آموزش نگهداری گل ناز

آموزش نگهداری گل ناز
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش نگهداری گل ناز : بی‌شک یکی از زیباترین گل‌های دنیا گل ناز می‌باشد. نگهداری بسیار آسان، تنوع بالای رنگ گل‌ها، امکان پرورش در خانه، گلخانه و باغچه از مزیت‌های گل ناز می‌باشد. گل ناز دارای گونه‌های زیادی می‌باشد و جز گیاهان گوشتی (ساکولنت ها) محسوب میشود. در ادامه به نحوه نگهداری گل ناز می‌پردازیم. نام علمی گل ناز Portulaca grandiflora است.

نور:
گل ناز به نور کامل آفتاب نیاز دارد. گل نازحداقل روزانه ۴ تا ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب را نیاز دارد. کمبود نور منجر به عدم باز شدن گل‌ها می‌شود. حتی در روزهای ابری میزان شکوفایی گل‌های آن کاهش می‌یابد.

نحوه آبیاری گل ناز:
گل ناز به خشکی مقاوم است و بهتر است زمانی که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده است اقدام به آبیاری گیاه شود. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن ریشه‌ها و ساقه‌هایی می‌شود که در نزدیکی سطح خاک قرار دارند. البته خشکی کشیدن گیاه نیز منجر به کاهش گلدهی و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد. همچنین اصولاً گیاهانی که در خاک با رطوبت مناسب رشد می‌کنند گل‌هایشان تعداد ساعات بیشتری شکوفا می‌ماند. هر مقدار که خاک خشک‌تر باشد، تعداد ساعات کمتری از روز گل‌ها باز باقی می‌مانند. همچنین سعی کنید که گل‌های این گیاه در طی آبیاری خیس نشوند زیرا این مسئله موجب خراب شدن گل‌ها می‌شود.

دما:
گل ناز به‌هیچ‌عنوان سردی هوا را دوست ندارد. حتی اگر در زمان تکثیر این گیاه، گیاهچه های جوان سرما ببینند، گیاهانی ضعیف که در آینده گل‌های کمی تولید می‌کنند، به وجود می‌آید. محیط گرم به رشد گیاه کمک می‌کند.

خاک مناسب گل ناز:
گل ناز نسبت به خاک چندان سختگیر نیست و در خاک‌های فقیر از نظر مواد غذایی نیز به خوبی رشد می‌کند. اما خاک باید از زهکش خوبی برخوردار باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری را در خود نگه ندارد. هر مقدار که خاک سنگین‌تر باشد و آب را به سختی از خود عبور دهد، گلدهی این گیاه نیز کمتر خواهد شد. می‌توان در مخلوط خاکی این گیاه از خاک باغچه تمیز+ خاک برگ+کود بسیار پوسیده دامی استفاده کرد. خاک برگ و کود دامی نقش مهمی در سبک کردن بافت خاک محل کاشت گیاه دارند. در مورد کود دهی نیز می‌توان یک یا دو بار در طی فصل رشد مثلاً یکی اواخر بهار و دیگری اواسط تابستان با کودهای محلول که فرمول کاملی دارند (میزان نیتروژن-فسفر-پتاسیم آنان برابر است همانند ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰  گیاه را کوددهی کرد. برای خرید کود سه بیست اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری گل ناز

آموزش تکثیر گل ناز:
کاشت بذر این گیاه آسان‌ترین راه تکثیر آن است. در طی فصل رشد و بعد از گلدهی و شکل‌گیری بذرها، بذرهای گیاه که سیاه‌رنگ و بسیار ریز هستند در پای گیاه می‌ریزند و در سال بعد با گرم شدن و مناسب شدن شرایط دمایی، خودبه‌خود جوانه می‌زنند. زمان کاشت بذرها به شکل مستقیم در بستر کاشت، اواسط و اواخر بهار است و زمانی که دمای خاک در حدود ۲۳ الی ۲۹ درجه است، بذرها جوانه‌زنی مناسبی دارند. همچنین به دلیل ریز بودن بیش‌از اندازه بذرها و برای اینکه کاشت آنها با یکنواختی و سهولت بیشتری انجام گیرد می‌توان بذرها را با شن نرم مخلوط کرد و سپس آنان را در سطح بستر کاشت پخش کرد. در این صورت دیگر نیازی نیست که روی بذرها را با لایه‌ای از خاک بپوشانید. آبیاری را می‌توانید به شکل غبار پاشی با آب انجام دهید تا بذرها جابجا نشوند. بعد از جوانه‌زنی بذرها و درآوردن ۲ برگ می‌توان آبیاری را به شکل عادی انجام داد. جوانه‌زنی بذرها ۱۴ روز طول می‌کشد و فاصله زمانی کاشت بذرها تا گلدهی گیاه حدود ۲ ماه است. کاشت قلمه این گیاه راه دیگر تکثیر آن است. قلمه را از ساقه‌های گوشتی گیاه تهیه می‌کنند و آنان را در خاکی که سبک است می‌کارند. حدود ۲-۱ هفته ریشه‌زایی قلمه‌ها طول می‌کشد. گیاهان جدید را می‌توان به فاصله ۳۰-۲۵ سانتیمتری در بستر اصلی کاشت کرد.

بذر گل ناز
بذر گل ناز

آفات و بیماری های گل ناز:
از آفات این گیاه می‌توان به شته و نماتد گره ریشه اشاره کرد. در اثر فعالیت نماتد گره ریشه علائمی همانند کمبود آب و یا مواد غذایی ایجاد می‌شود. چون این آفت مانع از فعالیت و عملکرد مناسب ریشه‌ها می‌شوند. در مورد نماتد گره ریشه مبارزه خاصی نمی‌توان انجام داد مگر اینکه ارقام مقاوم به این بیماری کاشت شود. پوسیدگی ساقه و ریشه در اثر آبیاری بیش از اندازه یکی دیگر از مشکلات این گیاه است.

هرس:
برای تحریک رشد ساقه‌های جدید و در نتیجه افزایش گلدهی گیاه می‌توان تا حدود نیمی از ساقه‌هایی را که بسیار بلند شده‌اند را کوتاه کرد. البته این کار را به تدریج انجام دهید مثلاً هر هفته یک ساقه را کوتاه کنید. زیرا اگر به شکل ناگهانی تمامی ساقه‌های بلند گیاه را کوتاه کنید گیاه ممکن است بسیار ضعیف شده و از بین برود. اگر قصد کوتاه کردن چندین ساقه را به شکل همزمان دارید بهتر است فقط عمل سرزنی ساقه‌ها را انجام دهید یعنی فقط حدود ۲-۱ سانتیمتر از نوک ساقه‌ها را کوتاه کنید.

منبع: باغ سبز

انتشار:میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
65 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
سالار دیوان سالار
سالار دیوان سالار
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۹

comment image
سلام گل ناز من چشه خیلیییی پر پشت بود خیلی سنگین شده نورش هم همینه که تو عکسه ما خوزستانیا خیلی هوامون گرمه کود بهش نمیدم داره خشک میشه یه راه ساده بهم بدید لطفا

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۵

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید ولینک مستقیم رو ارسال کنید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Mohamad Reza
Mohamad Reza
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸

اها ممنون

Mohamad Reza
Mohamad Reza
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۱

comment image
سلام خسته نباشید چرا گیاهم روز به روز داره کم پشت تر میشه و بیشتر برگاش خشک شدن اوایل که اوردمش پر پشت بود سبز و سرحال همچنین گل میداد. هروقت که خاکش خشک شد اندازه یک لیوان بزرگ ابیاری میشه توی حیاط نگهداری میشه و نور سایه روشن دریافت میکنه

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
در پاسخ به  Mohamad Reza

سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری بیشتر باعث این مشکل میشه ،در جای ثابتی که نور مناسبی داره نگهداری کنید وحتما نور رو فیلتر کنید وبا کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید مجدد شروع به رشد میکنه میتونید تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید.

Mohamad Reza
Mohamad Reza
۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
در پاسخ به  کارشناس 1

نورش باید نور مستقیم باشه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۰
در پاسخ به  Mohamad Reza

نه، نور رو حتما فیلتر کنید نور مستقیم باعث سوختگی برگها ویا تغییر رنگ برگها وکدر شدنشون میشه.

الهه۸۷
الهه۸۷
۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۴

سلام خسته نباشید
من پارسال خرداد یک گل ناز گرفتم و کاملا حالش خوب بود اما رشدش خیلی خیلی کم بود اما از وقتی خونمون رو عوض کردیم ۳ ماه اول گزاشتم تو سایه و الان دوماه هست که توی نور مستقیم آفتاب هست و زرد شده و سر برگها حالت رنگ صورتی گرفته و دیگه سبز پر رنگ نیست آبیاریش هم هفته ای یکبار هست و تا حالا بهش کود ندادم.اینم اضافه کنم که طبقه پایینمون هم گل ناز هست و دقیقا با همین نور اما خیلی خیلی سر حال و سبزه.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۵
در پاسخ به  الهه۸۷

سلام، ممنون، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

الهه۸۷
الهه۸۷
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 1

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۳
در پاسخ به  الهه۸۷

گیاهتون در حال رشد هست نورش زیاد ومستقیم هست به همین دلیل برگها از نور زیاد تغییر رنگ دادند میتونید نور رو فیلتر کنید زمانی که روی گیاه نور هست میتونید یک تور حریری روی گیاه بکشید وقتی نور از روی گیاه رفت تور رو بردارید ویا به محیطی که نور غیر مستقیم داره انتقال بدید.

الهه۸۷
الهه۸۷
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون❤

الهام
الهام
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۴

سلام و خسته نباشید. اول بگم ک من اهواز زندگی میکنم
این گل ناز من تو تراس بود .البته تراس رو به آفتاب نیست. و در روز دو تا سه ساعت نور آفتاب رو کامل داره
با گرم شدن هوا و روشن شدن کولر کمی پژمرده شد..من آوردمش تو خونه پشت پنجره..الان یک هفته هست که تو خونه هست اما پژمرده تر شده.. تو این یک هفته هم فقط دوبار اب دادم..
خیلی دوس دارم ک کمکم کنید.
این گل اینجا تو اهواز تو خیابون هم میکارن..من خیلی مراقبش هستم اما پژمرده شده..

rps20210510_140330.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۷
در پاسخ به  الهام

سلام، ممنون، ریشه های گیاهتون مشکل داره زهکش گلدان رو از نظر باز بودن بررسی کنید ریشه ها رو هم همینطور اگر پوسیده شدن از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

M
M
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵

سلام یک گل یخ داریم چند وقتیه برگاش شل شدن به طوریکه اگر دست به برگ بزنی می یفته و برگاش بخشی زرد شدن اصلن گلم نمیده
نورش در سایه هست
آبیاری هم هر وقت خاک چند سانتی خشک شد آب می دم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۲
در پاسخ به  M

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری از جمله ترکیب خاک، دمای نگهداری و… بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نگين
نگين
۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹

سلام وقتتون بخیر
گل یخ من توى محیط کاملا روشنى هست ولى نور مستقیم خورشید بهش نمیخوره.الان چندروزه که برگهاش شل شدن و خیلى شاداب نیستن باید چیکار کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹
در پاسخ به  نگين

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

نگين
نگين
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱
در پاسخ به  کارشناس 1

comment image
comment image
بفرمایید
هفته اى یکبار آبیاریش میکنم.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  نگين

زهکش گلدان رو برسی کنید که گرفته نباشه، خاک گیاهتون سنگین هست وریشه های گیاه مشکل داره که رنگ گیاه تغییر کرده میتونید شاخه های خشک شده رو جدا کنید وخاک رو تعویض واز خاک جدید استفاده کنید ریشه های گیاه رو هم از نظر پوسیدگی بررسی کنید وتمام قسمتهای پوسیده شده روکات کنید بعد از کاشت با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

نگين
نگين
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

آهان متوجه شدم خیلى ممنون

محمدرضا
محمدرضا
۲۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۳

سلام. الان که فصل سرما هست. گل ناز رو باید از حیاط بیاریم داخل یا همون بیرون بمونه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، اگر دمای بیرون در شبانه روز از ده درجه پایین نباشه میتونید در فضای باز نگهداری کنید ولی اگر دما پایین هست میتونید داخل منزل یا محیط سرپوشیده انتقال بدید.

یاسمن
یاسمن
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵

سلام حدودا پنج روزی است گل ناز خریدم خاک و گلدانشم عوض کردم گذاشتم روی اپن پشت درب جنوبی و نورش خوبه اما داره برگ هاش زرد و بیحال میشن روز اول اوردم گلدان عوض کردم بعد آب دادم امروز روز پنجم از خریدش ک امروزم آب دادمش مشکل زردی و بیحالیش چیه و امروز روی یکی از برگ هاش فقط یه دونه شپشک دیدم هرچی گشتم همون یه دونه بود

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۲
در پاسخ به  یاسمن

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید بمرور زمان با محیط جدیدادابته بشه بهبود پیدا میکنه وزرد شدن برگها متوقف میشه.

Shahnaz
Shahnaz
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵

سلام.گل ناز یخی دارم .توی راهرو میزارمش.بزرگ که میشه برگاش سست و آبکی میشه .دلیلش چیه؟ تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۴
در پاسخ به  Shahnaz

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگهاعکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

امنه ساکی
امنه ساکی
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۹

من یه گل ناز هدیه گرفتم خب بهش اب یه ذره دادم تا حدی گه خاگش مرطوب بشه فقط بعد امروز صبح گذاشتمش جلو افتاب از ساعت ۹ تا ۱۲ و الان میبینم خیلی پژمرده شده چیکار کنم؟ لطفا کمک کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۳
در پاسخ به  امنه ساکی

گیاهان رو بیکباره نباید در نور مستقیم قرار داد، احتمالا افتاب سوخته شده به محیط خنک ونیمه سایه انتقال بدید وکامل ابیاری کنید چند روزی در این محیط نگهداری کنید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه بعد از بهبودی میتونید به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

موسوی
موسوی
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۶

سلام گیاه ناز یخی من خاکش خیلی سفت شده و آب از زهکش گلدان خارج نمیشه آیا خاک و گلدونش رو عوض کنم مشکلی براش پیش نمیاد تو این فصل؟ باتوجه به اینکه کمتراز یکماه هست خریدم میترسم بهش شوک وارد بشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۴
در پاسخ به  موسوی

سلام، میتونید خاکش رو تعویض کنید بشرطی که گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید.

بهار
بهار
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵

http://uupload.ir/files/pp1r_img_20200725_203019.jpg
سلام آیا نیاز هست گلدون این ناز یخی رو عوض کنم؟ دوهفته ای میشه ک خریدم ولی فکر میکنم خاکش زهکشی خوبی نداره و وقتی خشک میشه خیلی سفته
خاک مناسب براش چه خاکی هست؟
و اینکه روز ها تو بالکن میذارم و شبها میارم داخل خونه آیا جابجایی مشکلی براش پیش نمیاره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۳
در پاسخ به  بهار

سلام، الان زمان مناسبی برای تعویض خاک وگلدان نیست،بهتر هست صبر کنید واواسط اسفند ماه اقدام کنید. گلدانش فعلا اندازه هست وتا اسفند ماه مشکلی بوجود نمیاد.گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید جابجایی های مکرر به ریشه گیاه اسیب وارد میکنه وگیاه بمرور زمان ازبین میره،خاک مناسب برای این نوع گیاه ترکیبی از خاک باغچه تمیزوضدعفونی شده، خاک برگ یا پیت ماس وکوددامی پوسیده وضدعفونی شده هست.

نسیم
نسیم
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۵

سلام خسته نباشید.من یه گیاه ناز یخی دارم که ظاهرش خیلی خوبه گلاشم کامل باز میشه و مشکلی نداره فقط هر چند روز یکبار بخصوص بالایی ترین قسمت گیاه جایی که از خاک خارج میشه چنتا از برگا زرد و پژمرده میشن،بعضی برگای درشتم شلن،گیاه تو بالکن نگه میدارم و روزی چند ساعت آفتاب ملایم میبینه آبیاریشم هروقت خاک خشک شد انجام میدم ممنون میشم راهنمایی کنین.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۵
در پاسخ به  نسیم

سلام، ممنون، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نسیم
نسیم
۱۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۲
در پاسخ به  کارشناس 2

اگه امکانش هست میشه بفرمایین چجوری عکس بفرستم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۹
در پاسخ به  نسیم
عاطفه
عاطفه
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۸

سلام من امروز یه گل ناز یخی گرفتم تو ساقه هاش خیلی برگ های کمی داره و کم جونن.دو تاهم جوونه داره و خاکش گِله
من چیکار بکنم ک پر بشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
در پاسخ به  عاطفه

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

رونیکا
رونیکا
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۰

من یه گل ناز خریدم اولا خوب رشد کرد ولی الان برگاش پژ مرده شده ینی یه سمت پایین خمیده شده و برگاش داره خشک میشه میشه راهنماییم کنید ک چی کار کنم خوب بشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۲
در پاسخ به  رونیکا

شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات

امیرحسین کریمی
امیرحسین کریمی
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۷

سلام
من نمیدونم چرا بعد از اینکه گل ناز رو گدونشو عوض کردم پژمرده شده؟؟
برگ هاش هم زرد شده
لطفا کمک کنین.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۶
در پاسخ به  امیرحسین کریمی

سلام، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه های گیاه اسیب دیدند ،بهتر هست گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وگیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

علی
علی
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۵

سلام
گیاه گل ناز من سالهای اول که گرفته بودم گل میداد الان کلا گل نمیده. خاکش خوبه زهکش هم هست نور خوبی هم تو بالن داره. مشکلش چیه هرس بشه خوب میشه؟ اگه باید هرس بشه چقدر و چجوری؟ عکس ها پیوست
http://uupload.ir/files/lwfq_20200402_160948.jpg
http://uupload.ir/files/9z9c_20200402_160941.jpg
http://uupload.ir/files/drix_20200402_160938.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۳
در پاسخ به  علی

سلام، بله بهتر هست هرس کنید وگیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید. قلمه هایی به اندازه ۱۵ سانت جدا کنید وداخل چند گلدان جدا گانه بکارید،مقداری کمبود نور هم داره.

امین
امین
۱۲ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۲

سلام من یه گل ناز دارم پشت پنجره اس تقریبا ۳ روز یکبار اب میدم بهش…اما خیلی بیحاله.گل هم دیگه نمیده.برگ هایی که نزدیک ریشه و خاکه خشک شده.میشه کمک کنید..

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  امین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Nouri
Nouri
۱۰ دی, ۱۳۹۸ ۰۸:۲۲

سلام.من چندتا ناز آفتابی دارم یکیشون زمانی که خریدم گل میداد ولی الان خیلی گقته اصلا گل نمیده غنچه میده ولی باز نمیشه.هوا هم گرمه جایی که زنگی میکنم و آفتاب مناسب و زیاد هم داره.علتش چی میتونه باشه.از همونا قلمه زدم قلمه های جدید رشد میکنن دوباره غنچه میدن ولی باز نمیشن.ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۲
در پاسخ به  Nouri

سلام، موقعی که گیاه روی گل وغنچه باشه به اکسیژن زیادی نیاز داره ودر این زمان باید ابیاری کم بشه تا ریشه ها اکسیژن کافی دریافت کنند تا گلها باز بشه. پس زمانی که گیاه روی گل وغنچه باشه ابیاری رو کم کنید.

شهلا
شهلا
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱

سلام خسته نباشید
من چندتا گلدون گل ناز خریدم ی مدت خوب بودن سبز و سرحال ولی الان بعضی شاخه هاش خشک شدن هنوز گل میدن ولی مثل قبل سرحال نیستن شل شدن، توی حیاط گذاشتمشون آفتاب به اندازه کافی میخورن شبا هوا سرد میشه چون چهارمحال و بختیاری زندگی میکنم هوا نسبت به شهرای دیگه سردتره اینجا ممنون میشم جواب بدین ک چیکارشون میتونم بکنم ک خراب نشن ?

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۷
در پاسخ به  شهلا

سلام، ممنون، احتمالا بدلیل خنک شدن هوا هست میتونید شبها که هوا خنک شد به محیط سر بسته انتقال بدید.

زهره
زهره
۲۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۸

سلام من یک گل ناز دارم که برگاش کمی زرد شدن و گیاه اصلا سرحال نیستش

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۸
در پاسخ به  زهره

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهدی
مهدی
۲۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۵

سلام و عرض ادب .چجوری چاقو یا قیچی باغبانی را ضد عفونی کنیم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، میتونید بوسیله حرارت دادن یا الکل ویا اب ژاول(سفید کننده خانگی) ضدعفونی کنید.

لیلا
لیلا
۱۰ مرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۹

سلام من از گل ناز داخل خاک قلمه گرفتم ولی ساقه هاش پوسیده شده علت چیه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۸
در پاسخ به  لیلا

سلام، وسیله ای که باهاش قلمه میگیرید حتما باید ضدعفونی شده باشه همینطور خاکی که قلمه ها رو داخلش کشت میکنید،الوده بودن خاک ولوازم برش باعث پوسیدگی قلمه ها میشه.

mona
mona
۲۹ تیر, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۱

سلام من یک گیاه ناز دارم که یه کم پژمرده شده باید چیکارش کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ تیر, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۵
در پاسخ به  mona

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

همایون
همایون
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۲

دو گیاه جدا هستند که توی یه گلدان تو بالکن کاشتم در اصل گلدون شون رو عوض کردم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۴
در پاسخ به  همایون

نر هم باشه گل میده، بهتر هست با کودهای پتاس بیشتر از ازت تقویت کنید. مثل ۱۲،۱۲،۳۶ npk

همایون
همایون
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۵

سلام من ۲ عدد گیاه ناز توی یه گلدون که تو بالکن هست کاشتم ولی یکیش اصلا گل نداده برعکس اون یکی درحالی که هردو سر حال هستند دلیلش چیه؟ ممکنه گل ناز هم نر و ماده داشته باشند که یکیش گل نداره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۷
در پاسخ به  همایون

سلام، هر دو شاخه رو از یک گیاه جدا کردید؟قلمه هستند یا دو گیاه جدا؟

سامان
سامان
۳۰ آذر, ۱۳۹۷ ۱۵:۲۰

سلام
آیا می توان این گل را در آب نیز ریشه دار کرد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ آذر, ۱۳۹۷ ۱۷:۰۹
در پاسخ به  سامان

سلام. بله داخل اب هم ریشه دار میشه ولی بهترین بستر برای قلمه گیری و ریشه زایی گیاهان بسته به نوع گیاه خاک سبک، پرلیت،پرلیت پیت ماس، کوکوپیت،لیکا،ماسه و یا خاک معمولی ولی استریل شده هست.ریشه گیری در آب معایب زیادی داره منجمله پوسیدگی انتهای قلمه،لزج شدگی، ضعیف و تنبل بار اومدن ریشه، به دلیل اینکه آب محیط راحتی هست و ریشه سریع بزرگ شده ولی موقع انتقال به بستر اصلی که نسبت به آب سخت هست ریشه دچار تنش و اغلب پس زدن میشه پس بهتره تمام گیاهان رو در بستر مناسب تکثیر کنیم.