بهترین فصل برای جابجایی درختان

بهترین فصل برای جابجایی درختان
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بهترین فصل برای جابجایی درختان: اگرچه به شکل تئوری و با رعایت اصول کاری در تمامی مواقع سال می‌توان نسبت به جابجایی یک درخت اقدام کرد اما به طور عملی بهترین نتیجه در امر جابجایی، در زمان‌های خاصی از سال امکان پذیر است. برخی از درختان نسبت به جابه‌جایی مقاومت بیشتری دارند ولی برخی نسبت به جابه‌جایی حساس می‌باشند. پس باید با شناخت درخت خود زمان مناسب برای انتقال را در نظر گرفت.

در مورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان جابجایی در فصل پاییز پس از ریختن برگ‌ها است. البته تا قبل از اینکه خاک به دلیل سرمای زمستان یخ بزند و سفت شود.

زمان مناسب دیگر برای جابجایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار است اما زمانی که هنوز رویش جوانه‌ها شروع نشده است و به بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است.

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابجایی این‌گونه از درختان است. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور،  ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

به طور کلی انتقال گیاهان در بهار و تابستان یعنی زمانی که رشد برگ‌ها و گل‌ها به سرعت انجام می‌شود،  توصیه نمی‌شود زیرا در این زمان رشد ریشه و ریشه زایی جدید گیاه کم است و رشد اندام‌های هوایی در حداکثر میزان خود است و به همین دلیل بعد از جابجایی ریشه جدید به سختی تولید می‌شود و احتمال گرفتن درخت اندک است.

گاهی برخی از پرورش دهندگان مطرح می‌کنند که در این زمان از سال اگر مجبور به جابجایی یک درخت شویم بهتر است که بعد از بیرون آوردن آن از گودال، مدتی در مکانی سرد و مرطوب نگهداری شود و بعد به مکان جدید برده و کاشت شود و این کار به مقاوم سازی درخت تا حدودی کمک می‌کند. البته این کار توسط پرورش دهندگان باتجربه انجام می‌گیرد و افراد آماتور بهتر است که تا جایی که امکان دارد فاصله زمانی بین بیرون آوردن درخت تا کاشت در مکان جدید را کاهش دهند.

این شرایط جابه‌جایی برای اکثر درختان از جمله درختان میوه مانند سیب، هلو، گردو، انگور، پسته، انار، آلو، زرد الو و غیره همچنین درختانی مانند چنار، کاج و انواع درختان مختلف کاربرد دارد.

با کاشت درخت به بقای دنیا کمک کنیم.

منبع: باغ سبز
انتشار: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
44 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
فریده
فریده
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۴

سلام ایا درخت توت ۴ یا ۵ ساله رو میشه جابجا کرد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  فریده

سلام، میشه ولی الان زمان مناسبی برای این کار نیست، باید اواخر پاییز قبل از یخ زدن زمین ویا اواسط اسفند ماه اقدام کنید.

سعید پوردشت
سعید پوردشت
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱

سلام علیکم الان که ۱۵ بهمن هست میتونم درختامو جابه جا کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  سعید پوردشت

سلام، اگر در منطقه ای هستید که خاک یخ نزده میتونید جابجا کنید ولی اگر خاک یخ زده بهتر هست یک ماه بعد اقدام کنید.

یوسف محمدی
یوسف محمدی
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳

سلام
خسته نباشید /بهترین زمان برای جابجایی درخت شمشاد ۳ ساله چه وقت میباشد اینجا تابستانش خیلی گرم است و زمستانش خشک سرد
متشکرم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶
در پاسخ به  یوسف محمدی

سلام، ممنون، اواسط اسفند ماه.

حامد
حامد
۶ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۶

با سلام چند تا درخت گردو و زرد الو دوساله داخل باغ دارم که به دلیل فضای کم امروز جابه جاشون کردم به نظرتون خشک نمیشن ؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰
در پاسخ به  حامد

سلام، بهتر بود صبر میکردید و اواسط اسفند ماه اقدام میکردید، اگر کاملا درخواب زمستانی باشند مشکلی بوجود نمیاد.

حجت شمس
حجت شمس
۲۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵

سلام
ایا اخر پاییز مناسب برای کاشت نهال ریشه لخت شمشاد هست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۵
در پاسخ به  حجت شمس

سلام، بله میتونید کشت کنید.

بهادری
بهادری
۲۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۳

سلام در اصفهان زندگی میکنم سه درخت ۳ ساله پرتقال دارم میخوام اونها رو انتقال بدم چه زمانی برای انتقال آن ها مناسب است؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۱
در پاسخ به  بهادری

سلام، بهتر هست صبر کنید واسفند ماه اقدام به جابجایی بکنید.

Alireza
Alireza
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸

سلام
درخت گردوی ۲۰ساله رو الان میشه جابه جاکرد تا چند متر باید ریشه داسته باشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۴
در پاسخ به  Alireza

سلام، بهتر هست صبر کنید واسفند ماه اقدام کنید. الان زمان مناسبی برای جابجایی درختان نیست.

سودابه
سودابه
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۸

سلام وقت بخیر.درخت انار ۱۰ ساله دارم و میخوام جابجاش کنم.تواین فصل و در آب هوای مازندران،به نظرتون قابل اجراست؟یا اینکه احتمال خشک شدن درخت وجود داره؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  سودابه

سلام، بهتر هست صبر کنید واسفندماه اقدام کنید.

امیرحسین
امیرحسین
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۶

سلام و عرض ادب خدمت شما کارشناس های عزیز ما یک درخت بادام ۲ ساله که ۲۰ سانتی متر ارتفاعش است داخل باخچه حیاطمون داریم میخواستم جابجاش کنم سوالم این است که چه زمانی مناسب است برای جابه جایی و آیا باید با خاک اطراف آن جا به جا کنم یا بدون خاک هم میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۳
در پاسخ به  امیرحسین

سلام، اگر رشدش متوقف شده وبرگهاش ریخته الان میتونید جابجا کنید ولی اگر فعلا رشد داره بهتر هست صبر کنید واسفند ماه اقدام کنید، بله باید با خاک اطراف ریشه جابجا بشه که به ریشه ها اسیبی وارد نشه.

سارا
سارا
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۰

سلام و وقت بخیر
ما یه درخت نارنج تقریبا ۱۰ ساله تو حیاط خونمون پدرم قبل از فوتشون کاشتن. الان خونه ما داره جا به جا میشه. به نظرتون درخت و ببریم با خودمون خونه جدید بکاریم یا ممکنه خشک بشه؟ این درخت یادگاری پدرم هست و برام ارزشمنده

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷
در پاسخ به  سارا

سلام، متاسفانه توی این فصل نمیشه درختها رو جابجا کرد خشک میشن، باید صبر کنید واسفند ماه جابجا کنید.

معصومه
معصومه
۱۲ تیر, ۱۳۹۹ ۰۳:۵۱

سلام من درختان گردویی با۳۰سال سابقه دارم به دلیل نزدیک بودن وبار ندادن میخوام اونارو جابجا کنم خواستم ببینم به نظر شما آیا این کار شدنی هست یا نه؟؟ممنون میشم اگر راهنمایی کنین

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
در پاسخ به  معصومه

سلام، در این مورد اطلاعی ندارم ولی زمان جابجایی درختان بهتر هست اسفند ماه انجام بشه اگر الان جابجا بشن درختها خشک می‌شن.مخصوصا که سن بالایی دارند حتما باید با بیل مکانیکی جابجا بشن.

یوسف
یوسف
۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۹

یه درخت گررو ۴ساله دارم هنوز به بار ننشسته میتونم الان جابه جا کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۷:۵۳
در پاسخ به  یوسف

وقت جابجایی درختان گذشت بهتر هست صبر کنید پاییز اقدام کنید.

راضیه
راضیه
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۰

ببخشید ما اواخر بهمن یه نهال آلبالو تو حیاطمون کاشتیم ولی چون حیاطمون شمالیه و متوجه شدیم آفتاب مستقیم روی درخت نمیتابه میخواستیم درختو جابجا کنیم، آیا الان میشه این کارو کرد؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳
در پاسخ به  راضیه

اگر نهال کوچک هست بله میتونید جابجایی رو انجام بدید اگر بزرگ هست بهتر هست صبر کنید اواخر زمستان جابجای رو انجام بدید.

فرزین
فرزین
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۷

سلام. درخت زردآلو که گفتم الان هم شکوفه داده و کاملا برگ داره. آیا مشکلی ایجاد نمیشه؟ ضمنا من در مشهد هستم. متشکرم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  فرزین

سلام، احتمالش هست که بعد از جابجایی تمام شکوفه ها بریزه وامسال محصول نده.

فرزین
فرزین
۲۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰

سلام. من یک درخت زردآلو ۱۲ ساله تو حیاط دارم که به دلیل بنایی میخوام جابجا کنم. بهترین موقع چه زمانی است؟ و چطور جابجا کنم؟ ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰
در پاسخ به  فرزین

سلام،اگر دمای منطقه ای از ۱۵ درجه زیاد نشده میتونید تا اواسط اردیبهشت جابجا کنید.

سیروس دارفرین
سیروس دارفرین
۲۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶

باعرض سلام و خداقوت و تبریک سال نو خدمت کارشناسان محترم میهن کاکتوس .
در تاریخ ۹۸/۱۲/۱۷ تعداد ۱۱ درخت ۱۵ ساله گردو که به دلیل نزدیک بودن به هم مجبور شدم انتقال بدم. ابتدا با بیل مکانیکی چاله ها را به عمق ۱ الی ۱٫۵ متر و عرض زیاد آماده کردم سپس با بیل مکانیکی با رعایت و احتیاط کامل بدون آسیب زیاد به ریشه ها بلافاصله بعداز درآوردن از محل اصلی با تراکتور انتقال داده و با رعایت شمال و جنوب درخت نسبت به محل اصلی آنها را چال کردم و چند لایه گل روی ریشه ها ریختم و محکم کوبیدم سپس پای هر درخت ۴۰ لیتر آب ریختم. طی این چند روز بارندگی هم عالی بود.سوال بنده این است آیا بعد از انجام مراحل بالا اقدامات خاصی جهت تقویت ریشه ها و رشد بهتر و جلوگیری از خشک شدن درخت ها می باشد که انجام دهم؟ لطفا راهنمایی فرمایید تا زحمت و هزینه هایی ک انجام دادم هدر نره.با تشکر دارفرین از یاسوج

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۴
در پاسخ به  سیروس دارفرین

سلام، میتونستید برای تقویت داخل خاک مقدار کمی کود دامی کاملا پوسیده ترکیب کنید. صبر کنید زمانی که درخت شروع به جوانه زنی کرد بصورت چالکود از کود دامی کاملا پوسیده داخل خاک ترکیب کنید بعد ابیاری کنید.

محمدرضا
محمدرضا
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۴۵

سلام وقت بخیر بنده پارسال یه تعدادی شمشاد و درخت چه گیلاس کاشتم می خواستم ببینم چه زمان دوباره میتونم دوباره جابجا کنم تو حیاط( خانه البته خاک یکی هست ) منطقه ما هنوز سرد هست الان اقدام کنم یا اول بهار ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۵
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، از ۱۵ اسفنده به بعد میتونید جابجایی انواع درختان رو انجام بدید.

بهروز خدادادی
بهروز خدادادی
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰

سلام برج۹ از شاخه درخت گلابی توی حیاطمون شکستم توی خاک گذاشتم الان جوانه زده میخوام جابجاش بکنم.راه داره؟کی وچه موقع میشه جابجاش بکنم؟ممنون میشم راهنمایی بکنین

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  بهروز خدادادی

سلام، بهتر هست صبر کنید تا جوانه ها تبدیل به برگ حقیقی بشن بعد جابجا کنید.

مهدی نجاتی
مهدی نجاتی
۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸

سلام،نجاتی هستم،توحیاط خلوت ما یه درخت نارنج بالای ۸هست می خواییم خونه روتخریب کنیم،چه طور می تونم درختو جابه جا کنم،نیازبه هرسم هست،

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۶
در پاسخ به  مهدی نجاتی

سلام، باید طوری گیاه رو از خاک خارج کنید که به ریشه ها صدمه وارد نشه برای اینکار نیاز به بیل مکانیکی دارید. ریشه ها همراه با خاک اطراف درخت باید خارج بشه که مشکلی پیش نیاد هرس رو انجام بدید بعد جابجا کنید.

محسن
محسن
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۲:۰۰

سلام وقت بخیر ما ۲ عدد درخت زیتون ۱.۵ متری داریم داخل باغچه میخوایم جابجاشون کنیم به یک باغچه دیگه و در یک مکان دیگر ممکنه برام توضیح بدین.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۳
در پاسخ به  محسن

سلام، جابجایی درختان از اوایل اسفند ماه بهتر هست انجام بشه وقبل از جوانه زنی وبیدار شدن از خواب زمستانی.

وحید
وحید
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۶

سلام وقت بخیر من اگر از شهرستان بخواهم الان انگور بیارم تهران الیته انگور ریشه دار. ریشه لخت میتونم بیارم یا روش بهتری هم وجود داره و البته کم ریسک تر؟ با تشکر

یکتا
یکتا
۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۴

سلام
خسته نباشید
سه هفته پیش درخت بید پیوندی خریدم هنوز بعد سه هفته نه جونه زده و از جایی که پیوند زدن داره خشک میشه هم آب خوب بهش میدن هم نور کافی بهش میخوره ولی نمیدونم چرا اینطوری شده .

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  یکتا

سلام، ممنون، بهتر هست ریشه های گیاه رو چک کنید.