۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها گیاهان کم رشدی هستند که معمولاً زیاد نمی‌توان رشد آنها را افزایش داد ولی با این روش‌هایی که در ادامه این مقاله قرار داده می‌شود تا حدود خیلی زیادی می‌توان رشد کاکتوس را افزایش داد. البته توجه داشته باشید رشد انواع کاکتوس‌ها با هم متفاوت می‌باشد. مثلاً کاکتوس اریو کارپوس ممکن است بعد از گذشت ده سال به اندازه یک پرتقال باشد و یا کاکتوسی مانند اپونتیا در این مدت می‌تواند تا چندین متر نیز رشد کند.

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها:

۱- خاک کاکتوس‌ها:
خاک منبع تغذیه کاکتوس همانند همه گیاهان دیگر می‌باشد. داشتن خاک خوب با مواد غذایی کافی می‌تواند در رشد کاکتوس‌ها تأثیر زیادی داشته باشد. باید توجه داشته باشید خاک کاکتوس‌ها باید دارای تخلخل زیادی باشد تا آب در آن باقی نماند. برای مطالعه مقاله خاک کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

۲- دما:
یکی از عوامل مهم در رشد کاکتوس‌ها دما می‌باشد. اکثر کاکتوس‌ها در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد همچنین بالای ۴۰ درجه رشد نمی‌کنند. دمای مناسب رشد برای اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

۳- رطوبت:
بر خلاف تصور خیلی‌ها کاکتوس‌ها در رطوبت پایین و هوای خشک رشد خیلی کمتری خواهند داشت به نسبت هوای مرطوب. البته باید مواظب باشید رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی کاکتوس‌ها شود.

۴- کود شیمیایی:
در فصل رشد کاکتوس ها میتوان از کودهای مخصوص کاکتوس استفاده کرد. برای کاکتوس های کوچک هر ماه یک مرتبه و برای کاکتوس های بزرگتر هر دو ماه یک مرتبه کوددهی کافی می باشد. حتماً از کودهای با ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید. کوددهی فقط در زمان رشد کاکتوس‌ها انجام شود. برای خرید کود مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۵- کود حیوانی:
استفاده مقدار بسیارکم در حدود ۱۰ درصد از کود حیوانی کاملاً پوسیده و ضدعفونی شده در ترکیب خاک کاکتوس‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در رشد این گیاهان داشته باشد.

۶- اسیدیته خاک:
کاکتوس‌ها مواد غذایی را در خاک‌های نسبتاً اسیدی بهتر جذب می‌کنند. برای اسیدی شدن خاک می‌توان در کنار کودها از مقداری هیومیک اسید استفاده کرد. استفاده از آب باران نیز تأثیر خوبی برای اسیدی شدن خاک دارد.

۷- آبیاری:
کاکتوس‌ها در زمان رشد به آبیاری منظمی نیاز دارند و بسته به اندازه گیاه می‌توان آنها را آبیاری کرد. آبیاری کم باعث کاهش رشد و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس باید آبیاری اصولی و به اندازه باشد.

۸- سالم بودن کاکتوس:
اگر کاکتوس شما سالم باشد و ریشه‌های سالمی داشته باشد خیلی بهتر آب و مواد غذایی را جذب خواهد کرد و طبیعتاً رشد بیشتری خواهد داشت.

۹- نور:
نور نیز در رشد کاکتوس‌ها نقش مهمی دارد. نور شدید و تند می‌تواند باعث کند شدن رشد کاکتوس‌ها شود. نور کم نیز باعث رشد علفی و از بین رفتن کاکتوس‌ها می‌شود. کاکتوس‌ها در زمان رشد به روزی حداقل ۳ الی ۴ ساعت نور ملایم و فیلتر شده احتیاج دارند.

 

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
200 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
taha
taha
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳

سلام …من یک گل یشم خریدم فروشنده گفت هر ده روز یکبار اب بدم …منم ده روز بعد اب دادمش …الان برگهاش چروکیده شدن و دارن یکی یکی میریزن …روی بعضی از برگهاش هم یک لایه سفید رنگی دیده میشه که با دستمال تمیز کردم …میشه لطفا راهنمایی کنید باید چجوری از این گل که خیلی هم دوستش دارم مراقبت کنم تا سرحال بشه و ریزش برگهاش قطع بشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  taha

سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها وقسمتهای سفیدی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

taha
taha
۱ تیر, ۱۴۰۰ ۰۱:۳۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ببخشید واتساب ندارید که عکسهای گیاهم رو اونجا بفرستم ؟؟؟

ناشناس
ناشناس
۲۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۱

سلام من هدیه ای گرفتم که چند تا کاکتوس رو دریک گلدان کاشتن والان رشد کردن ومی خوام در گلدانهای جداگانه بکارم چطوری می تونم اینارو جدا کنم که آسیب نبینن

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۳
در پاسخ به  ناشناس

سلام، ابتدا خاک رو با محلول قارچ کش بصورت کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه ۲۴ ساعت بعد اقدام به جدا سازی وتک کنید بعد از کاشت بمدت یک هفته گیاهان رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری نکنید تا شوک وارد شده کاهش پیدا کنه بعد از یک هفته بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید و اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید.

هادی
هادی
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۱

سلام من چند ساله کاکتوس دارم هرماه کود میدم ،اب هم درست میدم زیر افتاب هم هستن ولی بزرگ نمیشن فقط گل میدن

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  هادی

سلام، چه نوع کاکتوسی هستند؟معمولا رشد کاکتوسها کند هست وخیلی کم رشد میکنند.

فربد
فربد
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۱

سلام خسته نباشید
ببخشید که زیاد سوال می پرسم
ببخشید من دیروز که خواستم به کاکتوس هام آب بدم دیدم این قسمت پُرزی استروفیتوم کنده شده
علتش هم نمی دونم چیه
حالا می تونید راهنمایی کنید که باید چی کار کنم
خیلی ممنون از سایت خوبتونcomment imagecomment imagecomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  فربد

سلام، ممنون، غنچه بود که در اثر ضربه فیزیکی جدا شده، مشکلی نیست مجدد غنچه میده.

زهرا
زهرا
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۴

سلام خسته نباشید
من قبل از عید دوتا گل کاکتوس خریدم حدودا ی ساعت آفتاب بهشون بصورت مستقیم می‌تابید و خیلی زشت شده بودن و قد میکشیدن منم چون اطلاعاتی نداشتم اونارو جای گذاشتم ک اصلا آفتاب بهشون نمی تابید گفتم شاید همون حالت بمونن و کمتر رشد کنن اما این باعث شد یکیشون از بالای خاک گندیده بشه متاسفانه قسمت
سر و بالی گل ی خورده جون داره و ریشه هم داره بنظرتون قسمت بالای گل ک میشه گفت سالم
بزارم داخل خاک بازم رشد می‌کنه

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۹
در پاسخ به  زهرا

سلام، ممنون، از قسمتی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فربد
فربد
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۷

سلام خسته نباشید .
ببخشید به نظرتون مقدار نوری که به کاکتوس های من می تابه اندازه هست یا زیاد ؟ توی فصل بهار دیگه حداکثر نوری که بهش می تابه همین قدر هست .
آخه چندتا از ساکولنت هام تقریبا هر دو روز یک بار خاکشون کامل خشک میشه
در ضمن کلا اگر کاکتوس یا ساکولنتی مشکل یا ایرادی داره لطف می کنید اگه بهم بگید ???
خیلی ممنون از سایت خوب و کاملتون .

IMG_20210514_141825~2.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱
در پاسخ به  فربد

سلام، ممنون از شما، گیاهانتون سالم هستند ورشد ایدالی دارند وکمبود نور ندارند کاکتوسها رو جلوی پنجره وساکولنتهارو کمی عقب تر از کاکتوسها قرار بدید، ابیاری رو زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید احتمالا فقط سطح خاک خشک میشه قسمتهای زیرین مرطوب میمونه، تهویه محیط رو هم بالاببرید.

فربد
فربد
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۸:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون از پاسخگویی تون ?

taha
taha
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۱

سلام …من تقریبا سه ساله یک کاکتوس کوچک خریدم …تو این مدت بزرگ شده اما فقط قد میکشه و ظاهر زیبایی نداره …خاک مخصوص کاکتوس هم خریدم و استفاده کردم زیاد هم اب نمیدم هفته ای یه بار اگر خاکش خشک بشه…یه مدت روی تراس نگه میداشتم دیدم پژمرده میشه اوردم توی خونه نگه میدارم …حالا نمیدونم نوع این کاکتوس گل نمیده یا شرایط گل دهی براش فراهم نیست …لطف کنید راهنمایی بفرمایید…عکسش رو ارسال میکنم

e95f383f-5060-4887-83a5-e305f95d36e9.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۵
در پاسخ به  taha

سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره از قسمتی که باریک شده میتونید کات کنید وبعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وبمرور زمان هر دو گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید گیاه مادری مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه گیاهتون مامیلاریا هست در شرایط مناسب قرار بگیره به گل میشینه.

taha
taha
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنونم از پاسخگوییتون

خ اسماعیلی
خ اسماعیلی
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۶

سلام خسته نباشید من چندنوع کاکتوس دارم هم در باغچه هم درگلدان ازلحاظ رشد وجوانه کردن خوبه ولی توی این سه سال اصلا گل نداده،میشه راهنمایی کنید چه مشکلی دارند

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۳
در پاسخ به  خ اسماعیلی

سلام، ممنون، برای گلدهی کاکتوسها چند شرایط باید بوجود بیاد که به گل بشینند ابتدا باید گیاهتون بالغ باشه که سن گلدهی کاکتوسها متفاوت هست چه نوع کاکتوسی هستند اسم یا عکس ازشون بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، باید شرایط نگهداری ایدالی داشته باشند وحتما خواب زمستانی رو سپری کنند تا به گل بشینند.

Saddeq.Razlansary
Saddeq.Razlansary
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۰:۲۵

سلام خسته نباشید من یه کاکتوس آوردن دقیقا عین اون مال صفحه اول همون کرد هست اندازه توپ تنیس هستش چند سوال دارم اول آیا این گل میده آخه دقیق روی سرش ی جوانه زد دست زدم افتاد آیا اون تبدیل به گل میشه؟بعد ماسه رودخانه و کود حیوانی برای خاکش خوبه؟بعد میشه کود سه بیست و قرص ال دی یا اچ دی استفاده کرد؟بعد برای گلدهیش چ باید کرد؟!وچ فصل هایی گل میده و چه نوع کاکتوسی گل میده میشه نام ببرید اونا گل میدن.برا میدان مغناطیسی وای فای از چه کاکتوسی استفاده کنیم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶
در پاسخ به  Saddeq.Razlansary

سلام، ممنون، اگر مثل عکس اول روی مقاله هست نوتو هست، همه ی کاکتوسها گل میدن فقط سن گلدهیشون متفاوت هست از بهار تا اواخر تابستان وتعدادی هم پاییز وزمستان گل میدن،کود دامی از کود گاوی یا اسبی میتونید در حدود ده درصد داخل خاکشون ترکیب کنید دقت کنید که کود کاملا پوسیده شده باشه وچند سال از تولیدش گذشته باشه، کود سه بیست برای گلهای اپارتمانی برگ سبز مناسب هست برای کاکتوسها مناسب نیست برای کاکتوسها از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست،برای گلدهی کاکتوسها ابتدا باید گیاه بالغ باشه یعنی به سن گلدهی رسیده باشه وشرایط ایدال برای نگهداری داشته باشه از جمله خاک مناسب، ابیاری وکوددهی منظم نور ودمای مناسب وحتما خواب زمستانی رو سپری کرده باشه. در مورد جذب اشعه هنوز دلیل علمی وجود نداره که کاکتوسها اشعه ها رو جذب میکنند یا نه ولی برای زیبایی محل کار ویا زندگی میتونید از انواع کاکتوسها استفاده کنید البته محلی رو که برای نگهداری این نوع گیاهان انتخاب میکنید حتما باید نور زیادی داشته باشند.

ملینا
ملینا
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۶

خوب ببخشید انقدر طول کشید الان شرایط نگهداریس رو می گم فکر کنم یه ماه هست که بیرونه هروقت خاکش تقربیا خشک شد بهش آب می دادم بیرون بود الان شرایط ریشه زدن رو خوندم باید جایی بدون نور باشه ببخشید میشه راهنماییم کنید که الان باید چیکار کنم که ریشه بزنه تازه خاکش هم مرطوبه خیلی ممنون ???

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۲
در پاسخ به  ملینا

در نظر قبلی توضیح دادم براتون مطالعه بفرمایید واینکه خاکش رو زیادابیاری نکنید فقط بصورت سطحی اب اسپری کنید کافی هست ،به اندازه ای که فقط سطح خاک مرطوب بشه.

ملینا
ملینا
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱

comment image فکر کنم عکسش درست شد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۱
در پاسخ به  ملینا

قلمه رو با یک دستمال نرم وخشک پاک کنید وقسمت بریده شده رو بررسی کنید اگر حالت نرم ولزجی داره مجدد با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزند ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده کاملا خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید، خاکی که برای قلمه استفاده کردید مناسب نیست خاک قلمه کاکتوسها باید ماسه ای ومتخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه از ماسه سایر عدسی هم میتونید استفاده کنید.

ملینا
ملینا
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۰
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون ??

ملینا
ملینا
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵

سلام ببخشید الان رفتم توضیحا ت رو خوندم اینم عکسش

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۷
در پاسخ به  ملینا

سلام، لینک عکس رو نفرستادید لینک مستقیم رو کپی وارسال کنید.

ملینا
ملینا
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۰

سلام می خاستم بدونم چطور باید کاکتوسم ر و ریشه دار کنم میشه یه لینک بدید تا عکسش رو آپلود کنم ‌؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۶
در پاسخ به  ملینا
m.hadi.baran
m.hadi.baran
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۵

با سلام و احترام خدمت شما عزیزان
لطفا بفرمایید اسم این کاکتوس من چیه هست؟
حدود یک ساله دارمش و به همین شکله، اصلا رشد و هیچ تغییری نکرده
پشت پنجره جنوبی گذاشتمش و هر دو هفته یکبار کوزه ای آبیاریش میکنم
لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم رشدش خوب بشه؟
comment image
comment image
comment image
comment image
با تشکر از محبت شما خوبان

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۸
در پاسخ به  m.hadi.baran

سلام، ممنون، متاسفانه گیاهتون خیلی وقته خشک شده وفقط تیغهاش مونده از روی تیغها هم نمیشه تشخیص داد چه نوع کاکتوسی هست.

فرهان
فرهان
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹

سلام،من یک هاماتو کاکتوس دارم که مدتی است که رشد نکرده.مشکلش چه چیزی است؟
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
در پاسخ به  فرهان

سلام، جوانه کاکتوسها مقداری رشد میکنند ومقداری استراحت میکنند که طبیعی هست، بمرور زمان بستر کشت رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا نورکافی دریافت کنند.

mona
mona
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۲

سلام.وقتتون بخیر.راستش من سه تا کاکتوس دارم که به صورت طولی(البته نه خیلی شدید) رشد کردن.نور پشت پنجره جنوبی هم هستش حتی بخاطرشون پرده رو هم کنار میزدم.گاهی آفتاب مستقیم میزد داخل که کاکتوسارو زیر آفتاب مستقیم میذاشتم.ممکنه بخاطر اون آفتاب رشد سریع داشتن و اینطور شده باشن؟به نظرم نورشون خوبه هرچی فکر میکنم به هیچ نتیجه ای نمیرسم!.ممنون میشم جواب بدین
http://s16.picofile.com/file/8411562592/DSC_3159.JPG

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰
در پاسخ به  mona

سلام، کاکتوسهاتون کمبود نور دارند، ممکن هست از پشت پنجره جنوبی نور کافی دریافت کنند ولی ساعتش مهم هست که حداقل باید ۴الی۶ ساعت در این فصل نور دریافت کنند،کمبود ساعات دریافت نور هم باعث کمبود نور ورشد علفی در گیاهان میشه، اگر قسمت پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید.

مجید
مجید
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳

سلام من شش ماه پیش یه مجموعه بذر خریدم از سایتتون الان ۶ ماه شده ولی فکر میکنم رشدش کمه باید چکارش کنم
http://uupload.ir/files/rvjm_20201004_211511.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۱
در پاسخ به  مجید

سلام، شرایط ایدالی برای رشد نداشتند اگر شرایط مناسب بود الان اندازه نخود باید بودند، میتونید همه ی جوانه ها رو داخل یک گلدان سایز شش انتقال بدید. ودر محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید برای خاکش استفاده کنید، اولین ابیاری رو بعد از کاشت با محلول قارچ کش انجام بدید. در دمای ۲۰الی۳۰درجه نگهداری کنید نور کافی دریافت کنند شروع به رشد میکنند.

هاورتیا
هاورتیا
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۰

سلام.کاکتوس هاورتیا گورخری دارم. پژمرده و کم آب به نظر میاد و شاداب نیست. و ریشه ی کاکتوس در حد جوانه زدن ریز است و به داخل خاک نفوذ نکرده. کاکتوسم روی خاک است و به راحتی می تونم با دست از رو خاک برش دارم. چکار کنم تا حالش خوب شه؟☹

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۷
در پاسخ به  هاورتیا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Emtedad
Emtedad
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۵

سلام گیاه اکوبا گرفتم شرایط لازم و از لحاظ نور و خاک و ….رعایت کردم ‘یکی کاملا سیاه شد و سوخت و این هم نوک برگها در حال سوختن هست ‘علت چی میتونه باشه
http://uupload.ir/files/dp3k_15990384523878398030304147542254.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۱
در پاسخ به  Emtedad

سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وزیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید ،ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید گیاه رو در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وجابجا نکنید.

رحمان
رحمان
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۳

سلام من می خواستم به دونم از چه سرکه ای برای اسید کردن خاک کاکتوس میشه استفاده کرد لطفا دستورشو بهم بگید و چرا کنار خاک گلدان حالت زنگ زدگی میشه؟
یک راهنمایی برای افزایش ریشه کاکتوس بهم بدید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  رحمان

سلام،در مورد نوع سرکه اطلاعی ندارم، میتونید دوقاشق داخل یک لیتر اب ترکیب کنید وخاک گیاهان رو با این محلول ابیاری کنید، در مورد خاک گلدان که میفرمایید حالت زنگ زدگی داره شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح ازقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم،کاکتوسها کلا ریشه کمی دارند ولی برای رشد ایدال وبهتر از خاکهای متخلخل وماسه ای استفاده بشه ریشه زیادی تولید میکنند.

رحمان
رحمان
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
در پاسخ به  رحمان

سلام من کاکتوس هام هر وقت که خاکشون کامل خشک بشه آبیاری می کنم و در پشت پنجره جنوبی نگهداری میشن خاک هم طبق دستوری که در سایتتون دادید درست کردم
http://uupload.ir/files/s0xs_1598941189653-838323958.jpg
http://uupload.ir/files/w4gv_15989412800171376318651.jpg

رحمان
رحمان
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۰
در پاسخ به  رحمان

سلام من کاکتوس هام هر وقت که خاکشون کامل خشک بشه آبیاری می کنم و در پشت پنجره جنوبی نگهداری میشن خاک هم طبق دستوری که در سایتتون دادید درست کردم
http://uupload.ir/files/s0xs_1598941189653-838323958.jpg
http://uupload.ir/files/w4gv_15989412800171376318651.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۶
در پاسخ به  رحمان

سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه مقدار پیت ماس خاکتون زیاد هست ورطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه.

رحمان
رحمان
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰
در پاسخ به  کارشناس 2

ولی خاک کاکتوسم ۵ روز یکبار خشک میشه و زهکشی خاک هم خوبه از سنگهای طبیعی و درش استفاده کردم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۱
در پاسخ به  رحمان

احتمالا دما بالا هست مشکلی نیست، هر زمان خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

شادی
شادی
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷

سلام ممنون از سایت خوبتون یه سوالی داشتم با توجه به اینکه کاکتوس ها و اکثر ساکولنتها پاییز و زمستون میخوابن آیا در این فصول بازهم نیاز به کوددهی دارن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۵
در پاسخ به  شادی

سلام، ممنون از شما،نه نیازی به کوددهی در زمان خواب ندارند کوددهی بهتر هست در زمان رشد گیاهان انجام بشه.

زانیار
زانیار
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۰

میشه به قلمه که یخورده ریشه داره کود ملایم کاکتوس داد؟ خراب نمیشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۳
در پاسخ به  زانیار

بهتر هست صبر کنید کمی ریشه ها زیاد بشه بعد ،ریشه ضعیف باشه کوددهی باعث سوختگی ریشه شده وگیاه از بین میره.

زانیار
زانیار
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون
آخه کاکتوس یخورده پژمرده س

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۵
در پاسخ به  زانیار

از گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تاربهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۲۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام به جای آب باران میشه برای اسیدی کردن آب از سرکه استفاده کرد؟ اگه میشه درصد ترکیب رو بفرمایین

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴

سلام، بله میشه، داخل یک لیتر اب یک قاشق غذاخوری سرکه بریزید.

afra0936
afra0936
۲۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۱

سلام و وقت بخیر ب همه اعضای خانواده بزرگ میهن کاکتوس
میشه راهنمایی کنید گلخونه دار ها از چی استفاده میکنن ک زود ب بازدهی میرسن
مطمئنن بجز خاک و شرایط نگهداری از چیز دیگه هم استفاده میکنن

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۰
در پاسخ به  afra0936

سلام، تا جایی که من اطلاع دارم از چیز خاصی استفاده نمیشه زمانی که شرایط نگهداری برای گیاه ایدال باشه گیاه رشد ایدال وبهتری خواهد داشت، این شرایط ایدال عبارتند از خاک مناسب، دما ورطوبت ونور مناسب با رشد گیاه، تهویه مناسب، این شرایط نقش اساسی در رشد گیاهان دارند.

ولی
ولی
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۶

سلام خسته نباشید ممنون به خاطر راهنماییهاتون
من یه ۲ ماه پیش کاکتوس افوربیا تریگونا گرفتم که از بغلاش پاجوش زده بود الان خود کاکتوس ۱۰ سانتی رشد کرده اما پاجوشاش اصلا رشد نداشته حتی یه سانت دلیلش چیه لطفا راهنمایی بفرمائید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  ولی

سلام، ممنون،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ولی
ولی
۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۰۲:۳۵
در پاسخ به  کارشناس 1

پشت پنجره جنوبی ابیاریشم مرتبه کودهی هم ماهی دو بار انجام میدم
https://drive.google.com/file/d/1-36b4WHpsq4dMETaWDL7tjmK885bXXkd/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1-3R2ViNQtYvY4a7M-7w_ZyeUvGgHuRrd/view?usp=drivesdk

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۹
در پاسخ به  ولی

عکس از گیاهان رو لطفا با یو اپلود، اپلود ولینک مستقیم رو کپی وارسال کنید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳
در پاسخ به  ولی

ممنون از شما،زمانی که محیط نگهداری گیاه عوض میشه به گیاه شوک وارد میشه،اگر گیاه پاجوش یا تنه جوش یا گل داشته باشه بیشترین شوک به اون قسمتها که ضعیفتر هستند وارد میشه، احتمالش هست که هنوز شوک وارده برطرف نشده وهنوز تنه جوشها شروع به رشد نکردند، بادقت تنه جوشها رو بررسی کنید اگر قسمت رویش سیاه یا خشک شده جدا کنید اگر سالم هستند بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشن شروع به رشد میکنند.

fatemeee914
fatemeee914
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۰۵:۵۷

سلام وقتتون بخیر کود سه بیست رو به کاکتوس میشه داد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۹
در پاسخ به  fatemeee914

سلام، خیر این نوع کود ازتش زیاد هست وبرای کاکتوسها مناسب نیست ،میتونید از کود ۳،۱۱،۳۸ برای کاکتوسها استفاده کنید.

مائده نظری
مائده نظری
۱۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام ببخشید من یک آلوئورا داشتم قبلا خیلی خوب رشد میکرد وقتی از یه شهری به شهر دیگه آوردمش کم کم ضعیف شده
حالا چه جوری میتونم اونو مثل قبل کنم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸
در پاسخ به  مائده نظری

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

امیر حسین
امیر حسین
۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۸

سلام چرا کاکتوس پاجوش نمیزنه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
در پاسخ به  امیر حسین

سلام، بستگی به شرایط نگهداری ونوع کاکتوس داره بعضی از کاکتوسها پاجوش نمیزنند.

سهیلا
سهیلا
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳

سلام خسته نباشید من کاکتوسمو وقتی خریدم برگها تپل و گوشتی داشت ولی هر چی رشد میکنه برگها نازک و باریک میشنو و نوع دیگه کاکتوسم قدی رشد میکنه نوراتاق کاملا خوبه کود دهی وآبیاری هم کنترل شده است اشکال کار از کجاست چطوری براتون عکس بفرستم که ببینید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  سهیلا

سلام، ممنون شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش ارسال عکس در قسمت نظرات.

مهسا
مهسا
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸

سلام خدا قوت
برای قطور شدن کاکتوس به غیر نور خوب دیگه باید چیکار کرد؟
چون من هرچقدر به پایه خیاری رسیدگی میکنم از یه حتی قطور تر نمیشه و کاکتوس فروشی ها خیلی قطور تر هست
میخام بدونم کود یا چیز خاصی نیازه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۲
در پاسخ به  مهسا

سلام، باید خاک مناسب وشرایط نگهداری ایدالی داشته باشه ابیاری وکوددهی منظمی داشته باشه ودر سنین بالا قطورتر میشن.

حسام رحیمی
حسام رحیمی
۲۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۰

با سلام پنجره جنوبی ما به صورتی هست که نور خورشید داخل منزل نمیاد و من هم چند نوع کاکتوس دارم آیا روشنایی پشت پنجره کافیست یا باید حتما چند ساعت نور خورشید رو داشته باشن به صورت فیلتر شده؟؟ منظورم اینه که حتما باید نور خورشید به کاکتوس ها بتابه؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۴
در پاسخ به  حسام رحیمی

سلام، نور فیلتر شده باشه بهتر هست روزی ۶الی ۸ ساعت نور فیلتر شده رشد ایدالی به گیاهان خواهد داد.

نسترن
نسترن
۲۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۷

سلام خسته نباشید کاکتوس من گل داده بود و بعد دو الی سه روز گلش بسته شد کامل میتونید بگید علت چیه ؟ تو تهران نگخداری میشه و داخل خونه هفته ای یک بار هم آبیاری میشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷
در پاسخ به  نسترن

سلام، ممنون، عمر گلهای کاکتوسها کم هست ویک الی دو روز باقی میمونه وبعد از بین میره. که کاملا طبیعی هست.

kakoly13951396
kakoly13951396
۱۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۷

من کاکتوس ها و ساکولنت ها مو توی بالکون خونمون نگداری می کنم. روزی حداقل ۵ ساعت نور خورشید مستقیم هم داره. اب و هوای منحل زندگیمون هم گرم و خشکه. اما با این حال کاکتوس ها و سکولنت هام دوباره دارن علفی رشد می کنن. من الان باید چیکار کنم تا کاکتوس هام به پهنا بیشتر رشد کنن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۰
در پاسخ به  kakoly13951396

سلام، از گیاهان ومحل نگهداری عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

علی
علی
۲۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۳

سلام ببخشید منظور از نور نور خورشید یا نور لامپ هم شاملش میشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۶
در پاسخ به  علی

سلام، بله نور طبیعی افتاب که فیلتر شده باشه، اگر به نور طبیعی دسترسی ندارید از نور مصنوعی هم میتونید استفاده کنید.

نگین
نگین
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۱

سلام وقتتون بخیر من در جزیره قشم زندگی میکنم کاکتوس دارم که اصلا رشد نمیکنن ولی جای دیگر که بودند خیلی خوب رشد میکردند باید چکار کنم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۶
در پاسخ به  نگین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاهان عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دانیال
دانیال
۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۱

در کاکتوس من ۳تا علف کوچک درآمده
من در نور زیاد گذاشته بودمش هیچ رشتی نکرد
بعد در نور کم چند علف دآورد
آیا کاکتوس من رشد کرده است یاخراب شده است
????????????????

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  دانیال

برای راهنمایی بهتر عکس واضح از گیاه بفرستید.

علی
علی
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۴
در پاسخ به  دانیال

اگه گیاه کمرنگ شده بده ، نشده بد نی ، علفهای اطراف رشد گیاهو کند میکنن

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۲
در پاسخ به  علی

کمرنگ شدن گیاه دلایل مختلفی میتونه داشته باشه برای راهنمایی بهتر شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بهتر هست علفهای هرز داخل گلدان جدا بشه،وجودشون هیج فایدای برای گیاه نداره.

مهسا
مهسا
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۰

سلام کاتوس من یک نقطه ای مشخص است که سیاه شده است چیکار کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۸
در پاسخ به  مهسا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

حمید
حمید
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۱

ببخشید یک سوال دیگه:
الان ک کاکتوس ها غیرطبیعی بلند شدن،آیا ممکنه ب حالت قبل و طبیعی برگردن؟اگر ممکن نیست آیا میشه از همون قسمتی ک تغییر شکل دادن جداشون کرد و تکثیرشون داد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۷
در پاسخ به  حمید

میتونید از قسمتی که باریک شدن کات کنید وقلمه بزنید ویا پیوند بزنید.

حمید
حمید
۲۴ دی, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۴

سلام خسته نباشید.من چند نوع کاکتوس دارم ک فقط رشد طولی دارن،چطور میشه رشد عرضی هم داشته باشن؟از نظر طولی رشد خوبی دارن،
کاکتوس هایی ک دارم مامیلاریا،هاورتیا،اچینو و…
توو دمای اتاق هستن،هفته ای یکبار هم آبیاری میشن.از محلول های تقویت خاک کاکتوس هم هر۴۵روز یکبار استفاده میکنم.
ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  حمید

سلام، ممنون، از گیاهان عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فائزه
فائزه
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۶

سلام،کاکتوس های من وقتی جوانه میزنن بعد از چند روز این جوانه ها را می اندازند.علت چیست

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۳۸
در پاسخ به  فائزه

سلام، شرایط نگهداری به چه صورت هست؟ از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.