۵ دلیل گل ندادن گل محمدی

چرا گل محمدی من گل نمی‌دهد؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۵ دلیل گل ندادن گل محمدی: گل محمدی با نام علمی  Rosa damascena گونه‌ای از گل رز می‌باشد. از گل محمدی به دلیل داشتن عطر مخصوص برای گلاب‌گیری استفاده می‌شود. گل محمدی گیاهی است خزان‌دار که در پاییز و با شروع فصل سرما خزان می‌کند. گل محمدی دارای گل‌های صورتی زیبایی است. سوال خیلی از عزیزان این است که چرا گل محمدی من گل نمی‌دهد؟ گل ندادن گل محمدی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی در این مقاله به ۵ دلیل اصلی گل ندادن این گیاه اشاره می‌کنیم.

۵ دلیل گل ندادن گل محمدی: 

۱- نور:
نور در رشد و سلامت گیاه نقش بسیار مهمی دارد و می‌توان گفت بدون نور خورشید گیاهی وجود نخواهد داشت. گل محمدی به نور زیادی احتیاج دارد و در مکانی پور نور قرار دهید تا حداقل در روز ۵ تا ۶ ساعت نور کامل داشته باشد. گل محمدی که در سایه رشد کند، گل نخواهد داد و یا گل‌هایی ضعیف و کوچک خواهد داشت.

 

۲- مواد غذایی خاک:
خاک غنی و دارای مواد غذایی بالا می‌تواند به گلدهی این گیاه کمک کند برای گلدهی و رشد بیشتر در فصل بهار و تابستان از کودهایی با مواد میکرو و ماکرو استفاده کنید. کودهایی با پتاس بالا می‌تواند به گلدهی گل محمدی کمک کند. از کودهای مناسب برای گلدهی می‌توان به کود NPK12-12-36 اشاره کرد. برای خرید کود مخصوص گلدهی اینجا کلیک کنید.

5 دلیل گل ندادن گل محمدی

۳- آبیاری گل محمدی:
آبیاری منظم و اصولی برای رشد و گلدهی گیاه گل محمدی خیلی ضروری است. گل محمدی به کم آبی مقاوم است ولی آبیاری کم یا بیش از حد می‌تواند در گلدهی این گیاه اثر منفی داشته باشد. برای آبیاری از آب با املاح کم استفاده کنید.

۴- هرس گل محمدی:
هرس شاخه‌های خشک شده و همچنین شاخه‌های خیلی بلند می‌تواند به گلدهی این گیاه کمک کند. همچنین هرس گل‌های خشک شده و ریخته نیز بسیار مهم می‌باشد و باید به صورت دوره‌ای حذف شود.

۵- بیماری‌ها:
درصورتی‌که موارد بالا را برای گیاهتان محیا کرده‌اید ولی همچنان گل محمدی شما گل نمی‌دهد به دنبال بیماری‌ها باشید. بعضی بیماری‌ها مانند قارچ‌ها، سفیدک، شته‌ها، شپشک ها می‌توانند گیاه را ضعیف کنند و باعث کاهش رشد و گلدهی گل محمدی شوند. برای درمان از سموم کشاورزی مخصوص استفاده کنید. برای خرید سم قارچ‌کش مناسب برای سفیدک اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
88 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمدنبی میر
محمدنبی میر
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۴

مطالب بسیار سودمند است.

مبین
مبین
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۱

با عرض سلام و خسته نباشید من میخام گل محمدی بکارم ولی منطقه ما سردسیره و زمستون ها خیلی سرد میشه طوری که خودم هم نمیتونم برم اونجا و تو تابستون ها هم خنکه الان ابدهی این گیاه چجوری میشه ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۰
در پاسخ به  مبین

سلام، ممنون، در مورد گیاهان فضای باز اطلاعاتی ندارم با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

مهران
مهران
۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۶

سلام. من یه گلدون گل محمدی خریداری کردم و چون هوا سرد بود داخل راه پله پشت پنجره ای که تقریبا آفتابگیر بود نگهداری کردم ولی بعد ازیک هفته همه برگها ریخت وخشک شد. من گلدونش رو عوض کردم و خاک مناسب جایگزین کردم (البته اشتباه کردم و خاک اطراف ریشه رو جداکردم) و اکثر شاخه های خشک رو زدم. الان حدود یکماهه که همچنان خشکه. آیا امیدی بهش هست؟ اگر هست چه کنم.!

کارشناس میهن کاکتوس
۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷
در پاسخ به  مهران

سلام، شاخه هارو بررسی کنید وکمی خم کنید اگر انعطاف داشتند جای امید هست ولی اگر شکستند متاسفانه خشک شده، اگر انعطاف داشتند بهتر هست به فضای باز انتقال بدید که صبحها نور مستقیم داشته باشند مجدد شروع به رشد میکنند.

ایرانی
ایرانی
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳

سلام بنده میخام گلستان گل محمدی احداث کنم یه بنده خدایی هست گلستان گل محمدی زدن و نهالهاشون الان دوسالس و به گفته خودشون چون کمبود آب دارن میخاند نهالهاشون رو بفروشن..در خرید این نهال ها من باید به چه چیزهایی توجه کنم؟آیا صلاح میدونید این نهال های دوساله رو خریداری کنم برای احداث گلستان ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵
در پاسخ به  ایرانی

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم، با یک کارشناس کشاورزی بهتر هست مشورت کنید.

Nada
Nada
۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۹

سلام خسته نباشید. ببخشید یک سوال داشتم من میخوام گل محمدی بخرم ولی باغچه ی من کوچیکه و نهال انار توش کاشتم .میشه گل محمدی رو هم باهاش بذارم یا نمیشه ؟ در واقع سوال اصلیم اینه که میشه گل محمدی رو داخل گلدون بزام واسه همیشه لطفا جواب بدید ممنون میشم .خداقوت

کارشناس 2
۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۷
در پاسخ به  Nada

سلام، ممنون، داخل گلدان در فضای باز هم میتونید نگهداری کنید بشرطی که در محیطی باشه که صبها نور کافی ومستقیم دریافت کنه وبعد از ظهرها در قسمت نیمه سایه باشه.

جواد
جواد
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۲

سلام دوستان یک هکتار زمین دارم بخاطر کم ابی اب زیاد نیسته هشت روزی یک بار منطقه اب هواش خشکه روزها افتابش وسطای روز سوزان شبا سرده زمینش سفته میخواستم ببینم توی این شرایط گل محمدی جواب خوب میده چنت از قبل کاشتیم بزرگ شدن چند ساله هستن گل زیاد نمیدن کوچک هستن گل هاشون ممنون میشم که جواب بدین

کارشناس میهن کاکتوس
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  جواد

سلام، ممنون از شما، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم بهتر هست بایک کارشناس کشاورزی(زراعی) مشورت کنید.

M
M
۱۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰

سلام وقت بخیر. من در منطقه گرمسیر با دمای هوای خیلی بالا زندگی میکنم و قطعا اگر گل محمدیم رو در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بدم پژمرده میشه اتاقی که می‌خوام گل محمدی رو در اون نگهداری کنم نورگیرش عالیه به نظرتون این شرایط برای گلدهی اون کافی هست یا حتما باید در معرض نور مستقیم باشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۲
در پاسخ به  M

سلام، گل محمدی گل بیرونی هست داخل محیط بسته از بین میره میتونید بمرور زمان به محیط باز انتقال بدید ودر نور مستقیم نگهداری کنید، برای گلدهی حتما باید نور مستقیم دریافت کنه.

سعید
سعید
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۷

سلام یه بوته گل محمدی رونده خریدم از گلدون در آوردم توی باغچه کاشتم الان نه تنها گل نداد شروع کرده به پژمرده شدن و زرد شدن برگ هایش نور مستقیم و آب و کود هم دادیم الان چه کنم؟ با تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۲
در پاسخ به  سعید

سلام، الان زمان مناسبی برای انتقال گیاهان داخل باغچه نیست بهتر بود صبر میکردید وپاییز اقدام میکردید، احتمالا ریشه های گیاه اسیب دیده،ویا گرمازده که باعث پژمرده شدن گیاه شده فعلا در همون محل نگهداری کنید وبرای خنک ماندن گیاه در ساعات گرم روز نور رو فیلتر کنید.

مجید
مجید
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۱

با عرض سلام ، دو سال است که در زمینی حدود هزار متر مربع گل محمدی کاشتم سال گذشته و امسال نوک بعضی از گل برگها و غنچه ها لکه های بژ رنگی دارند ، از هر کارشناسی پرسیدم ، پاسخ مناسبی نگرفتم ، لطفا راهنمایی بفرمایید .

محمود
محمود
۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۷

با سلام و عرض ادب
گل محمدی دارم که متاسفانه رشد نمیکنه منطقه ابادان هستیم جای گل رو هم عوض کردم آورم خانه بازم تاثیری نداشت
برکهایش جمع و خموده شده اند حتی کود تقویتی هم برایش استفاده نمودم تاثیری نداشته جای آن در خانه پشت پنجره رو به آفتاب هستش
اگه امکان داره منو راهنمایی کنید ممنونم

کارشناس میهن کاکتوس
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴
در پاسخ به  محمود

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمدرضاحسنی
محمدرضاحسنی
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۶

سلام .من گل محمدی تو باغچه دارم.هیچ مشکلی نداشته.ولی الان چند روزه از قسمت ساقه چند سانت پایینتر از قسمت غنچه خم میشه.یعنی هنوز گل باز نشده ولی خم شده.علت چیه!؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۲
در پاسخ به  محمدرضاحسنی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ویسی
ویسی
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱

سلامم گل محمدی من برگاش داره زرد میشه دلیلشه چیه
افتاب مستقیم داره هفته‌ی دوبارم ابدهیش میدم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۲
در پاسخ به  ویسی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ویسی
ویسی
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۹
در پاسخ به  ویسی

از چه طریقی واستون عکس بفرستم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۲
در پاسخ به  ویسی
کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۱
در پاسخ به  ویسی

بی زحمت لینک مستقیم رو کپی وارسال کنید.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۷
در پاسخ به  ویسی

ممنون،گیاهتون کمبود عناصر داره خاکش فقیر هست دو کار میتونید انجام بدید یا داخل خاک کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده ترکیب کنید یا ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید. شاخه های فرعی رو میتونید هرس کنید.

ویسی
ویسی
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳
در پاسخ به  ویسی

ممنون ازتون
لطفم میکنید ی راهنمایی در خصوص این کودهام بگید؟
که چ کودی بگیرم

کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰
در پاسخ به  ویسی

ممنون از شما،از کود npk20، ۲۰،۲۰ میتونید استفاده کنید،از فروشگاه لوازم کشاورزی میتونید تهیه کنید،مقدار مصرف ماهی یک بار دو گرم در یک لیتر اب. کود دامی رو هم به اندازه ده درصد میتونید داخل خاک گیاه ترکیب کنید.