۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها گیاهان کم رشدی هستند که معمولاً زیاد نمی‌توان رشد آنها را افزایش داد ولی با این روش‌هایی که در ادامه این مقاله قرار داده می‌شود تا حدود خیلی زیادی می‌توان رشد کاکتوس را افزایش داد. البته توجه داشته باشید رشد انواع کاکتوس‌ها با هم متفاوت می‌باشد. مثلاً کاکتوس اریو کارپوس ممکن است بعد از گذشت ده سال به اندازه یک پرتقال باشد و یا کاکتوسی مانند اپونتیا در این مدت می‌تواند تا چندین متر نیز رشد کند.

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها:

۱- خاک کاکتوس‌ها:
خاک منبع تغذیه کاکتوس همانند همه گیاهان دیگر می‌باشد. داشتن خاک خوب با مواد غذایی کافی می‌تواند در رشد کاکتوس‌ها تأثیر زیادی داشته باشد. باید توجه داشته باشید خاک کاکتوس‌ها باید دارای تخلخل زیادی باشد تا آب در آن باقی نماند. برای مطالعه مقاله خاک کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

۲- دما:
یکی از عوامل مهم در رشد کاکتوس‌ها دما می‌باشد. اکثر کاکتوس‌ها در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد همچنین بالای ۴۰ درجه رشد نمی‌کنند. دمای مناسب رشد برای اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

۳- رطوبت:
بر خلاف تصور خیلی‌ها کاکتوس‌ها در رطوبت پایین و هوای خشک رشد خیلی کمتری خواهند داشت به نصبت هوای مرطوب. البته باید مواظب باشید رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی کاکتوس‌ها شود.

۴- کود شیمیایی:
از کودهای شیمیایی بهتر است برای کاکتوس‌های کوچک در حال رشد استفاده شود و برای کاکتوس‌های بزرگ زیاد توصیه نمی‌شود. حتماً از کودهای با ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید. کوددهی فقط در زمان رشد کاکتوس‌ها انجام شود. برای خرید کود مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۵- کود حیوانی:
استفاده مقدار بسیارکم در حدود ۱۰ درصد از کود حیوانی کاملاً پوسیده و ضدعفونی شده در ترکیب خاک کاکتوس‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در رشد این گیاهان داشته باشد.

۶- اسیدیته:
کاکتوس‌ها مواد غذایی را در خاک‌های نسبتاً اسیدی بهتر جذب می‌کنند. برای اسیدی شدن خاک می‌توان در کنار کودها از مقداری هیومیک اسید استفاده کرد. استفاده از آب باران نیز تأثیر خوبی برای اسیدی شدن خاک دارد.

۷- آبیاری:
کاکتوس‌ها در زمان رشد به آبیاری منظمی نیاز دارند و بسته به اندازه گیاه می‌توان آنها را آبیاری کرد. آبیاری کم باعث کاهش رشد و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس باید آبیاری اصولی و به اندازه باشد.

۸- سالم بودن کاکتوس:
اگر کاکتوس شما سالم باشد و ریشه‌های سالمی داشته باشد خیلی بهتر آب و مواد غذایی را جذب خواهد کرد و طبیعتاً رشد بیشتری خواهد داشت.

۹- نور:
نور نیز در رشد کاکتوس‌ها نقش مهمی دارد. نور شدید و تند می‌تواند باعث کند شدن رشد کاکتوس‌ها شود. نور کم نیز باعث رشد علفی و از بین رفتن کاکتوس‌ها می‌شود. کاکتوس‌ها در زمان رشد به روزی حداقل ۳ الی ۴ ساعت نور ملایم و فیلتر شده احتیاج دارند.

منبع: میهن کاکتوس

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

پست‌های مرتبط

معرفی کاکتوس سن پدرو

معرفی کاکتوس سن پدرو

معرفی کاکتوس سن پدرو : کاکتوس سن پدرو با نام‌های...

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟

کارت زرد جلب کننده حشرات چیست؟ کارت‌های رنگی یا تله‌های...

مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت

مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت

مقاومت کاکتوس ها به شرایط سخت : کاکتوس‌ها جز مقاوم‌ترین...

نظرات (24)

با سلام خسته نباشین
سوالی داشتم که خیلی برام مهمه
اغا من حدود ۴ ماه میش دوتا افوربیا تریگونا قلمه زدم اونم به این صورت بعد از جدا کردنداز گیاه مادری ۴ روز گذاشتم تا جای بریدگی پینخ ببنده و اون مایع سفید رنگش خشک بشه بعدش تو مخلوطی از ماسه کوکوپیت پیت ماس کاشتمشون هر ۱۵روزی هم بهشون آب میدادم امروز خواستم ببینم ریشه دادن یا نه در کمال تعجب دیدم هیچکدوم هیچ ریشه ای ندادن بدون اینکه اصلا خود ساقشون اصلا خشک بشه و همون مثل روز اول سبز سبز هستن فقطو فقط اون تهش که از ساقه نادری حدا کرده بودم زیر خاک یکم سیاه شده بود اما اثری لز ریشه نبود
حالا سوالام اینه به نظرتون مشکل کجا بوده که بعد ۴ ماه ریشه دار نشده اما خودش هنوز سبزه؟؟؟
و دوباره چیکار کنم تا اینبار ریشه دار بشن؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 28ام, 1397 23:32:

سلام، چهار ماه پیش اذر ماه، زمانی هست که اگر دما پایین باشه کاکتوسها به خواب میرند، زمانی که از گیاه مادری قلمه گرفتید احتمال داره که گیاه درخواب بوده برای همین در این مدت نه خراب شده ونه ریشه زده، بهترین زمان برای قلمه گیری زمانی هست که گیاه درحال رشد باشه اگر انتهای قلمه سیاه شده بایک چاقوی تیز واستریل شده ببرید تا به قسمت سالم برسید وقلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد در خاک استریل شده بکارید دقت کنید که در خاک قبلی کشت کنید قارچی خواهد شد، خاک قبلی رو هم ضدعفونی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من چند تا کاکتوس دارم که ۲ ماهه تو خاکه ولی ریشه نمی زنه و یکی دینشان که ریشه زده پژمرده شده راه کار چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:49:

سلام، ممنون، چه نوع کاکتوسی هستند وبه چه روشی کشت کردید ؟داخل چه نوع ترکیب خاکی؟ بصورت خلاصه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام برای رشد بهتر کاکتوس دراگون چه اید کرد من ۶ ماه این کاکتوس رو خریدم ولی رشد نمی کنه من توی خوزستان زندگی می کنم برای این که افتاب سوخته نشه گذاشتم پشت پنجره که افتاب روزی ۲تا ۳ ساعت بهش میرسه با تشکر ازسایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 13ام, 1397 11:58:

سلام، دراگون فروت گیاه سریع الرشدی نسبت به سایر کاکتوسهاست، بشرطی که نور کافی دریافت کنه. سعی کنید نور بیشتری دریافت کنه اگر دمای بیرون منزل بالای ده درجه هست میتونید در محیط ازاد نگهداری کنید بشرطی که بمرور زمان به هوای ازاد انتقال بدید تا افتاب سوخته نشه. ترکیب خاک هم مهم هست برای رشد بهتر این گیاه ترکیب مناسب برای این نوع گیاه خاک برگ کاملا پوسیده پیت ماس وماسه وورمی کمپوست هست،این نوع کاکتوس به اب بیشتری نسبت به سایر کاکتوسها نیاز داره تقریبا شرایط نگهداری مثل اپونتیاهاست. میتونید برای تقویت ماهی یک بار از کودهای کامل استفاده کنید سعی کنید در زمستان دمای پایین ۸درجه ودر تابستان دمای بالای ۳۸ درجه رو نداشته باشه مابین این دو دما رشد ایدالی خواهد داشت.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من دوست دارم کاگتوس سرئوس من چند شاخه بشه چ کار باید انجام بدم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 13:42:

سلام. سرزنی کنید چند شاخه میشه، بهار اقدام کنید، الان زمان مناسبی برای این کار نیست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض ادب و خسته نباشین.
یه سوال دیگه هم داشتم.
من میخوام برا روی گلدان هام شن رنگ کنم خواستم ببینم به نظر شما بهترین پودر رنگ برای اینکار چه پودر رنگی هست و این رنگ برای کاکتوس ها که مضر نیس؟؟؟
درضمن این رنگو از کجا میشه تهیه کرد؟؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 21:46:

سلام. در مورد رنگ اطلاعی ندارم ولی سنگهای رنگی آماده در بازار موجود هست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشین.
سوالی داشتم خواستم ببینم کود کبوتر(فضله کبوتر) برای کاکتوس مفیده یا نه؟؟
اگه مفیده درصد استفادش و مدت استفادش چقدره؟
و اگر مال کبوتر مفید نیس کلا کود چه حیوانی برای کاکتوس خوبه؟؟؟
چون از خیلیا شنیدم و دیدم که به کاکتوس و یا گلهای دیگش فضله کبوتر میدن که رشدشون خیلیییی زیاد میشه.
ممنون میشم توضیحات کافی رو بدین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 4ام, 1397 11:15:

سلام. برای کاکتوسها که گیاهان زینتی هستند میتونید از کودهای شیمیایی مثل npk استفاده کنید. کودهای پرندگان ازت زیادی دارند وباعث سوختگی وجذب بیشتر اب در کاکتوسها میشه که احتمال ترکیدگی در کاکتوسها رو در پی داره بهترین کود برای کاکتوسها از میان کودهای حیوانی کودکاملا پوسیده واستریل شده گاوی وورمی کمپوست(کود کرم خاکی) هست. وکودهای شیمیایی که پتاس بیشتری از ازت دارند.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من توی باکن خونه تو شهر تهران یک گلخونه کوچیک درست کردم یعنی یه چهارچوب که دور تا دورش نایلون کشیدم ولی وسیله گرمایش ندارم آیا برای زمستان احتیاجی به وسلیه گرمایش هست یا همین که کاکتوس ها در یک محفظه نایلونی باشه کفایت میکنه و از چه نوع وسیله گرماشی میتونم استفاده کنم کل گل خونه کوچک من ابعادش ۱*۱*۱ متر هست .و اینکه فرمود برای رشد بهتر احتیاج به رطوبت نسبی هست منظورتون چقدر یا چند درصد رطوبت هست. سپسگذار از سایت بینظیرتون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 29ام, 1397 14:19:

سلام. اگر دمای داخل گلخونه به پایین تر از پنج درجه نرسه نیازی به لوازم گرمایشی نیست ولی اگر هوا خیلی سرد بشه بصورتی که اگر داخل گلخونه ظرف اب بگذارید واب یخ بزنه باید یک وسیله گرمایشی استفاده کنید. میتونید از بخاری کوچک برقی ویا گاز سوز استفاده کنید.در زمستان بهتر محیط کاکتوسها خشک باشه ورطوبتی نباشه.البته خاک رطوبت رو خواهد داشت تقریبا بین ۴۰_۳۰درصد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه نوع سدوم دارم ک برگاش آبشو جمع کرده هرچی هم روشو پلاستیک میکشم تا رطوبت جمع کنه و برگاش پرآب شه باز نمیشه آبم هر وقت ک خشک باشه خاکش میدم بهش

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 15ام, 1397 13:25:

سلام. بهتره از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید ریشه ها پوسیده باشه گیاه نمیتونه عمل ابرسانی رو انجام بده وبرگها حالت چروک بخود میگیرند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر. من کاکتوس توپی دارم که تقریبا دوساله رشد خوبی نداره به نطرتون تغییر آمیخنه کودی برارشدش مفیده؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 23:27:

سلام. کاکتوسها نور کافی دریافت کنند رشد بهتری خواهند داشت. احتمالا جایی که هست نور کافی برای رشد نداره.بهتره به جای پر نوری انتقال بدید. منظورتون از کود امیخته چه نوع کودی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از مطالب خوب و عالیتون ببخشید ی سوال داشتم اگ بشه در زمستون و پاییز دما رو برای کاکتوس ها همون ۲۰-۴۰درجه نیگه داشت… کاکتوس ب رشد خودش در این فصل ها هم ادامه میده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 26ام, 1397 21:47:

سلام. بله اگر دما بالا باشه رشد میکنن ولی بهتره زمستان دما رو پایین بیارید تا به خواب زمستانی برند تا بهار رشد خوبی رو شروع کنند. در فصل زمستان دما بهتره بین ۱۰_۱۵درجه باشه.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و احترام ، لطفا اگه ممکنه تهیه خاک غنی برای کاکتوس را که فرمودید بصورت ساده توضیح فرمایید ، همچنین نوع کود مورد نیاز کاکتوس را معرفی فرمایید ، یک دنیا تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1397 13:06:

سلام.خاک غنی برای کاکتوسها (ماسه عدسی شسته هفتاد درصد,پیت ماس بیست وپنج درصد,ورمی کمپوست ویا کود گاوی کاملا پوسیده پنج درصد,میتونید به این ترکیب مقداری هم کوکوپیت وذغال خرد شده اضافه کنید)این خاک برای انواع کاکتوسها بهترین وغنی ترین خاک محسوب میشه که کاکتوسها بعلاوه دریافت کافی نور وابیاری با این ترکیب خاک رشد بسیار عالی خواهند داشت.کود مناسب برای کاکتوسها وساکولنتها کودهایی هستند که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند.مثل کود npk12,12,36ویا۳,۱۱,۳۸ویا کودهای مشابه این نوعها که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، تا بحال کسی را ندیدم که تونسته باشه ازکاکتوس گل بگیره ، لطفا روش به گل نشستن کاکتوس را توضیح بفرمایید ، با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 16ام, 1397 00:13:

سلام.همه ی کاکتوسها گل میدن.برای اینکه کاکتوسها به گل بشینن شرایط خاصی هست که باید در اون شرایط قرار بگیرند تا گل بدند.اول اینکه کاکتوس حتما باید بالغ باشه دوم در زمان رشد از ترکیب خاک غنی برخوردار باشه.سوم ابیاری کود دهی منظم باشه.چهارم نور کافی دریافت کنه.پنجم در زمستان در دمایی قرار بگیره که استراحت زمستانی داشته باشه همه ی این شرایط رو اگر برای کاکتوسها فراهم کنید اوایل بهار به گل میشینه وتا پاییز گل میده.

[پاسخ]