شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی

سمپریوم لب ماتیکی

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی : ساکولنت زیبای سمپریوم تکتوروم معروف به سمپریوم لب ماتیکی به دلیل زیبایی و نگهداری آسان جز کاکتوس‌ها محبوب محسوب می‌شود. ساکولنت سمپرویوم لب ماتیکی از خانواده کراسولاسه می‌باشد که دارای بیش از ۴۰ جنس می‌باشد. 

نام علمی سمپرویوم لب ماتیکی Sempervivum tectorum است و جز گیاهان همیشه‌سبز می‌باشد. این گیاه گوشی می‌تواند آب را در بافت‌های خود ذخیره کنید و خشکی را به خوبی تحمل کند. از این گیاه به‌عنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌شود. برگ‌ها همیشه شاداب است و نوک برگ‌ها می‌توانند بنفش، قرمز، قهوه‌ای، زرد باشند. گل‌ها به روی ساقه به وجود می‌آیند و بسته به نوع گیاه می‌توانند به رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش باشند. رنگ این گیاه معمولاً بستگی به دما و نور دارد و می‌تواند در شرایط مختلف مقداری تغییر رنگ داشته باشد. سمپرویوم لب ماتیکی بومی افریقا می‌باشد.
سمپرویوم لب ماتیکی برعکس بسیاری از کاکتوس‌ها به سرما مقاوم می‌باشد و بعضی از گونه‌های آن تحمل دما تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رادارند. ازاین‌رو از این گیاهان در فضاهای باز نیز می‌توان استفاده کرد.

شکل ظاهری سمپریوم لب ماتیکی:
شکل ظاهری سمپرویوم لب ماتیکی و اچوریا بسیار شبیه به هم می‌باشد،معمولاً سمپرویوم در شرایط مناسب توده‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌نماید، البته گل‌های آنها به زیبایی گل اچوریا نمی‌باشد. از نظر ظاهری شکلی شبیه به رز دارد.برگ‌ها ی تخم‌مرغی شکل فاقد ساقه و در انتها به هم چسبیده‌اند و گل‌های آن به‌صورت خوشه‌ای است. این گونه ساکولنت دارای برگ‌های پوشیده از کرک و متمایل به قرمز می‌باشد.

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی
گل سمپریوم لب ماتیکی

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی:

دما:
سمپرویوم لب ماتیکی به گرمای بیش‌ازحد حساس بوده و بهتر است در جاهای خنک نگهداری شود. در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر رشد را خواهد داشت.

خاک مناسب سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به خاک با زهکشی مناسب که آب زیادی را در خود نگه ندارد احتیاج دارد. می‌توان از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کرد.

نور:
به نور بیش‌ازحد و شدید حساس می‌باشد و ممکن است نور شدید بخصوص در فصل تابستان باعث سوختگی گیاه شود. بهتر است در مکانی با نور ملایم نگهداری شود.

آبیاری سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به آبیاری منظم احتیاج دارد مانند همه ساکولنت ها. در فصل رشد آبیاری را بیشتر کنید و در فصل استراحت یا خواب گیاه آبیاری را به حداقل برسانید. در فصل رشد معمولاً هفته‌ای یک بار آبیاری کافی می‌باشد. همچنین در فصل رشد برای رشد بهتر می‌توانید از کودهای NPK استفاده کنید. برای خرید کو مخصوص سمپرویوم لب ماتیکی اینجا کلیک کنید.

بیماری‌های سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به پوسیدگی ریشه حساس می‌باشد و بهتر است بیش از حد آبیاری نشود. همچنین آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود نیز می‌توانند این گیاه را موردحمله قرار دهند. برای مطالعه مقاله از بین بردن حشره شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

روش تکثیر سمپریوم لب ماتیکی:
تکثیر سمپرویوم لب ماتیکی معمولاً از طریق پاجوش یا بذر انجام می‌شود. که تکثیر از طریق پاجوش یا قلمه مرسوم‌تر می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی

پست‌های مرتبط

تصاویر گونه‌های مختلف آستریاس و آستروفیتوم

تصاویر گونه‌های مختلف آستریاس و آستروفیتوم

تصاویر گونه‌های مختلف آستریاس و آستروفیتوم: آستروفیتوم ها بخصوص گونه...

آیا کاکتوس گل می‌دهد؟

آیا کاکتوس گل می‌دهد؟

آیا کاکتوس گل می‌دهد؟ کاکتوس از جمله گیاهانی هستند که...

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش تکثیر ساکولنت آئونیوم یا گل بشقابی : گیاه ائونیوم...

نظرات (29)

سلام کاکتوس لب ماتیکی من پاجوش زده چقدر باید بزرگ شه تا از گل جداش کنم وروش کاشت تو گلدان جدید رو توضیح بدین مچکر

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1398 13:58:

سلام، وقتی اندازه پاجوش از یک بند انگشت بزرگتر شد میتونید از گیاه مادری جدا کنید وداخل خاک مخصوص ساکولنت کشت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید من گل لب ماتیکی دارم حدود ی ماه خریدم هنوز خاک و گلدونش رو عوض نکردم پشت پنجره جنوبی قرار دادم شهرمون هم جای خشک و گرم هست امروز متوجه شدم که دو سه تا از برگاش خشک شدن میشه بگید دلیلش چیه؟؟؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 22ام, 1398 09:27:

سلام، ممنون، اگر برگهای پایینی خشک میشن طبیعی هست،ولی اگر لبه برگها خشک میشن دلیلش گرمای زیاد محیط وکمبود رطوبت محیط هست که بهتره روزانه مه پاشی کنید ویا جزیره زیر گلدانی برای گیاه فراهم کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام مجدد .خاکش رو دیروز عوض کردم ترکیبی از خاک قبلی گلدان که ماسه یی و سیاه رنگ بود و خاک فعلی که افزودم خاک باغ غنی بود البته مقدار بسیار ناچیزی هم فضله کبوتر قاطی کردم .وقتی گیاه رو از گلدان خارج کردم اطراف ریشه ها خاک خیلی مرطوب بود .در گلخانه نگهداری میکنم که افتاب مستقیم نمیتابد .مجدد سپاس از شما بزرگوار

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 20ام, 1398 16:13:

سلام،اگر در خاک قبلی پیت ماس هم بود ترکیب خوبی هست مشکلی نیست، هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،چون تازه خاکش رو تعویض کردید در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده بعد از یک هفته به جای پرنوری انتقال بدید،احتمالش هست که چند تا از برگهای پایین زرد بشه دلیلش تنش تعویض خاک هست که بهتره صبر کنید برگها کامل خشک بشن بعد جدا کنید،زرد وخشک شدن نوک برگها دلیلش کمبود رطوبت محیط هست،با مه پاشی روزانه میتونید رطوبت مورد نیازش رو تامین کنید یا براش جزیره زیر گلدانی درست کنید تا کمبود رطوبت نداشته باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و ممنون از مطالب خوبتون .من یک گیاه شفلرا دارم از قسمت پایین برگها زرد میشه و میریزه و در ساقه های بالایی نوک برگ ها خشک میشن …ببخشید مطلبم مرتبط نبود ممنون میشم راهنماییم کنین .سپاس از بانوی بزرگوار

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1398 18:30:

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری رو هم بفرمایید از جمله ابیاری، ترکیب خاک،میزان نور دریافتی،کوددهی… تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.گیاه من برگهاش چروکیده شده.چیکار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 12ام, 1398 16:23:

سلام، چه نوع گیاهی هست؟شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر اچوریا در تراریوم میمونه؟
من یه تراریوم ساختم ساکولنت ها هستند فقط داخلش.
زیزش سنگ و شن رنگی و خاک کاکتوس ریختم. بعد اینکه گیاه هامو انتقال دادم هم ابیاری نکردمشون فعلا
میخوام بدونم به نظرتون تراریوم محیط خوبی براشون هستند؟
سر تراریوم رو سلفون همراه سوراخ بذارم خوبه یا باز بذارم ؟
ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 22:59:

سلام، ممنون، بله نورخوبی دریافت کنند میمونند،تراریوم رو ماهی یک بار ضدعفونی کنید تا مشکل قارچی بوجود نیاد وچون زهکش نداره ابیاری رو باید با دقت بیشتری انجام بدید، نه نیازی نیست درب تراریوم رو ببندید.

[پاسخ]

پاسخ

کاکتوسم بعد از گذشت چند ماه رشدش خیلی سریع شد طوری که فاصله بین برگها از هم خیلی زیاد شد و رنگ برگها رفت. باید چکار کنم و الان قدش خیلی بلنده و برگها کم فقط چند برگ اضافه کرده انگاری بیشتر قد کشیده.
جاشم پشت پنجره با نور ملایم بود

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 24ام, 1398 12:07:

کمبود نور باعث این مشکل میشه، چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونید؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام
از ساقه داره میپوسه چی کارش کنم هفته ای یک بار اب میدم دمای معتدل و نور غیر مستقیم میبینه تورو خدا زود تر راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 21ام, 1398 23:05:

سلام، تا جایی که پوسیده کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مخصوص ساکولنت که از قبل استریل وخشک شده بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید،در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام چند روز بعد از خرید گیاه لب مات یکی گلدان رو عوض کردم بعد از چند ماه نگهداری هیچ روشنی نداشت دمای خونه هم متعادله چند روزی می شه که از پایین برگها حالت گندیده یا نرم شدن وبعد خشک میشه لطفا علتش رو بگید ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 7ام, 1397 23:11:

سلام، سمپریوم لب ماتیکی گیاهی نور دوستی هست،کمبود نور، ابیاری زیاد ،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،بیماریهای قارچی، باعث این مشکل میشه این نکات رو چک کنید. اگر فقط برگهای پایینی هست برگهای الوده رو جدا کنید وگیاه رو بمرور زمان بجای پرنوری انتقال بدید،ویک بار گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید بیماری قارچی هم باعث ابکی وپلاسیده شدن برگها میشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام عالی بود مطالبتون

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید.
گلدون گیاه لب ماتیکى رو عوض کردم مدتیه تمام برگهاى پایین دارن خراب میشن و میپوسن ولى هنوز گل از وسط جوانه میزنه و سرحاله.لبه هاش دیگه قرمز نیستن رشد خوبى هم نداره همچنان کوچیکه علتش چیه؟؟؟با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 16ام, 1397 11:53:

سلام. از بین رفتن برگهای پایینی کاملا طبیعی هست. دلیل کمرنگ شدن کناره برگها کمبود نور هست جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید رنگ برگها نور کافی دریافت کنه برمیگرده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام علت قرمز شدن کاکتوس ماری چی هست و راه درمانش چیه؟؟ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 7ام, 1397 23:04:

سلام. تغییر رنگ کاکتوسها دلیلش نور زیاد ودمای زیاد هست. بعصی وقتها سرما هم باعث قرمز شدن کاکتوسها میشه این موارد رو چک کنید ودما ونور رو به حد ایدال برسونید رنگشون برمیگرده.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام.
گلدان گیاه سمپریوم لب ماتیکی رو عوض کردم وبه گلدان سرامیکی انتقال دادم. از طرفی هوا هم کمی سرد شده است.از آن به بعد گیاه از برگهای پایین (تمام برگ ) تغییر رنگ به رنگ تیره داده و به مرور به قسمت های بالا گشیده شده و حالت شیشه ای پیدا کرده. دلیل این تغییر رنگ چیست؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مهر 24ام, 1397 21:41:

سلام. ساکولنتها به سرما حساس هستند احتمالا دما خیلی پایین بوده و گیاه سرمازده شده. بهتر ریشه گیاه رو چک کنید اگر سالم بود به جای معتدل انتقال بدید وهمه ی برگهایی که تغییر رنگ دادن رو جدا کنید. جای معتدل’ (۲۰_۳۰)قرار بگیره مجدد شروع به رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
علت اینکه قرمزی سر برگ های گل لب ماتیکی ازبین میره چیه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 25ام, 1397 16:04:

سلام. نور کم باعث از بین رفتن رنگ گیاه میشه. بمرور زمان جای پرنوری بگذارید درست میشه.

[پاسخ]

پاسخ

علت سیاه شدن برگ های ساکولنت لب ماتیکی چیه بیماره قارچی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 20ام, 1397 18:00:

سلام. اگر سیاه شدگی بصورت لکه وکاملا خشک هست اشعه افتاب ونور وگرمای زیاد باعث شده. ولی اگر سیاه شدگی ابکی وبصورت له شدگی هست دلیلش قارچ فوزاریوم هست که در اثر ابیاری زیاد وریختن اب روی گیاه بوجود میاد این دو مورد رو چک کنید اگر قارچ هست باید برگهای سیاه والوده رو سریع جدا کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید.

[پاسخ]