آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گل شفلرا با نام علمی Schefflera arboricola را می‌توان به روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، خواباندن و قلمه زدن تکثیر کرد. آسان‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه است که می‌توان به راحتی در خانه یا گلخانه انجام داد. شفلرا سبز و شفلرا ابلق را می‌توان از طریق قلمه زنی ریشه دار کرد.

قلمه زدن گیاه شفلرا دارای چهار مرحله به شرح زیر است:
انتخاب قلمه مناسب و سالم
کاشت در خاک مناسب
نگهداری پس از کاشت قلمه

مراحل قلمه زنی گل شفلرا

برای قلمه زدن گل شفلرا قلمه را از شاخه‌های چوبی شده و سالم انتخاب کنید و آنها را به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانت با قیچی باغبانی یا چاقوی تیز کوتاه کرده می‌کنیم. برگ‌های روی قلمه‌ها رو جدا کنید البته می‌توان یک یا دو برگ انتهایی را روی قلمه باقی گذاشت.

برای تسریع در ریشه زایی قلمه‌ها می‌توان از هورمون‌های ریشه زایی استفاده کرد.

حال قلمه‌ها آماده کاشت هستند و باید خاک مناسب را برای آنها تهیه کرد. از ترکیب خاک‌های مختلفی مانند پیت ماس، کوکوپیت، ماسه و پرلیت می‌توان برای قلمه زنی گل شفلرا استفاده کرد. بهتر است خاک را قبل از استفاده با سموم قارچکش و یا حرارت ضدعفونی کنید تا شانس ریشه دار شدن قلمه‌ها افزایش یابد.

قلمه‌ها را به اندازه یک تا سه سانتی متر در خاک فروکرده و اطراف آن را با انگشت پر کنید. گلدان را آبیاری مختصری کرده و در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید نباید قلمه‌ها را در مقابل تابش شدید نور آفتاب قرار دهید. به منظور حفظ رطوبت اطراف ریشه‌ها می‌توانید بر روی گلدان محتوی قلمه‌ها پلاستیکی شفاف بکشید.

ریشه زایی قلمه‌ها ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد. پس از اطمینان از ریشه زایی می‌توان به تدریج رطوبت را کم کرد. یک ماه پس از ریشه زایی نیز می‌توان قلمه خای ریشه دار را به گلدان دیگری منتقل کرد.

 

چند نکته مهم:
قلمه ها را در جهت درست در خاک بکارید یعنی نباید سر و ته کاشته شوند.
خاک لازم نیست خیلی خیس باشه و تنها رطوبت نسبی خاک کافی می باشد.
بهتر است قلمه ها بصورت مورب کات شوند.

 

بهترین زمان برای قلمه زنی گل شفلرا چه زمانی است؟
بهار و تابستان بهترین زمان برای کاشت قلمه شفلرا می باشد.

 

شفلرا از طریق خوابانیدن ساقه‌ها نیز میتوان تکثیر کرد. شاخه‌ها را می‌توان خم کرد و قسمتی از آن را در خاک کاشت به نحوی که خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتیمتر بر روی آنان قرار گیرد. برای جلوگیری از جابجایی ساقه‌ها می‌توان قطعه‌ای سنگ بر روی منطقه‌ای که ساقه‌ها به زیر خاک رفته‌اند گذاشت. همواره خاک را باید مرطوب نگهداشت. در ناحیه تماس شاخه با بستر خاک ریشه حدود ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل خوابانیدن ریشه‌ها شکل می‌گیرند که در این زمان می‌توان گیاه جدید را از گیاه مادری جدا کرد و به طور مستقل آن را در گلدانی جداگانه کاشت.

 

آموزش قلمه زدن گل شفلرا
قلمه گل شفلرا

 

ریشه دار کردن قلمه شفلرا

 

 

روش دیگر ریشه دار کردن قلمه شفلرا در آب است که برای مطالعه آن میتوانید اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

 

مقالات مشابه

ما در فروشگاه این محصولات را داریم شاید به درد شما بخورند

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
157 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
زهرا
زهرا
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۳

سلام
یه ساقه به صورت قلمه از یه گل کسی بهم داده که طرز قرارگیری برگاش خیلی شبیه شفلرا هس، زیر برگاش بنفش هس ،
میخواستم ببینم اسمش چیه
متاسفانه عکس آپلود نمیشه حجمش هم کمه

کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵
در پاسخ به  زهرا

سلام، از گیاه عکس بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. میتونید لینک عکس رو بفرستید.

ندا
ندا
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۰

سلام من ی شفلرا دارم که رشد خوبی داره ولی اصلا جوانه جانبی نمیده. یکبار هم از ش قلمه گرفتم با اینکه ریشه داد و کاشتم اش نکرد .باز از همون سرش رشد کرده و فقط عمودی بالا می ره. چکار کنم پرپشت بشه.

کارشناس 1
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۱
در پاسخ به  ندا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگهابفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مرضیه
مرضیه
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۸

سلام من ۲ساله که گیاه شفلرا دارم ی مدت هست که از سر گیاه مدام برگ تازه جوانه میزنه اما برگای پایینی با اینکه هنوز تازه هستن زرمیشن و میرین طوری که ۲تا ساقه ۱متری شدن و اندازه ۳۰سانت سر ساقه فقط برگ میده خواستم یدونم میشه ساقه را از وسط بچینم و قلمه کنم یانه و اینکه اگر قلمه کنم ساقه ای که داخل خاک هست و برگ نداره جوونه میزنه یانه

کارشناس 2
۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  مرضیه

سلام، میتونید قلمه بزنید، احتمالا گیاهتون کمبود نور داره،قسمتی که داخل خاک هست جوانه میزنه ورشد میکنه برای راهنمایی بهتر
شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مرضیه
مرضیه
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2

گیاه نزدیک پنجره و کامل نور میخوره هفته ای ۱بار آب میدمcomment image
comment image

کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
در پاسخ به  مرضیه

گیاهتون رشد خوبی داره هفته ای یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وکج نشه،از وسط جدا کنید احتمالش هست که خشک بشه چون در قسمت بالا برگ زیادی داره میتونید از شاخه های نازک بالایی چندین قلمه بگیرید ویا از قسمت وسط ریشه هوایی بگیرید، به این صورت که بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده چند خراش روی ساقه ایجاد کنید وروی قسمت خراش داده شده محلول قارچ کش اسپری کنید بعد بوسیله یک کیسه نایلونی قسمت خراش داده شده رو ببندید وداخل کیسه نایلونی کوکوپیت یا پیت ماسی که از قبل ضدعفونی ومرطوب شده بریزید ودر کیسه نایلونی رو ببندید تا از اون قسمتی که خراش دادید ریشه بزنه هر زمان حس کردید کوکوپیت داخل کیسه رطوبت از دست داده ابیاری کنید تا مرطوب بشه بعد ازاینکه ریشه پر شد میتونید از قسمت انتهایی برش بزنید وداخل گلدان جدیدی بکارید بعد از برش قسمت پایینی هم مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

مهراد منصوری
مهراد منصوری
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷

یه سوال هم دارم در رابطه با اینکه برای تبدیلش به بونسای واقعی یعنی ابعاد کوچیکتر و تنه ضخیم‌تر باید چیکار کنم؟درحال حاضر ساقه اصلیش چوبیه ولی باریکه و ساقه‌های فرعیش سبز هستن.درحال حاضر فقط تو انتهای شاخه‌های جانبی برگ داره. فقط یدونه برگ بزرگ هشت‌پر تو قسمت انتهایی هر شاخه.اگه شاخه‌ها رو هرس کنم عملا گیاه کاملا بدون برگ میشه.آیا با هرس شدن شاخه‌ها ممکنه از قسمتهای جلوتر شاخه برگ دربیاره؟درواقع میخوام کاری کنم که شاخه‌هاش انقد دراز نباشن
کسی که گیاه رو ازش خریدیم میگفت که من مرتب به تمام بونسای‌های شفلرایی که پرورش دادم کود میدم.آیا منم باید مرتب بهش کود بدم؟یه کود بونسای تو خونه دارم که ۴درصد نیتروژن و ۱۲درصد آهن،یک و نیم درصد روی و نیم درصد منگنز داره.نمیدونم آیا این واسش مناسبه؟

comment image

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱
در پاسخ به  مهراد منصوری

فعلا چون بتازگی محیط نگهداری وگلدان وخاک گیاه تعویض شده به گیاه شوک وارد شده بهتر هست برای مدتی در جای ثابتی بمونه ودستکاری نشه تا بهبود پیدا کنه کوددهی رو هم بهتر هست یک ماه بعد از تعویض خاک شروع کنید یا بهار، ماهی یک بار در زمان رشد میتونید کوددهی رو انجام بدید ،هرس رو میتونید در زمان رشد انجام بدید ،قطور شدن تنه به زمان نیاز داره وهر بار که گیاه هرس میشه بهتر هست یک سوم شاخه ها هرس بشه که گیاه زیاد ضعیف نشه.

مهراد منصوری
مهراد منصوری
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۲

سلام وقت بخیر
من امروز یه بونسای شفلرا خریدم و همونجا خاک و گلدونش رو عوض کردیم.البته بونسای که نه.درواقع پیش‌بونسایه فک کنم.بعد از خریدنش اونی که خاکش رو عوض کرد گفت این خیلی گیاه حساسیه و معمولا همون اول کار خراب میشه.بااینکه مقاله‌های مربوط به نگهداریش رو مطالعه کردم اما بازم در رابطه با شرایط نگهداریش خیلی نگرانم.باتوجه به اینکه امروز تعویض خاک شده از کِی میتونم بهش آب بدم؟آیا موقع آبیاری نباید ریشه‌هایی که بیرون از خاک هستن خیس بشن؟آیا واسه پیشگیری رو خاکش ضدقارچ اسپری کنم؟یا مثلا کود ریشه‌زایی(کود فسفر۲۵) بهش بدم که اگه ریشه‌هاش آسیب دیدن بتونن ترمیم شن؟درکل میخوام بدونم که آیا کاری از دستم برمیاد که بتونه راحت‌تر و کم‌خطرتر این یکی دوهفته اولی رو که قراره با محیط جدید سازگار بشه رو بگذرونه؟مخصوصا که این یکی دوهفته هوا خیلی سرده

comment image

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۷
در پاسخ به  مهراد منصوری

سلام، اولین ابیاری رو بعد از تعویض خاک با محلول قارچ کش انجام بدید وگیاه رو در جای ثابتی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید ،ابیاری رو زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد انجام بدید. گیاه زیاد جابجا نشه وابیاری ودما ونور وخاک ایدالی داشته باشه مشکلی براش بوجود نمیاد.

مهتا
مهتا
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۱
در پاسخ به  مهراد منصوری

برای کاهش میزان شوک وارد شده به گل از کود هیومیک اسید استفاده بفرمایید . بهترین کار اینه که کاور بشه تا تبخیر به حداقل برسه و سازگاری بهتر اتفاق بیفته

سجادی
سجادی
۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴

سلام خسته نباشید، شفلرا من این بار از پایین ساقه نزدیک خاک برگ کرده ، بر خلاف رویه های قبلی که از وسط یا بالای ساقه فقط یک برگ رشد میکرد این بار دو عدد برگ با هم از یک نقطه از ساقه جدا شدند و دارند رشد میکنند . مثل اینکه یه ساقه از ساقه اصلی جدا شده و این دو برگ از اون ساقه فرعی دارن رشد میکنن.

طیبه
طیبه
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴

سلام وقت بخیر
من یک گلدون شفلره دارم که دوتا ساقه داره وقتی خریدم تا چند ماه هیچ جوانه و برگی نزد خودم خاک اش رو عوض کردم، و گلدون رو کوچیک تر ، بعد یک هفته ساقه کوچیکتر یک جوانه زده و داره کم کم بزرگ میشه اما ساقه بزرگتر که روش یک برگ کوچیک بود بعد از چند ماه هنوز رشد نکرده، الان وقت مناسبی هست که ساقه ای که رشد نداره رو قلمه بگیرم یا بزارم شاید اون هم مثل ساقه دیگه برگ اش رشد کنه

کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۶
در پاسخ به  طیبه

سلام، اگر گیاه در حال رشد هست بله میتونید قلمه بگیرید.

طیبه
طیبه
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام ببخشید انگار دوتا ساقه گیاه شفلره از هم جدا هستند در نتیجه یک ساقه بعد اینکه خاک گلدون رو عوض کردم برگ جدید زده ولی ساقه دیگه با اینکه بزرگتر هست و تعداد برگ بیشتری داره ولی برگی انتهایی هنوز بعد چند ماه به همون صورت کوچیک مونده و رشدی ندارا، با توجه به پاسخ شما اگر رشد داره قلمه بگیرم ولی من رشدی درش نمیبینم ، حالا چیکار کنم قلمه بگیرم؟؟

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  طیبه

سلام، بهتر هست عجله نکنید به همین صورت نگهداری کنید میتونید بهار قلمه بگیرید. چون الان رشد نداره احتمالش هست که قلمه هم ازبین بره.

ایمان مخلصی
ایمان مخلصی
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۶

سلام وقتتون به خیر
بذر شفلرا موجود دارید ؟
آیا مقاله ای در مورد کاشت بذر دارید

کارشناس 1
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷
در پاسخ به  ایمان مخلصی

سلام، نه متاسفانه.

شادي
شادي
۱۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام میشه بگید وقتی قلمه میزنید بعد باید چطور نگهداری کنیم ازش

کارشناس 1
۱۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۷
در پاسخ به  شادي

سلام، مقاله رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید توضیح داده شده.

رها
رها
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۲:۲۳

سلام ممکنه بفرمائید مشکل این شفلرا چیه؟
زیر چندبرگش دون دون شده و بعضی هاش حالت فرو رفتگی و بعضی حالت زبر دارن، گل هنوز سرحاله فقط دوتا از برگهای پایین حالت رنگ پریده دارن نزدیک به زردی
آبیاری با خشک شدن سطح خاکه،نور غیر مستقیم متوسط و دمای داخل خانه

کارشناس 1
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸
در پاسخ به  رها

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

رحیمی
رحیمی
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۹

درود بر شما. چند تا گلدون دارم که کنار هم هستن و هر از گاهی یکی یا چند تا شون بیمار میشن. گل شفلرا از پایین برگاش زرد بعد قهوه‌ای میشه و به ساقه میرسه و میفته یا خودم جداش میکنم چون دیگه کاملا سیاه میشه. از بالا هم جوونه ها درمیان. توی سالن پشت پنجره ای گذاشتم که مدام پرده داره یعنی نور غیر مستقیم. ابیاری هم معمولا هفته ای دو بار. چک میکنم که سطح گلدان تا دو بند انگشت خشک باشه بعد ابیاری میکنم چند بار هم از قارچ کش استفاده کردم. قبلا خوب شدن اما این دفعه خوب شدن در کار نیست. گل فیکوس جنگل هم که اویزون شده و برگاش سیاه میشه و میریزه.

کارشناس 1
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
در پاسخ به  رحیمی

سلام، از هردو گیاه وبرگهاشون عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

fariba
fariba
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۹

سلام، وقت بخیر
دو ساقه گل در یک گلدان دارم، چند روزی هست یکی ازونها گلهاش پژمرده شده و قسمتی از ساقه سیاه، علتش چی میتونه باشه، ساقه کناریش مشکلی نداره،آیا قسمت بالاییش رو جدا کنم تا مجدد ریشه بزنه، ممنون میشم راهنمایی کنید.
http://uupload.ir/files/2dat_20200819_095313.jpg
http://uupload.ir/files/9m0n_20200819_095225.jpg

کارشناس 1
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
در پاسخ به  fariba

سلام، گیاهتون شفلرا هست،بله میتونید گیاهی رو که ساقش سیاه شده از خاک دربیارید واز بالای قسمتی که سیاه شده بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وداخل کوکوپیت یا اب ریشه دار کنید.

مهدیه
مهدیه
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۳

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
مدت ۳ ۴ ماهی میشه ک یک گیاه شفلرا خریدم و همونجا از فروشنده خواستم گلدونش رو برام عوض کنه بعد ی مدت خیلی کوتاه برگ هاش شروع کردن ب قهوه‌ای شدن و ریختن ب قدری ک الان هیچ برگی نداره بجز چندتا جوانه کوچک، رو ساقه هاشم چندجاش قهوه‌ای و خشک شده،
برا آبیاری اول بهم گفتن باید حسابی غرقابش کنم و بعد از اون آبیاریش کم باشه، من هم هفته‌ای یکبار آب میدادم بهش، داخل خونه هم گذاشتمش و نور کم و غیر مستقیم داره تقریبا پشت ورودیه، دماش هم دمای داخلی خونه‌س، میشه راهنماییم کنید چجوری احیاش کنم؟ یا میتونم ازش قلمه بگیرم؟ نمیخوام خشک بشه، اینم عکسشه اونجاها ک خط کشیدم خشک و قهوه‌ای شده
http://s10.picofile.com/file/8405210518/Polish_20200809_101301538.jpg
سپاس

کارشناس 2
۱۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱
در پاسخ به  مهدیه

سلام، ممنون از شما،متاسفانه شرایط بد نگهداری باعث از بین رفتن گیاه شده، میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید کلا تمام قسمتهای سیاه رو بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنیدتا به اوند سالم برسید میتونید هم داخل اب ریشه دار کنید هم داخل کوکوپیت.

علی
علی
۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۵:۵۷

سلام وقت بخیر ممنون بابت مطلب بسیار مفید و این که جواب کامنت هارو میدید.
تاحد ممکن کامنت هارو هم خوندم و چندتا سوال باقی مانده رو میپرسم ازتون.
شفلرام حدود ۱۲۰ثانت هست و دوتا ساقه جدا تو گلدان یکی ابلق و یکی ساده.
یک: اگه به همین شکل رشد کنه آیا خودکار ساقه جدید در نمیاره؟ یعنی حتما باید سرش چیده بشه تا ساقه بزنه؟
دو: اگه همینجوری رشد کنه و چوب بزارم براش آیا طی مرور زمان ساقش سفت نمیشه؟ چون الان داره کج میشه.
سه: الان ۱۲۰ ثانته و اگه ۲۰ ثانت سرش رو بچینم از سرش میخواد ساقه در بیاره خب به نظرتون یک متر ساقه باقی مونده کشش و تحمل ساقه های جدید رو داره؟ اصلا پیشنهاد شما چیه؟ بیام جای ۲۰ ثانت ۷۰ تا ببرم مثلا؟ 🙁 برای من بوته ای یا رشد این شکلی فرقی نداره از نظر ظاهری… فقط می‌خوام رو بهترین حالت ممکن رشد کنه همین و الان موندم چیکار کنم ببرم یا نه واقعا موندم چیکار کنم خیلی ممنون میشم که کامل در این باره منو مشورت بدید و این که خیلی سرحاله خداروشکر که و قسمت بالاییش برگهای پهن زیادی داره البته بکن از زیرش ریزش برگ داره که مربوط به برگهای قدیمی
و راستی ببخشید اینم بگم
اگه همینجوری رشد کنه و هی قرار باشه از برگهای زیر قدیمی بریزه اینجوری که چندسال دیگه دو متر چوب خالی میشه و سرش برگ شبیه نخل میشه 😐 یا تصور من اشتباه هست از اونجا که برگ ریخته هم بعدا ممکنه برگ بزنه؟
واقعا ببخشید اینقدر سوال کردم

کارشناس 1
۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۵
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون از توجه شما،اگر سرزنی بشه بله چند شاخه میشه ولی به همین صورت رشد کنه خیلی زمان میبره تا چند شاخه بشه، احتمالا بطرف نور کج شده از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی
علی
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۴
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام مرسی ازتون
این عکسش:
http://uupload.ir/files/izn_large.jpg
ببینید مشورت من از شما این هست که من نهایت بتونم بزارم این ۲٫۵ متر رشد کنه، حالا اگه به حد ذکر شده رسید بعدش تکلیف چی میشه؟ اگه از سرساقه بزنمش که اون سرش باز دوشاخه این میشه! و من باید مثلا دست کم ۱٫۵ مترش رو تو اینده برش بزنم …
نمیتونم این قاعده رو درک کنم که باید چیکارش کرد…
راستی خاکش پُر از هزارپا و کرم بود بهش دیازینون زدم هیچکدوم از هزارپاها نیومدن رو خاک، سری بعد میخوام اب بدم و بعدش دوباره سم.
من از کجا باید مطمئن بشم که هزارپاها مردن؟ یکم روی خاک اب بریزم اگه که بیان سمت رطوبت و اگه نیومدن یعنی مردن؟ من حس میکنم این روش تضمینی نیست…

ببخشید لینم لطفا ببینید:
http://uupload.ir/files/lknp_small.jpg
به نظرتون اینو بخوام سرزنی کنم که بوته ای بشه، از وسط ساخه خوبه؟ یا یک وجب از بالا رو ببرم

کارشناس 2
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۵
در پاسخ به  علی

سلام، جواب سوالاتون رو در پیام قبلی نوشتم لطفا مطالعه بفرمایید، فعلا گیاهتون کوچک هست ونیازی به سرزنی یا هرس نداره به همین صورت بهتر هست نگهداری کنید تا بزرگ بشه. بعد از بزرگ شدن برای هرس وشکل دادن به گیاه میتونید شاخه های فرعی رو هرس کنید.

حمیده
حمیده
۱۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵

سلام آیا شفلرا رو میشه از طریق قلمه برگ تکثیر کرد؟
من سه تا از برگای شفلرا رو از محل اتصالش به ساقه جدا کردم و گذاشتم توی آب جوشیده سرد . الان نزدیک ده روزه توی آب هست اما هنوز اثری از ریشه نیست.

کارشناس 1
۱۱ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۴
در پاسخ به  حمیده

سلام، نه با برگ تکثیر نمیشه باید ساقه هم باشه ،احتمالش هست که ریشه بزنه ولی جوانه نمیده.

علی
علی
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۰

با سلام و خسته نباشید. گیاه شفلرای من تمامی برگ ها و شاخه های آن پژمرده شدن چیکارش تومن بکنم؟لطفا کمکم کنید.

کارشناس 1
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۸
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Fatemeh
Fatemeh
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴

سلام وقت بخیر.گلدون شفلرا رو عوض کردم الان ازقسمت بالای ساقه سیاه و خشک شده و این روند ادامه داره،آیا گیاهمو از دست دادم؟

کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۲
در پاسخ به  Fatemeh

سلام، احتمالا گیاه قارچی شده اگر سیاه شدگی گسترش داره از قسمتهای سالم گیاه میتونید قلمه بگیرید برای راهنمایی بهتر از گیاه وقسمتهایی که تغییر رنگ دادند عکس واضح بفرستید.

رضوان
رضوان
۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱

سلام من یه شفلرا دارم که فقط یه شاخه بود بلند میشد ولی عریض و پرپشت نمیشد چند وقت پیش سرش رو یه اندازه بیست سانت زدم گذاشتم تو آب ولی ریشه نمیزه حدود ۴۰ روزه اگه الان بزارم تو خاک احتمالش هست تو خاک ریشه دار بشه ؟

کارشناس 1
۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۹
در پاسخ به  رضوان

سلام، احتمالا قطر قلمه از یک سانت بیشتر هست ،اگرانتهای قلمه حالت لزج نداره میتونید داخل کوکوپیت بکاریدودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگهدارید ،با گذشت زمان ریشه دار میشه.

علی
علی
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام من سوالی دارم شفلرا قلمه زدم و یک ماه در آب بوده الان ریشه نداده ولی برگ های تازه زده باید درخاک بکارم یا هنوز صبر کنم

کارشناس 1
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۸
در پاسخ به  علی

سلام، بهتر هست صبر کنید ریشه بزنه زمانی که ریشه ها سه سانت شد داخل خاک انتقال بدید.

Zizi
Zizi
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۳

سلام وقت بخیر . چند وقت پیش چندتا از برگای شفلرا کنده شد و من اونها رو داخل آب گذاشتم و الان ریشه داده . آیا مستقیما داخل خاک بکارم خراب نمیشه؟
باتوجه به اینکه اولا برگه که از قسمت ساقه ریشه داده و اینکه مدت طولانی داخل آب بوده

کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹
در پاسخ به  Zizi

سلام، میتونید با احتیاط داخل خاک بکارید بصورتی که به ریشه ها اسیبی وارد نشه.

omid
omid
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۶

سلام یه گل شلفرا دارم که تقریبا یک سالو نیمه که خریدم یک ماه پیش گلدان وخاکش رو عوض کردم اول برگهایش خیلی‌ ریخت بعد هی برگ در میاره وبعد خشک میشه میافته مشکلش چیه راهنمایی کنین ممنون میشم راهنمایی کنیددرضمن نور معمولی داره خونمون در ضمن رشد هم نکرده خیلی .

کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۴
در پاسخ به  omid

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم،ترکیب خاک وکودهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید.

نرگس گلبان
نرگس گلبان
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹

با درود و سلانم فراوان ممنون از پاسخگویی های خوبتون من یه شفلرا دارم حدود ۸ساله دارم اما همون دو شاخه ای که از اول بوده رشد کردند و مستقیم بالا رفته وهیچ ساقه فرعی هم نداده وبرگهای پایین مرتب خشک شده و ریخته و تقریبا از سطح خاک نیم متر ساقه بدون برگ دارم و تعدادی از برگها هم دارند زرد می شند.برگهای بالایی شادابند ولی برگهای پاییننه.می تونین راهنماییم کنید.حتی یکبار سر یکی از شاخه ها هم چیده شده ولی از کنارش فقط یه شاخه دیگه زد و بزرک شد.

کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۲
در پاسخ به  نرگس گلبان

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهدیه حیدری
مهدیه حیدری
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام من تقریبا سه سال میشه این گیاه رو دارم اول یه شاخه بود که دیگه عمون بلند شد الان تقریبا یک ونیم متری هستش و به تازگی سه تا شاخه جدید زده وگرنه همون یه دونه هستش میشه راهنمایی کنید که چه کودکی بهش بدم که بیشتر شاخه بده من خودم قبلا کود هربان دادم بهش و ابیاریش هم هر وقت خاکش خشک بشه جاشم آفتاب گیر هستش و رشدش هم خوبه

کارشناس 2
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۴
در پاسخ به  مهدیه حیدری

سلام، اگر رشد ایدالی داره از همون کود هربای استفاده کنید یا میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل npkگیاه رو تقویت کنید، اگرگیاهتون ابلغ هست باید ازکودهایی که پتاس بیشتری از ازت داره استفاده کنید.

محمد
محمد
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۵

سلام
میخواستم بدونم شفلرا بزاریم اب ریشه دار میشه؟

کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۱
در پاسخ به  محمد

سلام، اگر ساقه جوان باشه بله داخل اب هم ریشه دار میشه.