آموزش نگهداری از درخت ازگیل

آموزش نگهداری از درخت ازگیل
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آموزش نگهداری از درخت ازگیل : درخت ازگیل با نام علمی Mespilus germanica از خانواده گل‌سرخیان می‌باشد. میوه ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل‌خوردن نیست. ازگیل از حدود ده هزار سال پیش در جنوب دریای مازندران درمناطق گیلان و مازندران در ایران کشت می‌شد. میوه ازگیل سرشار از ویتامین‌های B و C است. 

آموزش نگهداری از درخت ازگیل:

خاک:
ازگیل نسبت به خاک سختگیر نیست اما در خاک‌هایی با زهکش مناسب و خوب که محتوی خاک‌برگ نیز هستند به خوبی رشد می‌کند. خاک‌های آهکی و یا خاک‌هایی سنگین که زهکش خوبی ندارند از دلایل عدم رشد این گیاهان هستند. بین هر دو درخت می‌بایست حدود ۵-۴ متر فاصله در نظر گرفت. در اواسط بهار می‌توان از کودهایی همانند ۲۰-۲۰-۲۰ به میزان ۷۰ گرم در هر متر مربع و یا حدود ۲۲۰ گرم کود با فرمول ۵-۵-۵ در هر متر مربع استفاده کرد. بعد از کود دهی نیز اضافه کردن لایه‌ای به ضخامت ۵ سانتیمتر از خاک برگ و یا کود دامی پوسیده بر روی سطح خاک، نیاز تغذیه ای گیاه را در طی سال فراهم می‌کند و نیازی به دادن کود در مابقی سال نیست.

میوه درخت ازگیل
میوه درخت ازگیل

نور:
مکان‌هایی با حداقل حدود ۶-۵ ساعت نور مستقیم برای این گیاه مناسب است. نور شدید آفتاب بخصوص اگر به همراه دمای بالا باشد اصلاً مناسب این گیاه نیست و برگ‌های آن را خواهد سوزاند. بنابراین اگر در مکانی زندگی می‌کنیم که تابستانی ملایم‌تر و معتدل‌تر دارد می‌توان گیاه را در مکانی کاشت که از نور مستقیم آفتاب برخوردار باشد اما هر مقدار که به گرما و شدت نور تابستان منطقه کاشت افزوده شود می‌بایست درخت را در مکانی کاشت که بخصوص از ظهر به بعد از سایه برخوردار باشد.بااین‌وجود همان‌طور که در قسمت آبیاری اشاره کردیم، گرمای بالای تابستان و نور مستقیم آفتاب در این فصل به همراه خشکی هوا مانع از رویش و میوه دهی مناسب این گیاه خواهد بود.

آبیاری درخت ازگیل:
درخت ازگیل سیستم ریشه‌ای عمیقی دارد بااین‌وجود مناسب مناطق نیمه‌خشک نیست و در مناطقی که از بارندگی مناسب سالانه برخوردار است می‌بایست کاشته شود حتی اگر آب مورد نیاز آن را در مناطق نیمه‌خشک تأمین کنیم باز هم خشکی و عدم رطوبت هوا به همراه گرمای این مناطق مانع از رشد و نموی این گیاه خواهد شد. این گیاه به طور کل به آبیاری میانه و متوسط نیاز دارد و گیاهان جوان را در سال اول و همچنین دوم پس از کاشت می‌بایست هر هفته آبیاری کرد تا سیستم ریشه‌ای آنها قوی‌تر شود. گیاهان مسن را می‌توان بافاصله هر ۳-۲ هفته آبیاری کرد. البته آبیاری این گیاهان بستگی به میزان بارش باران دارد و در مناطقی که از بارندگی خوبی برخوردار هستند گاهی نیاز به آبیاری گیاهان بالغ نیست.

گل درخت ازگیل
گل درخت ازگیل

دما:
درخت ازگیل در فصل رکود و خواب و در طی زمستان می‌تواند سرما را تا حدود ۲۸- درجه تحمل کند البته به‌شرط اینکه در محل کاشت آن بادهای سرد و شدید زمستانی وجود نداشته باشد. در صورت سرمای شدید و وزش باد شاخسار درخت خشک خواهند شد و آسیب خواهد دید.

آموزش تکثیر درخت ازگیل:
دانه‌های ازگیل را می‌توان کاشت تا گیاهی جدید به‌دست آورد البته احتمال اینکه گیاه به‌دست آمده از کاشت بذر در آینده میوه‌هایی نه چندان خوب و خوراکی تولید کند وجود دارد به همین دلیل از روش پیوند زنی برای تکثیر این گیاه معمولاً استفاده می‌شود. به هر حال برای استفاده از بذرها می‌بایست صبر کرد تا میوه بر روی درخت به خوبی برسد و حدود اواخر پاییز آن را از روی درخت جدا کرد. باید بذرها را از داخل گوشت بیرون آورد و با قرار دادن آنان در ظرفی آب باقیمانده گوشت میوه را به خوبی نرم و از روی سطح دانه‌ها پاک کرد. بذر ازگیل پوسته سفت و محکمی دارد که می‌تواند مانع از جوانه‌زنی آن شود. بهتر است که برای آماده ساختن بذرها آنها را بلافاصله بعد از بیرون آوردن از میوه در میان موادی که کمی رطوبت نگه می‌دارند همانند پیت خزه، کوکوپیت و موادی مشابه، به مدت ۳-۲ ماه در دمای ۵-۱ درجه نگهداشت و سپس نسبت به کاشت آنان اقدام کرد.

آموزش نگهداری از درخت ازگیل
بذر درخت ازگیل

قلمه چوب سخت روش دیگری برای تکثیر این گیاه است و البته توجه داشته باشید اصولاً میزان موفقیت در ریشه زایی قلمه‌های این گیاه پایین است و استفاده از هورمون‌های ریشه‌زایی بر روی انتهای قلمه‌ها قبل از کاشت و قرار دادن آنان در بستر ریشه‌زایی، احتمال دستیابی به موفقیت را افزایش می‌دهد. قلمه‌ها را می‌توان در اواخر پاییز از گیاه تهیه کرد. طول قلمه را می‌توان حدود ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفت و از شاخه‌هایی که به اندازه یک مداد معمولی ضخامت دارند تهیه کرد. قلمه در مخلوط همانند خاک برگ و شن کاشت می‌شود و تا نیمه ارتفاعی که دارد در درون خاک قرار می‌گیرد. ظرف محتوی قلمه در مکانی پر نور و روشن اما به دور از تابش مستقیم اشعه آفتاب با دمای حدود ۲۴-۲۱ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. سطح خاک را نباید اجازه دهیم تا خشک شود و حدود ۶-۴ هفته طول می‌کشد تا ریشه‌ها شکل بگیرند. از طرفی اگر درختان ازگیل با صفات خوب میوه دهی و کیفیت بالای میوه وجود دارند می‌توان از آنان پیوندک تهیه کرد و بر روی پایه‌های تهیه‌شده از درختان ازگیل که با روش کاشت دانه به‌دست آمده‌اند (و احتمالاً میوه خوبی تولید نمی‌کنند) و همچنین پایه‌هایی از درختان گلابی و به پیوند زد. ازگیل روی گلابی و به سازگاری دارد و قابل پیوند است. پیوند معمولاً بر روی پایه و در سال اول و یا دوم رشد و نمو پایه و در فاصله ۵-۴ سانتیمتری از سطح خاک انجام می‌شود.

هرس:
درخت ازگیل نیاز به هرس ندارد و حتی شاید هرس این درخت و اصرار به قطع شاخسار به ضرر آن تمام شود بنابراین هرس آن محدود به حذف شاخساری می‌شود که شکسته و آسیب دیده هستند و یا نهایتاً شاخساری مسن آن که رو به مرکز گیاه رشد کرده‌اند و بسیار مزاحم رشد سایر شاخه‌ها هستند. در این صورت لازم است که عمل هرس را در زمان خواب و رکود گیاه یعنی در اواخر فصل زمستان انجام داد.

آفت و بیماری:
درخت ازگیل به‌طور کل مشکلات و بیماری‌های خاص و یا زیادی ندارند. در بین آفات گاهی شته‌ها و لارو برخی دیگر از حشرات مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و از بین بیماری‌ها آتشک بیشتری مزاحمت را به وجود می‌آورد همچنین گاهی بیماری‌های زنگ و سفیدک پودری بخصوص زمانی که هوا مرطوب و مکان کاشت از نور مناسبی برخوردار نیست و سایه است مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

منبع: باغبانی سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

guest
54 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
ابوالفضل
ابوالفضل
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۳

سلام من درخت ازگیل را کاشتم خشک شد بعد دو هفته دوباره سبز شده و داره برگ‌ در میاره خواستم ببینم این گیاه چجوری باید مراقبت کنم خیلی ممنون از توضیاتتون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۰
در پاسخ به  ابوالفضل

سلام، ممنون از شما ،سطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری کنید ابیاری نهال باید منظم انجام بشه، محیط پر نور ومرطوب میپسنده.

Saeed
Saeed
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷

خیلی ممنون

Saeed
Saeed
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷

ببخشید هی سوال میپرسم.من امروز کاشتم شاخه هارو ولی برگا خشک شده بودن.شاخه ها هنوز تر بودن.برا همین کاشتمشون.فایده ای داره این کاشتن من؟سبز میشن؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۵
در پاسخ به  Saeed

خواهش میکنم، اگر ساقه اصلی انعطاف داشته باشه وسالم باشه مشکلی بوجود نمیاد وریشه دارمیشه ، حتما خاک رو مرطوب نگهدارید ونگذارید خشک بشه غرق اب هم نکنید. میتونید بعد از کاشت قلمه رو هم کاور کنید تا رطوبت از دست نده.

Saeed
Saeed
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴

سلام.برای همون عکسایی که تو نظر پایینی دادم گفتین برگارو بچینم باید گل هاشم بچینم یا نه؟?

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵
در پاسخ به  Saeed

سلام، بله بهتر هست گلها هم حذف بشن.

Saeed
Saeed
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۰
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون

Saeed
Saeed
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۱

سلام من دوتا شاخه ازگیل چیدم.قبلا تو سایتتون خوندم که از راه قلمه زدن درخت بهتری به دست میاد.اگهمیشه راه کاشتن این شاخه هارو به من بگین.ممنون.لطفا زود جواب منو بدین چون عجله دارم.تشکر
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۲
در پاسخ به  Saeed

سلام، میتونید داخل کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ودر محیطی که دمای مناسب ونیمه سایه باشه نگهداری کنید تا ریشه بزنه باید تمام برگها رو جدا کنید تا نیروی گیاه صرف ریشه زایی بشه یک یا دو برگ بالای هر قلمه بمونه کافی هست.

Saeed
Saeed
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۰
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون.

پژمان
پژمان
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۱

سلام من بیست تایی در خت ازگیل در منطقه کوهستانی استارا کاشتم ولی میوه هاش نسبت به جاهای دیگه ریز هستن برای بزرگی میوه چه کار کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۶
در پاسخ به  پژمان

سلام، متاسفانه در مورد درختان میوه اطلاعی ندارم، با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

سجاد
سجاد
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۶

باسلام خدمت شما من در استان فارس زندگی میکنم یک در خت ۱۴ساله ازگیل دارم که الان حدود ۴سال هستش که میوه آن به حدود۵۰دانه میرسه ومثل قبلا نیستش که حدود دوتا صندوق میوه میداد می خواستم بدونم مشکل از چیه ؟وساقه های خشک در لابه لایه آن با گرد سیاه وجود داردایااین هم طبیعی هستش؟مثلا از پایین شاخه به سمت بالا شروع به ریزش برگ وتیرگی ساقه ودر نهایت خشک شدن کل ساقه رو در پی دارد باتشکر

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  سجاد

سلام، متاسفانه در مورد درختان میوه تخصصی ندارم، بهتر هست با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید، تخصص ما گیاهان تزیینی هست.

امیر
امیر
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۸

سلام خسته نباشید. من یه درخت ازگیل دو متری رو دو سال پیش اوردم و اوایل تابستون کاشتمش تو باغچه خونه. ولی از زمان کاشت تا یک سال هیچ رشدی نداشت و حتی برگ هم نمیاورد. تو یک سال دوم شروع به برگ اوردن از پایین ترین قسمت تا بالاترین قسمت درخت کرد که برگ های پایین تر قوی تر بودن و رشد سریع تری داشتن. از دو ماه پیش تا الان برگ ها جدید که میاره کاملا زرد مایل به سفید هستند و سرعت رشدشون تقریبا قطع شده. نور افتاب به صورت نیم سایه دارند.علت زرد شدن ناگهانی برگ ها چیه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون، احتمالا خاک باغچتون فقیر هست، میتونید یا خاک باغچه رو عوض کنید ویا داخل خاک اطراف گیاه کوددامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده ترکیب کنید.

سعید
سعید
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۷

سلام.من ۳یا۴ماه پیش یه هسته ازگیل کاشتم و الان طولش۱۳ سانتی متره و هفتا برگ داره.۴تا بزرگ و ۳تا کوچیک.من تو شیراز زندگی میکنم برای همین میشه بگید چطور از ازگیل نگهداری کنم?و اینکه یا ازگیل من میوه میده ?و اگه میوه میده بعد از چند سال میده?و چه کود هایی برای ازگیل من مناسبه?ممنون میشم به همه سوال هام پاسخ

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹
در پاسخ به  سعید

سلام، برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

سعید
سعید
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۹
در پاسخ به  سعید

سلام.خوندم مقاله رو اگه میشه شما هم یه راهنمایی جامع بکنید.ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
در پاسخ به  سعید

سلام، روی مقاله همه شرایط نگهداری توضیح داده شده، کوددهی با کودهای کامل npkدر زمان رشد گیاه بهتر هست انجام بشه،برای میوه دهی بهتر هست پیوند زده بشه تا میوه های درشت ومرغوبی بده، به همین صورت هم میوه میده ولی میوه ها کوچک ونامرغوب خواهند بود، در اوایل رشد بهتر هست خاک رو مرطوب نگهدارید این گیاه به رطوبت محیط هم نیاز داره وگرما وکمبود رطوبت محیط باعث خشک شدن گیاه میشه.

سعید
سعید
۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون

آزاده سادات
آزاده سادات
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۲

سلام،،یه نهال چند ساله ازگیل دارم،،میخوام از باغچه انتقالش بدم جایی دیگه،،چه موقع از سال مناسب این کاره؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۵
در پاسخ به  آزاده سادات

سلام، اواسط اسفند ماه میتونید اقدام کنید الان زمان مناسبی برای جابجایی نهال نیست،خشک میشه.

محمد حسین
محمد حسین
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۱

سلام برای جلوگیری از کرم خوردگی درخت ازگیل از چه سمی میشه استفاده کرد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۷
در پاسخ به  محمد حسین

سلام، از سم حشره کش مالاتیون یا دیازینون میتونید استفاده کنید.

سارا
سارا
۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴

سلام من پارسال این گیاهو کاشتم و الان چند برگ داره اما برگهاش میسوزه و زرد میشه زیر نور مستقیم نیست و آبدهی هم سه روز یکباره چکار کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۹
در پاسخ به  سارا

سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید این گیاه بومی مناطق گرم ومرطوب هست.

محسن
محسن
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۵

سلام در خت ازگیل داریم ولی میوه اون دچار کرم زدگی میشه و خراب میشه چه سمی و چه زمانی باید زد تا این مشکل پیش نیاد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  محسن

سلام، سمپاشی رو زمانی که شکوفه ها ریخت باید انجام بدید وسمپاشی دوهفته بعد، بهترین زمان اوایل صبح هست که سمپاشی انجام بشه درصورتی که باد یا باران نباشه. از سم مالاتیون یا دیازینون (مقدار مصرف دو در هزار) میتونید استفاده کنید، موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.

مهدیار
مهدیار
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹

سلام
آیادر آب خیساندن هسته میتواند موجب جوانه زنی باشد
اگر هست در چه زمانی شروع با جوانه زنی میکند و به چه چیز هایی نیازدارد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱
در پاسخ به  مهدیار

سلام، بله تاثیر داره، ولی در کل بذرهای گیاه ازگیل قوه نامی پایینی دارند ودرصد جوانه زنیشون خیلی پایین هست.

شاهرخ
شاهرخ
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱

سلام
در اردیبهشت امسال (دو روز قبل) نهال ازگیل جنگلی خود رویی را از جاده چالوس برداشتم با ریشه نیم متری و در گلدان کاشتم اختمال گرفتن داره؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۹
در پاسخ به  شاهرخ

سلام، در محیط خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید احتمال گرفتنش با این روش زیاد هست خاک رو هم مرطوب نگهدارید.

اصغرهمتی
اصغرهمتی
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۰

سلام من یک درخت ازگیل درخانه دارم ثمر نمیده چیکارش کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۶
در پاسخ به  اصغرهمتی

سلام، متاسفانه در مورد باردهی این نوع درخت اطلاعی ندارم،میتونید به جهاد کشاورزی استان مراجعه کنید ومشاوره بگیرید.

شیرین
شیرین
۲۸ آذر, ۱۳۹۸ ۰۸:۵۷

سلام. من‌کانادا زندگی‌میکنم و اصلا ازگیل وجود نداره و من بعد ۱۳ سال به طور معجزه اسایی ۳ تا دونه ازگیل به دستم رسید و هسته هاشو نگه داشتم. فقط نمیدونم‌میتونم‌اصلا این گیاه رو توی کانادا نگه دارم‌یا نه؟ اگه میتوتم تو حیاط میشه؟ اینجا تابستون ممکنه هوا تا ۳۰ ددجه گرم شه برای ۴ ۵‌ماه بعدش دیگه بارنیه و سرده و زمستون تا منفی ۳۰ هم‌ممکنه برسه به مدت ۴ ۵ ماه. ممنون میشم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱
در پاسخ به  شیرین

سلام، میتونید داخل گلدان بکارید وتا ۵_۶ سالگی داخل گلدان نگهداری کنید، درتابستان با گلدان به فضای باز انتقال بدید ودر زمستان داخل منزل نگهداری کنید،بعد از ۵_۶ سالگی میشه به فضای باز بصورت دائمی انتقال داد بشرطی که زمستان زیاد سرد وباد شدید نباشه،این گیاه رطوبت دوست هست وحتما باید رطوبت محیط فراهم باشه،در مناطق سرد وخشک نگهداریش سخت هست واحتمال خشک شدن وجود داره. ازگیل بومی مناطق مرطوب وشمالی کشور هست.

یعقوب
یعقوب
۱۵ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۷

سلام وقت بخیر درخت ازگیل میشود داخل گلدان نگهداری کنم جایی برا کاشت ندارم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۵
در پاسخ به  یعقوب

سلام، اگر کوچک هست بله میشه.

علیرضا
علیرضا
۴ آبان, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۶

سلام – روز بخیر
ما در استان فارس هستیم و درخت ازگیل ۸ ساله ای داریم اما متاسفانه در تابستان به علت عدم آبیاری به مدت یک ماه برگ هاش خشک شد- بعد از آن مرتب آبیاری شده اما همچنان هیچ تغییری که نکرده هیچ بیشتر هم خشک شده . اما داخل شاخه های درخت هنوز سبز هست ولی هیچ برگ سبزی نداره . لطفا راه کاری ارائه دهید برای ترمیم درخت و اگر نیازمند کود هست اسم کود های تقویتی رو بگید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۰
در پاسخ به  علیرضا

سلام، تمام شاخه های خشک شده رو هرس کنید اگر ریشه سالم باشه مجدد شروع به رشد میکنه، فعلا تا اطمینان کامل از رشد گیاه هیچ کودی استفاده نکنید فقط خاک رو مرطوب نگهدارید تا اگر ریشه سالم بود جون بگیرند وشروع به رشد کنه. بعد از شروع به رشد وبرگ دادن میتونید با کودهای دامی بصورت چالکود تقویت کنید.

بهراد اعتمادی شیرآباد
بهراد اعتمادی شیرآباد
۲۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۴

سلام.
میزان باردهی درخت ازگیل چطوره؟
یعنی از زمان کاشت چند سال زمان میبره که به حداکثر باروری برسه؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ مهر, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۵

سلام، متاسفانه در این مورد اطلاعی ندارم.

zimo
zimo
۲۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۸

میه ترمیمش کرد بعد از هرس کردن کاری میشه کرد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۰:۲۵
در پاسخ به  zimo

اگر شاخه ها انعطاف دارند هنوز خشک نشده وامید هست وباهرس شاخه های خشک شده مجدد شروع به رشد میکنه. تنه گیاه رو هم از نظر خشکی چک کنید،برای اینکار میتونید بایک چاقو یا تیغ قسمتی از تنه رو خراش بدید اگر سبز بود هنوز خشک نشده.

zimo
zimo
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۵

به این حال و روز افتاده میشه کاریش کرد؟
http://uupload.ir/files/80s_20190908_131249.jpg
http://uupload.ir/files/fi81_20190908_131257.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۰
در پاسخ به  zimo

متاسفانه خشک شده، روی تنه گیاه زخم هایی وجود داره احتمالش هست که افتی از داخل تنه به اوند اصلی اسیب وارد کرده، میتونید شاخه هایی رو که کامل خشک شده کات کنید هر شاخه رو قبل از برش مقداری خم کنید اگر حالت نرم وخمیدگی داشت هنوز کامل خشک نشده ولی اگر موقع خم کردن شکست خشک شده.

zimo
zimo
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۳

سلام خستع نباشین درخت ازگیل خونه ی ما خشک شده راهی برای نجات این درخت هست؟روزانه به این دخت اب میدادیم البته ما در شیراز واقع هستیم و افتاب مستقیم رویه درخت می باشد و در تابستان دما هوا زیاد بوده

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۰
در پاسخ به  zimo

سلام، اگر کامل خشک شده باشه که متاسفانه کاری نمیشه کرد بهتر هست اول علت خشک شدن گیاه رو پیداکنید،وجود افت داخل خاک یا بیماری قارچی ویا کمبود ابیاری وخاک اهکی باعث خشک شدن گیاه میشه اگر تنه هنوز خشک نشده باشه میشه احیاش کرد.

محمد
محمد
۱۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۲

سلام
علت سیاه شدن برگ و میوه درخت ازگیل چی میتونه باشه
درخت ذکر شده در استان گیلان

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۵
در پاسخ به  محمد

سلام، متاسفانه در این مورد اطلاع دقیقی ندارم تخصص ما در زمینه گلها وگیاهان تزیینی هست.

mousavinezhad
mousavinezhad
۲۹ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۸:۲۲

سلام عکسها مربوط به درخت کندس هست
میوه های ازگیل زرد و نسبت به کندس نرمتر و ابدار تر هستند

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۷
در پاسخ به  mousavinezhad

سلام، ازگیل وحشی (medlar ) یا همان میوه ای که در روستای فارسیان به آن کُندُس گفته می شود ، درختچه ای است خاردار و بومی ایران که در همهٔ جنگل‌های شمال ایران و در همهٔ بلندی‌های دامنه جنوبی البرز و مناطق استپی میروید. این گیاه را در زبان گیلکی مناطق استان گیلان کونوس ( کنوس ) می نامند.