هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟

هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟ هرس ریشه به طور کلی به قطع کردن و کوتاه سازی ریشه‌های گیاه به منظور ترغیب کاکتوس به ایجاد ریشه‌های فرعی و مقاوم‌سازی ریشه‌ها گفته می‌شود. با هرس کردن، ریشه‌های قدیمی و پوسیده و از بین رفته و ریشه‌های جدید که قابلیت جذب مواد غذایی دارند جایگزین می‌شوند. در نتیجه کاکتوس در اثر جذب مواد غذایی رشد بیشتری خواهد داشت.

موضوع هرس ریشه از جمله موضوعاتی است که بسیار ذهن علاقه‌مندان به کاکتوس‌ها را به خود مشغول کرده است که آیا هرس ریشه باید برای تمام واریته ها انجام شود یا فقط برای برخی واریته ها؟ آیا اصلاً انجام هرس ریشه ضروری است یا خیر؟

 

به طور کلی بین ریشه کاکتوس‌ها و سطح نورگیر کاکتوس باید تعادل منطقی وجود داشته باشد و این تعادل را خود کاکتوس به وجود می‌آورد اما از آنجایی که ما در گلخانه‌ها کاکتوس‌هایی را که از طریق قلمه تکثیر می‌کنیم این تعادل ممکن است به هم بریزد مثلاً در هنگام تکثیر سرئوس ها هنگامی که قلمه‌ها را می‌خواهیم ریشه‌دار کنیم بسیار پیش می‌آید که رشد اولیه کاکتوس مطلوب نبوده و معمولاً کاکتوس به صورت علفی رشد خواهد کرد. علت دقیق آن به میزان ریشه کاکتوس بازمی‌گردند. از آنجایی که سطح نورگیر کاکتوس با ریشه‌ها متناسب نبوده کاکتوس به صورت علفی رشد کرده است.

 

از طرفی اگر میزان ریشه کاکتوس نسبت به سطح نورگیر زیاد باشد کاکتوس پس از شروع به رشد به صورت خیلی سریع رشد خواهد کرد که این موضوع نیز در پایه‌های پیوند کاکتوس زیاد اتفاق می‌افتد. اگر شما یک سرئوس بزرگ با ریشه زیاد داشته باشید سپس اقدام به سرزنی آن کنید از آنجایی که سطح ریشه کاکتوس زیاد است یعنی جذب مواد غذایی بالایی دارد بچه‌های تولید شده پس از مدتی به طرز خیلی سریع رشد خواهند کرد.

 

اکنون در مورد گیاهان بذری نیز این موضوع صادق است؟.
در خصوص کاکتوس‌های که از طریق بذر تکثیر می‌شوند معمولاً نیاز به هرس ریشه ندارند و گیاه خود تناسب را بین ریشه‌ها و سطح هوازی ایجاد کرده است و داشتن ریشه خود برای رشد کاکتوس ضروری است و اگر به هر نحوی به ریشه‌های کاکتوس آسیبی وارد شود کاکتوس برای مدتی رشد خود را متوقف کرده و اقدام به ترمیم ریشه‌ها می‌کند.

 

برای کاکتوس‌هایی که ریشه غده‌ای دارند نیز نباید هرس ریشه انجام داد؟
برای این دسته از کاکتوس‌ها که معمولاً شکل و زیبایی آنها به ریشه غده‌ای آنها است برای شکل بخشیدن به ساختار غده‌ای ریشه و همچنین افزایش ریشه های جانبی می‌توانید هنگام تعویض گلدان اندکی ریشه‌ها را هرس کنید به این صورت که شما با قطع کردن ریشه‌های رونده و دراز کاکتوس باعث ایجاد ریشه‌های جانبی در قسمت‌های بالاتر شده و با قطع کردن ریشه غده‌ی کاکتوس را بزرگ‌تر کرده‌اید.

 

هنوزهم نکته‌ای در مورد هرس ریشه هست؟
بله برای کاکتوس‌های بالغ و بزرگ معمولاً نیازی به هرس ریشه نیست و دیگر اینکه برخی از واریته های کاکتوس نسبت به سایر واریته ها به تنش‌های ریشه حساس هستند و ممکن است هرس ریشه رشد آنها را به کلی متوقف کند.

 

دقت کنید که شما به طور ناخواسته هنگام تعویض گلدان اندکی هم ریشه‌هایی را هرس خواهید کرد اصلاً نیاز نیست که کاکتوس را از خاک بیرون آورده و ریشه‌های آن را هرس کنید هنگام تعویض گلدان به طور ناخواسته شما این کار را انجام داده‌اید.

 

هنگام تعویض گلدان بهتر است ریشه‌های پوسیده و آسیب دیده را جدا کنید.

هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
41 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
حسین
حسین
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۹

ادنیوم من از هر برگش شاخه داده شاید باگرتون نشه ولی از هر برگش که میوفته از اونجا شاخه داده گلی یه از اون شاخه ها خیلی کوچولو بود افتاد از ته دوباره در میاد یا در نمیاد.؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  حسین

ادنیومها شرایط نگهداری ایدالی داشته باشند به این صورت رشد میکنند، از کنار هر برگ شاخه جدید میدند.

حسین
حسین
۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۳۷

سلام خسته نباشین روز بخیرcomment image این لکه ها که خود خودی اومدن چی میتونن باشن؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۲
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، قسمتی رو که زرد شده بررسی کنید اگر نرم بود ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

حسین
حسین
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹

نرم نشده ریشه ها سالم ولی این لکه زرد گسترش داره البته فک کنم اگه گسترش داشت چکار کنم؟ و اینکه درست میشه دوباره سبز میشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳
در پاسخ به  حسین

اگر لکه گسترش داشت بصورت جراحی خارج کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

حسین
حسین
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۶

یعنی نصف گیاهو جراحی کنم؟؟ قدشو زدم بازم ممنونم ببخشید مزاحم شدم سوال دیگه اینکه اگه پایین ادنیوم عربیکوم رو یه زخم کوچولو ایجاد کردم با خاک سپک مث پیتماس بزنم اکبه اونجا از اونجا ریشه میده؟ زخم هم مثل کنده شدن پوست
البته زیاد پایین پایین هم نه کنار ریشه ها نه جایی که بعد کاشتن گیاه دیده نمیشه در اون حد

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۵
در پاسخ به  حسین

اگر لکه بیشتر از دو چهارم قسمت گیاه رو در برگرفته متاسفانه کاری نمیشه کرد وگیاه رو باید دور بندازید. در مورد زخم ابتدا گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت زخم شده پینه ببنده بعد داخل خاک بکارید.

حسین
حسین
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۷

منظرومو نتونستم بگم ببخشید خیلی اشتباه تایپی داشتم منظور اینه که من یه ادنسوم عربیکوم دارم پایین تنه اش رو اگه پوست تنشو بکنم بعد پینه بستن اونجا رو در خال غرق کنم اون اون قسمت ریشه میده؟
سوال بالا هم دوباره همش اشتباه تایپی داشتم منظورم این بود که ادنیومم اینهمه شاخه داده از کناره هر برگ مثلا اگه ۲۰ تا برگ داشته بود از همش شاخه داده گلی یدونه از اون شاخه ها که خیلی کوچولو بودن از جای برگ در اومده بود تقریبا از ته افتاد میگم الان مشکلم اینه که عین اینه کی یه چیزی از ست بیوفته ایا اونجا دیگه شاخه ای نمیده؟ تقریبا کوچکتر از نصف نوک کبریت بود اونجا رو چکار میتونم بکونم قسمت بالایی هم بود که شاخه اش کنده شده مث زخم شده انگار

حسین
حسین
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۹
در پاسخ به  حسین

منظگر از اینکه اون شاخه کوچولو تو قسمت بالا بود

کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۰
در پاسخ به  حسین

اگر کامل پینه بسته باشه مجدد ریشه میزنه،در مورد قسمت دوم سوالتون متوجه نشدم! از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

حسین
حسین
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۸

دو و نیم ماه پیش یه لاتیس پینوس سایز ۸ گلدانشو عوض کردم تا الان هیچ رشدی نداشته و همچنین تقریبا ۴ ماه پیش هن به گراسیلس عوض کردم هیچ رشدی نداشته دما هم کمتر از ۱۸ نیومده از اون ۴ ماه بعضی گقت تا ۳۰ هم میرفت افتاب مستفیم تا الان

کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸
در پاسخ به  حسین

بهتر هست فعلا صبر کنید ومنتظر باشید، بمرور زمان شروع به رشد میکنند. لا رشد کاکتوسها کم هست وزمان نیبره بعد از هرس ریشه شروع به رشد کنند ،برای کاکتوسها بهتر هست هرس ریشه در زمان رشد گیاه انجام بشه.

حسین
حسین
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۷

سلام و خسته نباشین تو این مقاله گفته شده ممکن هست هرس ربشه های بعضی از کاکتوس های باش توقف کلی رشد شود منظور تا ابد؟ مثلا فرو گراسیسلیسم ۳ ۴ ماهه هرس ریشه کردم سایز ۶ بود ولی هنوز رشد نکرده دما و نور هم عالی

حسین
حسین
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۸
در پاسخ به  حسین

و کدوم کاکتوسها؟ ملثلا ملویی که قبلا عکسشو فرستادم بزرگ بود و سفالیوم داشت اون هم شامل میشه؟

کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۵
در پاسخ به  حسین

فعلا چیزی نمیشه گفت باید صبر کنید ومنتظر رشد گیاهان باشید.

کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۳
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، ۳_۴ ماه قبل زمستان وزمان خواب کاکتوسها میشه هرس ریشه کاکتوسها باید در زمان رشد گیاه انجام بشه فعلا باید صبر کنید گیاه ریشه بزنه وشروع به رشد کنه،ریشه بزنند از اواخر اردیبهشت شروع به رشد میکنند.

حسین
حسین
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵

سلام و خسته نبهشین ممنونم از اینکه همه سوالمامو پایخ میدین هزاران بار ممنون
comment image دلیل این لکه چی میتونه باشه فکر نمکنم زخم باشه من زخم نکردم و شبیه زخم نیست اونقسمت جنسش

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون از شما، از خود گیاه هم میتونه باشه ولی لکه رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشت گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

حسین
حسین
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۴

سلام وسخته نباشین گسترش نداره ولی ممکنه اسیب فیزیکی باشه؟ من فک نکنم قارچ یا افت باشه جدا هم نمیشه اونجا خشک هم نیست میتونه افتاب سوختگی باشه؟ ایا اسیب فیزیی میتونه اینجوری کلفت و نازک باشه اون فقط با برخورد تیغ؟ یا هم یا هم مث بقیه لکه ها از پاک کردن اومده باشه.؟

کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۴
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، احتمالش هست که ضربه فیزیکی هم باشه روی عکس لکه زیاد واضح ومشخص نیست.

حسین
حسین
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۷

سلام خسته نباشین
یه ملویی داشتم ملو مینیاتور سایز ۸ ریششه از ته تع زدم توری که انگار ریشه نداشت ولی الان بع. ۱ ما ریشه زده بدون هیچگونه رسیدگش ممکنه این ملو مث اون نشه و هیچوقت ریشه نزنه چون سفال داره و سایز ۱۲

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۶
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، عجله نکنید ریشه میزنند.

حسین
حسین
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۳

سلام خسته نباشین تنه جوش مامیلاریا هانیانا زیادی پایینه پایینه نصفش میمونده تو خاک سنگریزه هم میریزم.. نمیشه گیاهاو بالاتر کاشت چکار میشه کرد؟و اینکه اگه تنهجوشش زخم شد با بزرگ شدن گیاه کجا میره زخم تنه جوش مامیلاریا هانیانا؟
ممنونم از شما?❤️

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱
در پاسخ به  حسین

سلام، اگر از فندق بزرگ هستند میتونید جدا کنید، زیر خاک هم بمونن با بزرگ شدن از خاک بیرون میان. زخمی بشن جای زخم روشون میمونه.

حسین
حسین
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳

سلام خسته نباشین
comment image اینجای استریاس زخمی شده از اونجا ریشه میده؟؟ پودر قارچکش هم زدم به اونجاش بعد پینه بستن کاشتم و اینکه به ریشه های هرس شده اول محلول پودر قارچکش زدم بعد گودرشو مشکلس نکنه؟
نشکل این مامیلاریا چیه؟
جراحی کردم ولی شاید اندازه نوک سوزن مونده باشه
comment image

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۰
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، ریشه از قسمت پایینتر رشد میکنه از تنه نه، از ریشه های اصلی که کات شده مجدد ریشه میزنه، در مورد مامیلاریا تمام قسمتهای سیاه رو خارج کنید ریختن اب باعث بیماری قارچی در گیاه میشه روی کاکتوسها در این فصل اب نریزید.

حسین
حسین
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام و خسته نباشین این استریاس توی تصویر گفته بودین بعد ۶ ناه ریشه میزنه اما الان چک کردم دیدم اندازه نخود ریشه زده از هر ریشه های اصلی ریسه های یه کوچولو هست تقریبا از هر ریشه اصلی ۳ ۴ تا بنظرتون چقد میکشه به رشد بیفوته بعد الان که ریشه زده یعنی از خاب زمستانی بیدار شده؟ اگه بیدار شده و ریشه زده چرا هنوز چروکه

حسین
حسین
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۰
در پاسخ به  حسین

من پایین ملو رو زخم کردم بعذ پودر قارچکش ردم بعد تقریبا ۱۰ ساعت هم کاشتم تو خاک خیس نبود نمیپوسه یا الوددگی وارد نمیشه؟ زخم اندازه لپه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲
در پاسخ به  حسین

بهتر بود صبر میکردید تا قسمت زخم شده پینه ببنده بعد بکارید حالا مشکلی نیست تا یک هفته ابیاری نکنید مشکلی بوجود نمیاد.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۰
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، اگر ریشه زده بله از خواب زمستانی بیدار شده فعلا زمان میبره تا ریشه زیاد بشه. منظور از شش ماه این نبود که شش ماه بعد ریشه میزنه یعنی شش ماه طول میکشه تا ریشه پر بشه. زمان میبره تا ریشه ها اب و مواد غذایی رو جذب کنند وبه گیاه برسونند.

حسین
حسین
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۸

یعنی ۶ ماه زمان میبره که تپل بشه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۱
در پاسخ به  حسین

بستگی به شرایط نگهداری داره بمرور زمان با افزایش ریشه ها بهبود پیدا میکنه.

سینا
سینا
۲۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۶

سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس.
داخل مقاله درباره بهم خوردن تعادل بین ریشه و سطح نور گیر هنگام قلمه زدن گیاه و رشد علفی گفتید. برای جلوگیری از رشد علفی قلمه ها میشه کاری انجام داد که این اتفاق رخ نده؟ یا اینکه به کمترین میزان برسه

کارشناس میهن کاکتوس
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۲
در پاسخ به  سینا

سلام، ممنون، بعد از هرس ریشه بهتر هست گیاه تا زمان ریشه زنی مجدد که حدود دو الی چهار هفته زمان میبره در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه بعد از این مدت بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال داده بشه که بعد از شروع به رشد، رشد علفی نداشته باشه.

بی نام
بی نام
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳

سلام
خسته نباشید
من یه ساکولنت داشتم که ریشه هاش له شدت پوسیده شده بود و با مشورت خودتون تمام ریشه هارو حذف کردم و تو خاک کاشتم و هفته ای یه بار بهش اب می دادم و یه جا ی سایه روشن گذاشتم ولی دیشب که بهش سر زدم دیدم که اون بخش ساقش که توی خاک بود کامل خشک شده.
دوباره همون قسمت رو بریدم و گذاشتم تو خاک.
علتش چیه؟
ایا ابیاریش کم بوده؟

کارشناس 2
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۳
در پاسخ به  بی نام

سلام، ممنون، احتمالش هست که رطوبت خاک کم بوده،چه نوع ساکولنتی هست؟ میتونید داخل اب هم ریشه دار کنید، داخل اب بگذارید ریشه ها دو الی سه سانت که شد داخل خاک انتقال بدید.

بی نام
بی نام
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 2

ساکولنتم این هست.
برگ هاش هم بسیار کم اب و پژمرده شده.

comment image

کارشناس 2
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۵
در پاسخ به  بی نام

احتمالش هست که دراثر ابیاری زیاد ریشه ها پوسیده شده باشه بهتر هست ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وزهکش رو بررسی کنید که بعد از ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه.

بی نام
بی نام
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱

سلام
این ساکولنت من ریشه بسیار پوسیده ای داشت که مجبور شدم تا این حد ریشه ها رو با قیچی ضد عفونی شده هرس کنم ایا امیدی به ریشه زایی دوباره هست؟
و اینکه گیاه رو الان باید وارد خاک کنم یا باید استراحت کنه بیرون از خاک؟
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۷
در پاسخ به  بی نام

سلام، برگهای قسمت پایینی رو هم جدا کنید وقسمت پایین رو که ریشه ها کاملا حذف بشن بصورت صاف برش بزنید وداخل خاک بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید مجدد ریشه میزنند ورشد میکنند.