آموزش تکثیر گیاه یوکا

Yucca
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش تکثیر گیاه یوکا : یوکا گیاه بسیار مقاومی که در سردترین و گرم‌ترین مناطق در دنیا قابل پرورش می‌باشد. این ساکولنت زیبا بیشتر به عنوان گیاه بیرونی و در پارک‌ها و فضاهای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. راه‌های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که در این مقاله به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

آموزش تکثیر گیاه یوکا :
جدا کردن پاجوش‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاه هستند. پاجوش گیاهان کوچکی هستند که از روی ریزومهای (ساقه‌های زیرزمینی) گیاه مادری شروع به رشد کرده‌اند و می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاه مستقل در گلدانی جداگانه کشت کرد. زمان تعویض گلدان گیاه مادری بهترین زمان برای جداسازی پاجوش‌ها است. ابتدا گیاه مادری از گلدان خود بیرون آورده می‌شود. سپس تا جایی که ممکن است باید خاک را از اطراف ریشه‌ها تمیز کرد. بدین منظور می‌توانید از جریان ملایم آب استفاده کنید تا به خوبی خاک‌ها از روی ریشه‌ها پاک شوند. سپس با وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده پاجوش را از قسمت اتصال به طوقه گیاه مادری جدا کنید. توجه داشته باشید که هر پاجوش زمانی که ۴ عدد برگ دارد مناسب جداسازی از گیاه مادری است.

تهیه قلمه از ساقه گیاه راه دیگر تکثیر یوکا است البته اگر قلمه را از نواحی جوان گیاه تهیه کنیم (مثلاً نوک ساقه) این نوع قلمه آسان‌تر از قلمه‌هایی که از قسمت پایین ساقه‌ها تهیه می‌شوند ریشه می‌دهند. قلمه‌ها به طول مختلف تهیه می‌شوند و حداقل طول مناسب حدود ۱۰ سانتیمتر است. اگر از قسمت ساقه که دارای برگ است استفاده می‌کنید قبل از کاشت قلمه باید برگ‌های قسمت پایینی را جدا کنید تا بتوانید قلمه را داخل بستر ریشه‌زایی قرار دهید. برای قطعه کردن ساقه و جدا سازی قلمه از وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده استفاده کنید تا ساقه گیاه مادری آسیب نبیند. برخی از پرورش‌دهندگان قلمه‌ها را ۵-۴ روز در مکانی سرد و خشک و به دور از نور آفتاب قرار می‌دهند و اعتقاد دارند که این کار به ریشه‌زایی بهتر قلمه‌ها کمک می‌کند. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که اگر دقیقاً قبل از کاشت قلمه‌ها در بستر ریشه زایی در حدود ۰٫۵ سانتیمتر از انتهای آنان جدا شود به ریشه زایی کمک خواهد شد.

همچنین فرو بردن انتهای قلمه‌ها در پودرهایی که با نام هورمون‌های ریشه زایی معروف هستند به رشد ریشه‌ها کمک می‌کند. از محیطی سبک که نگه‌دارنده رطوبت است می‌توان برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد. بهترین محیط ریشه زایی قلمه ها شن است که مرتباً باید مرطوب نگه‌داشته شود. ریشه زایی مناسب قلمه‌ها حتی ممکن است تا شش ماه طول بکشد. راه دیگر تکثیر این گیاه تقسیم کردن ریزومهای این گیاه به قطعات ۷٫۵ سانتیمتری و کاشت آنان در بستر شنی کم عمق است. محیط کاشت را در محیطی گرم قرار دهید تا جوانه‌های موجود بر روی ریزومها رشد کرده و سر از خاک درآورند.

 

قلمه یوگا

تکثیر یوکا با استفاده از قلمه. سیم‌هایی را که مشاهده می‌کنید برای جلوگیری از خم شدن قلمه‌ها استفاده شده است.

 

آموزش تکثیر گیاه یوکا

جدا کردن پاجوش از جمله راه‌های تکثیر این گیاه است. گیاه جوان را از ناحیه‌ای که کمترین اتصال را به گیاه مادری دارد جدا می‌کنند.

منبع: باغ سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

guest
91 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
پریا چراغی
پریا چراغی
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۲

سلام خوب هستین .من چند وقت پیش دوتا از ساقه های یوکام خشک شد و اونا رو با چاقو بریدم و انداختم دور ولی جای ساقه ها اصلا جوانه نزد چیکار کنم که جوانه بزند

کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۸
در پاسخ به  پریا چراغی

سلام، ممنون، اگر گیاه اصلی سالم باشه زمان میبره تا مجدد جوانه بزنه حدود یک الی دو ماه، باید صبور باشید ولی اگر زمان زیادی هست بهتر هست ریشه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

زهرا. ک
زهرا. ک
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۶

وقتتون بخیر. میخواستم بدونم قارچکش بنومیل ۵۰% واسه قارچ سفیدک پودری یوکا جوابگو هست؟؟؟داخل جوانه ها و برگای جدید یوکام دچار قارچ میشن، وقتی که یکم باز میشن میبینم که از داخل یه لایه پودری سفید نشسته روش

Mahdi
Mahdi
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۷

سلام وقتتون بخیر خسته نباشید من گیاه یوکا دارم از جای ساقه سبز رنگ حالت پلاسیده شده باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  Mahdi

سلام، ممنون، از گیاه وقسمتی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

یوکا
یوکا
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۳:۱۷

سلام من جدیدا یوکا خریدم و فروشنده برای اینکه این گیاه رو بلندتر نشون بده حدود ده سانت از تنه یوکا رو داخل خاک قرار داده به حدی بالاست که گیاه توی گلدان لق هست … سوالم اینه که چجوری باید گیاه رو داخل خاک محکم کنم؟ ایا لازمه دوباره از گلدان خارجش کنم و پایین تر قرارش بدم؟

کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۹
در پاسخ به  یوکا

سلام، اگر بتازگی خاک وگلدان تعویض شده لق بودن گیاه طبیعی هست وبهتر هست به همون صورت نگهدارید بمرور زمان ریشه پر بشه داخل خاک وگلدان ثابت میشه ولی اگر خاک وگلدان تعویض نشده بله میتونید کلا گیاه رو از خاک خارج کنید ومقداری از خاک رو بردارید وکمی عمیق تر بکارید حتما ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی هم بررسی کنید.

رامین
رامین
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷

با سلام
یوکای من بر اثر کرم زدنگی ساقه اش نرم و به حالت قهوه ای گندیده شد و قسمت بالایی ان نوک گل که سبز بود و موقع برشش داخل ساقه اش سبز بود و داخل یه گلدان شن شسته گذاشتم راهنمایی میخواستم ببینم گل ریشه دار میشود یا نه و گل قبلی هم در خود گلدانش مانده است از خاک ۲۰ سانت بالاتر مونده ولی مرکز ساقه اش قهوه ای و ب حالت نرم و خراب است

کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۶
در پاسخ به  رامین

سلام، باید تمام قسمتهای پوسیده وقهوه ای شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا به اوند سالم برسید هر دو قسمت رو، قسمت بالایی رو داخل ماسه یا کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ودرمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید مجدد ریشه میزنه، قسمتی که داخل خاک هست تا قسمتی که پوسیده شده کات کنید تا به اوند سالم برسید مجددجوانه میزنه ورشدمیکنه. میتونید روی قسمت بریده شده موم شمع ویا چسب پیوند بزنید تا اوند خشک نشه.

زارا
زارا
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸

سلام.خسته نباشید.من حدود یک هفته است که این یوکاها رو قلمه زدم و طبق مقاله و جواب های شما به دوستان اول سر و ته قلمه ها رو کاربندازیم زدم بعد ته قلمه رو توی خاک کاکتوس گذاشتم و سر قلمه ها رو هم پارافین شمع زدم و اونها رو جای روشن بدون نور مستقیم گذاشتم اما بعد از چند روز سر قلمه ها چروک شدن.ایا امیدی به ریشه زدن و زنده موندن انها هست؟
comment image

کارشناس 2
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۷
در پاسخ به  زارا

سلام، ممنون، رطوبت محیط رو افزایش بدید بمرور زمان ریشه وجوانه میزنند.

فاطمه
فاطمه
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۹

سلام خسته نباشید من گلدون یوکام چند ماه پیش توی گرما شدید بود و برگاش همه زرد شد, داشت خراب میشد بردم گلفروشی برگای خراب رو کند و یه جوانه کوچولو بالاش موند بعد از چند وقت خوب شد و چند تایی هم برگ در آورد برگها حدودا ۱۰ سانت هست دیروز توپ بچه ها خورد بهش این جوانه کنده شد، این جوانه ۷ تا برگ داره حدودا ۵ ساخته گذاشتم یه جای خنک دور از آفتاب ،خود درختچه حدود ۴۰ سانت قد داره و قطر پایینش ۳-۴ سانته ، ولی قطر بالاش ۱ سانته چکارش کنم؟ گلم خشک میشه؟

کارشناس 1
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵
در پاسخ به  فاطمه

سلام، ممنون، هر دوقسمت شکسته شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید قسمتی که داخل خاک هست مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه قسمت بالایی رو هم داخل خاک سبک مثل کوکوپیت یا ماسه بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ریشه میزنه وشروع به رشد میکنه.

فاطمه
فاطمه
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنونم نیاز نیست که اون قسمتی که توی خاک هست روش خمیر پیوند بزنم ؟ اون جوانه بالایی رو توی هوای آزاد بذارم پینه ببنده یا همینجوری بکارم؟

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۷
در پاسخ به  فاطمه

ممنون از شما،اگر خمیر پیوند دارید بله بهتر هست بزنید،نیازی نیست قسمت انتهایی قلمه یوکا پینه ببنده بعد از برش انتهای قلمه رو با محلول قارچ کش یا پودر دارچین ضدعفونی کنید وداخل خاک سبک بکارید.

ناصر
ناصر
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۰

با عرض سلام و خسته نباشید بابت راهنماییتون بسیار ممنونم . لوله شدن برگها خیلی قبلتر از سفیدک زدن برگها اتفاق افتاد . ممکنه دلیل دیگه ای هم داشته باشه . یک مورد هم اینکه میشه کاری کرد که برگها خیلی بلند و آبشاری نشه و روبه بالا وایسته . در صورتی که تمام برگهای سبز از تنه اصلی جدا بشه آیا دوباره جوانه جدید میزنه و رشد میکنه ؟ بابت راهنماییتون ممنونم

کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  ناصر

سلام، ممنون از شما،کمبود نور باعث لوله شدن برگها واویزان شدن برگها میشه، همچنین دمای زیاد محیط ،خاک نامناسب، کمبود عناصر موجود درخاک هم باعث لوله شدن برگهای گیاهان میشه، میتونید گیاه رو سرزنی کنید مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه احتمالش هست که یک یا چند جوانه بزنه، قسمت بالایی رو هم بعد از جدا کردن برگهای پایینی میتونید داخل کوکوپیت بکارید وریشه دار کنید. گیاه نور کافی دریافت کنه برگها عمود میشن واویزان نمیشن، ولی قبل از انجام این کارها بهتر هست بیماری گیاه کامل درمان بشه بعد اقدام به سرزنی کنید، اواسط بهار بهترین زمان برای قلمه گیری وسرزنی گیاهان هست.

ناصر
ناصر
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۹

با عرض سلام و خسته نباشید . گلدان نزدیک پنجره جنوبی با نور نسبتا خوب هست . دمای محیط تقریبا همیشه حدود ۲۸ درجه هست و هر هفته یکبار آبیاری میشه . و از کود مکمل هم استفاده میکنم.
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
در پاسخ به  ناصر

سلام، ممنون، بیماری قارچی سفیدک پودری هست،رطوبت محیط رو کاهش بدید وروی برگها اب اسپری نکنید، برگهای خشک شده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش پنکونازل دو بار بافاصله یک هفته (مقدار مصرف نیم سی سی در یک لیتر اب) سمپاشی وابیاری کنید به همه ی قسمتهای اتصال برگها به ساقه محلول رو اسپری کنید،لوه شدن برگها هم دلیلش همین بیماری هست بعد از بهبود کامل برگهای جدید سالم رشد خواهند کرد.

ناصر
ناصر
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۳

با عرض سلام و خسته نباشید من یه یوکا بنسای دارم که چند وقته رو و زیر برگهاش یه لایه پودری شکل سفید رنگ زده و چند تا از برگها رو قهوه ای کرده . به گل فروشی مراجعه کردم یبار یه روغن زرد رنگ بهم دادن گفتن با آب قاطی کن و روی برگها اسپری کن هم قارچش از بین میره هم برگ شفاف میشه ولی قارچ از بین نرفت . یبار هم بهم سم پودری دادن که روی برگها اسپری کنم ولی بازم همونجوریه و روی برگها انگار پودر سفید ریختن . و یه مورد اینکه برگهای یوکام خیلی بلند میشه و از پشت لول میشه . چیکار کنم مشکلاتش حل بشه . ممنونم

کارشناس 1
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  ناصر

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها وقسمتهایی که سفیدک دارند بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سعید
سعید
۱۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۰

سلام
حدود دو ماه پیش درخت یوکا خریدم که یک جوانه داشت ، جوانش در اون زمان حدود ۲۵ سانت بود.
در حال حاضر هنوز پس از دو ماه همان یک جوانه رو داره که حدود ۵۰ سانت قد کشیده.
بالای تنه بردیده شده سوراخی هم داره که جوانه دقیقا از کنار تنه و در لبه قسمت بریده شده هست.
مشکل اینجاست که فقط همان یک جوانه رو داره ، آیا باید کاری انجام بدم تا جوانه ها بیشتر بشن یا باید صبوری کنم ؟؟؟

کارشناس 1
۱۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴
در پاسخ به  سعید

سلام، میتونید گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید ودر محیطی نگهداری کنید که نور کافی دریافت کنه تا تنه جوش جدیدی هم بزنه.

زارا
زارا
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۱

سلام خسته نباشید.ممنون از اینکه همیشه سوالها رو به بهترین نحو و بدون هیچ چشمداشتی پاسخگو هستین.سوالم درباره گیاه یوکا این هست نمونه ای که در فضای باز و بلوارها کاشته میشن با نمونه های به اصطلاح بنسای شده که تنه دار هستن متفاوته؟چون وقتی سرچ میکنم و همه سوال جوابها رو میخونم به این مورد هیچ اشاره ای نشده.اگر متفاوت هستن ایا نمونه های فضای باز قابلیت تنه دارشدن و سرزنی رو دارن یا نه؟ و سوال دیگه اینکه ایا روش خط انداختن روی تنه گیاه برای جوانه زدن درسته؟

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۲
در پاسخ به  زارا

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،یوکا انواع مختلفی داره و واریته هایی که در فضای باز کشت میشند با گیاهان گلدانی متفاوت هستند. همه ی یوکاها قابلیت تنه دار وقطور شدن رو دارند این موضوع بستگی به شرایط نگهداری گیاه داره. اگر نکات ایمنی رعایت بشه یعنی گیاه ولوازم مورد استفاده ضدعفونی شده باشه مشکلی بوجود نمیاد.

رز سارا
رز سارا
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۱:۵۳

که اینطور
ممنون از راهنماییتون
الان که وسط پاییز هستیم
استفاده از کود میتونه برای تقویت تنه جوشها موثر باشه؟؟

کارشناس 2
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۵
در پاسخ به  رز سارا

ممنون از شما، در این فصل بهتر هست کوددهی کم کم قطع بشه چون رشد گیاهان بمرور زمان کاهش پیدا میکنه وکود رو جذب نخواهند کرد، کوددهی رو میتونید از اوایل بهار شروع کنید.

رز سارا
رز سارا
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۸

سلام وقتتون بخیر
یوکای تنه دار من پر از جوونه های کوچولوی یکسانتی بود
اما متوجه شدم که همه شون زرد و خشک شدن
اما حال جوونه های بزرگتر خوبه و سرحالن
خواستم بدونم علت خشک شدنشون چیه
یه سوال دیگه اینکه برگهای یوکای من بلند و حالت آبشاری داره
اما یوکای تنه دار بقیه برگهای کوتاه و تیز رو به بالاست

شرایط نگهداریش پشت پنجره جنوبی
آبیاری هر ۱۵روز یکبار
غبارپاشی هفته ای یکبار

قطر تنه چوبی ۶سانت

کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۶
در پاسخ به  رز سارا

سلام، بهتر بود گیاه رو با کودهای کامل تقویت میکردید تا تنه جوشها بزرگ بشن، کمبود عناصر موجود در خاک باعث ضعیف شدن گیاه میشه به همین دلیل تنه جوشها خشک شدن وگیاه نیروی لازم رو برای رشد تنه جوشها نداشته، کمبود نور بیشتر باعث ابشاری شدن برگهای گیاهان میشه اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید برگهای جدیدی که سبز میشن عمود خواهنددبود.

سایمان
سایمان
۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۹

سلام.ممنون از راهنماییتون.من یوکا رو که ارتفاعی حدود ۲ متر داست رو از یکی از شاخه هاش که قطرش حدود ۶ سانت هست از داخل باغچه حیاط بریدم میخوام توی خاک کوکوپیت بکارم.به پایین قلمه عسک زدم و کاشتم.ارتفاع قلمم حدود ۴۰ سانته و سر قلمم که از خیلی سال پیش زده بودم نزدیک به هفت پا جوش بزرگ داره.چیکار کنم که بدون جداکردن برگهای بالا ریشه بزنه.؟

کارشناس 2
۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۶
در پاسخ به  سایمان

سلام، باید چند تا از برگهای پایینی رو کات کنید تا نیروی گیاه صرف ریشه زنی بشه، تمام کارهایی رو که انجام دادید درست بوده گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگهدارید حدود یک ماه زمان میبره تا ریشه بزنه.

حلما
حلما
۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۲:۱۷

سلام وقت بخیر
حدودا ۳ هفته پیش درخت یوکام رو قلمه زدم .حدودا ۹۰ سانت ارتفاعش بود. قلمه ای که توی خاک ریشه داشته ۱۵ سانتی است از ۱۵ سانت زیر آخرین برگ هم برش زدم و سر نخل رو گذاشتم توی ماسه و بقیه ساقه هم قلمه های ۱۳ سانتی زدم که ۴ تا شد سه تاش توی ماسه و یکیش کوکوپیته. این ۴ تا که از ساقه بدون برگ هست ۳ تاش سر ساقه داره پوک میشه و حدودا تا دو سانت این توخالی شدن وجود داره علتش چیه؟
قلمه ها هر هفته ۲ بار آبیاری میشه و محیطش زیر پنجره جنوبیه ونورمستقیم نمیخوره. علت پوک شدن چیه؟ هنوز هیچ جوانه ای هم نزده.

کارشناس 1
۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۰
در پاسخ به  حلما

سلام، باید روی قسمت بریده شده چسب پیوند بریزید یا موم شمع رو اب کنید وروی قسمت بریده شده بریزید به همین صورت بمونه از بین میره. قسمت بالا چون بریده شده اوند هوا میکشه واز بین میره. بهتر هست قسمتی رو که توخالی شده مجدد با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید تا به اوند سالم برسید وروی قسمت بریده شده چسب پیوند یا موم شمع بریزید.

حلما
حلما
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۹
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام تشکر به خاطر پاسختون. قلمه ها رو بیرون آوردم و دیدم قسمتی که داخل خاک بوده داره می پوسه.از هر دوطرف قلمه ها رو دوباره برش دادم از سر تا جایی که پوک بود برش دادم و از ته تا جایی که پوسیده. ته قلمه رو زدم توی دارچین و سر قلمه هم پارفین شمع آب کردم ریختم روش.با این توصیفات هر قلمه حدودا ۸ سانتی شد.امیدی هست که قلمه ها جوانه بزنه؟ محیط قلمه ها باید چطوری باشه؟ نیازی به کاور کردن هست؟

کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۳
در پاسخ به  حلما

سلام، ممنون از شما،قطر ساقه ها کم باشه جوانه میزنند،در محیط خنک وسایه نگهداری کنید نیازی به کاور کردن نیست. خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید.