شپشک آردآلود کاکتوس و ساکولنت

شپشک آردآلود کاکتوس و ساکولنت

شپشک آردآلود کاکتوس و ساکولنت : یه روز یه موجودی پیدا شد به اسم شپشک آردآلود که برای این که زنده بماند مجبور به تغذیه از شیره گیاهان مختلف شد. قبل از این که وارد دنیای کاکتوس بشود مشکل چندانی برای گلخانه داران کاکتوس نداشت اما از وقتی که شپشک فهمید شیره ساکولنت ها و کاکتوس‌ها هم خیلی خوش مزه است دست از سر گیاهان زینتی برداشت و هجوم آورد به سمت گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها و از آن جا که الان شپشک آردآلود یکی از سخت‌ترین آفات محسوب می‌شود و ممکن است دیر یا زود با آن در گلخانه‌های خود برخورد کنید یا شاید هم قبلاً برخورد داشته‌اید تصمیم گرفتیم راه‌های مقابله با آن را برای شما شرح دهیم تا هیچ گیاهی به خاطر این موجود خطرناک خراب نشود.

خوب اول شکل ظاهری شپشک آرد آلود:
شپشک آرد آلود دارای رنگ سفید است که در دسته‌های چندتایی زندگی می‌کند و رشد خیلی سریعی هم دارد در پشت خود پوشش سپر مانندی هم دارد که اون رو در برابر بسیاری از سم‌ها مقاوم می‌کند یه دوست خیلی خوب هم دارد که در اصل افت محسوب نمی‌شود ان دوست خوب مورچه است.
مورچه‌ها دوست خیلی خوبی برای شپشک هستند و عامل گسترش این شپشک می‌باشند خدا نکند این دو موجود ریز با هم برای همکاری نقشه بکشند.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود یکی از مشکل‌ترین آفات برای نابودی می‌باشد چون سپر محافظ دارد و این باعث شده که سم‌های تماسی روی آن اثر نکند و اگر بخواهید با سم آن را از بین ببرید باید مقدار مصرف سم را آن‌قدر بالا ببرید که گیاه خود را نابود کنید اما راه مقابله با شپشک آرد آلود چگونه است باید در چند مرحله و به صورت چریکی به این گیاه ضربه بزنید و این مبارزه را تا از بین رفتن کامل آفت ادامه دهید.

پس از تشخیص شپشک آرد آلود بر روی گیاهان خود مراحل حمله را به این صورت طی کنید:
۱-ابتدا باید شپشک های مولد را که با چشم قابل دیدن هستند با دستمال یا گوش پاک کن از روی گیاه بر دارید حتماً قبل از شروع کار سطح خاک گلدان را با پارچه بپوشانید تا در صورت افتادن شپشک ها داخل خاک وارد نشوند.
۲_با محلول (دو سوم لیتر آب _ یک سوم الکل _ ۵ الی ۸ قطره مایع دست شویی) تمام سطح گیاه را ضد عفونی کنید استفاده از این محلول باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی شپشک می‌شود
۳_استفاده از سم حشره کش سیستماتیک مانند کنفیدور و اتیون، سموم حشره کش سیستماتیک وارد شیره گیاه شده و حشرات بعد از تغذیه از بین می‌روند.
این مراحل را به همین ترتیب به صورت ۵ روز در میان انجام دهید تا از دفع کامل افت مطمئن شوید.

چند نکته را هم بگویم و تمام:
اول گیاهی رو که دارای شپشک هست از سایر گیاهان جدا کنید.
دوم حتماً در گلخانه‌های خود محیطی کوچک و بسته برای قرنطینه گیاهان داشته باشید تا گیاهان آلوده را به آن منتقل کنید.
سوم شپشک آرد آلود برای بقا سخت مبارزه می‌کند و استمرار شما در مبارزه با این آفت باعث نابودی آن می‌شود.
چهارم سعی کنید حتماً در گلخانه‌های خود محل نگهداری ساکولنت ها را از کاکتوس‌ها جدا کنید چون ساکولنت ها بیشتر در معرض حمله شپشک آرد آلود هستند.

شپشک آرد آلود روی کاکتوس اپونتیا
شپشک آرد آلود روی کاکتوس اپونتیا
شپشک آرد آلود روی ساکولنت
شپشک آرد آلود روی ساکولنت
شپشک آرد آلود روی ریشه کاکتوس
شپشک آرد آلود روی ریشه کاکتوس

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شپشک آردآلود کاکتوس و ساکولنت

پست‌های مرتبط

معرفی کاکتوس اچینو گروزنی

معرفی کاکتوس اچینو گروزنی

معرفی کاکتوس اچینو گروزنی : کاکتوس معروف اچینو گروزنی با...

آموزش پیوند آرئول کاکتوس

آموزش پیوند آرئول کاکتوس

آموزش پیوند آرئول کاکتوس: در این روش یکی دیگر از...

علت چروک شدن کاکتوس‌ها چیست؟

علت چروک شدن کاکتوس‌ها چیست؟

علت چروک شدن کاکتوس‌ها چیست؟ یکی از مشکلاتی که همواره...

نظرات (29)

شپشک آرد آلود که هم داخل خاک و هم روی ساقه ساکولنت ها هست

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ مرداد 17ام, 1398 11:17:

سلام، برای شپشک ارد الود اول باید حذف فیزیکی کنید،تمام نقاط سفید روی گیاه روبا کمک یک قلمو اغشته به الکل جمع کنید ریشه های گیاه رو هم همینطور با محلول حشره کش شستشو بدید ویا اگر مقدارشون زیاد هست ریشه ها رو کات کنید وخاک الوده رو دور بریزید واز خاک جدید ضدعفونی شده استفاده کنید مقدار مصرف سم ایمیداکلوپراید (کنفیدور) یک سی سی در یک لیتر اب هست.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. من سم ایمیداکلوپراید ۳۵% برند کاوش خریدم ولی میزن مصرف رو برای ساکولنت ها ننوشته. چه میزان باید استفاده کنم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ مرداد 16ام, 1398 22:25:

سلام، برای چه افتی میخواهید استفاده کنید؟

[پاسخ]

پاسخ

مطالبتون بسیار عالی بود.خیلی به دردم خورد.ممنون از شما

[پاسخ]

پاسخ

سلام و تشکر بابت مطالب خوبتون من امروز داشتم گلدان آپونتیامو عوض میکردم که متوجه شدم توی خاکش نقاط ریز سفید هستش و حشرات خیلی ریز که به سرعت حرکت میکردن ریشه شو شستم و خاکشو کامل عوض کردم بعدش یه گلدون دیگمو چک کردم دیدم متآسفانه داخل اونم هست الان نمیدونم چیکار کنم احتمالا همه ی گلدونام آلوده شدن و چون تعدادشون خیلی زیاده نمیتونم خاک همشونو عوض کنم،لطفا بگین چیکار کنم و اینکه کل گلام سرحالن اگه هم مبتلا شده باشن فعلا مراحل اولیه شه،لطفا یه سم خوب معرفی کنید

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 29ام, 1398 18:28:

سلام، اگر بصورت ارد الود هستند احتمالا شپشک ارد الود هست،این نوع افت اول باید حذف فیزیکی بشه یعنی ریشه ها رو با محلول حشره کش شستشو بدید وخاکش رو دور بریزید واز خاک جدیدی استفاده کنید، میتونید برای کنترل از سم حشره کش دیمتوات استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک گیاهان الوده رو با این محلول ابیاری کنید اگر مقدارشون کم باشه از بین میرند یک هفته بعد سمپاسی رو تکرار کنید،سمپاشی یا ابیاری با این نوع محلول حشره کش رو در فضای باز بدون نور مستقیم وباد انجام بدید نکات ایمنی رو رعایت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
خسته نباشید
امروز ی کاکتوس( اگر اشتباه نکنم بهش old man میگن) از روی طاقچه خونمون افتاد
وقتی خواستم برش گردونم تو گلدونش دیدم یکم سفیدی رو بعضی جاها ریشه هاش هست
ولی شپشک مولد ندیدم یا مثل این عکسایی ک توی مقاله هست
میشه بفرمایین عادیه اینا یا مشکلی هست؟
عکسشو قرار دادم

http://uupload.ir/files/5cbu_20190618_141630.jpg

http://uupload.ir/files/k4bf_20190618_141707.jpg
http://uupload.ir/files/4uk9_20190618_141557.jpg

http://uupload.ir/files/liq6_20190618_141516.jpg

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 28ام, 1398 20:26:

سلام، ممنون، گیاهتون اسپستوا هست،قسمتهای سفید ریشه های تازه هستند که شروع به رویش کردند ریشه های قبلی در اثر ابیاری زیاد یا خاک نامناسب کاملا پوسیده شدند.بهتر هست ریشه های پوسیده رو جدا کنید ،برای خاکش بهتر هست از خاک مخصوص کاکتوس که تخلخل زیادی داره استفاده کنید، اسپستواها به ابیاری زیاد خیلی حساس هستند وخاکش نباید رطوبت رو حفظ کنه.بعد از کاشت بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری نکنید یک هفته بعد ابیاری رو شروع کنید وگیاه رو به جای پرنوری انتقال بدید.

[پاسخ]

پاسخ

بسیاری از گلدونها مثل گوش گرگی,فیکوس,شفلرا,کراسولا خرفه ای,قاشقی,پدیلانتوس,نخل ماداگاسکار و …دچار این شپشک شده اند بنظر شما بهترین راه مبارزه کدومه و اینکه بهترین سمی که می تونم استفاده کنم چیه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 25ام, 1398 18:19:

بهتر هست اول از شروع هرکاری گیاهان الوده رو از سایر گیاهان سالم جدا کنید،در جایی که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید،این نوع افت بیشتر درجاهایی که تهویه مناسبی نباشه فعالیت میکنه، بعد باید حذف فیزیکی کنید کلا تمام نقاط سفید روی تنه وبرگهای گیاهان رو با قلمو اغشته به الکل بدارید، اگر به سموم شیمیایی حساسیت ندارید میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا سایپرمترین استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلول کنید وبه تمام قسمتهای گیاهان اسپری کنید مواظب باشید موقع جمع کردن شپشکها روی خاک گیاهان نیافتند، چون ریشه رو هم مبتلا میکنن، هر روز گیاهان رو چک کنید واگر قسمت سفیدی مشاهده کردید مجدد حذف فیزیکی کنید، یک هفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید. سمپاشی رو در فضای باز بدون نور مستقیم وباد انجام بدید،ونکات ایمنی رو رعایت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام و تشکر فراوان از اینکه
تمام سوالات را کامل جواب میدهید.در جواب ها گفتید که برای شپشک آرد آلوکه درخاک است سم حشره کش استفاده کنید.منظور سم خاصی مختص کاکتوس هاست یا همین سم هایی که در بازار برای محیط خانه استفاده میکنیم؟
۲ در شهر ما درگلخانه فقط چیزی با عنوان قارچ کش که پودری است موجود است آن کفایت نمیکند؟
ممنون از وقتی که گذاشتید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1398 09:59:

سلام، نه سم حشره کش خاصی برای کاکتوسها وجود نداره سم مورد نظر برحسب نوع افت، حشره یا قارچ، ونوع افتی که جزو کدام دسته از حشرات یا قارچهاست استفاده میشه. شپشک ارد الود جزو حشرات مکنده هست وبهتر هست از سم حشره کش سیستمیک (نفوذی) استفاده بشه، قارچکشها برای پیشگیری از ابتلا به قارچ استفاده میشه وروی حشرات اثر چندانی نداره. برای افتهای داخل خاک میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون یا سایپرمترین استفاده کنید مقدار مصرف یک سی سی در یک لیتر اب.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
وقتی که خاک گلدان و ریشه ها در گیر میشود
چه میشود کرد
وقتی کاکتوس بزرگ است و ریشه ها در هم
ممنون

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 30ام, 1398 22:34:

سلام، منظورتون این هست که گیاه ریشه پرکرده؟ باید گلدان رو تعویض کنید ویک الی دو سایز از گلدان قبلی بزرگتر کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام
چند وقتی هست که روی بعضی از کاکتوسهایم آثاری از این آفت میبینم،با بیشتر زیر نظر گرفتن گیاهام بعد از مدتی یک شپشک روی آدونیم دیدم که با گوش پاکن و محلول الکل به سراغ گیاه رفتم ،با اینکه قرنطینه کردم ولی دوباره روی نخل ماداگاسکار و دوباره روی یکی از ساکولنتهام دیدم، هیچوقت شپشکها روی یک گیاه بیش از یکی نبودند ،الان دوباره روی آدونیم ونخلم که در قرنطینه هستند ردهای سفیدک میبینم،میخواهم بدونم این حشره کجاست که هرچی روگیاه زوم میکنم پیدا نمیشه ولی آثارش هست؟
دوماً من خاطره بدی از سمپاشی دارم ،بیشتر گیاهانی که تا حالا سمپاشی کردم با اینکه بعدش تو سایه بودند برگهایشون سوختند وحتی بعضی خشک شدند بخاطر همین به گیاهان مبتلا به شپشک بعداز الکل دیگه سم نزدم ،اگر ممکنه بفرمایید چرا سم گیاه را خشک میکنه با اینکه تو سایه بودند،واز چه سمی و چگونه و چقدر برای جنگ با این آفت استفاده کنم بدون ترس از خشک شدن گیاه.
دوستدار شما هستم

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 25ام, 1398 12:41:

سلام، شپشکها تخم ریزی میکنند وتخمهاشون ریز هست وبا چشم غیر مسلح دیده نمیشه شما وقتی حشره بالغ شد رو میبینید ودوباره همین موضوع تکرار میشه. برای اینکه گیاهان این افت رو نگیرند باید تهویه مناسب ونور کافی داشته باشند، برای از بین بردن کلی این حشره چند هفته پشت سرهم هم باید حذف فیزیکی کنید وهم سمپاشی تا بکل ریشه کن بشه، سمها زمانی گیاه رو میسوزونند که مقدار مصرفشون زیاد باشه اگر دز مصرف رو اندازه بزنید هیچ وقت اسیبی به گیاه نمیرسونه، بعد از حذف فیزیکی بهتر هست با یک سم نفوذی سیستمیک مثل دلتامترین یا دیازینون به اندازه یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه تمام قسمتهای گیاه الوده اسپری کنید. سمپاشی رو در جای خنک وسایه بدون حضور باد انجام بدید ونکات ایمنی رو موقع سمپاشی رعایت کنید.

[پاسخ]

پاسخ

خسته نباشید،یک مدل پشه خیلی ریز هست که یکی یکی ساقه سکولنت ها رو از محل تماس با خاک می خوره،اگه میشه کمکم کنید(ایمیل بدین تشکر)

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ فروردین 5ام, 1398 10:47:

ممنون،لاروهای پشه سیاه هستند،رطوبت خاک رو کم کنید وکنار گلدانها کارت زرد نصب کنید یک هفته این روال رو انجام بدید اگر از بین نرفتن از سم حشره کش دلتامترین یا مالاتیون استفاده کنید یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول ابیاری کنید (در فضای باز)

[پاسخ]

پاسخ

ممنون مرسی

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
من رو کاکتوسم چند روزه که چند تا گوله ریز سفید کوچولو میبینم که اصلا شبیه ارد الود نیست ولی شیره کاکتوس رو دیدم که کمی بیرون زده ، خواستم برش دارم اوفتاد تو خاک ( انگار هنوز تخم هستن ) الان من چیکار کنم که تکثیر نشن و کاکتوس رو خراب کنن ؟ ( متاسفانه چون نمیدونستم از کودی برای کاکتوس استفاده کردم که نیتروژن اون حدود ۱۶ بود.)

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 20ام, 1397 19:38:

سلام، احتمالا هنوز تخم باشه از روی خاک بردارید وچند روزی گیاه رو تحت نظر داشته باشید اگر به مورد مشکوکی برخوردید با یک قلمو اغشته به الکل از روی گیاه یا خاک بردارید. با یک بار مشکلی پیش نمیاد ابیاری رو سعی کنید هر وقت خاک کامل خشک شد انجام بدید واز کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی استفاده کنید. شیره اگر از اروئلهای کاکتوس بیرون زده مشکلی نیست نشان دهنده بیدار شدن گیاه از خواب زمستانی هست، ریشه ها واونداب رو داخل گیاه به جریان میندازند تا گیاه شروع به رشد کنه ومقداری هم از اروئلها بیرون میزنه که کاملا طبیعی هست ولی این شیره حشرات رو بخودش جذب میکنه. بهتر هست که گیاه رو تحت نظر داشته باشید.

[پاسخ]

پاسخ

یه دنیا ممنون.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید
یه ملو آبی تازه گرفتم بعد خواستم گلدونشو عوض کنم که ریشه هاش خیلی گلی بود مجبور شدم ریشه هاشو بشورم اشکالی نداره ؟ و یه سوال دیگه حدود سه چهار نقطه کوچیک نقطه های سفید توی خاکش بود و احساس میکنم شپشک باشه
حالا چیکارش کنم ؟ اون قسمت های سفید رو هم جدا کردم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 6ام, 1397 21:48:

سلام، ممنون، بله تمام نقاط سفید رو جدا کنید وریشه ها رو با محلول سم حشره کش شستشو بدید ودو الی سه روز گیاه رو در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ،بعد از دو الی سه روز داخل خاک جدید که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید خاک قبلی رو دور بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

با سلام
این محلول اگه تو خاک ریخته بشه برا گیاه مشکل ایجاد نمیکنه؟ الکل و صابون و… یا باید تمهیدات خاصی انجام بشه.

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ بهمن 15ام, 1397 10:32:

سلام، بله نباید داخل خاک گیاه ریخته بشه صابون باعث از بین رفتن ریشه گیاه میشه وبمرور زمان گیاه خشک میشه،بهتر هست موقع اسپری یا شستشو این محلول با گیاه، روی خاک گیاه پلاستیک بکشید تا اب داخل خاک نفوذ نکنه.

[پاسخ]

پاسخ

برای شپشک داخل خاک هم باید همین کارو کرد .

[پاسخ]