خاک مناسب گل شمعدانی

خاک مناسب گل شمعدانی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خاک مناسب گل شمعدانی: گل شمعدانی گیاهی مقاوم است که می‌توان در خاک‌های مختلف پرورش داد. از انواع ترکیب خاک‌ها برای گیاه شمعدانی می‌توان استفاده کرد. اگر خاک گیاه شما مناسب و خوب باشد گیاهی سالم خواهید داشت که هم خوب گل خواهد داد و عمر زیادی خواهد کرد. پس برای تهیه خاک گلدان‌هایتان نهایت دقت را داشته باشید.

شمعدانی به خاکی با زهکش مناسب و مواد ارگانیک نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد. خاکی که ریشه به راحتی در آن بتواند رشد کند. می‌توان از مخلوطی همانند خاک معمولی ( خاک باغچه) با خاک برگ و یا کود پوسیده دامی ( پوسیده و عاری از آلودگی باشد) به همراه ماسه به میزان ده درصد حجم کل مخلوط خاکی (ماسه بادی و شن‌های مصالح ساختمانی که ممکن است با سیمان یا گچ آلوده شده باشند مناسب نیستند) استفاده کرد.

همچنین این مخلوط یک قانون ثابت نیست و می‌توان در ترکیبات آن تغییراتی داد و مهم این است که حتماً از زهکش مناسبی برخوردار باشد. توجه کنید که استفاده از پیت ماس در مخلوط خاکی شمعدانی متداول نیست زیرا این ماده کمی فضای خاک را اسیدی می‌کند و چنین شرایطی موجب کند شدن رشد گیاهان شمعدانی می‌شود.

در صورتی که شمعدانی قرار است در گلدان کاشته شود، خاک گلدان می‌بایست زهکش خوبی داشته باشد. کمبود عمومی مواد غذایی موجب زرد شدن حاشیه برگ‌ها می‌شود. کمبود فسفر و منیزیم موجب قرمز شدن برگ‌ها و کمبود نیتروژن منجر به کوتاهی قامت گیاه و زردی برگ ها بخصوص برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه می‌شود. در این صورت می‌توان هر ۴ هفته یک‌بار از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد. فرمول‌هایی که میزان فسفر و یا فسفر و پتاسیم آنها بیش از نیتروژن است به گلدهی این گیاهان کمک می‌کنند. اگر در کوددهی زیاده‌روی شود گیاه فقط رشد رویشی خواهد کرد و گل نخواهد داد که در این صورت برای ۳-۲ نوبت فقط باید گیاه را آب داد تا کود اضافی از بستر کاشت گیاه خارج شود. اگر ریشه‌های گیاه از منافذ زیر گلدان بیرون آمد حتماً گلدان را عوض کنید و گیاه را در گلدانی بزرگ‌تر بکارید. معمولاً شمعدانی‌هایی که در گلدان‌هایی نامناسب و کوچک نگهداری می‌شوند در فاصله بین دو آبیاری حالتی پژمرده می‌یابند.

در فصل رشد می‌توان برای رشد بیشتر گل شمعدانی از کودهای مخصوص مانند کود NPK استفاده کرد. برای خرید کود مناسب گل شمعدانی اینجا کلیک کنید.

همیشه سعی کنید از خاک‌هایی استفاده کنید که دارای آلودگی و آفت نباشد.

نویسنده: دکتر گیاه
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

guest
23 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مونا
مونا
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۲

سلام. من پارسال چندتا گلدون شمعدونی گرفتم. داخل بالکن سمت غرب و نور خورشید در اکثر ساعات روز بهشون میخورد. هروقت خاکشون خشک می شد آب میدادم یعنی یک روز یا دو روز درمیان چون خاکشون کمی سنگین بود اما همشون کاملا خشک شدن:((. حالا میخواستم بدونم احتمال اینکه ایراد از خاک بوده بیشتره یا اینکه نور خورشید خیلی مستقیم بهشون میخورده؟ چه کنم تا این اتفاق دوباره نیفته؟ ممنون.

کارشناس 2
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۷
در پاسخ به  مونا

سلام، بله خاک سنگین باشه اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه
و باعث پوسیدگی ریشه های گیاه ودر نهایت خشک شدن گیاه میشه، میتونید برای متخلخل کردن خاک از ماسه سایز عدسی یا پرلیت یا لیکا استفاده کنید.

نیلوفر
نیلوفر
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۰

سلام من مدتی پیش شمعدانی خریدم خاکش مثل خاک باغچه هست بسیار سنگینه و خیس میمونه و زمانی ک خشک میشه خیلی محکم میشه
لبه برگها هم زرد میشه و به تدریج کل برگ زرد میشه اوایل فکر میکردم زردی برگها از کمی ابه اما از ابیاری زیاد بود و کمش کردم
میخواستم نظر کارشناسان رو بدونم و همچنین اگر نیازه خاک رو عوض کنم
http://uupload.ir/files/q8tm_20200613_104858.jpg
http://uupload.ir/files/slnc_20200613_104829.jpg
http://uupload.ir/files/ndj5_20200613_104630.jpg
http://uupload.ir/files/kqiw_20200613_104804.jpg

کارشناس 1
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، بله خاکش رسی وسنگین هست وریشه های گیاه مشکل داره که برگها به این صورت زرد وخشک میشن میتونید داخل همین خاک مقداری کوکوپیت یا خاک برگ+مقداری کود دامی یا ورمی کمپوست ترکیب کنید تا هم متخلخل وهم سبک بشه که ریشه ها براحتی رشد کنند. بعد از تعویض خاک بمدت یک هفته گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ،بعد از تعویض خاک ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید.

حسین گلدوست
حسین گلدوست
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۹

سلام مجدد و تشکر بابت پاسخ /درترکیب خاک شمعدانی ماسه عدسی ،خاک باغچه و شلتوک برنج میخوام استفاده کنم میشه مقدار هرکدام رو ذکر کنید و اینکه ایا پودر زغال هم برا ترکیبش مناسبه

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
در پاسخ به  حسین گلدوست

سلام، مقدار ماسه۲۰درصد، شلتوک ۲۰ درصد، خاک باغچه ۵۰ درصد و۵ درصد ذغال خرد شده،میتوند ۵ درصد هم کود دامی ویا ورمی کمپوست ترکیب کنید.

حسین گلدوست
حسین گلدوست
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳

سلام ،فرمودید شمعدانی به خاک اسیدی حساسه !!!خوب در ترکیب خاک شمعدانی نوشتید خاک برگ استفاده کنیم ،باتوجه به اینکه خاک برگ خاک رو اسیدی میکنه ایا به رویش گیاه صدمه نمیزنیه و مناسب گیاهه؟

کارشناس 2
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰
در پاسخ به  حسین گلدوست

سلام، مقدارش کم باشه مشکلی بوجود نمیاد.

آدرین
آدرین
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱

سلام، شمعدانی برگهای جدید ریز، ساقه گل کوتاه و تعداد غنچه های روی ساقه گل از بیستا رسیده به چهارتا و تنه جدید شمعدانی لاغر سبز میشند. آبیاری و کود منظم است دلیلش چیه؟

کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
در پاسخ به  آدرین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نازنین
نازنین
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰

سلام
جناب من یک ۴ لیتری سرکه چوب دارم
تو اینترنت از خاصیتش زیاد خوندم اما نحوه استفادش رو جایی ندیدم
نظرتون درمورد استفاده و نحوه مصرفش رو بفرمایید

کارشناس 1
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  نازنین

سلام، در مورد نحوه ومقدار مصرفش اطلاعی ندارم ولی بیشتر برای از بین بردن افات وعلفهای هرز وتغذیه دام وتنظیم phخاک مورد استفاده قرار میگیره. میتونید برای کسب اطلاع بیشتر روی مرور گرتون در مورد نحوه استفاده سرچ کنید.

نفیسه محمدی
نفیسه محمدی
۳ تیر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۹

عذر میخوام ، نمیشه قلمه ی شمعدونی رو تو مخلوط کوکوپیت و پیت موس کاشت ؟؟ فرقش با کوکوپیت خالی چیه ؟

کارشناس 2
۳ تیر, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۶
در پاسخ به  نفیسه محمدی

میتونید کشت کنید ولی ابیاری رو باید با احتیاط کامل انجام بدید چون ترکیب کوکوپیت وپیت ماس اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه،کوکوپیت بتنهایی هیچ ارزش غذایی نداره، ولی ترکیبش با پیت ماس بهترهست، میتونید ماهی یک بار هم با کوهای کامل تقویت کنید.

نفیسه محمدی
نفیسه محمدی
۳۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۰:۴۲

سلام ببخشید سوال داشتم. قلمه ی شمعدونی رو تو چه مخلوطی قرار بدم تا ریشه بده و به چه مدت ؟؟ بعد از این مدت که ریشه داد باید به مخلوط دیگه ای انتقالش بدم ؟؟ اگر بله میشه بگین شامل چه خاک هایی میشه ؟ توضیحات رو خوندم ولی دقیقا متوجه نشدم 🙁

کارشناس 2
۳۰ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۵۱
در پاسخ به  نفیسه محمدی

سلام، برای ریشه زنی سریع میتونید داخل کوکوپیت بکارید وکوکوپیت رو مرطوب نگهدارید در عرض دو الی سه هفته( بستگی به قطر ساقه) ریشه میزنه،شمعدانی به خاک زیاد حساس نیست فقط باید زهکش مناسبی داشته باشه، یعنی تخلخل زیادی داشته باشه که ریشه براحتی رشد کنه،میتونید از ترکیب خاک باغچه استریل شده، خاک برگ، کود پوسیده دامی،استفاده کنید.

Sobhan
Sobhan
۲۰ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۸

سلام ببخشید من اهل ارومیه هستم شب ها دما از ۴ تا ۶ درجه میشه ایا میشه شمعدانی رو به باغچه بکارم

farhad
farhad
۱۸ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۷

تشکر

farhad
farhad
۱۸ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۴

با قارچ کش مانکوزب نمیشه؟

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۶:۵۸
در پاسخ به  farhad

برای سفیدکها وکپکها پنکونازول بیشترین تاثیر رو داره، حالا مشکلی نیست بامانکوزب یک بار ابیاری کنید اگر درمان نشد از پنکونازول استفاده کنید.

farhad
farhad
۱۸ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲

سلام
من یه شمعدانی دارم که خاکش به نظر کپک های سفیدی روش هست
چیکار باید کنم؟

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۸
در پاسخ به  farhad

سلام، کپکها رو از سطح خاک جمع کنید وخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید از قارچ کش پنکونازل استفاده کنید نیم سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید. وخاک رو با این محلول کامل ابیاری کنید.