آموزش نگهداری از ساکولنت اشک تمساح

آموزش نگهداری از ساکولنت اشک تمساح

آموزش نگهداری از ساکولنت اشک تمساح : ساکولنت اشک تمساح از خانواده کالانکوئه می‌باشد. نام علمی کاکتوس اشک تمساح Kalanchoe Daigremontiana می‌باشد. نام انگلیسی آن Bryophyllum است. در ایران به اسم‌های اشک، گل لوستری، گیاه برگ زا، کاکتوس زنده‌زا نیز معروف می‌باشد. کاکتوس اشک تمساح به روش غیر جنسی و از طریق زنده‌زایی تکثیر می‌شود. 

کاکتوس اشک تمساح دارای برگ‌های گوشتی،  بدون کرک و صاف همیشه‌سبز دائمی و ساقه ضخیمی است که فرم رشدی تک ساقه دارد. این گیاه یک شاخه اصلی که در انتها به چند شاخه تبدیل می‌شود به ارتفاع یک متر و نیم دارد. از خصوصیات عجیب این گیاه می‌توان به جوانه‌های کوچک روی لبه برگ اشاره کرد که هنگامی‌که دارای ۴ برگ شدند از برگ جدا می‌شوند و به‌صورت گیاهی جدید به وجود می‌آید.

آموزش نگهداری از ساکولنت اشک تمساح: 
نور:
به نور زیاد فیلتر شده نیاز دارد بخصوص در فصل رشد. از قرار دادن در تابش مستقیم آفتاب در فصل تابستان خودداری کنید.

کاکتوس اشک تمساح

دما مناسب برای نگهداری گل اشک تمساح:
بهترین دما برای رشد ساکولنت اشک تمساح بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

آبیاری کاکتوس اشک تمساح:
آبیاری منظمی نیاز دارد و بهتر است که بین هر دو نوبت آبیاری اجازه دهیم که سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنیم. بنابراین آبیاری هفته‌ای یک مرتبه برای این گیاه کافی است. در طی زمستان باید آبیاری را کاهش داد و تا حدی گیاه را آب داد که فقط خاک به شکل کامل خشک نشود. آبیاری کم و یا زیاد این گیاه ازجمله دلایل اصلی از بین رفتن آنان می‌باشند. آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه گیاه و لهیدگی و ریزش برگ‌های آن و آبیاری اندک نیز موجب خشک شدن و چروکیده شدن برگ‌ها و ریزش آنان و درنهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد.

خاک مناسب کاکتوس اشک تمساح:
از خاک‌های سبک می‌توان برای کاکتوس اشک تمساح استفاده کرد. خاک ماسه‌ای با ترکیب پیت ماس یا کوکوپیت برای این گیاه مناسب می‌باشد.

گل ساکولنت اشک تمساح
گل ساکولنت اشک تمساح

تکثیر کاکتوس اشک تمساح:
به‌راحتی می‌توان جوانه‌های این گیاه را که در اطراف برگ‌ها مشاهده می‌شود را بر روی خاک مرطوب قرارداد تا تکثیر شوند.

هرس کاکتوس اشک تمساح:
هرس این گیاه بدین شکل است که طی سال باید برگ‌های خشک‌شده و ساقه‌هایی که به هر دلیل آسیب‌دیده‌اند را حذف کرد. کوتاه کردن و سرزنی بعد اتمام گلدهی در اواخر زمستان یا اوایل بهار صورت پذیرد. گل‌های خشکیده و قهوه‌ای بعد از تمام شدن گل، از گیاه جدا شود. همچنین اوایل بهار می‌توان ساقه‌های مسن گیاه را طوری کوتاه کرد که ۳-۲ جفت برگ روی آن باقی بماند تا تولید ساقه‌های جوان تحریک شود. بعد هرس آبیاری را کم کنید.

منبع: میهن کاکتوس

آموزش نگهداری از ساکولنت اشک تمساح

پست‌های مرتبط

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟ کاکتوس‌ها گیاهانی با...

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای : نگهداری از گیاه کراسولا...

9 روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها

۹ روش برای افزایش رشد کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها گیاهان کم...

نظرات (50)

سلام
گیاه اشک من نوک برگای پایینش حالت لهیدگی و پوسیدگی داره مشکلش چیه چیکارش کنم ؟؟؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1398 15:54:

سلام، اگر فقط برگهای پایینی به این صورت هست کاملا طبیعیه،بعد از اینکه خشک شدن جدا کنید،برگهای قدیمی بمرور زمان پیر وفرسوده میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
گیاه اشک من تقریبا ۱ متر هست و زمستون پارسالم گل داد
بعد از خشک شدن گلاش بهش کود هربان دادم که حسابی تقویتش کرد و الان از محل در اومدن هر برگش ۴،۵تا برگ جدید در اومده اما دیروز دیدم ساقه اش از بالا یعنی از محل گل دادنش چوبی شده و داره میاد پایین و من از آخرین قسمتی که ممکن بود یعنی اولین برگ از بالا بریدمش.. کار درستی کردم؟ میشه لطفا بگین چرا اینجوری شده بود؟ و اینکه باید چیکار کنم..

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 3ام, 1398 11:38:

سلام، گیاه اشک تمساح بعد از اتمام گلدهی نیاز به هرس داره که باید شاخه گلدهنده بعد از خشک شدن هرس بشه که نیروی گیاه صرف رشد شاخه وبرگهای جدید بشه. مشکلی نیست کارتون درست بوده، میتونید شاخه های قدیمی رو که خشک شدن رو هم هرس کنید تا گیاه جوانتر بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنون از سایت خوبتون.
اشک تمساح من برگ های پایینیش که از همه بزرگترند سیاه و آویزان شده اند.
راهکارتون رو بگید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 28ام, 1397 19:40:

سلام، خشک شدن برگهای پایینی گیاهان طبیعی هست بعد از خشک شدن جداکنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید گل اشک تمساحم چند وقتیه قد کشیده و برگایه بالایی رنگش سبز روشن شده و اصلا هم گل نمیدن باید چیکار کنم تا مثل اوایل اشک داشته باشه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 2ام, 1397 18:13:

سلام، کمبود نور باعث کمرنگ شدن برگهای جوان میشه بهتر هست گیاه رو بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید نور کافی دریافت کنه رشد ایدالی خواهد داشت،گلدهی بستگی به شرایط نگهداری داره، در مدت رشد حتما باید نور کافی دریافت کنه وابیاری منظمی داشته باشه تا به گل بنشینه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام…ممنون ازسایت خوبتون…من قبلاگذاشته بودم توی خونه وهرپنج شش روزابش میدادم برگهای پایینش به سمت پایین خم بودواصلاجوانه نمیزد….وقتی فهمیدم هوای سردونورغیرمستقیم میخوادگذاشتمش توراه پله پشت شیشه مشجرهنوزمثل قبل ابش میدم ولی بدترشد…حالاخاکش زودخشک میشه وبرگهاش هم نازک وچروک شدند….نمیدونم چیکارکنم برشگردونم جای اولش؟یادرست میشه؟
گلدونشم کوچیکه وقتی بردمش گلخونه بهم گفتن چون ساقه اش ضعیفه بهترالان عوض نشه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 15ام, 1397 10:29:

سلام، این نوع گیاه به نور زیادی احتیاج داره کمبود نور باعث از بین رفتنش میشه تا دمای ۵ درجه رو میتونه تحمل کنه. بهتر هست جایی که نوربیشتری داره انتقال بدید حداقل روزی ۴_۶ ساعت نور دریافت کنه،ابیاری رو هروقت خاک کامل خشک شد انجام بدید. فعلا از تعویض گلدان خودداری کنید. زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زدند میتونید گلدان رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من یه گیاه اشک تمساح دارم که نسبتا بزرگ بود ولی متاسفانه بعد از مدتی دیدم که تو خاکش حسابی پشه هست از اسپری افت استفاده کردم که اصلا فایده نداشت و در نهایت روی خاکش حشره کش زدم و همه پشها از بین رفتن ولی الان خیلی ضعیف شده و برگاش کوچک شدن و رشدم دیگه نمیکنه چند روز گذاشتمش تو اب و از صبح میزارمش زیر چراغ مطالعه با نور زرد میخواستم بپرسم چکار باید بکنم که دوباره سرحال بشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 13ام, 1397 18:03:

سلام، اشک تمساح گیاه نور دوستی هست،اگرقسمت پرنوری در منزل دارید به اون قسمت انتقال بدید حداقل روزی ۴_۶ ساعت باید نور دریافت کنه. یا ۴_۶ ساعت زیر نور چراغ مطالعه بگذارید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشین میشه ازش به عنوان پایه استفاده کرد پیوند نوک مدادی روش بزنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 13ام, 1397 11:34:

سلام، ممنون، این گیاه مناسب پیوند زدن نیست ولی برای کسب تجربه میتونید امتحان کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من گیاه اشک تمساح دارم قبلا بیرون بود برگاش شل و شد ریخت الان آوردم کنار پنجره آشپزخونه .برگاش همه ریخته و فقط ساقه مونده.الان چیکارش کنم دوباره خوب شه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 26ام, 1397 13:46:

سلام. میتونید ساقه رو قلمه بزنید وبکارید مجدد شروع به رشد میکنه،سعی کنید در جایی که تهویه مناسب ونور کافی داره نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.
به اشک تمساح به طور ناخواسته اسپری ضد حشره (سوسک و مورچه) برگ ها شل شده و سیاه می شوند و می افتند. رشد هم متوقف شده.
چه راهکاری وجود داره؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 24ام, 1397 12:51:

سلام. بهتر هست تمام برگهای گیاه رو با اب ولرم شستشو بدید تا سم از روی برگها پاک بشه. روی خاک گلدان کیسه پلاستیکی بکشید که اب داخل خاکش نریزه.

[پاسخ]

پاسخ

گلم قدش بلند شده تقریبا ۴۰ ۵۰ سانت یکم کج.شده
میترسم که بشکنه باید چی کار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ دی 2ام, 1397 23:23:

میتونید براش تگیه گاه ببندید.

[پاسخ]

پاسخ

عرض سلام و احترام و سپاس بابت سایت بسیار خوب و مفیدتون ، من امروز با سایتتون اشنا شدم و ثبت نام کردم من یک سوال ازتون داشتم من یک کاکتوس اشک تمساح دارم که الان بزرگ شده و غنچه زده ولی به خاطر سردی هوا آوردمش توی خونه ، متاسفانه جاش طوریه که نور افتاب بهش نمیخوره و دماش حدود ۱۵-۲۰ درجه میخواستم ازتون بپرسم آیا برای غنچه ها اتفاقی پیش نمیاد و به گل تبدیل میشن !؟ خواهش میکنم جوابم رو هر چه زودتر بدین ، واقعا از عوامل سایت میهن کاکتوس تشکر و آرزوی پیشرفت و بهروزی دارم .
با سپاس

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 19ام, 1397 23:41:

سلام. ممنون از شما دوست گرامی. تغییر دما زیاد نباشه مشکلی پیش نمیاد وغنچه ها به گل تبدیل میشن. بهتر هست جای پرنوری بگذارید تا گلها باز بشن نور کم باشه گلدهی به تعویق خواهد افتاد.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
یکی ازدوستانم برام اشک تمساح قلمه زدخودش توی حیاط خونه نگهداری میکنه و آفتاب میخوره ولی توی سایت دیدم نوشته نبایدنورمستقیم آفتاب بخوره حالامن چکارکنم بزارم داخل حیاط آفتاب بخوره یا داخل خانه جائی که اصلاآفتابش مستقیم نباشه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 11ام, 1397 11:22:

سلام. گیاهان رو هر جور که عادت بدید میشه نگهداری کرد. میتونید درحیاط نگهداری کنید چون قبلا در حیاط بوده الان داخل محیط بسته بیارید احتمالش زیاد هست که خراب بشه بمرور زمان میتونید داخل خونه انتقال بدید. ولی تا زمان ریشه دار شدن بهتره در حیاط جای سایه نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من گل اشک عروسموروماشین لباسشویی کنارپنجردوجداره تواشپزخونه زیرآبگرمکن میذارم ظهرابهش افتاب میخوره هر۱روزکه میگذره ابش خشک میشه من هرهفته بهش نصف لیوان اب میدم تویه گلدون بزرگ پلاستیکیه وتقریبا۹سانت رشدکرده برگای پایینش روبه پایین وبرگای بالاش روبه بالا رشدمیکنه برگای پاییننش چرکه وروبه پایین رشدمیکنه وخودگیاه یکم جوانه زده بنظرتون بهتره بذارمش روجاکفشی توسالن راه پله؟راه پلمون سرده ودوتاپنجره بسته داره که ازلاشون بادمیاد اماافتاب اصلانداره اونجاخوبه بذارم یایخ میزنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 4ام, 1397 11:07:

سلام. اشک تمساح یا اشک عروس گیاه سرما دوستی هست اگر راه پله نور کافی داره بهتره به اون قسمت انتقال بدید جای خنکی باشه برگها رو به بالا رشد میکنن هوا گرم باشه برگها به طرف پایین خم میشن. این گیاه تا دمای پنج درجه رو هم تحمل میکنه ولی مواظب باشید که دما کمتر از پنج درجه نباشه چون یخ میزنه.

[پاسخ]

پاسخ

گیاه توی تراس تو هوای سرد بود دیدم برگاش خم شده گفتم شاید برای سرمای هواس اوردم تو! یعنی تو هوای سرد برگاش خم شد نه تو هوای گرم!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 2ام, 1397 14:19:

تغییر ناگهانی دما هم باعث خم شدن برگها میشه بهتره جای ثابتی بگذارید ودما نوسان نداشته باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من چند گیاه اشک تمساح دارم از بهار که خریدم تو هوای ازاد تو تراس بودن تا یک ماه پیش سرحال بودن الان یک ماهی میشه که برگاشون به سمت پایین خم میشه الان سه روزی میشه که اوردم داخل خونه گفتم شاید به خاطر سرمای هواس و بهتر شه ولی فرقی نکرده میشه راهنمایی کنید که چیکارکنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 2ام, 1397 13:03:

سلام. گیاه اشک تمساح سرما دوست هست. محیطش گرمه برای همین برگهاش به طرف پایین خم شدن. جای خنکی بگذارید درست میشه. ولی اگر در همان مکان نگهداری کنید برگهایی که خم شدن بمرور زمان خشک میشن ومیریزن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
اشک تمساح من برگاش رو به پایین هستن حتی برگای جدیدش هم به سمت پایین خم می شن ایا مشکلی هست یا طبیعیه ؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 23ام, 1397 23:07:

سلام. دلیلش دمای زیاد محیط هست. به جای خنکی انتقال بدید درست میشه. گیاه اشک تمساح سرما دوست هست. تا دمای ۱۰_۷درجه رو هم میتونه تحمل کنه.

[پاسخ]

پاسخ

درود
اشک تمساح من بسیار بلند شده و ساقه کمی کج و کوله هست اما ایستایی داره. پرسشم اینه که قسمت سی تا پنجاه سانت پایین که لخت و بدون برگ شده رو چه کنم؟؟؟ اگر از بالا قسمت برگ دارو قطع کنم و داخل خاک کاکتوس بذارم بقیه ی ساقه که بی برگ هست رو می شه چند سانت چند سانت کرد و کاشت؟ آیا برگ خواهد داد؟ بخش ریشه دار که توی گلدون می مونه چی؟ قلمه ی برگ دارو که نمی شه وارونه کاشت! این که می گن قلمه ی اشک باید وارونه باشه منطور بخش های بدون برگ هست؟ و آیا پس از کاشت بلافاصله باید قلمه رو آبیاری کرد؟ الآن که پایان آبان هست می تونم قلمه بگیرم یا باید پایان زمستان باشه؟؟ پوزش که طولانی شد اما ممنون می شم هرچه زودتر پاسخ بدید.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 23ام, 1397 19:09:

سلام. باقلمه زدن میتونید ریشه دارکنید. ولی الان زمان مناسبی برای قلمه گرفتن نیست بهتره صبر کنید اواسط اسفند ماه قلمه بگیرید قلمه هایی به اندازه ۱۵ سانتی متر جداکنید وداخل گلدان بکارید وابیاری کنید زود ریشه میزنن تا شروع به رشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.قسمتی هم که داخل خاک میمونه دوباره جوانه میزنه ورشد میکنه. هیچ یک از گیاهان بصورت وارونه ریشه دار نمیشه. فقط نخل مرداب هست که بصورت وارونه داخل اب قرار داده میشه واز قسمت برگهای گیاه ریشه وجوانه میزنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید یکی از دوستان این گیاه رو داخل یه گلدون بسیار بزرگ داشتن منم خوشم اومد
و ۲ شاخه قلمه زدن دادن یه اندازه شاخه ها نسبتا متوسط هست. از دیروز که گرفتم فقط گذاشتم داخل یه گلدون دیگه و ۱ بار بهش اب دادم و کل روز جلوی نور افتاب بیرون پنجره بود امروز صبح اومدم دیدم برگ های پایینی حالت پلاسیده گرفتن و دارن خراب میشن و بالایی ها هم همینطور و بی حال هستن و دارن میفتن فقط طبقه اخر برگاش جون دارن
ممنون میشم کمک کنید. البته یه چند روز هست هوا اقتابی نیست و گلدون هم کوچیکه مشکل از اینا نیست؟‌

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 4ام, 1397 12:52:

سلام. بعد از کاشت قلمه ها داخل خاک باید گلدون رو تقریبا به مدت دو الی سه هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید جلوی نور مستقیم باشه خراب میشه.گیاه اشک تمساح جای خنکی رو دوست داره از گذاشتن در جای گرم خودداری کنید. برگهای خشک وپلاسیده رو از گیاه با احتیاط جدا کنید وجای خنک وسایه قرار بدید خاک رو هم کامل ابیاری کنید بعد از سه هفته ریشه میزنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام، اشک تمساح من الان حدود ۴۰سانت قد کشیده ولی برگاش از پایین که هنوز سبزن به مرور جمع و چروک میشه الان ۳طبقه از پایین برگاش جمع شده میخواستم بدونم علتش چیه؟
و یه سوال دیگه اینکه روی برگاش یک یا دوتا بیشتر جوونه نمیزنه کنار پنجره گذاشتم نور غیر مستقیم میبینه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 12ام, 1397 13:59:

سلام. خشک شدن برگهای پایینی طبیعی هست. پشت برگها رو از نظر وجود افت چک کنید. دلیل جوانه ندادن روی برگها کمبود نور هست. جای پرنوری بگذارید تعداد جوانه ها زیاد میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
چند روزی خونه نبودم اومدم دیدم اشک تمساحم خم شده و شکسته
حالا باید چیکار کنم که خراب نشه ؟
قسمت بالاشو تو آب انداختم ریشه بده .کارم درسته؟

و اینکه ماله من هیچوقت جوانه هاش رشد نمیکنه
میفتن رو خاک و بعد نابود میشن و اد گاهی تا یک سانت رشد کنه نه بیشتر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 23ام, 1397 18:54:

سلام. از قسمتی که شکسته با یک چاقوی تیز واستریل دوباره ببرید تا صاف بشه وداخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری کنید بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید زود ریشه میزنه نیازی نیست داخل اب ریشه دار کنید. اگر خاک رطوبت داشته باشه جوانه ها رشد میکنن احتمالا خاکش یا سفت هست ویا کاملا خشک هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من این گل رو توی دفتر بیمه نگه داری میکنم وافتاب مستقیم میخوره . الان چند روزه که برگ پایین ترش دارن خشک میشن . بنظرتون لیلش چیه؟
ممنون میشم راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 18ام, 1397 10:51:

سلام. اگر برگهای پایینی فقط هستند طبیعی هست. ولی اگر برگهای بالایی هم زرد وخشک میشن دلیلش ابیاری زیاد هست این مورد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام .
من این گیاه رو از طریق همون گلهای کوچیک توی گلدونم کاشتم اما وقتی اندازه ساقه هاش ۶ سانت میرسه هنوز توی خاک محکم نشده و خم میشه روی لبه های گلدون .
میشه بگین چرا اینطوری میشه .

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1397 19:42:

سلام. احتمالا یا جایی که هستند گرم هست ویا نورشون کم هست این دو مورد رو چک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ارتفاعش ۵۵سانتی متر است چندبار در هفته آبیاری کنم هواهم گرم است

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1397 15:00:

سلام. هروقت خاکش خشک شد ابیاری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

یعنی‌ رو خاک برگای جدیدش رشد میکنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1397 00:48:

خاک اگه مرطوب باشه وجوانه هایی که روی برگها هستند روی خاک بریزید رشد خواهند کرد خود برگ نه.

[پاسخ]

پاسخ

اگه جوانه های برگاش زودتر بیفته رشد نمیکنه؟
هنوز ۲‌برگ داشتن و برگای ۳ و ۴ هنوز کوچیک بود که افتادن رو خاک

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 19ام, 1397 14:13:

سلام.اگر منظورتون جوانه های روی برگهاست خاک اگه مرطوب باشه زود رشد میکنن.بهتره با ابپاش روی سطح خاک اب اسپری کنید که مرطوب بمونه هر روز تا اینکه چهار پنج تا برگ بده بعد خودش رشد میکنه.

[پاسخ]