همه چیز در مورد گیاه آگاو

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

همه چیز در مورد گیاه آگاو : آگاوها جز ساکولنت های محبوب و زیبا در دنیا هستند. این گیاه زیبا در ایران به گل قرن یا خنجری هم معروف است. آگاو گیاهی فوق العاده سر سخت است که خواستگاه آن جنوب غرب آمریکا و آمریکا مرکزی است. یک دلیل دیگر هم برای خاص بودن آگاو وجود دارد چون معتقد هستند که این گیاه تا به سن ۱۰۰ سالگی نرسد گل نمی‌دهد که این موضوع فقط برای چند نوع از اگاوها درست است و باقی در سنین پایین‌تر گل می‌دهند.
نکته جالب هم در مورد گل دهی اگاو این است که پس از یک بار گل دهی و میوه دهی گیاه مادری نابود می‌شود ولی به جای آن روی ساقه بسیار بلند گل که طول آن به چند متر می‌رسد تعداد بسیاری بذر و تن جوش تولید می‌شود که ادامه دهنده نسل این گیاه هستند.

گلدهی آگاو
گلدهی آگاو

گیاه اگاو از بعضی جهات هم خطرناک هست چون واقعاً تیغ‌های تیزی دارد و برخورد ناگهانی با آن تیغ‌ها موجب آسیب جدی به بدن می‌شود.

این گیاه را می شود به راحتی از طریق پاجوش‌هایی که می‌دهد تکثیر کرد و البته از طریق بذر هم به راحتی تکثیر می‌شود ولی خوب زمان بیشتری صرف می‌شود.

از گونه‌های معروف اگاو agave americana هست که به فراوانی در ایران یافت می‌شود و در پارک‌ها، بوستان‌ها و در فضای سبز قابل مشاهده هست.

 

شکل کپسول و بذر گیاه آگاو
شکل کپسول و بذر گیاه آگاو

نور:
این گیاه مرد روزهای سخت هست و زیر نور مستقیم خورشید دوام میاورد، ولی بهتر است نور کامل و فیلتر شده فراهم بشود.

آبیاری:
نسبت به بیشتر گونه‌های کاکتوس نیاز آبی بالایی دارد ولی نباید همیشه خاک آن مرطوب باشد. در فاصله بین دو آبیاری خاک بهتر است خشک شود. در فصل خواب آبیاری را باید به حداقل رساند.

دما:
به سرما حساس هست و نمیتوان در زمستان بدون حفاظ آن را در حیاط نگه داشت حتماً یا باید داخل گلخانه ویا محیط سرپوشیده نگهداری شود تا از سرما محافظت شود.

تعویض گلدان:

با بیرون زدن ریشه‌ها از گلدان باید آن را تعویض کرد حدوداً هر دو یا سه سال به تعویض گلدان نیاز دارد. موقع تعویض گلدان می توانید پاجوش‌هایی را که گیاه مادر تولید کرده از آن جدا کنید و در گلدان جداگانه بکارید.

خاک:
به خاک نیمه سنگین با زهکش زیاد نیاز دارد اگر در گلدان کشت می‌شود سعی کنید از گلدان‌های دهانه باریک استفاده نکنید.

نکته:

بعضی از گونه‌های اگاو مانند امریکن جهت تولید الیاف طبیعی در در صنعت نساجی نیز استفاده می‌شوند. از بعضی از آگاوها مانند agave tequila برای تولید مشروب استفاده می‌شود.

Agave lophantha cv. quadricolor
Agave lophantha cv. quadricolor

 

Agave guadalijarana
Agave guadalijarana

 

Agave potatorrum cv. Kichijokan
Agave potatorrum cv. Kichijokan

 

agave victoriae-reginae
agave victoriae-reginae

 

agave tequila
agave tequila

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
32 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مهدیس
مهدیس
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹

سلام
ببخشید میخواستم بدونم برای رشد بیشتر کاکتوس خنجری چیکار کنم نور مناسبی داری آبیاری هم هر زمان خاک خشک باشه انجام میدم در ضمن ریشه بزرگی داره ولی از موقعی که از گیاه مادر جداش کردم حس میکنم دیگه رشد نمیکنه

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
در پاسخ به  مهدیس

سلام، اگر بتازگی ازگیاه مادری جدا شده زمان میبره تا شروع به رشد کنه باید صبور باشید، میتونید برای تقویت یک ماه بعد از تعویض خاک با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار تقویت کنید.

مهیار
مهیار
۳ دی, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۳

سلام
لطفا راهنمایی کنید چه اتفاقی برای گیاه من داره میفته
هر ده روز یکبار آب میدم بهش.اخیرا سه چهار بار از کود مایع کاکتوس استفاده کرده بودم.
بعد از اینکه ردیف پایین برگاش زرد شد، خاک گلدون رو عوض کردم و ریشه ها و برگاش رو قارچ کش زدم. ولی ردیف بعدی برگها هم داره زرد میشه.
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۰
در پاسخ به  مهیار

سلام، شوک تعویض گلدان هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.کوددهی رو بهتر هست در زمان رشد گیاه وماهی یک بار استفاده کنید.

مهیار
مهیار
۳ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۵
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسخگویی سریع تون.
خاک گلدان رو بعد از اینکه برگها شروع به زرد شدن کرد عوض کردم. گفتم شاید قارچی شده باشه. ولی همچنان برگها داره زرد میشه.
همین توصیه هایی که فرمودید کفایت میکنه یا کار دیگه ای لازم هست انجام بدم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۸
در پاسخ به  مهیار

ممنون از شما،اون موقع نباید گلدان وخاک رو عوض میکردید چندین شوک یکجا به گیاه وارد شده، بله مطالبی رو که درنظر قبلی نوشتم انجام بدید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.اگر خاک رو عوض کردید وکوددهی نکردید مشکلی نیست ولی اگر از خاک قبلی هم داخل گلدان ریختید بهتر هست یک بار خاک گلدان رو ابشویی کنید تا کود اضافی از خاک خارج بشه چون کود دهیتون هم زیاد بوده.

مهیار
مهیار
۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم

فریجلیتو
فریجلیتو
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۹

سلام ببخشید من تاز گیاه آگاو خریدم کنارش یه گیاه کوچکتر اگاو بود که جداش کردم ودر گلدون دیگه کاشتم و از خاک برگی استفاده کردم لطف میکنید بهم بگید هر دو گلدان چند روز یک بار ابیاری بشه و اسپره کردن چند روز در هفته باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۱
در پاسخ به  فریجلیتو

سلام، خاک برگ برای اگاوها مناسب نیست وباعث پوسیدگی ریشه گیاه میشه،بهتر هست خاکش رو عوض کنید و از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید، تا یک هفته بعد از کاشت بهتر هست ابیاری نکنید یک هفته بعد اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، نیازی به اسپری اب نیست.

محمدرضا
محمدرضا
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۴

سلام
ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید
سه هفته پیش آگاو لاله ای سروحالی رو هدیه گرفتم،در مکان سایه و آفتاب قرارش دادم،دوروز بعد همه برگها روبه پایین افتادن و فرمش رو از داد،خاک رو چک کردم اکثرا رس بود با شن درشت دونه به مقدارکم.
ریشه رو چک کردم سالم بود، خاک خودش خیلی خیس بود.توخاک کاکتوس کاشتمش،بعداز تقریبا ۱۵روز هنوز همونجوره،مجبور شدم برگهارو روبه بالا ببندم،اگه ممکنه بفرمایید مشکل از کجاست،و چیکار کنم که فرم اولیه خودش رو بدست بیاره
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، چندین شوک یکجا به گیاه وارد شده،تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه حداقل باید یک ماه بعد از تهیه هر نوع گیاه خاکش تعویض بشه،فعلا گیاه رو در محیطی که نور و دما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید برای چند روز گیاه رو کاور کنید، احتمالش هست که برگهای پایینی وقدیمی زرد بشن که طبیعی هست ولی جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، برای پیشگیری از ابتلا به قارچ یک بار هم با محلول قارچ کش خاک رو کامل ابیاری کنید، بمرور زمان با محیط وخاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه برگها رو هم بهتر هست بازکنید وازاد بگذارید.

پری
پری
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۴

سلام. مناسب ترین خاک برای اگاوهای نیمه کلکسیونی چه ترکیبی است؟ ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹
در پاسخ به  پری

سلام، ترکیب خاک مناسب برای انواع اگاوها
ماسه نخودی۶۰درصد،پیتماس۲۵یا۳۰درصد،ورمی کمپوست ۱۰درصد، میتونین به این ترکیب پنج درصد خاک رس هم اضافه کنید.

Matin
Matin
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۷

سلام خسته نباشید. این آگاو من مشکلی داره یانه

http://uupload.ir/files/f48_img_20200227_123232.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  Matin

سلام، ممنون، اگر فقط برگهای قدیمی زرد وخشک میشن طبیعی هست بعد از خشک شدن کامل، جدا کنید، میتونید کوددهی وتقویت رو هم شروع کنید.

Matin
Matin
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۰

سلام اگه میشه بگید در چه خاکی و چند روز یکبار آب بدم

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲
در پاسخ به  Matin

سلام، داخل خاک مخصوص کاکتوسها ویا داخل کوکوپیت میتونید کشت کنید ابیاری رو بصورت اسپری وکاملا سطحی باید انجام بدید یک روز در میان وتا زمان ریشه دار شدن در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،بعد از ریشه زدن به محیط پرنوری انتقال بدید وابیاری رو کامل شروع کنید.

Matin
Matin
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۰

سلام. آگاو لیندایی من پاجوشش هنگام کندن برگ خشک جداشد.ولی بدون ریشه جدا شد. می‌توان تکثیر کرد

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۸
در پاسخ به  Matin

سلام، بله میتونید به روش قلمه کاکتوسها بکارید وریشه دار کنید.

Matin
Matin
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶

سلام خسته نباشید. شرایط نگهداری آگاو لیندایی رو میشه بگید

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۷
در پاسخ به  Matin

سلام، ممنون، شرایط نگهداری مثل سایر اگاوهاست پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید.

یاشار قاییلی
یاشار قاییلی
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۰۰:۲۰

با سلام و خسته نباشید اگاو جزو خانواده کاکتوسهاست یا ساکولنتها برای ن جای سوال هست چون با دستگاه رطوبت سنج مقدار رطوبت خاک رو میزنم موندم تو ده درصد اب بدم یا صفر درصد

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۷
در پاسخ به  یاشار قاییلی

سلام، ممنون، جزو ساکولنتهاست، هرزمان خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

بهنام
بهنام
۱۹ آذر, ۱۳۹۸ ۰۳:۲۶

سلام میخواستم بدونم ایا از نوع اگاوا تکیلا توی ایران هم وجود داره و یا کاشته شده و ایا بذر یا پاجوشش رو میشه پیدا کرد یا نه .؟

mohammad
mohammad
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۱

سلام من برای خاک کاکتوس از ترکیب (۵۷%ماسه،۲۰%پیتماس،۱۰%ورمی کمپوست،۵%خرده ذغال،۵%لیکا عدسی،۳%پودر استخوان)استفاده میکنم این ترکیب برای آگاو هم خوبه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۲
در پاسخ به  mohammad

سلام، بله مناسب هست میتونید استفاده کنید.

امیر
امیر
۱۲ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۲

خیلی ممنون جواب دادید،،مرسی از راهنمایی شما..

امیر
امیر
۱۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۴

بله چک کردم،علائم پوسیدگی نداشتن،حالا برای اطمینان،دوباره چک کنم؟ به نظرتون چیکار کنم،؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۵
در پاسخ به  امیر

اگر ریشه ها سالم بودند مشکلی نیست باید صبور باشید زمان میبره تا مجدد بهبود پیدا کنند فعلادر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست ندهند، یک هفته بعد به جای پرنوری انتقال بدید وابیاری رو هر وقت خاک کامل خشک شد انجام بدید،تقریبا دو ماه زمان میبره تا شروع به رشد کنند.

امیر
امیر
۱۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۳

سلام، من اگاو نخی و خنجری دارم،برگا و همین طور طوقه هر دو گیاه دچار چروک و از دست دادن آب شدن ،،خاک گیاه رو با خاک آلمانی باکیفیت با زهکش بالا کاکتوس عوض کردم،،کیفیت نسبتا پایین خاک قبلی باعث شده بود اب در اطراف ریشه گیاه بمونه .ولی هنوز بعد از دو هفته تعویض بهتر نشدن.. آبیاری هم همیشه سعی کردم،خاک گلدان تا عمق نسبتا بالایی خشک بشه و بعد ابیاری کنم،لطفا راهنمایی کنید. ممنونم..

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۰
در پاسخ به  امیر

سلام، موقع تعویض خاک ریشه ها رو چک کردید؟ریشه ها پوسیده بودند یا سالم؟ اگر پوسیده شده باشن باید کامل کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد بکارید. ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.