نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها : خزانه کاکتوس به جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن اطلاق می‌شود. در این مقاله به چند نکته مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها بخصوص در فصل تابستان اشاره می‌کنیم. جوانه‌های کاکتوس و ساکولنت در ابتدا بسیار ضعیف و حساس هستند و باید مراقبت‌های برای رشد و سلامت آنها انجام شود تا به بهترین شکل ممکن رشد کنند.

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها:
۱- احتمال پختگی جوانه‌ها: معمولاً در کاشت بذر کاکتوس از ظرف‌های در دار استفاده می‌کنیم که اگر در مکانی گرم و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند بخصوص در بهار و تابستان با توجه به بسته بودن در و بالا رفتن دمای بیش از حد داخل ظرف امکان پختگی و خراب شدن جوانه‌ها وجود دارد. پختگی به گونه‌ای اتفاق می افتد که تشخیص آن با بیماری‌های قارچی دشوار است. از نشانه‌های پختگی می‌توان به تغییر رنگ، ژله‌ای شدن، افتادن جوانه‌ها رو خاک اشاره کرد. پس حتماً اطمینان داشته باشید که ظرف کاشت خود را در محلی قرار دهید که دچار پختگی نشوند. فیلتر کردن نور، قرار دادن در محلی خنک، استفاده از آفتاب صبح و عصر، باز کردن مقداری از در ظرف در ساعات گرم روز از کارهای لازم برای جلوگیری از پختگی می‌باشد.

۲- آفتاب سوختگی: آفتاب مستقیم و شدید می‌تواند به راحتی جوانه‌های کاکتوس و ساکولنت را بسوزاند، از اولین نشانه‌های نور زیاد تغییر رنگ و قرمز شدن جوانه‌ها می‌باشد. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ظرف کشت را در مکانی با نور ملایم قرار دهید و از نور فیلتر شده استفاده کنید. برای فیلتر کردن نور در گلخانه از توری‌های مخصوص (شید) استفاده می‌شود. اگر در منزل و پشت پنجره کاشت انجام می‌دهید می‌توانید از شیشه مات کن یا توری استفاده کنید. توجه داشته باشید نور کم نیز می‌تواند باعث آسیب به جوانه‌ها شود.

۳- هوادهی: بعد از سبز شدن بذرها هوادهی را شروع کنید، از روزی نیم ساعت شروع کنید تا طی یک ماه آینده کلاً درب ظرف را بردارید. هوادهی بخصوص در فصل گرما باید بیشتر انجام شود تا هوای تازه به جوانه‌ها برسد. بیشتر قارچ‌های بیماری‌زا در گرما و رطوبت بالا رشد می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که هوادهی در فصل‌های گرم نسبت به فصل‌های سرد باید سریع‌تر انجام شود.

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

۴- قارچ‌کشی: حتماً باید قارچ‌کشی به‌صورت مرتب و هر دو هفته انجام شود. قارچ‌کشی تا سه ماهگی باید انجام شود و بعد از سه ماهگی هر ماه یک مرتبه کافی می‌باشد.

۵- ماسه ریزی اطراف بذرها: یکی از نکات مهم در سلامت جوانه‌ها ماسه ریزی اطراف جوانه‌ها می‌باشد. از مزیت‌های ماسه می‌توان به راست ایستادن بذرها، جلوگیری از رشد جلب، جلوگیری از ورود مگس سیاه به خاک بستر، رشد بیشتر ریشه‌ها و کاهش از دست دادن رطوبت بستر اشاره کرد. برای ماسه ریزی بعد از دو الی سه ماهگی از ماسه‌های یک دست در حدود اندازه عدس و ضدعفونی شده استفاده کنید.

ماسه ریزی سطح بستر کاشت
ماسه ریزی سطح بستر کاشت

۶- رشد جوانه‌های کاکتوس: برای رشد جوانه‌ها خیلی عجله نکنید، کاکتوس‌ها در کل گیاهان کم رشدی هستند. جوانه‌های کاکتوس ابتدا ممکن است رشد خیلی زیادی داشته باشند و بعد از مدتی رشد آنها کم شده و بعد از مدتی مجدد شروع به رشد می‌کنند ولی برای افزایش رشد می‌توان بعد از سه ماهگی از کودهای با پتاس بالا استفاده کرد. به‌زودی مقاله‌ای جامع در مورد کوددهی به جوانه‌های کاکتوس در سایت میهن کاکتوس قرار داده خواهد شد. برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

در مقالات بعدی به سایت نکات مهم در پرورش کاکتوس‌ها بعد از کاشت بذر اشاره می‌شود. با میهن کاکتوس همراه باشید.

منبع: میهن کاکتوس

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

پست‌های مرتبط

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا

معرفی و آموزش نگهداری گیاه دیسکوریا : در نگاه اول...

آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس

آموزش تعویض گلدان کاکتوس : یکی از موارد مهم در...

پرورش آلوئه ورا

پرورش آلوئه ورا

پرورش آلوئه ورا : آلوئه ورا ها از خانواده سریشیان...

نظرات (68)

سلام ببخشید چند روز بعد از ثبت سفارش بذرها به دستمون میرسه؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ دی 18ام, 1397 18:00:

سلام ۲ تا ۳ روزه

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
جوانه های من سه ماهه هستن
فاصله ی بین دو کوددهی باید چند وقت باشه؟
اگه کود دهی و قارچ کشی باهم تداخل پیدا کنن چی؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 14ام, 1397 16:20:

سلام. هر دو هفته یک بار کوددهی ماهی یک بار قارچ کش. باید طوری برنامه ریزی کنید که همزمان نباشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خدمت کارشناس محترم میهن کاکتوس و تشکر بابت همه زحمات شما دوستان.
میخاستم بپرسم آیا میتوان از قارچ گش ریدومیل ام زد برای بستر استفاده کد یا نه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 6ام, 1397 20:19:

سلام. ممنون از توجه شما دوست گرامی??????قارچ کش ریدومیل بیشتر برای ضدعفونی بذور استفاده میشه.برای ضدعفونی بستر کشت وخاک بهتره از قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب استفاده بشه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید

یک سوال دارم من ظرف بذر که کشت نمودم که نزدیک با یکساله هم بودن یک روز کامل داخل ظرف اب گذاشتم یادم رفت از اب بیرون بکشم که دیشب یادم امد ان برداشتم این کاکتوسها یکساله هستن ایا مشکلی برای انها پیش نمی یاد هم استرو و لوفرو هستند یا انهارو جدا کنم به یک بستر کشت بهتره یانه مشکلی پیش نمی یاد دگه ممنون راهنمایی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آذر 6ام, 1397 13:55:

سلام. بهتره بستر کشت رو روی یک سبد بگذارید تا از کف بستر هم هوادهی بشه وزودتر رطوبتش کم بشه که مشکلی از قبیل پوسیدگی ریشه پیش نیاد. اگر هنوز جا برای رشد دارند چند ماه هم صبر کنید اواسط اسفند تک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و خسته نباشید
از پاسخ سریعتون خیلی ممنونم.

[پاسخ]

پاسخ

باسلام و خسته نباشید
در تاریخ۱۰٫۶٫۹۷تعدادی بذر آستریاس کاشتم حدود۹۵ درصد هم جوانه زدن
چندتا سوال داشتم
جوانه های انزوکا رنگشون قرمز شده ولی بقیه سبز هستن(ایبو.سوپرکاباتو.کوکاباتو…چندنوع دیگه)همشون تویک خزانه هستن
با اینکه نور طبیعی از هشت صبح تا یک بعد ظهر دریافت میکنن(فیلترشده)رشد طولی دارن البته رشد طولی انزوکا از همه بیشتره.الان دقیقا دوماه و۱۲ روز میشه. طول جوانه ها ۸ میلیمتر قطر۳_۴میلیمتربنظرتون یخورده غیر اصولی رشد نکردن؟از سم کاربندازیم تا حالا دوبار استفاده کردم چون هیچ نوع مشکل قارچی نداشتم استفاده زیاد از قارچکش مشکل در رشدشون درست نمیکنه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ آبان 22ام, 1397 12:40:

سلام. تغییر رنگ در انواع استروفیتومها طبیعی هست بمرور زمان درست میشن ولی در سایر جوانه کاکتوسها دلیلش نور وگرمای زیاد هست تغییر رنگ از قرمز مایل به قهوه ای هم دلیلش سرد بودن دمای محیط هست. علت طولی رشد کردن میتونه دریافت نور کم باشه بهتره فیلتر رو بردارید چون در این فصل نور افتاب ملایم هست وباعث سوختگی جوانه ها نمیشه. استفاده از محلول قارچ کش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وقارچ هست. میتونید استفاده از محلول قارچ کش رو به ماهی یک بار تغییر بدید چون جوانه ها بزرگ شدن. استفاده بیش از اندازه قارچ کش با دز بالا بله باعث مسمومیت جوانه ها شده وتاخیر در رشد ایدالشون خواهد داشت.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و خسته نباشید
بنده بذرهایی که کاشتم سبز شدند و الان نزدیک یکسالشون هست ماه اذر یکساله میشن ایا در این فصل پاییز و زمستان نیاز به کودهی میباشد یا خیر لطفا راهنمایی فرمایید و دوم اینکه ایا نیاز به ابدهی دارند یا نه و اگه دارند از طریق اسپره کردن یا ظرف کشت بزارم داخل یک تشت اب و از زیر و اگه کودهی رو در این فصل شروع کنم باید بین چه فاصلی کدوهی انجام بشه با تشکر از راهنمایی شما

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آبان 21ام, 1397 20:06:

سلام. اگر بسترتون در جایی هست که دمای محیطش بین۲۰_۳۰ درجه هست رشد خواهد داشت وبهتره تا دو سالگی هر دو هفته یک بار کوددهی رو انجام بدید ولی اگر دمای نگهداری زیر ۱۵ درجه هست بخواب میرند ونیازی به کوددهی نیست بمرور زمان هم ابیاری رو کم کنید. ابیاری فرقی نمیکنه با هر دو روش میتونید ابیاری کنید. به اندازه ای که اب اضافه از زکش گلدان خارج بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سپاسگزارم دوست عزیز

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و تشکر از وب سایت بسیار ارزنده شما
من به تازگی خاک کاکتوس و ساکولنت هام رو عوض کردم که فکر میکنم خاک مناسب و غنی هم ریختم
الان میتونم از کود استفاده کنم یا نه؟
و اینکه متاسفانه کودها و قارچ کش هایی که از سایتتون میخریم تاریخ انقضاء ندارند. اگر لطف کنید تاریخ انقضاء رو درج کنید خیلی عالیه.
من دو هفته پیش کود و قارچ کش خریداری کردم تاریخ انقضاء شون چه زمانی هست؟
عذرخواهی بابت پرحرفی

[پاسخ]

sattarsaeed10 پاسخ در تاريخ مهر 23ام, 1397 18:35:

سلام
من منتظر پاسخ کارشناس محترم هستم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 23ام, 1397 19:38:

سلام. عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی سوالتون رو ندیدم. فعلا چون تازه خاک رو عوض کردید وریشه ها تا قسمتهای زخمی شده رو ترمیم کنن ومجدد شروع به رشد کنن یک ماه طول میکشه وبهتره تا یک ماه کوددهی نکنید. بعد از یک ماه اگر گیاهانتون رشد داشتند میتونید کوددهی رو شروع کنید. قارچکشها وکودها تا دو سال تاریخ انقضا دارند با خیال راحت میتونید استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام نحوه ابیاری و کود دهی و قارچ کش زدن بعد از شش ماه به چه صورت میباشد ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 8ام, 1397 15:11:

سلام. ابیاری مثل کاکتوسهای بالغ هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید کود دهی تا پایان دو سالگی هر دوهفته یک بار. اسپری قارچکش تا یک سالگی ماهی یک بار.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید .
شش ماه از جوانه زدن کاکتوسها میگزره درب ظرف کی میتونم کامل بردارم و زمان تک کردن جوانه ها کی میشود انجام داد ؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مهر 8ام, 1397 10:52:

سلام. اگر شش ماه تموم شده میتونید درب بستر رو بردارید. بیکباره برندارید چند روز پشت سر هم مقداری در رو باز بگذارید تا جوانه ها به دمای محیط عادت کنند بعد از سه الی چهارروز درب رو کامل بردارید.اگر جوانه ها اندازه فندق شدند میتونید تک کنید. اگر هنوز کوچک هستند چند ماهی هم صبر کنید تا کامل ریشه پُرکنند بعد تک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
من دو هفتس ک بذرامو کاشتم و تقریبا اکثرشون جوونه زدن
هوادهی و قارچ کشی رو انجام بدم یا زوده؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1397 10:40:

سلام. اگر اکثریت بذرها جوانه زدن وسبز شدن بله میتونید هوادهی رو شروع کنید. اسپری محلول قارچ کش هر دوهفته یک بار تا پایان سه ماهگی. بعد از سه ماهگی ماهی یک بار تا یک سالگی.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خدمت شما کارشناس میهن کاکتوس
بنده نزدیک ۹ ماه است که انواع بذر از قبیل ملو ابی و انواع استرو کشت نمودم خداروشکر حالاشون خوبه ولی مدتی من نبودم پنجره رو باز کردن و تقریبا نور زیادی جذب کردم و تعدادی از استرو ها و اچینوها قرمز رنگ شدن انها رو جابجا کردم ایا مشکلی پیش نمیاد لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 19ام, 1397 13:48:

سلام. نه مشکلی پیش نمیاد جای خنک ونیمه سایه یا نوری که فیلتر شده باشه بگذارید رنگشون برمیگرده.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
تعدادی بذر تیتانوپسیس کاشم پس از سبز شدن یک سانتی متر رشد کردن و دو برگی شدن ولی چند روزی همینجور ثابت موندن و بعد هم خراب شدن و خشکیدن، میخواستم بدونم علتش چیه
با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 16ام, 1397 18:01:

سلام. شرایط نگهداریتون چطور بود؟ کاور کرده بودید؟ نور، ابیاری، قبل از کشت بستر رو ضدعفونی کرده بودید؟

[پاسخ]

محسن پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1397 11:17:

شرایط نگهداری مطابق مواردی بود که تو سایت برا کاشت کاکتوس گفته بودید و دقیقا همه ی کارهارو کردم، ضدعفونی قبل از کشت، سه چار ساعت نور فیلتر شده ی ملایم، هوادهی روزانه، و روزانه مقدار کمی آب اسپری میکردم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1397 17:30:

تیتانوپسیس جزو ساکولنتهاست.وشرایط نگهداری جوانه ها دقیقا مثل جوانه های لیتوپس هست بعد از سبز شدن جوانه ها باید رطوبت بستر کمتر بشه ودمای نگهداری بین۱۵الی۲۰ درجه باشه ونور بعد از سبز شدن زیاد بشه دما ورطوبت زیاد باشه زود از بین میرند.

پاسخ

باعرض سلام.
حدود یک ماه از کاشت بذرهای ادنیوم،سرئوسها،استریاسها و میکس میگذرد.
در طول روز چند ساعت هوادهی شوند؟و شبها هوادهی شوند یا ظهر؟؟
تغییر رنگ بعضی از جوانه ها به سفید بی رنگ بعد از انتقال به مکان پرنور و دمای بالا دلیلش قارچ هست یا آفتاب سوختگی؟؟؟
متاسفانه نتوانستم برای دو خزانه هوادهی خوبی داشتم باشم و رطوبت بالا بوده و این مشکل برایشان پیش امده.
ممنونم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 3ام, 1397 22:56:

سلام. بعد از سبز شدن اکثریت بذرهای بستر هوادهی باید شروع بشه واز روزی یک ساعت شروع بشه وبمرور زمان با بزرگ شدن جوانه ها هوادهی افزایش پیداکنه. گذاشتن بستر بیکباره در نور مستقیم باعث پختگی جوانه ها میشه. که جوانه ها بصورت سفیدمات در میاد وروی بستر میخوابند. قارچی شدن جوانه ها بصورت سفید مات ویا سفید شیشه ای ویا ژله ای میشه ولی روی بستر عمودی هستند وروی بستر نمیخوابند که دلیل این مشکل رطوبت زیاد بستر ودمای زیاد هست.به هر صورت بهتر هست که جوانه هایی رو که سفید شدن از بستر خارج کنید ومحلول قارچ کش اسگری کنید ویک ساعت هوادهی کنید. هوادهی بهتر هست در ساعات خنک انجام شود. در ساعات گرم هم میتونید از یک گوشه درب یا سلفون رو کنار بزنید تا دمای داخل بستر زیاد بالا نره.

[پاسخ]

محمد پاسخ در تاريخ شهریور 4ام, 1397 17:27:

خیلی ممنون.
ایا قارچ کش رو از پنکونازول استفاده کنم یا کاربندازیم؟
و باید چند روز یکبار اسپری داشته باشم واین اسپری فقط شامل اسپری محلول قارچ کش میشه یا اسپری اب هم هست؟
بصورت کلی چند روز یکبار قارچ کش اسپری کنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 4ام, 1397 20:49:

سلام. از قارچ کش کاربندازیم استفاده کنید .هر دو هفته یک بار تا پایان سه ماهگی.بعد از سه ماهگی هر ماه یک بار تا پایان یک سالگی.هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد میتونید ابیاری یا اب رو بصورت اسپری انجام بدید.

پاسخ

سلام.من چند روز پیش تعدادی از جوانه هامو به جای گرمتر و پرنور انتقال دادم متاسفانه دیشب دیدم ک بعضیاشون پخته ن.ولی تعداد زیادشون پختگی جزئی دارن. اینا درست میشن یا از بین میرن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 30ام, 1397 11:06:

سلام. ریشه سالم باشه مجدد رشد میکنن.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من در یک سایتی شرایط نگهداری بذر اچینوسرئوس داسیاکانتوس رو دیدم که گفته بود نباید در ظرف این نوع بذر رو بگذاری می خواستم بپرسم ایا درست گفته یا نه .باتشکر.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 16ام, 1397 23:12:

سلام. در این مورد اطلاعی ندارم ولی تا اونجایی که اطلاع دارم باید حداقل تا پایان سه ماهگی درب یا سلفون رو داشته باشند که رطوبت بستر حفظ بشه. جوانه ها رطوبت نداشته باشن خشک میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید ببخشید من بذر کاکتوس اچینوسرئوس کاشتم تازه یک روزه
قارچ کش هم کاربندازیم استفاده کردم برای بالا نگه داشتن رطوبت هم روزی یک بار اسپره میکنم و در ظرف رو میبندم چند روز دیگر سبز میشن نیازی نست روی بذر رو پیتماس بریزم بژر ها گرد هستن و اندازه یک میلیمتر ممنون میشم جواب من رو زود تر بدین

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 15ام, 1397 10:27:

سلام. نیازی نیست هر روز اب اسپری کنید. درب رو که ببندید رطوبت حفظ میشه. هر وقت رنگ بستر کمرنوتر شد ابیاری کنید. روی بذرهای کاکتوسها هیچ خاکی ریخته نمیشه. بذرها دفن بشن خفه میشن وسبز نمیشن.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام ایا میشه برای نور دهی به گل و کاکتوس از نور خورشید با آینه استفاده بشه

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 10ام, 1397 16:58:

سلام بله میتوان نور را از هر طریقی از جمله آینه به سمت کاکتوس ها هدایت کرد.

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام و تشکر از پاسخ دهی و پیگیری سریع شما کارشناس محترم
فروفتگی به رنگ سبز مایل به زرد هستش. و یک سوم جوونه یک ماهه در طرف ایجاد شده. بله سم پاشی کردم. احتمالا غلظتش زیاد بوده. ممنون از راهنماییتون. احتمال از بین رفتن جوونه ها وجود داره در اثر سم پاشی با سم نسبتا غلیظ؟ یک هفته پیش سم پاشی کردم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 9ام, 1397 14:25:

خواهش میکنم. بله غلظت سم زیادباشه جوانه ها مسموم شده وبمرور از بین میرن. سم قارچکش یا حشره کش مقدار مصرفش برای جوانه های کاکتوسها یک گرم ویا یک سی سی در یک لیتر اب هست. جوانه ای رو هم که لکه داره چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر لکه بزرگتر شد جوانه رو از بستر خارج کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید.

[پاسخ]

بهرامی پاسخ در تاريخ مرداد 11ام, 1397 19:59:

ممنون از راهنماییتون

[پاسخ]

پاسخ

با عرض سلام خدمت کارشناس محترم
من بذرایی که کاشتم همه شون جوونه زدن. پشت پنجره هستن. هوادهی هم انجام میدم هر روز یک ساعت. دمای هوا هم الان روزانه بین ۳۵-۴۰ متغییره. از این جوونه ها ، جوونه ها مامیلاریا دارن خرب میشن چیکار میتونم انجام بدم؟ شکل چروکیده گرفتن و بعضیاشون قرمز زرشکی شدن. یکی هم از این جوونه های فرو لاتیسپینوس امروز یک لکه فرورفتگی افتاده روش. به نظرتون از گرماست یا از قارچ هستش. رنگ جوونه ها کاملا سبز هستند تعداد اندکی هم مایل به قرمز هستند. برای مقابله با تابش دید نور کاغذ کاهی پشت شیشه چسبوندم به نظرتون مشکلی براشون ایجاد میکنه یا نه؟ ممنون از راهنماییتون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1397 21:46:

سلام. تغییر رنگ جوانه ها به قرمز مایل به قهوه ای نشانه نور ودمای زیاد هست. دما رو کمی پایین بیارید ونور رو فیلتر کنید درست میشن. چروک شدن جوانه هم دو دلیل میتونه داشته باشه یا محلول قارچ کش اگر اسپری کردید غلیظ بوده ویا ابیاریتون کم بوده این دو مورد رو چک کنید. ولکه به چه رنگی هست وبه چه اندازه؟

[پاسخ]

پاسخ

سلام من ۱۲ روزه که بذر اچینوسرئوس داسیاکانتوس رو کاشتم ولی هیچ جوانی سبز نشد دما و رطوبت مناسب و نور فیتلر شده کنار پنجره اگه میشه بگید دلیل سبز نشدنش بذر ها چی هست!

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1397 19:45:

سلام. ۱۲روز زمان کمی هست عجله نکنید سبز میشن دما زیاد بالا باشه سبز شدن بذرها به تعویق میفته دما رو چک کنید بیشتر از سی درجه نباشه بذرها تا جوانه نزدن نیازی به نور ندارند میتونید جای خنک وسایه نگهداری کنید بعد از سبز شدن به جای پرنوری انتقال بدید. حتما درب بستر رو هم ببندید تا رطوبت داشته باشن.

[پاسخ]

پاسخ

بزرهایی که کاشتم بذر آزروسرئوس هرتلینگیانوس و کلیستو جوجوینسیس
دما هم دمای اطاق بین ۲۷تا ۳۱(نور کنار پنجره خوزستان)
سمی که استفاده میکنم از گلفروشی گرفتم و روش تاریخ تولید و انقضایی نداشت

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 5ام, 1397 21:58:

احتمالا تاریخ مصرف سمی که استفاده کردید گذشته وبستر کامل ضدعفونی نشده. بهتره قارچ کش جدیدی تهیه کنید که تاریخ مصرف داشته باشه. دماخوب هست از نظر دما مشکلی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من می خواستم بپرسم که من حدود ۸ روز که بذر های کا کتوس ها کا شتم و همهی کار هایی رو که گفته بودید انجام دادم ولی امروز دیدم که انگر دو تا از بذر ها رنگشون زرد شده و حا لت ژلیی پیدا کردن البته قبل از این که سم بزنم خوب بودن ولی وقتی که سم رو زدم دیدم داره رنگشون تغیر می کنه می خواستم بدون ایا مشکل از سم یا از نحوی پرورشم اگه می شه به من بگید باید چی کار کنم با تشکر

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 5ام, 1397 12:24:

سلام. دمای نگهداریتون چند درجه هست؟ قارچ کشی که برای ضدعفونی بستر استفاده کردید تاریخ تولید وانقضا داشت؟ وچه نوع بذری رو کشت کردید؟

[پاسخ]

پاسخ

با سلام خدمت همه ی دست اندرکاران میهن کاکتوس
من یک سری بذر از شما خریداری کردم. با اینکه پیت ماس رو ۲۴ ساعت در محلول قارچکش گذاشتم اما پس از سه روز از کاشت بذرها چیزهایی شبیح به تارعنکبوت و پنبه ای شکل کنار ریشه ها مشاهده می شد.
ولی خیلی از بذرها هنوز رشد نکردند و من در ظرف ها را باز کردم و مقداری محلول قارچ کش پاشیدم .
آیا این کار باعث از بین رفتن بذرهای رشد نکرده ، می شود؟
لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 30ام, 1397 22:48:

سلام. اگر دز مصرف استاندارد باشه مشکلی پیش نمیاد. احتمالاضدعفونی اولیه بستر کامل نبوده ویا تاریخ مصرف قارچ کشی که استفاده کردید گذشته ویا دز مصرف رو کمتر استفاده کردید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
یکی از بسترهای کشت من پشه سیاه ریز زده و دارن بیشتر میشن
خاک رو قبل از کاشت کامل با کاربندازیم شستشو دادم و الانم که پشه زده از سم کارباریل سوین استفاده کردم ولی تاثیری نداشت
خواهش میکنم بگید چکار کنم از دست این پشه ها راحت شم که به کاکتوس هام آسیب نزنه

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 26ام, 1397 18:13:

سلام. کنار بسترتون کارت زرد نصب کنید وبرای لاروهای داخل بستر ابتدا رطوبت بستر رو کم کنید. (با هوادهی روزانه) اگر باز از بین نرفتن از سم دلتامترین استفاده کنید. یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید یک هفته بعد چک کنید اگر باز لارو یا مگسی کنار بستر بود سمپاشی رو تکرار کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید چرا سایت شما مثل سایت تک کاکتوس از ابزار و تجهیزات گل و گیاه و خاک مخصوص کاکتوس کامل نیست بنده می خوام بذر مختلف کاکتوس بخرم ولی تجهیزاتش هم لازم است

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 21ام, 1397 01:22:

سلام تعداد بسته های پستی ما خیلی خیلی زیاده و فعلا امکان بسته بندی و ارسال این حجم خاک و ابزار وجود نداره ولی انشالا اضافه خواهیم کرد. سایت تک کاکتوس هم کارشون درسته میتونید از اونجا تهیه کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید میشه از سم مالاتیون به جای دلتامترین استفاده کرد؟

[پاسخ]

میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 14ام, 1397 17:47:

سلام بله هردوتا حشره کش‌هستن

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
من بذر ها رو ۱۰ روزی میشه کاشتم، تقریبن بیشترشون در اومدن و رشد خوبی داشتن، متاسفانه امروز متوجه وجود کرم های ریزی در سطح خاک شدم، تلاش کردم بکشمشون اما به سرعت داخل پیت ماس رفتن، و باز هم متاسفانه متوجه شدم یکی از جوانه ها که حدودن ۳ میلیمتر شده بود رو از بالا شروع کردن به خوردن و ۱ میلیمترش رو خوردن، هوادهی کردم و با قارچ کش کاربندازیم روی سطح بستر اسپری کردم، خبری ازشون نبود تا الان دیدم اون جوانه ی بدبخت رو از یک طرف تا پایین خوردن، یکی از کرم ها رو کشتم و اون یکی رو با خود جوانه از خاک بیرون آوردم 🙁
لطفن راهنمایی بفرمایید برای مبارزه با این کرم ها چه کار کنم تا کل جوانه ها رو نخوردن

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1397 19:40:

سلام.اگر حشرات کوچکی هم مثل پشه سیاه کوچک کنار بستر پرواز میکنن لاروهای پشه سیاه هستند کنار بستر کارت زرد نصب کنید وبرای کرمهای داخل بستر از سم حشره کش دلتامترین استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبستر رو با این محلول ابیاری کنید ویک ساعت هوادهی کنید ودوباره درب رو ببندید.

[پاسخ]

emad.nazari پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1397 20:33:

بله متاسفانه پشاه سیاه داریم، به علت زیاد بودن گل و گیاه در منزل و به خصوص استفاده از خزه برای ارکیده به شدت زیاد شدن
از کارت زرد جاهای مختلف منزل گذاشتم بستر توی اتاق هستش اما به همه جا سرایت کردن
سپاس از راهنماییتون?

[پاسخ]

مسلم پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1397 21:45:

سلام
بذر چی کاشتین شما؟
من میخوام یه بذر کاکتوس باشه که زود به شکل گیاهش در بیاد
من اچینو کاشتم دو ماهه اما هیچ رشدی ندشاته فقط یبز شدن

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من بذر کاکتوس اچینو کاشتمم
الان حدود یک ماه میشه
ده تایی سبز شدن ولی هیچ تغییری نکرده اند
ایا درب ظرف را بردارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 11ام, 1397 17:05:

سلام.بله هر روز باید هوادهی کنید تا رشد کنن.

[پاسخ]

پاسخ

خسته و خسته نباشید لطفا در مورد هوادهی بیشتر توضیح بدید ینی تو یک ماه کلا کاور برداشته شه ولی با اسپری کردن حفظ رطوبت شه؟
ممنون میشم یا چی تا ۶ ماهگی کاور باشه خیلییی ممنون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ تیر 5ام, 1397 00:50:

سلام.ممنون از شما.تا شش ماهگی باید کاور رو داشته باشن.هر روز یک ساعت هوادهی کنید وبعد دوباره کاور یا درب بستر رو ببندید.هر وقت سطح خاک کمرنگتر شد اب اسپری کنید.بعد از پایان سه ماهگی میزان هوادهی رو بمرور زمان بیشتر کنید تا شش ماهگی که کلا درب برداشته میشه.

[پاسخ]