قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت : امروز یک روش جدید برای قلمه زدن کاکتوس‌ها برایتان  پیشنهاد می‌دهیم که می توانید برای اکثر کاکتوس‌ها استفاده کنید البته پیشنهاد و موارد استفاده این روش برای سرئوس هایی هستند که رشد علفی داشته‌اند و به صورت معمول نمی‌توان از آن‌ها قلمه گرفت پس به روش زیر برای آن‌ها عمل می‌کنیم.

قلمه‌هایی که رشد علفی داشته‌اند را ابتدا به مدت یک هفته در جایی خشک و سایه قرار می‌دهیم تا انتها آن‌ها پینه ببندد سپس به صورت افقی روی سطح خاک قرار می‌دهیم و برای بهتر ریشه زدن می‌توان چند سانت از محل آرئول های را درون خاک قرار داد و سپس نگهداری می‌کنیم تا کاکتوس ریشه بزند.

مراحل ریشه دار شدن کاکتوس به صورت افقی اندکی بیشتر از روش معمول آن زمان می‌برد و رشد و تن جوش دادن آن‌ها نیز بیشتر طول می‌کشد ولی اگر صبور باشید پس از ریشه زدن با صحنه بسیار زیبایی رو به رو خواهید بود.

قلمه کاکتوس
حتی اگر سر قلمه‌ها را به صورت افقی ریشه دار کنیم رویش جدید آن‌ها به سمت بالا خواهد بود

 

مراحل اولیه قلمه زدن افقی
مراحل اولیه قلمه زدن افقی

 

قلمه زدن افقی میرتلو
قلمه زدن افقی میرتلو

نکته ۱: به دلیل این که ریشه دار شدن قلمه‌ها به این روش زمان بیشتری می‌برد ممکن است قلمه شما با از دست رفتن آب مواجه شود و حالت چروکیده به خود بگیرد که می‌توان با کاور کردن آن مشکل را بر طرف کرد.

نکته۲: قلمه‌هایی که با این روش به‌دست می ایند دارای رشد بیشتری نسبت به روش قلمه‌های عمودی هستند چون در محل اتصال کاکتوس با خاک ریشه‌های بیشتری ایجاد شده و مواد مغذی بیشتری جذب گیاه می‌شود.

نکته۳: یکی از روش‌های پیوند دادن بر روی اپونتیا نیز با همین روش ریشه دار کردن است به این صورت که یک راکت اپونتیا را به صورت افقی ریشه دار کرده و اجازه می‌دهیم تا راکت جدید بدهد سپس بدون جدا کردن راکت‌ها بر روی راکت جدید پیوند می‌زنیم در این روش چون اپونتیا سطح نور گیر بیشتری دارد و ریشه‌های بیشتری تولید کرده پیوندک با رشد بسیار بالایی رو به رو خواهد شد.

قلمه زدن افقی

ریشه دار کردن افقی اپونتیا
ریشه دار کردن افقی اپونتیا

 

استفاده از روش ریشه دار کردن افقی در اپونتیا
استفاده از روش ریشه دار کردن افقی در اپونتیا

 

قلمه سن پدرو
مرحله اول قلمه زدن افقی پیدا کردن کاکتوسی که جهت رشد علفی و پوسیدگی مناسب قلمه نباشد.

 

قرار دادن در خاک
قرار دادن در خاک و ریشه دار شدن و پس از مدتی جوانه زدن

 

قلمه زدن افقی
قلمه زدن افقی

روش قلمه زدن کاکتوس
روش قلمه زدن کاکتوسروش قلمه زدن کاکتوسنویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
52 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمدمهدی
محمدمهدی
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۵:۳۲

میتونم به جای آب ، چایی به کاکتوسم بدم ؟
چایی سطح خاک رو اسیدی میکنه ؟
اگه توی گلدون کاکتوس ، علف و خاک شیر و لوبیا و از اینجور چیزا دوام بیارن ، یعنی زیاد آب میدم ؟

کارشناس 2
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲
در پاسخ به  محمدمهدی

برای کاکتوسها بهتر هست از اب بدون املاح استفاده کنید ریشه کاکتوسها حساس هست و پوسیده میشه. همه ی اون علفها وگیاهان رو از خاک کاکتوس خارج کنید چون ریشه قوی دارند وتمام مواد غذایی خاک رو جذب میکنند وبرای ریشه های کاکتوس مواد غذایی باقی نخواهند ماند وگیاهتون ضعیف میشه.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 2

کاکتوس که اصلا قشنگی نداره . یه چند تا چیز قشنگم کنارش در اومده در بیارم ؟ تازه خاک شیر هم گلای ریز داره .
بعدشم این علفای بدبخت که هر چی از این خاک بخورن ، دوباره همینجا خشک میشن جذب خاک میشن دیگه .
چایی رو هم اگه زیاد ندم مشکلی پیش نمیاد ؟ مثلا هر روز اندازه‌ی یه لیوان یا خیلی کمتر شاید به هر گلدون بزرگ توی آفتاب شدید برسه .

کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰
در پاسخ به  محمدمهدی

اگر زیبایی نداره پس چرا نگهداری میکنید؟ 😏کاکتوس ها رو دربیارید جاش علف هرز بکارید اگر علفهای هرز براتون زیباترن. برای گیاهان کودهای مخصوصی هست که میتونید برای تقویتشون از کودهای مخصوص استفاده کنید ریشه کاکتوسها حساس هست وبصورتی نیست که مواد غذایی که ادمها مصرف میکنند قابل جذب باشه براشون.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
در پاسخ به  کارشناس 1

همینطوری نگه میدارم . چند بارم بیخیالشون شدم . خودشون تو برف و بارون دوام آوردن . حتی کلاغ یه تیکشو کند ، اون تیکه خودش موند ریشه زد .
امسالم تونستم دوتا قلمه‌ی دوساله (اپونتنیا) رو دونه ای ۱۰هزار تومن بفروشم .
اصلا اگرم قشنگی داشته باشه ، تو خونه که نمیتونم بذارم ، باید بالا پشت بوم دور از دید جلوی آفتاب باشه .
یه لوبیا که از گلدون بزنه بیرون دو متر بپیچه اینور اونور ، خیلی قشنگتره .
تازه وقتی فهمیدم باید دوتا کاکتوس اپونتیای متفاوت داشته باشم تا بتونن میوه بدن ، بیشتر تو ذوقم خورد ‌.
میخوام سال بعد چند تا کاکتوس دیگه بفروشم با پولش از اون گیاهان خانگی توی نور کم رشد میکنن ، و مثل لوبیا هم میتونن از ستون برن بالا و از اینور سقف با نخ ببندم برن رشد کنن تا اونور سقف بخرم . به هر حال توی خونه هم یه قشنگی باشه ! حالا شما میگید چه گیاهی بخرم که هم ارزون باشه و هم رشدش زیاد باشه ؟
کود شیمیایی سفید هم یه ماه پیش به کاکتوسام دادم ‌.
اما من خودم تحقیق کردم فهمیدم این کود توی کوتاه مدت برای گیاه خوبه ، ولی توی زولانی مدت ، خاک رو ضعیف میکنه . برای همین به چیزای طبیعی مثل چایی و کمپوست و کود حیوانی و از اینجور چیزا رو آوردم .

کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۱
در پاسخ به  محمدمهدی

مشکلی نیست اگر دوست ندارید میتونید بفروشید برای فروش میتونید به سایت گلیاب سر بزنید وعکس وقیمت گیاهتون رو روی اون سایت برای فروش بگذارید چون گیاهانتون بزرگ هستند قیمت مناسبی خواهند داشت، برای تهیه کود مخصوص گیاهان هم میتونید به قسمت فروشگاه سایت سر بزنید، برای تهیه انواع گیاهان هم میتونید به سایت گلیاب که توسط مدیر همین سایت آقای الهامی مدیریت میشه سر بزنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

حالا کاکتوسای بزرگم رو که نمیخوام بفروشم . فعلا در حدی که هزینه های خودشون رو دربیارن میفروشم . اما تا ۵ سال دیگه ، بالای صد تا کاکتکوس میتونم هر سال قلمه بزنم بفروشم .

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷

من قلمه‌هایی که علفی رشد کردن رو از پایین بریدم و حالا میخوام افقی بکارم . بازم باید صبر کنم جای بریده شده پینه ببنده ؟ حتی اگر بخام یه جوری بکارم که سر بریده شده با خاک تماس نداشته باشه ؟

من چند تا گلدون دارم که چند تا کاکتوس داخلشونه . الان کاکتوسا بزرگ شدن . چجوری میتونم ریشه هاشون رو از هم جدا کنم ؟ اصلا میتونم از گلدون جداشون کنم ؟ خیلی به هم چسبیدن.

کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳
در پاسخ به  محمدمهدی

بله حتما باید بگذارید تاقسمتهای بریده شده پینه ببنده تا قلمه ها قارچی نشند، برای تعویض گلدان، خاک رو با محلول قارچ کش بصورت کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه ۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۰

سلام
من چند تا کاکتوس اپونتیا دارم که سر هر کدوم تقریبا به اندازه‌ی ۱۰ سانتیمتر علفی رشد کرده . اون قسمتای علفی رو میتونم افقی قلمه بزنم ؟

کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۷
در پاسخ به  محمدمهدی

سلام، بله میتونید جدا کنید وقلمه بزنید وگیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

به مرور ببرم توی نور مستقیم آفتاب اشکال نداره ؟حدوداً ۳ یا ۴ ساعت نور مستقیم آفتاب
کاکتوس های بزرگتر و مقاومتر رو هم میشه به مرور ببرم بالای پشت بوم تا بالای ۱۰ ساعت نور مستقیم داشته باشه ؟
.
.
.
.
.
به نظر شما دبه‌ی خیار شور برای گلدون اپونتیا مناسبه ؟ از نظر حفظ رطوبت نمیپرسم . از نظر شکل رشد ریشه ها میپرسم که بیشتر گلدون عمیق دوست دارن یا گلدون پهن ؟

کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷
در پاسخ به  محمدمهدی

سلام، اگر پشت بام شدت نور زیاد باشه باید نور رو فیلتر کنید افتاب سوخته میشند، میتونید از نور مستقیم اوایل صبح شروع کنید، گلدان باید یک الی دو سایز از حجم ریشه گیاه بزرگتر باشه دبه نازک میشه وزود میشکنه بهتر هست از گلدان مناسبی استفاده کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 1

نور خیلی زیادی . از طلوع آفتاب ، نور داره تا غروب آفتاب . اما دوتا کاکتوس بزرگ گذاشتم دوام آوردن .
دبه هم حداقل ۳برابر گلدون خودشه

کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  محمدمهدی

حتما نور رو برای گیاهان جدید فیلتر کنید، گیاهان قبلی به افتاب مستقیم عادت کردند ومشکلی بوجودنمیاد، گلدان جدید باید یک الی دو سایز از گلدان قدیمی بزرگتر باشه. زیاد بزرگ باشه نیروی گیاه صرف ریشه زایی میشه وگیاه رشد کندی خواهد داشت.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۹
در پاسخ به  کارشناس 1

ریشه هم بخشی از گیاهه دیگه . مگه زیاد رشد کنه چی میشه ؟ اول و آخرش که بالاخره باید بعد چند سال توی یه گلدون بزرگ بذارم و همونقدر ریشه بزنه . همون اول کاری بذارم ریششو بزنه بعد بیاد رشد کنه مگه چی میشه ؟

کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۷
در پاسخ به  محمدمهدی

بله درسته ولی بیشترین نیروی گیاه باید صرف رشد گیاه بشه، صرف ریشه زایی بشه گیاه ضعیف میشه وبمرور زمان از بین میره به همین دلیل سایز گلدان باید از حجم ریشه ها یک الی دو سانت بزرگتر باشه نه زیاد. این موضوع برای همه ی گیاهان صدق میکنه نه فقط کاکتوسها.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۲
در پاسخ به  کارشناس 1

گیاه برای چی ضعیف میشه ؟ اگه ریشه‌ی بیشتری داشته باشه که بیشتر مواد مغذی میگیره . اگرم به خاطر این میگید که گیاه باید برگاش بزرگ بشه تا توی عمل فتوسنتز کم نیاره ، اگه آفتاب کافی و بیش از حد داشته باشه ، ریشه ها مفید نیستن ؟ یعنی اگه متمئن باشیم که گیاه فتوسنتز کافی و متناسب با حجم ریشه‌ی زیادش داره ، ریشه‌ی زیاد بهتره ؟

کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
در پاسخ به  محمدمهدی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنم مقاله گلدان مناسب کاکتوس رو مطالعه بفرمایید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 1

اما شما که اینجا گفتید با زیادتر بودن ریشه ، گیاه بیشتر رشد میکنه .

Screenshot_۲۰۲۱۰۵۰۱-۲۳۲۵۰۹_Chrome.jpg
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۳
در پاسخ به  محمدمهدی

اون موضوع برای قلمه هاست. ببینید حرف ما این نیست که گیاه باید ریشه کمی داشته باشه موضوع این هست که گلدان باید با حجم ریشه متناسب باشه گلدان بیش از اندازه بزرگ باشه رطوبت واب زیادی رو جذب میکنه واین برای ریشه ی کاکتوسها مناسب نیست، گلدان بزرگ مشکلات زیادی برای کاکتوسها بوجود میاره، لطفا در این مورد تحقیق ومطالعه کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۶
در پاسخ به  کارشناس 1

اصلا همین روش قلمه زدنی که توی مقاله توضیح دادید ، باعث میشه ریشه خیلی بیشتر باشه ‌.

کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۲
در پاسخ به  محمدمهدی

بله

سلیم
سلیم
۲۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۸

سلام وقت به خیر
ببخشید آیا میتونم کاکتوس تیغ سگسرو همینجوری درست کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۲۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۱
در پاسخ به  سلیم

سلام، بله هر نوع کاکتوسی رو میشه به این صورت تکثیر کرد.

آیلین
آیلین
۳۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸

سلام وقت بخیر ببخشید ساقه گیاه من بخاطر سهل انگاری شکسته ولی اصلا له نشده اگر الان قلمه بزنم خراب میشه؟چیکار کنم بنظرتون ؟اپونتیا س

کارشناس 1
۳۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  آیلین

سلام، قسمت شکسته رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید ودر محیط سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وابیاری رو بصورت کاملا سطحی انجام بدید.

Nariman
Nariman
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۹

سلام الان قلمه بزنم اشکال نداره؟
بعد باید سر و ته کاکتوس را بزنم؟
اگه چروک شد کاور کنم یا از اولش که کاشتم؟
وقتی پینه بست قارچکش بزنم یا وقتی که بریدم؟

کارشناس 2
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۲
در پاسخ به  Nariman

سلام، الان زمان مناسبی برای قلمه زدن نیست بهتر هست صبر کنید واوایل بهار اقدام کنید،باید قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید. قلمه باید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه تا چروک نشه، در محیط گرم وپرنور باشه چروک میشه، نیازی به کاور کردن نیست بعد از ریشه زنی وشروع به رشد، به محیط پرنورروفیلتر شده انتقال بدید تا زمان ریشه زنی هم ابیاری باید بصورت سطحی انجام بشه.

Nariman
Nariman
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۹

سلام اپونتیا سیلندریکا از این روش میشه قلمه زد؟ اندازه قلمه چقدر باشه؟ زیر ۱۰ سانت اشکال داره؟
تو مایع ریشه زا هم میشه گذاشت (البته به صورت افقی).

کارشناس 2
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۶
در پاسخ به  Nariman

سلام، بله میشه قلمه زد، بهتر هست از ده سانت کمتر نباشه،البته کمتر از ده سانت هم باشه ریشه میزنه ولی گیاه ضعیف میشه،نیازی به هورمون ریشه زایی نیست قسمت بریده شده بعد از اینکه پینه بست، بکارید براحتی ریشه دارمیشه.

گیسو
گیسو
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰

http://uupload.ir/files/f4v9_img_20200523_202726.jpg
سلام عیدتون مبارک
این کاکتوس هم میشه به این روش قلمه زد ??
باید هر دو سرشو کات کنم ??

کارشناس 1
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹
در پاسخ به  گیسو

سلام، ممنون همچنین، بله میشه قلمه زد، ولی بهتر هست بصورت عمودی کشت کنید نه بصورت مطالب مقاله.

گیسو
گیسو
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۱
در پاسخ به  گیسو

یعنی احتمال اینکه قلمه بگیره کم هست ?
و اگر امکانش هست لطفا بگید این روش قلمه زدن در روز های اول چه میزان آبیاری لازم داره

کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۰
در پاسخ به  گیسو

باروش قلمه زدن این مقاله احتمال داره که قلمه از بین بره، چون خیلی باریک هستند، میتونید دوسرگیاه رو هم با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید،وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، تا یک هفته ابیاری نکنید،بعد از یک هفته بصورت سطحی بااسپری میتونید سطح خاک رو مرطوب کنید ،ابیاری بصورت کامل رو بعد از ریشه زنی میتونید انجام بدید.

گیسو
گیسو
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از شما

افشین
افشین
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴

سلام
من یک سرئوس صخره ای دارم ۳۰سالشه و ۱متر ارتفاع داره تو چند سال اخیر پر از جوانه شده و من نمیدونم چطور باید ازش جدا کنم و بکارم لطفا راهنمایی کنید

کارشناس 1
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۲
در پاسخ به  افشین

سلام، میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده تنه جوشها رو کات کنید وبعد با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط منزل در جای خنک وخشک بمدت یک هفته نگهداری کنید،بعد ازپینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید،ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،ابیاری رو بصورت سطحی با اسپری انجام بدید بعد از ریشه زنی وشروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

hdu
hdu
۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۱

سلام من یه افوربیا خرچنگی دارم خیلی بلند شده میخواستم بدونم چشوری از ساقه قلمه اش بزنم و اگر ساقه رو جدا کنم دوباره قلمه میزنه ؟

کارشناس 2
۷ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۲
در پاسخ به  hdu

سلام، اگر گیاهتون رشد داره میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده به اندازه ۱۵ سانت جداکنید، وداخل اب بگذارید تا شیره سفید قطع بشه وبعد بمدت ۷_۱۰ روز در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تاقسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید،قسمتی که داخل خاک هست مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه.

هانیه
هانیه
۲۲ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸

سلام
من یه سن مدرو دا رم که از پایین زرد شو و خشک سد،قسمت زرد سده را با کاتر جدا کرم و سالمو نگه داشتم،الان احتیاج هست که در محلول قارچ کش بگذارم یا همینطوری بگذارم پینه ببنده بعد داخل خاک قرار بدم؟

کارشناس 2
۲۲ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۱
در پاسخ به  هانیه

سلام، اگر قارچ کش دارید بهتر هست که با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد بگذارید پینه ببنده،ندارید هم میتونید به پودر دارچین اغشته کنید.

ابوالفضل
ابوالفضل
۲۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۰:۴۲

سلام و عرض خسته نباشید من یه کاکتوس از دستم گرفتم متاسفانه الان میبینم از پایین زرد شده چطور میتونم نجاتش بدم و چجوری میتونم از جوش های که زده جدا کنم و جدا بکارم از مطالب شما فهمیدم باید در محلول قارچ کش بخوابانم لطفا بیشتر توضیح دهید

کارشناس 1
۲۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  ابوالفضل

سلام، میتونید تا جایی که زرد شده کات کنید تا به اوند سالم برسید،تنه جوشها اگر سالم هستند واندازه یک بند انگشت میشن میتونید جدا کنید از گیاه مادری و همراه با تنه اصلی داخل محلول قارچ کش قوطه ور کنید وچند روزی در جای خشک ونسبتا خنک نگهداری کنید تا قسمت بریده وجدا شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید، ابیاری رو کاملا سطحی با اسپری اب انجام بدید به اندازه ای که فقط سطح خاک مرطوب بشه وتا زمان ریشه زنی ورشد مجدد در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید هر سه الی چهار روز یک بار اسپری اب رو روی سطح خاک انجام بدید.

مانی
مانی
۸ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۳:۴۷

سلام و خسته نباشید من یه کاکتوس دارم مشکل داره میخواستم راهنمایی کنید از پایین داره لکه های قویی میزنه میخواستم شمارتون بدین تا عکسش بفرستم و راهنمایی کنید برای پیشگیری چیکار کنم ممنون

مرجان
مرجان
۴ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۷

خیلی ممنون از پاسخ شما

مرجان
مرجان
۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۱:۰۴

نورش چقدر باید باشه اگه بخوام ازایت روش استفاده کنم برای قلمه؟
رطوبت محیطی چقدر باشه؟
آب بدم یا ندم؟
چند وقت یه بار؟
نور مستقیم می خواد یا نور فیلتر شده؟
فضای بیرون یا داخل؟

کارشناس 1
۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۲۱:۳۳
در پاسخ به  مرجان

باید جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید،اگر در تابستان بخواهید این روش رو انجام بدیددر فضای ازاد ونورفیلتر شده نگهداری کنید اگر در زمستان میخواهید قلمه بزنید داخل محیط سرپوشیده، دمای ۲۰_۳۰ درجه، نیازی به کاورکردن نیست، هر از گاهی روی خاک اب اسپری کنید روی قلمه اب اسپری نکنید. با اسپری اب روی خاک رطوبت محیط هم فراهم میشه.

مهران نیوکاسل
مهران نیوکاسل
۲۰ دی, ۱۳۹۷ ۱۷:۵۶

سلامی دوباره
ببخشین من یه آپونتیا دارم که به خاطر نور کم جوونه ای که داده علفی رشد کرده من میتونم اون جوونه که رشد علفی کرده رو به این صورت قلمه بزنم.
اینطوری قلمه بزنم درصد ریشه دادنش و جوونه دادنش چقدره؟
و تقریبا چقدر طول میکشه که ریشه دار بشه و جوونه جدید بده؟
و اگه جوونه بده جوونش که دیگه برخلاف خودش رشد علفی نمیکنه؟ البته با وجود نورکافی

کارشناس 2
۲۰ دی, ۱۳۹۷ ۲۰:۳۱
در پاسخ به  مهران نیوکاسل

سلام. بله میتونید به این روش قلمه بزنید اگرگیاه نور کافی دریافت کنه علفی رشد نخواهد کرد، قلمه ای که کمبود نور داشته اگر بمرور زمان نور کافی دریافت کنه رشد ایدالی خواهد داشت.اگر در زمان رشد قلمه بزنید دو الی سه هفته بعد ریشه دار میشه. غیر از زمان رشد باشه یک الی دو ماه زمان میبره تا ریشه دار بشه.

reza_jamali28
reza_jamali28
۸ آذر, ۱۳۹۷ ۱۵:۱۷

با سلام و تشکر فراوان
از این روش جالب میشه برای تکثیر افوربیا میلی استفاده کنم؟

کارشناس 1
۸ آذر, ۱۳۹۷ ۱۶:۵۱
در پاسخ به  reza_jamali28

سلام. فکر کنم با این روش جواب بده فقط باید ساقه های قدیمی رو انتخاب کنید.