قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در 5 مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله : کاکتوس اپونتیا یا همان کاکتوس زبان شوهر شاید معروف‌ترین کاکتوس در دنیا باشد. کاکتوس مقاومی با رشد زیاد که دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. تکثیر این کاکتوس از طریق بذر و قلمه می‌باشد که روش قلمه زدن مرسوم‌تر هست. در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه کاکتوس اپونتیا را در چند مرحله ساده تکثیر نمایید. سوالات خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس پست کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله :

۱- اولین مرحله برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا، تهیه قلمه می‌باشد. برای این کار از قلمه‌های جوان و تازه تشکیل شده استفاده نکنید و حتماً از قلمه‌های چند ساله یا حداقل چند ماهه ( بالای ۵ ماه) استفاده کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع‌تر انجام شود. قلمه را به آرامی با چاقو یا قیچی تیز و تمیزی جدا کنید.

قلمه اپونتیا

۲- قلمه‌های جدا شده را در محلی به دور از تابش شدید آفتاب قرار دهید تا محل برش خورده خشک شود. مزیت این کار این است که بیماری‌ها و قارچ‌ها از این قسمت نمی‌توانند وارد بافت گیاه شوند و احتمال پوسیدگی خیلی کم می‌شود. خشک شدن محل برش ممکن است تا دو هفته هم طول بکشد. ولی نگران نباشید کاکتوس اپونتیا بسیار مقاوم می‌باشد و اتفاقی برای قلمه‌ها پیش نخواهد آمد.

قلمه کاکتوس اپونتیا

۳- بعد از آماده شدن قلمه‌ها برای کاشت نوبت تهیه خاک می‌رسد. قلمه اپونتیا در انواع خاک‌ها به‌راحتی ریشه دار می‌شود. ولی بهتر است از ترکیبی استفاده کنید که دارای مقادیر زیادی ماسه باشد. می‌تواند از مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد.

خاک گلدان کاکتوس

۴-قلمه را در حدود یک الی پنج سانتی متر در خاک می‌کاریم و به آرامی خاک را فشار می‌دهیم تا قلمه در گلدان محکم بایستد.

کاشت قلمه کاکتوس

۵- چون قلمه دارای ریشه نیست نباید فعلاً آبیاری انجام شود. حداقل یک هفته پس از کاشت قلمه آبیاری انجام نشود تا قلمه ریشه می‌دهد. همچنین از قرار دادن قلمه کاشته شده در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا
ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا

تنها در پنج مرحله ساده شما موفق شدید کاکتوس خود را تکثیر کنید.
پاسخ به سؤالات:
۱- بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا چه فصلی است:
پاسخ: بهترین فصل زمان رشد گیاه یعنی بهار و تابستان می‌باشد. ولی تقریباً می‌توان در تمام فصول سال این کاکتوس را قلمه زد.

۲- در چه گلدانی برای قلمه زنی استفاده کنیم؟
پاسخ: در هر ظرفی که بتوان خاک را در آن ریخت می‌توان قلمه زد ولی حتماً باید توجه داشته باشید که کف ظرف شما دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد.

۳- چرا بعد از کاشت قلمه‌ها چروک می‌شوند؟
پاسخ: چروک شدن تا حدود زیادی بعد از قلمه زدن طبیعی است و به دلیل از دست دادن آب می‌باشد. پس از ریشه دار شدن قلمه و جذب آب گیاه به حالت عادی برمی‌گردد.

منبع: میهن کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

پست‌های مرتبط

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم

آموزش ساخت بونسای آدنیوم : adenium bonsai در این مقالیه آموزش...

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی بخش دوم

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش دوم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی بخش دوم : در ادامه...

مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ها

مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ها

مکانیسم یخ زدگی در کاکتوس‌ها : بسیاری از گیاهان گوشتی مانند ساکولنت...

نظرات (19)

آخه پارسال اینجوری نبود و هر کدوم از تنه جوش ها آنقدر بزرگ و پهن شده بودن که دقیقا مثل درخت شده بود و برا همین تنه جوش هارو جدا کردم و تو همون گلدون دوباره کاشتم امسال اینجوری شدن D:

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 29ام, 1398 18:08:

پارسال کدوم قسمت نگهداری میکردید باز هم همون قسمت نگهداری کنید کمبود نور داره،میتونید با کودهای مخصوص کاکتوس گیاه رو تقویت کنید،بهتر هست بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدیدتا گیاه افتاب سوخته نشه.

[پاسخ]

پاسخ

http://uupload.ir/files/h80x_20190512_182656.jpg
اپونتیا کاغذی من رشدش به صورت گوشتی شده و هی بچه میده و بچه هاشم بجای اینکه بزرگ شن دوباره بچه میدن ,بخاطر تراکم زیادشونه؟ نورشون خوبه و پارسال رشدش خیلی خوب بود و مثل درخت شده بود, دیگه همونا رو جدا کردم و کاشتم تو گلدون خودش چندتاش پوسید بقیه اش هم که موند هرکدوم یه عالمه بچه دادن ولی رشد ندارن

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 28ام, 1398 18:58:

این نوع اپونتیا مینیاتوری هست ورشدش به این شکل هست وفقط پاجوش وتنه جوش میزنه. اگر میخواهید بزرگ بشه باید یکی از تنه جوشها رو جدا کنید وجداگانه در گلدان بکارید تا مثل گیاه مادری بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
اپونتیای من خیلی دراز رشد کرده با اینکه جلوی پنجره هست و نور کافی دریافت میکنه.خاکش هم خاک کاکتوس هست.به عرض۱.۵ سانت و به طول ۲۰ سانت رشد کرده و قسمت بالا سه تا هم جوانه زده.دیگه کم کم نمیتونه خودشو نگه داره و خم میشه.چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 19ام, 1398 17:25:

سلام، کمبود نور باعث باریک وعلفی رشد کردن کاکتوسها میشه،شاید بنظر شما نورکافی داشته باشه ولی برای گیاه نور دریافتی کم باشه.میتونید براش قیّم یا تکیه گاه ببندید.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یک اپونتیا سیلندریکا دارم کم کم داره برگ های سبز کنارش زرد میشه و میوفته میشه بگید ممکنه علت چی باشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 17ام, 1397 15:32:

سلام، برگهای سیلندریکا همیشگی نیست وبمرور زمان زرد شده ومیریزه،با رشد مجدد گیاه برگهای جدیدی سبز میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
جوانه های جدید اپونتیا که در میان تیغ ندارند. چکار باید کرد که تیغ دار شوند؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 17ام, 1397 10:49:

سلام، بمرور زمان که بزرگ بشن ونور کافی دریافت کنند تیغ درمیارند. احتمالا نورشون کم هست بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام برای جدا کردن قلمه ایا باید حتما با چاقو یا وسایل تیز دیگه استفاده کنیم؟چون قلمه های گیاه مادر من رو باد جدا کرده و من کاشتمش ایا ریشه هاش در میادیا باید حتما با چاقو زخم بشه؟؟ممنون میشم جوابمو بدید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 6ام, 1397 18:11:

سلام، اگر کشت کردید مشکلی نیست ریشه میزنه، ولی اگر هنوز نکاشتید بهتر هست با یک چاقوی تیز قسمت شکسته رو صاف یا بصورت اریب برش بزنید، برش زدن به این دلیل هست که قسمت شکسته اگرالوده یا قارچی بود جدا بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
میشه خواص کاکتوس اپونتیا روبگید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 30ام, 1397 13:22:

سلام. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنم این دو مقاله رو مطالعه بفرمایید، روی لینک مورد نظر کلیک کنید⬇️⬇️⬇️

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا – میهن کاکتوس
https://mihancactus.ir/1395/12/01/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3-%d8%a7%d9%be%d9%88%d9%86%d8%aa%db%8c%d8%a7/

طرز تهیه سالاد کاکتوس – میهن کاکتوس
https://mihancactus.ir/1397/06/23/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B3/

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
من یه اپونتیا کاغذی دارم که مدتی هست چیزی شبیه به شبنم یا یک دانه نمک روش پیدا میشه
میخواستم بدونم باید چیکار کنم و میتونم تو این فصل ازش قلمه بگیرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 8ام, 1397 20:38:

سلام. با دقت همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید احتمال داره شپشک اردالود باشه. بهتره صبر کنید بهار قلمه بگیرید الان زمان مناسبی برای قلمه گرفتن نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، با تشکر از سلیت خوبتون
چند وقتیه اپونتیای من لاغر شده، فکر کنم دچار پوسیدگی ریشه شده
میتونم قسمت پایین گیاه که شامل کل ریشه میشه رو ببرم بذارم پینه بزنه؟
و بعد دوباره بکارمش؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 10ام, 1397 12:00:

سلام.بله قسمتهای پوسیده رو کات کنید واز قسمتهای سالم قلمه بگیرید.لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما استریل کنید.

[پاسخ]