسته نباشید
سانسوریام از نظر ظاهری خوبه ولی بدنه ی خیلی نرمی داره
باید چیکار کنم تا دوباره سفت بشه، عکس سوم مشخصه که تا چه اندازه نرم شده
http://uupload.ir/files/4g1t_15743260757491729852095.jpg
http://uupload.ir/files/b0t1_15743260878401856067982.jpg
http://uupload.ir/files/dfnh_1574326124435176807835.jpg
http://uupload.ir/files/1w91_15743261098352119426023.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  Parsa

سلام، ممنون، ریشه های گیاه مشکل دارند،بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی چک کنید،خاک گیاهتون هم مناسب به نظر نمیرسه میتونید از خاک مخصوص کاکتوسها که تخلخل زیادی داره استفاده کنید. بعد از چک کردن ریشه ها، قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وریشه های سالم رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که ازقبل ضدعفونی وخشک شده بکارید.

Maedeh
Maedeh
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۸

سلام
برای تکثیر سانسوریا میشه اون برگی رو برش بدم که به شکل لوله شده? قدش ولی یک متر هست

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۰
در پاسخ به  Maedeh

سلام، بله میتونید به قطعات ده سانتی تقسیم کنید وبکارید،احتمال اینکه جوانه ها کامل سبز باشن زیاد هست. دقت کنید که قلمه هارو سروته نکارید،در این صورت جوانه نخواهند زد.

Maedeh
Maedeh
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۰

سلام…من حدود دو سال هست که سانسوریا خریدم و متاسفانه دو تا از برگ هاش لوله شده و بعضی برگاش خیلی نازکه… باید چکار کنم… یکمی از ریشه ها هم نزدیک به سطح خاکه… مشکلی پیش میاد
http://s7.picofile.com/file/8377679350/IMG_20191109_135118.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۹
در پاسخ به  Maedeh

سلام، دلیل لوله شدن وحذف شدن رگه های رنگی سانسوریا کمبود نور هست قبلا کمبود نور داشته بعد نیاز نوریش برطرف شده گیاهتون کاملا سالم هست ومشکلی نداره برای رشد بهتر میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید این نوع به نور بیشتری نیاز داره.

آلا
آلا
۲۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۸

سلام گل سانسوریا رو یک سال پیش خریدیم همون موقع دوتا پاجوش داشت و بعد از اون درگه پاجوش نزده، پشت پنجره ی جنوبیه و تقریبا هفته ای دوبار آب بهس میدم، چند باری کود آهن بهش دادم، اخیرا سر برگ هاش جمع میشن و خشک میشه، چیکارش باید بکنم؟
http://uupload.ir/files/375u_20191019_142306.jpg
http://uupload.ir/files/dcyn_20191019_142035.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  آلا

سلام، گیاهتون مشکلی نداره وسالم وسرحال هست خشک شدن نوک برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست،ولی اگر خشک شدگی بیشتر هست رطوبت محیط کم هست میتونید رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید.

ندا
ندا
۲۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۷

سلام به سانسوریام هفتهای یک با آب میدم پشت پنجره صبح ها دو ساعت آفتاب داره یک ماه پیش گلدونشو عوض کردم دوبار هم تا بحال بهش کود Bio20goldدادم ولی برگ هاش چروک شده ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۴
در پاسخ به  ندا

سلام، ترکیب خاکشون چی هست؟ایا موقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان براحتی خارج میشه؟

مهدی
مهدی
۲۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۵

سلام
من حدود ۱۵ تا گلدان سانسوریا پا کوتاه دارم حدود ۱۰ تا از اونها این اتفاق براش افتاده( عکس زیر )
http://uupload.ir/files/ao10_سانسوریا.jpg
خاکشون رو کنترل کردم، ریشه هاشون هم مشکلی نداشت آبیاریشون رو کمی فاصله دار تر کردم اما باز مشکل رفع نشده، هیچگونه اثری از شپشک آردآلود یا خال قهوا ای روی برگها نیست، لطفا راهنمایی بفرمائید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۰
در پاسخ به  مهدی

سلام، اگر ریشه ها سالم هستند وخاکش مناسب هست کمبود ابیاری دارند دما رو چک کنید وگیاهان رو کامل سیراب کنید،اگر فقط برگهای قدیمی به این شکل چروک شدن تا حدودی طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند. میتونید بعد از خشک شدن کامل، از گیاه جدا کنید.

فاطمه
فاطمه
۱۹ مهر, ۱۳۹۸ ۰۴:۱۵

ممنونم چطور عکس بفرستم

کارشناس 2
کارشناس 2