کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی

کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کاکتوس ژمینو میهانویچی رنگی: امروز می خواهم برای شما یک داستان بگویم داستان کاکتوسی که به خاطر محبوبیت زیاد اصلاحات دردناکی روش انجام شد تا بالاخره توانست جایش را داخل هر گلخانه و گل‌فروشی باز کند اسم کاکتوس ژیمنو کالیسیوم میهانویچی هست که عموماً ان را به عنوان ژیمنو رنگی یا ژیمنو پیوندی می‌شناسند. نام علمی آن  Gymnocalycium Mihanovichii می باشد.

اما قصه کار کجاست؟
موقعی که اولین کلکسیونرهای کاکتوس شروع به نگهداری و پروش این کاکتوس در گلخانه کردند پس از چند نسل تکثیر کاکتوس از طریق بذر متوجه ابلق شدن و رنگی شدن این کاکتوس شدند و این به محبوبیت کاکتوس افزود از ان جایی که گل‌های بسیار زیاد و قشنگی هم دارد و تکثیر بسیار آسان، یعنی هم از طریق بذر هم از طریق قلمه، علم ژنتیک دست به کار شد تا یک گونه خالص تمام رنگی از ژیمنو را بسازد و توانست رنگ سبز را از این کاکتوس حذف کرده و به جای آن رنگ قرمز جایگزین آن بکند ولی با این تغییر رنگ قدرت رشد روی خاک را از دست داد و مجبور به رشد روی پایه شد، کم کم تنوع نظر و سلیقه باعث شد رنگ بند‌یهای بیشتری از این کاکتوس نیز تولید بشود که شامل زرد، نارنجی، بنفش، مشکی، صورتی، جگری، سبز کم رنگ و گونه‌های ابلق چند رنگ می‌باشد.

محبوبیت کاکتوس های رنگی از آن جا شروع شد که اکثر کاکتوس ها سبز رنگ هستند ولی این کاکتوس ها به علت رنگ بندی متنوع و زیاد خود مانند نگینی درخشان در گلخانه ها میدرخشیدند و تقاضا که برای این کاکتوس زیاد شد تکثیر آن نیز افزایش پیدا کرد تا این که الان در تمام گلخانه ها میتوان آن را یافت‌.

ژیمنو های رنگی رشد بسیار سریعی دارند و در طول زمستان در صورت داشتن استراحت کافی بهار با گل های زیبا خود شما را شگفت زده میکنند.

طبیعت: گونه های طبیعی این کاکتوس قهوه ای رنگ هستند و در منطقه چاکو در  پاراگوئه رشد میکنند ولی ژمینو رنگی در آزمایشگاه تولید شده است و طبیعت مشخصی ندارد.

خاک، آبیاری، دما : از آن جا که ژمینو رنگی نمی تواند روی خاک رشد کند و باید به صورت پیوندی نگه داری شود نیاز های خاک و آبیاری آن نیز متناسب با پایه پیوند آن است.

نور: به نور کامل و فیلتر شده احتیاج دارد در صورت نور زیاد سطح کاکتوس میسوزد.

تکثیر: از طریق تن جوش های بسیار زیادی که رو گیاه مادری تشکیل میشود به راحتی قابل تکثیر است البته از طریق بذر نیز میتوان آن را تکثیر کرد.

ژمینو رنگی به راحتی روی تمام پایه ها پیوند میشود ولی از نظر من بهترین پایه برای رشد آن پایه تریکو میباشد.

به تازگی گونه های وارداتی این کاکتوس هم وارد بازار شده است که باید بگویم اصلا سمت خرید آن ها نروید اولا به علت واردات غیر قانونی آن ها خرید این کاکتوس ها ضربه به تولید کننده داخلی و اقتصاد کشور است دوما به علت نگهداری نا صحیح این گیاهان وارداتی دارای انواع بیماری های قارچی میباشند که همین باعث شده است که گیاه خریداری شده در کمتر از یک سال خراب شود.

بهترین راه تهیه این گیاه زیبا تهیه نمونه های داخلی آن است که به وفور یافت میشود و قیمت پایین تری از نمونه خارجی آن دارد و سلامت گیاه در صورت نگهداری درست تضمین شده است.

نگهداری روی خاک
نگهداری روی خاک

 

پیوند روی اپونتیا
پیوند روی اپونتیا

 

پیوند روی میرتلو

 

رنگ زیبا همرا با تن جوش های فراوان که به راحتی قابل جدا کردن و پیوند دادن میباشند
رنگ زیبا همرا با تن جوش های فراوان که به راحتی قابل جدا کردن و پیوند دادن میباشند. 

 

گونه دفرمه ژمینو رنگی

گونه دفرمه ژمینو رنگی
گونه دفرمه ژمینو رنگی

 

ژمینو رنگی پیوندی

ژمینو رنگی پیوندی

رنگ های مختلف ژمینو رنگی
رنگ های مختلف ژمینو رنگی

برای مطالعه مقاله آموزش نگهداری از کاکتوس رنگی اینجا کلیک کنید.

نویسنده:hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
39 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
فهیمه محمدی
فهیمه محمدی
۲۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۷

سلام. از من ۲ تا غنچه داده.می تونم اون غنچه را با دیگری گرده افشانی کنم؟چون یکی دیگه ندارم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۶
در پاسخ به  فهیمه محمدی

سلام، ژیمنو ها جفت پایه هستند وبرای بذر گیری باید دو گیاه پایه داشته باشید که همزمان گل بدن واز یک گیاه مادری نباشند تا بتونید بذر بگیرید. دو گل روی یک گیاه باشند نمیشه بذر گرفت.

maryam
maryam
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۷

سلام وقت بخیر
کاکتوس من قسمت رنگی حس میکنم داره رنگش از قرمز به سبز تبدیل میشه میخواستم بدونم مشکلی داره ؟ (عکس آپلود شد )
چه زمانی این تن جوش ها قابل پیوند دادن هستند ؟ ( با توجه به عکس )
سایز گلدان کوچک نیست ؟
پیوند تن جوش ها روی هر کاکتوسی امکان پذیر هست ؟ اگه لینک آموزشی هست لطفا به اشتراک بذارید .
comment image
comment image
سپاس

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۵
در پاسخ به  maryam

سلام، قسمتی رو که تغییر رنگ داده بررسی کنید ببینید نرم شده یا سفت هست؟ اگر سبز هست کمبود نور باعث سبز شدنش شده که میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ولی روی عکس سیاه دیده میشه که این نشانه مشکل هست وحتما باید بررسی بشه، اگر نرم شده بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت سیاه شده رو حتما حراحی وخارج کنید تا قسمتی که به اوندسالم برسید، با این کار گیاه رو نجات خواهید داد ولی گیاه مادری رشد نخواهد کرد ولی تنه جوشهاش بزرگ میشند، تنه جوشها رو زمانی که اندازه نخود شدند میتونید پیوند بزنید، در این سایز فقط روی پرسیکا و سلنی سرئوس میشه پیوند زد.

فراز
فراز
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۸

سلام دوباره،بله قبلا یکمی تو کنار ارعول هاش و پایناش بود ولی الان زیاد میشه و از نقطه رشدش صورتی میشه.یعنی احتمال داره ابلق شه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۷
در پاسخ به  فراز

سلام، اگر از قبلا هم این رنگها روی گیاه وجود داشته پس ابلق هست مشکلی نیست.

فراز
فراز
۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۴

سلام،ببخشید این ژمینو ،داره ابلق میشه یا از تغییر فصله؟
از کناره هاش رگه های نارنجی مایل به قرمز و صورتی بوجود میاد و داره زیاد میشه.
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۱
در پاسخ به  فراز

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ قبلا این رگها های قرمز وصورتی روی گیاه بودند یا بتازگی بوجود اومدن؟

POOYA.S
POOYA.S
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰

سلام
این کاکتوس من ژمینو هست؟
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  POOYA.S

سلام، بله ژیمنو کالیسیوم ساگلینیس هست.

POOYA.S
POOYA.S
۲۷ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۹
در پاسخ به  کارشناس 2

آهان بله
فقط یه چیزی؛ گونه هیبریدی هست یا طبیعی؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۲
در پاسخ به  POOYA.S

نه هیبرید نیست، اورجینال و اصل هست.

Mrs.hoseini
Mrs.hoseini
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷

وقت بخیر
من یه ژمینو دارم سبز رنگ هستش و مستقیم در خاک رشد میکنه و گل های سفید رنگی داره اول اینکه دقیقا نوعش رو نمیدونم ممنون میشم راهنماییم کنید!
و مساله بعدی اینکه چون حدود یکسال یکی دو سانت از گیاه داخل خاک بوده الان ک مجددا خاکشو عوض کردم و فقط ریششو تو خاک گذاشتم قسمت زیرینش پلاسیده شده و دقیقه همونجا یه ژمینوی کوچیک دراورده چطور باید رسیدگی کنم ک درست شه و اون جوونه گوچیکشم زنده بمونه.
سپاسگزارم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۶
در پاسخ به  Mrs.hoseini

سلام، از گیاه وقسمتهای که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Mrs.hoseini
Mrs.hoseini
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2

متشکرم از راهنماییتون.
همچنین یک نکته رو اضافه کنم با توجه به اینکه روش صحیح آبیاری ژمینو باید یک الی دوهفته یکبار باشه اما هر بار امتحان میکنم پژمرده میشه ولی دوروز یکبار به مقدار بسیار کم آبیاری میکنم بهتر میشه.
بسیار نگرانشم خواهش میکنم کمکم کنین.
http://uupload.ir/files/ln1n__20201001_204949.jpg
http://uupload.ir/files/hf7w_dsc_0194.jpg
http://uupload.ir/files/rdvi_dsc_0191.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹
در پاسخ به  Mrs.hoseini

ممنون از شما،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،گلدانش خیلی بزرگ هست ابیاری رو با احتیاط انجام بدید،چروک شدن پایین تنه در اثر کهولت سن وطبیعی هست.

wolf2020
wolf2020
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۵

سلام خسته نباید
این ژمینو از کدوم واریته است
http://uupload.ir/files/lbv8_img_20200818_143508.jpg
http://uupload.ir/files/7q7m_img_20200818_143505_-_copy.jpg
و اینکه من میتونم یکی از گلهای این رو با اون یکی گلش گرده افشانی
و اینکه چند ساله هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۲
در پاسخ به  wolf2020

سلام، ممنون، ژیمنو دامسی هست نه این گیاه جفت پایه هست برای بذر گیری باید یک گیاه پایه دیگری داشته باشید که گل داشته باشه، سه الی چهار ساله هست.

محمد
محمد
۲۲ تیر, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۶

سللم و عرض ادب

دنبال اسم این واریته ژمینو هستم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

http://uupload.ir/files/fo4s_img_20200712_011207_426.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۶
در پاسخ به  محمد

سلام، بیشتر شبیه ژیمنو کالسیوم آستریوم هست احتمالش هست که هیبرید وواریته جدیدی هم باشه برای مثال از تلقیح ژیمنو اسپاگزینی وآستریوم باشه.

رضا
رضا
۱۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۸

سلام وقت بخیر
یه سوال داشتم ؛ روی ژمینو ی من لکه های آب میمونه و پاک نمیشه و هی لکه آب روش هست ، میشه از صابون یا چیزی استفاده کنم تا پاک بشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۰:۱۳
در پاسخ به  رضا

سلام، تا حد امکان سعی کنید اب روی گیاه نریزید،میتونید برای پاک کردن لکه ها داخل دو قاشق اب یک قاشق سرکه بریزید وبه کمک گوش پاکن لکه ها رو پاک کنید، گوش پاکن رو به محلول اغشته کنید وبه ارامی لکه های روی گیاه رو پاک کنید. با احتیاط وبا ارامش این کار رو چند بار تکرار کنید، مواظب باشید که تیغها واروئلها رو جدا نکنید.

رضا
رضا
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۰
در پاسخ به  رضا

سلام
ممنون از راهنماییتون
یه سوال دیگه راجب ژمینو های پیوندی روی پایه؛ پایه بزرگ میشه یا همون اندازه میمونه ؟ چون سر برداری شده و یا در قطر بزرگ میشه دیگه قد نمیکشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۱
در پاسخ به  رضا

سلام، ممنون از شما،بعد از پیوند پایه هیچ رشدی نخواهد داشت وتمام نیروی گیاه پایه صرف پیوندک میشه. از قسمت طول هیچ رشدی نخواهد داشت ولی از عرض گیاه به مقدار خیلی جزیی عریض خواهد شد. البته پایه هایی بغیر از پرسیکاها. پایه های پرسیکا هیچ تغییری در طول وعرض نخواهند داشت.

رضا
رضا
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۵

سلام وقت بخیر
آقا یه ژمینو پیوندی دارم که داره تنه جوش میده ، دوتا از تنه جوش ها بین پایه و پیوندک داره رشد میکنه و احساس میکنم هرچه بزرگتر میشه پیوندک رو کج میکنه ، بنظر شما تنه جوش هارو بکنم یا بزارم بمونه و یا کلا باعث کج شدن پیوندک نمیشه
http://uupload.ir/files/yktf_20200201_134935.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  رضا

سلام، مشکلی پیش نمیاد، هم میتونید به همین صورت نگهداری کنید، هم میتونید تنه جوشهای پایینی رو جدا کنید وروی خاک ریشه دار کنید ویا اگر پایه مناسبی دارید پیوند بزنید.

رضا
رضا
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  رضا

ممنون سپاسگزارم
کوچیک ان، کمی بزرگ تر شدن انشاالله ریشه دارشون میکنم

رضا
رضا
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۱

سلام وقتتون بخیر ، توی نظرات خوندم که فرموده بودید که اگه تنه جوش های ژمینو رگه های سبز داره میشه ریشه دار کرد ؛ میشه راهکار های ریشه دار کردم رو بگید که اون تنه جوش از بین نره ؟ و میشه از پودر ریشه زایی استفاده کرد و چطور باید از پودر ریشه زایی استفاده کرد ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۲
در پاسخ به  رضا

سلام، اگر تنه جوشها اندازه فندق یا بزرگتر هستند میتونید به ارامی از روی گیاه مادری جدا کنید با پیچوندن تنه جوشها میتونید راحت جداشون کنید بعد از جدا کردن با محلول قارچ کش شستشو بدید ودو الی سه روز در دمای اتاق روی یک روزنامه در محیط سایه نگهداری کنید ،بعد از دو روز داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید وابیاری رو بصورت اسپری وسطحی انجام بدید وتا زمان ریشه دار شدن ورشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تقریبا یک الی دو ماه بعد ریشه میزنه که بعد از ریشه زدن میتونید به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو بصورت کامل شروع کنید.

رضا
رضا
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۸
در پاسخ به  رضا

تشکر از راهنماییتون ، برای تسریع توی ریشه دادن میشه از هورمون ریشه زایی استفاده کرد ؟
میشه بعد از مراحلی که گفتید ، انتهای جوانه رو پودر بزنم و بعد بزارم تو خاک ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۴
در پاسخ به  رضا

ممنون از شما ،بله میتونید استفاده کنید.

مهسا
مهسا
۷ آبان, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۶

ممنون که سریع جواب میدید!
یه سؤال دیگه، پس این ژمینو که عکسش رو تو سوال پایینی فرستادم چطوری فتوسنتز میکنه این که همش قرمزه!
و این که آیا بزرگ بشه رنگش عوض میشه؟ و برای قرمز تر شدنش باید چیکار کرد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۲
در پاسخ به  مهسا

ممنون از شما،جزو کاکتوسهای رنگی هست برای اینکه رنگش حفظ بشه حتما باید نور کافی دریافت کنه، اگر کمبود نور داشته باشه سبز میشه.

مهسا
مهسا
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۷

سلام وقت بخیر
http://uupload.ir/files/85hh_img_20191028_085419.jpg
این ژمینو هست ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  مهسا

سلام بله ژیمنو کالسیوم هست،واریته،Gymnocalycium monvillei megalothele

Mobin
Mobin
۹ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱

سلام ممنون از سایت خوبتون ژمینو دامسی چه فرقی با ژمینو های رنگی داره، شرایط نگهداریش چجوری هست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ مهر, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۳
در پاسخ به  Mobin

سلام، دو واریته مختلف هستند که از نظر شکل ظاهری فرق زیادی دارند از جمله تیغها واروئلها ورنگ، برای نگهداری پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو مطالعه بفرماید.

رضا
رضا
۲ آذر, ۱۳۹۷ ۱۳:۴۳

سلام بذر این ژمینو میهانوویچی رو برای فروش نمیارید؟