آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن : کاکتوس‌ها گیاهان مقاومی هستند که در محیط‌های بسیار خشن و سخت زندگی می‌کنند. بر خلاف تصور کاکتوس‌ها در بیابان‌های خشک زندگی نمی‌کنند و بیشتر در حاشیه‌های اقیانوس‌ها در کوهستان‌ها و مناطق کم آب کشورهایی مانند شیلی و مکزیک زیست می‌کنند.

کاکتوس‌هایی که ما در خانه یا گلخانه از آنها نگهداری می‌کنیم دارای شرایط محیطی متفاوتی با طبیعت هستند پس باید در نگهداری آنها دقت داشته باشم تا دچار مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی نشوند. از تفاوت شرایط محیطی طبیعت با گلخانه می‌توان به رطوبت خاک، دما، شدت نور، دما و سایر عوامل نام برد.

کاکتوس‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند از ابتدا به شرایط محیطی عادت می‌کنند و خود را با شرایط وفق می‌دهند. ولی شما شرایط پرورش کاکتوسی که از بازار تهیه می‌کنید را نمی‌دانید و ممکن است در گلخانه خنک با نور ملایم پروش داده شده باشد و با انتقال آن به محیطی با نور شدید دچار آفتاب سوختگی شود.

بهتر است کاکتوس‌ها را از اواخر زمستان زمانی که نور آفتاب شدید نیست در محلی پر نور قرار دهید تا به تدریج با افزایش شدت نور آفتاب به شرایط عادت داشته باشند. انتقال یک باره کاکتوس‌ها از محیط کم نور به محیط با نور زیاد باعث سوختگی آنها خواهد شد.

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن

بسیاری از کاکتوس برای جلوگیری از آفتاب سوختگی تیغ‌ها یا موهایی تولید می‌کنند که از شدت نور کاسته شود.
توصیه می‌شود برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کاکتوس‌ها و ساکولنت ها از نور فیلتر شده استفاده کنید. منظور از نور فیلتر شده یعنی قرار دادن مانعی مانند توری ( شید) یا شیشه مات کن یا استفاده از پلی کربنات در مقابل تابش نور آفتاب جهت کاهش شدت نور است.

تشخیص آفتاب سوختگی:
آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و ساکولنت ها ابتدا به صورت تغییر رنگ جزعی و به صورت سایه مشاهده می‌شود. این تغییر رنگ اغلب به صورت تغییر از رنگ سبز به رنگ کرم و سفید می‌باشد. با مشاهده این علائم باید گیاهتان را به محلی با نور کمتر منتقل کنید تا از آفتاب سوختگی شدید جلوگیری شود. اگر زودتر متوجه آفتاب سوختگی شوید و گیاه را به مکانی با نور مناسب انتقال دهید این تغییر رنگ برگشت پذیر بوده و کم کم به رنگ طبیعی برمی‌گردد.
ولی در صورتی که آفتاب سوختگی عمیق باشد و بافت‌های کاکتوس آسیب دیده باشند این حالت برگشت ناپذیر خواهد بود و بافت دیگر ترمیم نخواهند یافت.

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌هایی که داری رنگ دانه‌های کمتری هستند مانند کاکتوس‌های ابلق، یا ژیمینو پیوندهای تک رنگ سریع‌تر اتفاق می افتد و این کاکتوس‌ها را باید در مکانی با نور کمتر نگهداری کنید.

کاکتوس‌هایی که در فاصله کمی از سقف گلخانه قرار دارند بیشتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند تا کاکتوس‌هایی که فاصله آنها با سقف گلخانه بیشتر است.

کمبود نور نیز می‌تواند به کاکتوس‌ها آسیب برساند و باعث رشد غیر طبیعی آنها شود پس حتماً به یاد داشته باشید کاکتوس‌ها به نور آفتاب زیادی احتیاج دارند ولی نور ملایم و کنترل شده.

منبع: میهن کاکتوس

آفتاب سوختگی در کاکتوس‌ها و درمان آن

پست‌های مرتبط

پیوند بر روی کاکتوس اچینو گروزنی

پیوند بر روی کاکتوس اچینو گروزنی

پیوند بر روی کاکتوس اچینو گروزنی: در این مقاله قصد...

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟ مانند هر گیاه...

آموزش پیوند سطحی آدنیوم

آموزش پیوند سطحی آدنیوم

آموزش پیوند سطحی آدنیوم: از جمله گیاه‌های محبوب و مورد...

نظرات (34)

F

سلام میخواستم عکس گیاه هامو براتون بفرستم چه جور بفرستم؟و اینکه نظرتون در موردشون بدونم ک ایا وضعیتشون خوبه یا نه

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ شهریور 24ام, 1398 12:45:

سلام، برای آموزش ارسال عکس روی سایت،روی نوشته کلیک کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من در بندرعباس زندگی می کنم و تعداد زیادی کاکتوس دارم ولی نمیدونم باید چطوری بهشون اب بدم یعنی باید اب رو اطراف لبه گلدان بریزم که به خود کاکتوس برخورد نکنه یا گلدان را تو ظرف اب بذارم که از ریشه اب بگیره که اینو توضیح بدین درضمن برای نگهداری باید پشت پنجره بذارم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 23ام, 1398 14:35:

سلام، با هر دو روش میتونید ابیاری رو انجام بدید،زمانی که خاک گیاه کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، برای اینکه تنه گیاه با خاک مرطوب در تماس نباشه میتونید روی سطح خاک ماسه عدسی بریزید. برای ابیاری از کف گلدان داخل یک ظرف ،اب بدون املاح بریزید وگلدانها رو داخل اب قرار بدید ۱۰_۱۵ دقیقه بعد سطح خاک که مرطوب شد گلدان رو از داخل اب خارج کنید وروی یک سبد بگذارید تا اب اضافی خارج بشه بعد در جای اصلی نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید اگه افتاب سوخگی کاکتوس عمقی باشه یعنی دیگه رشد نمیکنه ??و اگه بچه هایش بهش وصل اونا هم خراب میشن? میشه بگین چیکار کنم?

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 21ام, 1398 21:08:

سلام، اگر سوختگی عمیش باشه،واوند هم درگیر شده باشه متاسفانه گیاه از بین میره وباید تنه جوشها رو جدا کنید ولی اگر سطحی باشه واوند سالم باشه رشد میکنه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکاراتون من یه کاکتوس دارم از وقتی خریدمش همین مدلیه این افتاب سوختگی هست یا ابلغه ؟ کاکتوس کاملا محکم هستش و هیچ نرمی روی تنش نیست تقریبا یه ماهه که خریدمش
http://uupload.ir/files/inmp_p_20190823_151826.jpg
http://uupload.ir/files/fgyz_p_20190823_151841.jpg
خودشم توی سایه هست پر نور هست ولی افتاب بهش نمیخوره

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 1ام, 1398 15:36:

سلام، ممنون، فرو کاکتوس لاتیس پینوس هست،بله افتاب سوختگی جزیی هست که در اثر تماس گیاه با نور مستقیم تغییر رنگ داده بمرور زمان گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو ترمیم میکنه وتغییر رنگ میده مشکلی نیست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید، من چند مدل گیاه دارم و میخواستم اسمشون وشرایط نگهداریشو اگر لطف کنید و بهم بگید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مرداد 22ام, 1398 22:35:

سلام، ممنون، از گیاهانتون عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
کاکتوس من دو ماه پیش دچار آفتاب سوختگی شده ، بطوریکه پرزهای کرم رنگی در اطراف گره های کاکتوس ایجاد شده. در این مدت بخش زیادی از آفتاب سوختگی از بین رفته یعنی انگار پرزها جذب شده اند و سبزی گیاه نمایان شده اما قسمتی همچنان کرم است.
به نظر شما دو ماه زمان زیادی نیست؟ و این به این معنیه که بخشهای کرم رنگ دیگر ترمیم نمی شوند؟
لطفا راهنمایی کنید … مرسی

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 8ام, 1398 14:15:

سلام، افتاب سوختگی سطحی باشه گیاه قسمتهای اسیب دیده رو بمرور زمان ترمیم میکنه ولی اگر عمق افتاب سوختگی زیاد باشه ترمیم نمیشه جاش باقی میمونه وبا بزرگ شدن ورشد گیاه اون قسمت اسیب دیده پایین گیاه میمونه.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام من تازگیا یه دیش گاردن پر از ساکولنت خریدم که بعضی از برگ‌های ساکولنتها در قسمت زیرین خودشون لکه های کوچک مشکی مثل قیر دارن از فروشنده پرسیدم گفت ابتاب سوخته شده میخواستم بپرسم ایا با گذر زمان خراب میشن و راه درمانش چیه؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ تیر 1ام, 1398 09:34:

سلام، اگر فقط برگهای پایینی این مشکل رو دارند بعد از خشک شدن میتونید جدا کنید، این لکه ها در اثر ضربات فیزیکی موقع نقل وانتقال گیاه بوجود میاد، ولی اگر حالت ابکی دارند بیماری قارچی هم میتونه باشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من چندنوع کاکتوس خریدم و کنار پنجره گذاشتم حدود پنج روز و یکی از کاکتوسام کاملا سوخت ولی بقیه سالمن ولی حس میکنم بافتشون داره نرم میشه و روبه زردی میرن اگ جاشونو الان عوض کنم و به ارتفاع پایین پنجره بیارمشون جوری ک دیگ اونقدی نور مستقیم نخوره درست میشن؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 20ام, 1398 15:53:

سلام، بهتر هست نور رو فیلتر کنید،یا روی شیشه، شیشه مات کن بچسبونید یا نور از پشت پرده توری بهشون بتابه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقت بخیر
به تهداد از خزانه بذر های ۱ ماه اب‌گزیده شدن و علت به خاطر گرما هستش
که بیشتر این مشکل برای ژمینو‌و هانیانا هستش
رنگ بعضی از گیاهان از سبز فسفری به سبز تیره تغییر کرده
راهی برای بهبودی اینها وجود داره؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1398 12:27:

سلام، شما که دلیل این مشکل رو میدونید بهتر هست بستر رو به جای خنکتری انتقال بدید ورطوبت بستر رو کم کنید،جوانه هایی که حالت لهیدگی دارند رو میتونید قسمت له شدگی رو کات کنید وپیوند بزنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.من کاکتوسم رو گذاشتم تو نور مستقیم خورشید و قسمت های بالایی تغییر رنگ داد.همون موقع گذاشتمش تو سایه ولی تغییر رنگش خیلی نگرانم کرده میشه لطفا کمک کنید بهم که چیکار کنم.و اینکه من عکس کاکتوس رو به کدوم شماره تلگرام بفرستم ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 26ام, 1398 09:01:

سلام، احتمالا افتاب سوخته شده اگر سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه،ولی اگر عمیق باشه کاری نمیشه کرد بمرور زمان که گیاه بزرگ میشه قسمتهای سوخته پایین میمونند. بله میتونید به تلگرام شرکت عکس بفرستید. همیشه دقت کنید که هیچ گیاهی رو بطور مستقیم جلوی افتاب نگذارید بمرور زمان واز افتاب اوایل صبح برای عادت دادن گیاه به نور مستقیم استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید یک مورد دیگه اینکه من بعد از افتاب خوردن بهشون همون غروب که ابیاری انجام دادم با مقدار کمی مانکوزب انجام شد ایا احتمال داره که مسمومیت شیمیایی خورشیری یا فتو توکسیتی اتفاق افتاده باشه
باید سم شویی بشن گلا بعد از استفاده ؟؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 8ام, 1398 08:19:

اگر ابیاری بعد از غروب افتاب انجام شده مشکلی نیست، برای اطمینان از وضعیت گیاهان، عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ممنونن از راهنماییتون
من اشتباه نوشتم برای جلوگیری از افتاب سوختگی اب دادم و اسپری کردم .
در اصل بعد از رفتنه افتاب ،غروب بهشون اب دادم و اسپری کردم چون فک کردم به گیاه کمک میکنه خودشو ترمیم کنه چون زمان ابیاریشم شده بود
الان منتها بیشتر گلام که افتاب خوردن بصورت ملو روشون سفید شده اول سبز بودن تو خونه بودن میدونم افتاب سوختگی شدید چطوره که انگار پوست گیاه کاملا سفید میشه و میخشکه روی گل ولی اینا اونجوری نیستن فک میکنم سطحی باشه یکیشونم روشون دون دونای سیاه تشکیل شده .به نظرتون رنگشون بر میگیرده؟
باید برای کمک به ترمیم شدنشون چکار کنم کلا بزارم جایی که نور نیست مثلا تو اتاق یا همون شید بزارم نورمستقیمو بگیرم درست میشن
لطفا راهماییم کنید من تقریبا تمام اصول نگه داری رو رعایت میکنم با دقت بهشون میرسم ولی این مورد از دستم در رفت نمیخوام نازیبا بشن چون تعدادشونم زیاده یکم نگران کننده شدن
ممنون از سایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 8ام, 1398 08:17:

سلام، اگر افتاب سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه،نیازی نیست کاری انجام بدید، در محیطی که تهویه مناسب ونور فیلتر شده داره نگهداری کنید، در مورد لکه های سیاه عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام وقتتون بخیر
من کاکتوسامو امروز از پشت پنجره جنوبی داخل خونه بردم بیرون ۱۰ ۱۵ روز پیش خاکشون عوص شده بود و یک هفته قبل ابیاری شدن گلامو میزارم روی تراس که جای نور گیری هست ولی افتاب مستقیم نمیخوره در حد ۱۵ دقیقه شاید با حرکت افتاب نور مستقیم بخوره فک میکردم برای اینکه کاکتوسام توپی رشد کنن و تیغاشون خوش رنگ بشه به نور بیشتری از جایی که هستن احتیاج دارن ؟؟ منتها امروز در حالی که ۱۰ دقیقه شاید افتاب بهشون خورد تو دمای ۲۰ درجه . چند تا شون رنگ عوض کردن یه کم حال افتاب سوختگی برام عجیب بود چرا با این مدت کم . ابیاریشون کردم و روی گل ها اسپری کردم که شاید رطوبت کمک کنه به جلوگیرق از افتاب سوختگی ایا کارم درسته؟
ممنون میشم راهنماییم کنید که نیاز نوری چقدره برای زیبا شدن کاکتوس ها
و راهی بهتر از قرار دادن در سایه و… بتونم گلامو نجات بدم از افتاب سوختگی چون یکی یکم زیاد سفید شده

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1398 22:33:

سلام، برای اینکه گیاهان رو به افتاب مستقیم عادت بدید اول باید بمرور زمان این کار رو انجام بدید وبلافاصله در نور مستقیم قرار ندید برای این کار میتونید از افتاب اوایل صبح که ملایم هست شروع کنید،موقعی که افتاب روی گیاهان میتابه به هیچ وجه روی گیاهان اب نپاشید،ریختن اب بیشتر باعث افتاب سوختگی میشه،قطرات اب مانند ذره بین عمل کرده وباعث سوختگی گیاه میشند. میتونید در ساعتی که شدت نور زیاد هست نور رو فیلتر کنید این کار رو میتونید با یک پرده توری ویا شید جلوی نور مستقیم رو بگیرید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام کاکتوس من یهچند وقت رنگش زرد شده بود و خطای سفید روش به وجود اومده بود و رشد نمی کرد. بعدش گلدونشو که عوض کردم رشد کرد گفتم دیگه خوب میشه ولی خطای بیشتری به وجود اومد انگار می خواد بشکافه. نمی دونم افتاب سوختگیه یا نه چون پشت پنجره است. حالا به نظرتون چی کار کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ آذر 24ام, 1397 21:16:

سلام. از گیاهتون عکس واضح بگیرید وبه تلگرام یا اینستاگرام شرکت بفرستید تا بررسی بشه شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. از جمله ابیاری،نور،ترکیب خاک،کوددهی..

[پاسخ]

پاسخ

ببخشید من کاکتوسم افتاب سوخته شده رنگه افتاب سوختگی کرمی هستش ایا جای امیدواری هستش برای خوب شدنش

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ شهریور 24ام, 1397 18:30:

سلام. اگر درصد سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه ودرست میشه ولی اگر سوختگی عمیق باشه جاش میمونه وبمرور زمان که گیاه بزرگتر میشه قسمت سوخته در پایین گیاه میمونه.

[پاسخ]

پاسخ

بله سطی هستش.یه نقطه سیاه خیلی ریز هستش. فقط اون کاکتوس های طولی درست میشن؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 16ام, 1397 23:08:

چند روزی در جای نیمه سایه نگهداری کنید وقیم ببندید درست میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من کاکتوس هام رو یه باره گذاشتم جلو نور خورشید بعد دیدم رو بعضی هاشون یه نقطه ریز بالاش به وجود اومده و اونایی که رشد طولی دارند کج شدن.الان گذاشتم تو نیمه سایه به نظرتون درست میشه؟البته نخل ماداگاسکار و کاکتوس پیرمرد و کاکتوس آبنباتی رو برنداشتم.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 16ام, 1397 21:44:

سلام. احتمالا افتاب سوخته شدن.باید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت بدید بیکباره نه. اگر سوختگی سطحی باشه جای نیمه سایه نگهداری کنید درست میشن.

[پاسخ]