اصول آبیاری کاکتوس‌ها

اصول آبیاری کاکتوس‌ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اصول آبیاری کاکتوس‌ها : یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری کاکتوس آبیاری کاکتوس می‌باشد که از فاکتورهای مهم رشد و سلامت گیاه است. علت بیشتر خرابی‌ها در کاکتوس‌ها نیز همین آبیاری زیاد است، انواع گندیدگی کاکتوس و انواع مختلف پوسیدگی بر اثر آبیاری نادرست اتفاق می افتد بنابراین گام اول در اصلاح شیوه آبیاری برای نگه داری کاکتوس آشنایی با اصطلاحات و پس از آن نیازهای آبی گونه‌های مختلف است. نحوه آبیاری کاکتوس ها در ادامه توضیح داده می شود.

آبیاری منظم:
منظور از آبیاری منظم بر طرف کردن نیازهای آبی گیاه در زمان و روز مشخص در ماه‌های متفاوت سال است.

هنگامی که از فروشندگان کاکتوس سؤال شود که چند وقت یک‌بار به گلدان آب دهیم دو جواب می‌دهند ۱_هفته‌ای یک‌بار آبیاری شود  ۲_پس از خشک شدن سطح گلدان آبیاری شود.

باید بگوییم هر دو جواب اشتباه است اولاً گونه‌های مختلف کاکتوس نیاز آبیاری متفاوتی دارند دومأ در شرایط مختلف نور و دمایی و رطوبت زمان خشک شدن گلدان متفاوت می‌شود، سومأ بستگی به نوع گلدان نیز مدت زمان خشک شدن خاک متفاوت می‌شود.

آبیاری گیاه پس از خشک شدن سطح خاک نیز اشتباه است چون خاک در عمق گلدان هنوز رطوبت دارد و آبیاری مجدد باعث خرابی ریشه‌ها می‌شود.

مدت زمان آبیاری گلدان‌ها با توجه به فاکتورهای زیر تغییر می‌کند:

نوع خاک:
هر چه درصد ماسه در ترکیب خاک کاکتوس بیشتر باشد خاک کمتر آب را در خود نگه می‌دارد و گیاه سریع‌تر به آبیاری نیاز دارد و بر خلاف آن هر چه خاک رس بیشتر باشد خاک دیرتر خشک می‌شود.

نوع گلدان:
نوع گلدان نیز از فاکتورهای مهم است خاک در گلدان‌های سفالی لعاب دار دیرتر خشک می‌شود و در گلدان‌های سفالی بی لعاب زودتر و در گلدان‌های پلاستیکی روند خشک شدن متعادل‌تر است.

سایز گلدان:
طبیعتاً هر چه اندازه گلدان بیشتر باشد مقدار آب بیشتری در خاک ذخیره می‌شود و مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد در باغچه نیز به علت وجود رطوبت در عمق خاک آبیاری باید دیرتر صورت گیرد.

دما:
دمای محیط تأثیر زیادی در خشک شدن خاک گلدان دارد در دمای بالا خاک سریع‌تر خشک می‌شود و نیاز آبی بیشتر می‌شود. کاکتوس‌ها در فصل بهار و تابستان که هوا گرم است و گیاه در حال رشد، به آبیاری بیشتری نیاز دارند. در زمستان و زمان خواب گیاه آبیاری به حداقل می‌رسد.

نور:
تابش نور آفتاب تأثیر زیادی در خشک شدن سطح گلدان دارد بر اثر تابش آفتاب بخصوص  در گلدان‌های بزرگ سطح رویی خاک خشک می‌شود ولی داخل گلدان رطوبت وجود دارد و در هنگام آبیاری باید دقت شود.

رطوبت: 
رطوبت بالای محیط هم  عاملی برای جلوگیری از خشک شدن خاک گلدان است. به عنوان مثال کاکتوس‌ها در شمال کشور نیاز کمتری به آبیاری دارند نسبت به شهرهایی که دارای آب و هوای خشک هستند.

نوع کاکتوس:
کاکتوس‌ها با هم نیازهای آبی متفاوتی دارند به طور مثال پرسیکا و اپونتیا آب دوست‌تر هستند و در شرایط مناسب هر روز هم آبیاری شوند مشکلی ندارد ولی سایر نوع‌ها این چنین نیستند.

با توجه به ملاک‌های گفته شده در بالا اقدام به آبیاری گیاهان با توجه به نیاز آن‌ها می‌کنیم اکثر کاکتوس‌ها به این صورت بهترین عملکرد را دارند آبیاری را پس از گذشتن سه الی چهار روز از خشک شدن کامل خاک گلدان با توجه به شرایط بالا انجام دهید ممکن است خاک شما در عرض یک روز کامل خشک شود و ممکن است یک هفته خشک شدن خاک به طول بیانجامد.

حالا سؤال پیش میاید که چه مقدار به هر گلدان آب دهیم در شرایط خوب که گلدان زهکش مناسب داشته باشد و خاک آن خوب باشد مقدار آبیاری باید به حدی باشد تا تمام خاک گلدان خیس شود و مقدار آب اضافی هم اگر وجود دارد از انتهای گلدان خارج شود.

اصول آبیاری کاکتوس‌ها

نوع آب نیز تأثیر چندانی در رشد گیاه ندارد ولی استفاده از آب‌های که مقداری اسیدی هستند مانند آب باران یا آب رودخانه برای کاکتوس‌ها بهتر است، اگر از آب لوله کشی برای آبیاری کاکتوس‌ها استفاده می‌کنید بهتر است یک روز در ظرفی به صورت ساکن قرار دهید تا کلر آن ته نشین شود. از آب‌های با املاح زیاد و آهکی برای آبیاری استفاده نکنید.

آب آکواریوم نیز به علت داشتن فضولات ماهی‌ها  برای رشد گیاهان مناسب است.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
36 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمد
محمد
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲

سلام وقت بخیر
یه فیکوس افریقایى خریدم که موقع خرید بالاى سه چهار سانت خاک روش بود
بعد از خرید برگا رو شستم و خداروشکر همه سبز بودن بجز دوتا برگ پایین که لبه هاش قهوه اى بود ،قسمت قهوه اى برگ و از نوک مرتب با قیچى تیز بریدم ب طورى که اصن معلوم نیس بریده شده
مشکلم اینه نیمه پایین برگا کاملا رو ب پایین هست نیمه بالا رو ب بالا
چیکار کنم برگاى پایین هم درست بشن؟
و قصد دارم گلدان رو عوض کنم ایا اینکارو انجام بدم تو این فصل؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۰
در پاسخ به  محمد

سلام، احتمالش هست برگهای پایینی که اویزان هستند زرد بشن چون تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای پایینی عکس العمل نشون میده بهتر هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهایی رو هم که زرد میشن جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جداکنید ،برگهایی که اویزان شدن کاری نمیشه کرد خاک رو هم بهتر هست اواسط اسفند ماه تعویض کنید الان زمان مناسبی برای این کار نیست.

محمد
محمد
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۷

سلام مجدد
نور پنجره جنوبى براش مناسبه؟
و هفته اى یک بار اب براش کافیه؟
مرسى از شما بابت پاسخگویى تون

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۳
در پاسخ به  محمد

سلام، بله ولی نور رو حتما با پرده توری فیلتر کنید، ابیاری رو هر زمان سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید،ممنون از شما.

khaledian.z3
khaledian.z3
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۴

سلام و خسته نباشید ببخشید میخواستم اسم این کاکتوسم رو بدونم و اینکه تو چه سالی ابلغ میشن و پاجوش میدن
comment image

کارشناس 2
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  khaledian.z3

سلام، ممنون، از خانواده سرئوسهاست واریته رو اطلاع ندارم متاسفانه، ابلق بودن گیاهان شانسی هست وباید درنسلهای قبلی گیاه پدر یا مادر ابلغ باشه تا ابلغ بشه،از همون ابتدای رشد ابلغ بودن گیاه مشخص میشه، بزرگتر بشه پاجوش میزنه از طریق سرزنی هم میتونید ترغیب به تنه جوش زدن بکنید.

محمدرضا خالقی
محمدرضا خالقی
۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۳

سلام
من یه کاکتوس دارم که نمی‌دونم که چرا ژله ای و سیاه شده میشه بگید که علتش چیه؟ ولطفا اسمش رو هم بگید.
اینم لینکشcomment image
comment image

کارشناس 2
۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  محمدرضا خالقی

سلام، فکر کنم ژیمنو باشه که رشد علفی داشته، متاسفانه گیاهتون از بین رفته دلیلش گلدون بزرگ هست که اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وباعث از بین رفتن گیاهتون شده، گلدان کاکتوسها باید یک الی دو سایز از حجم ریشه بزرگتر باشند.

محمدرضا خالقی
محمدرضا خالقی
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۶

سلام
من چندتاآرم برای سایتتون طراحی کردم
امیدوارم خوشتون بیاد
ممنون از شما
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image

محمدرضا خالقی
محمدرضا خالقی
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲

سلام خدمت شما
میهن کاکتوس واقعا سایت خوبیه و در هیچ جای ایران سایتی به این خوبی پیدا نمیشه.برای همین من چند تا آرم برای سایتتون طراحی کردم و اگه خوشتون اومدتو سایتتون بزارید.ممنون از شما.comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image

ملیکا
ملیکا
۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹

سلام
من اچینوکاکتوس دارم که تو اتاق گذاشتم و در معرض نور آفتاب نیست. آیا نیاز هس که در معرض تابش نور خورشید قرار بدم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
در پاسخ به  ملیکا

سلام، در قسمتی از منزل که پرنور باشه نگهداری کنید ولی نیازی نیست که نور مستقیم باشه از پشت پرده توری بتابه کافی هست.

elahetabar76
elahetabar76
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۹

سلام و خسته نباشید
این کاکتوس من شروع کرده به خشک شدن و روشون لکه دیده میشه باید چیکارش کنم
http://uupload.ir/files/4ejz_img_20200916_231939.jpg
http://uupload.ir/files/0rzd_img_20200916_231921.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵
در پاسخ به  elahetabar76

سلام، ممنون، قسمتهایی که خشک شدن رو میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید، از ریشه مجدد رشد میکنه. متاسفانه بدلیل وجود قسمت رنگی، این گیاهان نمیتونند تنفس کنند به همین دلیل از قسمت رنگی که مصنوعی هست شروع به پوسیدگی وخشک شدن میکنند میتونید به قسمتهای رنگی کمی اب اسپری کنید وبعد با دست قسمتهای رنگی رو جدا کنید.

محمد
محمد
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۰

با سلام ببخشید بعضی از کاکتوس های من ساقه های خشک و کمی پوسیدگی دارند میشه بگین علت از چیه؟ من فکر میکنم که علت از آبیاری،با تشکر از شما

کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۹
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری از گیاهان رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم ،ترکیب خاکشون رو هم بفرمایید.

حسین
حسین
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰

با سلام و عرض ادب.
من یه سوال خارج از مبحث ابیاری دارم.
_ایا خاکستر برای کاکتوس خوب است؟
_ایا کود اهن برای کاکتوس مفید است؟
_اگرمن کاکتوس اچینوپسیسم رو زیر سایه درخت بزارم خوب رشد میکنه؟(افتاب مستقیم داغ به برگ ها میخوره و جلوی رسیدن نور داغ رو به کاکتوس میگیره؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶
در پاسخ به  حسین

سلام، خاکستر خاک رو قلیایی میکنه برای کاکتوسهایی که به خاک قلیایی نیاز دارند میتونید استفاده کنید مثل استریاس ولفوفورا. جواب بقیه سوالهاتون در نظر قبلی داده شده مطالعه بفرمایید.

Shaygan
Shaygan
۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۳

سلام خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون.یه سوال داشتم از حضورتون
من ۴تا از کاکتوسامو ک تقریبا الان که پائیزه طبق روال هرساله ۱۶روز یکبار ابیاری میکنم امروز اشتباها همراه کاکتوسای دیگر آبیاری کردم.این در حالیه که ۴ روز از ابیاری اونا میگذره.به نظرتون چکار کنم؟آیا دچار پوسیدگی میشن؟

کارشناس 2
۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۳
در پاسخ به  Shaygan

سلام، ممنون، گلدانها رو روی یک سبد ودر محیطی که دما بین ۲۵_۳۰ درجه هست برای چند روز نگهداری کنید تا رطوبت خاک تبخیر بشه تا مشکلی پیش نیاد.

F.y
F.y
۲۴ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۸

بسیار ممنون از شما و راهنمایى کامل و خوبتون?

F.y
F.y
۲۴ آبان, ۱۳۹۸ ۰۱:۲۰

با سلام خدمت شما
با تشکر از زحمات شما و مطالب فوق العاده مفید .
من کاکتوس هاى متفاوتى در سایز هاى بسیار متغیر دارم و در دماى اتاق نگهدارى مى شوند و براى خاک از خاک مخصوص کاکتوس و پیت ماس براى همگى استفاده کردم و هر روز چند ساعت از پنجره نور خورشید ملایمى دریافت مى کنند. خواستم بپرسم نحوه آبیارى صحیح در پاییز و زمستان و تابستان به چه صورت هست؟
منشکرم?

کارشناس 2
۲۴ آبان, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۰
در پاسخ به  F.y

سلام، ممنون از شما،در تابستان ویا پاییز وزمستان فرقی نمیکنه هر زمان خاکشون کامل خشک شد میتونید ابیاری کنید،تنها فرقی که ابیاری تابستان با فصل سرد داره این هست که تابستان فاصله ابیاری کمتر هست چون هوا گرم هست وخاک زودتر خشک میشه ولی در فصول سرد چون هوا خنک هست اب بمرور زمان وبا فاصله زمانی بیشتری تبخیر میشه وخاک مدت زمان بیشتری رطوبت داره، برای مثال اگر در تابستان خاک گلدان پنج روز یک بار خشک میشه در فصول سرد امکان داره که ده روز یک بار خاک خشک بشه،مهمترین نکته این موضوع هست که باید دقت بشه، اگر دمای منزل بین ۲۰_۳۰ درجه هست هر وقت خاکشون کامل خشک شد ابیاری کنید اگر دما از ۲۰ درجه کمتر هست ومابین ۱۵_۲۰درجه هست ماهی یک بار ابیاری کنید کافی هست.

زینب
زینب
۸ آبان, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۴

سلام خسته نباشید
خیلی ممنون از سایت خوبتون
اسم کاکتوس رو نمیدونم وشرایط نگهداریش بخصوص آب دادنش بلد نیستم
میشه اسم و شرایط آبدهیشو بهم بگید خیلی خیلی ممنونم
http://uupload.ir/files/64xk_20191030_195929.jpg

کارشناس 2
۹ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۱
در پاسخ به  زینب

سلام، ممنون، سیلندریکا هست ،هر زمان خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید ودر محیط پرنور وفیلتر شده، نگهداری کنید.

زینب
زینب
۹ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۱
در پاسخ به  زینب

بسیار ممنونم

زینب
زینب
۹ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۹
در پاسخ به  زینب

ببخشید یه سوال دیگه
باید به قدری آب بدم که آب از ته گلدان خارج بشه؟ یا نه به اندازه ی نصف لیوان کافیه
خیلی گشتم ولی راجبه این اطلاعاتی پیدا نکردم …

از سایتتون کلی اطلاعات مفید پیدا کردم خدا خیرتون بده

کارشناس میهن کاکتوس
۹ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۵۶
در پاسخ به  زینب

ممنون از توجه شما،بله به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

زینب
زینب
۱۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۶
در پاسخ به  زینب

خیلی ممنونم
لطف کردید

بختیاری
بختیاری
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۳

سلااام خسته نباشید
چندین گلدان از عزیزی به من رسیده ولی نحوه مراقبت و نگهداری‌شان را نمیدانم، اسامی‌شان راهم نمیدانم، مقدور هست که عکس بفرستم و له من بگویید چطور نگهداری کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۹
در پاسخ به  بختیاری

سلام، ممنون، برای آموزش ارسال عکس روی نوشته کلیک کنید.

سید پیام سادات پور
سید پیام سادات پور
۲۱ دی, ۱۳۹۷ ۰۱:۳۳

بسیار عالی

امیرyz
امیرyz
۱ آبان, ۱۳۹۷ ۱۴:۴۰

با عرض سلام و ارادت
من تمام مقالات اموزشی سایت شما رو مطالعه کردم و نکات بسیار مهمی رو که در اون بود یادداشت برداشتم که بتونم در موقع لزوم ازشون استفاده کنم . باید عرض کنم دست مریزاد . یه دونه اید و تلا شتون انشالا بی اجر نمیمونه . بسهم خودم از این همه کوشش و تلاش پیگیر تیم فرهیخته و مشتریمدار میهن کاکتوس سپاسگزاری کرده و از دور دست همه رو به امید موفقیت روز افزون میفشارم .برقرارو سلامت باشید .
در پایان عرایضم سوال مختصری داشتم که از حضورتون میپرسم . بفرمایید بطور کلی کدام دسته از کاکتوسها محیط قلیایی و کدام محیط اسیدی را جهت رشد بهتر میپسندند و در این باره توضیحات لازم را عنایت بفرمایید . ممنونم .

کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۷ ۱۶:۵۷
در پاسخ به  امیرyz

سلام. ممنون از شما دوست عزیز برخی کاکتوس ها و ساکولنت ها تمایل به خاک های قلیایی دارند و برخی به اسیدی. برای مثال Echevieria ها از سنگ آهک متنفرند و در مقابل تمایل به پیت موس دارند، Ariocarpus fissuratus ،Echinocactus horizothalonius ،Escobaria tuberculosa در زیستگاه خود در خاک های سنگ آهک دار رشد می کنند و احتمالا از وجود خاک رس در خاک خود خوشحال خواهند شد یا Geohintonia در صخره های گچ رشد می کند. ولی چیزی که قطعی است همه کاکتوس ها و ساکولنت ها در خاک نزدیک به اسیدی رشد متعارف و مناسبی خواهند داشت ولی گونه های کمی هستند که به طور کل خاک اسیدی را نمی پسندند (برای مثال stapelia ها).