کود NPK یا کود کامل

کود NPK یا کود کامل
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کود NPK یا کود کامل : کود NPK از سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده است. همچنین کود NPK حاوی عناصر ماکرو شامل: ازت، فسفر، کلسیم، پتاس، منیزیم و عناصر میکرو شامل: مس، آهن، روی، منگنز، بر و نیکل می‌باشد.

سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به عنوان عناصر اصلی در تغذیه گیاهان هستند و ممکن است این سؤال پیش آید که این عناصر به تنهایی کافی هستند ولی این‌طور نیست و حتی کمبود یک عنصر بسیار کم مصرف با وجود فراوانی تمام عناصر دیگر ممکن است به زردی و پژمردگی گیاه منجر شود.

به‌طور کلی صنعت کشاورزی تا حد زیادی به کود NPK وابسته می‌باشد تا کمبود مواد غذایی را در گیاهان جبران نماید بخصوص در کاشت های گلخانه‌ای و مناطقی که دارای خاک فقیری هستند.

اگر بخواهیم کود NKP را تعریف کنیم می‌توان گفت به کودهایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشند اصطلاحاً کود کامل یا NPK گفته می‌شود.

در ادامه به اختصار به عملکرد هر یک از عناصر موجود در این کود می‌پردازیم:

عملکرد نیتروژن (N) برای گیاه:
نیتروژن در اصل به رشد سریع شاخ و برگ کمک می‌کند. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه مؤثر است. کمک به فتوسنتز و کیفیت بهتر محصول از مزایای استفاده از نیتروژن است. بالا بودن این عنصر در گیاهان گوشتی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها باعث افزایش نگهداری آب در بافت‌ها می‌شود و ممکن است باعث مشکلاتی برای گیاه شود پس برای این گیاهان بهتر است از کودهایی که عدد اول آنها کوچک‌تر است استفاده شود.

عملکرد فسفر (P) برای گیاه:
فسفر مهم‌ترین عامل در روند صحیح فتوسنتز برای گیاه است. کمک به روند تبدیل انرژی خورشید به انرژی شیمیایی قابل استفاده برای گیاهان. فسفر توانایی گیاه برای مقابله با استرس را بالا می‌برد. از دیگر مزیت‌های فسفر، ریشه زایی بهتر و زیاد شدن شکوفه در گیاهان را می‌توان نام برد.

عملکرد پتاسیم (K) برای گیاه:
پتاس به گلدهی گیاهان کمک می‌کند و همچنین کیفیت میوه و تشکیل پروتئین در میوه کمک می‌کند. کاهش بیماری‌ها در گیاه از دیگر فواید پروتئین است. در گیاهان زینتی برای گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه و رنگ انداختن میوه کمک می‌کند. پتاسیم یکی از عناصر اصلی برای رشد کاکتوس‌ها می‌باشد و بهتر است از کودهایی که عدد آخر آنها بزرگ‌تر است برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها استفاده شود.

زمان مصرف کود NPK:
بهترین زمان برای مصرف کود NPK در فصل رشد گیاه که برای اغلب درختان و گیاهان فصل و بهار و تابستان می‌باشد. از کوددهی گیاهان که در خواب هستند خودداری کنید.

برای خرید کود NPK مخصوص گلدهی  گیاهان اینجا کلیک کنید.
برای خرید کود NPK مخصوص رشد گیاهان آپارتمانی اینجا کلیک کنید.
برای خرید کود NPK مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

guest
26 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
yaserghajar
yaserghajar
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۴

سلام و عرض ادب
آیا کود ۲۰٫۲۰٫۲۰ برای درختان غیر مثمر مثل سپیدار، ابریشم، ختنی، مگنولیا مناسبه؟ با چه دوزی بدم؟ ابریشم وختنی روی گله ایراد نداره بدم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۷
در پاسخ به  yaserghajar

بله میتونید استفاده کنید اگر گیاه معمولی هستند دو گرم در یک لیتر اب ماهی یک بار، اگر بصورت بنسای هستند نیم گرم در یک لیتراب ۱۵ روز یک بار. نه مشکلی بوجود نمیاد. کود سه بیست کود رشد هست برای گلدهی میتونید از کود پتاس بالا استفاده کنید.

M
M
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۲

سلام الان رفتم کود سه بیست رو با آب قاطی کردم حالا دیدم خاک گلدونام تره حالا که کود رو با آب قاطی کردم اگر بزارم برای چند روز دیگه فاسد نخواهد شد؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۸
در پاسخ به  M

سلام، داخل ظرف دربسته تا پنج روز خاصیتش از بین نمیره.

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸

سلام من چنتا سوال داشتم که در ادامه به خدمتتون عرض میکنم:
اولین سوالم این بود که من از شما کود ۳.۱۱.۳۸ تهیه کردم روش نوشته تاریخ انقضا تا ۲۰۲۲ اگر تاریخ گذشته استفاده بشه چه مشکلاتی پیش میاد؟

دومین سوالمم این بود که بعد از اینکه در دوره گلدهی کود دهی رو قطع کردم وقتی که روی کپسول بذر هستش اونموقع باید شروع به کوددهی کنم؟

کود ۳.۱۱.۳۸ برای جوانه های کاکتوس ها میتونم بعد سه ماه استفاده کنم؟

و آخرین سوالم من میخواستم از اون بذر هایی که جوونه نزدن که ۱۹عدد هستن به کس دیگه ای بگم تا تو توضیحات خریدش اونارم بگه مشکلی که نداره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۷

سلام، تاریخ مصرف تموم بشه اثری نخواهد داشت، بله بعد از اتمام گلدهی میتونید کوددهی رو مجدد شروع کنید،بله میتونید بعد از اتمام سه ماهگی کوددهی رو شروع کنید. مشکلی نیست.

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۲۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲

سلام ممنون از راهنمایی هاتون
امکان داره چند تا کاکتوس زودرشد نام ببرین که در سال اول یا دوم به کل میشینن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵

سلام، کاکتوسهایی که در سال دوم کشت شروع به گلدهی میکنند مثل اچینو میرابل، انواع مامیلاریاها وژیمنوها.

ali
ali
۱۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۹

سلام دوره ی کود دهی رو برای کاکتوس هام رو هر جند روز یکباز می تونم انجام بدم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۳
در پاسخ به  ali

سلام، ماهی یک بار در زمان رشد از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید.

رضا
رضا
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲

سلام، یه یاس هلندی و گل رز و درخت نارنج و شاهپسند رو تازه خریدم و از گلدون به باغچه منتقل کردم، چه کودی مناسبشونه که سریع ریشه زایی کنن و پر بار بشن؟ چند هفته پیش یه شاهپسند زدم توی باغچه با اینکه مرتب به گل مینشست و.. ولی کم کم برگهاشس ریخت و.. خشک شد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۹
در پاسخ به  رضا

سلام، کوددهی رو یا ماه بعد از کاشت میتونید شروع کنید،از کود کامل سه بیست میتونید استفاده کنید یا از کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده بصورت چالکود استفاده کنید. احتمالا موقع کاشت ریشه ها اسیب دیدن وهمین موضوع باعث خشک شدن گیاه شده.

Javad
Javad
۳۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۴

س.جلویه خونم۶تا باغچه ۱متر دریک متر دارم..آفتاب نمیخوره اصلا بنظرشما چگیاهی بکارم یاچه کاکتوسی..اصلا آفتاب نمیاد روش..خاهشا بگین

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۷
در پاسخ به  Javad

سلام، میتونید از انواع یاسها یا پیچکها استفاده کنید.

یاسر
یاسر
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸

ببخشید این کاکتوس ستیچنوپسیس میرابلیس چقدر بزرگ میشه؟جز کاکتوسهای کوچکه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۸
در پاسخ به  یاسر

این نوع کاکتوس خیلی زود بزرگ میشه وسال اول هم به گل میشینه قدش بیشتر از ۳۰ سانت تجاوز نمیکنه، جزو کاکتوسهای زود رشد هست وخود گرد افشان. پایه مناسبی برای پیوند زدن هم هست.

یاسر
یاسر
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۷

فکرکنم ستیچینوپسیس میرابیلیس باشه.
Setiechnopsis mirabilis

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰
در پاسخ به  یاسر

بله ساقه گل دهنده هست گلهای این گونه شبها باز میشه ویک الی دو ساعت عمر داره.

یاسر
یاسر
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۲

ببخشید فراموش کردم ،میخواستم بپرسم ،ساقه بلندی از کنار یکی از کاکتوسهام بیرون آمده که فکر کنم قراره از ان قسمت گل بده البته دو ماهه که این شبه ساقه شروع به در آمدن کرده وحدود ۱۰تا۱۲سانت شده ولی هنوز خبری از گل نیست ،خواستم بپرسم بهش کود بدم یا نه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۰
در پاسخ به  یاسر

چه نوع کاکتوسی هست اسمش رو میدونید؟ تا وقتی که گل باز نشده میتونید کوددهی کنید ولی زمانی که گل باز شد کوددهی رو قطع کنید،بعد از اتمام گلدهی میتونید کوددهی رو شروع کنید.

یاسر
یاسر
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۱

باسلام
آیا بهتر است کود را هنگام آبیاری با آب قاطی کنیم ویا به صورت پاششی استفاده شود؟
با تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۴
در پاسخ به  یاسر

سلام، معمولا کودهایی که بصورت گرانوله(حبه های تقریبا گرد) هستند بصورت پاششی مورد استفاده قرار میگیرند، مثل سولفات امونیوم واوره، ویا بصورت چالکود پای درختان مورد مصرف قرار میگیرند. برای کودهایی که بصورت پودر ویا مایع هستند، بهتر هست با اب ترکیب بشن وبصورت ابیاری ویا بصورت محلول پاشی برروی برگها مصرف بشن.

یاسر
یاسر
۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۶:۵۸

سلام مجدد
بالغ

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۵
در پاسخ به  یاسر

سلام، هر شش ماه یک بار میتونید با محلول قارچ کش ابیاری کنید که از بیماریهای احتمالی قارچی پیشگیری کنید.

یاسر
یاسر
۳۱ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۸

سلام و عرض احترام
اول اینکه چند روز بعد از استفاده از کود میتوان از قارچ کش مانکوزب یا سم دیازینون استفاده کرد؟
دوم اینکه آیا برای پیشگیری نیازی هست که بصورت دوره ای از قارچ کش استفاده کرد ؟اگر بله چند روز یکبار؟

کارشناس 1
کارشناس 1