شرایط نگهداری ساکولنت سمپریوم لب ماتیکی

سمپریوم لب ماتیکی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شرایط نگهداری ساکولنت سمپریوم لب ماتیکی : ساکولنت زیبای سمپریوم تکتوروم معروف به سمپریوم لب ماتیکی به دلیل زیبایی و نگهداری آسان جز ساکولنتهای محبوب محسوب می‌شود. ساکولنت سمپرویوم لب ماتیکی از خانواده کراسولاسه می‌باشد که دارای بیش از ۴۰ جنس می‌باشد.

نام علمی سمپرویوم لب ماتیکی Sempervivum tectorum است و جز گیاهان همیشه‌سبز می‌باشد. این گیاه گوشی می‌تواند آب را در بافت‌های خود ذخیره کنید و خشکی را به خوبی تحمل کند. از این گیاه به‌عنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌شود. برگ‌ها همیشه شاداب است و نوک برگ‌ها می‌توانند بنفش، قرمز، قهوه‌ای، زرد باشند. گل‌ها به روی ساقه به وجود می‌آیند و بسته به نوع گیاه می‌توانند به رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش باشند. رنگ این گیاه معمولاً بستگی به دما و نور دارد و می‌تواند در شرایط مختلف مقداری تغییر رنگ داشته باشد. سمپرویوم لب ماتیکی بومی افریقا می‌باشد.

سمپرویوم لب ماتیکی برعکس بسیاری از ساکولنتها به سرما مقاوم می‌باشد و بعضی از گونه‌های آن تحمل دما تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رادارند. ازاین‌رو از این گیاهان در فضاهای باز نیز می‌توان استفاده کرد.

شکل ظاهری سمپریوم لب ماتیکی:
شکل ظاهری سمپرویوم لب ماتیکی و اچوریا بسیار شبیه به هم می‌باشد، معمولاً سمپرویوم در شرایط مناسب توده‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌نماید، البته گل‌های آنها به زیبایی گل اچوریا نمی‌باشد. از نظر ظاهری شکلی شبیه به رز دارد.برگ‌های تخم‌مرغی شکل فاقد ساقه و در انتها به هم چسبیده‌اند و گل‌های آن به‌صورت خوشه‌ای است. این گونه ساکولنت دارای برگ‌های پوشیده از کرک و متمایل به قرمز می‌باشد.

شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی
گل سمپریوم لب ماتیکی

شرایط نگهداری ساکولنت سمپریوم لب ماتیکی:

دما:
سمپرویوم لب ماتیکی به گرمای بیش‌ازحد حساس بوده و بهتر است در جاهای خنک نگهداری شود. در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر رشد را خواهد داشت.

خاک مناسب سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به خاک با زهکشی مناسب که آب زیادی را در خود نگه ندارد احتیاج دارد. می‌توان از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کرد.

نور:
به نور بیش‌ازحد و شدید حساس می‌باشد و ممکن است نور شدید بخصوص در فصل تابستان باعث سوختگی گیاه شود. بهتر است در مکانی با نور ملایم نگهداری شود.

آبیاری سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به آبیاری منظم احتیاج دارد مانند همه ساکولنت ها. در فصل رشد آبیاری را بیشتر کنید و در فصل استراحت یا خواب گیاه آبیاری را به حداقل برسانید. در فصل رشد معمولاً هفته‌ای یک بار آبیاری کافی می‌باشد. همچنین در فصل رشد برای رشد بهتر می‌توانید از کودهای NPK استفاده کنید. برای خرید کو مخصوص سمپرویوم لب ماتیکی اینجا کلیک کنید.

بیماری‌های سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به پوسیدگی ریشه حساس می‌باشد و بهتر است بیش از حد آبیاری نشود. همچنین آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود نیز می‌توانند این گیاه را موردحمله قرار دهند. برای مطالعه مقاله از بین بردن حشره شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

روش تکثیر سمپریوم لب ماتیکی:
تکثیر سمپرویوم لب ماتیکی معمولاً از طریق پاجوش یا بذر انجام می‌شود. که تکثیر از طریق پاجوش یا قلمه مرسوم‌تر می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

guest
101 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Hasti
Hasti
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۴

ممنون میشم اگه لطفا اسم این دوتا گیاه رو بهم بگین ❤
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹
در پاسخ به  Hasti

سلام، عکس اول کراسولا کمپ فایر، عکس دوم نوتو خورشیدی هست.

Hasti
Hasti
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۴

سلام وقتتون بخیر من روز اولی که گلمو خریدم این شکلی بود??
comment image
ولی الان این شکلی شده???
comment image
comment image
و متاسفانه دستم خورد و یکی از برگاش شکست? هوا هم بیشتر ابریع و افتاب نیست که بزارمش زیر نور خورشید.
هفته ای یک یا دوبار هم بهش آب میدم.
البته جوونه هم زده? اما احساس میکنم علفی داره رشد میکنه?
comment image
میشه لطفا راهنماییم کنید که چیکار باید بکنم تا دوباره مثل روز اولش بشه؟?
ممنونم❤

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  Hasti

سلام، ممنون، کراسولا کمپ فایر برای اینکه رنگش قرمز باشه به نور مستقیم ودمای پایین نیاز داره، میتونید به مرور زمان در محیط پرنوری نگهداری کنید ویا اگر تراس دارید اوایل صبح در نور مستقیم افتاب نگهداری کنید. دما بین ۱۵ الی ۲۰ درجه باشه.

Amir
Amir
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۰

ببخشید زیاد سوال میپرسم.برای پاک کردن برگ های سمپریوم از لکه های آب میتونم از محلول یک قاشق آب و یک قاشق سرکه استفاده کنم؟

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۹
در پاسخ به  Amir

خواهش میکنم درخدمتتون هستیم، اگر سمپریومی که دارید پُرز نداره میتونید استفاده کنید.

Amir
Amir
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۸

سلام
فصل رشد سمپریوم چه زمانی می باشد؟من هر وقت گیاه خاکش خشک میشه بهش آب میدم.براش مشکلی ایجاد نمیکنه؟و آبیاری منظم یعنی چه؟

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
در پاسخ به  Amir

سلام، هوا وقتی خنک باشه رشد میکنه بهار وپاییز،ابیاری منظم یعنی زمانی که خاک کامل خشک شد ونیاز به ابیاری داشت ابیاری انجام بشه در ابیاری نه افراط نه تفریط بشه.

Amir
Amir
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 2

پس فعلا کود دهی لازم نیست؟در فصل رشد از چه کودی استفاده کنم.۳۶ ۱۲ ۱۲ خوبه؟

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۸
در پاسخ به  Amir

بله فعلا نیازی نیست، بله همین کود مناسب هست.

رحیمی ۲۲
رحیمی ۲۲
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۹

سلام یه سوال دیگه هم داشتم چجوری کاکتوس سمپریوم را ریشه دار کنم

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۹
در پاسخ به  رحیمی ۲۲

سلام، بعد از جدا کردن از ساقه مادری برگهای ردیف پایین رو هم جدا کنید انتهای قلمه رو به هورمون ریشه زایی اغشته کنید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس ها بکارید.

رحیمی ۲۲
رحیمی ۲۲
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹

سلام باید کاکتوس لب ماتیکی را از زیر آب داد

رحیمی ۲۲
رحیمی ۲۲
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۷

پشت پنجره نگه میدارم هفته ای یکبار آب میدم نور خوبی هم داره بعضی از برگای سالم اش هم سوراخ شده اول یه لکه سیاه روش میاد بع سوراخ میشه

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۰
در پاسخ به  رحیمی ۲۲

گیاهتون بشدت کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید، برگهایی رو که سیاه وابکی هستند با احتیاط جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید ،فرقی نمیکنه از هر روش میتونید برای ابیاری استفاده کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

رحیمی ۲۲
رحیمی ۲۲
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷

سلام کاکتوس من روی برگاش لکه های سیاه آبکی بوجود اودمده بعضی از برگاش هم شل و آبکی شدن لطفا راهنمایی کنید کاکتوس من سمپریوم لب ماتیکی هست

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۴
در پاسخ به  رحیمی ۲۲

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

پریا سراجی
پریا سراجی
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۶

سلام،من یه گلدون کوچیک لب ماتیکی رو تازه خریداری کردم،گلدونش رو عوض کردم و چون فروشنده گفته بود به شرطی که خیلی ابیاری نشه رشد خوبی خواهد داشت،بعد از عوض کردن گلدون فقط بهش آب پاشیدم و دیگه داخل خونه نگه داری کردم.الان بعد از ۳ روز که خریدم میبینم سه چهار تا برکاش از پایین زرد شده ،چکار کنم مشکلش چیه که زودتر بهش رسیدگی کنم؟

کارشناس 2
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۶
در پاسخ به  پریا سراجی

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه.

آینوش
آینوش
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۹

سلام.ممنونم راهنماییم کنین. چطور عکس بفرستم کاکتوسی ببینیم. فقط یکیشان داره خشک میشه.تازه گرفتنشان.

با احترام

کارشناس 2
۱۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳
در پاسخ به  آینوش

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید،برای ارسال عکس مقاله آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات. رو مطالعه بفرمایید.

Macan
Macan
۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 2

ببخشید گل من نیمدونم چرا برگاش انگار حالت سوختگی گرفته بعضی برگ های قدیمی هم داره می‌ریزه ولی از بینش جدید درمیاد علت این سوختگیش چیه

کارشناس میهن کاکتوس
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۳
در پاسخ به  Macan

شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

مهدی
مهدی
۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹

سلام من چندتا اچاوریا و سمپریوم دارم که زیر نور وال واشر تو استند هست … اچوریاها رنگ قرمزشون از دست دادن و سبزن ولی بسیار سرحال آیا نوری که اینا میخوان طیف خاصیه چون این نور بنفشه … سوال دیگه خاک مناسب برای سمپوریوم ماسه با کوکوپیت یا پیت ماس هست یا اینکه میشه فقط از پیت ماس استفاده کرد ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۲
در پاسخ به  مهدی

سلام، احتمالا نور دریافتیشون کم هست، میتونید از طیف نوری ابی وقرمز هم در این ترکیب رنگ استفاده کنید، خاک کاکتوسها باشه بهتر هست، ترکیبی از ماسه شسته عدسی پیتماس،وورمی کمپوست.

مهدیه شفیعی
مهدیه شفیعی
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۷

سلام گل من هم سرخیش رو از دست داده هم پشت برگ هاش سیاه شده و احساس میکنم یکم ریزش برگش زیاد شده و الان داره باز یه گل جدید از کنارش بیرون میاد
باید چی کار کنم که پشت برگش سیاه نشه و مشکلاتش حل شه؟؟
لطفا راهنمایی کنید

کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۰
در پاسخ به  مهدیه شفیعی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Ali
Ali
۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۲

سلام
میخواستم بدونم خشک شده لب ماتیکی ؟
پاجوش هاش چه زمانی جدا کنم بکارم؟
http://uupload.ir/files/os68_screenshot_20200723-195132_gallery.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۸
در پاسخ به  Ali

سلام، خاک نامناسب، ابیاری نامنظم، علت خشک شدن گیاه هست بله میتونید پاجوشها رو جدا کنید وداخل خاک مخصوص ساکولنتها کشت کنید.

Ali
Ali
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹

توی همین گلدون خوبه یا بزرگه؟
تو گلدون جدا بکارم هر کدومو یا باهم هم میشه؟

کارشناس 2
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲
در پاسخ به  Ali

این گلدان بزرگ هست بهتر هست خاک رو هم عوض کنید داخل گلدان سایز شش هردو رو باهم بکارید.

مهتاب
مهتاب
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۴

سلام فصل خواب سمپریوم کی هستش؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  مهتاب

سلام، تابستان به خواب میرند وبا خنک شدن هوا شروع به رشد میکنند.

ساناز
ساناز
۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۸

سلام پا جوش سمپریوم لب ماتیکی رو چطور میشه جدا کرد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۹
در پاسخ به  ساناز

سلام، اگر از بند انگشت بزرگتر باشه میتونید جدا کرده وریشه دار کنید.

پ ر ن
پ ر ن
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱

سلام
سمپریوم من پشت پنجره جنوبی بود نور متعادل داشت ولی بعد ی مدت برگاش حالت افتاب سوختگی و خشک شدن پیدا کرد و قرمزی نوکش از بین رفت
به فضای بیرون و پرنور تری منتقل کردم ولی بعد ی مدت جمع شد و بهتر نشد قارچکش هم زدم فرقی نکرد
دراوردمش ریششو چک کردم حس کروم ی قسمتی پوسیده جداش کردم برگهای خرابشم کندم و دوباره کاشتمش
ولی باز خوب نشد بیحال و جمع شده بود توی اب گذاشتم سرحال شد جون گرفت وقتی کاشتمش دوباره بیحال شد و شل…دوبارع ریششو چک کردم حس میکنم تا بالا پوسیده
یه غنچه خیلی کوچیک ازش مونده..چیکار کنم ؟میشه نجاتش داد؟

کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۰
در پاسخ به  پ ر ن

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۵

خسته نباشید.من یک لب ماتیکی داشتم دیروز بررسیش کردم دیدم طوقش قارچ گرفته گندیده شده.داخل جوانه ولای برگاش پر بود از دونه های ریز سفید که بعد از بررسی با میکروسکوپ فهمیدم تریپس هستن. حالا میخواستم بدونم آیا تریپسها با نیش زدن خودشون باعث پوسیدگی گیاه شدن یا این دو عامل ربطی به هم ندارن؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۱
در پاسخ به  محمد

ممنون،شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وافتها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Ali
Ali
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۶

سلام ممنون از پاسخگویتون
میخواستم بدونم نور افتاب از پشت پنجره شمالی اسیب میزنه به گیاها به کدومشون ؟ از ۲ تا ۴ بعدازظهر
http://uupload.ir/files/m5c9_20200416_160210.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵
در پاسخ به  Ali

سلام، ممنون، از پشت پنجره شمالی نور ملایم میشه با این فاصله مشکلی بوجود نمیاد.

نیما
نیما
۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۱

سلام و خدا قوت ، استاد ۳ماه پیش بنده یه سمپریوم لب ماتیکی خریدم اوایل زمستون بود . توو خونه پشت پنجره شرقی نگهداری میکردمش ، هر ۱۰ روز با آب جوشیده خنک شده سیرابش میکردم ، گردش هوا هم داشت . تا همین اواخر زمستون حالش خوب بود سرحال بود ، تا اینکه احساس کردم برگای زیرش داره پژمرده میشه ، زرد و نهایتا خشک میشه ، کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ بهش دادم اما افاقه نکرد ،بیشتر که دقت کردم یه چیزی مثل تار عنکبوت رو تاج گل دیدم بلافاصله روش سم مالاتیون اسپری کردم و گذاشتم توو تراس یه هفته بیشتره که شروع کرد رشد مجدد و بهتر شدن .تا امروز که دیدم بی جهت یکی از برگای تازه جونه زده تاج گل کنده شده ، لطفا راهنمایی بفرمائید ، گلدونشو تعویض کنم ؟ برگ خشک رو بچینم استاد ؟
http://uupload.ir/files/r86m_۲۰۲۰۰۳۲۵_۰۰۱۰۱۵.jpg
http://uupload.ir/files/iqht_۲۰۲۰۰۳۲۵_۰۰۰۹۵۹.jpg
http://uupload.ir/files/k83q_۲۰۲۰۰۳۲۵_۰۰۰۹۳۸.jpg
http://uupload.ir/files/fkf_۲۰۲۰۰۳۲۵_۰۰۰۹۱۳.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۲
در پاسخ به  نیما

سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره وکم کم داره علفی رشد میکنه،بهتر هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،برگهای زرد رو میتونید به ارامی با کمک یک پنس جدا کنید ،یا کلا گیاه رو از خاک دربیارید برگهای خشک رو جدا کنید ومجدد بکارید،برای تقویت از کود ۱۲،۱۲،۳۶ استفاده کنید ماهی یک بار یک گرم در یک لیتر اب، کود سه بیست مناسب این گیاه نیست.

شهرام
شهرام
۱۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۵

عکس رو چجوری میتونم بفرسم نمیشه هرکاری میکنم

کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  شهرام
شهرام
شهرام
۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۶

سلام خسته نباشیدمن چنتا سمپریوم لب ماتیکی دارم که تعدادی از برگاش شل شده و حالت ابکی بخودش گرفته ابیاری هم زیاد نیس گلدونش رو عوض کردم بعداز یک روز باکاربندازیم ابیاریش کردم دیشب برگ هایی که اینجوری شده بود رو جداکردم دیروز اما امشب دیدم بازم برگاش همونجوری شده. مشکلش چیه میتونید کمکم کنید؟ لازم به ذکره بگم از سم حشره کش هم استفاده کردم همون چن روز پیش

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۵
در پاسخ به  شهرام

سلام، ممنون، فاصله استفاده از سمها بین یک الی دو هفته هست،احتمالش هست که گیاهتون مسموم شده باشه، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

.
.
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۷

سلام کاکتوس لب ماتیکی را چگونه باید قلمه زد. یکی از پا جوش هارا جدا کردم ومستقیم داخل خاک گذاشتم بعد چند گیاه کلا خراب شد علتش چیه.با تشکر

کارشناس 2
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۵
در پاسخ به  .

سلام،احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کردید تیز وضدعفونی نبوده،حتما لوازمی رو که برای هرس ویا برش انواع گیاهان استفاده میکنید تیز وضدعفونی کنید تا مشکلی پیش نیاد، بعد از برش یک روز به قلمه استراحت بدید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک سبکی مثل کوکوپیت بکارید بعد از ریشه دار شدن میتونید داخل خاک مخصوص کاکتوسها انتقال بدید.

ایلین
ایلین
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۳

سلام خسته نباشید من یه ساکولنت خریدم ولی نمیدونم اسمش چیه .میتونید اسمشو بهم بگید
http://uupload.ir/files/7hfz_screenshot_۲۰۱۹۱۲۰۷-۲۱۲۳۵۳_es_file_explorer.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۸
در پاسخ به  ایلین

سلام، ممنون، واریته ای از اچوریا هست. Echeveria.