آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون : گیاه فیلودندرون گیاه محبوب و زیبایی هست که می‌توان در خانه به راحتی آن را پرورش داد ارتفاع آن در خانه به ۹۰ سانتی متر می‌رسد. این گیاه در حدود ۴۰۰ گونه دارد. از جمله گونه‌های فیلودندرون می‌توان به برگ انجیری و اسکاندیس اشاره کرد. نام علمی فیلودندرون Philodendron spp می‌باشد. این گیاه بسیار مناسب برای نگهداری در منزل به عنوان تصویه کننده هوا می‌باشد.

شرایط نگهداری گیاه فیلودندرون:
نگهداری از این گیاه ساده می‌باشد و به راحتی می‌توان در محیط خانه آن را پروش داد. بهترین مکان برای نگهداری فیلودندرون مکان‌های پر نور منزل می‌باشد.

خاک:
برای این گیاه می‌توان از خاک با ترکیب خاک برگ و خاک باغچه با زهکشی مناسب استفاده کرد. یا می‌توان از ترکیب خاک باغچه با پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد. حتماً کف گلدان دارای سوراخ‌هایی برای عبور آب اضافی باشد.

نور:
به نور متوسط نیاز دارد. اگر فاصله میان برگ و ساقه در نوع گونه بیشتر از حالت طبیعی شد نور دریافتی گیاه شما کم است. گلدان گیاه را هر چند وقت یکبار بچرخانید تا نور کافی دریافت کند. برخی از گونه‌های گیاه فیلودندرون نسبت به سایه مقاوم هستند.

دما:
گیاه فیلودندرون برای رشد به دمایی در حدود ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. این گیاه را از سرمازدگی باید محافظت کرد.

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون

آبیاری:
زمانی که خاک سطحی خشک شد آبیاری باید انجام شود. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شود. برگ‌های پژمرده می‌تواند نشان‌دهنده کمبود آبیاری یا آبیاری بیش‌ازحد باشد. اگر برگ گیاه قهوه شد و افتاد نشان‌دهنده کمبود آبیاری است.

رطوبت:
زادگاه اصلی این این گیاه مناطق استوایی با رطوبت بالا می‌باشد پس رطوبت نسبی هوا برای آن ضروری می‌باشد.

کوددهی:
در زمان رشد گیاه می‌توان از کودهای آهن و NPK مانند سه بیست استفاده کرد. هر ماه یک مرتبه آبیاری برای این گیاه کافی می‌باشد. برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.

آفت و بیماری‌ها: بیماری‌های قارچی در اثر آبیاری و رطوبت بالا می‌تواند این گیاه را دچار پوسیدگی کند. همچنین شته‌ها و شپشک آرد آلود نیز از افت‌های اصلی این گیاه محسوب می‌شود. برای از بین بردن حشرات می‌توان از سموم حشره کش مانند دیازینون استفاده کرد.

 

آموزش نگهداری از گیاه فیلودندرون

از گونه‌های رایج  این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فیلودندرون برگ‌انجیری LACY TREE PHILODENDRON – فیلودندرون اسکاندیس HEARTLEAF PHILODENDRON – فیلودندرون برگ قرمز RED-LEAF PHILODENDRON – فیلودندرون گوش گرگی PHILODENDRON CONGO PLANT – فیلودندرون ایمپریال PHILODENDRON IMPERIAL RED – فیلودندرون سلوم PHILODENDRON SELLOUM – فیلودندرون زانادو PHILODENDRON XANADU PLANT

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

guest
17 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
نگین
نگین
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۰

سلام وقتتون بخیر
ممنون میشم اگر لطف کنید در رابطه با گیاهم(فیلودندرون) راهنماییم کنید
تازه ۱ماهه که به منزل اورده شده ۱هفتس اول یکی از برگ ها سپس همه برگ ها لکه های قهوه ای رنگ پیدا کردن و به مرور زمان بیشتر هم میشن که در ابتدا مثل یک نقطس بعد میشه خط و بعد از همون محل بریدگی ایجاد میشه.ایا گیاهم دچار افت شده؟(نور کافی.هفته ای ۲مرتبه ابدهی.دو هفته یکبار کود سه بیست)

Screenshot_20210425-193701.png
کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۷
در پاسخ به  نگین

سلام، سوراخ شدن وسط برگ در اثرضربه فیزیکی ویا وجود کرم میتونه باشه تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر کرمی پشت برگها بود جدا کنید لکه های کوچک بیماری قارچی هست گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش مانکوزب ابیاری وسمپاشی کنید وزمانی که نور روی گیاه هست روی برگها مه پاشی نکنید،کوددهی رو هم کاهش بدید وماهی یک بار انجام بدید.

مهین
مهین
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۵

سلام میکنم خدمت شما عزیزان میهن کاکتوس
اول اینکه باید خیلی تششکر کنم ازتون چون من به تازگی از تعداد زیادی گل و گیاه مراقبت میکنم و تخصص شما خیلی در این مدت بهم کمک داده سپاس فراوان
سوالی که دارم گل فیلدرون ایمپریال دارم امروز گلدون رو تعویض کردم و داخل خاک پر از کرم پر از حشره و حتی هزارپا😬 دیدم خیلی وحشتناک بود و اینکه خاک رو دور ریختم خاک جدید اضافی کردم به گلدان و سعی کردم تا جای ممکنه ریشه رو از خاک پر حشره تمبز کنم.
و چندتا گلدان دیگه هم دارم و باید تعویض کنم و قطعا گیاه دیگمم خاکشون پر حشره هست این بار دوم هست این رو مشاهده میکنم بی شک بقیه هم این مشکل رو دارن .حالا موقه تعویض گلدان اگه خاکشون حشره زده باشه چیکار باید کنم؟؟

کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  مهین

سلام، ممنون از توجه شما،حتما ازخاک تمیز وضدعفونی شده استفاده کنید که چنین مشکلی بوجود نیاد وهر سه ماه یک بار میتونید خاک گلدانها رو با محلول حشره کش ابیاری کنید تا خاک به افات الوده نشه.

مهین
مهین
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷
در پاسخ به  کارشناس 1

محلول حشره کش مخصوصی باید بگیرم یا گلفروشی بگم بهم میدن؟

کارشناس 2
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۵
در پاسخ به  مهین

باید سم حشره کش تهیه کنید بعد موقع استفاده با اب ترکیب کنید تا بصورت محلول دربیاد که بتونید استفاده کنید، از سم حشره کش دیازینون، دلتامترین، سایپرمترین ،دیمتوات ،میتونید تهیه کنید.

saeed
saeed
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۱

سلام خسته نباشید اسم این دو گل چی هست
comment image

comment image

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۴
در پاسخ به  saeed

سلام، ممنون، عکس اول آنتریوم،عکس دوم ختمی چینی هست.

saeed
saeed
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام عکس اول گفتید آنتریوم هست ولی من این گیاه رو که از گیاه مادری قلمه گرفتم برگ هاش شیار داشت مثل برگ انجیری

کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸
در پاسخ به  saeed

سلام، از گیاه مادری هم عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

مهین
مهین
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۲

comment image
سلام میهن کاکتوس عزیز
این گیاه من فیلودندرون امپریال که تازه برام آوردن ویه قسمتی از برگاش لکه های قهوه ای نقطه شکل دارن و چندتاش هم آسیب دیدگی داره چیکار کنم تا برگاش سالم بشن؟ و این گیاه رونده هست یا نه؟
تمام نکات آموزشی میهن کاکتوسو در این نوع گیاه خوندم و رعایت میکنم

کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۳
در پاسخ به  مهین

سلام، نه این واریته بصورت اویز رشد نمیکنه،برگها احتمالش هست در اثر جابجایی اسیب دیده باشند، گیاه رو در جای ثابتی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید،برگهایی رو که زرد شدند جدا نکنید صبرکنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید. بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه.

محمد
محمد
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹

وقت بخیر
این گیاه یه نوع از فیلودندرون هست؟ اگر خیر اسمش رو میدونین؟
comment image

کارشناس 1
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  محمد

سلام، نه فیلدندرون نیست، بیشتر شبیه محبوبه شب هست تا حالا گل داشته؟ یا میوه؟ اگر عکس دارید از میوه یا گلش بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد
محمد
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 1

به تازگی توی خاک کاشتم
حالا بزرگتر بشه مجددا عکس میفرستم.
ممنونم

محمد
محمد
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۶:۰۲

سلام برا فیلودندرون میشه از خاک هلندی استفاده کرد؟
خاک مناسب زاموفیلیا
خاک مناسب پپرومیا
خاک مناسب سینگونیوم
رو میفرمایید
خاک مناسب پاندانیوس رو هم بفرمایید

کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۷
در پاسخ به  محمد

سلام، بله میتونید استفاده کنید
خاک مورد نیاز زاموفیلیا خاکی سبک با زهکش مناسبه. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، مخلوطی از خاک برگ + کوکوپیت و پرلیت هست
خاک مناسب برای پپرومیا، یک قسمت پیتماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه استفاده کنید و کف گلدان مقداری ماسه و سنگریزه بریزید.
خاک مناسب برای گیاه سینگونیوم مخلوطی از خاک برگ، تورب (پیت ماس) و خاک ماسه ای
خاک مناسب کاشت پاندانوس مخلوطی از ماسه، خاکبرگ به دست آمده از خاکی که قبلا در آن چمن کاشته شده و پیت است. البته این گل به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد و حتی خاک باغچه نیز برای رشد گیاه مناسب است.