قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در 5 مرحله
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله : کاکتوس اپونتیا یا همان کاکتوس زبان شوهر شاید معروف‌ترین کاکتوس در دنیا باشد. کاکتوس مقاومی با رشد زیاد که دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. تکثیر این کاکتوس از طریق بذر و قلمه می‌باشد که روش قلمه زدن مرسوم‌تر هست. در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه کاکتوس اپونتیا را در چند مرحله ساده تکثیر نمایید. سوالات خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس پست کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله :

۱- اولین مرحله برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا، تهیه قلمه می‌باشد. برای این کار از قلمه‌های جوان و تازه تشکیل شده استفاده نکنید و حتماً از قلمه‌های چند ساله یا حداقل چند ماهه ( بالای ۵ ماه) استفاده کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع‌تر انجام شود. قلمه را به آرامی با چاقو یا قیچی تیز و تمیزی جدا کنید.

قلمه اپونتیا

۲- قلمه‌های جدا شده را در محلی به دور از تابش شدید آفتاب قرار دهید تا محل برش خورده خشک شود. مزیت این کار این است که بیماری‌ها و قارچ‌ها از این قسمت نمی‌توانند وارد بافت گیاه شوند و احتمال پوسیدگی خیلی کم می‌شود. خشک شدن محل برش ممکن است تا دو هفته هم طول بکشد. ولی نگران نباشید کاکتوس اپونتیا بسیار مقاوم می‌باشد و اتفاقی برای قلمه‌ها پیش نخواهد آمد.

 

قلمه کاکتوس اپونتیا

۳- بعد از آماده شدن قلمه‌ها برای کاشت نوبت تهیه خاک می‌رسد. قلمه اپونتیا در انواع خاک‌ها به‌راحتی ریشه دار می‌شود. ولی بهتر است از ترکیبی استفاده کنید که دارای مقادیر زیادی ماسه باشد. می‌تواند از مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد.

 

خاک گلدان کاکتوس

۴-قلمه را در حدود یک الی پنج سانتی متر در خاک می‌کاریم و به آرامی خاک را فشار می‌دهیم تا قلمه در گلدان محکم بایستد.

 

کاشت قلمه کاکتوس

۵- چون قلمه دارای ریشه نیست نباید فعلاً آبیاری انجام شود. حداقل یک هفته پس از کاشت قلمه آبیاری انجام نشود تا قلمه ریشه بزند. همچنین از قرار دادن قلمه کاشته شده در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

 

ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا
ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا

 

تنها در پنج مرحله ساده شما موفق شدید کاکتوس خود را تکثیر کنید.

پاسخ به سؤالات:
۱- بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا چه فصلی است؟ 
پاسخ: بهترین فصل زمان رشد گیاه یعنی بهار و تابستان می‌باشد. ولی تقریباً می‌توان در تمام فصول سال این کاکتوس را قلمه زد.

۲- از چه گلدانی برای قلمه زنی استفاده کنیم؟
پاسخ: در هر ظرفی که بتوان خاک را در آن ریخت می‌توان قلمه زد ولی حتماً باید توجه داشته باشید که کف ظرف شما دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد.

۳- چرا بعد از کاشت قلمه‌ها چروک می‌شوند؟
پاسخ: چروک شدن قلمه تا حدود زیادی بعد از قلمه زدن طبیعی است و به دلیل از دست دادن آب می‌باشد.برای جلوگیری از چروک شدن قلمه در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا اب کمتری از دست بدهد، پس از ریشه دار شدن قلمه و جذب آب گیاه به حالت عادی برمی‌گردد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
89 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
پارسا
پارسا
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۱

سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون.
باید چه مقدار خاک؟ رو در چه اندازه گلدان قرار بدیم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۸
در پاسخ به  پارسا

سلام، ممنون از شما، برای کاشت بذر کاکتوس یا خودکاکتوس؟

حنا
حنا
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۷

سلام سر کاکتوس اپونتیا ما حدو بیست سانت طول و عرض یک سانتی متر همینجوری دراز شده اولا قشگ شاخ بود الان دوسه روزع وزن خودشو نمیتونه انگار نگهداره سرش به طرف پایین خم میشه ما اونو چیکار کنیم .

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  حنا

سلام، احتمالا کمبود نور داره که به این صورت رشد کرده از گیاه وقسمتی که باریک رشد کرده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ملینا
ملینا
۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸

خیلی ممنون از راهنمایی تون

ملینا
ملینا
۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۲

سلام من یک کاکتوس اپونیای بزرگ دارم دیروز جداش کردم گذاشت پینه ببنده ولی الان که مطلب رو خوندم متوجه شدم که میشه توی اب هم ریشه دارش کرد می خاستم روش درست نگهداری رو بهم بگید ومن می خاستم برای خاکش از ماسه خشک استفاده کنم وگلدانش هم از خود کاکتوس کوچک تر بزارم میشه
راهنماییم کنید تا بتونم بهتر پرورش بدم راستی یکم پاینش چروک داره این مشکلی پیش نمیاره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸
در پاسخ به  ملینا

سلام، بهتر هست قلمه رو بگذارید در محیط منزل قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید داخل اب بندرت ریشه میزنه واحتمال پوسیگی کاکتوس وجود داره برای کسب اطلاع بیشتر در مورد قلمه زنی ونگهداری مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

سعید
سعید
۲۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۸

با درود و احترام
بنده خاک گلدان کاکتوس هایم را که عوض میکردم متوجه شدم که بدنه کاکتوس ها مقدار زیادی در خاک بوده و زرد رنگ شده. با توجه به عکس موجود حال باید چکار کنم.
۱. قسمت زرد رنگ را بیرون خاک قرار دهم یا درون خاک؟
۲. ایا امکان کات کردن ریشه و قسمت زرد رنگ وجود دارد؟
در مورد عکس دوم که قلمه های سبز رنگ جدا شده ایا مناسب کاشت هستند یا میتوان از جای پیوند کوچکتر کرد؟ و اینکه چکار کنم که رشد علفی نداشته باشند و کمی پهن و قویتر شوند؟ ( این قلمه را از کاکتوسهای عکس اول جدا کردم)
ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۳
در پاسخ به  سعید

سلام، لینک عکسها رو نفرستادید لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

saeid.behbahani2015
saeid.behbahani2015
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۳:۲۵
در پاسخ به  کارشناس 1

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۴
در پاسخ به  saeid.behbahani2015

بهتر هست قسمتهایی که زرد شده رو کات کنید وتنه جوشهای سالم رو جدا کنید ومجدد بکارید خاک نامناسب باعث زرد شدن گیاه مادری شده که میتونید با جدا کردن تنه جوشها مجدد تکثیر کنید، برای اینکه کاکتوسها علفی وضعیف رشد نکنند بهتر هست در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وحداقل روزی ۴الی۶ساعت نور کافی دریافت کنند.

saeid.behbahani2015
saeid.behbahani2015
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 2

تنه جوشهای سالم را اکی کردم. تنه اصلی که دورنگ هست اگر قسمت زرد را کات کنم باید بمونه تا خشک بشه یا فوری بزارم توی خاک؟ و از کی ابیاری کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۹
در پاسخ به  saeid.behbahani2015

بهتر هست پدهایی رو که زرد شدند رو دور بندازید، قسمت زرد رو هم کات کنید فکر نکنم رشد کنه چون اوند ازبین رفته.

الیاس
الیاس
۵ مهر, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۰

سلام آیا میشه قلمه اپونتیا را در مخلوط کوکوپیت و ماسه بادی کاشت ؤسوال دیگه من در یک سایت خواندم که برای گلدهی و به بار نشستن گیاه باید در زمستان کود مخصوص گلدهی به اپونتیا بدهیم تا میزان گلدهی و میوه دادن افزایش یابد آیا این حرف درست است راستی من یک اپونتیا بزرگ ۷۰ سانتی از یکی گرفتم که قبلاً میوه نمی‌داده آیا بهش کود گلدهی بدم میوه میده راستی برای گیاه مادر میشه از مخلوط خاک باغچه و ماسه استفاده کرد و اگه آره به چه نسبتی از هر کدوم استفاده کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  الیاس

سلام، بله میشه کشت کرد،کلا کوددهی باید در زمان رشد گیاهان انجام بشه،اگر در زمستان گیاه رشد داره میتونید کوددهی رو انجام بدید ،اگر رشد نداشت بهتر هست کوددهی متوقف بشه چون کوددهی بیشتر باعث از بین رفتن گیاه میشه گیاه زمانی که در حال استراحت هست ریشه ها کود رو جذب نمیکنند وکوددهی باعث انباشته شدن نمک موجود در کودها در اطراف ریشه شده وباعث پوسیدگی ریشه گیاه میشه. کاکتوسها زمانی به گل میشینندکه ابتدا بالغ باشن دوم استراحت وخواب زمستانی رو سپری کرده باشند ودر زمان رشد از شرایط نگهداری ایدالی برخوردار باشند.

Fatemeh?
Fatemeh?
۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳

سلام من هر وقت سوالی می پرسم نه سوال خودم و نه جواب شما را دیگر پیدا نمی کنم??‍♀️ آیا آن پدی که برای قلمه زدن برش می دهیم می تواند چند پد دیگر روی آن باشد و به این صورت بگذاریم خشک شود و بعد در خاک بکاریم یا حتماً باید یک پد باشد؟
ایا پای که برش می دهیم و روی آن میوه نارس است مناسب قلمه هست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۱
در پاسخ به  Fatemeh?

سلام، تا وقتی که ما جواب سوالتون رو ندیم پیامها برای شما نمایش داده نمیشه بعد از پاسخگویی وتایید پیام براتون نمایش داده میشه، روی هر مقاله که سوال میپرسید اسم مقاله رو به خاطر داشته باشید، تعداد سوالات زیاد هست وبعد از پاسخ دهی پیامهای قدیمیتر پایین صفحه میرند، از قسمت نظرات میتونید پیامتون رو پیدا کنید وجوابتون سوالتون رو مطالعه کنید، بله میتونید انجام بدید مشکلی نیست،اگر روی پدی که قلمه گرفتید میوه نارس باشه اون میوه دیگه نمیرسه وباید جدا کنید ودور بندازید از پدهایی انتخاب کنید که میوه نداشته باشند.

مهدی
مهدی
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱

سلام من هزار مت رزمین دارم میخواهم قلمه اپونتیا بکارم هم برای تولیو و تکثیر قلمه و هم برای میوه دهی میشه راهنمایی کنید با چه فاصله ای قلمه ها را بکارم چه زمانی بکارم و …

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹
در پاسخ به  مهدی

سلام، بهتر هست ابتدا قلمه ها رو ریشه دار کنید بعد در زمین بکارید چون مستقیم داخل زمین ونور مستقیم بکارید احتمال از بین رفتنشون زیاد هست،فاصله بستگی به اندازه قلمه داره، اگر بزرگ باشند بافاصله یک متر اگر کوچکتر باشن فاصله هم کمتر میشه.

زهرا
زهرا
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵

سلام وقت بخیر.
خاکی ک قلمه پینه بسته داخلش کاشت میشه باید خشک باشه؟ یعنی خود خاک نباید هیچ رطوبتی داشته باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۱
در پاسخ به  زهرا

سلام، بله بهتر هست کامل خشک باشه.

Solmaz
Solmaz
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام اوپونتیای من دراز و نازک رشد کرده الان از وسط شکست میشه راهنمایی کنید چیکارکنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۰
در پاسخ به  Solmaz

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

زهره
زهره
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۶

سلام ما خوزستان هستیم
میخوام اپونتیا توی باغچه بکارم..قلمه رو مستقیم تو خاک بذارم یا اول در خانه ریشه دار کنم بعد توی باغچه بذارم؟؟هوا خیلی گرمه

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹
در پاسخ به  زهره

سلام، بهتر هست داخل منزل ریشه دار کنید،بعد از اینکه شروع به رشد کرد بمرور زمان به محیط ازاد انتقال بدید وسال بعد اوایل بهارداخل باغچه انتقال بدید.

Faty
Faty
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳

سلام ببخشید کاکتوس من کناره هاش زرد و فرورفته شده ریشه ش هم در حد دوسه سانت باقی مونده اگه کناره ها رو جدا کنم باز رشد میکنه؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۸
در پاسخ به  Faty

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

نبوی
نبوی
۲۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۳

سلام
اپونیای من خودش کنارش جونه زد تو خاک و به سرعت داشت رشد می کرد و خیلی خوب قد کشید امروز دیدیم داره خم می شه چیکارش باید بکنم؟ممنون می شم راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۴
در پاسخ به  نبوی

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

م. احمدزاده
م. احمدزاده
۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۹

با سلام و روزبخیر.
من دوقلمه اپونتیا رو با این روش کاشتم. فقط برای خشک شدن محل برش دو روز وقت گذاشتم. آبیاری هم نکردم.
امروز دیدم یکی از قلمه ها نرم و آبکی شده (البته سایز این قلمه کوچیک بود).ولی قلمه بزرگتر سالم بود.
ممکنه قارچ گرفته باشه؟ برای سالم موندن قلمه دوم چه اقدامی انجام بدم؟
ممنون از پاسخگویی.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۷
در پاسخ به  م. احمدزاده

سلام، احتمالش هست که لوازمی رو که برای برش استفاده کردید ضدعفونی نبوده وباعث قارچی شدن قلمه شده، برای پیشگیری بعد ازکاشت میتونید اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

امیر
امیر
۱۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۸

سلام
این لکه های سفید علتش چیه؟ و راه درمان و جلوگیری از تکرارش چیه؟
http://uupload.ir/files/xhzs_img_20200705_130241.jpg
تشکر

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۴
در پاسخ به  امیر

سلام، بیماری ویروسی هست که در اپونتیاها شایع هست ومتاسفانه درمانی نداره ولی رشد گیاه رو مختل نمیکنه فقط از نظر ظاهری گیا ه رو زشت میکنه، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ویا به همین صورت نگهداری کنید.

امیر
امیر
۱۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۹
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون، خود همین قسمت رو قلمه گرفتم.
سرایت میکنه به سایر اپونتیاها؟ و اینکه همین گیاه راکتهای جدید بده اونا هم لکه دار میشن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
در پاسخ به  امیر

ممنون از شما ،نه به گیاهان دیگر سرایت نمیکنه، احتمالش هست که پدهای جدید هم به این صورت لکه داشته باشند ولی گیاه کم کم که بزرگتر بشه پدهای جدید تر سالم خواهند بود.

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۲

سلام یکی از آشنا های من اپونتیا رو همون جوری که شما توضیح دادین قلمه میزنه فقط تنها فرقش اینه که به جای خاک توی آب میزارتشون اون هام تو آب ریشه میزنن فقط یکم طول میکشه میخواستم بدونم منم میتونم اون کارو بکنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶

سلام، بله داخل اب هم ریشه دار میشه ولی انتهای قلمه نباید زیاد داخل اب باشه یک سانت باشه کافی هست.

عرفان
عرفان
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴

http://uupload.ir/files/vsmb_۲۰۲۰۰۵۱۸_۱۱۰۱۵۳.jpg
سلام اپونتیای من ریشه زده و یه جوونهی کوچیک بالاشه از الان میتونم کود بدم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  عرفان

سلام، بله میتونید کوددهی رو شروع کنید.

علیرضا ترکاشوند
علیرضا ترکاشوند
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۳:۱۶

سلام روش ریشه دار کردن تو آب هم بذارید، من برای اولین بار این کاکتوس رو اینجوری ریشه دار کردم و خیلی خوب گرفت

ساناز
ساناز
۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۸

سلام من دوتا کاکتوس اپونتسا دارم هیچ کدوم میوه نمیدن ،جکار باید کرد برای میوه دادن؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  ساناز

سلام، برای میوه دهی گیاه حتما باید بالغ باشه خواب زمستانی رو سپری کنه ودر زمان رشد از نور کافی، ابیاری منظم،کوددهی وخاک مناسبی برخوردار باشه تا به گل بشینه و میوه بده.

sahar.70
sahar.70
۲۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۰

با عرض سلام و خسته نباشید.
چند تا سوال داشتم از خدمت شما ممنون میشم راهنمایی کنید.
من یک ساله که یه اپونتیا دارم که خیلی خوب داشت بزرگ میشد الان حدود چند ماهه که یه روز اومدم دیدم که راکت های بالایی افتادن روی خاک من اونا رو برداشتم و گذاشتم دوباره تو خاک کاکتوس اماده که از مغازه خریدم ودوباره ریشه دادن که حدود ۶ تا راکت هستن حالا حدود دو ماهه هرچی پاجوش میزنن طبق عکس ارسالی به صورت نازک هستن چه کار باید بکنم؟
پشت پنجره نگهداری میشن و ۱۰ روز یه بار آبیاری میشن و الان که بهار شده یک بار از کود کاکتوسی که از شما خریدم بهش دادم
چرا راکت های بالا شکسته شدن؟ چرا نازک رشد میکنن؟ باید برای بهتر شدن چیکار کنم؟
آیا میشه همه این پاجوش ها و گیاه مادر رو به یه گلدون بزرگتر کنار هم منتقل کنم؟ آیا مانع رشد گیاه نمیشه؟
و یه سوال دیکه اینکه من از شما بذر خریدم و تقریبا آماده انتقال به گلدون هستن جئانه ها شما چه ترکیب خاکی پیشنهاد میکنید؟ خاک آماده آیا مناسبه؟

http://uupload.ir/files/slhi_20200413_183408.jpg
http://uupload.ir/files/chp5_20200413_183452.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸
در پاسخ به  sahar.70

سلام، گیاهتون کمبود نور داره،ریزش پدها وباریک شدن جوانه ها هم دلیلش همین موضوع هست، گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،بهتر هست جداگانه نگهداری کنید داخل یک گلدان انتقال بدید باید از گلدان بزرگتری استفاده کنید گلدان بزرگ هم برای کاکتوسها مناسب نیست. برای جوانه هایی که میخواهید تک کنید از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

مصطفی بهزادی فر
مصطفی بهزادی فر
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۳

سلام گل لب ماتیکی دارم خیلی بزرگ شده طوری که نمیتونم آب بدم چون آب میره لای گل برگها از لا به لای گل برگهایک ساقه‌های درحال رشته راهنماییم کنین چکارکنم وبتونم تکثرکنم وگلدون تعویض کنم چه خاکی مناسب ممنون ومرسی

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۷
در پاسخ به  مصطفی بهزادی فر

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مصطفی بهزادی فر
مصطفی بهزادی فر
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۲

سلام برای کاکتوس چه خاکی بگیرم وبرای تکثربهترچه کارکنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵
در پاسخ به  مصطفی بهزادی فر

سلام، از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه میتونید استفاده کنید،یا خودتون ترکیب خاک رو درست کنید. برای تکثیر بهتر هست قلمه ها رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براشون استفاده کنید.

آذین
آذین
۱۳ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۸

سلام اپونتیای من پایه ی اصلیش نصفش انگار پوسیده ،قهوه ای و چروک شده و طبیعتا شل خودشم یکم رنگش کمرنگ شده ،اون جوانه های بالایی رو جدا کنم و قلمه بزنم؟برای خود پایه نمیشه کاری کرد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۴۶
در پاسخ به  آذین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

آذین
آذین
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  آذین

خیلی ممنونم ،بفرمایید عکسش خدمت شما ،پشت پنجره ی نسبتا پر نور نگه داری میشده چون مسئولیت آب دادنش با خودم نبودم نمیتونم دقیق بگم ولی فکر کنم سطح خاک که تا حدود دو سانت خشک میشده بهش آب میدادن
http://uupload.ir/files/zuk1_img_20200306_192156_461.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۶
در پاسخ به  آذین

قسمتی که داخل خاک هست پوسیده ،میتونید تنه جوش رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس که متخلخل وماسه ای باشه بکارید،خاکش مناسب نیست،ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

آذین
آذین
۱۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۸
در پاسخ به  آذین

خیلی خیلی لطف کردین متشکرم

فرزاد
فرزاد
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۷

سلام من تازه قلمه اپونتیا به گلدان جدید منتقل کردم.کف گلدان سنگریزه ریختم و بقیه اش ماسه شسته بسته بندی ریختم. توی ماسه انگار کودی وجود نداره. آیا لازمه از همین حالا کود دهی بشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۷
در پاسخ به  فرزاد

سلام، دوست گرامی این سوال رو چند بار روی مقاله های مختلف پرسیدید وهر بار جوابتون رو نوشتیم لطفا مطالعه بفرمایید پیامهای تکراری اسپم شناخته شده وحذف خواهند شد.

فرزاد
فرزاد
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۱
در پاسخ به  فرزاد

سلام .بخاطر تشابه در بعضی کلمات دلیل بر تکراری بودن سوال نمیشه.دوتا سوال مطرح کردم که شروع سوالات مثل هم هستش.اما با مفهوم متفاوت. جواب سوال اولمو گرفتم وبابت پاسخ دهی سریع ممنونم. .سوال دوممو با همون عنوان مطرح کردم چون امکان ریپلی نداشتم. بنده تعویض گلدان انجام دادم یکیش برای کاکتوسی که ریشه داره و دومیش برای قلمه اپونتیا .توی دوتا گلدان سنگریزه و ماسه ریختم.با توجه به اینکه وسط پاییز هستیم .میخام مطمئن بشم کاکتوس و قلمه توی ماسه خالی و بدونه کود مشکلی براش پیش نمیاد تا فصل بهار کوددهی شروع کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  فرزاد

سلام، بعد از تعویض گلدان تا یک ماه بهتر هست کوددهی انجام نشه تا گیاه قسمتهای اسیب دیده ریشه رو ترمیم کنه وریشه جدید بزنه تا بتونه کود روجذب کنه، برای قلمه هم اصلا نیازی به کوددهی نیست چون فعلاریشه ای وجود نداره که عناصر رو جذب کنه، وکلا در فصل پاییز وزمستان بهتر هست کوددهی قطع بشه چون در این فصل رشد گیاه کم شده وجذب عناصر توسط ریشه انجام نمیشه وکوددهی فقط باعث پوسیدگی ریشه ودر نهایت از ببن رفتن گیاه میشه پس بهتر هست کوددهی در زمان رشد گیاه از اوایل بهار تا اواخر تابستان انجام بشه.

فرزاد
فرزاد
۱۸ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۵
در پاسخ به  فرزاد

ممنون از پاسختون .بخاطر سرعت نت جوابها دستم نمیرسید. ممنون از سایت خوبتون

فرزاد
فرزاد
۱۶ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۶

سلام. قلمه اپونتیا گرفتم الان ۵روزه گذاشتمش سایه. میخام ببرمش توی گلدان. لازمه کف گلدان شن بریزم؟ اگه لازمه شن بریزم تا چندسانت لازم میشه و اگه اندازه شن که میخام کف گلدان بریزم درشت باشه .مثلا ۲برابر نخود یا کمی بیشتر.آیا مشکلی بوجود نمیاد؟سوال دیگه ام اینه. اگه از میوه اپونتیا دانه بگیرم برای کاشت آیا لازمه قبل از کاشت توی یخچال بره ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  فرزاد

سلام، بله حتما شن سایز نخود برای زهکش بریزید یک الی دو سانت باشه کافی هست،اول باید بذرها رو خشک کنید بعد برای دوره سرمادهی داخل یخچال بمدت یک الی دو ماه نگهداری کنید،بعد اماده کاشت هستند.

amirhossein.parspoor
amirhossein.parspoor
۷ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۰

من می خوام بعد قلم زدن و ریشه دار کردن روش تفرو پیوند بزنم ایا اموزش این کار در سایت هست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ آبان, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۱
در پاسخ به  amirhossein.parspoor

میتونید بصورت پیوند خواب هم پیوند بزنید، مثل پیوند معمولی سایر کاکتوسها انجام میشه،قسمت مقاله ها، اموزش انواع پیوند کاکتوسها موجود هست میتونید سرچ کرده ومطالعه بفرمایید.

اشکان
اشکان
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۱

دمتون گرم
مرسی از راهنماییتون
فقط یه سوال یه برگ سبز داره که روش دوتا جوونه زده از جوونه ها کات کنم یا از برگه که بکارم چون اون تنه تصلیش هم زرد شده هم قشنگی نداره.
و در اخر میدونید این سه گلی که عکسشو گزشتم اسمشون چیه
دمتون گرم خسته نباشید
http://uupload.ir/files/go3s_15695915937278611637062967577457.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۰
در پاسخ به  اشکان

ممنون از شما، پدی که سبز رنگ هست ودو تا جوانه داره با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از گیاه مادری جدا کنید وچند روزی در محیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وبصورت کاملا سطحی ابیاری کنید،تا زمان ریشه دار شدن در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،گیاهان داخل عکس از بالا به پایینTradescantia zebrina برگ بیدی ،وسطی هم برگ بیدی بنفش هست،پایینی داخل یک گلدان مرجان وپتوس.

اشکان
اشکان
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۰۹:۳۸

سلام
خسته نباشید
کاکتوس من پنج نا برگ داره دوتاش زرد و چروک شده بود که افتاده شده بود که بریدم
دوتای دیگش هم چروک بود از اول همونجوری مونده
یکیش سبز بود که خوب رسیدگی کردم نحوه ابیاری رو اصلاح کردم طبق مطالبی ک خوندم پررنگ تر شد سبزیش و همون دوتا جوونه زده ولی اون دوتا هنوز همون شکلین
یجا هم خونم برای اصلاح نباید اب بدیم که خوب اونی که سالمه هم خراب میشه
خواهش میکنم راهنمایی کنید
اینم عکسش
http://uupload.ir/files/q8aa_15695642646874196227938987606130.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۶
در پاسخ به  اشکان

سلام، برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند وکاملا طبیعی هست، میتونید برگی رو که زرد وچروک شده کات کنید مجدد تنه اصلی ،تنه جوش میزنه. یا میتونید پدی رو که تنه جوش داره جدا کنید وبکارید تا گیاه جوانی داشته باشید.

دلشاد
دلشاد
۲۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۸

سلام
اپونتیای کاغذی دارم که حدود ۴۰سانتی متر ارتفاع رشد کردن تقریبا یه ماه خودم نتونستم مرتقبشون باشم و سپردم دست خانواده که تو این مدت فکر کنم هرروز آبیاری شدن . الان که نگاه میکنم روی تنه لکه های سفید رنگ و جای تیغ ها حالت پنبه ای گرفته. بهترین راه درمانشون چیه؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۶
در پاسخ به  دلشاد

سلام، از گیاه وقسمتهایی که لکه دارند عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

داوطلب
داوطلب
۶ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۵

سلام . ایا میشه از ی اپونتیا بزرگ ی قلمه بزرگ جدا کرد و با این مراحل که شما ذکر کردین ی گیاه سالم به دست اورد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۹
در پاسخ به  داوطلب

سلام، بله میشه فقط حتما باید به قلمه استراحت بدید تا قسمت بریده شده کاملا پینه ببنده ووقتی که دست روی قسمت بریده شده میکشید کاملا خشک باشه وسردی ورطوبت رو حس نکنید. در غیر این صورت کشت بشه زود از بین خواهد رفت.

mani6742
mani6742
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۴

آخه پارسال اینجوری نبود و هر کدوم از تنه جوش ها آنقدر بزرگ و پهن شده بودن که دقیقا مثل درخت شده بود و برا همین تنه جوش هارو جدا کردم و تو همون گلدون دوباره کاشتم امسال اینجوری شدن D:

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۸
در پاسخ به  mani6742

پارسال کدوم قسمت نگهداری میکردید باز هم همون قسمت نگهداری کنید کمبود نور داره،میتونید با کودهای مخصوص کاکتوس گیاه رو تقویت کنید،بهتر هست بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدیدتا گیاه افتاب سوخته نشه.

mani6742
mani6742
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۲

http://uupload.ir/files/h80x_20190512_182656.jpg
اپونتیا کاغذی من رشدش به صورت گوشتی شده و هی بچه میده و بچه هاشم بجای اینکه بزرگ شن دوباره بچه میدن ,بخاطر تراکم زیادشونه؟ نورشون خوبه و پارسال رشدش خیلی خوب بود و مثل درخت شده بود, دیگه همونا رو جدا کردم و کاشتم تو گلدون خودش چندتاش پوسید بقیه اش هم که موند هرکدوم یه عالمه بچه دادن ولی رشد ندارن

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۸
در پاسخ به  mani6742

این نوع اپونتیا مینیاتوری هست ورشدش به این شکل هست وفقط پاجوش وتنه جوش میزنه. اگر میخواهید بزرگ بشه باید یکی از تنه جوشها رو جدا کنید وجداگانه در گلدان بکارید تا مثل گیاه مادری بشه.

سمیرا
سمیرا
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۹

سلام
اپونتیای من خیلی دراز رشد کرده با اینکه جلوی پنجره هست و نور کافی دریافت میکنه.خاکش هم خاک کاکتوس هست.به عرض۱.۵ سانت و به طول ۲۰ سانت رشد کرده و قسمت بالا سه تا هم جوانه زده.دیگه کم کم نمیتونه خودشو نگه داره و خم میشه.چیکار کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۵
در پاسخ به  سمیرا

سلام، کمبود نور باعث باریک وعلفی رشد کردن کاکتوسها میشه،شاید بنظر شما نورکافی داشته باشه ولی برای گیاه نور دریافتی کم باشه.میتونید براش قیّم یا تکیه گاه ببندید.

امیرعلی
امیرعلی
۱۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۴:۱۹

ممنون

امیرعلی
امیرعلی
۱۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷

سلام من یک اپونتیا سیلندریکا دارم کم کم داره برگ های سبز کنارش زرد میشه و میوفته میشه بگید ممکنه علت چی باشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۵:۳۲
در پاسخ به  امیرعلی

سلام، برگهای سیلندریکا همیشگی نیست وبمرور زمان زرد شده ومیریزه،با رشد مجدد گیاه برگهای جدیدی سبز میشه.

علیرضا
علیرضا
۱۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۴

سلام
جوانه های جدید اپونتیا که در میان تیغ ندارند. چکار باید کرد که تیغ دار شوند؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ اسفند, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹
در پاسخ به  علیرضا

سلام، بمرور زمان که بزرگ بشن ونور کافی دریافت کنند تیغ درمیارند. احتمالا نورشون کم هست بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید.

امیرعلی
امیرعلی
۶ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۵:۵۱

سلام برای جدا کردن قلمه ایا باید حتما با چاقو یا وسایل تیز دیگه استفاده کنیم؟چون قلمه های گیاه مادر من رو باد جدا کرده و من کاشتمش ایا ریشه هاش در میادیا باید حتما با چاقو زخم بشه؟؟ممنون میشم جوابمو بدید

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۸:۱۱
در پاسخ به  امیرعلی

سلام، اگر کشت کردید مشکلی نیست ریشه میزنه، ولی اگر هنوز نکاشتید بهتر هست با یک چاقوی تیز قسمت شکسته رو صاف یا بصورت اریب برش بزنید، برش زدن به این دلیل هست که قسمت شکسته اگرالوده یا قارچی بود جدا بشه.

رضاشریفی
رضاشریفی
۳۰ دی, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۲

سلام
میشه خواص کاکتوس اپونتیا روبگید

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۷ ۱۳:۲۲
در پاسخ به  رضاشریفی

سلام. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنم این دو مقاله رو مطالعه بفرمایید، روی لینک مورد نظر کلیک کنید⬇️⬇️⬇️

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا – میهن کاکتوس
https://mihancactus.ir/1395/12/01/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3-%d8%a7%d9%be%d9%88%d9%86%d8%aa%db%8c%d8%a7/

طرز تهیه سالاد کاکتوس – میهن کاکتوس
https://mihancactus.ir/1397/06/23/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B3/

negin
negin
۸ آبان, ۱۳۹۷ ۱۹:۰۵

سلام خسته نباشید
من یه اپونتیا کاغذی دارم که مدتی هست چیزی شبیه به شبنم یا یک دانه نمک روش پیدا میشه
میخواستم بدونم باید چیکار کنم و میتونم تو این فصل ازش قلمه بگیرم

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ آبان, ۱۳۹۷ ۲۰:۳۸
در پاسخ به  negin

سلام. با دقت همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید احتمال داره شپشک اردالود باشه. بهتره صبر کنید بهار قلمه بگیرید الان زمان مناسبی برای قلمه گرفتن نیست.

مجید
مجید
۱۰ تیر, ۱۳۹۷ ۰۱:۲۸

سلام، با تشکر از سلیت خوبتون
چند وقتیه اپونتیای من لاغر شده، فکر کنم دچار پوسیدگی ریشه شده
میتونم قسمت پایین گیاه که شامل کل ریشه میشه رو ببرم بذارم پینه بزنه؟
و بعد دوباره بکارمش؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ تیر, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  مجید

سلام.بله قسمتهای پوسیده رو کات کنید واز قسمتهای سالم قلمه بگیرید.لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما استریل کنید.