۵ دلیل گل ندادن گل محمدی

چرا گل محمدی من گل نمی‌دهد؟

۵ دلیل گل ندادن گل محمدی: گل محمدی با نام علمی  Rosa damascena گونه‌ای از گل رز می‌باشد. از گل محمدی به دلیل داشتن عطر مخصوص برای گلاب‌گیری استفاده می‌شود. گل محمدی گیاهی است خزان‌دار که در پاییز و با شروع فصل سرما خزان می‌کند. گل محمدی دارای گل‌های صورتی زیبایی است. سوال خیلی از عزیزان این است که چرا گل محمدی من گل نمی‌دهد؟ گل ندادن گل محمدی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی در این مقاله به ۵ دلیل اصلی گل ندادن این گیاه اشاره می‌کنیم.

۵ دلیل گل ندادن گل محمدی: 

۱- نور:
نور در رشد و سلامت گیاه نقش بسیار مهمی دارد و می‌توان گفت بدون نور خورشید گیاهی وجود نخواهد داشت. گل محمدی به نور زیادی احتیاج دارد و در مکانی پور نور قرار دهید تا حداقل در روز ۵ تا ۶ ساعت نور کامل داشته باشد. گل محمدی که در سایه رشد کند گل نخواهد داد و یا گل‌هایی ضعیف و کوچک خواهد داشت.

۲- مواد غذایی خاک:
خاک غنی و دارای مواد غذایی بالا می‌تواند به گلدهی این گیاه کمک کنید برای گلدهی و رشد بیشتر در فصل بهار و تابستان از کودهای با مواد میکرو و ماکرو استفاده کنید. کودهایی با پتاس بالا می‌تواند به گلدهی گل محمدی کمک کند. از کودهای مناسب برای گلدهی می‌توان به کود NPK12-12-36 اشاره کرد. برای خرید کود مخصوص گلدهی اینجا کلیک کنید.

5 دلیل گل ندادن گل محمدی

 

۳- آبیاری گل محمدی:
آبیاری منظم و اصولی برای رشد و گلدهی گیاه گل محمدی خیلی ضروری است. گل محمدی به کم آبی مقاوم است ولی آبیاری کم یا بیش از حد می‌تواند در گلدهی این گیاه اثر منفی داشته باشد. برای آبیاری از آب با املاح کم استفاده کنید.

۴- هرس گل محمدی:
هرس شاخه‌های خشک شده و همچنین شاخه‌های خیلی بلند می‌تواند به گلدهی این گیاه کمک کند. همچنین هرس گل‌های خشک شده و ریخته نیز بسیار مهم می‌باشد و باید به صورت دوره‌ای حذف شود.

۵- بیماری‌ها:
درصورتی‌که موارد بالا را برای گیاهتان محیا کرده‌اید ولی همچنان گل محمدی شما گل نمی‌دهد به دنبال بیماری‌ها باشید. بعضی بیماری‌ها مانند قارچ‌ها، سفیدک، شته‌ها، شپشک ها می‌توانند گیاه را ضعیف کنند و باعث کاهش رشد و گلدهی گل محمدی شوند. برای درمان از سموم کشاورزی مخصوص استفاده کنید. برای خرید سم قارچ‌کش مناسب برای سفیدک اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

۵ دلیل گل ندادن گل محمدی

پست‌های مرتبط

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی

آموزش رنگ آمیزی گلدان های سفالی : گلدان یعنی بستر...

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس

آسان‌ترین پایه‌ها برای پیوند زدن کاکتوس: بسیار پیش آمده است...

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی : گل مرجان یکی...

نظرات (18)

سلام ما مزرعه گل محمدی داریم که دوساله است امسال برای اولین با گل دادن اما بعد از برداشت محصول مزرعه شروع به زرد شدن کرده نه بهش زیاد آب دادیم و نه فاصله آبیاری زیاد شده علتش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 8ام, 1398 14:23:

سلام، بهتر هست خاک وتمام قسمتهای گیاهان رو از نظر وجود افت چک کنید اگر افتی وجود نداشت احتمال کمبود عناصر در خاک وجود داره که میتونید با کودهای آلی ویا کودهای کاملnpk،گیاهان رو تقویت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ما یک بوته گل محمدی داخل باغچمون داریم هر سال گل میده ولی گلهاش کوچیک و ضعیف میشن و گل دهیش بیشتر از چند روز طول نمیکشه و بقیه غنچه هاش پژمرده میشن و میریزن لطف کنین راهنماییم کنین چیکار کنم خوب گل بده

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 26ام, 1398 10:39:

سلام، دلایل مختلفی باعث کوچک شدن گلها ویا ریزش غنچه ها میشه،کمبود نور،ابیاری نامنظم،کمبود عناصر موجود در خاک این موارد رو چک کنید ،گل محمدی باید نور مستقیم دریافت کنه،ابیاری در زمان رشد منظم انجام بشه هر وقت سطح خاک خشک شد باید ابیاری رو انجام بدید،اگر خاکش فقیر هست میتونید از کوددامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده بصورت چالکود استفاده کنید ویا از کودهای پتاس بیشتر از ازت برای تقویت گیاه ماهی یک بار دو گرم در یک لیتر اب قبل از گلدهی وبعد از اتمام گلدهی استفاده کنید، مثل npk12, 12,36

[پاسخ]

پاسخ

سلام
ما در جنوب کشور زندگی میکنیم ۵۰ تا گل محمدی داریم هر کدام ارتفاع ۲ تا ۳ متر و پر رشدند لی هیچی گل نمیدن آبیاری منظمه احتمال داره به خاطر اینکه اینجاهمیشه هوا گرم یا معتدل است باشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1398 00:06:

سلام، با توضیحات شما دلیل گل ندادن گیاهانتون هرس نشدن این گیاهان هست، گل محمدی برای گلدهی نیاز به هرس داره بهتر هست هرس رو انجام بدید وبرای تقویت وتسریع در گلدهی از کودهای فسفره استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.چند روز پیش چند قلمه با ریشه از چند جای مختلف برای خانه اوردم .بعد مدتی خشک شدن.مجددا از جای دیگه همین کار رو کردم و باز خشک شدن.اینبار یک گلدان گل محمدی از گلخانه خریدم.بعد سه روز خشک شد.چرا؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 3ام, 1398 14:06:

سلام، در چه شرایطی نگهداری میکردید؟ ابیاری، نور،دما،..

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از راهنماییتون ،یه سوال دیگه امکانش هست از نوعی باشه که اصلا گل نمیده؟؟,چون الان ارتفاعش داره اندازه ی درخت میشه خیلی هم سر سبز و سرحاله ولی گل نداره

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 22ام, 1398 18:24:

همه ی گیاهان گل میدن حتی اگر گیاه از نوع نر باشه، هرس شاخه های فرعی هم به گلدهی کمک میکنه از فرمایشات شما معلوم هست که اصلا هرس نشده، یک سوم شاخه های گیاه رو هرس کنید انشالله به گل میشینه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید.من ۳تا گدان گل محمدی دارم که لبه تراس گذاشتمشون کاملا آفتاب میگیرن.پراز غنچه شده بودن ولی همه ی غنچه ها وحتی برگها درحال خشک شدن هستن واصلا گلی باز نشده.هر دوروز درمیان بهشون آب میدم که خاکشون کاملا خشکه.شاخه هادر حال خشک شدن هستن.راهنماییم کنین مشکل کجاست خیلی ممنونتون میشم.اصلا دلم نمیخواد ازدست بدمشون?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 20:13:

سلام، ممنون، بهتر هست ریشه ها وخاک گیاهرو بررسی کنید احتمالا داخل خاک افت ویا کرم هست که این مشکل بوجود اومده.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و تشکر بابت مطالبتون،۵_۶ ساله که گل محمدی در باغچه کاشتم ولی حتی یک گل هم نداده آب و خاک و نور مناسبه و آفت هم نداره ولی گل نمیده،یکی از بستگان گفت باید با چوب گیاه رو بزنی تا گل بده این کار رو هم کردیم ولی فایده نداشت پیشنهاد شما چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 21ام, 1398 08:35:

سلام، عجب کاری رو پیشنهاد دادن?، بهتر هست خاک اطراف گیاه رو بیل بزنید تا هوا به ریشه ها برسه تراکم ریشه وسفت شدن خاک هم باعث این مشکل میشه میتونید برای تقویت از کودهای آلی بصورت چالود استفاده کنید ویا از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای گلدهی استفاده کنید،برای مثال کود npk12، ۱۲،۳۶ دو گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وگیاه رو با این محلول( یک روز بعد ازبیل زدن اطراف خاک) ابیاری کنید،ماهی یک بار با این گیاه کود تقویت کنید، این گیاه برای گلدهی به نور مستقیم نیاز داره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر یک گلدان گل محمدی خریدم در تراس رو به آفتاب هست ولی متاسفانه برگ‌ها و گلها حتی غنچه ها آویزان و پژمرده شده ایده‌ی هم زمانی انجام میدیم که سطح خاک خشک است چکار باید انجام بدهم برای احیا برگ‌ها و گلها ؟ متشکرم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 15ام, 1398 20:02:

سلام، بهتر هست فعلا گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ،تنش جابجایی وبعد گذاشتن در نور مستقیم باعث شده گیاه رطوبت از دست بده. کامل ابیاری کنید ودر جای ثابت نگهداری کنید، اگر هوا خشک هست میتونید بمدت چند روز با یک پلاستیک شفاف براش کاور درست کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه بعد از اینکه حال گیاه به بهبود رفت بمرور زمان در افتاب مستقیم قرار بدید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام اتفاقااگرگل محمدی هرس شودیاتوسط کرم ساقه خورآفت بگیردکه سرشاخه هاخشک شوددیگرگل نخواهدداد این موضوع مجرب است.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 08:11:

سلام، منظور از هرس بعد از اتمام گلدهی هست، وشاخه های خشک وفرعی، لطفا مطالب رو با دقت مطالعه بفرمایید.

[پاسخ]