اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس

اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس

اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس : کاشت بذر کاکتوس یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها می‌باشد. به راحتی و با رعایت نکاتی ساده می‌توانید شما هم به پرورش کاکتوس بپردازید. برای کاشت بذر کاکتوس حتماً نیازی به گلخانه نیست و در هر مکانی که بتوان شرایط را فراهم کرد میتوان بذر کاکتوس کاشت. در این مقاله به چند مورد از نیازهای ضروری برای کاشت بذر کاکتوس اشاره می‌کنیم. برای آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

۱- خاک:
برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت نیاز به بستر مناسبی هست که دارای آلودگی نباشد. برای کاشت می‌توانید از خاک پیت ماس یا کوکوپیت ضدعفونی شده استفاده کنید.

۲- سم قارچ‌کش:
جوانه‌های کاکتوس به بیماری‌های قارچی بسیار حساس هستند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قارچی از سم قارچ‌کش استفاده می‌شود. برای خرید سم قارچ‌کش اینجا کلیک کنید.

۳- ظرف کاشت:
برای کاشت در گلخانه از سینی‌های کاشت تخت استفاده می‌شود و یا بذرها در کف گلخانه کاشت می‌شود. ولی برای کاشت خانگی بهتر است از ظرف‌های دردار برای تأمین رطوبت استفاده شود. نمونه ظرف کاشت خانگی که در پلاستیک فروشی‌ها موجود است در تصویر زیر نمایش داده شده است. همچنین میتوان از گلدان هایی با قطر زیاد برای کشت بذر کاکتوس استفاده کرد.
ظرف-کاشت-بذر-کاکتوس.jpg مرداد ۶, ۱۳۹۷ 11 KB 350 × 350 ویرایش تصویر پاک کردن‌ برای همیشه نشانی https://mihancactus.ir/wp-content/uploads/2018/07/ظرف-کاشت-بذر-کاکتوس.jpg نام ظرف کاشت بذر کاکتوس

۴- نور:
برای سبز شدن و رشد کاکتوس‌ها نیاز به نور است. نور ملایم و فیلتر شده برای کاشت کافی می‌باشد. نور خیلی زیاد و یا کم موجب آسیب به جوانه‌های کاکتوس خواهد شد.

۵- دما:
دما نیز مانند نور و رطوبت برای سبز شدن و رشد کاکتوس‌ها بسیار مهم می‌باشد. معمولاً برای اکثر کاکتوس‌ها دمایی بین ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد دمای مناسبی برای سبز شدن است. ولی بعضی گونه‌ها ممکن است در دمایی کمتر یا بالاتر از این اندازه رشد کنند.

۶- رطوبت:
همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد برای سبز شدن بذر کاکتوس‌ها نیاز به رطوبت بالای است. معمولاً رطوبت بالای ۷۰ درصد مناسب می‌باشد که با بستن در ظرف می‌توان تأمین کرد.

۷- بذر کاکتوس و ساکولنت:
اگر تمامی شرایط را به بهترین نحو فراهم کنید ولی بذر مناسبی نداشته باشید هیچ نتیجه‌ای دریافت نخواهید کرد. بذر کاکتوس دارای حساسیت بالایی است و اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشود خیلی سریع قدرت جوانه زنی خود را از دست می‌دهد. همچنین به غیر از سبز شدن بذر اصالت و خالص بودن آن نیز بسیار مهم است. همیشه بذر کاکتوس را از مراکز معتبر خریداری کنید. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

برای مطالعه مقاله کامل آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

اقدامات لازم برای کاشت بذر کاکتوس

پست‌های مرتبط

ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها

ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها

ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها: معمولاً روش‌های متعددی برای...

بررسی اثرات روش‌های مختلف تیمار کردن بذر کاکتوس

بررسی اثرات روش‌های مختلف تیمار کردن بذر کاکتوس

بررسی اثرات روش‌های مختلف تیمار کردن بذر کاکتوس ها: بعضی...

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها

نکات مهم در نگهداری خزانه کاکتوس‌ها : خزانه کاکتوس به...

نظرات (16)

سلام خسته نباشید
تقریبا ۲۵ روزی میشه بذر کاکتوس هارو تو خونه کاشتم و تو اتاقم نگهداری میکنم ابتدا همشون جوونه زد ولی الان تقریبا هیچ رشدی ندارن. همونطور موندن برا رشدش کاری باید کرد؟
و اینکه یک سری از جوونه ها رنگشون تیره میشه و رو خاک میوفتن و از بین میرن، این مشکلش از چیه؟ چه جوری میشه برطرفش کرد؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 10ام, 1397 13:52:

سلام، بعد از اینکه بذرها جوانه زدن باید بجای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا نور دریافت کنند ورشد کنند. بذر چه نوع کاکتوسی هستند؟از جوانه ها وبستر کشت عکس واضح بفرستید تا بررسی بشه.

[پاسخ]

پاسخ

سلام من چند روز پیش چندتا بذرکاکتوس از شما خریداری کردم به نام های آستروفیتوم میروستیگما،لیتوپس،مامیلاریاتولوکا،تیتانوپسیس،اسپوستوانانا،آوستروسفالوسرئوس،مامیلاریا کامپرسا،اچینو گروزنی هلندی،ژیمینوکالسیوم فردیچی و سرئوس پرویانوس. میخواستم لطفا راهنماییم کنید که کدوما رو میتونم باهم بکارم؟(یعنی تو یه محفظه)

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اسفند 5ام, 1397 21:48:

سلام، (مامیلاریا تولوکو،مامیلاریا کامپرسا، ژیمنو کالسیوم فردریچی،اچینو گرزونی هلندی) _(اسپستوا نانا، اوسترو سفالوسرئوس، سرئوس پرویا نوس) _(لیتوپس وتیتانوپسیس) استرو میروستیگما رو هم جدا کشت کنید. دقت کنید که دمای سبز شدن لیتوپس وتیتانوپسیس پایین هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید، من تقریبا ۱۰ روزی هست که بذرهارو کاشتم و یک سری از بذرها جوونه زدن. فقط ریشه یک سری از جوونه ها که به شکل پرزه، بیرون از خاکه. این حالت عادیه یا به خاطر اینه که تو بستر کشت من پرلیت هست؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 26ام, 1397 12:52:

سلام، دلیلش رطوبت زیاد بستر هست رطوبت بستر رو با هوادهی کم کنید ریشه ها داخل خاک هدایت میشن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید، من چند وقت پیش از شما بذر کاکتوس گرفتم و برای اولین بار تو خونه کاشتم. الان تقریبا سه روزی میشه که کاشتم و تو اتاقم نگهداری میکنم. نور اتاق جنوبی برای جوانه زدن کافیه؟ و اینکه من خاک پیت ماس رو نمی شناسم فقط رفتم به گلفروشی و یه بسته ازش خریدم، الان خاکی که من توش بذر رو کاشتم کلی سنگ های ریز سفید داره و اینکه من توجه کردم به عکس هایی که شما تو سایت قرار دادین هیچ کدوم سنگریزه سفید نداشت، میترسم این خاک پیت ماس نباشه و بذرها جوونه نزنن، الان به نطرتون من چیکار می تونم بکنم؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 21ام, 1397 12:48:

سلام، بذرها تا جوانه نزدن نیازی به نور ندارند، بعد از جوانه زنی باید نور دریافت کنند،اگر خاک رو کامل ضدعفونی کرده باشید مشکلی پیش نمیاد، دونه های سفید پرلیت هستند مشکلی برای جوانه ها ایجاد نمیکنند ولی رطوبت بسترتون زیاد باشه پرلیتها برنگ سبز خواند در اومد یعنی زود جلبک میزنن.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
برای قارچ کشی،‌ منظور از یک گرم یا یک و نیم گرم، مقدارش با وسیله های دیگه (مثل قاشق) چقدر میشه؟
ممنون از سایت خوبتون

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 11ام, 1397 11:50:

سلام، یک گرم معادل یک قاشق چای خوری سر صاف هست.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون از پاسخ.
آیا وقتی از لامپ رشد استفاده می کنیم، نیازی به فیلتر کردنش هست یا لازم نیست؟
و اگه میشه در مورد چگونگی بازدید، هوادهی،‌ قارچ کشی و آبیاری یه توضیح کوتاه بدید.
ممنون.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 11ام, 1397 11:10:

نیازی به فیلتر کردن نیست، فاصله نور تا جوانه ها بین ۴۰cm_50cm باید باشه. وقتی بذرها جوانه زدن واکثریت بذرهای بستر سبز شدن هوادهی باید شروع بشه روزی یک ساعت، بعد از سه ماهگی میزان هوادهی افزایش پیدامیکنه تا شش ماهگی که کلا درب برداشته میشه، ابیاری هر وقت سطح بستر کمرنگتر شد،اسپری محلول قارچ کش هر دو هفته یک بار تا پایان سه ماهگی بعداز سه ماهگی،ماهی یک بار، کوددهی بعد از پایان سه ماهگی، هر دو هفته یک بار تا پایان دو سالگی.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
من چند روز پیش از سایتتون بذر تهیه کردم.
میخواستم بدوم مقدار نیاز دریافت نور برای بذر ها در طول روز چند ساعت باید باشه؟
و اگه به جای خاک پیت ماس از کوکوپیت استفاده کنیم مشکلی پیش نمیاد یا نیاز به کود نداره؟
ممنون از سایت خوبتون.

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 10ام, 1397 10:26:

سلام، بذرها تا جوانه نزدن نیازی به نور ندارند، بعد از جوانه زنی باید جای پرنوری انتقال داده بشن که نور دریافت کنند ورشد ایدالی داشته باشند. در اوایل روزی چهار ساعت نور غیر مستقیم کافی هست با بزرگتر شدن جوانه ها نیاز نوری بیشتر خواهد شد وبه ساعات نور دهی باید اضافه بشه، بهترین بستر برای جوانه های کاکتوسها پیت ماس هست که تا سه ماهگی مواد وعناصر مورد نیاز جوانه ها رو تامین میکنه وبعد از سه ماهگی کوددهی شروع میشه اگر به پیت ماس دسترسی ندارید میتوید از کوکوپیت استفاده کنید ولی کوکوپیت هیچ ارزش غذایی نداره.

[پاسخ]

پاسخ

سلام ببخشید من در ترکیب خاک یکم ورمی کمپوست زدم بعد دیدم نوشتین بهتره زده نشه حالا مشکلی پیش میاد؟ اگه پیش میاد ترکیبو عوض کنم چون هنوز نکاشتم.واینکه اگه خاکش این بمونه بازم لازمه کود بدم اگه اره از چند وقتگی جوانه ها و چن وقت یکبار؟
ببخشید زیاد سوال پرسیدم
ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ بهمن 2ام, 1397 22:48:

سلام، اگر مقدارش کم باشه مشکلی پیش نمیاد،کود دهی بعد از پایان سه ماهگی. اگر جوانه ها نور کافی دریافت کنند تا شش ماهگی همین ترکیب خاک براشون کافی هست ولی اگر جوانه ها ضعیف باشند بهتر هست که از پایان سه ماهگی کوددهی رو شروع کنید. هر دو هفته یک بار ،دز مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

[پاسخ]