آموزش نگهداری گل پتوس

آموزش نگهداری گل پتوس
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش نگهداری گل پتوس: گل آپارتمانی پتوس یا پوتوس برای رشد و شادابی بهتر به یک سری شرایط نیاز دارد، مانند دما، نور، خاک و آبیاری مناسب انواع پتوس ابلق و سبز با فراهم کردن شرایط زیر به خوبی رشد خواهند داشت.

دما مناسب برای نگهداری گل پتوس:
گل پتوس در دمایی در حدود ۱۵ تا ۳۰درجه سانتیگراد رشد مناسبی خواهد داشت. اگر دما به پایین‌تر از ۸ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد برسد برگ‌ها زرد می‌شود و لکه‌هایی قرمز، نارنجی بر روی آن شکل می‌گیرد. با افزایش دما به آبیاری این گیاه بیشتر توجه نشان دهید و حتی در روزهای گرم و داغ میانه تابستان گیاه را با آب بدون املاح اسپری کنید.

 

نور مناسب برای پتوس: 
این گیاه طیف وسیعی از نور محیط را تحمل می‌کند. اما در محیطی پر نور رشد بهتری دارد و برگها حالت ابلق خود را به خوبی نشان می‌دهند. البته پر نور بودن محیط به معنی تابش نور مستقیم آفتاب نیست. نور مستقیم آفتاب در زمانی از سال که دمای هوا خنک است مشکلی ایجاد نمی‌کند اما زمانی که دما افزایش می‌یابد وجود چنین مسئله‌ای می‌تواند منجر به سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و یا ظهور نواحی خشکیده و سوخته و کرم-سفید رنگ بر روی پهنه برگ شود. بنابراین در طی فصول گرم سال این گیاه را در مکانی با نور غیرمستقیم آفتاب قرار دهید. با کاهش نور محیط برگ‌ها نیز به رنگ سبز یکدست در می‌آیند. نور شدید نیز موجب رنگ پریدگی برگ‌ها می‌شود.

 

خاک مناسب برای گل پتوس: 
بستر خاکی غنی و مرطوب برای این گیاه مناسب است و از مخلوط خاک، پیت ماس و پرلیت می‌توان استفاده کرد. زیاد شدن فاصله برگ‌ها و ریز ماندن برگ‌های گیاه نشانه کمبود مواد غذایی بستر کاشت است. برای تغذیه مصنوعی این گیاه می‌توان در طی فصل رشد هر دو هفته یک‌بار از کودهای مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد.

 

نحوه آبیاری گل پتوس: 
پتوس به محیط مرطوب نیاز دارد بنابراین در طی فصل رشد به خوبی این گیاه را آب دهید به عنوان مثال هفته‌ای ۴ تا ۵ مرتبه. البته در فاصله بین دو آبیاری بگذارید تا سطح خاک تا حدودی خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. حتی برخی از پرورش دهندگان توصیه می‌کنند سطح خاک کاملاً خشک شود و سپس گیاه آبیاری شود. با سرد شدن هوا تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید و هر هفته یک بار گیاه را آب دهید. اگر گیاه در هوای گرم برای مدت زمانی نسبتاً طولانی تشنگی ببیند برگ‌ها و ساقه آن خم می‌شود و بعد از مدتی خشک میشود. اگر خاک گلدان بسیار خیس و باتلاقی شود در ابتدا ساقه‌ها استحکام خود را از دست خواهند داد. با ادامه این وضعیت گیاه حالتی پژمرده می‌یابد و شاخه‌ها خود را می‌اندازند. همچنین حاشیه برگ‌ها سیاه می‌شود و بر روی آنان نیز لکه‌های قهوه‌ای رنگی شکل می‌گیرد.

 

آفات و بیماری گل پتوس: 
دو مورد بیماری گیاهان پوتوس ابلق را در خانه‌ها تهدید می‌کند. یکی از آنان پوسیدگی ریشه است و دلیل اصلی آن خیس شدن بیش از اندازه بستر کاشت در حین آبیاری است. مورد دوم بیماری‌های قارچی و باکتریایی است که برگ‌ها و ساقه‌های گیاه را می‌تواند آلوده کند و موجب از دست رفتن برگ‌های این گیاه شود. با تهویه مناسب هوا محل نگهداری و عدم خیس و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری می‌توان تا حد زیادی مانع از شیوع این بیماری‌ها شد. شپشک سپر دار، شپشک آرد آلود و کنه‌های تار عنکبوتی نیز ممکن است پوتوس ابلق را مورد حمله قرار دهند. در اثر فعالیت شپشک برگ‌ها زرد و گیاه ضعیف می‌شود و به دلیل تولید عسلک سطح برگ‌ها چسبناک می‌شوند. کنه تار عنکبوتی نیز موجب ایجاد رنگ زرد در سطح برگ‌ها خواهد شد و سطح زیرین نیز تار عنکبوت ایجاد خواهد شد.

 

هرس پتوس:
با بلند شدن ساقه‌ها می‌توان نوک آنها را قطع کرد تا رشد ساقه‌های جانبی تحریک شود و گیاه حالت بوته‌ای بیابد.

 

برای رشد بیشتر در فصل رشد می‌توان از کودهای npk برای کوددهی استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص گیاهان آپارتمانی اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری گل پتوس

نویسنده: باغ سبز
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

guest
104 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
‌‌‌‌‌.
‌‌‌‌‌.
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۶

سلام این گلو دیروز خریدم میشه بگید اسمش چیه؟
comment image
وآیا اون یکی کنارش پاجوششه ؟

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۳
در پاسخ به  ‌‌‌‌‌.

سلام، کراسولا اواتا هست احتمالش هست که اون شاخه کوچک به شاخه اصلی وصل باشه ویا کلا شاخه جدایی باشه تا از خاک خارج نشه کامل نمیشه تشخیص داد. ولی فعلا گلدانش اندازه هست ونیازی به تعویض خاک وگلدان نیست.

‌‌‌‌.
‌‌‌‌.
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام الان در باره این گل در گوگل جستجو کردم دیدم نوشته بود برای بونسای خوبه
اما ننوشته بود جطور بنسای درست کنم میشه راهنمایی کنید چطور تبدیل به بنسایش کنم؟

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲
در پاسخ به  ‌‌‌‌.

سلام، بله این نوع گیاه رو میشه بنسای کرد، بنسای یک هنر هست وبمرور زمان باهرس گیاه وگذشت زمان بدست میاد یعنی به این صورت نیست که یک شبه گیاه تبدیل به بنسای بشه گیاهتون هنوز کوچک هست وهرس باعث ضعیف شدنش میشه بمرور زمان با بزرگتر شدن گیاه میتونید سرزنی کنید وبرگها رو هرس کنید بمرور زمان تنه قطور میشه وگیاه زیبایی که تبدیل به بنسای میشه خواهید داشت.

M
M
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۷

سلام
گل پتوسمو ۲ قاشق چای خوری کود سه بیست در یک لیتر آب دادم حالا فهمیدم باید ۱ قاشق در ۱ لیتر می بود
انقدر کود ریختم تو آب که رنگ آبی گرفت بنظرتون زیاد بوده ؟
حالا چی کار کنم؟
و کود ۳ بیست برای آلوورا خوبه؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  M

سلام، مقدار مصرف کود زیاد بوده میتونید خاک رو ابشویی کنید تا کود اضافی از خاک خارج بشه ویا کلا خاک گیاه رو عوض کنید، برای الوئه ورا که جزو گیاهان گوشتی هست بهتر هست از کودهای مخصوص کاکتوسها استفاده کنید کود سه بیست مناسب الوئه وراهانیست.

M
M
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۹

سلام این گل پتوس برگ جدیدش از بالا غلاف در می یاد اما نمی دونم چرا گل پتوس من از وسط غلاف رو شکسته و در اومده حالا ۱ برگ که عیبی نداره می گم آفتی چیزی نباشه

کارشناس 2
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  M

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

M
M
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام منظورم اینجوریه???
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۹
در پاسخ به  M

سلام، مشکلی نیست از قسمت پایین گیاه جوانه زده ودر حال رشد هست بعد از چند روز برگ از غلاف خارج میشه جای نگرانی نیست.

ناشناس
ناشناس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱

سلام یک سوال داشتم گلدون این گل پتوس اندازه گل هست تا آخر عمر یا باید عوض شه؟
comment image
ممنون از سایت خوبتون

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  ناشناس

سلام، فعلا اندازه هست زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زدند میتونید گلدان رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید.

ناشناس
ناشناس
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۷

سلام یک ماه پیش یک ساقه پتوس رو که هرس کردم برداشتم نزدیک به ۵۰ قلمه ازش گرفتم و همشو باهم داخل یک لیوان آب گذاشتم بعد ۲ هفته برگ بعضی از اونها زرد شد وقتی برسی کردم دیدم ساقه اونها زرد شده هیچ کاری نکردم و گذاشتم( البته آبش هم هر ۳ روز عوض می کردم) بعد چند روز کلا ساقه اونها سیاه شد اون وقت با قیچی اون قسمت رو چیدم و سریع در خاک کاشتم بخشی از اونهارو تو یک گلدون دیگه و ۴ تاشو تو گلدون پتوسی که هرس کردم گذاشتم حالا همه برگای گلدون زرد شده وقتی از خاک یک قلمه رو در آوردم دیدم ساقه باز پوسیده از اون وقت تا حالا چند بار ساقه پوسیده رو جدا کردم ولی هیچ فایده ای نداشت و دوباره از پایین پوسیده
آیا امکان داره گل اصلی که هرس کردم هم بپوسه ؟
و این که دیگه به این قلمها امیدی هست یا نه

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴
در پاسخ به  ناشناس

سلام، احتمالا قلمه ها قارچی شدن، لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما باید تیز وضدعفونی شده باشه در غیر این صورت قلمه ها از بین میره اگر قسمت سبز هنوز روی قلمه ها وجود داره تا قسمتی که زرد شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا به اوند سالم برسید بعد ریشه دارکنید. گیاه مادری رو هم بررسی کنید ساقه هایی که ازش قلمه گرفتید احتمالا اون قسمتهای ساقه قارچی شده باشند که میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتهای الوده رو برش بزنید دقت کنید که با هر بار برش چاقو رو باید ضدعفونی کنید.

نرگس
نرگس
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۳

باسلام و خسته نباشید.
پوتوس چندساله هست که قبلا عکس ریشه, فرستادم گفتین سالم خاکشم ۱ماه پیش, عوض, شد و از همون زمان با گرم شدن, هوا ساقه های, قدیمی مجدد شروع, به رشد کرد, ولی تا جوونه میزنه هنوز, جوونه برگش, بزرگ نشده, میسوزه خشک میشه و مجدد جوونه, جدید همین روند پیش میگیره چه علتی داره لطفا راهنماییم کنید.
گیاه نزدیک پنجره نورغیرمستقیم, میبینه آبیاری هفته۲بار.
باتشکر.
comment image

comment image

کارشناس 2
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶
در پاسخ به  نرگس

سلام، ممنون، کمبود رطوبت محیط ودمای زیاد باعث این مشکل میشه،حتما رطوبت محیط رو افزایش بدید وتهویه محیط رو بالا ببرید.

'''
'''
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۸

سلام دو هفته میشه قلمه های پتوس رو تو خاک کاشتم نمی دونم چرا همشون که اولین برگ رو در آوردن بالا برگ سیاه میشه
آیا آفته؟
comment image
و یک سوال دیگه اینکه بعضی قلمه هارو تک برگ قلمه زدم حالا برگ جدیدش زیر خاکه آیا امکان داره برگ زیر خاک بپوسه ؟

کارشناس 2
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  '''

سلام، عکس کامل واضح بفرستید بی زحمت ،با این عکس نمیشه تشخیص داد،دمای محیط چقدر هست وترکیب خاکش چی هست؟قسمتی که باید جوانه بزنه باید بالای خاک باشه زیر خاک باشه احتمال پوسیدگی جوانه زیاد هست.

‌
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۳

سلام، سن بلوغ گیاه یعنی چی
و اینکه سن بلوغ گیاه پتوس چند سالگیه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۶
در پاسخ به 

سلام، سن بلوغ یعنی گیاه به سنی برسه که گل بده ویا تنه جوش بزنه که این موضوع در گیاهان متفاوت هست. در مورد پتوس اطلاع دقیقی ندارم ولی زمانی که قلمه چند شاخه زد بالغ میشه.

MAM
MAM
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۵

اگر همه شرایط برای پتوس مهیا باشه در هر سال چقدر رشد می کنه
و اینکه پتوس به دیوار هم می چسبه مثل مو چسب یا نه؟

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۹
در پاسخ به  MAM

بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط نگهداری ایدال باشه هر شاخه هر سال حدود ۲۰الی۳۰ سانت رشد میکنه، نه به دیوار نمیچسبه حتما باید وسیله ای مثل قیم باشه که بتونه به اون تکیه کنه مثل تکیه گاه خزه ای ویا اینکه با گیره های ژله ای یا پلاستیکی مخصوص که برای وصل این نوع گیاهان هستند استفاده کنید.گیره پتوس سرچ کنید روی مرور گرتون میاره براتون.

...
...
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۶

سلام یک پتوس دارم که نزدیک ۱ ماه پیش یک برگ جدید در اومد و هنوز لوله مونده و ۵ برگ جدید بالاش در اومده ولی هنوز اون برگ باز نشده برگ های دیگه مشکلی ندارن و زود باز می شن ولی نمی دونم چرا همین یک برگ لوله مونده آبیاری هر وقت خاکش خشک شد آب می دم و نورش هم در سایه هست آیا آفت زده گیاه که برگ جدید باز نمی شه؟
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲
در پاسخ به  ...

سلام، کمبود نور، کمبود رطوبت محیط ویا ابیاری نامنظم در حین رشد برگ باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

‌‌‌‌.
‌‌‌‌.
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۵

پتوس پاجوش هم میده؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۵
در پاسخ به  ‌‌‌‌.

پاجوش نمیده ولی اگر مقداری از ساقه گیاه داخل خاک باشه از روی ساقه جوانه میزنه ورشد میکنه.

...
...
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۸

سلام آیا پتوس سریع ترین گیاه رونده هست یا گیاه سریع الرشد تری وجود داره و اگر هست اسم اون گیاه چیه

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۲
در پاسخ به  ...

سلام، رشد سریع گیاهان بستگی به شرایط نگهداری داره شرایط نگهداری ایدال باشه رشدشون هم سریع میشه در بین پتوسها پتوس سبز رشدش بیشتر از بقیه پتوسها هست.

فرزاد
فرزاد
۱۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۵

سلام لطفا در مورد عکسهایی که میفرستم راهنماییم کنید. گلها روی اوپن آشپزخانه نگهداری میکنم و از روشنایی داخل خونه بهشون میرسه بعد از ظهرها هم حدود نیم تا یکساعت از پنجره غربی آفتاب بهشون میزنه.
۱_comment image
۲_comment image
دمای نگهداری ۲۲تا ۲۵ درجه
در ضمن گلدون یکی از پتوس ها ۴روز پیش و گلدون یکی دیگه ش ۳ماه پیش تعویض شده . و مخلوطی از کوکوپیت و پرلیت و پیت ماس ترکیب خاکش هست و از خاک بسته بندی استفاده کردم.
در مورد این گیاه هم راهنماییم کنید اسمش نمیدونم .comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷
در پاسخ به  فرزاد

سلام، عکس اخر برگ بیدی زبرینا Tradescantia albiflora هست،مقداری کمبود نور داره نور کافی داشته باشه رگه های بنفشی روی برگهاس نمایان میشه، در مورد پتوس تعویض خاک باعث بی حال شدن گیاه شده ،رطوبت محیط رو افزایش بدید وگیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه،برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،گیاهان ابلق به نور بیشتری نیاز دارند تا ابلق بمونند نورشون کم باشه قسمتهاس ابلق سبز خواهند شد.

فرزاد
فرزاد
۱۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۳

تشکر

حسن س
حسن س
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۰۲:۴۵

سلام.خداقوت . میخواستم بدونم کودهای کریستالون ،۴۸ ۱۱ ۶ ،شما مواد داخلی هست یا وارداتی ؟ برای کود دهی به گیاهان ابلق خوبه استفاده بشه ؟

حسن
حسن
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۶

سلام، خدا قوت . دوستان تشکر از راهنماییهای شما .میخواستم بدونم .کودهای تقویتی مجموعه کاکتوس وارداتی هستن یا تولید داخل ؟ مثل ، کود کریستالون. ۴۶ ۱۱ ۶ ، ‘ تضمین عملکرد این نوع کود آیا قابل توضیحات بیشتر هست ؟ .ممنونم از تیم خوبتون

‌‌‌‌.
‌‌‌‌.
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲

سلام
اگر کود سه بیست به گل پتوس ابلق بدی رگه های سفیدش از بین میره
آیا وقتی اثر کود تمام شد دوباره برگ ها به حالت اولیه بر می گردن؟
و اینکه آیا کودی هست که به پتوس ابلق بدی و رگه های سفیدش درست بمونه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۰
در پاسخ به  ‌‌‌‌.

سلام، با یک بار مشکلی بوجود نمیاد ولی بهتر هست برای گیاهان ابلغ از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مصرف بشه مثل npk3،۱۱،۳۸ اگر نور کافی دریافت کنه مجدد ابلغ میشه.

...
...
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰

سلام
تو سایت گفتید با بلند شدن ساقه میشه هرس کرد که گیاه حالت بوته ای پیدا کنه
حالت بوته ای یعنی چی و
اگر از این گیاه قلمه هم بزنی حالت بوته ای پیدا می کنه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶
در پاسخ به  ...

سلام، یعنی پر شاخ وبرگ میشه، ولی اگر تک شاخه بزرگ بشه یک شاخه خواهد بود. بله میتونید هرس وقلمه بگیرید.

زینب
زینب
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۷

comment image
comment image
سلام وقت بخیر،من دوتا گلدون به هم پیچیده پتوس داشتم که خیلی سرحال و شاداب بودن ولی گلدانشون کوچیک شده بود از نظرم..از گلفروشی اومدن تعویض کردن گلدانش رو برامون و هر دوتاش رو به یک گلدون بزرگتر انتقال دادن ولی ۱۴ ساعت نشده برگاش بی حال و پژمرده و آویزون شدن همونطور که میبینید?فکر میکنم حالش خوب نیست چیکار کنم از بی حالی در بیاد و دوباره شاداب بشه نگرانشم..
این قسمتم برگای کوچیکی داشت که الان از دیشب به این روز افتاده..
comment image
گیاهم خراب شده یعنی؟از نظر جا هم سر جای قبلیش گذاشتیم

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۹
در پاسخ به  زینب

سلام، به گیاه شوک وارد شده بهتر هست خاکش رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید یا گیاه رو چند روزی کاور کنید یا کنارش دستگاه مه ساز خنک بگذارید. احتمالش هست که تعدادی از برگهاش زرد بشه که طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،گیاه رو تا حد امکان جابجا نکنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه تمام برگهای خشک شده رو هم جدا کنید.

احدپور
احدپور
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۷

ممنون از پاسخگویی و سایت خوبتون..
دستگاه مه ساز نداریم ولی گفتین کاور میشه کرد،
میشه لطفا روش کاور کردن رو هم بگید؟
برای تامین رطوبت قبلا با آبپاش رو برگ ها رو اسپری میکردم همین کافی هست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  احدپور

ممنون از شما،هم میتونید روزانه روی برگها مه پاشی کنید تا رطوبت محیط تامین بشه ویا جزیره زیر گلدانی براش درست کنید ویا بایک کیسه شفاف بزرگ کل گیاه رو دو الی سه روز بپوشونید تا رطوبت محیطتش تامین بشه چند حفره هم روی کیسه تعبیه کنید.

موسوی
موسوی
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۹

http://uupload.ir/files/h18g_img_20200727_205151.jpg
سلام وقت بخیر این گیاه اسمش چیه آیا پتوس هست؟ شرایط نگهداریش‌ چجوریه نور آبیاری…
لطفا پاسخ بدین این چندمین باره ک سوال میپرسم ولی جواب نمیدین

کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۲
در پاسخ به  موسوی

سلام، جواب دادیم، روی یک مقاله دیگه سوال پرسیده بودید حجم پیامها زیاد هست پیامهاتون پایین میمونه،قسمت نظرات رو بررسی کنید جواب سوالتون رو پیدا میکنید.بله پتوس هست،شرایط نگهداری روی مقاله توضیح داده شده مطالعه بفرمایید.

محمد حسن
محمد حسن
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۹

سلام ، خسته نباشید
گیاه پتوس من کاملا از بین رفت و تنها برگ باقی مانده را یک هفته پیش در آب و مقداری چای دارچین قرار دادم ، قبل از تیره شدن برگ آن یک برگ جدید زد ،لطفا راهنمایی بفرمائید ، چه وقت آنرا در خاک بگذارم ؟ و آیا ریشه میزند ؟ و برای نجات اخرین برگ چه کاری میتوانم انجام دهم ؟ با سپاس
http://uupload.ir/files/0qy4_img-20200725-wa0014.jpg
http://uupload.ir/files/5ukq_img-20200725-wa0012.jpg
http://uupload.ir/files/8lzu_img_20200725_225417.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۶
در پاسخ به  محمد حسن

سلام، ممنون، متاسفانه ساقه پوسیدگی زیادی داره،میتونید قسمتهای پوسیده شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وداخل خاک سبک یا کوکوپیت بکارید.

محمد حسن
محمد حسن
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۹
در پاسخ به  محمد حسن

از پاسخگویی سریع و مفیدتان بسیار سپاسگزارم ، خدا خیرتون بده

سپیده
سپیده
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۷

سلام .
سن گیاه پتوس من حدودا یک ساله هستش و با اینکه کود تقویتی بهش دادم و از پنجره ی جنوبی حدود یک متر فاصله داره اما برگاش پهن نمیشن .رشدش خوبه ولی برگاش کوچیکن و به تازگی روی بعضی از برگاش لکه های زرد رنگ میبینم و همینطور نوک برگها زرد شدن .اگه ممکنه راهنمایی کنید تا بتونم مشکلش رو برطرف کنم .
سپاس

http://uupload.ir/files/auff_۲۰۲۰۰۶۰۲_۱۷۴۵۰۲.jpg

خاکش رو هم ملاحظه بفرمایید
http://uupload.ir/files/vnm2_۲۰۲۰۰۶۰۲_۱۸۰۱۰۱.jpg

کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۲
در پاسخ به  سپیده

سلام، ریشه های گیاه مشکل داره زهکش گلدان روبررسی کنید که گرفته نباشه زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید میتونید زیر گلدان چند سنگ بگذارید تا کف گلدان با زیر گلدانی فاصله داشته باشه واز زهکش اکسیژن کافی به ریشه گیاه برسه ،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. ابیاری رو هر وقت سطح خاک خشک شد انجام بدید.

زهرا
زهرا
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶

گل پتوس من برگهای کوچیک و چروکیده شدن ولی سبز و سرحال هست. میتونه علتش کمبود رطوبت باشه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰
در پاسخ به  زهرا

شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

s.hashemi.73.73
s.hashemi.73.73
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۱

سلام خسته نباشید
گیاه پتوسی دارم که یک هفته ی پیش گلدانش رو تعویض کردم
موقع تعویض گلدان ریشه هایی که نزدیک هم بودن رو از هم جدا کردم و خاک قبل رو که به گیاه چسبیده بود هم دور ریختم
اما گیاهم سر حال نشده و چند تا از برگ هاش هم زرد شدن و هیچ برگ جدیدی نداده
میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم گیاهم مرده ؟؟
هیچ افت و حشره ایی هم نداشت

کارشناس 2
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۵
در پاسخ به  s.hashemi.73.73

سلام، ممنون، تا گیاه با خاک وگلدان جدید ادابته بشه وریشه ها ترمیم بشن زمان میبره عجله نکنید گیاه رو در محیط ثابت وخنک ونیمه سایه نگهداری کنید تقریبا یک ماه زمان میبره تا مجدد شروع به رشد کنه برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.