نحوه آبیاری گیاه آلوئه ورا

نحوه آبیاری گیاه آلوئه ورا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نحوه آبیاری گیاه آلوئه ورا چگونه است؟ گیاه آلوئه ورا یا آلوورا مانند سایر ساکولنت ها گیاهی است گوشتی که آب را در بافت‌های خود ذخیره می‌کند. حدود ۹۵ درصد از اندام‌های این گیاه را آب تشکیل می‌دهد. میزان آبیاری می‌توان بسته به اندازه و شرایط محیطی متفاوت باشد. در این مقاله به آبیاری کلی آلوئه ورا می‌پردازیم.

نحوه آبیاری کاکتوس آلوئه ورا:
آلوئه ورا گیاهی گوشتی است و آب را در بافت‌های خود نگه می‌دارد بنابراین به حجم زیادی از آب در هنگام آبیاری نیاز ندارد. در واقع این گیاه خشکی را به خوبی تحمل می‌کند اما حجم بیش از اندازه آب موجب افتادگی، زردی و یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها (که ابتدا از نوک و حاشیه برگ‌ها شروع می‌شود)و در نهایت پوسیدگی برگ ها می‌شود.

بین هر دو نوبت آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود و بعد گیاه را آب دهید. در طی فصول سرد فعالیت و رشد گیاه کاهش می‌یابد بنابراین به آب کمتری نیاز دارد و بگذارید به غیر از سطح خاک، لایه‌های زیرین نیز تا تقریباً رطوبت خود را از دست بدهد و بعد به گیاه مقداری آب دهید.

با رسیدن فصل بهار و شروع رشد مجدد گیاه، میزان آب را افزایش دهید. کمبود آب و خشکی کشیدن گیاه موجب باریکی و پیچش برگ‌های گیاه می‌شود. آبیاری بیش از اندازه نیز موجب کاهش رشد گیاه، افتادگی برگ‌های گیاه و پوسیدگی گیاه خواهد شد.

مسئله دیگر کیفیت آب است. بهتر است که آب را ۲۴ ساعت به کناری گذاشته و بعد مصرف کنید این کار موجب کاهش میزان کلر موجود در آب خواهد شد و از آب نسبتاً ولرم برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

دما: دمای ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد برای رشد آلوئه ورا مناسب است. به دلیل اینکه ۹۵ درصد بافت برگ‌های آلوئه ورا از آب تشکیل شده است این گیاه در برابر سرمازدگی بسیار حساس است. محیط سرد موجب افتادگی برگ‌های گیاه می‌شود بنابراین بهتر است در زمستان دما به زیر ۷ درجه سانتی‌گراد نرسد.

مقاله تاریخچه گیاه آلوئه ورا را نیز مطالعه کنید. کلیک

آبیاری گیاه آلوئه ورا

نحوه آبیاری گیاه آلوئه ورا

نویسنده: دکتر گیاه
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع و لینک به سایت میهن کاکتوس ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
22 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
علیرضا
علیرضا
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۱

اسم این گیاه چی هست لطفا

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵
در پاسخ به  علیرضا

سلام، عکس رو کراپ کنید یا اسکرین بگیرید تا حجمش کم بشه.

mohamad
mohamad
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱

سلام گیاه من چند روزه اینطوری شده لکه سیاه رو برگ و تیغه های الوورام افتاده و ی مدل لکه دیگ ام رو برگهای گیاهم افتاده ک اون قسمتش فرو رفته شده گیاهم عکسش رو گداشتم .. گیاهمم رشد نمیکنه همین شکل مونده دو تا جوانه کوچیکم زده بود ک تو عکس مشخصه ک پوسیده شده و جای گیاهم رو عوض کردم ولی حالت شل داره انگار ریشه اش محکم نشده وقتی گیاهو تکون میدم خیلی تکون میخوره انگار کامل ثابت نشده و از کج بفهمیم ریشه گیاه پوسیده شده ….

photo5841263305220535901.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۳
در پاسخ به  mohamad

سلام، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، این لکه بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست.

زارعی
زارعی
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷

سلام
ببخشید یه سوال داشتم
من دو تا آلوورا از کسی هدیه گرفتم، تقریبا دو ماه میگذره
به مرور روی بعضی از برگهاش قرمز و قهوه ای شده و بعضی هاش هم حالت افتاده داره، یعضیهاش هم تیره میشن و فر میخوره
(البته یکی از برگهاش هم از اول زرد و خشک بوده)
در جایی نگهداری میشه که حدودا ۵ ساعت نور میخوره و مستقیما هم جلوی آفتاب نیست و نه گرمه نه سرد
قبلا که زمستان بود دو هفته یا سه هفته یکبار آب میدادم آن هم به اندازه نصف فنجان
اما از بهار هفته ای یکبار

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۰
در پاسخ به  زارعی

سلام، تغییر رنگ برگها در اثر سرما ویا نور مستقیم میتونه باشه،ریشه های گیاهتون مشکل داره ابیاری رو بصورتی انجام بدید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،لوله شدن وباریک شدن برگها از کم ابی ویا پوسیدگی ریشه ها میتونه باشه میتونید گیاه رو از خاک در بیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید. یک هفته بعد از کاشت به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

Mam
Mam
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۸

سلام یک آلوورا دارم آبیاریش هر وقت سطح خاک خشک بشه آب می دم دما هم ۲۷ درجه هست نو هم نور زیادی می خوره در طول روز اما غیر مستقیمه امروز می بینم یکم برگش زرد و قرمز شده شک کردم که پوسیده
برا همین نگاه عکس زیر کنید اگر پوسیدگی هست سریع اقدام کنم حداقل قلمه بگیرم
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۹
در پاسخ به  Mam

سلام، خاک گیاهتون اصلا مناسب نیست میتونید خاکش رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید برگهای پایینی بمرور زمان زرد وخشک میشند که طبیعی هست ومیتونید جدا کنید.

محمدی
محمدی
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲

سلام وقت بخیر
من تازه چندروزه آلوورا تزیینی خریدم امروز صبح اومدم چکش کنم دیدم ازبرگ های پایینی شل شده و رنگش پررنگ شده ،فکرکنم آب زیادی دادم بهش…الان باید چیکارکنم؟comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  محمدی

سلام، اگر اون برگ حالت ابکی داره با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید بصورتی که ازش اب داخل خاک نریزه. ودور بندازید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

علیرضا
علیرضا
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۵

سلام وخسته نباشید
الوئه ورا من حالش خوبه رنگش هم طبیعی است فقط رشد نمی کنه
البته در معرض نور افتابه بعد ظهر.اگر راهنمایی کنید خیلی ممنون.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۰
در پاسخ به  علیرضا

سلام، ممنون، گرما ونور زیاد باعث توقف رشد گیاهان در این فصل میشه که بصورت موقتی و طبیعی هست با خنک شدن هوا مجدد شروع به رشد میکنه.

علیرضا
علیرضا
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۳

سلام خسته نباشین گل الوئه ورا من نوک برگ هاش زرد شده چکارش کنم بعد برای تکثیرمیتونم جداش کنم تقریبا۷سانتی شده برای جلوگیری ازهرافتی چه نوع سمی استفاده کنم برای قلمه زدن

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۴
در پاسخ به  علیرضا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۰

سلام من یه الوورا داشتم بد چند روز از خریدنش برگ هایش شروع کرد به شکسته شدن باید چیکار کنم که دوباره خوب بشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۱
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مهسا
مهسا
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶

سلام من یه گیاه آلورا گرفتم انگار بالاهاشو کندن خشک شده. باید چیکار کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۱
در پاسخ به  مهسا

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

دیانا
دیانا
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۹:۵۳

خیلی ممنون . چه زمان طول میکشه تا گیاه به حالت طبیعی برگرده؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  دیانا

ممنون از شما،یک هفته الی ده روز،درجای ثابتی نگهداری کنید.

دیانا
دیانا
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۹

سلام. من یه آلوئه اریستا دارم.‌هفته ی پیش گلدون ش عوض کردم و آب دادمش زهکش گلدان خوبه و خاکش خاک مخصوص کاکتوس و درصد کمی خاک آماده گلدان . دو سه روزه متوجه شدم برگ ها از پایین دارن دچار پوسیدگی میشن. برای نجات ش چکار باید بکنم
http://uupload.ir/files/buvo_20191207_173225.jpg
ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۵
در پاسخ به  دیانا

سلام، شوک تعویض گلدان هست وکاملا طبیعی اگر برگ حالت ابکی وژله ای داشت سریع جدا کنید ومواظب باشید اب داخل برگ روی خاک نریزه وگیاه رو یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید،هر زمان خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید واز اب همدمای محیط وبدون املاح برای گیاه استفاده کنید.