انواع گونه‌های گیاه آدنیوم

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

انواع گونه‌های گیاه آدنیوم: گیاه محبوب آدنیوم دارای گونه‌های مختلفی است و هر گونه دارای زیر مجموعه‌های متعددی بخصوص در رنگ گلها می‌باشد. آدنیوم دارای شش گونه اصلی می‌باشد که گونه‌های آدنیوم آبسیوم و آدنیوم عربیکوم بیشتر شناخته شده تر هستند.

Adenium arabicum این گونه از آدنیوم به دلیل نحوه رشد و شکل برگ‌ها و شیوه گلدهی معمولاً برای تهیه بونسای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها سطحی پهن و حالتی چرمین دارد. تنه معمولاً شکلی کلفت جالب می‌یابد و از نظر ظاهری بین تنه اصلی و شاخه‌ها چندان تفاوتی وجود ندارد. پوسته ارغوانی مایل به قهوه‌ای تیره است و گل‌های این گیاه صورتی الی صورتی مایل به قرمز هستند.

Adenium arabicum
Adenium arabicum

 

Adenium multiflorum درختی با قامت کوچک است که به نواحی مرکزی و شرقی آفریقا تعلق دارد و از سم آن برای شکار ماهی استفاده می‌شود. همچنین برخی از انواع این گیاه نیز به شکل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Adenium multiflorum
Adenium multiflorum

 

Adenium boehmianum گیاهی سمی که بومی مناطق خشک شمالی کشور نامیبیا و نواحی جنوبی کشور آنگولا است. مردم این نواحی با جوشاندن ریشه، شیره گیاه را خارج کرده و از سم تهیه شده بدین طریق در شکار حیوانات استفاده می‌کنند شاید به همین دلیل نام انگلیسی این گیاه Bushman poison می‌باشد. برگ‌ها فقط در طی سه ماه بر روی گیاه است و در انتهای شاخه‌ها شکل می‌گیرد و گل‌ها نیز برای چند هفته در طی زمستان ظاهر می‌شوند. البته توجه داشته باشید که زمستان این کشورها هوایی گرم دارد.

Adenium boehmianum
Adenium boehmianum

 

Adenium obesum همان‌طور که اشاره شد از بین گونه‌های این گیاه گونه Adenium obesum بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه در زبان انگلیسی Desert Rose یا رز صحرایی خوانده می‌شود.

Adenium obesum
Adenium obesum

 

Adenium swazicum این گیاه بومی آفریقای جنوبی است. گیاهی گل‌دار و زیبا که گاهی به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Adenium-swazicum
Adenium swazicum

 

Adenium socotranum این گیاه به ارتفاع حدود ۴ متر نیز می‌تواند برسد و قطر تنه اصلی نیز می‌تواند به حدود ۱٫۸ متر دست یابد. در واقع این گیاه جز بزرگ‌ترین انواع آدنیوم است. گلهای صورتی رنگ برای چند هفته در بهار ظاهر می‌شود.

Adenium socotranum
Adenium socotranum

 

Adenium socotranum
Adenium socotranum در طبیعت

 

مشخصات ظاهری آدنیوم آبسیوم:

از آنجایی که گونه Adenium obesum بیش از دیگران به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد مشخصات ظاهری آن را در ادامه می‌آورم. این گیاه معمولاً همیشه سبز است اما در طبیعت و زمانی که دوره‌های خشکی وجود دارد برگ‌هایش خزان کرده و با بهبود شرایط رطوبتی محیط مجدداً برگ‌ها رویش می‌کنند. البته سرما نیز می‌تواند موجب ریزش برگ‌های گیاه شود. این گیاه به شکل بوته رشد می‌کند و به ارتفاع ۱ تا ۳ متر می‌رسد قسمت پایین تنه متورم است. برگ‌ها اکثراً در قسمت‌های بالای ساقه شکل می‌گیرند و بافتی چرمین، طول ۱۵-۵ سانتیمتر و عرض ۳-۰٫۳ سانتیمتر دارند. گل‌های شیپور مانند آن ۲ الی ۵ سانتیمتر طول و ۴ الی ۶ سانتیمتر قطر با ۵ عدد گلبرگ دارند که به شکل طبیعی به رنگ قرمز الی صورتی می‌باشند اما رنگ سفید نیز در بین آنان یافت می‌شود همچنین گل‌های دورنگه نیز وجود دارند. زمان گلدهی بسته به شرایط رشد از اواخر زمستان تا اواسط بهار است و گاهی حتی قبل از اینکه گیاه بعد از اتمام دوران رکود خود برگ بدهد گل‌ها شکوفا می‌شوند. امروزه نگهداری این گیاه به شکل بونسای رواج یافته است. از دیگر نام‌های انگلیسی این گیاه می‌توان به Sabi star,Kudu, Mock azalea, Impala lily, Desert rose اشاره کرد.

Adenium obesum
Adenium obesum

برای خرید بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
49 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
sina
sina
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹

ادنیوم عربیکم برای گل دهی نیاز به سرما دارد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  sina

بله وحتما باید بالغ هم باشه.

sina
sina
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷

و لطفا میشه بگید این چه نوع گلیه موقعی که دست میزنم دستم بوی عطر میگیره
comment image

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳
در پاسخ به  sina

گیاه پلکترانتوس هست.

sina
sina
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۷

بله لینک ها خراب بودcomment image

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۳
در پاسخ به  sina

سلام، ادنیوم عربیکوم هست.

sina
sina
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

comment image
این عکس هستش میشه بگید چه نوعی است الان وقت هرس کردنه است

کارشناس میهن کاکتوس
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۱
در پاسخ به  sina

سلام، متاسفانه لینکی که فرستادید مشکل داره لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

sina
sina
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۹
کارشناس میهن کاکتوس
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۵
در پاسخ به  sina

لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

sina
sina
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۲

میخواستم بدونم ادنیوم من از چه نوعی است
تنه ی نسبتا کلفتی دارد هر برگش حدوود۶ سانت است رنگ تنه سفید است رنگ برک هم سبز تیره است

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱
در پاسخ به  sina

از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

بابک
بابک
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۹

سلام، خسته نباشید وقتتون بخیر
من تقریبا ۴ماهه پیش دوتا بذر آدنیوم خریدم و رشد کردن ولی
احساس میکنم رشدشون کمه
شرایط نگهداریشون هم یه جای پر نور هست و آهر وقت هم که خاکش خشک شه آبیاری میکنم و دو روز یه بار ابپاشی
comment image
comment image
اگه میشه یه لطفی کنید جواب ما رو بدید?

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۲
در پاسخ به  بابک

سلام، ممنون، جواب سوالها همون روز پاسخ داده میشه، در این فصل کاهش رشد گیاهان طبیعی هست، بمرور زمان با بلند شدن روزها رشد گیاهان هم افزایش پیدا میکنه.

بابک
بابک
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون لطف کردید

سعید
سعید
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۴

سلام بعد از کات ریشه وخواباندن در قارچکش و ۱هفته
صبر و پینه بستن بخواهیم از۸ نقطه ریشه بزند باید اون نقاط رو با کاتر بزنیم یا باید برعکس آون نقاط رو باکاتر نکنیم بقیه رو با کاتر بزنیم

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۷
در پاسخ به  سعید

سلام، برای کسب اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله اموزش بنسای ادنیوم رو مطالعه بفرمایید.

محمد
محمد
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۹

سلام وقت بخیر ببخشید درباره خاک ادنیوم شما گفتین خاک مخصوص کاکتوس ولی خاک کاکتوس وقتی میزارم تو گلدون بخاطر ماسه های ریزی که داره نمیزاره اب از ته گلدون خارج بشه و خاک کاملا باتلاقی میشه ایا این باعث اسیب زدن به ریشه ادنیوم نمیشه؟؟ دوم اینکه چندتا ادنیوم دارم ولی نمیدونم ابسومن یا عربیکم میخاستم عکساشو براتون بفرستم شما کمکم کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۷
در پاسخ به  محمد

سلام، در ترکیب خاک کاکتوسها ماسه بادی استفاده نکنید از ماسه شسته سایز عدسی استفاده کنید تا چنین مشکلی بوجود نیاد،بله عکس واضح از برگها وگیاهان بفرستید تا راهنمایتون کنیم.

محمد
محمد
۱۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۱

عکس رو نمیدونم چجوری بفرستم گزینه ایوجود نداره برای ارسال عکس

محمد
محمد
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۰۴:۳۹

خدمت شما ممنون میشم اکه راهنماییم کنید و. بگید کدومش عربیکمه و. کدوم ابسوم البته اون دوتارو که توی به گلدونه خودم بذرشونو کاشتم
http://uupload.ir/files/ensj_img_۲۰۲۰۰۹۳۰_۲۰۳۹۱۴.jpg
http://uupload.ir/files/cb21_img_۲۰۲۰۰۹۳۰_۲۰۳۸۱۸.jpg
http://uupload.ir/files/eq8a_img_۲۰۲۰۰۹۳۰_۲۰۳۸۲۹.jpg
http://uupload.ir/files/7j2o_img_۲۰۲۰۰۹۳۰_۲۰۳۸۰۲.jpg

کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
در پاسخ به  محمد

سلام،ادنیوم عربیکوم برگهاش باریک ونوک تیز هست ولی ادنیوم ابسیوم برگهاش پهن ونوک برگها گرد وبعضی ها نوک تیز هستند، عکس اول ودوم ابسیوم عکس سوم عربیکوم عکس چهارم سمت راست عربیکوم سمت چپ ابسیوم هست، عکس سوم پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید گیاه مشکل داره.

محمد
محمد
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۰۷:۲۲
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون بابت پاسخگویی سریعتون سایت شما بهترینه ولی عکس سوم رو نگاه کردم افتی نداشت شرایط نگهداریش هم مثل بقیشونه نمی‌دونم چرا زیاد رشد نمی‌کنه برگهاش هم کج نامرتبه

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸
در پاسخ به  محمد

ممنون از شما،برگهایی که حالت دفرمه دارند رو جدا کنید احتمالا قبلا افت داشته بعد مشکل برطرف شده.

محمد
محمد
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۰۴:۴۲

اگه زحمتی نیست اینارو هم بگید تشکر بابت سایت عالیتون

http://uupload.ir/files/449a_img-20200928-wa0026.jpeg

http://uupload.ir/files/9jqw_img_۲۰۲۰۰۹۳۰_۲۰۳۸۵۶.jpg

کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
در پاسخ به  محمد

عکس اول بالایی عربیکوم پایینی ابسیوم، عکس دوم ابسیوم.

محمد
محمد
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۰

سلام من ادنیوم خودم رو گلدونشو عوض کردم خاکش کوکوپیت هستش و الان ریشه ابکی شده و ساقه نرم شده برگ هاشم سیاه چه مار میتونم بکنم ساقش هم زیاد تو خاک بود اب هم روز اول زیاد دادم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  محمد

سلام، گیاه رو از خاک دربیارید تمام قسمتهای پوسیده شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط خنک وسایه بمدت چند روز نگهداری کنید تا قسمتهای بریده شده پینه ببنده، بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید، ابیاری رو هم با محلول قارچ کش کاملا سطحی وبصورت اسپری انجام بدید.

امین
امین
۱۳ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۴۱

سلام خسته نباشید میشه لطفا نحوه تشخیص ادنیوم عربیکیوم و اوبسیم رو بگید .اینم عکسشون دو تا هستن. این اولی که بزرگتره.
http://uupload.ir/files/sy32_1570287763729621557017.jpg
اینم دومی
http://uupload.ir/files/rivm_1570287861137382145022.jpg
درباره زمان سرزنی هم الان وقت خوبی هست یا نه؟

کارشناس 2
۱۳ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۰
در پاسخ به  امین

سلام، ممنون عکس اول عربیکوم هست برگها نوک تیز هستند عکس دوم برگها زیاد واضح نیست ولی اگر بصورت تخم مرغی هست نوک برگها ابسیوم هست،سرزنی رو بهتر هست اوایل بهار انجام بدید.

سعید
سعید
۱۱ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۸

سلام ؛ آیا به هیچ طریقی نمیشه از روی ظاهر برگ و تنه رنگ گل گیاه را تشخیص داد؟ و اینکه از کجا میشه آدنیوم در رنگهای مختلف خریداری کرد

کارشناس 2
۱۱ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۰
در پاسخ به  سعید

سلام، از نظر شکل برگ وگلها متفاوت هستند ومیشه تشخیص داد.

امیرحسین
امیرحسین
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۲

سلام چطور می تونم رنگ گل های ادنیوم رو اصلاح کنم

کارشناس 2
۵ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۴
در پاسخ به  امیرحسین

سلام، در این مورد اطلاعی ندارم. میتونید از طریق دو گیاه که رنگ گلهای متفاوتی دارند گرد افشانی کرده وگیاهی که از بذر دو گیاه بدست میاد رنگ گلهای متفاوتی داشته باشه.

علیرضا
علیرضا
۲۲ مرداد, ۱۳۹۸ ۰۳:۵۱

سلام و خدا قوت خدمت شما
من یه آدنیوم آبسیوم دارم که تو اسفندماه سال گذشته ۶ تا گل صورتی زیبا داد، ارتفاعش ۳۰ سانتی میشه، از زمانی که گلهاش ریخت از راس تنه اصلی یه شاخه جدید به ارتفاع ۲۰سانت زده البته یه سری شاخه فرعی دیگه هم به اندازه ۶ سانت پایین تنه اصلی زده، سوال من اینه که : ۱-آدنیوم رو میشه در این ماه ( مردادماه) هرس کرد؟ برای سر زنی فقط کافیه ۱۵ سانت از شاخه ای که از تنه اصلی مستقیم رو به بالا رفته رو جدا کرد؟ ۲- این شاخه کات شده رو میشه تو خاک کاکتوس کاشته بشه تا سبز بشه؟
مرسی از وقتی که گذاشتید.

کارشناس 2
۲۲ مرداد, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۵
در پاسخ به  علیرضا

سلام، بله میتونید هرس کنید وشاخه هایی رو که کات کردید مجدد ریشه دارکنید.

Ava
Ava
۸ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۸

سلام. من یدونه آدنیوم خریدم یادم رفت از داخل ماشین بیارمش شب موند داخل ماشین تا فردا عصرش… هوا هم خیلی گرم بود همه برگاش آفتاب سوخته شده تقریبا خشک شده ولی به راحتی جدا نمیشن… الان چند روزه آوردمش تو خونه نور مستقیمم بهش نمیخوره ولی هیچ تغییری نکرده همونجوری بی روح و پریشونه… چکار باید کرد؟؟؟ ?

کارشناس میهن کاکتوس
۸ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۰
در پاسخ به  Ava

سلام، اگر ریشه ها اسیب دیده باشن دیگه نمیشه کاری کرد. بهتر هست ریشه های گیاه رو چک کنید.

کاشانی
کاشانی
۳۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۲

سلام
من چندوقت پیش یه گیاه هدیه گرفتم.حدس میزنم آدنیوم باشه..چجوری میتونم عکسشو براتون بفرستم که راهنماییم کنید؟

اکبر
اکبر
۲ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۴

سلام ببخشید من یه Adenium socotranum دارم ساقش نازکه اگه هرسش کنم برگ براش نمیمونه مشکلی دارع؟

کارشناس 2
۳ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۹:۲۰
در پاسخ به  اکبر

سلام، قدش چقدر هست وچند ساله هست؟

سعید
سعید
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۴:۱۳

سلام. میشه لطف کنید شرایط گلدهی ادنیوم رو بفرمایید. ادنیوم من تقریبا چهار ساله که دارمش ولی هیچوقت گل نداده.

کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۵
در پاسخ به  سعید

سلام، شرایط گلدهی ادنیوم ،اول باید گیاه بالغ باشه،شاخه های فرعی هرس بشه، در زمان استراحت گیاه در دمای ۱۵_۱۰ درجه نگهداری بشه،ودر زمان رشد نور ابیاری وکوددهی منظمی داشته باشه. ادنیومها بعد از پایان پنج سالگی بالغ میشن وبرای گلدهی حتما باید نور کافی دریافت کنند.

یاسر
یاسر
۲۰ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۶

سلام و عرض ادب، اگر ممکنه تفاوت آبسیوم با عربیکوم را توضیح بدید و بفرمایید کدامیک برای نگهداری و همچنین پرورش بونسای مناسبتر و نتیجه بهتری دارد؟

کارشناس 2
۲۰ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  یاسر

سلام، تفاوتشون در شکل برگها وگلهاشون هست، هر دو مناسب بنسای هستند وهیچ تفاوتی ندارند.