بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا : یکی از اصلی‌ترین مشکلات و بیماری‌های اصلی سانسوریا بیماری‌های قارچی می‌باشد. بیماری‌های قارچی ممکن است باعث پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد شوند و به تدریج به تنه گیاه پیشروی کند. از علایم اصلی بیماری‌های قارچی لکه‌های سیاه و قهوه‌ای بر روی برگ‌ها، شل شدن تنه گیاه می‌توان نام برد. از اولین نشانه‌های پوسیدگی ریشه عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد که باید سریعاً موردبررسی قرار گیرد.

از دیگر بیماری‌های اصلی گیاه سانسوریا می‌توان به لارو حشرات اشاره کرد که معمولاً از برگ‌های گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ‌ها و یا پهنه آنان را زخمی می‌کند و سوراخ‌هایی را در آنان ایجاد می‌کند.
تریپس آفت دیگری است که بر اثر تغذیه آن برگ‌ها می‌پیچند و بدشکل می‌شوند و نقاط خاکستری – نقره‌ای بر روی آنان ظاهر می‌شود. همچنین تریپس ازجمله عوامل انتقال‌دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ است که در نتیجه آن بر روی برگ‌ها لکه‌های زردرنگی ایجاد می‌شود و برگ‌ها نیز بدشکل و گیاه کوتاه‌قامت می‌شود. (لکه‌های زردرنگ ناشی از این ویروس را باحالت طبیعی برخی زا انواع سانسوریا که ابلق هستند اشتباه نگیرید).

بیماری سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه است که به دلیل تغذیه از شیره این گیاه آن را ضعیف می‌کند و برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان کوتاه‌قامت، بدشکل زردرنگ می‌شوند و فعالیت شدید این آفت نیز موجب افتادن و خم شدن برگ‌ها می‌شود. اصولاً اگر تعداد آفات کم است با کمک یک تکه پارچه مرطوب آنان را از روی گیاه بردارید. در مورد شپشکهای آرد آلود پارچه را با کمی الکل آغشته کنید. اگر تعداد آفات نیز زیاد است می‌توان از برخی سموم سیستمیک استفاده کرد.
از دیگر نماتد گره ریشه می‌تواند بر روی ریشه سانسوریا گال تولید کند که درنتیجه گیاه ضعیف و کوتاه‌قامت می‌شود و حتی ممکن است از بین برود. استفاده از مخلوط خاکی ضدعفونی شده و مواد گیاهی سالم راهکار مبارزه با نماتدها و درواقع جلوگیری از فعالیت آنان است.

پوسیدگی ریشه یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه است که موجب آبدار شدن و پوسیدن ریشه‌ها و درنتیجه پژمردن و افتادن برگ‌های گیاه می‌شود. اگر بر روی قسمت‌های مختلف گیاه لکه‌هایی قهوه‌ای و نرم دیدید گلدان گیاه را عوض کنید و برای جلوگیری از شیوع این بیماری سعی کنید در ضمن آبیاری برگ‌های گیاه خیس نشود و خاک گلدان نیز زهکش مناسبی داشته باشد و بین دو آبیاری بگذارید تا سطح خاک گلدان خشک شود. لکه برگی قارچی از دیگر بیماری‌های سانسوریا است که در ابتدا بر روی برگ‌های جوان زخم‌های آبدار و قرمز قهوه‌ای به وجود می‌آید که حاشیه‌های زردرنگی دارند. تحت شرایط مرطوب و شدت یافتن بیماری لکه‌ها به هم متصل می‌شوند و برگ از بین خواهد رفت. محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط به شیوع این بیماری کمک می‌کند. در صورت لزوم می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد.

بلایت جنوبی از دیگر بیماری‌های این گیاه است که بر روی برگ‌ها و بخصوص در نزدیکی سطح خاک زخم‌هایی آبدار و قهوه‌ای‌رنگی ایجاد می‌شود و بر روی سطح خاک و برگ‌ها نیز سطوح سفیدرنگی که ناشی از رشد میسلیومهای قارچ است ظاهر می‌شوند که به‌تدریج سیاه‌رنگ می‌شوند. برگ‌ها پژمرده شده و در نهایت از بین می‌روند. به‌کارگیری از مواد سالم گیاهی و شرایط مناسب نگهداری ازجمله راه‌کارهای پیشگیری از این بیماری است.

برای خرید سم قارچ‌کش مخصوص خاک و اندام‌های هوایی گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

برای خرید کود مخصوص سانسوریا اینجا کلیک کنید.

بیماری‌های گل سانسوریا

 

پست‌های مرتبط

سیم پیچی حرفه ای بونسای

سیم پیچی حرفه ای بونسای

سیم پیچی حرفه ای بونسای: موقع شکل‌دهی برای یک گیاه...

آموزش نگهداری و معرفی گل پامچال

آموزش نگهداری و معرفی گل پامچال

آموزش نگهداری و معرفی گل پامچال : پامچال از گیاهان...

استفاده صحیح از سموم برای کاکتوس‌ها

استفاده صحیح از سموم برای کاکتوس‌ها

استفاده صحیح از سموم برای کاکتوس‌ها: از جمله مشکلاتی که...

نظرات (100)

سلام سانسوریای من لق شد بعد دیدم که از خاک به راحتی در اوند و بعد دیدم تو خاکش پره جونور مثل شپشک هستکهسفید نیست بقیه برگها فعلا سالمو سفتن چطوری اونارونجات بدم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 26ام, 1397 14:11:

سلام، بهتر هست خاک گیاه رو عوض کنید ریشه های پوسیده والوده رو کات کنید وگیاه روبا محلول قارچ کش شستشو بدیدودر خاک جدید که از قبل ضدعفونی وخشک کردید بکارید میتونید برگها رو تکه تکه به اندازه ده سانت ببرید وقلمه بزنید که به این صورت هم تکثیر میشن فقط دقت کنید که برگها رو سروته نکارید سروته کاشته بشن ریشه وجوانه نمیزنند.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام وتشکرحدود۳سال گل سانسوریای مابدون مشکل بودتااینکه متاسفانه گلدان روعوض کردیم واین گل درچندروزازریشه شل شد وافتادحالا یکماهه که گل راداخل آب گذاشتیم وریشه خیلی نازک وریزی زده .لطفا راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 24ام, 1397 00:30:

سلام، احتمالش هست که موقع تعویض خاک ریشه ها اسیب دیدن ودر اثر ابیاری پوسیدن،اگر اندازه ریشه هایی که داخل اب رشد کردن یک سانت هست میتونید فعلا داخل کوکوپیت بکارید تا کامل ریشه پُرکنه، بعد از اینکه شروع به رشد کرد با همون کوکوپیت اطراف ریشه، داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید خیلی بااحتیاط این کار رو انجام بدید که ریشه ها اسیب نبینند، قبل از تعویض خاک ۲۴ ساعت قبل خاک رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه وموقع جابجایی ریشه ها صدمه زیادی نبینند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام یه سانسوریا پاکوتاه دارم که رشد خوبی داره اما لکه های قهوه ای روش ایجاد شدن که با دست کندن میشن .شرایط نوریش مناسبه ابم هروقت تا دو بند انگشت سطح خاک خشک بشه تقریبا هر هشت روز یکبار ابیاریش میکنم دما هم بین بیست تا بیستو پنج درجس خیلی نگراتشم چیکار کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 20ام, 1397 13:19:

سلام، عکس واضح از قسمتهایی که لکه دارند بفرستید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وعرض ادب
چند روزی است دوتا از برگهای گل سانسوریا در حال زرد شدن است لطفا علت وراه حل رفع نشکل را بفرمایید تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 18ام, 1397 23:12:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم، ابیاری، ترکیب خاک،میزان دریافتی نور، دما،برگهای قدیمی زرد میشن یا برگهای جدید؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام، من قصد دارم از این گیاه خریداری کنم ، مشخصات یک گیاه سالم که ماندگار باشه چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 3ام, 1397 11:00:

سلام، بهترین زمان برای خرید یک گیاه زمانی هست که گیاه در حال رشد باشه، همه ی قستهای گیاه رو باید چک کنید که لکه یا آفتی روی برگها نباشه. گیاه نباید داخل گلدان لق باشه میتونید خیلی اهسته گیاه رو تکون بدید اگر داخل گلدان لق باشه مشخص میشه، همیشه زیر گلدان رو نگاه کنید تا زهکش داشته باشه واگر ریشه ها از زیر گلدان بیرون زده باشن نشانه سالم بودن گیاه هست همیشه گیاهانی رو انتخاب کنید که برگهای سالم وشادابی داشته باشند، از خرید گیاهانی که برگهای غیر معمول یا رنگ پریده دارند خودداری کنید. قبل از خرید یک گیاه شرایط نگهداری از جمله نور ابیاری، خاک مناسب رو از فروشنده بپرسید ومحیط نگهداری که برای گیاه در منزل رو انتخاب کردید با معیارهای شرایط نگهداری گیاه بسنجید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من یک سنسوریا ابلق با حدود ١٧ تا شاخه دارم که دو تا از شاخه ها از وسط زرد و خشک شدن
نور کافی در کنار پنجره بدون افتاب مسقیم دارن و ابیاری هم در این فصل ( زمستان) دو هفته یک بار هستش
ممنون میشم راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 25ام, 1397 13:42:

سلام، اگر شاخه های قدیمی خشک شدن کاملا طبیعی هست، بهتر هست که جدا کنید ولی اگر شاخه های جوان خشک شدن احتمالا ریشه مشکل داره وریشه ها باید بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.یک سانسوریای ابلق دارم که بعداز دوسه روز که گذشت وقلمه های هشتی قلمه زدم ولی متاسفانه قلمه ها سیاه شدن چکاربایدبکنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 20ام, 1397 22:00:

سلام، احتمالش هست که یا خاکتون الوده بوده ویا قلمه ها قارچی شدن. میتونید قسمت سیاه شده رو مجدد با یک چاقوی تیز واستریل شده برش بزنید وقلمه ها رو داخل محلول قارچ کش قوطه ورکنید وچند روزی در جای خشک وخنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد از چند روز داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل استریل وخشک شده بکارید وابیاری رو سطحی انجام بدید. میتونید بجای خاک کاکتوس داخل (پرلیت،لیکا، کوکوپیت، ماسه عدسی) بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من دو برگ سانسوریا رو قلمه زدم ۸ماه پیش ولی اصلا هیچ رشدی نداره از خاک دراوردم فکر کردم بخاطر گلدون کوچیکشه ک برگ نداده اما دیدم ریشه کرده منتقلش کردم ب گلدان بطرگ تر ینی از قبلیه یکم بزرگ تر اما الان دقیقا ۴ماهه ک میگذره از عوض کردن گلدونش اما هیچ برگی نمیده خاکش و از گل فروشیا تهیه کردم موارد نیاز و بهش میدم نورشم خیلی خوبه هوای اتاقم مساعده اما هیچ نشونی از خودش بروز نمیده ب چه دلیل این اتفاق افتاده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 9ام, 1397 11:44:

سلام، سانسوریا تا جوانه بزنه یکم به زمان احتیاج داره باید صبور باشید، مجدد که از خاک در آوردید شوک بهش وارد شده وباید مدتی منتظر بمونید. هر از گاهی روی خاک اب اسپری کنید،اگر مدتی ثابت بمونه بهار جوانه میزنه. البته اگه ریشه ها اسیب ندیده باشند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
بنده یک گیاه سانسوریا دارم.لطفا بفرمایید که باید چیکار کنیم تا شاخه ها به صورت کاملا صاف و عمودی رشد کنند و زاویه دار نشن؟؟؟
ایا برای این کار، بستن دور گیاه با نخ کنفی منطقی و جوابگو هست ؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 24ام, 1397 18:25:

سلام. برای اینکه گیاه شادابی داشته باشید بهتر هست جای پرنوری نگهداری کنید ونور از قسمت بالا به گیاه بتابه ویا اگر پنجره جنوبی دارید گیاه رو در پشت پنجره با نور فیلتر شده قرار بدید وهر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه. اگر برگها شل واویزان هستند میتونید برای گیاه بوسیله یک چوب بلند تکیه گاه ببندید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام گل سانسوریای من برگهاش ازهم بازمیشه ودرضمن خط ویالکه های زردرنگ خشک شده روی برگ هااست علتش رالطفامیگیدممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 20ام, 1397 20:22:

سلام. شرایط نگهداری از جمله نور، ابیاری، ترکیب خاک،دما،کوددهی رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید . یک گلدون سانسوریا دارم ، چند ماهی میشه که قسمت پایین برگاش خیلی لوله ای شدن ، قسمت های بالایی هم لوله شده اما خیلی کمتر ، و جدیدا هم متوجه شدم چند تا از برگاش کم کم داره زرد میشه ، خیلی ناراحتم ، ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 17ام, 1397 22:21:

سلام. دلیل لوله شدن برگهای سانسوریا گرمای زیاد، کمبود اب، کمبود رطوبت محیط ،سرد بودن محیط،هست این موارد رو چک کنید. اگر برگهای پایینی فقط زرد میشن طبیعی هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من ۳ ماه پیش سنسوریا ابلق خریدم . چند روز پیش دیدم یکی از برگاش از ریشه شل شده. انگار پوسیده . من هر ۲۰ روز یک بار آب دادم. ممکنه به خاطر آبیاریه کمش باشه؟
دوم اینکه برای اینکه گیاهان آپارتمانی از جمله سنسوریا قارچ نگیره چه سمی برای پیشگیری خوبه که استفاده بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 9ام, 1397 12:08:

سلام. پوسیدگی ریشه بیشتر بدلیل ابیاری زیاد یا خاک نامناسب پیش میاد بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید واگر خاک نامناسبی داره خاک مناسب با گیاه رو تهیه کنید برای سانسوریاخاک مخصوص کاکتوس بهتر هست. برای جلوگیری از قارچ زدگی خاک میتونید از سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب، برای ضدعفونی خاک گیاه استفاده کنید. برای پیشگیری قارچ برای تنه گیاه میتونیداز سم قارچ کش اکسی کلراید مس استفاده کنید مقدار مصرف هر کدام از سمها یک گرم (یک قاشق چای خوری سرصاف) در یک لیتر اب هست که باید بصورت محلول روی خاک یا گیاه اسپری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام روزتون بخیر
سانسوریا ابلق من ۱۰ ماه هست که سالم و رشدش خوووبه ولی دو ماهه ۳ تا از برگهاش به تدریج زرد و پوسیده شده و برگش رو فشار که میدم ازش آب میزنه بیرون . بقیه برگهاش هنوز سالم هستن
زهکش اوکیه آبدهی هم کمه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 7ام, 1397 17:49:

سلام. ترکیب خاکش رو میدونید ؟ابیاری به چه صورت هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام درمان سانسوریا یی که مببتلا به بیماری قارچی شده چیه؟ وآیا ازاین گیاه بیمار میتوان برای قلمه زدن استفاده کرد؟
ازهمکاری شماسپاسگزارم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 21:30:

سلام. قسمتی رو که قارچی شده باید کامل کات کنید واثاری از قارچ باقی نمونه وقسمت سالم رو داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید وداخل خاک مخصوص کاکتوس کشت کنید. اگر سانسوریای برگی هست میتونید برگها رو به اندازه پنج سانتی برش بزنید وداخل ماسه کشت کنید. دقت کنید که قسمت پایینی رو داخل خاک بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
وقت بخیر
ده روزه دوتا گلدان کوچک سانسوریا پاکوتاه طلایی خریدم و گلدانهاشون رو عوض کردم و… و آوردم خانه و در دو اتاق مختلف گذاشتم. جدیدا نوک برگهاش جمع شدن و چسبیدن به هم و حالت قیف پیدا کردن و هر روز هم بیشتر میشه. علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 26ام, 1397 22:15:

سلام. بعد از تعویض گلدان حتما گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست ندن. دلیل جمع شدن برگها کمبود رطوبت محیط ودمای بالاست. این دو مورد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
سانسوریای من دو تا پا جوش جدید داره ولی پاجوشها خیلی ضعیف و کوچک هستند و رشدشون متوقف شده، علتش چیه؟ و باید چی کار کنم؟
پیشاپیش از راهنماییتون سپاسگزارم.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 14:16:

سلام. اگر گیاه مادری رشد داره بهتره با کودهای کامل تقویت کنید اگر رشد نداره، بخواب زمستانی رفته وبهار مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلاام من یه گلدون سانسوریا حاشیه ی زرد داشتم که گلدانشو بزرگ کردم و یکسری سانسوریای کلا سبز هم بهش اضافه کردم و سانسوریاهاس سبزم چند برگش مثل عکس اول شده و یکسری از قسمتایه رو زخم هم شیره ای هستو قسمتایه میانی برگ هاس و اصلا نرم نشده از پایین میشه لطف کنید راهنمایی کنید گلم درست بشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 18ام, 1397 09:01:

سلام. برگهایی رو که الوده هستند رو کات کنید وگلدان رو یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید. از قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم میتونید استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید
برگهای گیاه سانسوریای من از وسط پاره شده توی یه گلدان دو سه تا همچین اتفاقی برای برگها افتاده علت چیست ممنون میشم راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 12ام, 1397 23:23:

سلام. ممنون. ابیاری بیش از اندازه باعث ترک خوردن وپاره شدن برگها میشه. سعی کنید بین دو ابیاری خاک کاملا خشک بشه. ابیاری زیاد باشه باعث پوسیدگی ریشه ها هم میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه من سانسوریا خریدم گلدون هم عوض کردم همون اول ..جوانه داشت بعد از چند روز اون جوانه سانسوریا خشک و نازک شده! علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 11ام, 1397 16:37:

سلام. ممنون از شما. احتمالش هست که ریشه جوانه موقع تعویض گلدان صدمه دیده باشه وبعلت ضعیف بودن ریشه ها جوانه از بین رفته.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک ساله سانسوریامو خریدم دو برگ بلند داشت بعد از گذشت یک سال هیچ تغییری نکرده و اصلا پاجوش نمیزند علتشو میخولستم بدونم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 10ام, 1397 13:47:

سلام. علت رشد نکردن دلیلش میتونه ،خاک نامناسب ،نبود عناصر موردنیاز گیاه در خاک، کمبود نور، ابیاری نامنظم باشه،این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام سانسوریا بلند من برگهاش لوله ای شدن خیلی جون و حال ندارن ولی در کنارش گلهای دیگری هم هستن مثلا سانسسورریا پایه کوتاهام بسیار خوبن جوانه میدن بقیه گلهامم خوبن ییعنی آفتی ندارن اما این اصن خوب نمیشه خاکشم عوض کردم خاک نیمه سنگین با مقدار جزیی کود پوسیده و یکم ورمی وماسه ریز نمیدونم چشه فقط احتمال سرما میدم . لطفا راهنمایی کنید ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 9ام, 1397 15:13:

سلام. بعد از تعویض گلدان حتما یک هفته گیاه رو در مکان خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا ریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند. ویک هفته بعد از تعویض گلدان ابیاری کنید. دمای زیاد وسرما هم میتونه دلیل بر لوله شدن برگها بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. چند ماه پیش یکی برای من یک قلمه سانسوریا آورد گیاه کاملا سالمه و هیچ عارضه ای نداره حتی از پهنا زیاد هم شده ولی شکلش اصلا شبیه سانسوریا نیست که من حتی دیروز از خودش پرسیدم فهمیدم چه گلی هست.چون برگاش اصلا ایستاده نیست و کاملا واژگونه ولی شل هم نیستن. میخواستم بدونم آیا این گل مشکلی داره که برگهاش ولن؟ ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 22:08:

سلام. اسم گیاه رو میدونید ؟اگر براتون امکانش هست عکس از گیاهتون بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام,گل سانسوریا من از لبه های بالایی داره خشک میشه,چطور میتونم پیشگیری کنم,مشکلش چیه؟
و یک گلدان دیگه هم برگهاش نازک تر از قبل شده,ولی ظاهرش بد نیست,مشکلی داره؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 6ام, 1397 13:58:

سلام. اگر برگهای قدیمی این مشکل رو دارند واز کنار خشک میشن طبیعی هست بهتره برگهای قدیمی رو که خشک میشن کات کنید. ولی اگر برگهای جوان هم این مشکل رو دارند دلیلش کمبود رطوبت محیط هست رطوبت محیط رو بیشتر کنید. دلیل نازک شدن برگها کمبود نور هست بمرور زمان جای پرنوری انتقال بدید درست میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. خدا قوت. من یک سانسوریا شمشیری سبز کم رنگ دارم حدود یک ساله که اونو خریدم و از شش ماه پیش که گلدونش رو عوض کردم ۱ – اصلا رشد نکرده و ۲ – دو برگ اصلی وسط که به نظر قلمه برگ اولیه بودن رو از دست داد(از پایین پوسید) .
حال ظاهری گیاه تا چند روز پیش به نظر خوب بود اما الان ۳ – دو تا از برگ ها چروکیده و از پایین لوله شده..
دلیل این سه مورد چی می تونه باشه و آیا باید وضعیت ریشه ها بررسی بشه؟
مکان گیاه : یک و نیم متر فاصله از پنجره شمالی .
آبیاری : هفته ای یکبار

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 30ام, 1397 10:57:

سلام. احتمالش هست که یا خاکش مناسب نبوده یا خاک الوده بوده. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید اگر پوسیده بودن از برگهای سالم میتونید قلمه بگیرید وبکارید تقریبا دو الی سه ماه زمان میبره تا قلمه برگها ریشه بزنه وجوانه بده. اگر ریشه ها سالم بود مجدد بکارید ودر جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید.یک هفته بعد به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

یه سوال دیگه داشتم دوست عزیز
چند برگ از ساکولت رو در خاک برگ گذتشتم اب پاشیدم و زیر نایلونی که سوراخ کرده بودم گذاشتم چندروز اول زنده بودن ولی بعدش دیدم پوسیدن
کجای کارم اشتباه بوده؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 30ام, 1397 11:05:

سلام. دو جای کارتون اشتباه بوده بهتره برگهای ساکولنت رو روی ماسه یا کوکوپیت یا دانه های لیکا ویا پرلیت ریشه دار کنید خاک برگ برای ریشه دار کردن قلمه برگ ساکولنتها مناسب نیست. ونباید پلاستیک بکشید روی برگها باید روشون باز بمونه.

[پاسخ]

پاسخ

خاک رو عوض کردم کرم یا حشره ای ندیدم خاک اصلی گلدون خاک باغچه بود .یه گلدون فردوس ابلق دارم که حدود سه هفته هست خریدمش از اولش برگاش بی حال بود .اولش گفتم شاید شوک بهش وارد شده اما هنوزم که هنوزه همونجوریه خاک این گلدون هم سفت بود و فقط خاک باعچه بود که عوضش کردم الان دو روزه هنوز سرحال نیست نمیدونم علتش چیه اب رو خاک گلدون که خشک شد بهشون میدم جوریه که کلا از خرید سه گلدون آخرم پشیمون شدم چون همشون مشکل دارن هم سانسوریام ترک داره و برگاش پیچ خوردن هم فردوسم بی حاله .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 30ام, 1397 11:15:

خاک باغچه برای سانسوریا مناسب نیست از این ترکیب خاک برای سانسوریا استفاد کنید(۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰درصد پیت ماس،۱۰درصد ورمی کمپوست) خاک گیاه فردوس هم باید تخلخل زیادی داشته باشه میتونید برای ترکیب خاک فردوس از (یک قسمت خاک باغچه+یک قسمت ماسه درشت+پیت ماس+پرلیت) استفاده کنید. فردوس گیاه نوردوستی هست ولی در قسمت سایه هم رشد ایدالی خواهد داشت. به ابیاری زیاد حساس هست وبین دو ابیاری خاکش باید کاملا خشک بشه. بهتره ریشه های گیاه رو چک کنید واگر پوسیده بودن کات کنید. بعد از کاشت مجدد با محلول قارچ کش ابیاری کنید وبمدت یک هفته در جای خنک وسایه نگهداری کنید. سعی کنید در جای ثابتی نگهداری کنید گیاهان به جابجایی زیاد حساس هستند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام علت شکاف برگهای سانسوریا نیزه ای چیهچیهمن گلدونام هزار پا دادشتن خاکشونو عوض کردم و سانسوریام رو فقط توی خاک برگ گذاشتم.گلم تو خاک برگ خراب میشه؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 28ام, 1397 19:48:

سلام. خاک برگ برای سانسوریا مناسب نیست بهتره از خاک مخصوص کاکتوس که تخلخل زیاده داره برای خاکش استفاده کنید. دلیل شکاف برگها میتونه از ابیاری زیاد باشه. که باعث ترکیدن برگها میشه. همه ی قسمتهای گیاه رو از نظر وجود افت یا کرم هم چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام از سایت خوبتون ممنون.
سانسوریا پاکوتاه دارم برگاش شل شده ودارن حالت چروک میگیره علت رو بدونم
ای پاکوتاهم از طریق برگ میشه تکثیر کرد

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 21:30:

سلام. ممنون از شما. کمبود اب میتونه باعث چروک وبی حال شدن برگها بشه ابیاری زیاد هم باعث پوسیده شدن ریشه ها شده وعمل ابرسانی درست انجام نمیشه وبرگها چروک وبی حال میشن این دو مورد رو چک کنید برای اطمینان خاطر میتونید گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو چک کنید. بله همه ی سانسوریا ها با برگ تکثیر میشن. میتونید یک برگ متوسط که نه خیلی پیر باشه ونه خیلی جوان انتخاب کنید وبه قسمتهای پنج سانتی متری با یک چاقو استریل ببرید بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل گلدان بکارید وریشه دار کنید.دقت کنید که برگها رو سرو ته نکارید قسمتی که پایین برگ محسوب میشه رو داخل خاک بکارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام . من یه گلدون سنسوریا ابلق دارم . یکی از برگاش از بالا داره زد میشه. دیروز دیدم که قسمت پایین برگ ( نزدیک به خاک ) شل شده. دلیلش چیه؟ می ترسم بقیه هم این جوری بشه
آبیاریش اندازه بوده.
ولی خونمون گرمه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 20ام, 1397 10:45:

سلام. اگر از برگهای قدیمی هست طبیعیه ومشکلی نیست ولی اگر برگ جدید زرد میشه زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وهمیشه زیر گلدانی رو خالی کنید. نگذارید اب داخلش بمونه ابیاری هر وقت خاکش کامل خشک شد. برگی رو که زرد شده کامل از گیاه جدا کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از سایت خوبتون سانسوریای پا کوتا دارم نوک برگها خم شده ۲۰روزه خریدم هفته ای یک بار آب میدم هنوز نه کود دادم ونه گلدانشو عوض کردم چه کاری براش انجام بدم که این مشکل نداشته باشه . متشکرم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 9ام, 1397 17:46:

سلام. خم شدن برگهای سانسوریا دلیلش محیط گرم ونور زیاد میتونه باشه ویا کمبود اب. سانسوریا پاکوتاه معمولا جای خنک ونیمه سایه رو میپسنده. این موارد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و تشکر بابت پاسخگوییتون
من ی سانسوریای ابلق دارم ک برگهاش ب صورت نقطه ای در بعضی از قسمت هاش حالت خوردگی و قهوه ای رنگ شده علتش چیه و چیکار کنم ک این مشکل حل شه ؟

و سوال بعدیم اینه ک ی سانسوریای معمولی هم دارم ک از پایین برگها خیلی نازک و باریکه چیکارش کنم پهن شه و جون بگیره ؟
ممنونم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 5ام, 1397 20:07:

سلام. اگر مشکل گیاهتون مثل تصویر اول هست گیاه قارچ گرفته وباید برگهای الوده رو جدا کنید. وبا محلول قارچ کش همه ی قسمتهای گیاه رو سمپاشی کنید وداخل خاکش هم بریزید میتونید از سم قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب استفاده کنید، یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید واستفاده کنید.باریک ونازک شدن گیاه دلیلش نور کم هست بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

Arezoo پاسخ در تاريخ آبان 6ام, 1397 15:38:

ممنون از پاسخگوییتون فقط ی سوال دقیقا مثل عکس اول شده سانسوریام ولی کمتره حالا کل برگو جدا کنم یا فقط قسمت های قهوه ای شدش ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 6ام, 1397 19:46:

سلام. اگر مقدار لکه ها کم هست فقط قسمتهای الوده رو کات کنید کل برگ رو نه.

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
روی یه سری از سانسوریاهای ابلق من لکه های قرمز پر رنگ به وجود اومده که البته آبدار نیست و خشکه.
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 3ام, 1397 20:32:

سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.از جمله ابیاری، نور، کوددهی،ترکیب خاک..

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید، من یک گلدون سانسوریا دارم که برگهای اون به خوبی رشد میکنه و بلند میشه ولی الان برگهایی که بلند شده استقامت خودشون رو از دست داده و خم میشن و همینطور برگهایش از وسط لوله شده، ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 24ام, 1397 15:31:

سلام. نداشتن استقامت وافتادگی برگها دلیلش کمبود عناصر موجود در خاک هست. ولوله شدن برگها چند دلیل میتونه داشته باشه. گرمای زیاد ویا نور زیاد وجود افت بین برگها وابیاری بیش از اندازه بهتره این چند مورد رو چک کنید وبعد از بهبودی کامل با کودهای کامل npkتقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.سانسوریا پا کوتاه من دوتا کنار هم بود بعد از یک سال جدا کردم ولی از قبل برگها ضعیف و کم رنگ شدن الان هم شل و چروک شدن هردو گلدان.چه مشکلی داره.نورش هم کافی و از قبل بهتره.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 23ام, 1397 17:47:

سلام. بعد از تعویض گلدان حتما باید گیاه در مکان خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته قرار بگیره تا شوک تعویض گلدان برطرف بشه بلافاصله بعد از تعویض خاک وگلدان در افتاب ونور قرار بگیره برگها چروک شده وبمرور زمان از بین میره. بهتره به جای خنک ونیمه سایه انتقال بدید وبعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید،ببخشید یه مشگل برام پیش اومده میخواستم اگه ممکنه راهنماییم کنید ،من تو مکان نگهداری جوانه های کاکتوس و همچنین کاکتوس های جوونم چند تا گلدان زاموفیلیا که به تازگی از شمال فرستاده بودن رو نگهداری میکردم که متوجه شدم اکثرشون دچار پوسیدگی انتهای ساقه شدن و تو یکی دو روزابکی شدن و افتادن،اول اینکه ممکنه با دست زدن به گلها بیماری رو به کاکتوس هام یا خاکشون منتقل کرده باشم ؟دوم اینکه راهی برای نگه داشتن و نجات ساقه های زاموفیلیا هست یا نه؟ممنون میشم پاسخ بدین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 22ام, 1397 23:57:

سلام. اگر بیماری قارچی داشته باشن بله با دست زدن هم منتقل میشه. بهتره گیاه الوده رو جدا نگهداری کنید. گیاه زاموفیلیا با برگ هم تکثیر میشه اگر کل ساقه وریشه ها پوسیده میتونید برگهای سالم رو جدا کرده وبکارید برگها بعد از مدتی ریشه زده وجوانه میدن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.خدا قوت. من یک سالی هست یک سانسوریا پاکوتاه خریدم.رو ایوون با نور کافی هستش. ابیاری هر وقت خاکش خشک بشه انجام میدم.از بغلاش هم چند تا پاجوش کوچولو زده.گلدونش هنوز جا داره برای بزرگتر شدن گیاه.اما از وقتی این پاجوشا ظاهر شده برگهای گیاهم همه پژمرده هست و چروکیده.زرد نشده و تغییر رنگ نداده.نمیدونم مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنین.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 13:51:

سلام. با کودهای پتاس بالا کوددهی کنید وابیاری رو بیشتر کنید اگر گلدونش کوچیک هست گلدان رو تعویض کنید. احتمالا اب کافی دریافت نمیکنه که برگهای گیاه چروکیده میشن.

[پاسخ]

Ftm پاسخ در تاريخ مهر 7ام, 1397 17:17:

خیلی خیلی ممنون بابت پاسخگویی…

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و تشکر از وقتی که برای پاسخ به سوالات می گزارید ،من دیروز یک گل سانسواریا ابلق بلند از گلخانه خریداری کردم و همونجا گلدونش رو تغییر دادم و به محض آوردن به منزل آبیاری کامل کردم ولی امروز صبح دیدم برگهای بلند و صاف اون از وسط تا شده و سر برگها حالت چروک شده ممکنه راهنمایی کنید علت چیست و چکار باید کرد.سپاسگزارم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 6ام, 1397 10:13:

سلام.ممنون از شما. مشکلی نیست شوک جابجایی وتعویض گلدان هست تا یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری نکنید. بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.باتشکر از مطالب مفیدتون.
گیاه سانسوریای بنده داره لبه های برگهاش بصورت خیلی نازک زردمیشه و یکی از برگهاش از وسط حالت تا شده پیداکرده و فرم خودش رو تقریبا ازدست داده و یک لک نقره ای گردی بر روی یک برگ دیگ اون دیده میشه.
باید چه کنم؟ایا افت تریپس به گیاهم حمله کرده؟
خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید.
باتشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 2ام, 1397 22:19:

سلام. شرایط نگهداری رو بفرمایید ویک عکس واضح از برگهایی که مشکل دارند به شماره تلگرام سایت بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه سانسوریای پاکوتاه دارم که وقتی نوک برگ هایی که زخمی و پارکی داشتن رو با قیچی چیدم ولی پینه بسته نشد و کله اون برگ زرد و پژمرده شد علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 28ام, 1397 09:23:

سلام.لوازمی رو که برای برش زدن وکات کردن گیاهان استفاده میکنید قبلا از انجام کار استریل کنید الوده بودن لوازم برش باعث این مشکل میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر اگر گل سناتوریا ساقه اش پژمرده شده باشد چه ر باید انجام داد تا دوباره گل برگردند به حالت اول…

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1397 23:19:

سلام بهتره ریشه ها رو چک کنید اگر ریشه هاپوسیده تا جایی که پژمرده شده کات کنید. بعد چند روز استراحت که قسمت بریده پینه بست داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید. ریشه میزنه ودوباره جوانه میزنه ورشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
گیاه سنسوریا من چند وقتیه که حشرات لار و… زده با این که با آب پاش سم پاشی کردم سطح خاکش بازم این حشرات توی خاک هستن و هر از چند گاهی حشرات درشت تر لار کنار گلدون میبینم که مردن و این که دیگه پاجوش نمیزنن و رشدش متوقف شده لطفا کمکم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 15ام, 1397 12:09:

سلام. با چه سمی ابیاری کردید که جواب نداده؟ برای حشرات اطراف گلدان بهتره کارت زرد نصب کنید. برای لاروهای داخل خاک هم اول رطوبت رو کم کنید اگر از بین نرفتن از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید. یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وگلدان رو یک بار با این محلول ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام.من یه هفتست یه سانسوریا خریدم که توی گلخونه گلدونشو عوض کردم
ولی الان بعداز یک هفته هیچ رشدی نکرده و برگاش چروک خوردهمیخواستم بپرسم علتش چیه؟ واینکه سانسوریا به چند ساعت نور غیر مستقیم در روز نیازداره؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 10ام, 1397 16:57:

سلام حداقل روزی دو تا سه ساعت نور کافی باید داشته باشه. چون گلدون تازه عوض شده احتملا فعلا ریشه ها تشکیل نشده تا گیاه آب جذب کند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.
سانسوریای من برگها‌ش نسبت به برگهای سابقش نازکتر شده و رنگش خیلی سبز تیره نیست. ابدهیش خوبه و پاجوشای زیادیم زده‌ اما در نگاه اول میفهمی ک برگاش خیلی خوشگل نیست. ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 6ام, 1397 12:31:

سلام. نورش کم هست برای همین به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو هر وقت سطح خاک خشک شد انجام بدید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. به گیاه سانسوریا اب بیش از حد دادم. گلدان زهکش نداشت و بعد دو روز دیدم اب توی گلدان جمع شده بود. گذاشتمش توی افتاب تا اب اضافه خشک بشه. حالا برگ های گلدون رنگشون رو به زردی رفته و برگ های خارجی پوسیده و خشک با لکه های قهوه ای شده. اما ریشه سالمه. چیکار میشه کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 25ام, 1397 08:11:

سلام. گیاه رو از خاک در بیارید. برای گلدان منفظ باز کنید وخاک رو کامل ضدعفونی وخشک کنید میتونید یک لایه نازک زیر افتاب مستقیم پهن کنید تا هم ضدعفونی بشه وهم خشک بشه. قسمتهای پوسیده وزرد شده رو کات کنید. وبعد از خشک شدن خاک مجدد بکارید ابیاری رو سعی کنید هر وقت خاک کامل خشک شد انجام بدید گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعداز یک هفته به جای پرنور انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید
گیاه سانسوریای من ی مدته که از قسمت ریشه پژمرده میشه و استحکام خودشو از دست میده و بوی بدی هم گرفته
ایا این مشکل بخاطر اینکه اب زیاد دادم به گلم؟؟
الان بمدت یک هفته هست که اب ندادم بهش اما همچنان داره خراب میشه…
من چطور میتونم گلم رو نجات بدم؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 15ام, 1397 11:23:

سلام. بله آبیاری زیاد، خاک نامناسب، نبود زهکش مناسب باعث این امر میشه. بهتره گیاه رو از خاک در بیارید وقسمتهای پوسیده رو کات کنید. زهکش گلدان رو بررسی کنید. چند روز قسمت بریده شده رو در جای خنک وسایه نگهداری کنید بعد داخل خاک ضدعفونی شده بکارید آبیاری رو سطحی انجام بدید. تا موقع رشد مجدد درجای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

بسیار متشکرم که صبورانه پاسخ دادید، موفق باشید

[پاسخ]

پاسخ

ترکیب نور زرد و سفید (فلورسنت) جواب میده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 15ام, 1397 08:31:

سعی کنید ترکیبی با نور افتاب باشه تا نتیجه خوبی بگیرید به این صورت که صبحها که نور دارید در نور افتاب قرار بدید گیاهان رو بعد از اینکه مسیر نور افتاب عوض شد گیاهان رو در نور مصنوعی قرار بدید با این روش نتیجه خوبی میگیرید بله نور زرد وسفید همراه با نور طبیعی جواب میده.

[پاسخ]

پاسخ

خیلی ممنونم از شما

[پاسخ]

پاسخ

سلام، خسته نباشید، برای گیاه هایی مثل ساکولنت و کاکتوس که نور زیاد احتیاج دارند ترکیب چه نوع نوری میتونه تا حدودی جایگزین نور خورشید بشه؟ نور منزل بنده معمولی هست و گیاه ها پشت شیشه پنجره شرقی، نوری که دریافت میکنن کم هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 14ام, 1397 16:29:

سلام.پنجره های شرقی صبح ها نور بیشتری دریافت میکنن.ولی این مقدار نور برای کاکتوسها کافی نیست میتونید از سه رنگ ابی,قرمز وسفید برای نور گیری گیاهانتون استفاده کنید از لامپهای مخصوص رشد گیاهان هم میتونید استفاده کنید.همینطور از لامپهای فلورسنت یا smdیاled.همشون خوب جواب میدن.

[پاسخ]