۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها گیاهان کم رشدی هستند که معمولاً زیاد نمی‌توان رشد آنها را افزایش داد ولی با این روش‌هایی که در ادامه این مقاله قرار داده می‌شود تا حدود خیلی زیادی می‌توان رشد کاکتوس را افزایش داد. البته توجه داشته باشید رشد انواع کاکتوس‌ها با هم متفاوت می‌باشد. مثلاً کاکتوس اریو کارپوس ممکن است بعد از گذشت ده سال به اندازه یک پرتقال باشد و یا کاکتوسی مانند اپونتیا در این مدت می‌تواند تا چندین متر نیز رشد کند.

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها:

۱- خاک کاکتوس‌ها:
خاک منبع تغذیه کاکتوس همانند همه گیاهان دیگر می‌باشد. داشتن خاک خوب با مواد غذایی کافی می‌تواند در رشد کاکتوس‌ها تأثیر زیادی داشته باشد. باید توجه داشته باشید خاک کاکتوس‌ها باید دارای تخلخل زیادی باشد تا آب در آن باقی نماند. برای مطالعه مقاله خاک کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

۲- دما:
یکی از عوامل مهم در رشد کاکتوس‌ها دما می‌باشد. اکثر کاکتوس‌ها در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد همچنین بالای ۴۰ درجه رشد نمی‌کنند. دمای مناسب رشد برای اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

۳- رطوبت:
بر خلاف تصور خیلی‌ها کاکتوس‌ها در رطوبت پایین و هوای خشک رشد خیلی کمتری خواهند داشت به نصبت هوای مرطوب. البته باید مواظب باشید رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی کاکتوس‌ها شود.

۴- کود شیمیایی:
از کودهای شیمیایی بهتر است برای کاکتوس‌های کوچک در حال رشد استفاده شود و برای کاکتوس‌های بزرگ زیاد توصیه نمی‌شود. حتماً از کودهای با ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید. کوددهی فقط در زمان رشد کاکتوس‌ها انجام شود. برای خرید کود مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۵- کود حیوانی:
استفاده مقدار بسیارکم در حدود ۱۰ درصد از کود حیوانی کاملاً پوسیده و ضدعفونی شده در ترکیب خاک کاکتوس‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در رشد این گیاهان داشته باشد.

۶- اسیدیته:
کاکتوس‌ها مواد غذایی را در خاک‌های نسبتاً اسیدی بهتر جذب می‌کنند. برای اسیدی شدن خاک می‌توان در کنار کودها از مقداری هیومیک اسید استفاده کرد. استفاده از آب باران نیز تأثیر خوبی برای اسیدی شدن خاک دارد.

۷- آبیاری:
کاکتوس‌ها در زمان رشد به آبیاری منظمی نیاز دارند و بسته به اندازه گیاه می‌توان آنها را آبیاری کرد. آبیاری کم باعث کاهش رشد و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود پس باید آبیاری اصولی و به اندازه باشد.

۸- سالم بودن کاکتوس:
اگر کاکتوس شما سالم باشد و ریشه‌های سالمی داشته باشد خیلی بهتر آب و مواد غذایی را جذب خواهد کرد و طبیعتاً رشد بیشتری خواهد داشت.

۹- نور:
نور نیز در رشد کاکتوس‌ها نقش مهمی دارد. نور شدید و تند می‌تواند باعث کند شدن رشد کاکتوس‌ها شود. نور کم نیز باعث رشد علفی و از بین رفتن کاکتوس‌ها می‌شود. کاکتوس‌ها در زمان رشد به روزی حداقل ۳ الی ۴ ساعت نور ملایم و فیلتر شده احتیاج دارند.

منبع: میهن کاکتوس

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

پست‌های مرتبط

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد یا اصلاً مگه کاکتوس‌ها هم...

چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟

چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟

چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟ ساکولنتها...

اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس

اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس : از آن جایی که...

نظرات (72)

سلام من یه نخل ماداگاسکار دارم برگاش دارن میریزن، هفته ای یک بار ابدهی دارن،ونور خورشید ۲-۶ عصر هست میشه راهنماییم کنید 😔

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 17ام, 1398 12:22:

سلام، ترکیب خاکش چی هست؟زهکش گلدان باز هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ببخشید من یه کاکتوس مامیلاریا دارم امروز دیدم خیلی کوچیک شده پوسیده نشده ولی شکلش عوض شده

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ تیر 13ام, 1398 19:31:

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. ابیاری،ترکیب خاک،میزان نوردریافتی،کوددهی…

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
ممنون از وقتی که میگذارید
دو تاسوال داتم ازتون یکی اینکه کاکتوس های من تو پاسیو هستش و ۳ یا ۴ ساعت نور مستقیم میخوره آیاباید فیلتر بشه و چطوری فیلتر کنم و سوال دوم اینکه وقتی که گلدان رو عوض میکنیم درستش این نیست که نباید هوا به ریشه بخوره در این صورت چطوری و چه فصلی این کار. انجام بدیم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 10ام, 1398 12:11:

سلام، ممنون از توجه شما، اگرطی این مدت گیاهان افتاب سوخته نشدن مشکلی نیست به نور مستقیم عادت کردند. نیازی به فیلتر کردن نور نیست ولی اگر مشکلی بوجود امده میتونید با شید ویا پرده های توری نور رو فیلتر کنید ،در ساعات گرم که شدت نور زیاد هست شید رو روی گیاهان بافاصله که باگیاهان در تماس نباشه بکشید یا اگر پاسیو سقف شیشه ای داره روی سقف پاسیو بکشید. هنگام تعویض هرنوع گیاهی اگر ریشه ها با نور مستقیم وگرما در تماس نباشید هیچ مشکلی پیش نمیاد، برای همین تعویض خاک ویا گلدان در هنگام اوایل صبح ویا عصر بعد از غروب افتاب پیشنهاد میشه، بعد از تعویض هم بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری بشه هیچ مشکلی پیش نمیاد.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید
خواستم بدونم ایرادی نداری کودی ک به گیاهان میدیم اگر اضافه اومد در یخچال نگهداری بشه برای دفعات بعد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 2ام, 1398 22:06:

سلام، ممنون، نیازی نیست داخل یخچال نگهداری کنید،تا یک هفته میتونید استفاده کنید بعد از یک هفته خاصیتش از بین میره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک کاکتوس دارم رشدش کم شده چکار کنم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 31ام, 1398 19:11:

سلام، اسم گیاه وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. خسته نباشید،آیا قرص LDتاثیری برروی رشد کاکتوس داره؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 30ام, 1398 22:13:

سلام، ممنون، قرص های LD، قرص های ضد بارداری هستند، که حاوی هورمونهای استروژن و پروژسترون هستند، که به رشد گیاه کمک میکنه، قرص LD را میتونید یک یا دو عدد قرص در یک و نیم لیتر اب حل کنید و برای تقویت دو سه ماه یک بار به گلهاتون بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر . من کاکتوسای زیادی دارم و ابیاری و نوردهی مناسبی دارن و رشدشونم خوبه ولی یمشکل دارم اینکه احساس میکنم ضعیفن از کود کاکتوس هم در فصل رشدشون استفاده میکنم و خاکشونم ماسه شسته هستش. خیلی ممنونم که وقت میذارین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 24ام, 1398 22:25:

سلام، برای تقویت میتونید داخل خاکشون پیت ماس وورمی کمپوست یاکود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده ترکیب کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
ببخشید من کاکتوسم داره به صورت علفی رشد میکنه با اینکه پشت پنجرست و نور بهش میخوره
خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 12ام, 1398 23:09:

سلام، ممنون، چه نوع کاکتوسی هست؟احتمالا نور دریافتیش کافی نیست، بهتر هست بمرور زمان به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
محلول کود مخصوص کاکتوس سایت و قارچ کش کاربندازیم رو چند روز میشه تو ظرف در بسته نگه داشت و آیا میشه کاکتوسهای ۶ماه به بالارو با همین قارچ کش غبار پاشی کرد یا فقط خاک رو
ممنون که جواب میدین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 31ام, 1398 14:24:

سلام، محلولها تا ۵_۷ روز قابل مصرف هستند بعد از ۷ روز خاصیتشون از بین میره، بله میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ایا پوسته تخم مرغ برا ریختن خاک کاکتوس خوبه؟ اسیبی بهش نمیزنه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 18:32:

کلسیم مورد نیاز گیاهان رو تامین میکنه ولی اطلاع دقیقی در این مورد ندارم، بهتر هست پوست تخم مرغها رو قبل از استفاده کامل بشورید که موجب بیماریهای قارچی داخل خاک نشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من جای سرد سیر زندگی میکنم مدت سه سال است کاکتوس و الورا خریدم اصلا رشد نمیکنه نور کافی دمای خونه ۲۰ تا ۳۰ درجه است اما چرا رشد نمیکنه خیلی دوستشان دارم اگر کودی باید بدهم لطفا انگلیسی بنویسد خیلی ممنون در ضمن اب به اندازه کافی و کنار پنجره نگه داری میکنم ممنون و سپاس

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 08:54:

سلام، اول باید مشکل رشد نکردن گیاه رو پیداکنید بعد تقویت کنید،اگر سه سال هست که هیچ رشدی ندارند احتمالا بهشون شوک وارد شده که بهتر هست خاک وریشه های گیاهان رو بررسی کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید، بعد از تعویض خاک تقریبا یک ماه بعد شروع به رشد میکنند.کود مناسب برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی کودهایی هستند که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند مثل npk12, 12,36 & 3,11,38

[پاسخ]

پاسخ

سلام. باز هم یک دنیا ممنون از پاسخگوییتون. یه کاکتوس سانسوریا تقریبا نازک داریم که به حالت بافت موی دخترونه هست. حالا کلی پاجوش داده چطور میتونم با همون حالت بزرگش کنم امکانش هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 28ام, 1398 18:59:

سلام، ممنون از شما،میتونید پاجوشها رو هم ببافید ویا جداکنید که شکل گیاه مادری از بین نره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و عرض ادب ببخشید دوباره مزاحم شدم
کاکتوس اپونتیا سیلندریکام برگاش از پایین بعضیاش ریخته یا زرد شدن مشکلش چیه میشه راهنمایی کنید ترکیب خاکشم۲۰ ورمی و ۵۰ درصد ماسه و ۳۰ درصد خاک باغچه هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 08:30:

سلام، برگهای سیلندریکا دایمی نیست وبمرور زمان میریزن بعد از خشک شدن بهتر هست جمع کنید، با رشد مجدد گیاه این برگها سبز میشن وبمرور زمان که گیاه بزرگ میشه برگها میریزند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و عرض ادب ممنون از صبر و حوصله و راهنمایی با ارزشتون
من ترکیب خاک ۲۰٪ پیت ماس ۷۰%ماسه و ۱۰٪ ورمی کمپوست رو خودم دستی تهیه کردم ولی موقع آبیاری احساس میکنم پیت ماس و ورمی شسته میشه و فقط ماسه رو سطح میمونه
آیا مشکلی پیش نمیاد
درضمن ماسه هام سایز ۲_۵ و کاملا شسته هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1398 18:19:

سلام، ممنون از توجه شما، پیت ماس وورمی چون نسبت به ماسه سبک ودانه بندی ریزی دارند موقع ابیاری اب از لابلای ماسه ها به کف گلدان میرن ولی شسته نمیشن. جای نگرانی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

عرض ادب و احترام ،
میخواستم بپرسم برای اینکه ی کاکتوس روانه بازار بشود .از روزی که بذر کاشته میشه تا روزی که بقدری بزرگ شده باشه که قابلیت عرضه در بازار را داشته باشه چقدر طول میکشه؟و از انجایی که تو قسمت سوالات متداول نوشتید که تولید کاکتوس کار پر منفعتی است میشه بفرمایید که آیا برای تولید کاکتوس وارته های خاص و گرانقیمت نیز دارای صرفه اقتصادی هستند چون معمولن در گلفروشی ها کاکتوسهای معمولی و بیشتر شناخته شده را عرضه میکنند و چون در تدارک ورود به کاشت کاکتوس میباشم این سوال برایم پیش آمده که چه نوع کاکتوسی برای فروش بکارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 7ام, 1398 21:22:

سلام، بستگی به واریته ای که انتخاب میکنید داره بعضی از واریته ها در شش ماهگی اماده فروش میشن بعضی ها در دوسالگی،وقتی پر درامد هست که دست زیاد نباشه، الان یجوری شده که بقالی هم میری کاکتوس میفروشه. ولی میتونید از واریته های خاص وکلکسیونی انتخاب کنید که سود بیشتری داشته باشند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد، ببخشید که دوباره میپرسم فقط میخواهم مطمٸن بشم درست متوجه فرمایشتون شدم،
اگر کاکتوسهایم را زیر پنجره جنوبی بگذارم حتی اگر آفتاب مستقیم بهشون نخوره و زیر سایه (مثلاً سایه دیوار) باشند کافیه و از روشنایی پنجره استفاده میکنند ونیازی نیست که حتماً ۷ساعت آفتاب مستقیم بهشون بخوره؟
از صبرو حوصلتون بینهایت سپاسگذارم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 5ام, 1398 18:00:

سلام، پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای نگهداری کاکتوسها در منزل هست، اگر شیشه های پنجره معمولی هستند بهتر هست نور رو فیلتر کنید تا افتاب سوخته نشن، اگر در سایه ای که میفرمایید رشد ایدالی داشته باشند ورشد علفی نداشته باشند بله میتونید نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام مجدد
ترکیب خاکم خاک برگ و گود گاوی و۲۰درصد ماسه و مقدار خیلی کمی خاک رس هست روزی تقریبا ۸ ساعت نور پشت پنجره داره هر ۵ روز یبار هم آبیاری و داخل گلدان ۶ لیتری هست کاکتوسمم الان یه سالشه یه برگ تقریبا ۱۰ سانت در ۵ سانت بود پارسال کاشتم ولی تقریبا ۵ ماهه جوونه هاش میریزه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 3ام, 1398 15:17:

سلام، گلدان شش لیتری؟ اگر گلدان خیلی بزرگ هست مشکل همین هست، گلدان بزرگتر اب بیشتری رو نگه میداره وبرای کاکتوس یک ساله خوب نیست ترکیب خاک هم مناسب نیست، بهتر هست گیاه رو به گلدان کوچکتری انتقال بدید اندازه گلدان یک الی دو سایز باید از حجم ریشه بزرگتر باشه،ترکیب خاک کاکتوسها، ماسه شسته عدسی ۷۰ درصد، پیت ماس۲۰ درصد، ورمی یا کود دامی استریل شده ۱۰ درصد، ابیاریتون هم زیاد هست هر وقت خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض ادب خدمت شما کارشناس گرامی
واقعا این دوتا سوال بالای که جواب دادین خیلی به درد منم خورد در واقعا پاسخ خیلی از سوالات من بود
ولی من یه مشکلی برا کاکتوس اپونتیام پیش اومدا که فقط پایش که تو خاکه مونده و هر چی جوونه میزنه خود به خود میفته و جدا میشه خیلی ناراحتم کرده به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه و راه حلش چیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 3ام, 1398 10:31:

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی، شرایط نگهداریتون به چه نحو هست؟ابیاری،میزان دریافت نور، ترکیب خاک،دما ،کوددهی… این موارد رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید دوباره مزاحم شدم
از سایت خوبتون کود مخصوص کاکتوس گرفتم واسه کاکتوس اپونتیام که پایش ۳ ساله هست چه مقدار و چند مدت یبار استفاده کنم و اینکه این نوع کاکتوس چند سالگی شروع به گل دهی میکنه و اگه شرایط خوب براش فراهم باشه طول عمرش چند ساله
ببخشید خیلی طولانی شد من همین کاکتوسو تقریبا یه هفتس به گلدان ۶ لیتری جابه جا کردم آیا ۶ لیتری مناسبش هست

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 18:38:

ممنون از شما، برای کاکتوسهای بالغ کودهای پتاس بیشتر از ازت مناسب هست به اندازه یک ونیم گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وماهی یک بار زمانی که خاک مقداری رطوبت داره گیاه رو با این محلول ابیاری کنید،سایز گلدان یک الی دو سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه بهتر هست. معمولا بالای ۷سالگی بالغ میشن، شرایط برای رشد ایدال باشه فکر کنم ۲۰ سال عمر میکنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام مرسی بابت مطالب آموزنده ای که تو سایت میزارید
یه سوال داشتم آیا جدا کردن پاجوش ها باعث رشد بیشتر کاکتوس میشه
سوال دیگزم اینه چکار کنم برگهای اپونتیا پهن از اون چیزی که هست بشن
ببخشید مزاحم شدم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 15:12:

سلام، ممنون از شما، بله اگر پاجوشها یا تنه جوشها رو از گیاه مادری جدا کنید نیروی گیاه مادری صرف رشد خود گیاه میشه. اگر تعداد تنه جوشها خیلی زیاد هست همه رو بیکباره جدا نکنید بمرور زمان کم کنید که به گیاه مادری شوک وارد نشه. برای پهن شدن برگهای اپونتیا باید گیاه نور کافی دریافت کنه وابیاری وکوددهی منظم باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلاممجدد وتشکر از اینکه با حوصله جواب ما آماتورها را میدید
من همه کاکتوسهایم را زیر پنجره جنوبی گذاشتم،و همانطور که میدانید پنجره جنوبی در روز حداقل ۷ساعت آفتابگیره ولی چون آفتاب میچرخه به هر کاکتوس حدود سه ساعت آفتاب مستقیم میخوره چند ساعتی هم آفتاب با فاصله به اطرافش از ۵تا ۶۰سانتیمتر میتابد.حالا سوال اینه که آیا این تابش برای کاکتوسها کافی نیست و حتما باید مستقیم باشد ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 2ام, 1398 13:37:

سلام، ممنون از شما، پنجره جنوبی بیشترین نور رو دریافت میکنه واین میزان نور برای کاکتوسها مناسب هست، هفته ای یک بار گلدانها رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاهان نور کافی برسه.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام
آیا زیر پنجره جنوبی که روزی حدود سه ساعت آفتاب میگیره برا کاکتوس و ساکولنتهام مفیده ؟ یا باید شیشه مات کن به شیشه بچسبانم ؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 1ام, 1398 17:55:

سلام، اگر شیشه معمولی هست ونور مستقیم میتابه بله بهتر هست فیلتر کنید ولی اگر شیشه دوجداره یا رفلکس هست نیازی نیست،روزی سه ساعت نور کم هست برای کاکتوسها وساکولنتها،حداقل باید روزی شش ساعت نور کافی دریافت کنند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، ببخشید متاسفانه کاکتوس های من فقط رشد طولی دارند، هر کاری میکنم که قطور باشند ولی هر روشی انجام میدم جواب نداده، میشه لطفا راهنمایی فرماید؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 26ام, 1398 09:49:

سلام، چه نوع کاکتوسی هستند؟شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام چه زمانی برای تعویض خاک گلدان مناسبه ایا هر زمانی میتونیم این کارو انجام بدیم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1398 11:59:

سلام، خیر هر زمان نمیشه، زمانی که گیاه رشد داره میتونید گلدان رو تعویض کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خسته نباشین
سوالی داشتم که خیلی برام مهمه
اغا من حدود ۴ ماه میش دوتا افوربیا تریگونا قلمه زدم اونم به این صورت بعد از جدا کردنداز گیاه مادری ۴ روز گذاشتم تا جای بریدگی پینخ ببنده و اون مایع سفید رنگش خشک بشه بعدش تو مخلوطی از ماسه کوکوپیت پیت ماس کاشتمشون هر ۱۵روزی هم بهشون آب میدادم امروز خواستم ببینم ریشه دادن یا نه در کمال تعجب دیدم هیچکدوم هیچ ریشه ای ندادن بدون اینکه اصلا خود ساقشون اصلا خشک بشه و همون مثل روز اول سبز سبز هستن فقطو فقط اون تهش که از ساقه نادری حدا کرده بودم زیر خاک یکم سیاه شده بود اما اثری لز ریشه نبود
حالا سوالام اینه به نظرتون مشکل کجا بوده که بعد ۴ ماه ریشه دار نشده اما خودش هنوز سبزه؟؟؟
و دوباره چیکار کنم تا اینبار ریشه دار بشن؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 28ام, 1397 23:32:

سلام، چهار ماه پیش اذر ماه، زمانی هست که اگر دما پایین باشه کاکتوسها به خواب میرند، زمانی که از گیاه مادری قلمه گرفتید احتمال داره که گیاه درخواب بوده برای همین در این مدت نه خراب شده ونه ریشه زده، بهترین زمان برای قلمه گیری زمانی هست که گیاه درحال رشد باشه اگر انتهای قلمه سیاه شده بایک چاقوی تیز واستریل شده ببرید تا به قسمت سالم برسید وقلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد در خاک استریل شده بکارید دقت کنید که در خاک قبلی کشت کنید قارچی خواهد شد، خاک قبلی رو هم ضدعفونی کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من چند تا کاکتوس دارم که ۲ ماهه تو خاکه ولی ریشه نمی زنه و یکی دینشان که ریشه زده پژمرده شده راه کار چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:49:

سلام، ممنون، چه نوع کاکتوسی هستند وبه چه روشی کشت کردید ؟داخل چه نوع ترکیب خاکی؟ بصورت خلاصه بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام برای رشد بهتر کاکتوس دراگون چه اید کرد من ۶ ماه این کاکتوس رو خریدم ولی رشد نمی کنه من توی خوزستان زندگی می کنم برای این که افتاب سوخته نشه گذاشتم پشت پنجره که افتاب روزی ۲تا ۳ ساعت بهش میرسه با تشکر ازسایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 13ام, 1397 11:58:

سلام، دراگون فروت گیاه سریع الرشدی نسبت به سایر کاکتوسهاست، بشرطی که نور کافی دریافت کنه. سعی کنید نور بیشتری دریافت کنه اگر دمای بیرون منزل بالای ده درجه هست میتونید در محیط ازاد نگهداری کنید بشرطی که بمرور زمان به هوای ازاد انتقال بدید تا افتاب سوخته نشه. ترکیب خاک هم مهم هست برای رشد بهتر این گیاه ترکیب مناسب برای این نوع گیاه خاک برگ کاملا پوسیده پیت ماس وماسه وورمی کمپوست هست،این نوع کاکتوس به اب بیشتری نسبت به سایر کاکتوسها نیاز داره تقریبا شرایط نگهداری مثل اپونتیاهاست. میتونید برای تقویت ماهی یک بار از کودهای کامل استفاده کنید سعی کنید در زمستان دمای پایین ۸درجه ودر تابستان دمای بالای ۳۸ درجه رو نداشته باشه مابین این دو دما رشد ایدالی خواهد داشت.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من دوست دارم کاگتوس سرئوس من چند شاخه بشه چ کار باید انجام بدم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 13ام, 1397 13:42:

سلام. سرزنی کنید چند شاخه میشه، بهار اقدام کنید، الان زمان مناسبی برای این کار نیست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و عرض ادب و خسته نباشین.
یه سوال دیگه هم داشتم.
من میخوام برا روی گلدان هام شن رنگ کنم خواستم ببینم به نظر شما بهترین پودر رنگ برای اینکار چه پودر رنگی هست و این رنگ برای کاکتوس ها که مضر نیس؟؟؟
درضمن این رنگو از کجا میشه تهیه کرد؟؟
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 21:46:

سلام. در مورد رنگ اطلاعی ندارم ولی سنگهای رنگی آماده در بازار موجود هست.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشین.
سوالی داشتم خواستم ببینم کود کبوتر(فضله کبوتر) برای کاکتوس مفیده یا نه؟؟
اگه مفیده درصد استفادش و مدت استفادش چقدره؟
و اگر مال کبوتر مفید نیس کلا کود چه حیوانی برای کاکتوس خوبه؟؟؟
چون از خیلیا شنیدم و دیدم که به کاکتوس و یا گلهای دیگش فضله کبوتر میدن که رشدشون خیلیییی زیاد میشه.
ممنون میشم توضیحات کافی رو بدین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 4ام, 1397 11:15:

سلام. برای کاکتوسها که گیاهان زینتی هستند میتونید از کودهای شیمیایی مثل npk استفاده کنید. کودهای پرندگان ازت زیادی دارند وباعث سوختگی وجذب بیشتر اب در کاکتوسها میشه که احتمال ترکیدگی در کاکتوسها رو در پی داره بهترین کود برای کاکتوسها از میان کودهای حیوانی کودکاملا پوسیده واستریل شده گاوی وورمی کمپوست(کود کرم خاکی) هست. وکودهای شیمیایی که پتاس بیشتری از ازت دارند.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من توی باکن خونه تو شهر تهران یک گلخونه کوچیک درست کردم یعنی یه چهارچوب که دور تا دورش نایلون کشیدم ولی وسیله گرمایش ندارم آیا برای زمستان احتیاجی به وسلیه گرمایش هست یا همین که کاکتوس ها در یک محفظه نایلونی باشه کفایت میکنه و از چه نوع وسیله گرماشی میتونم استفاده کنم کل گل خونه کوچک من ابعادش ۱*۱*۱ متر هست .و اینکه فرمود برای رشد بهتر احتیاج به رطوبت نسبی هست منظورتون چقدر یا چند درصد رطوبت هست. سپسگذار از سایت بینظیرتون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 29ام, 1397 14:19:

سلام. اگر دمای داخل گلخونه به پایین تر از پنج درجه نرسه نیازی به لوازم گرمایشی نیست ولی اگر هوا خیلی سرد بشه بصورتی که اگر داخل گلخونه ظرف اب بگذارید واب یخ بزنه باید یک وسیله گرمایشی استفاده کنید. میتونید از بخاری کوچک برقی ویا گاز سوز استفاده کنید.در زمستان بهتر محیط کاکتوسها خشک باشه ورطوبتی نباشه.البته خاک رطوبت رو خواهد داشت تقریبا بین ۴۰_۳۰درصد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه نوع سدوم دارم ک برگاش آبشو جمع کرده هرچی هم روشو پلاستیک میکشم تا رطوبت جمع کنه و برگاش پرآب شه باز نمیشه آبم هر وقت ک خشک باشه خاکش میدم بهش

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 15ام, 1397 13:25:

سلام. بهتره از خاک دربیارید وریشه ها رو چک کنید ریشه ها پوسیده باشه گیاه نمیتونه عمل ابرسانی رو انجام بده وبرگها حالت چروک بخود میگیرند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر. من کاکتوس توپی دارم که تقریبا دوساله رشد خوبی نداره به نطرتون تغییر آمیخنه کودی برارشدش مفیده؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 23:27:

سلام. کاکتوسها نور کافی دریافت کنند رشد بهتری خواهند داشت. احتمالا جایی که هست نور کافی برای رشد نداره.بهتره به جای پر نوری انتقال بدید. منظورتون از کود امیخته چه نوع کودی هست؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از مطالب خوب و عالیتون ببخشید ی سوال داشتم اگ بشه در زمستون و پاییز دما رو برای کاکتوس ها همون ۲۰-۴۰درجه نیگه داشت… کاکتوس ب رشد خودش در این فصل ها هم ادامه میده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 26ام, 1397 21:47:

سلام. بله اگر دما بالا باشه رشد میکنن ولی بهتره زمستان دما رو پایین بیارید تا به خواب زمستانی برند تا بهار رشد خوبی رو شروع کنند. در فصل زمستان دما بهتره بین ۱۰_۱۵درجه باشه.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و احترام ، لطفا اگه ممکنه تهیه خاک غنی برای کاکتوس را که فرمودید بصورت ساده توضیح فرمایید ، همچنین نوع کود مورد نیاز کاکتوس را معرفی فرمایید ، یک دنیا تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 18ام, 1397 13:06:

سلام.خاک غنی برای کاکتوسها (ماسه عدسی شسته هفتاد درصد,پیت ماس بیست وپنج درصد,ورمی کمپوست ویا کود گاوی کاملا پوسیده پنج درصد,میتونید به این ترکیب مقداری هم کوکوپیت وذغال خرد شده اضافه کنید)این خاک برای انواع کاکتوسها بهترین وغنی ترین خاک محسوب میشه که کاکتوسها بعلاوه دریافت کافی نور وابیاری با این ترکیب خاک رشد بسیار عالی خواهند داشت.کود مناسب برای کاکتوسها وساکولنتها کودهایی هستند که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند.مثل کود npk12,12,36ویا۳,۱۱,۳۸ویا کودهای مشابه این نوعها که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ، تا بحال کسی را ندیدم که تونسته باشه ازکاکتوس گل بگیره ، لطفا روش به گل نشستن کاکتوس را توضیح بفرمایید ، با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 16ام, 1397 00:13:

سلام.همه ی کاکتوسها گل میدن.برای اینکه کاکتوسها به گل بشینن شرایط خاصی هست که باید در اون شرایط قرار بگیرند تا گل بدند.اول اینکه کاکتوس حتما باید بالغ باشه دوم در زمان رشد از ترکیب خاک غنی برخوردار باشه.سوم ابیاری کود دهی منظم باشه.چهارم نور کافی دریافت کنه.پنجم در زمستان در دمایی قرار بگیره که استراحت زمستانی داشته باشه همه ی این شرایط رو اگر برای کاکتوسها فراهم کنید اوایل بهار به گل میشینه وتا پاییز گل میده.

[پاسخ]