حرارت دهی خاک خوب یا بد؟

حرارت دهی خاک خوب یا بد؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حرارت دهی خاک خوب یا بد؟ در این مقاله قصد دارم به یکی از اشتباهات تهیه خاک کاکتوس و کلا گیاهان، که حرارت دادن آن هست بپردازم. معمولاً در گلخانه‌های خانگی بسیار پیش می‌آید که خاک را در هنگام آماده سازی یا مثلاً بعد از شستن ماسه و درست کردن خاک برای خشک شدن و از دست دادن رطوبت در مجاورت حرارت مستقیم یا غیر مستقیم قرار می‌دهند تا خاک زودتر خشک شده و سریع‌تر آن را مورد استفاده قرار دهند، یا برای ضدعفونی خاک از حرارت استفاده می‌کنند، حال این کار درست است یا خیر؟

در جواب باید گفت علت قوی بودن خاک فقط به املاح و مواد معدنی موجود در آن نیست بلکه به آنزیم‌های زنده‌ای هم هست که در خاک وجود دارد بستگی دارد، این آنزیم‌های زنده میکروسکوپی هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود و برای تجزیه خاک و همچنین غنی سازی خاک در آن وجود دارند ضروری است این آنزیم‌ها با تجزیه خاک و مواد موجود در خاک آنها را در اختیار ریشه‌های گیاه قرار داده تا گیاه رشد مطلوبی داشته باشد از طرفی وجود کرم خاکی در خاک نیز عامل بسیار مفیدی در زهکش گلدان جهت سهولت ریشه گیاه است حال با حرارت دادن به خاک این موجودات میکروسکوپی نابود می‌شوند و خاک هم در نتیجه آن بی حاصل خواهد شد لذا برای خشک شدن خاک نهایتاً از نور خورشید استفاده کنیم و اجازه دهید خاک به صورت طبیعی خشک شود تا املاح از بین نرفته و خاک مقوی باقی بماند.

برخی بر این باور هستند که با حرارت دادن خاک دانه‌های علف‌های هرز موجود در خاک نیز از بین می‌رود و احتمال سبز شدن علف‌های هرز در خاک به صفر می‌رسد اما نمی‌دانند که با حرارت دادن خاک آنزیم‌های خاک را نیز از بین می‌برند پس بهتر است برای از بین بردن دانه‌های احتمالی علف‌های هرز در خاک کاکتوس از علف کش ها و سم‌های توصیه شده استفاده کنید.

نکته: دقت کنید تا در خاک کاکتوس کرم خاکی وجود نداشته باشد بر خلاف باور عموم که میگویند کرم خاکی برای خاک مفید است اگر کرم خاکی در گلدان کاکتوس وجود داشته باشد پس از تمام شدن مواد موجود در خاک به سراغ ریشه گیاه رفته و از ریشه گیاه تغذیه خواهد کرد به دلیل محدود بودن محیط زندگی. پس حتماً موقع آماده سازی خاک کاکتوس‌ها از عدم وجود کرم خاکی در گلدان‌ها مطمئن شوید.

پس برای حفظ کیفیت خاک از قرار دادن آن داخل فر، مایکروفر و یا قرار دادن در معرض مستقیم شعله خودداری کنید.

ضد عفونی خاک

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
42 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
امیر
امیر
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۱

سلام
من خاک برگ گرفتم بدون حشرس ظاهرا سمپاشی شده دو هفته توش گیاهچه بود و در خونه بود برای آزمایش بعد امروز گلدون خالی کردم حشره نزده بود دو روز پیش هم یه گلدون از همین خاک رو توش کرم خاکی انداختم امروز دیدم کرم زنده بود.
الان به نظرتون خاک رو سمپاشی کردن یا نه؟
ممنون

کارشناس 1
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۹
در پاسخ به  امیر

سلام، نیازی به سمپاشی نیست کرم خاکی رو از خاک خارج کنید کافی هست.

نرگس
نرگس
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۷

با سلام و خسته, نباشید.
چند ماه پیش خاک باغچه در پلاستیک شفاف, مقابل, آفتاب قرنطینه, کردم بدون, آبدهی الان همین خاک, با ماسه ای, که چندبار با آب شسته, شده, رو, مخلوط کردم میخوام از این ترکیب برای گلدون, درختچه یاس استفاده, کنم لطفا راهنماییم کنید آیا بعداز پرکردم گلدون, از این, ترکیب, و قرار, دادن, ریشه, گیاه, در محلول, قارچکش ارگانیک برودوفیکس و سپس آبیاری کردن با این, محلول, در این صورت خاک ضدعفونی, شده؟
باتشکر.

کارشناس 1
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴
در پاسخ به  نرگس

سلام، ممنون، بله ضدعفونی میشه.

امیر
امیر
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۱

سلام
من پارسال همین موقع ها خاک باغچه(بیشتر رس) خریدم با تقریبا ۳۰ درصد خاک برگ که بدون حشره بود کاملا(سمپاشی شده) قاطی کردم الان یک سال هست تو کیسه پارچه ای هست سمش رفته؟
اگه نه چیکار کنم؟
من برای یه کار لازم دارم میخوام سمی نباشه.

کارشناس 2
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۰
در پاسخ به  امیر

سلام،اثر سم دو هفته بعد از بین میره. ولی اگر دز مصرف زیاد بوده میتونید خاک رو ابشویی وبعد استفاده کنید.

حسین
حسین
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸

َسلام خسته نباشین ممنون از شما بخاطر پاسخ گویی و سایت خوب
من خیل یخیلی خیلی حاهشمندم و خیلی مشتاقم واریته این فرو که عکسشو میفرستم بدونم حاهشمندم لطفا زحمتشو بکشی و اینکه چرا تیغاش اینقد کوچه؟ تیغ بلند خریدمش بزگ شه درس میشه؟

comment image
comment image

حسین
حسین
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  حسین

سلام خسته نباشین بعد پیوند جوانه ۲ هفته ای ۱ و نیم هفته ای به پرسیکا دوتاشونم در حال رشد شرایط عالی دما ۳۲ نور عالی و… استریل و…. الان ۱۰ ساعت از پیوند میگذره قسمت زخم شده پینه بسته و جونه هم کوچک شده بوه طوری که انگار میخاد بره تو پرسیکا

کارشناس 1
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، دما ورطوبت چقدر هست؟

حسین
حسین
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۹
در پاسخ به  کارشناس 1

کاورش کردم با زیپ کیب ولی زیاده فک کنم چیزیش نیست ممنون?❣️

کارشناس 1
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون از شما، فرو کاکتوس هررا هست ،بابزرگ شدن گیاه ودریافت نور بیشتر تیغهاش بزرگتر وقطور تر خواهد شد. سرما باعث تغییر رنگ گیاه شده.

حسین
حسین
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 1

این هاماتو کاکتوس ابلق هست ولی نمیدونم سیتیسپینوسه یا هاماتو کانتوس مثلا تک پایس یا نه..

کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱
در پاسخ به  حسین

هاماتو نیست هاماتو ها فرق دارند.

حسین
حسین
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 1

به اسم ابلق خریدم آیا ابلق نیست؟ تو عکس ابلقیش زرد بود ممکنه تو راه از زرد به رنگ ابلص سورتی تبدیل شده باشه یا یکی دیگه فرستادن؟ تو عکس معلوم نیست ولی مشخصات گیاه نوشته بودن هماتو کانتوس ابلق هررا نیست

کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۶
در پاسخ به  حسین

احتمالش هست که در تشخیص گیاه اشتباه کنم، از نزدیک بهتر میشه تشخیص داد، گیاه رو در محیط پرنوری نگهداری کنید کمبود نور باعث تغییر رنگ قسمتهای ابلق گیاه میشه احتمالش هم هست که بخاطر سرما قسمتهای ابلق گیاه تغییر رنگ دادند.

حسین
حسین
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
در پاسخ به  کارشناس 1

درست میشه؟ ممنونم?❣️

کارشناس 1
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۲
در پاسخ به  حسین

نور بیشتری دریافت کنه رنگش درست میشه.

حسین
حسین
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۸

سلام خسته نباشین… خاک رو با اب داغ بشوریم هم مشکل داره_۲_ خام رو زیاد خشک باشه مثلا ۲۰ روز خشک خشک باشه و در جای گرم مشکلی نداره؟ ۳_ من به خاک نیاز فوری داشتم به اون خاطر در قهبلمه ریختم خاکو گذاشتم روی گاز حرارات شعله هم کم کم بعد ۱۰ دیقه موند کمی از رطوبت خام کم شد کم مونده بود خشک شه برداشتم خاکو این خاکو استفاده منم مشکلس نداره؟

کارشناس 1
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۱
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، مشکلی نیست ولی بهتر بود بصورت غیر مستقیم حرات میدادید تا باکتریهای مفید خاک از بین نرند.

حسین
حسین
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 1

همشون مشکلی نداره؟ من یه خام خریده بودم خاک سانسوریا ۲۰ روزه اون خاک رو بدون اینکه دربشو ببندم خشک خشک مونده بود تو خونه ایا دربش بسته نشه هم مشکلی نداره؟

کارشناس 1
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۳
در پاسخ به  حسین

فعلا چون انجام دادید مشکلی نیست ولی بهتر هست خاکی رو که استفاده میکنید با حرا ت غیر مستقیم ویا با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید.

احسان
احسان
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸

سلام.وقت بخیر. میشه یه راهنمایی بهم بدید. من میخام خاک گلدون تولید کنم. از چه روشی برای از بین بردن علف های هرز داخل خاک استفاده کنم که هم بی دردسر باشه و هم کم هزینه؟

کارشناس 1
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۰
در پاسخ به  احسان

سلام، میتونید از علف کش استفاده کنید ولی علف کشها گرون هستند ،برای از بین بردن بذرشون میتونید خاک رو حرارت بدید یا بوسیله بخار اب ضدعفونی کنید که با این کار بذرها هم از بین میرند.

منتظری
منتظری
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۲:۲۰

ممنونم از پاسخگویی
لطف می کنید چند نوع حشره کش ارگانیک معرفی کنید، چون کارت زرد برای مگس سفید جواب داد ولی برای حشرات داخل خاک باید روش دیگه ای استفاده بشه

کارشناس 2
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۹
در پاسخ به  منتظری

ممنون از شما ،از حشره کش ارگانیک پالیزین میتونید استفاده کنید.

منتظری
منتظری
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۶

سلام،وقت بخیر، من یه باغچه مصنوعی ساختم به اندازه ۳ متر در ۱ و ارتفاع ۳۰ سانت ، توی اون سبزیجات کشت می کنم، الان مدتیه که پشه سفید، خرخاکی و انواع حشرات توی خاکش زیاد شده که به محصولات آسیب می زنه، چی کار باید انجام بدهم

کارشناس 2
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۳
در پاسخ به  منتظری

سلام، در چند قسمت باغچه کارت زرد نصب کنید، میتونید از حشره کشهای ارگانیک برای از بین بردن افات استفاده کنید ویا اگر از سموم شیمیایی میخواهید استفاده کنید باید دوره کارنس رو دقت کنید وتا تموم شدن دوره کارنس از سبزیجات استفاده نکنید.

یگانه
یگانه
۲۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۳

سلام لطف میکنین ی سم یا اسپری برای از بین بردن آفات گیاه معرفی کنین ک ب خود گیاه آسیب نرسونه؟

Mostafa
Mostafa
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۰:۴۵

سلام وقتتون بخیر، ببخشید وقتی که از کود های مثلا گوسفندی پوسیده ۵ساله استفاده می کنیم چطور میتونیم این کودها رو استریل کنیم؟ تا اماده استفاده بشه و عوامل مضرش از بین بره ایا راهی هست؟

کارشناس 2
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۳۶
در پاسخ به  Mostafa

سلام، اگر در محیط باز ودر زیر برف وبارن وافتاب پوسیده شده باشند استریل میشن ومیتونید استفاده کنید برای اطمینان کامل میتونید دو الی سه روز هم زیر افتاب پهن کنید.

لطف الله ابراهیمی
لطف الله ابراهیمی
۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۶
در پاسخ به  Mostafa

سلام کودپوسیده دامی راباماسه بادی رودخانه ای وکمی خاک باغچه مخلوط کنیدوبریزیدداخل گلدان خالی ازگل وآن راآبیاری کنیدواجازه بدهیدهرگونه بذرعلف هرزدرآن هست جوانه بزندوقبل ازبلوغ علف های هرزخاک گلدان راخالی کنیدواجازه بدهیدتانورآفتاب آن راکاملا بخشکاند دوباره خاک رادرگلدان بریزید.واین بار باآب جوش آبیاری کنیدبعدازسردشدن خاک میتوانیدگل یاگیاه خودرابکارید.

مجتبی
مجتبی
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱

سلام،
سپاس فراوان از زحمات شما،
لطفا در مورد روش های ضدعفونی کردن ماسه عدسی که در ترکیب خاک کاکتوس استفاده میشه هم راهنمایی بفرمایید که با چه روش هایی میشه ماسه های عدسی رو ضدعفونی کرد؟ مثلا راهی مثل حرارت دهی و یا جوشاندن و یا سموم شیمیایی ؟ اگر امکانش هست تفاوت روش های مختلف رو هم ذکر بفرمایید.
با تشکر

کارشناس 1
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  مجتبی

سلام، ممنون از شما،بله هم میشه با حرارت دادن وهم بوسیله جوشانیدن ویا با سموم شیمیایی کامل ضدعفونی کرد.برای ضدعفونی بوسیله حرارت دادن باید ماسه ها رو بعد از شستن داخل سینی فر بریزید وداخل فر با حرارت بالا حدود یک ساعت حرارت بدید. برای جوشانیدن هم بعد از شستشوی کامل، ماسه ها رو داخل اب بریزید وبجوشانید،اگر پیت ماس هم ترکیب ماسه کردید ،ترکیب رو داخل کیسه فریزر بریزید ومحکم ببندید که داخلش اب نفوذ نکنه بعد داخل اب جوش بندازید. حدود دو ساعت، برای ضدعفونی با سموم شیمیایی ترکیب خاک بستر رو داخل ظرف کشت بریزید از سم قارچ کش وسم حشره کش به اندازه ۳_۴ گرم&سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وظرف بستر رو ۲۴ ساعت داخل محلول بگذارید و۲۴ ساعت بعد، از محلول خارج کرده وابشویی کنید.

مجتبی
مجتبی
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۰۱:۴۹

سلام،
ممنون بابت نکات بسیار خوب و مفیدی که ذکر کردید

اما این سوال برای من پیش اومد که اگر خاک رو داخل پلاستیک قرار داده و سپس با حرارت غیر مستقیم یعنی داخل آب جوش قرار بدیم و بمدت نیم ساعت تا یک ساعت بجوشانیم جهت از بین بردن لارو حشرات(بخصوص لارو مگس سیاه) و تخم حشرات و آفات مختلف آیا تاثیر مثبتی دارد یا خیر ؟ و اینکه آیا مشکل ساز خواهد شد؟ چه مدت در آب بجوشانیم خاک بصورت کامل ضدعفونی خواهد شد ؟

کارشناس 1
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۰۹:۰۴
در پاسخ به  مجتبی

سلام، ممنون از توجه شما،حرارت دادن خاک بوسیله جوشاندن تا شش ماه خاک رو از هرنوع قارچ محافظت میکنه وشش ماه بعد احتمال قارچی شدن ویا تخم ریزی حشرات داخل خاک پیش بیاد که میتونید با سمپاشی از این روند پیشگیری کنید.

Hesam
Hesam
۱۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۷
در پاسخ به  کارشناس 1

ببخشید به جا جوشیدن میشه پلاستیک خاک رو جلو آفتاب مستقیم بزاریم؟

محمدعلی دوست
محمدعلی دوست
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۲

سلام یعنی شمامیگین کرم خاکی بیرون کنیم تو ورمی خیلی کرم خاکییه ولی من هم بانظرتون موافقم ولی میگن کرم باعث میشه هوارو به ریشه برسونه وخاک شل میمونه چون کرم همش درحال حرکته و هوابه ریشه میرسه نمیزاره گیاه بمیره نظرشماچییه؟

کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۴
در پاسخ به  محمدعلی دوست

سلام، کرم خاک زمانی مفید هست که مواد غذایی مورد نیاز براش تامین باشه، مثل باغچه، ولی اگر کرم خاکی داخل گلدان باشه،چون داخل گلدان محدود هست بعد از مدتی که مواد غذایی داخل خاک گلدان تمام شد کرم خاکی به ریشه های گیاه پناه میبره وبرای تغذیه از ریشه ی گیاهان استفاده میکنه، از طرفی کودی که تولید میکنه داخل خاک گلدان مقدارش زیاد میشه واین برای گیاه خوب نیست به همین دو دلیل کرم خاکی داخل گلدان مناسب نیست وبهتر هست که از داخل گلدان خارج بشه ولی اگر داخل باغچه باشه مانعی وجود نداره ومفید هم هست.

محمد رضا
محمد رضا
۲۵ دی, ۱۳۹۷ ۰۵:۵۷

بنظر من حرف شما منطقی است ولی وقتی در فصل سرما میخواهیم خاک رو خشک کنیم باید از حرارت استفاده کرد چون در زمستان افتاب خیلی کمی میشه دریافت کرد و حتی بعضی وقتها آب درون بافت خاک یخ میزنه از لحاظ دیگه خاک با حرارت دیدن استریل مجدد هم میشه

کارشناس 1
۲۵ دی, ۱۳۹۷ ۰۸:۲۷
در پاسخ به  محمد رضا

حرارت دادن بمقدار کم مشکلی پیش نمیاره.