دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟ یکی از مشکلات اصلی در نگهداری گیاه سیکاس، زرد شدن و خشک شدن برگ‌های آن می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند در این مشکل دخیل باشد که در این مقاله به مهم‌ترین مشکلات زرد شدن برگ گیاه سیکاس اشاره می‌شود. توجه داشته باشید در صورتی که برای درمان گیاه خود اقدام نکنید ممکن است این زرد شدن پیشروی کرده و گیاه شما را از بین ببرد.

نور:
گیاه سیکاس به نور زیادی احتیاج دارد و اگر در مکانی با نور کم نگهداری شود به تدریج برگ‌ها ضعیف شده و شروع به زرد شدن می‌کنند. و زمانی که گیاه در مکان کم نوری نگهداری می‌شود انتقال یک‌باره آن به نور شدید آفتاب در فصل تابستان نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود.

رطوبت هوا:
ممکن است زرد شدن برگ‌ها در اثر خشکی بیش از حد هوا باشد، بهتر است مکانی با رطوبت نسبی برای نگهداری سیکاس انتخاب کنید.

آبیاری:
آبیاری زیاد یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های سیکاس می‌باشد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در زمستان باید آبیاری کمتر از فصل‌های گرم باشد.

تعویض گلدان سیکاس:
تعویض گلدان نیز می‌تواند از دلایل زرد شدن برگ‌های سیکاس باشد. ممکن است اندازه گلدانی که انتخاب کرده‌اید یا نوع خاک گلدان که استفاده کرده‌اید، در بروز این مشکل نقش داشته باشد. پیش از هر چیز باید بدانید گیاه سیکاس تا حدی تنگی گلدان و درهم‌پیچیدگی ریشه را دوست دارد به این معنی که ترجیح می‌دهد ریشه‌های آن فضای گلدان را پر کنند. بنابراین نباید گلدان بزرگی برای آن انتخاب کنید. درصورتی‌که احساس می‌کنید لازم است گلدان عوض شود، توجه داشته باشید گلدان جدید باید تنها ۲ تا ۵ سانتی متر بزرگ‌تر از توپ ریشه باشد. از آنجایی‌که خاک گلدان اضافه‌ شده در اطراف گیاه، متراکم‌تر است و هنوز ریشه به داخل آن رشد نکرده است، در مقایسه با بخشی که ریشه در آن قرار دارد مدت بیشتری آب را در خود نگه می‌دارد. بنابراین ریشه‌های جدید ممکن است نتوانند در بخش خیس و اشباع از آب خاک گلدان رشد کنند چرا که اکسیژن این ناحیه کمتر است. اگر می‌خواهید گلدان سیکاس را عوض کنید، از خاکی استفاده کنید که قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد برای مثال خاک حاوی مقدار زیادی ماسه عدسی یا پرلیت باشد. برخی توصیه می‌کنند به اندازه خاک باید پرلیت اضافه کنید تا زهکشی آن مناسب سیکاس باشد. خاک گلدان و پرلیت را در ظرف بزرگی با هم ترکیب کنید تا جایی که از یک دست شدن ترکیب نهایی مطمئن شوید.

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکاس چیست؟

کمبود مواد غذایی:
کمبود مواد غذلیی خاک میتواند از دلایل زرد شدن برگ های سیکاس باشد.ممکن است گیاه شما دارای کمبود نیتروژن یا آهن باشد. بهتر است از کودهای NPK برای تغذیه گیاه استفاده شود. برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
204 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
ناشناس
ناشناس
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۳:۵۱

سلام برگ های سیکاس من زرد شده چکار کنم ؟ تصویرش رو هم گذاشتم اول گلم جایی بود که غیر مستقیم نور بهش میخورد ولی حالا گذاشتمش جلوی نور حالا برگاش زرد شده

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸
در پاسخ به  ناشناس

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم برای اینکه حجم عکس کم بشه اسکرین بگیرید یا عکس رو کراپ کنید تا ارسال بشه.

ناشناس
ناشناس
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 2

چشم الان گیاه رو ازجلوی پنجره برداشتم

۲۰۲۱۰۵۳۱_۰۱۳۱۵۲.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۹
در پاسخ به  ناشناس

تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک واردمیکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، برگهای زرد شده رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید، گیاه رو در جای ثابت وپرنور نگهدارید وزیاد جابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه.

فرزانه
فرزانه
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱

با سلام و وقت بخیر و تشکر از پاسخگویی خوبتون.
ما گیاه سیکاسمونو چهار یا پنج ماه پیش خریدیم اوایلش برگهای پایین زرد شد که جدا کردم ولی الان یه چند وقته برگهای دیگه هم داره زرد میشه.نورش هم پشت پنجره هست وموقع خرید گلدونشو هم عوض کردن.عکس هم برای شما ارسال کردم.
ممنون.

1621658783332.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۳
در پاسخ به  فرزانه

سلام، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید برای تقویت ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

فرزانه
فرزانه
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 1

از پاسخگویی شما بسیار بسیار سپاسگزارم.
لطف میکنید بفرمایید که آبیاری هر بار باید چه مقدار باشد؟
و اینکه از چه کودی استفاده کنم ؟چون موقعی که خریدیم کود حیوانی استفاده کرده بودند امکانش هست اسم و نوع کود را بفرمایید.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۱
در پاسخ به  فرزانه

ممنون از شما، اگر داخل خاکش کود حیوانی ترکیب شده فعلا کوددهی نکنید همون کود کافی هست، کود کامل مثل ۲۰،۲۰،۲۰npk,ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

عمو شهاب
عمو شهاب
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۰

سلام
وقت بخیر
ببخشید ی سیکاس دارم تقریبا ۹ یا ۸ ساله
الان تقریبا ۲ ماهه که برگاش دارن زرد و خشک میشن
گلدونشو تقریبا یک و نیم سال قبل عوض کردم
ابیاریشم هر ۳ یا ۴ روز موقعی که خاکش خشک بشه
کود اهن هم واسش گذاشتم دوبار با فاصله ی یک ماهه( بهمن و فروردین)
نورشم تو حیاته و نور غیر مستقیم بش میخوره (ساکن اهوازیم)
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۴
در پاسخ به  عمو شهاب

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

عمو شهاب
عمو شهاب
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۷
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام
مرسی بابت پاسخ سریع و اهتمامتون??
عکسهارو نتونستم تو سایتتون آپلود کنم ی جا دیگه آپلود کردم لینکاشو میزارم واستون ?
comment image
comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۸:۰۲
در پاسخ به  عمو شهاب

سلام، ممنون از شما، خاک گیاهتون مناسب نیست وسنگین
ورسی هست در این نوع خاک ریشه بسختی رشد میکنه ومواد غذایی رو به زحمت جذب میکنه بهتر هست خاک گیاهتون رو تعویض کنید وازخاک متخلخل استفاده کنید از خاک مخصوص کاکتوسها هم میتونید استفاده کنید، زرد شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست، ولی برگهای بیشتر گیاهتون درحال زرد شدن هست دلیلش یا گرفتگی زهکش هست ویا کمبودعناصر موجود درخاک موقع تعویض خاک زهکش گلدان رو هم بررسی کنید واگر بسته شده بود حتما باز کنید. یک ماه بعد از تعویض خاک با کودهای کامل ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید. بعد از تعویض خاک تا یک هفته گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعدازیک هفته به محیط اصلی انتفال بدید برگهایی رو هم که زرد شدند صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید.

عمو شهاب
عمو شهاب
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون میشم اگه نمونه خاک و کودی که مناسب سیکاس هست رو نمونش یا برندشو بم بگید یا اگه تو سایتتون هست لینکشو واسم بزارید که تهیش کنم
برا تعویض خاک کامل ریشه های گیاه رو از خاک فعلی تمیز کنم یا مقداری ازش باید بمونه؟ چون شنیدم بهش شوک وارد میشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۳
در پاسخ به  عمو شهاب

برای گیاه سیکاس از خاکهای متخلخل باید استفاده کنید از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید ویا خودتون درست کنید، ترکیب خاک مناسب برای سیکاس ۷۰ درصد ماسه رودخونه ای، ۲۰ درصد پیت ماس یا خاک برگ،۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کوددامی، اگر در مناطق گرمسیری هستید ورطوبت کم هست مقدار ماسه وپیتماس رو میتونید مساوی کنید ،برای مثال ۴۵ درصد ماسه و۴۵ درصد پیت ماس یا خاک برگ استفاده کنید،ریشه ها رو بررسی کنید اگر قسمتهای پوسیده ای دارند جدا کنید میتونید یک سوم خاک ریشه ها رو جدا کنید.

جمشیدی
جمشیدی
۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵

سلام
وقتتون بخیر
دوتا ساقه اش رشد کرده وتقریبا دوماهه همین شکلی مونده و برگهاش درنمیاد،مشکلش چیه؟
سوال بعدیمم زرد شدنس ک نور پشت پنجره میخوره،دمای خونه،خاکشو هنوز عوض نکردیم هفته ای ی بارم آبیاری میکنم

20210512_160358.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۲
در پاسخ به  جمشیدی

سلام، برگهای قدیمی در اثر رطوبت کم محیط خشک شدن برگهای جدید هم بعلت کمبود نور علفی رشد کردند گیاه سیکاس باید در محیط پرنوری نگهداری بشه ورطوبت محیط بالاباشه، میتونید برای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید حتما گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید روزانه حداقل باید ۶الی ۸ ساعت نور کافی دریافت کنه تا رشد ایدالی داشته باشه.

نفس
نفس
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۹

سلام
اگه برگ سیکاس زرد شده باشه ،چطور میتونیم برگ زرد رو به حالت سبز تبدیلش کنیم.یا راهی وجود داره؟تشکر از راهنمایی شما

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۵
در پاسخ به  نفس

سلام، زرد شدن برگهای گیاهان یک عمل شیمیایی هست ونمیشه به حالت اولیه برگردوند. برگهای گیاهان در اثر عوامل مختلفی زرد میشه، در اثر کهولت سن برگ در اثر تغییرات دمایی یا تنشها ویا بیماریهای مختلف.

Sami
Sami
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۰

سلام.وقتتون بخیر.علت زردی برگ پایینی نخل سیکاس چی می‌تونه باشه.زیر سایه بان توی حیاط گذاشتم.با آبدهی هفته ای.و جابجا هم نشده

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۷
در پاسخ به  Sami

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

fatemeh00safiri
fatemeh00safiri
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰

سلام ببخشید من سه هفته ای میشه یه سیکاس خریداری کردم شرایط نگهداریش هم نور فیلتر شده پشت پنجره جنوبی و ابیاری هم وقتی که خاک خشک میشد بود البته برای براق بودن برگاش یه مقدار روغن زیتون زدم الان برگها از نوک داره خشک میشه حتی برگ تازه جوونه زده هم پژمرده شده البته دوروزی هست وقتی دیدیم زرد شده اوردیمش حیاط ممنون میشم کمکم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۵
در پاسخ به  fatemeh00safiri

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست ولی استفاده از روغن برای براق کردن برگهاباعث میشه روزنه ی برگها گرفته بشه وگیاه نتونه عمل فتوسنتز رو انجام بده به همین دلیل برگها بمرور زرد وخشک میشن وگیاه از بین میره بهتر هست برگها رو با محلول اب ومایع ظرفشویی کامل بشورید واز روغن تمیز کنید تا روزنه ی برگها بازبشه بعد برگها رو ابشویی کنید وگیاه رو بمدت یک هفته درمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

مریم
مریم
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۱

باسلام وخسته نباشید به کارشناس محترم من یه سیکاس جوان خریدم حدود۳ماه پیش تاالان سبزوعالی بودحالا حدودایه هفته ای میشه انگارداره زردمیشه پنجرمون شمالیه چون پنجره جنوبی نداریم که نوربخوره دوهفته اب میدم لطفاراهنماییم کنیدچرازردمیشه ایامیتوان دوباره سرحالش کرد

IMG-20210422-WA0009.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶
در پاسخ به  مریم

سلام، حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،احتمالش هست که ریشه های گیاه مشکل دارند اگر زهکش باز نبود حتما ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وخاک این نوع گیاه باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه مثل خاک کاکتوسها باید باشه اگر خاکش مناسب نیست میتونید خاکش رو هم تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید.

مجتبی حکاک
مجتبی حکاک
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲

سلام خسته نباشید ، من یک گیاه سیکاس دارم امروز متوجه شدم یک سری لکه زرد روی برگاش افتاده ، تقریبا هر ۳ روز یکبار بهش آب میدم و نور محیطش هم مناسب هست لطف می کنید راهنمایی کنید .
خیلی ممنون

photo_2021-04-19_10-24-18.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶
در پاسخ به  مجتبی حکاک

سلام، ابیاریتون زیاد هست هر زمان خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،بیماری قارچی هست تمام برگهایی رو که به این صورت لکه دارند جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب به اندازه یک ونیم گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وگیاه رو با این محلول ابیاری وسمپاشی کنید دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید.

مریم
مریم
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۶

سلام خسته نباشید من سه ماه پیش گل سیکاس گرفتم حدود۲هفته است که برگش داره زردمیشه خاکشوعوض کردم پشت وپنجره گذاشتم دوهفته یکباراب میدم شرمنده بعدادرست میشه دوباره جوانه میزنه یه دونه برگ کوچک داره ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  مریم

سلام، ممنون، از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بعد از تعویض خاک برگها زرد شدند یا قبل از تعویض خاک هم زرد میشدند؟

سعیده
سعیده
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵

سلام سیکاس مینیاتوری من برای یک هفته در جای کم نور بوده و ۴ روز هست که پشت پنجره و جای پر نور داخل آپارتمان اوردمش. خاکش رو هم عوض کردم و توی این ۴ روز تقریبا مرطوب بوده . کود مایع هم بهش دادم . اما برگهاش دارن زرد میشن .چکاری میتونم بکنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۹
در پاسخ به  سعیده

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو در جای ثابت وخنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید بعد از یک هفته بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، برگهای زرد شده رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، برای کاهش شوک وارده یک بار موقع ابیاری با محلول هیومیک اسید خاک رو ابیاری کنید.

محمدرضا
محمدرضا
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۱

سلام وقت بخیر
یه گل سیکاس خریدیم اول داخل باغچه کاشتیم بعد شروع کرد به زرد شدن
اوردیمش داخل اتاق هفته ای یه بار آب و ماهی یه دفعه npk بهش میدیم پشت شیشه ام هست ولی دائما از پایین زرد میشه برگای جدید هم که زده صاف نیست کجه دو سالشم هست
الآن باید چیکارش کنیم

comment image
اینم لینک تصویر

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۷
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، تغییر محیط نگهداری باعث زرد شدن برگهای قدیمی گیاه میشه که طبیعی هست، برگهایی رو که زرد میشند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید، وگیاه رو در جای ثابتی که نور ودما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید، علت کج رشد کردن برگهای جدید کمبود نور هست بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

Siamand
Siamand
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۶

سلام و وقت بخیر خدمت حضرتعالی
از راهنمایی های شما کمال تشکر و قدردانی را دارم
یک سوال در مورد سیکاس دارم که برگهای آن زرد و کم رنگ شده ممنون میشم راهنمایی فرمایید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  Siamand

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ابراهیم
ابراهیم
۱۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۰

سلام مهندس برا قلمی که تازه گذاشته شده میشه کود مایع داد یا میسوزدنه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۲
در پاسخ به  ابراهیم

سلام، تا زمانی که قلمه ریشه نداره بهتر هست از کود استفاده نشه چون ریشه وجود نداره که کود رو جذب کنه میتونید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.

راحله
راحله
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۷

ببخشید دوباره مزاحم میشم میشه عکس رو ببینین تازه گلدونشو عوض کردم از چالوس اوردن وتهران هستیم از پایین داره زرد میشهcomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۷
در پاسخ به  راحله

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض گلدان به گیاهان شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید بمرور زمان با محیط جدبد ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

راحله
راحله
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۶

میشه در مورد گیاه من نظرتونو بگید تازه گلدونشو عوض کردم واز چالوس اوردن تهران

Asma
Asma
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۰

سلام خسته نباشید من یه گل سیکاس دارم متاسفانه داره از بغل از نوک برگها خشک میشه و زرد میشه باید چیکار کنم نور جایی هم که داره مناسب بوده و گل و من تابستان خریدم ولی الان داره متاسفانه داره خشک میشه و این مدت آبیاری هر سه تا چهار روز یک باره به من باید چیکار کنم
اوایل که خریدم خیلی خوب بود ولی به یکباره زرد شد

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۸
در پاسخ به  Asma

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ندا
ندا
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۸

سلام من یه سیکاس تابستان خریداری کردم کمی برگهاش زرد بود اما ویتی جلو پنجره جنوبی گذاشتم اوکی شد. و دیگه زرد نشد ولی چون شوفاژ بود قسمتی رو درست کردم برای گلها و اون رو انتقال دادم له اون قسمت که بازم جنوبی بود و پشت پنجره اما چون نزدیک تراس بود در زیاد باز میسد و سرما رو حس میکرد بعد از چند روز یکباره تمام برگها زرد شده و کمی سبز نوک دوتا برگلش هست باید چیکار کنم؟فقط وقتی خاکش خشکه بهش اب دادم و ماهی یکبار کود ۳بیست

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  ندا

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

معصومه نعیمی
معصومه نعیمی
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲

با سلام به کارشناس محترم گل سیکاسی دارم که برگهای شاداب و ایستاده ای داشت الان چند روزیست که برگها حالت افتاده گی گرفته اند و منحنی شکل شده اند علت چزه از هر کسی میپرسم جواب درستی نمیده لطفا راهنماییم کنید پشت پنجره جنوبیه نور خور خوبی دارد البته چند روزه که به علت بارندگی آفتاب نداریم وموقع خشکیه خاک آبیاری میشود و زه کش گلدان باز است ممنون میشم راهنماییم کنید سوال دوم اینکه برای برگ دادن باید برگهای فعلی هرس بشه یا اینک خودش برگ میده سپاسگذارم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۸
در پاسخ به  معصومه نعیمی

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده بتازگی خاک یا گلدان یا محیط نگهداری تغییری داشته؟سمپاشی یا کوددهی داشته اگر بله به چه میزان وچه نوع کود یا سمی؟از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ولی اله
ولی اله
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶

سلام من یه گل سیکاس دارم که نمی دونم چرا برگاش داره زرد میشه ابیاری هفته یکباره و نورش هم خوبه
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۹
در پاسخ به  ولی اله

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم ،خاک وگلدان گیاه بتازگی عوض شده؟ یا محیط نگهداری! ابیاری ومیزان نور دریافتی ودمای محیط نگهداری در روز به چه صورت هست، ترکیب خاکش رو هم بفرمایید.

ولی اله
ولی اله
۲۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۷:۳۲
در پاسخ به  کارشناس 1

با عرض سلام وادب خدمت شما
خاک گلدان را تابستان عو ض کردم ابیاری هر هفته حدود دوبار بود که این اواخر ابیاری را به سه مرتبه در هفته افزایش دادم ضمنا از نظر نور کنار پنجره جنوبی می باشد که نور خوبی دریافت می کند نور غیر مستقیم زیاد خاک گلدان را هم از گل فروشی خریدم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۷
در پاسخ به  ولی اله

سلام، ابیاریتون زیاد هست وزرد شدن برگها هم دلیلش همین موضوع هست ابیاری رو کاهش بدید وهر زمان خاک گیاه کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، برگهایی رو که خشک شدند جدا کنید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،سیکاس به خاک مرطوب حساس هست وخاک زیاد مرطوب باشه غده یا پیاز سیکاس پوسیده میشه،خاکش باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه.

معصومه نعیمی
معصومه نعیمی
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۸

باسلام من حدود یک ماهی هست که از گلفروشی درشهر اراک یک گل سیکاس تهیه کردم همون لحظه گل فروش گلدان اون روعوض کرد وگفت هفتهای دوبار نصف استکان بهش آب بده از همون روز اول برگهای پایینی شروع به زرد شدن کرد حالا میترسم تمام برگهای گل زرد بشه وگلم از بین بره در ضمنوسط برگها به تازگی باز شده اند پشت پنجره جنوبی قرار دارد ونور خوبی دریافت میکندلطفا راهنماییم کنید گلم خراب نشه یه سوال دیگه درسته که سیکاس در اراک نمیماندوخراب میشود؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۲
در پاسخ به  معصومه نعیمی

سلام، چندین شوک یکجا به گیاه وارد شده وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، سیکاس بومی مناطق گرم ومرطوب هست اگر شرایط براش محیا بشه رشد میکنه واز بین نمیره ازسرما ویخبندان محافظت کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبودپیدا میکنه.

معصومه نعیمی
معصومه نعیمی
۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از راهنماییتون چرا برگها حالت افتاده رو به پایین دارن درصورتی که وقتی خریدم اینطوری نبود یعنی خراب شده آفتاب پنجره جنوبی داره وموقع خشکیه خاک آبیاری میشه نتونستم عکس بفرستم با این تفاسیر گلم خراب شده؟وقتی خریدمش برگها خیلی سرسبز و ایستاده بودن در ضمن پیاز هم دست زدم سفت ومحکم بود.سپاسگذارم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۱
در پاسخ به  معصومه نعیمی

ممنون از شما افتادگی برگها از کمبود نور ویا کمبود رطوبت محیط،میتونه باشه ازگیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

رضا
رضا
۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸

سلام
comment image
من این گل را تازه خریدم میخواستم بدونم این مشکل داره یا ابلق هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۶
در پاسخ به  رضا

سلام، نه ابلق نیست احتمالا ضربه دیده وبرگها در حال خشک شدن هستند ویا با پنجره سرد در تماس بوده.

ماجده
ماجده
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۷

سلام یه گلدون سیکاس دارم که ۱ساله دارمش اولش پر برگ بود از شمال خریدم آوررم خوزستان ولی برگاش زرد شد و مجبور شدم اکثرش رو بچینم حالا۴ تا برگ بزرگ داره و تا مدتها برگ جدید نمیداد اما الان ۲ سری که داره برگ جدید میده برگا زرد و خشک میشن و از بین میرن مشکل کجاست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۱
در پاسخ به  ماجده

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟ابیاری،ترکیب خاک،میزان نور دریافتی، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ابوالفضل
ابوالفضل
۱۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶

سلام یه گل سیکاس دارم بعد از اینکه از گلخونه آوردمش حالش خوب بود
برگ هاش سبز بودش
ولی بعد از آوردن به خونه برگ هاش کم کم دارن زرد میشن
دلیلش چیه و اینکه گلدونشم همونجا عوض کردم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۹
در پاسخ به  ابوالفضل

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست ،برگهای زرد شده رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید گیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید وبرای مدتی جابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه وزرد شدن برگها متوقف میشه واز بهار شروع به رشد میکنه.

الهه
الهه
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴

سلام یک نخل ماداگاسکار دارم که متاسفانه بعد از تعویض گلدان و کود نامناسبی که دریافت کرد برگ هاشو انداخت و الان که حدود یک ماه یا ۴۰ روز میگذره هنوز برگ جدیدی رشد نکرده خاک و کود مناسب هم دریافت کرده به نظرتون گیاه زندست؟ خوب میشه یا باید صرف نظر کرد ازش؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸
در پاسخ به  الهه

سلام، میتونید با دو انگشت تنه گیاه رو بررسی کنید اگر سفت هست ونرم نشده وریشه ها سالم هستند مجدد رشد میکنه،اگر این دو مورد سالم هستند در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

الهه
الهه
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۴

سلام ممنون از وقتی که میذارید
یک گیاه سیکاس داخل شرکت هست که برگهاش زرد شده و شکننده با توجه به اینکه ابیاری دو روز در هفته انجام میشه به طور منظم و خاک هم طبف گفته شما مناسب هست علت زرد شدن برگها چی میتونه باشه و راه درمانش چیه؟>

یک گیاه فیکوس هم داخل مجموعه هست که برگ هاش آویزون شده به طور منظم دو روز در هفته ابیاری میشه هربار ۴ لیوان و نور کافی هم دریافت میکنه خاکش هم سنگین و رسی هست برای درمانش چه میشه کرد؟
ممنون از شما

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۴
در پاسخ به  الهه

سلام، ممنون از شما،از هردو گیاه و برگهاشون عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

لیلا
لیلا
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۲

سلام وقتتون بخیر من دوتا گلدون سیکاس دارم که حدود ۲ ماه پیش برگ جدبد دادن اما بعد از حدود یک هفته تعدادی از برگای جدیدیش زرد شدن و برگای قدیمیشم قهوه ای دلیلش چیه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۴
در پاسخ به  لیلا

سلام، شرایط نگهداری از گیاهان رو بفرمایید وعکس واضح از برگها وگیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

لیلا
لیلا
۳۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۰
در پاسخ به  کارشناس 2

http://uupload.ir/files/a3h1_۲۰۲۰۰۸۱۹_۱۶۱۸۳۱.jpg
http://uupload.ir/files/qsce_۲۰۲۰۰۸۱۹_۱۶۱۹۰۲.jpg
http://uupload.ir/files/xnf8_۲۰۲۰۰۸۱۹_۱۶۱۹۱۸.jpg
http://uupload.ir/files/albw_۲۰۲۰۰۸۱۹_۱۶۱۹۱۴.jpg
ممنون از پاسخگوییتون
ببخشید این عکس سیکاس هست حدود ۶ ماه پیش گلهای سیکاس روخریداری کردیم و تعویض کردیم گلدونشون ،شمشادم حدود ۲ سال پیش گرفتم که برگاش سفید میشن و خشک و الان دو ساله رشد خاصیم نکرده واینکه گلها تو بالکن نگهداری میشن چند ساعت آفتاب کامل دارن،و اینکه الان که هوا گرمه هفته ای دوبار آبیاری میشن،اما خاک گلدون رو چک میکنم که خشک بشه و روزی یکبارم غپارپاشیشون میکنم
ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۹
در پاسخ به  لیلا

ممنون از شما،افتاب سوختگی هست زمانی که نور مستقیم روی گیاه میتابه نور رو حتما فیلتر کنید،قسمتهایی که زرد شدند درمان نمیشن ولی اگر نور رو فیلتر کنید بقیه برگها اسیب نمیبینند، در مورد شمشاد هم افتاب سوختگی هست وخاکش سنگین ورسی هست، دلیل رشد نکردن گیاه هم همین موضوع هست، زمانی که هوا خنک شد میتونید خاکش رو تعویض کنید ومقداری ماسه وپیت ماس یا خاک برگ داخل خاکش ترکیب کنید تا هم سبک وهم متخلخل بشه که ریشه ها براحتی رشد کنند.

حسن س
حسن س
۲۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۵:۰۱

سلام . خدا قوت ،خسته نباشید . من یه دراسنا از گلخونه خریدم ،برگهای باریک و شاخه ای اون قرمزتر بود ،تو خونه که آوردم بعداز یک هفته ،ده روز ،بیشتر رنگ سبز به خودش میگیره !!! میتونین راهنمایی کنید که چجور دوباره به اون رنگ قرمزتر برمیگرده . ? فعلا در این ده روز دوبار آبیاری کردم . پشت شیشه بانور فیلتر شده پرده گذاشتم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۹
در پاسخ به  حسن س

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه،گیاهانی که برگهای رنگی دارند به نور بیشتری نیاز دارند ،بهتر هست گیاه رو به محیطی که نور کافی وفیلتر شده داره انتقال بدید، کمبود نور باعث سبز شدن برگهای این نوع گیاهان میشه.

محسن
محسن
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۹

سلام و عرض خسته نباشید.
قبل از هر چیز خیلی ممنونم که با صبوری و صرف وقت، پاسخگو هستید و راهنمای می فرمایید.
اسفند ماه سال ۱۳۹۷ بود، که دو سیکاس رو از زمین بیرون آوردم و به مکان دیگری داخل زمین کاشتم.
سن سیکاس ها بالای ۲۵ سال هستش.
موقع کاشتن، بیشتر برگ هاش رو جدا کردم. توی فصل بهار هم برگ های جدید آوردن.
منتها طول برگ ها مثل سال های قبل بلند نشد و کوچک موندن. و بیشتر برگ ها هم تا به الآن زرد شدند. تقربیاً می شه گفت اکثرشون.
حال، امسال تا به الآن هیچ خبری از برگ جدید نیست، در صورتی که پارسال از همه سیکاس های دیگرمون زودتر برگ آوردن(که البته اصلاً انتظار نداشتم اینقدر زود برگ بدن) ولی امسال اکثر سیکاس های ما توی اون مکان برگ جدید آوردن به غیر از این دوتا.
ولی از این دو تا هنوز خبری نیست.
موقعیت سیکاس هم طوری هستش که از ساعت ۸ صبح تا ۸ غروب در معرض آقتاب هستتند.
خاکی که برای سیکاس استفاده کردم،از ریشه تا نصف تنه از خاک محل قبل خودش بوده و مابقی رو از خاک باغچه اسفتاده کردم.
البته خاک باغچه که عرض کردم؛خاکی که دادای ترکیب خاصی باشه نیست.
یک نوع خاک معمولی به رنگ قهوه ای روشن هستش، که در حالت عادی خیلی خشک و به هم چسبیده هست.
اون رو با سبوس برنج ترکیب کردم و بقیه محل سیکاس رو با اون پر کردم.
آب دهی به سیکاس ها وقتی انجام می شه که خاک پای سیکاس خشک شده باشه؛ با توجه به این حد گرمایی که اینجا داریم، تقریباً هر روز غروب آب دهی انجام می شه.
در حال حاضر، بیشتر برگ های زردشون رو هم جدا کردم و هرکدوم ۵ یا ۶ تا برگ دارند.
عکس ابتدایی مربوط به پارسال هستش؛که بعد از جا به جایی، برگ جدید زده بود.
برآمدگی وسط سیکاس هم که عکسشون رو گذاشتم، خیلی وقته که به همین صورت هستش و تغییری نکرده.

هرچند سیکاس گیاه خیلی مقاومی هستش، اما خیلی نگرانم.
ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.
و چند تا سوال هم داشتم از خدمتتون:
۱٫اینکه در بعضی موارد می فرمایید، بایستی ریشه و تنته سیکاس از نظر پوسیدگی بررسی بشه؛ اگه این کار توی این هوای گرم انجام بشه و سیکاس از محل کاشت بیرون آورده بشه، ایرادی نداره؟ چون همیشه ذکر شده که بهترین زمان برای تعویض مکان سیکاس اوایل فصل بهار هستش.
۲٫به چه روشی می تونم متوجه بشم که زهکش داخل زمین به خوبی عمل می کنه؟(این رو هم عرض کنم که در استان گیلان هستیم)
۳٫همون زمان که این دو سیکاس رو انتقال دادم؛ پاجوش ها شون رو از تنه جدا کردم و داخل گلدان کاشتم.
بعضی ها برگ دادند، بعضی هاشون برگ ندادند پوسیده شدند و بعضی ها هم از زیر و محل ریشه نرم شدند، چه کاری می تونم براشون انجام بدم؟
پیاز ها همگی در ماسه کاشته شدند و زیر همه گلدان ها دارای سوراخ هستش و کف گلدان ها هم سنگ ریزه ریخته شده.
۴٫بهترین خاک برای کاشت پاجوش چه نوع خاکی هستش؟
۵٫ اینکه گفته می شه درون ماسه کاشته بشه، منظور چه نوع ماسه ای هستش؟ ماسه بادی؟
یا منظور ترکیب شن و ماسه هستش؟ که این مورد در واقع همون ماسه ای هستش که در کار بنایی برای ساخت بتن از اون استفاده می شه. که از اون در معادن به نام ماسه شسته با دانه بندی .۰۶ یاد می شه.
۶٫ من می تونم الآن توی این فصل از سال خاک گلدان پاجوش ها رو عوض کنم؟ چون خاکی که پاجوش ها رو توی اون کاشتم هیچ گونه خاصیتی نداره.
۷٫بهترین خاک برای سیکاس چه ترکیبی هستش؟
۸٫ برای این دوسیکاسی که عرض کردم، کود مایع به چه اندازه باید استفاده بشه؟
من ۲۰ روز هستش که کود دهی رو بری این دوسیکاس شروع کردم. با فاصله زمانی ۱۰ روز.
از کود مخصوص نخل پوکون استفاده می کنم. به میزان نصف درب بطری در یک لیتر آب.
حال سوالم این هستش، چه مقدار کود مایع باید برای هرسیکاس استفاده کنم؟ یک لیتر؟یک ونیم لتر؟ یا کمتر؟
میزان کود دهی به یک سیکاس ۵ساله با ۲۵ سال فرقی نداره ؟
۹٫ فرض کنیم داخل گلدان یا در زمین چاله ای کنده شده برای کاشت سیکاس،
به چه اندازه کف گلدان یا داخل چاله خاک ریخته بشه و سپس سیکاسی که دارای ریشه هستش، درون آن کاشته بشه؟
ببخشید که خیلی طولانی شد.
پیشاپیش سپاسگزارم.
http://uupload.ir/files/z6of_img_20190520_182117.jpg
http://uupload.ir/files/do7k_img_20200617_134924.jpg
http://uupload.ir/files/r9i5_img_20200617_132355.jpg
http://uupload.ir/files/mhgf_img_20200617_132404.jpg
http://uupload.ir/files/io9l_img_20200617_132537.jpg
http://uupload.ir/files/d9p9_img_20200617_132418.jpg
http://uupload.ir/files/pa71_img_20200617_132428.jpg
http://uupload.ir/files/tv1i_img_20200617_132516.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، دلیل زرد شدن برگهای سیکاس از خاک نامناسب، ابیاری بیش از اندازه، بیشبود ویا کمبود عناصر موجود در خاک ویا افت وبیماری میتونه باشه،این موارد رو بررسی کنید ،فعلا در این فصل نمیتونید گیاهان رو جابجا ویا ریشه ها رو بررسی کنید بهتر هست صبر کنید وپاییز ویا اسفند ماه اقدام کنید، میتونید خاک رو تعویض واز خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید،با فرمایشات شما من احتمال میدم زرد شدن برگها از خاک نامناسب وابیاری بیش از اندازه باشه، بهتر هست ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، برای جوانه ها هم میتونید از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید،ترکیب خاک کاکتوسها ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰ درصد پیت ماس و۱۰ درصد ورمی کمپوست هست،منظور ماسه رودخونه ای یا همون ماسه بنایی هست که داخلش شن های درشت وجود داره تقریبا به اندازه ۲الی۳میلی، بهتر هست فعلا کوددهی نکنید مقدار مصرف کودها روی بسته بندی نوشته میشه.اندازه چاله ای که در زمین حفر میکنید باید یک الی دو سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه. وحتما کف چاله ماسه درشت سایز نخودی بریزد تا زهکش بخوبی انجام بشه تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشه.

محسن
محسن
۲۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام.
ممنون که وقت گذاشتید و پاسخ دادید.
در خصوص آبیاری که فرمودید، مطلبی رو خدمتتون عرض می کنم.
عکس اول روکه مشاهده بفرمایید، در ساعت ۳ بعد از ظهر گرفته شده.
آخرین آبدهی در ۲۴ ساعت قبل انجام شده بوده.
خاک پای سیکاس از خشکی ترک خورده.
نه صرفأ این دو سیکاس، بلکه سیکاس های دیگر هم که در همون مکان هستند رو به همون صورتی که خدمتتون عرض کرده بودم، آبدهی می کردم.
عکسشون رو براتون گذاشتم.
خدا رو شکر حالشون خوبه.
حال با این تفاسیر، به نظر شما آبدهی هر چند روز یکبار انجام بشه؟
چون همانطور که خودتون فرمودید آبدهی زمانی انجام بشه که خاک خشک بشه، من وقتی ساعت ۷/۳۰ غروب آب می دم، تا فردا همون موقع خاک پای سیکاس کاملأ خشک هستش.(البته در مواقعی که هوا خیلی گرم هستش)
در خصوص تعویض خاک، ریشه رو که نمی توتم تو این هوای گرم بیرون بیارم، فقط صرفأ خاکِ دورِ تنه سیکاس رو تا نزدیک ریشه بکنم و خاک رو تعویض کنم کفایت می کنه؟
می تونم از کود حیوانی هم برای این دو سیکاس استفاده کنم؟
در مورد مقدار کود هم که ازتون سوال کردم، منظورم،مقدار ترکیب با آب نیست.
دستور میزان ترکیب کود با آب طبق فرمایش شما روی بطری محصول نوشته شده.
سوال بنده این بوده که: کود مایعی که با آب ترکیب می شه، چه مقدار از اون به سیکاس داده بشه؟
مقدار کودی که برای یک سکاس ۴۰ ساله استفاده می شه با یک سیکاس ۱۰ ساله برابری می کنه؟
پیشاپیش ممنونم.
http://uupload.ir/files/au85_img_20200706_153057.jpg
http://uupload.ir/files/r561_img_۲۰۲۰۰۷۱۴_۰۹۴۲۴۷.jpg
http://uupload.ir/files/u9g0_img_20200706_153359.jpg
http://uupload.ir/files/z7ju_img_20200706_153449.jpg
http://uupload.ir/files/w4z_img_20200706_153249.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۲
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون از شما،خاک گیاهتون مناسب نیست حالا نمیدونم قسمت پایین هم از همین نوع خاک هست یا نه؟ این نوع خاک رسی وسنگین هست وبرای گیاه سیکاس مناسب نیست، خاک بصورت سطحی خشک شده اگر یک سیخ چوبی رو داخل خاک فرو کنید متوجه میشید که خاک تا چه عمقی خشک هست، اگر تا انتهای سیخ چوبی خاک خشک بود ابیاری رو انجام بدید،در مورد تعویض خاک در پیام قبلی کامل نوشتم الان زمان مناسبی برای تعویض خاک نیست،اسفند ماه بهتر هست اقدام کنید الان جابجایی انجام بشه گیاه صد درصد خشک میشه. لطفا پیام قبلی رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید. از کودهای دامی کاملا پوسیده هم میتونید در ترکیب خاک گیاه استفاده کنید ،مقدارکوددهی در زمان ابیاری همان اندازه که به گیاه اب میدید به همان اندازه هم از محلول کود پای گیاه بریزید.

مجتبی
مجتبی
۳۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲

با سلام
ما یه گل سیکاس داریم حدودا یکسال پیش خاک وگلدونشا عوض کردیم وبعدازمدتی برگ جدیدداد ولی برگ های جدید خشک شدوبرگهاش شروع به زردشدن کرد بعدازچندین ماه یکمی زردی برگهاش به سبزی برگشت الآن دوباره برگ جدیدداده ولی متاسفانه برگهاش دوباره زرد شده حتی اونایی ک سبز سبز بود یباره زرد شدن چیکارکنیم؟؟؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۳
در پاسخ به  مجتبی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.